-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 10 - 2 - الأحد 14/4/2024

     

  قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل العاشر

2

تم النشر الأحد

11/4/2024



في قصر الشيطان كان الامر مختلفا تماما 

حيث ان الشيطان بعدما ذهب وطلب يد جميله من اختها سافر الى ايطاليا في صفقه عمل وقرر عدم الرجوع الى البلد حتى موعد العرس المقرر اخر الاسبوع فهو عندما ذهب اخبرهم انه لا يريد اقامه حفله خطبه وانه يريد ان يتزوج مباشره في بدايه الامر رفضت نيره وسيف الامر تماما فكيف سيعرف طباعه وشخصيته وكيف سيتعرف عليها وهي ستتعرف عليه ولكن جميله اصرت وايدت موقف قاسي  مبرره له انا لديه عمل كثير خارج البلد 

لهذا السبب يريد ان يتزوج مباشره لم تكن نيره راضيه عن هذا القرار ولكن مع اسرار جميله وحديث سيف لها انه قرارهم واذا هي تريد ان تتزوج مباشره فما المشكله هذه حياتها وهم لا يريدون ان يتدخلوا فيها اذا كانت هي سوف تصبح مبسوطه وسعيده بهذا القرار فلها ما شاءت وهم لم يتدخلوا في قرارها 


٠٠٠٠٠٠٠ وفي غرفه ناهد الريان ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

كانت جالسة في غرفتها حزينه مكتئبه بسبب القرار الذي اخذه قاسي ليس فقط اعتراضا على جميله

انما لان هذه اول قاسي يتحدث معها بلهجه قاسيه ويعترض على قرار هي اخذته وهذا دليل على 

فقدانها على سيطرتها علىه هذا الشيء الذي من مستحيل ان يحصل ابدا فهي لم تسمح ابدا 

بانفلات الامور من بين يديها بينما هي كانت تجلس وتفكر في امور عده رن هاتف التليفون برقم مجهول 

ما ان ظهر هذا الرقم حتى ارتجفت بتوتر واجابت بسرعه 

قائله

الو الو في ايه انت ازاي تكلمني انت مش خايف حد يرد عليك غيري قول لك اللي انت عايزه بسرعه 


اجابه المجهول قائلا انا اسف يا هانم بس موضوع خطير 


ردت عليه ناهد بتوتر قائله طيب اتكلم بسرعه الموضوع اللي خطير ايه اللي حصل 


جابها المجهول برايبه وتوتر

قائلا يا مدام امانه اللي عندي تعبانه جدا وممكن تموت في اي لحظه 

ايه الحل دلوقتي سيادتك 


اجابته بقسوه قائله 

ما تعملش حاجه انا هاجيب الدكتور هتصرف اقفل دلوقتي ما تكلمنيش انا اللي هكلمك 


رد عليها المجهول بطاعها قائلا 


تمام يا يا هانم 


اغلقت التليفون ونظرت في الهواء بشرود وخوف من القادم من ان ينكشف المستور والسر الذى حرصت

دائما ان يندفن مع الماضي ولكن ها هو الان يطرق

الحاضر ولكنها لن تسمح ابدا ان ينكشف هذا السر و فهي تعلم جيدا انه حينما ينكشف هذا السر ستصبح نهايتها لا محاله 

فهتفت بتوعد وشرود قائله

الموضوع ده لازم يرجع يموت وما حدش يعرف بيه ابدا ايه اللي هتبقى نهايتي ونهايه كل حاجه انا عملتها في حياتي 


(تفتكروا ايه هو السر اللي مخبياه ناهد؟ وايه سبب تحكمها في قاسي؟ وليه قاسي تغير عليها؟ يلا فاجئوني وجاوبوني في التعليقات )


❈-❈❈


في منزل جميله وتحديدا في غرفتها كانت تجلس على السرير بوجه حزين وهي تنظر الى فستانها الموجود على السرير فكانت تود ان تقطع هذا الفستان الى قطع صغيره متناثره ولكن لا تستطيع فعل ذلك حتى لا تحزن اختها التي يبدو عليها السعاده والفرح من اجلها ومن اجل زواجها فهي 

لن تنسى ابدا نظره الاعجاب الواضحه التي نالها قاسي عندما جاء ليخطبها من سيف واختها ورجعت بذكرياتها عندما جاء قاسي ليطلب يدها 


flashback

ا

كانت في غرفتها تبكي بحزن وقهر فهي لا تريد ابدا هذا زواج الذي سوف يدمر حياتها لا محاله ولكن ما باليد حيله بينما هي تبكي وتندب حظها دخلت اختها نيره ونظرت اليها باستغراب وشك في انن واحد واقتربت منها وهتفت باستغراب قائله 


/"في ايه بس يا جميله" بتعيطي ليه يا حبيبتي في حد يعيط في يوم زي ده يقول علينا ايه العريس اللي بره انك مجبوره عليه لو مش عايزاه قولي لي يا حبيبتي وانا مش هجوزه لك ولا هخليه يقرب منك 

بس قولي لي بتعيطي ليه ما توجعيش قلبي عليك  بس قولي لي بتعيطي ليه 


مسحت جميله دموعها بسرعه وهتفت بكذب قائله الحقيقه يا حبيبتي الموضوع مش زي ما انت فاكره خالص انا كنت بعيط علشان بعد ما اتجوز هبعد عنكم وانت عارفه اني متعلقه بيكي قد ايه يا نيره مش متخيله حياتي هتبقى ازاي بعد ما اسيبك 


امسكت نيره يديها بحب وهتفت قائله

يا غبيه في حد يزعل برده ان هو هيتجوز وبعدين يا ستي وانت هتهجري انا  ازورك على طول ومش هسيبك وانت كمان هتيجي تزوريني يعني احنا مش هنفترق وانا عمري ما هسيبك يا جميله ودي سنه الحياه يا حبيبتي لازم كل واحده تتجوز وتبني بيته تعمل عيله وانا عارفه انك قدها ومش هتزعليني وهترفعي راسي اتفقنا 


هزت جميله راسها بحب قائله اتفقنا 


ردت عليا نيره بحب قائله طب يلا بينا بقى ننزل عشان العريس ليه شويه قاعد معه سيف وما اقولكيش يا جميله العريس بتاعك شخصيه وكاريزما كده لو سمعني سيف وانا بتكلم كده هيعلقني بس اقول لك ايه من اول ما شفته وانا مبسوطه جدا ان هو هيبقى من نصيبك انت عارفه طريقه كلامه كده ولا تقولي نجم من النجوم تلفزيون يا بنتي محظوظه يا جميله ربنا يسعدك يا حبيبتي ويخلي ايامك كلها فرحه 


نظره جميله اليها باستهتار ماذا تخبرها ان وراء هذا الوجه الوسيم شخصيه شيطانيه لا تمتلك قلبي بالاساس لذا يجب عليها ان تتاقلم 

خرجت خلف اختها بقلبي يتمزق ولكن ماذا وسعها ان تفعل فهي اختارت ويجب عليها ان تتحمل نتيجه اختياراتها عندما وصلت جميله الى غرفه المعيشه 

كان قاسي وريان يجلسون على الاريكه


المقابله لسيف اقتربت منهم جميله ونيره وجلسوا بجوار 


رفعت جميله عينيها ببط فتقابلت عينيها الزجاجيه مع عينيه القاسيه في نظره طويله نظره اشتياق نظره غضب نظره كراهيه نظره نفور عديد من النظرات لا متناهيه بمشاعر مختلفه قطع هذا التواصل البصري صوته الرجولي الجذاب 


قاسي بجديه قائلا 

طبعا يا حضرتك عارف انا جاي ليه واكيد جميله حكيت لكم عني فانا عايزه اعرف الرد بتاع حضرتكم في الطلب اللي انا طلبته 


اجابه سيف بتودد قائلا

اكيد احنا عارفين حضرتك  وبخصوص الطلب بتاعك احنا ما عندناش مشكله خالص ، انت شاب اي بنت تتمناك وما عندناش اي مشكله لا من بعيد ولا من قريب ان احنا نناسب حضرتك بس احنا عندنا شويه طلبات بخصوص الفرح والاتفاقات بتاعه الجواز فتسمح لي اقولها لك 


رد عليه قاسي باحترام قائلا 

اتفضل قول اللي عندك 


اجابه سيف قائلا

اولا احنا عايزين نعرف جميله هتعيش فين واهل حضرتك ليه ما جوش وثالث حاجه ناوي امتى تعمل الفرح لو اتفقنا يعني 


نظر اليه قاسي باستغراب وتكلم بعد تصديق قائلا حضرتك كل اللي انت بتطلبه ده حاجات يعني عاديه انت مش هتسالني عن المهر والشبكه والماديات يعني اللي حضرتك عايز توفرها لجميله 


رد عليه سيف بنفي قائلا 

طبعا لا مش هسالك عن الحاجات دي الحاجات دي اخر حاجه للانسان بيفكر فيها احنا اهم حاجه الانسان اللي هياخد بنتنا ولازم يصونها ويعاملها كويس ده المهم عندنا لكن موضوع الماديات احنا مش بنفكر فيه احنا الحمد لله عايشين عيشه كويسه واحنا مش بنتاجر في بنتنا عشان نفكر كده 


رد علي قاسي بتوضيح قائلا 

انا ما كانش قصدي ان للي فهمته انا كان قصدي بس عشان توفروا لها حقها بس ما كانش قصدي حاجه وحشه 


رد عليه ريان سيف بتفاهم قائلا 

ولا يهمك انا مقدر خوفك عليها وده يثبت لي انك شاب كويس وبتحب جميله وده المهم عندي 


نظر اليه قاسي باستهتار واجابه بسخرية قائلا

اكيد بحبها جدا لو مش بحبها ما كنتش جت تقدمت لها المهم انا هجاوبك علي الاسئله اللي انت جاوبتها لي انا وجميله هنعيش في القصر بتاعي وهو هو ممكن يكون بعيد شويه عن هنا،وبخصوص عيلتي انا ما عنديش غير عمتي وهي مشغول عشان كده ما قدرش تيجي،والفرح ان شاء الله انا ناوي اعمله اخر الشهر الجاي هعمل فرح على طول مش عايز اعمل خطوبه احنا عارفين بعض وهي موافقه عليا وانا موافق عليها ما فيش داعي لتاجيل الفرح 


رد عليه سيف بنفي قائلا 

ما ينفعش الكلام ده ازاي عايز تتجوز على طول واحنا ما نعرفكش ولا هي تعرفك حتى لو اتعرفت عليك بس برده لازم تاخذ وقت الخطوبه ولا انت ايه رايك يا نيره 


ردت علي نيره مؤكده على كلام زوجها قائله

اه فعلا معاك حق يا سيف الزواج ده ما ينفعش يبقى بالكرواته دي هيقولوا على اخت ايه يعني 

ليه عايزين يجوزوها بدري انت اكيد عارف كلام الناس ما بيرحمش


رد عليهم قاسي ببرود قائلا


بس انا عايز كده وما يهمنيش كلام الناس واظن اني جميله موافقاني بالكلام ولا ايه جميله 


رفعت جميله عينيها لتقابلها عينيها بنظره جعلتها تشعر بالرعب الشديد اذا رفضت او قالت شيء اخر غير الكلام الذي يريده ان تقوله فلم تجد حيله غير ان تؤكد على كلامها قائله 

قاسي مع حق يا اختي 

ما فيش داعي ان احنا ناخر الجواز اكثر من كده انا وقاسي عارفين بعض كويس يعني ما فيش داعي نعمل خطوبه احنا نعمل فرح على طول زي ما قال هو وزي ما بيقولوا خير البر عاجله ارجوك يا اختي ما ترفضيش وحياتي عندك 


نظرت اليها نيره والى اصرارها الغريب فلن تجد حل غير ان توافق على حديث اختها فاجابتها قائله 


خلاص ياسيف وافق وخلاص طالما جميله متاكده من قرارها فانا ما عنديش مشكله على بركه الله 


رد عليهم ريان بحماس قال

يبقى نقرا الفاتحه 


بدا الكل في قراءه الفاتحه  وقاسي ينظر اليها نظرات غير مفهومه بالنسبه لها٠٠٠٠٠٠٠ بعد مده من المحادثات بين قاسي وسيف الذي اعجب بشخصيه قاسي كثيرا 

نهضه قاسي مودعا اياهم  محددا معهم بموعد لتختار جميله الفستان والمجوهرات فهو سوف يسافر لعمل هذا الشهر ليستطيع ان ياخذ اجازه كبيره ليقضيها معها متفرغا لها خرجت جميله خلف قاسي وقالت له 


ما تفكرش انك كسبت يا ابن الريان دي بس اول اللعبه ومش علشان كسبت جون تبقى كسبت اللعبه كلها لا الشاطر اللي يضحك في الاخر وانا هوريك مين هي جميله الانصاري 


اقترب منها قاسي وهمس لها بحراره قائلا 

ما فيش حد يقدر يقف قدام قاسي الريان يحرم الماصون وزي ما كسبت اول جوله اكسب المباراه كلها وابقى نشوف زي ما قلت انت مين اللي هيكسب في الاخر 


انها حديثه وتوجه الى سياره تاركا اياها تفكر بمسارها المجهول 


عوده من الفلاش باك


الصفحة التالية