رواية جديدة نجم معتم لنهى عادل - الفصل 14 - 2 - الأربعاء 19/6/2024
قراءة رواية نجم معتم كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية نجم معتم
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نهى عادل
الفصل الرابع عشر
2
تم النشر الأربعاء
19/6/2024
ابتسمت له بهدوء قائلة:
_أنا قبلت بها ،ورضيت بها ،و اخترتها من بعد الله ملجأ دائما ،و ملاذا ثابتا وحضن يحتويني بعد المشقة و التعب ،أنيسة للروح ،ورفيقه للدرب وحبيبة للفؤاد فاللهم اجعلها لي كما احب و اجعلني لها كما تحب واجعلنا لك يا الله كما تحب وترضى
ابتسمت مبسوطة باتساع و أكملت :
_الله بجد فعلا مفيش احلي من الحب فى طاعة الله
تنهدت و نظرت له و تذكرت كيف وقعت فى حبه واكملت :
_الحب الذي يضعه الله في قلبك لشخص ما لا ينزعه الا الله فلا تسأل محب كيف أحببت !فمن يسكن القلب ليس من السهولة نسيانه !
شرد وسيم في حديث مبسوطة شعر بقلبه ينبض بعنف من حديثها فهي فتاة بسيطة و لكنها تتحدث معه و كأنها شاعرة يشعر بالراحة معها و مع الحديث معها يحب أن يتواجد معها
أبتسم لها بود قائلة
_انا شايف أن الفيلم عجبك يا مبسوطة
ابتسمت له ابتسامه خلابة أظهرت غمازة وجنتيها لأول مرة يراها وسيم بها :
_لأنه فيلم كويس قليل المشاهد المحرمة ،برغم أن فى فراق ووجع إلا أنه بيشجع على الحب الحلال و الزواج الصح
رجع وسيم للخلف قائلا:
_على فكرة يا مبسوطة انا مش بيعمل مشاهد خارجه الحمدلله
أومأت له برأسها قائلة بهدوء :
_أنا عارفة حضرتك بس يا تقدم فكرة كويسة و لها هدف يا اما بلاش كفاية ذنوب على ذنوب
رفع لها حاجبه قائلا:
_المعني
_مفيش حاجه يا مستر بعد اذنك الوقت أتأخر ولازم امشي
قالتها مبسوطة وهى تنهض من فوق المقعد
بينما أوقفها وسيم و اخرج ظرف من درج مكتبه قائلا و هو يمد يده لها :
_اتفضلي يا مبسوطة القبض بتاعك اهو
أخذته مبسوطة قائلة:
_شكرا يا مستر وسيم
قالت هذا و خرجت من غرفة المكتب بينما شرد وسيم فى حديثه مع مبسوطة
بعد مرور حوالي نصف ساعة
وقفت مبسوطة أمام كورنيش النيل صديقها المفضل تشكي له أوجاعها و أحزانها وكأنه يسمعها و يتفاعل معها ويطبطب عليها فى صمت فرت دمعه من عينيها لما يحدث معها كل هذا لماذا اوقعها الله فى طريق وسيم لماذا هو دون عن أي انسان تحبه لا بل تعشقه تنهدت بألم فالقلب ليس له سلطان يدق في أي وقت ليس للحب ميعاد ضحكت بسخرية حين تذكرت الحوار هل سيأتي اليوم الذي يقول لها وسيم هذا الحديث و سيم و اه من وسيم كانت سارحة فى ملكوتها الخاص بينما جاء شخص من الخلف ووضع يده على كتفها فزعت بهلع وهى تنظر إلى اليد التي تتلمس كتفها :
_كنت عارفة و متأكدة انى هيلاقكي هنا
أردفت بهذه الكلمات ليلى
بينما نظرت لها مبسوطة براحه بعدما وجدتها ليلى اردفت قائلة :
_الله يسامحك يا ليلى خضتني
لوت ليلى شفتيها قائلة:
_خضتيك!! حد قالك تقفي عند النيل و تحكي له حكاياتك و اتصلت بكي أكتر من عشر مرات لحد ما قلقتني عليك ونزلت أدور عليك و عارفة انك هتكوني هنا برغم انى هموت و أنام و اتاري أنت واقفه هنا و لاء على بالك
_بابا واحشني أوي يا ليلي
قالت هذا و انهمرت دموعها فوق وجنتيها وارتمت داخل أحضانها
بينما رتبت ليلى على ظهرها بحنان قائلة:
_ربنا يرحمه يا حبيبتي ،مالك يا حبيتي فيك ايه
خرجت مبسوطة من أحضانها قائلة :
_أنا تعبانة أوي يا ليلى تعبانة أوي فى بعده محتاجه له بجد محتاجه حضنه محتاجه يطبطب على ظهري و يقول لى أنه معايا ولا يمكن يسيبني محتاجه حاجات كتيره أوي و جلال سأبني فى أول الطريق أكمل لوحدي بأمي المريضة اللي مش عارفة أعمل معاها ايه ولا بقلبي اللي حب واحد مش حساس به و لا بشغل مش شغلي ولا ايه ولا ايه كان نفسي بابا يكون معايا
حزنت و تألم قلب ليلى على مبسوطة اردفت قائلة و هى ترتب على كتفها بحنان:
_انت كده بتعرضي على حكم ربنا الموت و الحياه حاجات محدش يقدر يتكلم فيها يا مبسوطة وحدي الله يا حبيتي و ادعي له بالرحمة و بالشفاء لمامتك اللي ملهاش غيرك
نظرت مبسوطة إلى النيل و دموعها تنهمر فوق وجنتيها بينما تنهدت ليلى بحزن و أسي على اختها و صديقتها مبسوطة صاحبه القلب الحزين و قفت تناجي ربها أن يدخل على قلب مبسوطة الفرحة و يريح قلبها و بالها و أن يدخل فى قلب وسيم حب مبسوطة.
❈-❈-❈
بعد مرور يومين
فيلا وسيم
وقفت ليلى تزفر بغضب قائلة :
_يا مبسوطة أنا مالي اجي معاك ليه هنا انا واحدة عاوزة تنام انا ما صدقت اخد اجازة اجى اعمل ايه فى حفله اطفال
زفرت مبسوطة بضيق :
_بقولك ايه يا ليلى الله يكرمك دي حفلة للأطفال الأيتام عرفت من الهام هانم أن مستر وسيم بيعمل لهم حفلة كل شهر و النهاردة الحفلة فأنا قولت ايه بقا
مدت يدها ووضعتها على كتف ليلى و أكملت :
_مفيش غير لولو حبيتي تساعدني اتفضلي يا ستي
رفع ليلى حاجبها و هي تشاهد زي الدب أردفت قائلة بذهول :
_ايه ده يا مبسوطة اعمل به ايه أن شاء الله
ابتسمت لها مبسوطة باتساع قائلة :
_البسيه يا لولو
_نعم !!!!
قالتها ليلى و هي تضع يديها حول خصرها
بينما ظهر على وجه مبسوطة الحزن قائلة بمكر :
_و فيها ايه يعنى يرضيكِ الاطفال الأيتام دول مش ندخل على قلوبهم الفرحة و السرور
_هاتي و امري الى الله
قالتها ليلى و هي تجذب الملابس بعنف من يد مبسوطة
بينما قبلتها مبسوطة من وجنتيها قائلة :
_حبيبي يا ناس يلا يا لولو روحي البسي الأوضه اللي هناك دي و أنا ادخل اشوف التحضيرات اللي جوه
أومأت لها ليلي و هي تسير متجه إلى الغرفة
بعد قليل
خرجت ليلى من الغرفة بعد أن ارتديت زى الدب نظرت إلى نفسها قائلة
_منك لله يا مبسوطة انا كان مالي ومال اللي انا فيه ده انا البس دب ليه و علشان مين عاوزة ترضي أطفال
انتفضت ليلي حين سمعت صوت تحاول تكذب أذنها استدارت وجدت كلب لا ليس بكلب أنه ذئب أردفت قائلة بخوف :
_يا نهار اسود هو يوم باين من أوله احسن حاجه اجري لان الجري نصف الجدعنه
بالفعل ركضت ليلى و الكلب يركض خلفها لتقول بصراخ :
_اجري يا مجدي
كانت تتحدث وهى تبكي و تضحك فى آن واحد وهي ترتدي زي الدب الخاص بحفلات التنكر
لم تشعر بحالها الا وهى تستقر على جسد صلب يلف ذراعيه حولها قائلا ببرود :
_مش عيب عليك تبقي دب و تخاف من كلب
انتفضت ليلي وابتعدت عن جسد هذا الشخص تحاول أن تأخذ أنفاسها فهي كانت تلهث من شده الخوف ليقول الشخص :
_خلاص اهدي الكلب مشي اهو ممكن تخلع الرأس علشان تقدر تاخد نفسك
قال هذا و نظر الشخص إلى الكلب ليجد أن أحدى الخدم قام بربط الكلب فى مكانه
بالفعل اخذت ليلي نفسا طولا وقامت بخلع رأس الدب
استدار الشخص مرة أخري ليقول :
_هااا بقيت احسن يا
لم يكمل حديثه انصعق حين وجدها فتاه بملامح جميلة دقق النظر فى شفتيها الصغيرة المنتفخة ثم سحر فى عينيها الفيروزي الفاتح أردف قائلا بذهول :
_أنتِ مين
❈-❈-❈
فى الجامعة
جلست كوكي بجانب نور التي يظهر على وجهها الحزن الشديد تعجبت كوكي من حال صديقتها فهي دائما لا تكف عن الحديث معها اردفت قائلة:
_نور بت يا نور
تعجبت كوكي من عدم انتباه نور لها لكزتها في كتفها قائلة :
_نور
_هااا فى حاجه يا كاميليا
نطقتها نور بوجه حزين عابس
عقدت كوكي من بين حاجبها قائلة :
_لا بقا ممكن افهم فى ايه أنتِ بقالك اكتر من أسبوع و حالك مش قد كده ممكن افهم في ايه
حاولت نور تغير حديثها فهي لم تريد معرفه كاميليا ما حدث معها ابتسمت لها قائلة :
_مفيش اصلا بابا تعبان شوية
رتبت كوكي على ظهرها بحنان قائلة :
_معلش يا نور ربنا يعفى عنه ،المهم يلا علشان نلحق المحاضرة
ابتسمت لها نور قائلة:
_أيوة يلا علشان نلحق نقعد في المدرج الاول قبل ما البنات تهجم عليه
هتفت كوكي بتعجب قائلة:
_و ليه أن شاء الله البنات تهجم على المدرج هى محاضرة زى اى محاضرة
_علشان دي محاضرة الدكتور يحيى رضوان يعنى الكاريزما والتقل كله
لوت كاميليا شفتيها تقول بسخريه :
_على ايه يعنى ما هو دكتور زي بقيت الدكاترة
_ايه أنتِ عمياء يا كوكي ولا ايه مين اللي زي بقيت الدكاترة دكتور يحيى زى بقيت الدكاترة ده عليه جوز عيون ولا شعره يا يلهوي بس مشكلته أنه تقيل بصدر الوش الخشب لكل البنات يدوب هي كلمه و بس لو واحدة واقفت تتكلم معاه
كلمات نطقت بها نور و هي تمدح فى شخصيه يحيى
برغم شعور كاميليا بالضيق من حديث نور على يحيى إلا أنها ابتسمت و على حديثها عنه و هو يقف مع الفتيات شردت عندما كانت فى المشفى تهرول إلى غرفه شقيقتها و كادت أن تقع إلا أنه اسندها آفاقت على حديث نور قائلة :
_معلش يا كاميليا ادخلِ انت المحاضرة و أنا هروح الحمام و أجي وراك
أومأت لها كاميليا برأسها تتحرك نحو المدرج بينما سارت نور متجه الى عصام الذي يقف يضحك و يبتسم و يده على كتف أحدي الفتيات اقتربت منه قائلة:
_عاوزة اتكلم معاك
نظر إليها ببرود قائلا :
_عاوزة ايه نور مش وقتك خالص
أجابت نور بحده تنظر إلى الفتاة :
_ممكن يا حلوة اتكلم مع عصام لو حدنا
نظرت لها الفتاة بتكبر بينما أردف فادي قائلا:
_سيرين معلش روحي أنت على الكافتيريا وانا شوية و اجي لك
_اوك يا بيبي
نطقت بها الفتاة و هي تتحرك من أمامهم
بينما نظر عصام إلى نور قائلا بخبث:
_عايزة ايه نور أوعي تقول لي انى وحشتك
قال هذا ثم غمزة لها
نظرت له نور قائلة بغضب :
_عصام انا حامل .
يُتبع..