-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 9 - 1 - الجمعة 5/4/2024

 قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل التاسع

1

تم النشر الجمعة

5/4/2024


وقف قاسي منصدما من المشهد الذي امامه فكانت جميله فوق ذهب وتضربها بعنف وغضب غير عابئه باي شيء فذهب بسرعه ليخلص ذهب من تحت ايديها ،

بينما هي كانت تمسكها من شعرها وتصيح فيها بغضب وغل قائله

بتستقوى عليا فاكراني هسكت لك لا يا ماما

فوقي،

مش كل الطير اللي اتاكل لحمه يا جربوعه انت البنت نازله فيا شتيمه وشايفه نفسها ورافعه مناخيرها للسما وانا اقول عادي وعصر هاعلى نفسي لمونه ،وانت طايحه فيا لكن مش جميله اللي تسيب واحده زيك تمد ايدها عليها فاهمه ،ولالا

ورحمه  ابويا ما هخلي فيك حته سليمه


ردت عليه دهب بترجي وهي تحتها،قائله


ابعدي ،عني ارجوكي خلاص مش ،هعمل كده تاني بس سيبي شعري ارجوكي يا قاسي تعال خش عني البنت المجنونه دي هتطلع شعر في ايديها


ذهب اليهم اسرعا ه وابعد قاسي جميله بصعوبه عن ذهب 

وهتف بغضب وهو يرى الحاله التي تسببت فيها لذهب قائلا


=ممكن اعرف ايه اللي، بيحصل هنا انت ازاي يا هانم تمد ايدك على الضيفه بتاعتي، انت ما عندكيش ذوق خالص كل حاجه واخداها عافيه،


نظرت جميله اليه باستهزاء من اعلى الى اسفله وهتفت بسخريه قائله 

=والنبي تنقطني بسكتك انت 

وما لكش دعوه انا اعمل ،ايه وما اعملش ايه 

خليك بس في الفوطه اللي انت لفافه حوالين نفسك وطالع علشان تتباهى قدام الكل بجد مش عارفه اقول ايه فعلا حاجه تكسف


نظر قاسي الى نفسه ثم هتف فيها بغضب اكبر قائلا 


ما لكيش دعوه باللي ،انا لابسه يا جميله جاوبيني على سؤالي ازاي تعملي كده، في دهب انت ما تعرفيش هي ،مين وتبقى ايه في، القصر وسيبك من كل ده اعتبري ان هي مش مهمه في القصر ازاي اصلا تمد ايدك على حد ايه قله الذوق والاحترام اللي انت فيها دي وكمان ليكي عين وبتبجحي فيا ردي عليا يا جميله ليه عملت كده


كادت ان ترد لكن قطعها اقتراب تلك الحيه المتلونه من قاسي وهي تمثل الدموع باحترافيه شديده وتكلمت بكذب وخداع قائله


والله يا يا قاسي انا ما عملت لها حاجه انا كنت بتكلم معها وبقول لها انت مين لقيتها هجمت عليا فجاه من غير اي سبب وبعدين انا حاولت اقول لها كثير ان انا مش اي حد في القصر بس هي ما صدقت ونزلت فيا ضرب من غير اي سبب يرضيك كده  يا قاسي اتهزق في بيتك واتبهدل بالشكل ده


اجابها قاسي قائلا  

اهدي يا دهب هو انا اكيد هجيب لك حقك انت عارفه كويس اني ما بحبش حد يتظلم 

والغلطان لازم يتعاقب، وانت عارفه كويس انا مش بتساهل في اي حاجه ليها علاقه بان حد يجي على حق حد


اقتربت منه ذهب بدلع قائله

عارفه ومتاكده انك مستحيل تظلمني يا قاسي انت عارف انا بوثق فيك قد ايه


نظرت اليهم جميله بشمئزاز وهتفت بقوه قائله


والله تاخدي جائزه نوبل يا نحنوحه على المسرحيه اللي انت عملتيها دي وطبعا عشان هو برياله هيصدقك ويقول لك هجيب لك حقك مش كده !من غير حتى ما يسمعني عشان باين عليك ليكي

تاثيرك الخاص عليه ولا ايه يا قاسي بيه


نظر اليها قاسي بغضب يتفاخم داخله فتلك الغبيه هي الوحيده التي تستطيع ان تجعله يفقد السيطره ويغضب كثيرا فصاح فيها بغضب قائلا 

جميله احترمي نفسك واتفضلي اشرحي لي ايه اللي انا شفته من شويه ده ودافع عن نفسك مش تقعدي تغلطي وخلاص والاخر مره يا جميله وانت عارفه اني مش بعيد كلام كتير ما تعليش صوتك وتغلطي فيا تاني انا هعمل نفسي كاني ما سمعتش اي حاجه من اللي انت قلتيها من شويه،بس لو تكرر اللي انت بتعمليه ده تاني هيبقى عندي تصرف مش هيعجبك ابدا


بدلات ونظرات بنظرات اكثر جراءه فهي ليست خائفه منه بل بالعكس اصبح الخوف لا يمسها بصله اطلاقا واجابته ببرود متجاهله كلامه كانه لم يتحدث معها من الاساس قائله


وانا ما عنديش كلام اقوله كفايه عليك الكلام اللي هي قالته عايز تصدق صدق مش عايز براحتك 

اظن لو قلت كلام مش هيقدم ولا ياخر فبلاش الكلام احسن خليها هي تشرح لك الموقف بتفاصيه


انهت حديثها وصارت بجانبه ببرود وكبرياء 

تحت  انظاره الحارقه لها امم زاده الامر سوءا عندما وقفت رجعت خطوه ووقفت امامهم مباشرا وهتفت قائله


اه قبل ما انسى ابقى استر نفسك قبل ما تطلع من اوضتك عشان زي ما انت عارف انت كاريزما وشخصيه كبيره ما ينفعش تطلع كده الناس تقول عليك ايه قاسي بيه بجلاله قدره ما عندهوش بدله يلبسها او اي حاجه في الدولاب علشان كده خرج من قطه من غير هدوم ده حتى تبقى عيبه في حقك كبيره قوي ولا ايه يا بيه


لم يرد عليها لكنها اطلق شراره من عينيه المقابله لعيناها المتحديه له في حرب من التواصل البصري

الخاطف للانفاس والعقول


تركته  واكملت طريقها كانها لم تفعل شيئا

ونظرت الى دهب نظرات  بقرف وهمست بصوتها الرقيق قائله 


لسه موضوعنا ما خلصش يا نحنوحه وافتكر كلامي ده كويس


ثم صارت بسلام وطمانينه وابتسامه انتصار تغزو وجهها دليل على سعادتها بفوزها عليهم فهي استطاعت ان تجعله يصل الى حافه الغضب في مجرد خمس دقائق وهتفت وهي تسير قائله 


ولسه جاي هيبقى تقيل يا ابن الريان اما وريتك ما بقاش انا جميله هخليك تقول حق برقبتي وتكره اليوم اللي اتجوزتني فيه مش انت عايز تتجوز،انا بقى هخليك تتجوز،


ضغط قاسي على يديه بشده حتي ابيضت مفاصله 

وضغط على اسنانه متواعدا لها قائلا

ماشي يا جميله الصبر حلو ورحمه ابويا وامي لاخليك تتمني الموت وما طلعوش هخلي ايامك كلها عذاب وهعرفك مين هو الشيطان


اقتربت منه ذهب قائله 

قاسي عاجبك اللي عملته انا مش عارفه انت ساكت لها ليه ومين دي اصلا عشان تعمل كل ده


رد عليها قاسي بجفاء قائلا

مش وقته يا ذهب انا هروح البس هدومي وانت استنيني في المكتب وانا هحصلك


هزت راسها بطاعه قائله

تمام انا هروح على اوضه المكتب استناك هناك


تركها ودلف الى غرفته 


بينما هي وقفت مستغربه تلك الفتاه و

من جراءتها في الحديث مع قاسي وتحديها له فمنذ متى ،و يستطيع احد ان يرفع صوته، على الشيطان، او يتكلم معه بطريقه، لا تعجبه لكن تلك الفتاه،  فاقت جميع التوقعات بجرائتها وقوتها اللامتناهيه

بي لكنها دخلت في حرب ليس بالشخص الهين فانا ذهب الصياد ابنه الامبراطور ولا احد يستطيع ان يقف امامي ايا كان من فليس على اخر هذا الزمان تاتي فتاه من الشارع وتاخذ منها اميرها حتى لو كلفها الامر حياتها فهي ليست بالنوع الذي يقبل الهزيمه بسهوله اذا ارادت الحرب فلتبدا اذا وكل شيء مباح بالحب والحرب حتى لو استخدمت جميع اسلحتها ضدها فسيكون مباح للفوز٠

❈-❈-❈

وفي نفس الوقت في بيت الانصاري كانت ليليان تمسك بالهاتف بغضب وهي لا تصدق ما سمعته

وهتفت بعدم تصديق قائله

مش مصدقه لحد دلوقتي يعني بنتي هتتخطب لواحد معروف وانا اخر واحده حتى ما بلغونيش ولا كاني امهم اللي ربتهم الولاد دول كل يوم بيثبتوا لي انهم فعلا مش ولادي واني ما عرفتش اربيهم انا مش عارفه اتصرف ازاي يا خليل لولاك انت ما كنتش عرفت الموضوع ده


رد عليا خليل بخبث قائلا

يا حبيبتي ولادك دول نوع خاص مش عارف بيفكروا ازاي اصلا بس انت لازم تعملي لهم مطب وتروحي تعلميهم الادب وتعرفيهم ان ليهم ام واني ما ينفعش ياخدوا خطوه زي دي غير لما يرجعوا لك


ردت عليه ليليان بتاكيد قائله

معك حق انا هقوم البس دلوقتي واروح عند نيره واعرف منها ازاي تعمل كده من غير ما اعرف وهخلي ايامها اسود من شعرها ما بقاش انا ليان الانصاري اما علمتها ادب

نهضت ليليان وتوجهت لغرفه تبديل الملابس حتى تستعد للخروج وتذهب الى بنتها


نظره خليل على اثرها بفرحه فها هو الوقت المناسب حتى يستطيع ان يرجع جميله للعيش معهم فهو سوف يثبت لزوجته النيره ليست على قدر كافي من المسؤوليه حتى تعتني بجميله ومما ساعده على ذلك ذلك الشاب الذي ياتي بالاخبار له فانه اخبره ان جميله جاء شاب لخطبدها اليوم وسوف تعود من السفر بعد ايام وكانت هذه النقطه المهمه حتى يستطيع ان يلعب لعبته الخبيثه في عقل زوجته المريضه

بينما كان يفكر جاءت زوجته قائله 

يلا بينا لازم نروح فورا دلوقتي انا مش هقدر انام وانا حاسه نفسي اني مخدوعه كده يلا بينا بسرعه


نهض خليل بتمثيل قائلا يلا بينا انا معاكي في اي حاجه يا حبيبتي 


امسك بيديها وخرج قاصدا بيت نيره

❈-❈-❈

بينما في بيت نيره كانت نيره تضحك وتمزح مع زوجها في جو اسري سعيد ولكن قطع خلوتهم وضحكهم صوت طرقات على الباب نظر الاثنين بعضهم باستغراب ثم هتف

سيف متعجبا قائلا يا ترى مين اللي جايين في الوقت ده انا هقوم افتح


ردت عليا نيره خلاص يا حبيبي انا هقوم افتح خليك انت مرتاحه


٠٠:بس يا حبيبتي

٠٠:ما بسش يا حبيبي انت النهار كله تعبان وخصوصا ان مامتك رجعت النهارده علشان طلبوها في البيت فانت تعبت معايا انا هفتح ويعني فاتح الباب مش يتعبني 


":"ماشي يا حبيبتي" روحي


نهضت نيره بتعب الى الباب حتى تفتحه وكلما اقتربت ازداد الطرقات بطريقه غريبه فصاحت


نيره قائله ":"طيب يا اللي على" الباب انا جاي اهو هو انا هطير بالراحه على الباب احسن يتكسر


ماان فتحت باب حتى وقفت مصدومه عندما وجدت والدتها امامها فهتفت بعدم تصديق قائله ماما


اجابتها ليليان قائله ايوه امك هتسيبيني واقفه على الباب كده


ردت عليا نيره لا طبعا اتفضلي

دخلت دليان وخليل واغلاق الباب خلفهم


لتبدا المعركه


              

الصفة التالية