رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 14 - 2 - الإثنين 29/4/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
الفصل الرابع عشر
2
تم النشر الإثنين
29/4/2024
وفي منزل عائلتي ذهبي
كانت مكه في غرفتها وهي تفكر وتذكر تلك القبله التي سرق بها ريان النوم من عيناها وذلك الشاب الوسيم الذي طالما حلمته وهي تتخيل ان تصبح
زوجته امام الله حمده اربعه على نعمه وجوده في حياتها وكيف استطاع تغيير مزاجها واحتوائها في كل المواقف عندما تذكرت توبيخ والدتها لها عندما رجعت شعرت بالحزن يتسرب الى داخل اعماقها دون اراده رجعت بذكرياتها عندما رجع ريان الى المنزل
فلاش باك
اوصله ريان سياره امام منزل مكه ونزلت منها وودعته ودخلت وهي سعيده وتشعر ان قلبها سوف ينفجر من كثر ما تشعر به من سعاده ولكن اوقفها صوت ولدتها التي كانت تنتظرها قدومها بفارغ الصبر وهتفت بحده وتوعد قائله
ممكن اعرف الهانم المتربيه كانت فين لغايه دلوقتي وازاي تطلع اصلا من غير ما تقول لي ايه ما عندكيش اهل ولا ايه
ابتلعت مكه لعابها بتوتر واجابتها بتبرير قائله والله يا ماما كنت هقول لك انا كنت مع
ريان في مشوار وانت كنت متضايقه فما حبتش اشغلك وانا يعني ما طلعتش مع حد غريب انا طلعت مع خطيبي
قلبت الام عينيها بملل وغضب قائله
والله بقى في بنت محترمه تطلع حتى لو كان مع خطيبك من غير ما تشاور والدتها او والدها وبعدين حتى لو ريان كويس ده ما يمنعش ان هو ولد وما ينفعش انك تطلعي انت وهو من غير ما تقول لحد مفهوم انا هعديها المره دي بمزاجي لكن لو المره الجايه اتكررت اعتبري ان علاقتك بريان هتنتهي فاهمه
نصرت الى والدتها بصدمه ماذا تقول اتريد ان تحرمها من ريان اتريد ان تحرمها من روحها تحرمها من ابسط حقوقها في الحياه هو الحب والعشق مثل باقي الفتيات هي لم تخطئ لم تخرج او تتكلم مع احد غريب انه خطيبها وحبيبها وقبل ذلك فهو ابن
عمتها فسوف يخاف عليها اكثر من نفسه لماذا لا تفهم امها كل هذا الامور لماذا تحكم عليها بتلك العقدات والعادات القديمه تنهدت متذكره كلام ريان انها تخاف عليها ولكن للخوف والحب حدود فهي بهذه الطريقه لا تحبها بل انها تجعلها تكره تلك الحياه وتكره نفسها من تحكمها الزائد بها حاولت السيطره على نفسها وعدم اظهار اي علامه من علامات الغضب وهتفت قائله تمام يا ماما حامل اللي انت قلت عليه بس انا تعبانه دلوقتي وعايزه ارتاح بعد اذنك
صعدت على غرفتها دون ان تفتح اي جدال ما هو فهي تعرف جيدا اذا فتحت اي جدل فلن ينتهي على خير ابدا وهي يئست وسامت من تلك العيشه التي تعيشها مع اهل لا يلصقون بها لا يعاملونها مثل باقي البشر فهي لم تخطئ بل باعتقادها ان ذلك هو
ابسط حقوقها
ولكنهم لا يفهمون ذلك ويعملونها كانها طفله في العمر العاشره من عمرها
عوده من الفلاش باك
امسكت مكه دفتر المذكرات وابتدي تكتب ما تشعر به من الم من ظلم من وجع ولكن هل ستستطيع ان تتخلص من ذلك الالم ام انه حكم عليها للابد هذا ما سوف نعرفه في الحلقات القادمه
❈-❈-❈
وفي الاسفل عندي والدتها كانت تجلس وهي تشعر بالحزن هي تعرف انها مخطئه في تربيتها لابنتها ولكن ماذا تفعل فهي تخاف عليها كثيرا من تلك الحياه القاسيه التي للاسف تخاف ان يعاقبها الله على ما فعلها زوجها في الماضي في ابنتها الوحيده وهي لا تحتمل او تستطيع ان تتخيل ان يصيب اذى ابنتها الغاليه فهي متاكده انها بهذه الطريقه تحميها حتى لو كان على حساب تلك البريئه التي لا تدري لماذا عملها بهذه الطريقه تنهدت بحراره والم من الداخل ونهضت وتوجهت الى المطبخ حتى تطهي كعكه لذيذه لابنتها وهي تعرف كيف تصالحها جيدا او ربما هي تعتقد انها سامحتها وانها تنسى مثل الاطفال ولكن لا احد يعرف ان تلك الفتاه تكتم كل ذلك الالم داخلها ولا تستطيع ان تبوح به لاحد
تركا لها شخصيه ضعيفه مهزوزه تواجه المجتمع
❈-❈-❈
وفي شركه الريان اكبر شركات في العالم
دخل القاسي الريان بهيبته الطاغيه بكل جورات الى مكتبه فهو يشعر بالغضب يزداد داخله وجلس على مكتبه وابتدا يفرغ غضبه في الموظفين والشغل المتراكم٠٠٠٠٠٠٠٠/٠٠٠٠٠٠ بعد مده دخلت السكرتيره اذنه له ان الصياد يريد مقابلته فاذن له بالدخول وهو يبتسم ابتسامه ثقه فهو يدري جيدا لماذا جاء الى هنا حتى يهنئه بفوزه بالصفخه التي تمها يوم زفافك فهو لا يفوت فرصه ابدا للفوز فالفوز خلق لقاص الريال وقاصر ريان خلق للفوز
دخل قاسي الى مكتب قاسي وهو ينظر اليه بفخر وهتف ونهض قاسي احتراما له قائلا اتفضل يا بص اقعد تحب تشرب ايه
ضحكه الصياد ضحكه المقززه وهتف بثقه قائلا كنت عارف انك قدها وقدود يا قاسي وبالمناسبه الحلوه دي انا عامل حفله على شرفك وشرف جوازك يا شيطان
ابتسم له قاسي ابتسامه خاليه من الحياه واجابه ببرود قائلا شكرا جدا لحضرتك بس ممكن اعرف ايه اللي ورا الحفله دي انا عارف انك مش بتعمل حاجه وانت مستفيد منها فايه اللي ممكن يفيدك في حفله زي دي
رد عليه الصياد بسماجه وهتف قائلا يعجبني فيك ذكائك يا قاسي ايوه ولا فعلا هستفيد جدا كمان من الحفله وهستفيد قوي كمان وانت كمان هتستفيد يا شيطان ما تخافش طول ما انت بتعمل كل اللي اقول لك عليه فانت في الامان ويا سيدي ارتاح الحفله دي هيبقى فيها كل رجالتنا في انحاء العالم وانا هجمعهم علشان اعلن رسميا انك الوريث من بعدي
تعصبت ملامح قاسي عندما قال هذا المتعجرف انه يخاف منهم غبي فقاس الريان لا يخاف من اي احد على وجه الكره الارضيه بل هو من يبس الخوف في قلوب الناس لا العكس ابدا حول التحكم بغضبه واجابه بدبلوماسيه قائلا
وايه اللي جدد دلوقتي عشان تعلان ان انا الوريس لللقب والامبراطوريه بتاعتك ما انت سبق وقلت ان انا الوريث من بعدك ليه هتعمل كده تاني
تنهد الصياد بحزن واجابه قائلا
انا تعبت من فتره وعملت فحوصات واشاعات ولسه زهره من يومين وللاسف انا عندي المرض الوحش ولازم اسافر اتعالج مع اني عارف ان ما فيش
امل بس هحاول علشان بنتي فقلت قبل ما اموت لازم ابين للكل ان اسر ريان هو الوريث الشرعيه وجهزت الورق ونقلت لك كل حاجه باسمك يا قاسي بس عندي شرط ولو كلمه شرط هتضايقك اعتبره طلب يا سيدي واتمنى منك ما ترفضهوش وافتكر اي حاجه حلوه انا عملتها لك
نظر اليه قاسي باستغراب وهدف قائلا
اتفضل يا صياد قول اللي انت عايزه انت خيرك عليا وانت السبب في كل اللي وصلت له لولا وقفك جنبي ما كنتش هبقى اسر ريان بقول اللي انت عايزه واتاكد لو بايدي مش هتاخر ثانيه ان اديه لك
ابتسم الصياد اليه بحب وهتف قائلا كل اللي طالبه منك يا قاسي انك تتجوز دهب انت عارف اني ما خلفتش غيرها وما عندهاش حد في الحياه من بعدي فانا عايز اؤمن عليها قبل ما اموت انا عارف انك اتجوزت وعارف ظروف جوازك وعارف كل حاجه عن الجميله اللي انت اتجوزتها وانك ما بتحبهاش واتجوزتها عشان تكسرها يبقى ما فيش مانع انك تتجوز بنتي ولا انا غلطان
نظر اليه قاسي نظره مطوله ففعلا جوازه من جميله ليس بالجواز الحقيقي وهو تزوجها حتى يكسرها وياتي بمارك عن طريقها ولكن هل يستطيع ان يتزوج ذهب ولم لا فاذهب فتاه جميله وذكيه ومتعلمه واهم من كل ذلك تعشقه و اذا طلب منها روحه لن تتردد ثاني واحده بان تعطيها اياه واصلا اذا تزوج بها لا لن يفرق الامر مع جميله فهي بالاساس لا تكون له اي مشاعر او احاسيس فهي تكرهه مثلما هو يكرهها اضعاف فاخذ قراره بالموافقه قائلا
انا موافق يا صياده اعتبر دهب من النهارده مراتي جاهز كل حاجه وانا معاك
رد عليه الصياد بثقه وامتنان قائلا
هو ده العشم يا قاسي كنت عارف انك عمرك ما هتخيب ظني فيك بعد اذنك انا مضطر امشي عشان اجهز الحفله مستنيك بالليل
توجه الصياد الى الخارج وهو يشعر بالفرحه الشديده تطمئنانها على ابنته الوحيده وتزويجها من الشخص الوحيد الذي تحبه وهو يدرك تماما انه احسن الاختيار عندما اختار قاسي لهذه المهمه بينما هو كان ان يخرج كان ريان يدلف الى غرفه قاسي فراى الصياد وهو يخرج فنظر متعجبا واكمل طريقه الى الغربه عندما دخل وجد قاسي يفكر في امور عده ويبدو عليه الشرود فنداه بصوت عادي قائلا
قاسي يا ابني انت رحت فين مالك سرحان كده
رد عليه يا قاسي بانتباه قائلا لا ابدا سرحت شويه
خير جاي لي اعلى الفرع ده من الشركه مش عوايدك يعني
رد علي يا ريان بمزاح وحشتيني يا بيضه قلت اجي اشوفك هو ممنوع ولا الجواز اخذك مننا ومش بنشوفك كده انا هبدا اغير من اللي اسمها جميله دي
رد عليه قاسي قائله
هتجمد ياض في ايه وبعدين جوازي اللي هياخدني منك هو انا كنت صاحبتك وما اعرفش بس على العموم اطمن يا سيدي ما حدش ياخدني منك ارتحت كده ولا في كلام ثاني عايز تقوله
رد عليه ريان بحب لا كده انا ارتحت وحطيت في بطني بطيخه صيفي بس صح قول لي هو ايه اللي جاب الصياد هنا مش متعود يعني احنا اللي بنروح
مش هو اللي بيجنن
رد علي قاسي وهو يلعب بالقلم فوق يا ده قائلا ابدا يا سيدي جه عشان يبارك لنا بقى على نجاح الصفقه وبيقول عامل لنا حفله بمناسبه اعلان الزواج واعلان
انه هيتنزل عن كل املاك وليه
رد عليه ريان مستغربا غريبه يعني طب ما هو دايما بيقول قاسي هو الوريث ليه هيعمل حفله وايه دخل الجواز عشان يعمل حفله ليه هي بنته هتعرف ان هو يعمل حفله الجميله دي كانت خربت الدنيا
رد عليه قاسي قائلا اهو ده اللي حصل هو جاء علشان كده المهم جهز كل حاجه للحفل عايزين نروح يبقى كل حاجه جاهزه فاهم وابعت حد يشتري فستان لجميله عشان تلبسه على الحفله
رد علي ريان تمام هو انا ممكن اجيب مكه معايا الحفله ولا لا
رد عليه قاسي براحتك عايز تجيبها جيبها انت زيك زي في الحفله دي بالضبط يعني لازم تكون داخل مع حد فانا ما عنديش مشكله انك تجيبها
نهض ريان قائلا تمام كله هيبقى تمام يبص
انهي كلامه واتوجه الى الخارج لتنفيذ اوامر قاسي كلها