-->

رواية جديدة راهبات الحب لهالة محمد الجمسي الفصل 3 - الأحد 30/6/2024

 

رواية رومانسية جديدة راهبات الحب

من روايات وقصص الكاتبة

 هالة محمد الجمسي


رواية جديدة 

راهبات الحب

تنشر حصريًا 

على مدونة رواية وحكاية 

قبل أي منصة أخرى


الفصل الثالث

تم النشر الأحد

30/6/2024



(المكان إحدى قاعات المشهورة ل  تدريب البالية) 


نظرت نهال في أرجاء القاعة التي اتخذ جزء منها إلى ما يشبه  مدرسة صغيرة لتعليم البالية مع فتيات من مختلف الأعمار،   شاهدت  نهال بعض الصبايا  وهم يغادرون المكان في سرعة، بعض المتدربات الصغيرات كانوا يقفون في صف طويل خلف 

المتدربة  بملابس بيضاء ويقومون بمحاكاة حركاتها في دقة شديدة جداً، أشارت نهال إلى المتدربة وقالت:


_اي دا؟ مش دي شمس الممثلة المعروفة؟ 


أشارت لها رينو أن تصمت في حين تجاهلت نهال اشارة رينو وبدأ الأمر أنها لم تشاهد ما تحاول رينو أن تأمرها به وتابعت:

_ايوا هي،  أنا عارفها كويس اوي عملت مسلسل حلو اوي من سنتين٠

همست رينو في صوت به نفاذ صبر حتى تسكت كلمات و ثرثرة نهال:


_هي اصلاً راقصة بالية محترفة واعتزلت من خمس سنين واكتفت بتدريب البنات وحكاية المسلسل دا عملته بعد إلحاح شديد من الفنان صبري دهشان٠


توقفت الفتيات الصغيرات عن الأداء الراقص صفقت لهن شمس في حرارة وهي تقول:

_برافو چود چود يا باليرنات، يا لا بكرة في نفس الميعاد ٠


نظرت شمس إلى رينو ونهال وقالت في صوت مرتفع بعض الشيء يحمل لهجة عتاب:

_أنت متأخرة النهاردة يا رينو، المفروض التدريب بتاعك كان قبل البنات الصغار، اللي كانوا معاك في التدريب مشيوا٠


 تنهدت رينو في حزن ثم نظرت إلى شمس وتابعت في لهجة تبرير:

_المواصلات هي اللي عطلتني٠


هزت شمس رأسها بعدم اكتراث وقالت:

_خلاص التدريب كدا خلص، ممكن تيجي بكرة أو بعده في نفس الميعاد٠


اعترضت رينو في حزن:


_ممكن اعمل الأداء لوحدي٠


هزت شمس رأسها في حدة وتابعت:

_حبيبتي أنا مواعيدي ثابتة واللي يتأخر عليه الذنب مش عليا أنا٠


رينو نظرت إلى نهال ثم إلى شمس في تحدي وقالت:

_خلاص أنا كدا كدا جيت، وهعمل التدريب الخاص بيا بعد اذنك٠


هزت شمس كتفها وهي ترسم على وجهها إبتسامة عابثة وتابعت وهي تتجه إلى باب الخروج:

_يدوب أغير هدومي، المكان ممكن يفضل مفتوح ليك عشر دقائق او ربع ساعة وبعد كدا حارس الأمن هيجي يقفل البوابة٠


اتجهت شمس إلى إحدى مسجلات الصوت ثم قامت على تشغيله في حين انطلقت رينو ترقص على الأنغام دون أن تلتفت إلى كلمات شمس الساخرة المليئة بالغرور والاستهزاء، كانت نهال تتابع رقص رينو في اعجاب شديد وانبهار حقيقي، وهي تبدو مثل فراشة حقيقة  تتراقص على انغام نغم شارد مسجون آن له أن ينطلق مع من يترجم وحدته وحزنه وعزلته، ولم تتمالك نهال نفسها من الدهشة وهي تشاهد ساقا  رينو تلتف في ليونة ومرونة على بعضهم البعض ومالت بخصرها تدور في حركات انسيابية هادئة متمرسة في سرعة شديدة مما جعل نهال تصفق لها في حرارة شديدة وهي تهتف في صوت به من الحماس ما يكفى لنهوض دولة غارقة 

من ثبات عميق. فهتفت في صوت أشبه بالصراخ و  رينو تنهى رقصتها:

_برافو يا رينو برافو٠


جاء صوت آخر مؤيداً لكلمات نهال من خلفها تماماً:


_فعلاً برافو أداء فوق الخيال٠


نظرت نهال إلى الخلف في فزع شديد وقد رعبها أن هناك شخص غيرهم يتواجد في المكان وكل منهم لم  تنتبه إلى وجوده  أو يشعر به لحظة دخوله إلى المكان، لهذا قالت نهال في صوت معترض:

_المكان هنا تدريب بنات وبس٠


رفع الشاب بصره إلى نهال دقيقة ثم نظر إلى رينو وهو يتجاهل كلمات نهال تماماً:


_برافو بجد أول مرة اشوف واحدة من تلاميذ شمس متفوقة على شمس نفسها٠


رينو نظرت له في هدوء وقالت وهي تمسح بعض قطرات من العرق على جبينها:

_شكراً، بس أنا مش من تلامذة شمس، أنا من تلامذة ريم الصهاوي، وجودي هنا بحكم أني بعيدة عن  أن أكمل تدريبات مع ريم وفي  ومسافات كبيرة  عشان اروح واجي التدريب كل يومين عشان كدا مضطرة اجي هنا٠


أعقب الشاب في صوت به لهجة تأكيد:

_يبقى من حظ شمس وجودك في المكان، انت مختلفة ومميزة كمان٠


رينو اتجهت إلى حيث تقف نهال ثم التقطت حقيبتها وقالت في اقتضاب وهي تتجه إلى الخارج:

_أشكرك٠


اتجهت رينو إلى غرفة تبديل الملابس وأبدلت ملابسها في سرعة ونهال تتابعها في ترقب وحذر شديد إلى أن خرجا من القاعة سوياً فقالت نهال:

_مين الشاب اللي كان جوا دا؟ 

هزت رينو رأسها علامة عدم المعرفة وقالت:

_معرفش مين دا؟ ولا عايزة اعرف٠


نظرت لها نهال في شفقة وهي تشعر بكمية الغضب المتراكمة في صدر رينو فقالت:

_تعرفي ع أد ما هو شخص قليل الذوق أنه وقف يتفرج من غير ما نحس بيه، بس قال كلمة يا ريت شمس دي تكون سمعتها عشان مناخيرها تنكسر شوية٠


تنهدت رينو في غيظ وقالت:

_قال اي؟! 

نظرت لها نهال في استنكار ودهشة وقالت:

_قال انك متفوقة كمان عن شمس، انت فعلاً مميزة يا رينو، اللي شفته من دقايق دا عمل لي حالة ابهار حقيقي٠


لم تجب رينو على كلمات نهال لهذا أعقبت نهال:

_هو موقف  شمس أثر فيك كدا؟ 

أكدت رينو في حزن:

_إنسانة مريضة نفسياً بجد، أنا من النهاردة هدور على مكان تاني  اتدرب فيه٠

ابتسمت نهال وقالت:

_صح كدا، يا لا بقا بمناسبة القرار  الحاسم دا  اعزمك أنا  على عصير  برتقال٠

هزت رينو رأسها علامة النفي وقالت:

_لا مش عايزن نتأخر ع مواعيد بيت الطالبات٠


توسلت نهال لها في رجاء:

_طيب أفك التكشيرة دي ازاي عن وشك الحلو دا؟ 


همست رينو في صوت منخفض:

_مش زعلانة خلاص٠


تابعت نهال في صوت به من الفضول الكثير:

_عارفة يا رينو الشاب اللي كان جوا دا، شكله مش غريب عليا هو كمان، انا شفته قبل كدا، ملامح وشه مش غريبة عليا،  بس مش فاكرة شفته فين؟ زي ما يكون حد معروف هو كمان٠


رفعت رينو رأسها في إتجاه الطريق وقالت:

_الميكروباص اللي جاي دا هو اللي هيودينا ل بيت الطالبات، ركزي يا نهال واركبي معايا علشان نلحق نوصل قبل ما البوابة تقفل٠


كلمات رينو جعل نهال اسرع الخطى إلى جوار رينو، صعدا إلى الميكروباص سوياً في حين قالت رينو:

_كويس هنلحق نرجع٠


بعد تحرك الميكروباص بخمس دقائق أشارت نهال إلى إحدى اليافاطات وقالت:


_بصي كدا يا رينو، دي كمان قاعة تدريب بالية هنا٠


انتبهت رينو إلى كلمات نهال ونظرت إلى اليافطة الكبيرة وقالت:


_ايوا فعلاً ازاي مفكرتش فيها قبل كدا؟ أنا بعدي ف المكان هنا وبشوف اليافطة ومعنديش تركيز ليها، خلاص من بكرة هاجي اشوف المواعيد وأشوف مين المدربة هنا٠


ابتسمت نهال وقالت:

_تمام كدا انحلت اهي قبل ما تتعقد٠


هزت رينو رأسها علامة الموافقة ونظرت إلى نهال في امتنان وقالت:


_شكراً يا نهال على وجودك معايا النهاردة، بجد متشكرة اوي٠


أعقبت نهال في صوت منخفض:

_ولا شكر ولا حاجة لولا بس الدكتور اعتذر عن المحاضرة مكنتش هاجي معاك٠

نظرت لها رينو في دهشة وصدمة حقيقة من اعتراف نهال لها، ولكن الأمر لم يمنعها من الابتسام فقالت:

_طيب شكراً للدكتور اللي اعتذر عن محاضرة النهاردة٠



❈-❈-❈


(صباح اليوم التالي أمام الجامعة نهال و رينو يسيرون إلى جوار بعضهم قالت نهال في هدوء وهي ترفع بصرها إلى أعلى ملقية بصرها على مجموعة من الفتيات يلوحن لها بيدهم حتى تسرع وتنضم لهم:


_رينو أنا يدوب الحق المحاضرة، اشوفك  بعد ساعة ونص٠


هزت رينو رأسها علامة الموافقة ونظرت في إتجاه اليمين تحاول أن تعثر على واحدة من رفيقاتها ولكنها كانت تعلم أن الأمر مستحيل، اليوم لن تبدأ محاضراتهم الإ بعد الساعة الحادية عشر، وهي فقط محاضرة واحدة لهذا اليوم، ولكن رينو كانت قد شعرت بالملل والضجر  لأنها استيقظت مبكراً، فضلت أن تذهب مباشرة إلى الجامعة ولا تقبع في الغرفة، في غضون ثوان قررت ان تذهب في إتجاه مسرح الجامعة لتفقد أمره، جلست على السلالم في انتظار فتح باب مسرح الجامعة، راقبت عيناها توقف السيارات في الجراج المخصص لهذا الأمر الذي يجاور  المسرح، كانت تحاول أن تشغل تفكيرها بمراقبة الوان السيارات والماركات التابعة لهم حين وقفت أمام المسرح مباشرة سيارة من أحدث طراز سوداء ذات زجاج قاتم، فتح باب السيارة وشاهدت رينو شمس تهبط في خطوات واثقة وتقف في مواجهتها تماماً وقالت في صوت يحمل لهجة نداء:

_رينو٠


رفعت رينو بصرها لها في هدوء ولم تتحرك من مكانها، في حين اضطرت شمس ان تذهب مباشرة 

إلى حيث تجلس رينو وقالت في صوت متعجل:

_ عرفت من بياناتك اللي متسجلة عندي  أن جامعتك هنا، كنت عايزاك في موضوع مهم اوي٠


رينو هزت كتفها وقالت في لهجة لا مبالاة:

_اتفضلي٠


نظرت شمس إلى المكان ثم قالت في لهجة اعتراض:

_مش هنتكلم هنا اكيد، لازم نقعد في مكان  أنا وأنت٠


رينو قالت في لهجة تساؤل :

_نتكلم عن أي؟ 


همسات شمس وهي تنظر إلى رينو في نفاذ صبر:

_جايبلك  عرض٠


سادت لحظات صمت بين كل منهم في حين تابعت شمس في لهجة امتعاض كبير ظهر على ملامح وجهها:

_اسمعي يا رينو أنا مينفعش أقف هنا كدا، ع الأقل تعالي اقعدي معايا ف العربية دقايق بس اسمعي العرض اقبلي أو ارفضي وبعدين أنا همشي لأن أنا كمان وقتي من دهب وانت اكتر واحدة عارفة كدا٠


نهضت رينو في تثاقل واتجهت إلى سيارة شمس التي قالت وهي تنظر إلى رينو نظرة فاحصة:

_أنت شفت طبعاً عمرو السيوفي امبارح في القاعة؟! 


رفعت رينو رأسها إلى شمس، وكادت أن تسألها من هو عمرو السيوفي؟! ولكنها تذكرت الشخص الذي شاهد أداءها بالأمس فهزت رأسها بعدم اكتراث أو إهتمام، في حين تابعت شمس:

_والله هو ذكاء منك اللي عملتيه، فرصة زي دي في بنات كتير اوي عندي يتمنوها، وهو كان جاي بالصدفة المكان، كان ورانا ميعاد مهم احنا الاتنين، هو اعجب باداءك ، و عايزك تعملي اعلان اي رايك؟! 

همست رينو وهي تكرر الاسم:


_عمرو السيوفي!؟ 

تذكرت رينو الأسم، عمرو السيوفي إذن  هو  مخرج اعلانات وفيديو كليب أيضاً، أنها تعلم الآن من هو الشخص الذي كان يشاهدها بالأمس وأبدى إعجابه باداءها، لهذا كان وجهه مألوف إلى نهال، 


 انتبهت رينو من أفكارها على صوت شمس وهي تقول:



_ها طبعاً أنت موافقة٠


رفعت رينو رأسها في لهجة تعجب وتابعت:

_لا طبعاً مش موافقة٠


كادت شمس ان تكمل حديثها مع رينو ولكنها توقفت فجأة وأغلقت فمها ونظرت إلى رينو في حيرة وفكرت في عمق قبل أن تقول:

_غريبة اوي، طيب أداء امبارح قدامه كان الغرض منه اي؟! والكلام والحوار اللي دار بينكم كان ليه؟

اي لزوم دا كله؟! 


اعترضت رينو في دهشة:

_كلام وحوار اي بيني وبينه !؟ 


ابتسمت شمس في ثقة وقالت في لهجة تحدي:

_ايوا كلامك ليه أن أنا مش مدربتك، ووجودك ف المكان كان صدفة وأنا وانت عارفين أنه مش صدفة اصلاً،  انت بقالك شهرين تقريباً معايا يا رينو٠ 

اخذت شمس نفس عميق ثم تابعت:


_بالعموم يا رينو أنا جيت عشان خاطر عمرو بس عمرو له مكانه كبيرة عندي٠


فتحت رينو باب السيارة وقالت:

_بلغيه أن عرضه مرفوض٠


أدارت شمس زر التسجيل في سيارتها فانطلق نغم بالية بحيرة البجع٠


 كادت رينو أن تخبرها أنها لن تنضم إلى مدرستها في تدريب بالية مرة ثانية ولكنها امتنعت عن هذا، عدم حضورها إلى المكان سوف يكون رد جميل وحاسم أيضاً من رينو إلى شمس



غادرت شمس في سرعة وكأنها قد ارتاحت أخيراً 


أن مهامها قد انتهت وضحكتها وهي تلقى نظرة على رينو قد أظهرت سعادة كبيرة تعتمر داخلها  لأن رينو رفضت الفرصة الذهبية 

بغباءها المعتاد٠



بعد دقائق قليلة شاهدت رينو نهال تتجه إلى حيث تجلس الاولى فقالت في صوت متساءل:


_اي يا نهال الدكتور اعتذر النهاردة كمان؟! 


ظهر وجه نهال الذي يكتسي بملامح  الغضب محقون وتابعت وهي تكاد تبكي:

_لا أنا انطردت من المحاضرة٠


همست رينو في عدم تصديق:

_مش معقول، ايوا بس ليه؟ انت دخلتي قبل ما المحاضرة تبدأ٠


ثم نظرت إلى وجه نهال وهي تخمن أن نهال تسخر منها ولكن نهال تابعت:


_دكتور مراد طردني، سوسن ضغطت على تاتش  الفون  فتح النت واشتغلت اغنيه وسط المدرج، الكل ضحك، وهو ظن أن أنا حاولت كتير اشرح له بس هو رفض يسمع وطردني٠


هزت رينو رأسها علامة تعجب وقالت:

_بجد عالم متخلفة يغني حتى رفض يسمع صوتك وانت بتقولي مش أنا؟ طيب وسوسن دي مش تحاول تدافع عنك؟ يعني معندهاش شجاعة أدبية تقول أنها هي اللي الغلطة جت منها؟ غريبة اوي مبدأ البشر دا، حتى الهفوات اللي بتصدر من البني ءادم غصب عنه، مش عايز يعف عنه، ولا حتى عايز  يديله مساحة من التسامح، الدكتور مراد متعصب جداً، لو كان تجاهل الوضع وكمل محاضرة كان اي اللي حصل يعني؟ كان كل طلابه استفادوا من علمه، بس هو عايز يفرغ طاقة الغضب جواه ع اول واحد عينيه شافته وجت له فرصة يعمله كبش فدا، 

معلش يا نهال متزعليش، ابقي انقلي المحاضرة من زمايلك و ذكرايها٠ 

تمتمت نهال في صوت مليء بالحسرة:

_المشكلة اني سمعته وانا خارجة بيقول اسمها اي بالكامل٠

نظرت لها رينو في تفكير وقالت:

_يغني اي؟ هيتعملها تحدي معاك؟ لا كدا كتير اوي، سوسن زميلتك دي لو سكتت تبقى إنسانة جبانة وقليلة الذوق٠


سادت لحظات صمت بين كل من رينو ونهال في حين تابعت رينو:

_اسمعي يا نهال مينفعش تسكتي على ظلمك، أحنا هنستني الدكتور مراد بعد المحاضرة ونكلمه أنا وأنت لازم يفهم أن سوسن هي اللي عملت كدا،  لازم يكون في فرصة ولو دقيقة واحدة تعرفيه أن مش أنت الغلطانة، لازم يسمع كلمتك وأنت بتوضحي موقفك،  ولو عايز يستمر في فكرته الغلط دي، يبقى بني ءادم متخلف بجد٠

نظرت لها نهال في تفكير وقالت:

_طيب لو رفض يستمع؟ 

نظرت لها رينو في هدوء وقالت:

_يبقى عملت اللي عليك بس في طرف تاني لازم بردوا ياخد ع دماغه منك أنت٠

تساءلت نهال:

_قصدك سوسن؟! 

تابعت رينو في لهجة تأكيد:

_ايوا سوسن لازم تواجهيها  بسكوتها عن الكلام، ولو في حد تالت كان معاكم وخد باله أن الفون بتاع سوسن هو مصدر الغلط لازم يشهد في الواقعة دي٠


نهال وقد انتبهت إلى أمر ما:

_ايوا  منيب  الرويعي رئيس اتحاد الطلبة كان قاعد جنب سوسن بيتهيالي كدا هو عارف فون سوسن كويس اوي  عشان هي كمان عضوة ف الاتحاد معاه٠

تنهدت رينو وقالت:

_علشان كدا سوسن محاولتش تبرأ ساحتك من التهمة، علشان تفضل صورتها قدام الدكتور حلوة وجميلة طالبة مجتهدة وملتزمة وناجحة وعضو اتحاد طلبة يعني حاجة برفكت مش واحدة مستهترة و ف وسط المحاضرة بتشغل فيديوهات، هو دا سبب سكوتها، بس بردوا لازم دكتور مراد يسمع منك لازم يسمع كلمتك أن الفون دا بتاع سوسن 

مش لازم تسكتي٠


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة هالة الجمسي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة