-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 11 - 1 - الأحد 14/4/2024

  

  قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل الحادي عشر

1

تم النشر الأحد

11/4/2024



نصرت اليها جميله بعدم تصديق وهتفت بغضب قائله ماما انت بتعملي ايه هنا 


استغرب قاسي كثيرا من تحول جميله بهذا الشكل عندما رات والدتها ومن مزاد حيرته اكثر هو سؤال جميله عن سبب مجيء والدتها الى فرحا

لكن هذا الشيء لا يعنيه فرده على السيده ليليان باحترام قائلا تشرفت بمعرفتك حضرتك 


ردت عليها ليليان متنسيه تماما امر جميله التي سالتها منذ قليل قائله انا اكثر والله ياتي بها وان شاء الله يبقى في تعاون بين شركتي وشركتك انا عارفه ان ده مش وقته بس من فرحتي بيك ما قدرتش اضيع فرصه زي دي على الشركه بتاعتي 


نظر اليها قاسي نظره اشمئزاز فهي لا تشبه جميله اطلاقا ولا تشبه اختها باي شيء يبدو عليها وضوح الشمس انها شخصيه طماعه لا تفكر الا في مصلحتها فهي لم تراعي اي شيء وبكل وقاحه جاءت الى هنا حتى تتكلم في امور الشركه لم تراعي حتى مشاعر ابنتها ولكن مهما فعلت يجب عليه ان يحترها فاجابها بتهذيب قائلا اكيد هيبقى في تعاون انا قريب ان شاء الله 


كانت جميله في عالم اخر من الحزن والزعل الذي يتضخم داخلها والدتها تخطط جميع الخطوط بمجيئها اليوم فبدلا من ان تقف بجوارها جاءت فقط ستتكلم بامور الشركه لن تتغير ولم تصبح ام ابدا فهي غير مؤهله لذلك 

اخذت عضلات يد ليليان بترحيب قائله اتفضلي يا ليليان يا حبيبتي اقعدي هناك وانا هجيب لك عصير 


ردت عليها ليليان بخبث قائله 

متشكره جدا يا عدلات

ردت عليها عضلات بهمس قائله اديكي عملت اللي انت عايزاه فين فلوسي بقي

ردت عليها الايام بتنهيده حاره وهي تخرج شيك من الحقيبه الخاصه بها واعطتها اياه قائله اتفضلي ده الشيك ب 100 الف جنيه كده نبقى متخلصين يلا روحوا شوفوا وراك ايه 


اخذت عدلات الشيك منها بسرعه ولهفه وهتفت بطمع قائله من يد من عدمهاش اروح انا اشوف ورايا ايه سلام 


وذهبت مسرعه من امام التي كانت تنظر اليها بشمئزاز وسخريه فهي تعرف جيدا عائله زوج لابنتها المصون سيف الهلال فهي رفضت بشده تلك الجيزه ولكن انتهى الغبيه تمسكت بها مدعيه انها تحبه

استفاقت من شرودها على صوت رساله من زوجها خليل يخبرها فيها قائلا (ها يا ليليان اجي ولا لسه شويه) بعثت له رساله ردا عليها قائله (تعالي يا حبيبي كله تمام ما يقدروش يعملوا حاجه احنا هنا 

اهل العروسه ومحدش هيقدر يكلمنا يلا مستنياك سلام) 

في خارج القاعه كان يقف خليل بوجه شيطاني وهو يقرا الرساله بفرحه من الداخل انه سوف يرى الفاتنه الصغيره جميله بعد طول انتظار اي نعم هو حزين للغايه انها ذهبت لغيره ولكن اكيد هناك يوم سوف يستطيع ان يمتلك تلك المهره الاصيله التي تحتاج الى فارس ليروضها فدخل الى القاعه متمنيا رؤيه ملكه احلامه 

❈-❈-❈


وفي نفس الوقت امام منزل عائله الذهبي 

كان ريان يقف سيارته الفارهه امام المنزل منتظرا قدوم مكه وعائلتها حتى يحضروا الفرح معه 


ولكن بعد قليل من الوقت خرجت مكه برفقه والدتها فقط واقتربوا منها فوقف اليهم محترما وامسك بيد ولدت مكه باحترام مقبلا اياها قائلا 


منوره الدنيا يا مرات خالي امال فين خالي ما نزلش ليه 


ردت عليه قائله 

معلش يا حبيبي اصل خالك عندي شغل كتير ومش هيقدر يجي معانا  وطلب مني اعتذر منك 


رد عليها ريان بتفهم قائلا ربنا يعينه ويقويه 

اتفضلوا اركبوا عشان ما نتاخرش 


طيب يا حبيبي يلا يا مكه 


اخذت مكه يدي ولدتها ودخلوا الى السياره مقعد الخلفي وركب هو في المقعد الامامي وانطلق بسيارته قاصدا القاعه الخاصه بالحفله 

❈-❈-❈


وفي القاعه كان  جوم متوترا للغايه 

فكانت ليليان وزوجها يجلسون بارياحيه في المقعد الذي يقابل جميله حتى تفتعل اكثر من شده الغضب

فكانت جميله تنظر لهم بغضب شديد بسبب وجود ذلك الاحمق الذي ينظر اليها نظرات وقحه تشعرها بالتقزز من نفسها كانه يعريها بنظره هو تلك المغفله تجلس بجوار غير واعيه لما يفعله ذلك الرجل المقزز 


اقتربت نيره الى اختها عندما شعرت بتوتر الاجواء فخشت ان يحدث شيء يؤدي الى تخريب 

الفرح اقتربت منها مهدئه اياها قائله

اهدي يا جميله اعتبريها مش موجوده خلي الليله دي تعدي على خير ابوس ايدك 


ردت عليها جميله بانفعال قائله

انت مش شايفه هي بتعمل ايه انا قايله لها،تخرج من حياتنا وهي جايه بكل عين بجحه هي وجوزها عشان تغيظني انت مش شايفه هي بتقسى عليا وبتدمرني ازاي وجايه بتقولي لي لم الدور ما تقولي لها هي تلم الدور 

ردت عليها نيره

اسكتي يا جميله احسن يسمعك قاسي مش ناقصين ابوس ايدك لايمي ليلتك النهارده وبس انا اول مره اطلب منك طلب ما تعمليش حاجه  تبوظ  الفرح واذا كان على مامتك انا هتصرف بس ارجوكي استهدي بالله 


نظر اليهم قاسي مدعيا عدم سماع الحديث قائلا هو في يا نيره في مشكله ولا ايه 


نفت ردت علي نيره بنفي قائله

لا ما فيش حاجه يا قاسي انا كنت بتكلم مع جميله في موضوع يعني بخصوص الفرح والدخله والكلام ده ما تشغلش بالك انت 


نظرت اليه جميله بغضب وكادت ان تتحدث الى ان امسكت يدها اختها ونظرت اليها نظره مرعبه بمعنى ان تصمت نفخت بغيظ فاخرجت تنهيده حاره من صدرها مدعيه الهدوء الذي لا يصلها باي صلاه 


بعد قليل من الوقت اشتغلت الاغاني و اشتعلت الاجواء من اقرباء جميله الذين يرقصون بطريقه عفويه حتى جميله تناست وجود والدتها وصارت تغني بطريقه مضحكه وتدندن مع الموسيقى بطريقه مجنونه  وجاءت اختها نيره جاذبه اياها على حلمه الرقص يستمعون الى المهرجانات والاغاني الشعبيه بطريقه عفويه للغايه وفي نفس الوقت كانت عيون لذلك الشيطان الذي يتفرسها بعيناه بنظرات غريبه وشعور غريب ولكن سرعان ما تحول نظره الى الاحمر الداكن الغضب فهي تتمايل 

وترقص مع اختها امام الجميع ماذا امام الجميع هذا هو السؤال الذي طرحه عقله فنهض بغضب 

وتوجه اليها وامسك بيديها هامسا اليها في اذنيها قائلا 

اتلمي يا جميله وتعالي جنبي انا مش عايز اعمل حاجه تبوظ الليله فتلمي وخلي ليلتك تعدي على خير 


نظرت اليه جميله بغضب وهتفت بتحدي قائلا لا مش ههدى دي ليله مش بتيجي غير مره في العمر انت عايز تدفني جنبك يا اخي حرام عليك انت تعمل ليه معايا كده 


اخرج تنهيده حاره وحاول ان يهدئ من روعه قائلا انا هدفنك فعلا بس هدفنك حيه دلوقتي لو ما جيتيش قعدت جنبي يا جميله مش عايز اعيد كلامي مره ثانيه يلا 

نظرت اليه بغي وصارت تذبذب بالارض بطفوله

اوف اوف بجد اديني جايه دي بقت عيشه يا رب اموت عشان ارتاح منك ومن قرف العيشه اللي انا فيها 


ذهبت جميله مجددا وجلست بالقرب من قاسي الذي ارتسمت على وجهه من جديد البرود واللامبالاه اما هي فارتسمت على وجهها جميع انواع الغضب فهي كانت مثل النار المشتعله من الداخل 

في هذه الاثناء دخل ريان القاعه برفقه مكه وولدتها وذهب ليبارك ويعرف قاسي عليهم 


اقترب ريان من قاسي محتضنا اياه بحب جارف قائلا مبروك يا حبيب اخوك عقبال لما تجيب ولي العهد ان شاء الله 


رد عليه قاسي بسخريه قائلا ولي العهد مره واحده وسعت منك قوي دي بس يلا مقبوله منك عقبالك لما 

تدخل برجليك عتبه المتجوزين وتلف حبل الاعدام حوالين رقبتك 


ضحك ريان بشده على تشبيه قاسي للزواج بالاعدام وهتف بمرح قائلا

لو كل الاعدام زي اعدام مكه فانا مستعده اتعدم يا سيدي تعالي يا مكه اعرفك على صاحبي وشريك عمري قاسي ريان


صفحاته مكه بود قائله تشرفت بمعرفتك يا فندم انا مكه الذهبي ودي والدتي 


صفحهم قاسي باحترام قائلا تشرفت بمعرفتكم اتمنى تتبسطوا معنا في الحفله 


ردت عليه والدتها بحنان قائله 

ربنا يتمم لك على خير يا ابني ويجعلها الاولى والاخيره ليك 


ابتسم قاسي دعوات تلك السيده الحنونه فامسك بيدها مقبلا اياها باحترام قائلا شكرا لك يا امي 


نظرات جميله اليه باستغراب فكيف لذلك الشيطان الذي يقتل بدم بارد ان يتعامل بكل هذا الحنان والاحترام مع تلك المراه ومن زاده حيرتها اكثر عندما قبل يدها فهي لن تتوقع ابدا ان شخص جبروته وعنجفته ان يفعل مثل هذا العمل البريء 


فاقترفت مكه وولدتها من جميله وصفحوها واخذوها بالاحضان كانهم يعرفونها استغربت جميله من هؤلاء الناس ومما زادت استغربها اكثر هو عندما دعت لها تلك السيده قائله ربنا يتمم لك على خير يا حبيبتي وتجيبي ولي العهد اللي يملي حياتك وحياته فرحه ان شاء الله ويبعد عنكم كل عين وحشه 


لن ترد جميله عليها بل ظلت تحدق فيها مثل البلهاء 


اقتربت منها مكه وقالت لها اتشرفت بمعرفتك انا مكه خطيبه ريان اتمنى انك تبقي صاحبتي زي ماقاسي وريان اصحاب اتمنى احنا نبقى زي كده 


نظره جميله اليها باستهتار فكيف لذلك الملاك البريء انت ان تتزوج مثل الشيطان المراوغ الذي اسمه ريان اي نعم هي تستلطفه نوعا ما هو ليس بقساوه ذلك القاسي الذي تزوجته ولكن تلك الفتاه يبدو عليها البراءه من طريقه كلامها العفويه فاجابتها جميله قائلا

ان شاء الله يا حبيبتي مش هنبقى بس اصحاب هنبقى اكثر من الاخوات وهنتفق عليهم ونخليهم 


يشد في شعرهم و هيتندموا على اليوم اللي عرفونا على بعض 


ضحكت مكه بخجل وهتفت قائله انت حمستيني فعلا يا جميله باين عليك شقيه وروحك حلوه ربنا يسعدك يا رب 


ضحكه جميله ضحكه عاليه وهتفت قائله 

انت لسه شفت حاجه انت ما تعرفينيش انا هوريكي حاجات عمرك ما شفتيها 


نظر اليها قاسي بغضب بسبب ضحكتها العاليه وهتف بتوعد قائلا احترمي نفسك يا جميله وخلي ليلتك تعدي على خير وكل اللي انت بتعمليه ده هيبقى حسابه عسير في البيت هربيك يا جميله 


همست جميله اليه بصوت منخفض قائله ابقى قابلني 

يا زوجي العزيز 


نظر اليهم ريان وكتم ضحكته عليهم بصعوبه فيبدو ان قاسي دخل في حرب ليست بعديه حرب قويه مع تلك المشاغبه المجنونه لمحه قاسي ريان وهو يضحك 


فهتف بغضب وهو يضغط على اسنانه بعصبيه قائله  انت كمان بتضحك ورحمه ابويا لاوريك واوريها ليله اسود من شعر راسكم بس اروح لكم ما بقاش انا قاسي ريان اما وريتكم


رد عليه ريان ببراءه مزيفه قائلا في ايه يا قاسي انت ما تقدرش على الحمار تقدر على البردعه انا عملت ايه 


رد عليها قاسي

انت قلت فيها انا هربيها بس لما نروح على البيت عشان الناس اللي ما تصور 

المهم عملت اللي قلت لك عليه 


نظر اليها ريان قائلا 

ما تقلقش كله تمام في الوقت اللي احنا هنا والناس كلها فاكرين ان قاسي ريان يتجوز الصفقه بتاعتنا تمت والحمد لله لسه جاياني رساله من البص الكبيره ان البضاعه وصلته وشويه وتلاقيه وصل عشان يبارك لك 


ابتسم قاسي بثقه قائلا 

تمام كده نقدر نفرح ولا ايه 


رد عليه ريان قائلا كده ونص يا صاحبي والف مبروك تاني بس المره دي عشان نجاح الخطه بتاعتنا 

ضحك الاثنين بخبث لنجاح خطتهم الخبيثه 


الصفة التالية