-->

رواية جديدة نجم معتم لنهى عادل - الفصل 13 - 1 - الأربعاء 12/6/2024

  

    قراءة رواية نجم معتم كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية نجم معتم

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة نهى عادل 


الفصل الثااث عشر

1

تم النشر الأربعاء

12/6/2024


أيتها الأيام القادمة 

مُري علينا بسلام فقلوبنا جداً متعبة و مرهقة ، أرهقتهـا الحظوظ وأتعبتهـا التراكمات التي نالت  من سفينة الود وأصبحت أرواحنا تعاني الوجع  ، ووجع الروح هو أنين لقلب صامت  يمنعه كبرياء العقل عن البوح بألاف الكلمات  والتي تعجز الجوارح عن التعبير عنها .وجع الروح يتمثل في ضحكة دون فرح ،  في حديت دون رغبة ،  في بكاء قلب دون دموع ، إنه اختلاط المشاعر..


❈-❈-❈

فى منزل يحيى رضوان 

دلف السيد رضوان إلى داخل منزله بعد أن جاء بطلبات المنزل تعجب حين رأي  زوجته نادية تجلس تبكي بشده اقترب منها  قائلا:

_مالك يا نادية بتعيطي ليه 

أجابته نادية قائلة :

_يحيى واحشني يا ابو يحيى البيت وحش من غيره

تنهد السيد رضوان و جلس بجانبها قائلا:

_والله عندك حق بس نعمل ايه احنا مانقدرش نوقف فى طريق  مستقبله يا نادية و بعدين دى سنه الحياة ما هو بكره يتجوز هو نرمين و البيت يفضي علينا 

ظهر الاستياء على وجه نادية قائلة بغضب:

_نرمين  مش عارفه مالها البت حطي مناخيرها فى السماء يا ابو يحيى ومش عجبها حاجة ده غير معاملتها اللي زي الزفت ل مبسوطة 

تنهد رضوان قائلا:

_بكره تكبر و تعقل نرمين لسه صغيرة و فى سن مراهقة المهم ادخلِ صحيها علشان تتغدي معانا قبل ما تروح دروسها

_حاضر هدخل اصحيها لان وراها درس الساعة خمسة 

قالت هذا و سارت متجه إلى غرفة ابنتها 

دلفت السيدة نادية إلى غرفة نرمين اقتربت من التخت قائلة :

_نرمين اصحي كفاية نوم الساعة أربعه و أنت وراك درس الساعة خمسه ،اصحي اتغدي قبل ما تنزلي

نهضت نرمين بتكاسل و إرهاق قائلة:

_حاضر يا ماما   

بعد حوالي نصف ساعة

أمام سنتر الدروس 

وقفت نرمين تنظر إلى ندي  واردفت قائلة بغضب :

_ ليه محدش بلغنا أن الدرس اتلغي أف الصراحة انا كنت نفسي أنام بجد 

اقتربت منها ندي ووضعت يدها  على كتفها قائلة:

_ولا تزعلي نفسك يا جميل ايه رايك لو نخرج 

نظرت لها نرمين بملل قائلة :

_الديسكو يا روحي 

جحظت عين نرمين قائلة بذهول و دهشه :

ديسكو !!!

ضيقت نرمين عينيها باستغراب لتقول ندي :

_ أيوة و فيها ايه لما نروح ديسكو 

أجابتها قائلة بغضب:

_أنا لا يمكن اروح ديسكو يا ندي ده كان بابا موتني من الضرب هو و ماما 

أردفت ندي  قائلة بمكر :

_وهم هيعرفوا منين إن الدرس اتلغي احنا هنروح 

وظلت تحاول أقنعها  كل هذا تحت نظرات منار فمنذ دلوف ندي حياة نرمين فهي تغيرت و لكن للسوء تنهدت  وسارت متجه إليهم عليهم التحدث معها فهم اصدقاء منذ زمن اقتربت منهم قائلة بهدوء :

_نرمين عاوزة اتكلم معاك ضروري

ولكن قبل أن تجيب نرمين أجابت ندي بمكر :

_معلش يا منار خليها وقت تانى علشان أن رايحين مشوار ضروري

نظرت لها منار بغضب قائلة:

_هو انا وجهت لك كلام يا اسمك ايه انت انا بكلم نرمين 

قالت هذا و نظرت إلى نرمين

أجابت نرمين قائل

_معلش يا منار ندي مش قصدها اصلا احنا رايحين الديسكو ايه رايك لو تيجى معانا

بذهول و دهشه أردفت منار :

_ديسكو !!!هو أنا سمعت صح من امتى احنا بنروح الاماكن دي يا نرمين 

بنبرة ساخرة أجابت ندي :

_و فيها ايه يا منار لما نروح الديسكو لو حابه تيجى معانا انا معنديش مانع 

نظرت لها منار برفع حاجب قائلة بحزن :

_يا خسارة يا منار يا الف خسارة نزلتي من نظري  بقيتي في القاع 

قالت هذا و تركتهم وذهبت بينما جذبت ندي يد نرمين الشاردة لكي تذهب معها قبل أن تغير رأيها 



❈-❈-❈


في منزل مبسوطة 

دلفت نادية بعد أن قامت بفتح الباب سارت متجه إلى غرفة عائشة تعجبت حين سمعت ضحكات تأتى من الغرفة طرقات على الباب ثم سمعت صوت عائشة يأذن لها بالدلوف تعجبت حين رأتها تحمل الهاتف و تقوم بالرد على أحد و تبتسم  وكأنه عادت تلك الفتاة التى شاهدتها منذ أكثر من عشرون عام 

جلست بجانبها على التخت حتى تنتهي المكالمة و بالفعل بعد لحظات قامت بإنهاء المكالمة و نظرت إلى نادية التي كانت ترمقها بنظرات عجيبة اردفت قائلة بهدوء :

_دي ألهام يا نادية 

عقدت نادية ما بين حاجبها قائلة :

_ألهام مين أنا أول مرة أشوفك بتكلمي حد غيري أو مبسوطة أو عزة جارتك 

تنهدت نادية و بهدوء قصت مقابلة الهام و أنها تعرفت على مبسوطة من خلال عملها عند أبنها وسيم النجم الشهير 

انتفضت نادية قائلة بفرحه :

_الحمدلله يا حبيتي أن ربنا جمعكم على خير اكيد مبسوطة فرحت أن عرفت أهلها موجودين 

أردفت عائشة قائلة بهدوء :

_مبسوطة متعرفش يا نادية و اوعي تقول لها أنت كمان انا مش عاوزة مبسوطة تعرف أن ألهام تبقي أختي و وسيم ابن خالتها 

_وليه ده كله يا عائشة انت ناوية على ايه 

قالتها نادية بدهشه 

اخذت عائشة نفسا طويلاً و بدأت تقص ل نادية لماذا فعلت هذا 

بعد أن أنهت عايشه حديثها وجدت نادية تنظر إليها بدهشه و ذهول اردفت قائلة :

_عارفة أن كلامي مش عجبك يا نادية بس فعلا مفيش حل اللي ده انا عاوزة وسيم يحب مبسوطة و هو عارف انها غريبة عنه تنهدت و أكملت :

_مبسوطة بتحب وسيم حتى من قبل ما تروح تشتغل عنه انا شفت نظراتها ليه كل ما يجي فى التلفزيون أو سيرته تجي أنا أصلاً مش عارفه أزاي ما اخدتش بالى أنه ممكن يكون هو وسيم ابن ألهام فكرت بس رجعت و قولت ممكن تشابه أسماء لأنى عارفة أن الهام و جوزها و أبنها عايشين بره مصر حتى زعلت لما عرفت أن عامر توفي الله يرحمه .

تعجبت نادية قائلة:

_وهي تعرفه منين ما يمكن يكون حب لممثل 

_لا

قالتها عائشة بحزن و اسي 

بينما اخذت نفساً عميقاً و قصت لها عن الحادثة و إنقاذ مبسوطة حياته حتى ذهابها كل يوم لكي تعرف أخباره

رتبت نادية على كتف عائشة بحب و أردفت :

_عيشة انت ليه ماقوليتش لأختك على تعبك كان ممكن تنقلك لمستشفى كبيرة تتعالجي فيها وتعملي العملية 

تنهدت عائشة قائلة :

_انتِ عارفه انى لا يمكن أعمل كده هي سألتني مالك قولت لها أن عندي مشاكل فى العظام و بتابع مع دكتور عظام لكن متعرفش انى مريضه قلب انا لا يمكن ابقي حمل على حد  تانى كفاية مبسوطة و كفاية انت عليا يا نادية من يوم ما جيت ساكنا عندكم كنتي اكتر من اخت و كفاية انك رضعتي مبسوطة ربنا ميحرمنش منك ابدا 

ابتسمت لها نادية قائلة :

_ولا منك يا عائشة ربنا يعلم غلاوتك عندي قد ايه و مبسوطة بنتي زيها زي يحيى و نرمين


الصفحة التالية