-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 53 - 2 - السبت 27/4/2024


   قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل الثالث والخمسون

2

تم النشر السبت

27/4/2024


في سيارة عدي.
تنظر إلي النافذة بضيق انتبه لها عدي وتسأل:
-مالك يا ماما مضايقة ليه ؟
تنهدت بقلة حيلة وقالت:
-مش مصدقة كلام عليا ويوسف.
تسأل عدي بعدم فهم:
-كلام أيه ؟
ردت صفاء بإيضاح:
-قصدي علي سفر عاصم ده أنا حاسة أنهم مخبين حاجة عنا.
مط شفتيه بحيرة وقال:
-مش عارف يا ماما بس هيخبوا أيه بس ؟ وبعدين عاصم دكتور طبيعي يجي ليه شغل في أي وقت .
أومأت بتفهم وتسألت:
-أنت مش شايف وش أختك عامل ازاي أنا متأكدة أن في حاجة تانية هما مخبينها عاصم جه فجأة وحصل إلي حصل وموضوع طلاقه من عليا إلي مش فاهماه حتي الان أزاي عامر أجبره أنه يطلقها وزي ما سمعت أن عامر مريض أصلا طيب لما هو كده وملوش في الجواز أصلا ليه يعمل ده كله أنا مش فاهمة حاجة والله.
تنهد عدي بأسف وقال:
-ولا أنا فاهم حاجة بس الي مطمني أني واثق أن يوسف عارف كل حاجة.
أومأت بإيجاب وقالت:
-أيوة بس أنت بردوا خايفة علي أخوك لأنه تعب كتير في حياته نفسي بقي يرتاح ويبعد بقي عن المشاكل.
ابتسم عدي وعقب:
-أنتي الصادقة المشاكل هي إلي بتجري وراه يا ست الكل بس أطمني خير بإذن الله.
رددت بأمل:
-يارب يا حبيبي يا رب.
تسأل عدي بفضول:
-صحيح تحبي نروح نريح شوية قبل ما نروح للجماعة ؟
حركت رأسها نافية وقالت:
-لأ يا حبيبي مفيش داعي نخلص مشوارنا ونرجع عشان البنات.
أومأ بإيجاب وقال:
-عندك حق يوسف وحشني من دلوقتي.
ابتسمت صفاء بحب وقالت:
-ربنا يبارك لك فيه يا حبيبي يا رب وربنا يقومك بالسلامه يا نورسيل أنتي كمان.
أمن علي دعائها:
-يارب يا أمي يارب.
أبتسم بهدوء واسترسل:
-هتلاقي يوسف الفرحة مش سيعاه مكنتش متوقع الصراحة.
ابتسمت صفاء بخفة وعقبت:
-كنت شاكة الصراحة طريقة أكل نورسيل وكمان ما شاء الله بطنها بدأت تبان بسرعة مع أنها لسه في الشهور الاولي كنت متوقعة الصراحة أن عهد هي إلي تجيب توأم عشان شادي فعلاً كان ليه توأم بس اهو الحمد لله ربنا جبر يوسف .
ابتسم عدي وعقب:
-كله خير من ربنا يا ست الكل.
❈-❈-❈

انتفض من مكانه بفزع بعد أن إستمع إلي حديث شقيقه عبر الهاتف إنتبهت له زوجته ونهضت بقلق وتسألت:
-خير يا حبيبي في أيه ؟
رفع يده كعلامة أن تصمت بينما أكمل هو حديثه بجدية:
-خلاص يا جاسر أنا هزل القاهرة وأكون عندكم سلام.
اغلق الهاتف مع شقيقه وألقي الهاتف جانباً تسألت بتول بقلق:
-ايه إلي حصل يا بيجاد؟
إستدار لها واستطرد موضحاً:
-عاصم أتقبض عليه لازم اسافر القاهرة جهزي نفسك انتي وحياة هتنزلوا معايا.
أكمل حديثه محذراً:
-بتول ماما متعرفش حاجة فاهمة ولا لأ ؟
رمقته معاتبة وقالت:
-وأنا من إمتي بقول حاجة لحد يا حبيبي ؟
قبل جبينها بحب وقال:
-عارف يا قلب حبيبك بس الحرص واجب.
اومأت بإيجاب وقالت:
-تمام يا حبيبي.
مطت شفتيها وتسألت بفضول:
-بس هنقول لماما وبابا أيه ؟ أكيد السفر المفاجئ ده مش هيعدي عليهم!
تنهد بقلة حيلة وقال:
-عارف هقولهم أن عندي عملية مهمة .
اومأت بإيجاب واسترسلت بإيضاح:
-تمام يا حبيبي هو أحنا هنروح شقتنا صح ولا هتروح أنت ليهم وأنا وحياة نروح لوحدنا ؟
حرك رأسه نافياً وقال:
-لأ يا قلبي هروحك أنتي الأول شقتنا ترتاحي وبعدين أروح ليهم.
زفر بحنق وعقب:
-ربنا يعديها بس علي خير انا مقلقك من عامر ده.
رمقته بحيرة وتسألت:
-هو ممكن يعمل أيه تاني ؟
رفع كتفيه بحيرة وقال:
-مش عارف يا بتول مش عارف ده شيطان ومحدش يخطر في باله إلي هو ناوي يعمله.
هزت رأسها بيأس وقالت:
-كنت بستغرب إلي حلا عملته لكن مع الأسف بالي عمله عامر ده تخطي كل حاجة ده أخوه حد ممكن يأذي أخوك بالشكل ده .
تنهد بقلة حيلة وقال:
-في ناس الشر بيجري في دمهم جايز ربنا يأذن ويهديه زي ما هدي حلا مع اني معتقدش.
تسألت بحيرة:
-ليه بتقول كده جايز ربنا يكرمه ويهديه هو كمان.
تنهد بأسف وقال:
-مع الأسف الطريق إلي ماشي فيه آخرته أما سجن أما موت ربنا يعديها علي خير هنزل أبلغ الجماعة عقبال ما تخلصي .
أومأت بإيجاب وقالت:
-حاضر يا حبيبي.
❈-❈-❈

ظل الصغير جالس علي الفراش ناكسا رأسه بحزن تام بينما يزن يجلس أرضاً بألعابه.
اقتربت منه عليا وجلست جواره تداعب خصلات شعره برفق وتسألت:
-بردوا مش عايز تأكل؟
حرك رأسه نافياً.
تنهدت بقلة حيلة وقالت:
-طيب مش بتلعب مع أخوك ليه ؟
رد بحزن:
-مش عايز .
ضمته إلي صدرها بحنان وقالت:
-بابي هيرجع هو عنده شغل مهم وإضطر يسافر لكن هيرجع ليك تاني.
نظر لها بأعين دامعة وتسأل:
-شغله أهم مني أنا ويزن؟
حركت رأسها نافية وقالت:
-لأ طبعاً يا قلب ماما بس أنت عارف بابي شغال أيه ؟
هز رأسه بلا.
ابتسمت بخفة وعقبت:
-بابي يبقي دكتور كبير ومشهور وعنده مرضي كتير ولازم يعالجهم فهمت يا حبيبي ؟
أومأ بإيجاب وتسأل:
-طيب هو هيرجع إمتي يا مامي ؟
تنهدت بقلة حيلة وقالت:
-مش عارفة يا حبيبي يارتني أعرف كنت قولتلك ها بقي حبيب مامي ناوي علي ايه؟
رد ببراءة:
-مش فاهم؟
ابتسمت بخفة وعقبت:
-يعني يلا نقوم تأكل وبعدين نروح نلعب مع يوسف الصغير أيه رايك موافق ؟
صقف في حماس وقال:
-موافق يا مامي.
"ممكن أدخل يا حلوين ؟"
نطقتها نورسيل بخفة وهي تقف علي باب الغرفة.
إبتسمت عليا بود وقالت:
-تعالي يا قلبي اتفضلي.
اقتربت منهم وجلست جوار يزيد وتحدثت بمشاكسة:
-ممكن أعرف بقي زيزو زعلان ليه ؟
رد يزيد مبتسماً وقال:
-خلاص مبقتش زعلان خلاص.
ابتسمت نورسيل بحب وقالت:
-طيب أنا عندي خبر حلو يفرحك أوي.
تسأل يزيد ببراءة:
-خير أيه ؟
وضعت يدها علي أحشائها وتحدثت بفرحة:
-في هنا أتنين نونو .
تطلع لها الصغير بعدم فهم بينما تسألت عليا بفرحة:
-أنتي حامل في توأم يا نورسيل ؟
ابتسمت نورسيل بحماس وقالت:
-أيوة يا قلبي.
ضمتها عليا بفرحة وقالت:
-مبارك يا قلبي مبارك.
اقتربت من طفلها واسترسلت موضحة :
-طنط عليا هتيجب توأم يا حبيبي يعني طفلين فهمت ؟
أومأ بحماس وقال:
-بجد طيب هما بنات ولا ولاد ؟
ضحكت نورسيل بخفة وعقبت:
-لسه مش عارفين يا قلبي أنت عايز أيه؟
رد ببراءة:
-انا عايز بنات ألعب معاهم عشان كلنا ولاد.
امتعض وجهها وقالت بإستياء:
-حتي أنت.
ضحت عليا بخفة وعقبت:
-إلي يجيبه ربنا كويس المهم يتولدوا بصحة وسلامة.
أمنت نورسيل علي دعائها:
-يارب يا عليا يارب ربنا يمسع منك .
ابتسمت عليا وقالت:
-خير بإذن الله يا حبيبتي.
❈-❈-❈

جلس علي أقرب مقعد واضعاً ساق فوق ساق مرددا بنفاذ صبر:
-خير عايزة أيه ؟
ردت بضيق:
-عايزة أعرف ايه الي أنت بتعمله ده انت كده بتفتح علينا أبواب جهنم.
زفر بحنق وقال:
-إلي عملته ده مش هيأثر في أي حاجة وبعيد خالص عن شغلنا.
إبتسمت ساخرة وعقبت:
-لو افترضنا أنهم مش هيعرفوا يطلعوا أخوك تفتكر مش هيقدروا يدورا وراك أظن أنه مش لوحده دلوقتي.
رمقها باستخفاف وقال:
-مممم ومين بقي إلي معاه يقدر يقف قصادي شكلك ناسية أني محمي من فوق أوي.
ضحكت بخفة وعقبت:
-لو فاكر أنك حاجة مهمة بالنسبة ليهم يبقي أنت غبي أظن فاكر كويس نهاية شهاب كانت ايه ؟ نسيت لنا فكر يلعب بديله أيه إلي حصله ده حتي نالها علي إيدك انت.

يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة