-->

رواية جديدة تمر د عا شق الجزء الثالث (عشق لاذع) لسيلا وليد - الفصل 31- 4 - الأربعاء 29/5/2024

  

قراءة رواية تمرد عا شق

الجزء الثالث (عشق لاذع) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية تمر د عا شق 

الجزء الثالث

(عشق لاذع)

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سيلا وليد 



الفصل الواحد والثلاثون

4

تم النشر الأربعاء

29/5/2024


انكمشت ملامحه غير راضيًا بحديث والده فتحدث: 

-يعني خايف من المنشاوي ومش خايف من لوا يابابا، ماتخلي حد غيرك يقول كدا 


حدجه قائلاً:

-علشان جواد مالوش في شغل الاقتصاد ، هو آخره يسجن ويشتغل بالقانون، وفين لما يوصل للقانون نكون ضربنا ضربتنا، أما ريان معارفه كتير في السوق وله وضعه والكل بيسمع كلامه، متنساش سمعته النضيفة بتخلي الكل يضربله تعظيم سلام، والصراحة انا بفكر اجره في شراكة، تعرف لو قدرنا نشارك إمبراطورية زي امبراطورية المنشاوي هيكون وضعنا ايه 


تراجع نعمان يضع ساقًا فوق الأخرى 

وتحدث بتكبر:

-الباشا مستقل بينا ولا ايه، دا هو اللي المفروض يخطط ليكسبنا 


اسكت يانعمان ، بكرة تعرف قصدي ايه 

ثم اتجه للرجل متسائلاً :

-البنت التانية اخبارها ايه ..قالها وهو ينظر بصورة ربى 

-دي البنت الصغيرة في امتياز بكلية الطب متجوزة ابن عمها عزصهيب الألفي ولسة مخلفة ولد من اربع شهور تقريبا ، وقاعدين في حي الالفي، لكن دي مابتخرجش غير حراسة خاصة من أعلى الفرق 


رفع نعمان صورتها غامزا لوالده:

-البت حلوة قوي ياباشا، ماتخطفها ..

قولت ابوها عامل كرديون أمني، من امتى 

-اللي وصلنا من زمان

اومأ رأسه قائلاً:

-لو من قريب يبقى عارف بتحركاتنا، أما لو غير كدا يبقى امان 


أشار للرجل بالخروج قائلًا:

-هات طليقته لازم اتكلم معاها، اتجه ببصره لنعمان وتحدث مستهزئا

-بدل نعمان ماعرفش ياخد منها حاجة 


-لا ياباشا مش نعمان اللي ياخد حاجة غصب عن ست، انا الستات اللي تجري ورايا مش العكس 

قوس فمه يهز رأسه متهكمًا:

-اه عارف بدليل بسمع صراخها طول الليل وهي بتهددك لو قربت منها هتموتك..المهم هاتلي الفيديوهات دي علشان ابعتها عربون محبة، وخليها تمشي، مش عايز صداع من ناجي، اكيد الخبر هيرحله في السجن 


متأكد بدل الظابط دا بيحفر يبقى وصله ميعاد وصول الشحنة، لازم يكون تحت ايدنا قبل ميعاد الشحنة، اتصرف شوف أي حاجة 


زم نعمان شفتيه يلف كاسه بيديه قائلا

-عرفت أنه وقع الشربيني والعتال، وكانوا بيخططوا يخلوه يدمن 


ضيق التميمي عيناه 

-الفكرة فائقة الروعة يانعمان، خطط وشوف هتجر رجله في الحتة دي ازاي


وصلت فيروز إليهما..طالعتهم مشمئزة وتحدثت بنبرة تهديدية :

-اللي يقرب مني هموته، انا ماليش دعوة، وبعدين انا شغالة مع ناس مهمين لو عرفوا انكم خطفتوتي مش هيسكتوا

-وصلها يانعمان، قالها التميمي ، ثم رفع نظره إليها 

-احنا آسفين ..قالها ملوحا بيديه لتخرج ثم غمز لابنه

-البت دي مفتاحك للظابط 


عند ياسين وعاليا 


توقف أمام منزل والدها مستندًا على السيارة ينتظرها ..خرجت إليه بجوار كريم ..حياه كريم يشير إليه :

-ماتدخل شوية، كانت نظراته على تلك التي توقفت تبعد بعيناها عن نظراته، ثم اتجه ببصره إلى كريم

-معلش وقت تاني ، عايز ارتاح شوية، كان عندي اجتماعات ياسيدي وانا بتخنق من الشغل دا، وبعدين عملت كام مشوار مع حد عزيز والوقت سرقنا، مش مصدق اوصل السرير

استقلت السيارة دون حديث ، فتحرك بعدما ودع صديقه ..جلست بجواره ورائحته اخترقت رأتيها حتى تمنت أن تعانقه لتشبع رئتيها من رائحته


-آسف اتأخرت عليكي 

نظرت من خارج النافذ حتى تبتعد عن رائحته التي لم تعد تتحملها ، ضعفت من قربه لإستنشاق اكبر كم منه

-عاليا..همس بها ببحته الرجولية،مما جعلها تستدير إليه إراديـا إليه مبتسمة 

-نعم ..ابتسامة خلابة أنارت وجهه وهو يخبرها مشاكسًا:

-وحشني نقارك يا بلقيس ..نظرت للأسفل بخجل وتوردت وجنتيها ..بسط كفيه يرفع ذقنها غامزًا بعينيه:

-اللي يشوفك وأنتِ مكسوفة كدا يقول البت مابترميش صواريخ في وشي 


رفعت حاجبها ساخرة:

-دا اللي هو انا، وحضرتك بقى بترمي ايه ايس كريم ياحبيبي 


رغم أنها نطقتها بمزاح إلا أن الكلمة اخترقت صدره دون مقاومة لتستقر بشقه الأيسر ، ورغم ماشعر به من رجفة إلا أنه أنكرها وتحدث بجدية عن غير ماكان عليه قائلًا:

-أنا مش حبيب حد، بترت ابتسامتها تطالعه بذهول ثم اتجه بنظراته التي تحولت لجليد من الصقيع متذكرًا ماضيه:

- عارف انك قولتيها بهزار، وممكن مكنتيش تقصدي بس بلاش الكلمة دي بالذات، لأنها مبقتش في قاموسي ياعاليا للأسف، أدار وجهه وطالت نظراته إليها ثم توجه للطريق مرة أخرى بعدما استمع لصوت السيارت حوله ، فأردف بمغزى

-احنا الاتنين اتقابلنا بظروف غصب عننا، وكل واحد عارف آخرة الجواز دا ايه

سحب نفسًا طويلا يزفره ببطئ ثم تحدث بنبرة متألمة:

-الشك هيفضل في قلبي للأسف، وانتي كمان مش هتنسي اللي حصلك 


-أنا معرفش ليه بتقول الكلام دا ، هو انت مصدق نفسك ، الكلمة طلعت من غير قصد، اما لو عليك مستحيل تكون حبيب ليا في يوم من للايام، اما موضوع مرضك بالشك دا مايهمنيش ياحضرة الظابط 

توقف فجأة بالسيارة يرمقها بنظرات كالسهام النارية ثم هدرا بها:

-انزلي ..جحظت عيناها تنظر حولها بخوف، إلا أنها  هدأت قيلا بعدما وجدت نفسها أنهم 

وصلوا إلى حي الألفي، ترجلت من السيارة تدفع الباب بقسوة حتى شعر بتحطمه..ظل جالسًا يطالع تحركها الجنوني للداخل ..قابلتها غزل 

-حبيبتي حمدالله على السلامةوحشتيني...اقتربت منها ورسمت ابتسامة قائلة:

-حضرتك وحشتيني برضو، البنات فوق..تسائلت بها عاليا 

أشارت غزل للأعلى 

-مفيش غير ياسمينا وبتجهز شنطتها هي كمان هتزور أهلها ، وربى عز اخدها بيته

اومأت بإبتسامة وتحدثت:

-بعد إذن حضرتك ..قالتها وتحركت 

اوقفتها قائلة وهي تتعمق النظر بها

-عاملة ايه في حملك حبيبتي ومش ناوية نفرح عمو جواد..استمع ياسين لحديثها فتوقف لدى الباب منتظر حديثها 

ارتبكت تفرك كفيها تتهرب بنظراتها 

-ايه اللي حضرتك بتقوليه دا ياطنط، لا

حمل ايه ..مفيش حمل ابدا 

قطبت غزل جبينها مقتربة منها:

-ومالك يابنتي كأني بسألك عن حاجة حرام، اولا أنتِ من فترة جيتي وقولتي أن ياسين عايزك تنزلي البييي 

اوعي تكوني نزلتي البيبي زي ماطلب منك 

ابتلعت ريقها بصعوبة وشعرت بأنسحاب الأرض تحت اقدامها، دلف للداخل لينقذها من حديث والدته


-مساء الورد ياست الكل 

استدارت إليه مبتسمة 

-مساء الورد حبيبي، ياله اطلعوا غيروا وهخلي منى تطلعكم العشا، ربتت على كتفه قائلة:

-عملت حمام للكل النهاردة وطبعا مش هترفض عشا ماما مش كدا ياياسو


❈-❈-❈ 


رفعت عاليا عيناها بذهول، ثم هرولت للأعلى بخجل ، ظلت نظراته تطالعها حتى اختفت من أمامه فاتجه لوالدته

-حمام ايه بس ياماما الساعة عشرة بالليل، انا عايز انام 

لكزته تشاكسه 

-ايه ياحضرة الظابط هو انت مش متجوز يابني طبيعي اي حد متجوز ياكل حمام وانت على طول لا لا

ابتسم ساخر وتحدث:

-ليه مكتوب على الحمام للمتجوزين فقط، ولا دا دوا للمتجوزين ياست الكل 

بعد اذنك ياماما، قال حمام ومتجوزين اومال لو تعرفي اللي فيها قالها هامسًا لنفسه وهو متجهًا للأعلى 


ظلت تراقبه ثم همست لنفسها:

-طب والله لأكلك حمام يابن جواد، الواد دا بيستفزني، شعرت بمن يضع كفيه على كتفها يجذبها لأحضانه ملثمًا جبينها

-غزالتي واقفة تكلم نفسها ..استدارت إليه قائلة:

-الحمد لله ياحبيبي ولادك مجنني ولا فيهم واحد بس طلعلك، ايه العيال الباردة دي..واحد مهاجر بعيد مراته وعامل فيها هركليز والتاني فريز وكأن مفيش حد غيره على وش الأرض 

والتالت عليه شخطة تقطع الخلف ، ايه العيال دي ..لا انا لازم اتحجز منهم في مستشفى 

قهقه جواد يجذبها متجهًا للأريكة 

-مين بس مزعل غزالتي، قالها وهو يجلسها على ساقيه 

-مين مزعلك ياروحي 

ضربت كفوفها تهتف بسخط قائلاً:

-قول مين مرفعش ضغطك من ولادك ياحبيبي..ابنك الكبير قاعد لوحده ليه ومراته مش معاه ياجواد، قولي لحد امتى جاسر هيبقى ضعيف كدا، قولتلي يومين وهتكلم صهيب ويرجع مراته، عدى شهور ومفيش جديد، والتاني من فترة مراته جت تقولي أنا حامل وابنك عايزني انزل الجنين ، والتالت كل شوية يخنق في مراته ، مفيش شغل عايزة تشتغلي ربي الولاد، ليه ياجواد هي كانت بتتعلم علشان تقعد تربي الولاد بس 


سيبك دلوقتي من اوس، متأكدة من كلام مرات ياسين، معتقدش أنه يبقى متخلف كدا ويطلب منها جريمة زي كدا 

نهضت من فوق ساقيه وتحركت لمائدة الطعام تصيح على العاملة 

-خدي العشا طلعيه لياسين وقوليله باباك اللي باعته 

نهض جواد مستغربًا غضبها فتحرك حتى وصل إليها 

-غزل مالك حبيبتي ممكن تهدي، ياسين مستحيل يعمل كدا انا متاكد من ابني ..استدارت تشير للمائدة 

-يعني لما اقف طول اليوم في المطبخ ياجواد علشان اعملكم اكل على مزاجي يبقى كدا اذنبت، المفروض الكل ياكل ويقولي شكرا مش ابنك المستفز اللي بيقولي هو شرط على المتجوزين ياكلوا حمام 


نظر للطعام بذهول قائلاً:

-حمام يازيزو، والله العيال دول مايستهلوا هاتي ياقلبي وانا اكلك قصدي اكل الحمام 

لكمته تضحك: 

-إنت بتقول إيه انت كمان، بجد مضايقة من ياسين، مش عاجبني اكله خالص، اخفضت رأسها قائلة:

-عايزة افتن عليه بدل هو مسمعش كلامي

رفع حاجبه وأشار بيديه قائلًا بتهكم:

-افتني يانانٓا على مين الفتنة بس لو هتقولي حاجة تسد نفسي عن الحمام بلاش اقولك هعمل ايه في اللي هتفتني عليه 

جذبت المقعد وجلست بجواره ثم قامت بسكب بعض الطعام أمامه ،

انتظر حديثه ولكنها تهربت، فجذب السكين الذي بيديها واحتوى كفيها

-قولي ياغزل !

-ياسين بيشرب سجاير ..ترك كفيها ثم اتجه للطعام قائلاً :

-عارف ..نظرت إليه بذهول 

-يعني ايه عارف ؟!وساكت ياجواد 


وضع قطعة صغيرة من اللحم بفمها قائلاً 

-يعني ابنك البغل الكبير جه في الحفلة وقعد جنبي يدخن وكأنه ابويا مش انا اللي ابوه، مستنية ايه من الزفت الصغير

-جاسر مبقاش صغير ياجواد 

-أيوة ياختي، إنما ياسين ابن البطة السودا لازم يتعاقب وتفتني عليه، ولادك كلهم مش متربين زي ماقولتي يازوزو



الصفحة التالية