-->

نوفيلا حادث حب لسحر حسين عزت - الإثنين 29/7/2024

 

قراءة نوفيلا حادث حب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


نوفيلا حادث حب 

رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سحر حسين عزت

تم النشر يوم الإثنين

29/7/2024


الفصل الأول



صحيت من النوم على تليفون انا حد من زمايلي بيقولوا لي حقيقي زميلتك الانتيم في المستشفى اعز صاحبه ليا قمت لبست ونزلت اجري زي المجنونه ما بصيتش حواليا كنت خايفه جدا ليكون حصل لها حاجه وفجاه وانا بجري وبعد الشارع عربيه خبطتني ما حسيتش بنفسي ولا حسيت باي حاجه خالص بتعمل الوعي اكثر مني ساعتين وبعدين فوقت لقيت نفسي في المستشفى واقف جنبي شخص ما اعرفوش اول مره اشوفه والدكتور واثنين ماما وجسمي كله واجعني مش قادره اتكلم بس كل اللي يجي فيني صاحبتي عايزه اقوم من على السرير والحقها حتى ما لقيت الشخص ده بيقول لي انت كويسه بصيت له كده وبعدين غمضت عيني ورحت تاني في النوم ما حسيتش بالوقت بعد فتره طويله قمت لقيت الدنيا ضلمه حواليا ما فيش بسيط قوي فوقيه واحد قاعد جنبي على  كرسي و ماسك تليفونه عمال يقلب فيه اول ما فتحت عليا قلت له انت مين قال لي ....

❈-❈-❈

شخص : انا سيف انا اسف انا خبطتك بس انا ما كانش قصدي وبعدين انت اللي طلعت قدامي مره واحده . 

انا : انا هنا من امتى .

سيف : يعني من الساعه 9:00 الصبح . 

انا : ايه وهي الساعه كام دلوقتي . 

سيف : الساعه 2:30 .

انا : امتى بالليل ولا الصبح انا مش فاهمه حاجه .

سيف : لا الساعه 2:30 بعد منتصف الليل يعني فاضل ساعه على الفجر تقريبا . 

انا : ازاي انا عايز اطمن على صاحبتي صاحبتي في المستشفى عايزه اطمن عليها والنبي طمني عليها او خذني ليه انا رجلي وجعاني ومش حاسه بيها .

سيف : طيب اهدي اديني نمره صاحبتك وانا هتصل بيها واطمنك عليها . 

انا : التليفون في الشنطه اشوف شنطتي فين وطلع منها التليفون مكتوب عليها اختي . 

سيف : ماشي حاولي بس تهدي وانا هتصل لك بيها . 

                ايوه صح انت اسمك ايه .

كارما : اسمي كارما . 

سيف : تمام . اه ثواني معلش هي صاحبتك اسمها ايه . 

كارما : لينا اسمها لينا . 

سيف : تمام . 

❈-❈-❈

فعلا مسكت شنطتها وطلعت التليفونات وفتحته كان سهل ان هو يتفتح وطلعت نمره اختها وطلبتها من عندي  وقلت لها . 

سيف : الو استاذه لينا معايا . 

لينا : ايوه انا استاذ لينا مين حضرتك  .

سيف : انا الاستاذ سيف مع حضرتك كنت بس عايزه اطمن عليك انت بخير يعني سمعت ان حضرتك عملت حادثه . 

لينا : لا انا تمام كويسه ما فيش مشكله خالص ممكن اعرف حضرتك عرفت منين الموضوع ده وبتتصل عشان تطمن عليا انت مالك انت مين . 

سيف : ايه تمام بصي انا سيف خبط بالغلط صاحبه كارما  وهي كانت قلقانه عليكي هي عايزه تطمن عليك عشان جالها تليفوني ان انت عملتيه حادث وفي المستشفى . 

لينا : كارما مين انا ما اعرفش حد بالاسم ده وبعد اذنك لو سمحت ما تتصلش بالرقم ده تاني . 

سيف : ثواني يا استاذه لينا كارما زميلات حضرتك تعبانه في المستشفى وهي محتاجاك جنبيها دلوقتي . 

لينا : اوكي تمام مش انت جنبها تمام خليك معاها عشان صاحبتي تستغنى عني في يوم زي ده عشان خاطرك خليك جنبك . 

سيف : استاذه لينا عيب بقول لك صاحبتك في المستشفى وهي محتاجه لك استغنت عنك ايه عشاني انا مش فاهم حاجه مش انت صاحبتها ولا انا غلطان . 

لينا : انا كمان كنت فاكره كده بس خلاص بعد اذنك لو سمحت ما تتصلش بيا تاني واقول لها هي كمان ما تتصلش بيا تاني انا خلاص سافرت بره البلد ومش هرجع تاني . 

❈-❈-❈

وفجاه لينا قفلت التليفون في وشي وكانت كارما زعلانه جدا المنهاره من العياط وانا بصيت لها وبصيت للتليفون وما كنتش مصدق اللي بيحصل وفي نفس الوقت مش متخيل معقوله هي دي اختك اللي بتقولي عليها فضلت سكته بس وما كنتش عارف اعمل ايه لحد ما قلت لها .

❈-❈-❈

سيف : انت متاكده ان انت صاحبتك او اختك . 

كارما : لو سمحت سيبني لوحدي دلوقتي اطلع بره انا عايزه اقعد لوحدي بعد اذنك . 

سيف : تمام انا هستنى بره انا مش هروح اوكي انا واقف بره الباب لو احتاجت حاجه اندهي علي تمام  . 

كارما : تمام اتفضل . 

❈-❈-❈

سبتها لوحدها وخرجت قدام الباب وكنت سامع عياط بوداني وكانت بتقول ان كده خلاص اخر واحده في حياتها سابتها مش فاهم حاجه كنت واقف وانا مصدوم ازاي ما فيش حد في حياتها هي عايشه كده في الدنيا لوحديها كنت عايزه افتح الباب واقول لها هو انت فين اهلك فين باباك مامتك واخواتي ما عندكيش صحاب غير دي المهم فضلت بره بتاع حوالي نص ساعه وهي طول الفتره دي وهي كانت بتعيط ما كانتش بتعمل اي حاجه غير العياط وبس لحد ما زهقت من الوقفه انت فاتح الباب ودخلت وقلت لها .......... 

❈-❈-❈

سيف : بقول لك ايه انت تعبانه ارتاحي شويه ولما تفوقي تخرجي من المستشفى ابقي عيطي واعملي اللي انت عايزه بس طول ما انت هنا ركزي في انك تبقي كويسه عشان تطلعي من المستشفى بخير عشان انا بصراحه مش فاضي اقعد معاكي طول الوقت ده كله بصراحه . 

كارما : وانا ما طلبتش منك انك تقعد معي عايز تمشي امشي .

سيف : انا السبب في اللي انت فيه وعشان كده انا واقف معاكي ومش هسيبك غير لما تكوني كويسه . 

كارما : وانا كويسه اتفضل بقي . 

سيف : يا بنتي انت المفروض تحمدي ربك قوي ان انا واقف معاكي . 

كارما : رايح ضميرك انا مسامحاك سيبني وشوف انت وراك . 

سيف : لا على فكره انا مرتاح انا واقف جنبك من ساعه الحادثه والدكتور طمني عليك وقال لي ان انت كويسه جدا بس هي الفكره كلها ان انا مش همشي من هنا غير لما انت كمان تمشي بس . 

كارما : لا والله فيك الخير . 

سيف : اه طبعا اما انت فاكره ايه المهم صحيح هو انت ما عندكيش حد غير صاحبتك دي . 

كارما : لا ما عنديش حاجه وهي كمان مشيت عادي . 

سيف : انت حكايتك ايه بالظبط . 

كارما : لحكايه ولا غيره عادي اول مره اشوف واحده لوحدها . 

سيف : لا عادي بشوف كتير . 

كارما : طيب انا بقي واحده من الكتير دول . 

سيف : تمام ماشي . 

كارما : هو انا هخرج امته بقا من هنا انا زهقت . 

سيف : لا والله الحقيقة معرفش الدكتور هو اللي هيحدد حاجه زاي كده . 

كارما : طيب وهو هيحدد امته بالظبط . 

سيف : اكيد لما يجي بكره عشان دلوقتي مفيش حد هنا غير الممرضين وبس . 

كارما : وهو لزم الدكتور هو اللي يخرجني . 

سيف : اكيد طبعا امال اي حد كده وخلاص . 

كارما : ما انا زهقت . 

سيف : نامي  بس دلوقتي  وان شاء الله الدنيا كلها هتبقي زاي الفل . 

كارما : تمام وانت هتروح فين . 

سيف : هروح فين يعني ما انا مرزي اهو . 

كارما : يعني مش هتمشي . 

سيف : لا يا ستي مش همشي هفضل هنا معاكي حلو كده . 

كارما : طيب انا مش عارفه انام . 

سيف : طيب وبعدين عايزاني اعمل ايه يعني . 

كارما :  مش عارفه وبعدين انا مش حاسه برجلي خالص. 

سيف : طبيعي من العلاج بكره نشوف الدكتور قوليله كل حاجه . 

كارما : طيب احكيلي حدوته . 

سيف : نعم . 

كارما : اعمل ايه طيب مش عارفه انام . 

سيف : طيب يا ستي هستحملك وامري لله . 

كارما : ايوه لزم تستحملني . 

سيف : طيب اسمعي دي يا ستي صلي على النبي 

كارما : .................. 

سيف : كارما انسي كارما يلا مش مشكله الحمد انها نامت الحق انام انا كمان اقبل ما تصحي وتبدأ في طلبتها . 

❈-❈-❈

تاني يوم : 

صحيت علي صوت كارما وهي بتصوت وعامله تعيط قومت من النوم وانا مفزوع .

سيف : ايه في مالك . 

لقتها نائمه وبتحلم قومت عشان اصحيها واول ما فتحت عينيها لقتها قامت مره واحده قامت وحضنتني  وانا مكنتش عارف اعمل ايه فضلت احسس علي شعرها وقولها اهدي متخافيش انتي مش لوحدك انا معاكي ومش هسيبك وفضلت اهدي فيها لحد ما رجعت تنام تاني وهي روحت جبت كورسي عشان افضل قاعد جانبها لحد ما تصحي 

❈-❈-❈

                    وبعد شوي 

دخل الدكتور والممرضه  

الدكتور : ها المريضه عامله ايه 

سيف : براحه يا دكتور بس هي نامت دلوقتي كانت بتحلم بكابوس 

الدكتور : اهم حاجه في العلاج هي الحاله النفسيه 

سيف : طيب يا دكتور هي قالتلي انها مش حاسه برجلها 

الدكتور : طيب لما تصحي براحتها ياريت تبلغنا عشان نعمل اشاعه مقطعيه علي رجلها . 

سيف : تمام حاضر يا دكتور شكرا . 

الدكتور : العفو 

❈-❈-❈

بعد شويه : 

كارما صحيت 

سيف : اخيرا يا هانم صحيتي . 

كارما : صباح الخير يا سيف . 

سيف : اده سيف كده حاف انتي ختي عليا اووي . 

كارما : انا اسفه انا مكنتش قصدي حاجه والله 

سيف : انا بهزر معاكي والله 

كارما : تمام بس المهم انك متزعلش مني . 

سيف : يا ستي والله بهزر معاكي . 

كارما : تمام هو لسه الدكتور ماجاش . 

سيف : لا يا ستي جه بس حضرتك كنتي نايمه ف قالي وقت ما تصحي عارفني عشان لزم تعملي اشاعه علي رجلك . 

كارما : طيب يلا نروح بقي انا عايزه أخرج من هنا . 

سيف : طيب انا هبعت الممرضه تعرف الدكتور انك صحيتي . 

كارما : تمام ماشي . 

❈-❈-❈

روحت وعرفت الممرضه أن كارما صحيت وبعد شويه جت الممرضه عشان تاخد كارما عشان الاشاعه وطبعا روحت معاها بس فضلت واقف بره وبعد حوالي ساعه كده طلع الدكتور وقالي ................. 

  

❈-❈-❈

الفصل الثاني 


الدكتور طلع وقالي أنها لزم تحتاج للعلاج الطبيعي بس الموضوع ده للاسف هيطول شويه يعني ٣ أو ٤ شهور عشان الحادثه أثرت علي العمود الفقري 
المهم الدكتور قالي كده وسابني ومشي وانا فضلت افكر مع نفسي هعمل في كام شهر اللي قالي عليهم دول طيب وحياتي انا معقول هوقف حياتي عشان افضل جامبها معني عارف ان انا السبب في اللي هي فيه ده بس مش عارف اعمل ايه عقل وقف مش عارف افكر ولا عارف اتصرف . 

❈-❈-❈

وبعد شويه : 
رجت كارما من غرفه الاشاعه وراحت علي غرفتها 
كارما : اه اه انا مش قادره انا تعبانه اوي يا سيف . 
سيف : معلش الدكتور هيكتبلك علاج دلوقتي وهتتحسني عليه وأن شاءالله هتبقي احسن . 
كارما : هو انا هفضل هنا كتير يا سيف . 
سيف : لا أن شاءالله هتتحسني في اقرب وقت وهتخرجي من هنا . 
كارما : طيب  هو الدكتور قالك ايه . 
سيف : قالي انك لزم تقعدي هنا كام يوم كمان عشان يتابع حالتك 
كارما : بس انا مش عايزه اقعد هنا . 
سيف : صدقيني ده كده احسن عشان تخفي بسرعه . 
كارما : بس انا زهقت اووي . 
سيف : انا معاكي هنلعب ونعمل كل حاجه انتي عايزاها بس لزم اروح الشركه عندي مش هكمل نص ساعه وهرجع علي طول وانا كلمت ممرضه تفضل تقعد معاكي لحد ما اجي تمام . 
كارما : تمام ماشي بس انت متاكد انك هتيجي تاني ولا مش هترجع علي هنا . 
سيف : ............ متخافيش هرجع هرجع . 
كارما : تمام سلام . 
سيف : سلام  

❈-❈-❈

سبتها وخرجت ومش عارف ليه كلمتها وجعتلي قلبي اووي حاسس انها بتقولي متسبنيش وتمشي كأنها طفله صغيره وخايفه تقعد لوحدها روحت اشوف شغلي وانا عقلي معاها ومكنتش عارف اشلها من دماغي وفضل احل مشاكل الشغل لحد الساعه ٢ بليل و اول ما خلصت روحت جري علي المستشفى واول ما وصلت لقتها رايحه في سابع نومه ولقيت الممرضه بيقولي ......... 

❈-❈-❈

الممرضه : اخيرا جيت يا استاذ سيف . 
سيف : في ايه بس  . 
الممرضه : كانت قاعده مستنياك مش عايزه تاكل وكانت عماله تقولي انك اخر امل ليها واخر حد ليها بصراحه تعبتني جدا عقبال ما نامت . 
سيف : تمام ماشي انا اسف لحضرتك جدا خلاص اتفضلي وانا هكون هنا معاها . 
الممرضه : تمام تصبح على خير . 
سيف : وانتي من أهله . 

❈-❈-❈

روحت عند السرير وهي نايمه وحسست علي شعرها وبعدين روحت علي الكنبه اللي بنام عليها عشان انام ونمت لحد الصبح وصحيت علي صوتها وهي بتقول للمرضه 
كارما : وطي صوتك عشان ما يصحاش شكله تعبان اووي 
الممرضه : اه ده جه امبارح متأخر اووي . 
كارما : المهم انه جه اصلا . 
الممرضه : دلوقتي بتضحكي وآمال امبارح فتحتي في العياط . 
كارما : هشوووو وطي صوتك لحسن يصحي . 
الممرضه : طيب يا ستي انا همشي انا بقي وانتي طبعا مش محتاجاني دلوقتي . 
كارما : طيب لو احتجت حاجه هقولك . 

❈-❈-❈

خرجت الممرضه وانا عملت نفسي نايم وكنت سامع كل الكلام ده . 
وبعد شوي : صحيت . 
سيف : ايه الدوشه دي كلها . 
كارما : انا اسفه صحيتك بس والله العظيم مش انا دي الممرضه رغايه قوي بصراحه . 
سيف : الممرضه برضو . 
كارما : اه والله قصدك أن انا اللي رغايه . 
سيف : لا خالص ...... المهم عامله ايه دلوقتي احسن ولا لسه تعبانه . 
كارما : لا الحمدلله احسن كتير . 
سيف : طيب الحمدلله انا هقوم اغسل وشي وبعدين اشوف حاجه اكلها عشان  انا جعان قوي . 
كارما : تمام ماشي . 

❈-❈-❈

سيف دخل يغسل وشه وانا كنت فرحانه قوي مش عارفه ليه يمكن عشان مفيش حد في حياتي غيره دلوقتي  بس نفسي فرحانه لما يكون موجود معايا بس انا خايفه اتعلق بيه وفجأة يختفي زاي اي حد في حياتي . 
مش عارفه اعمل ايه حاسه اني تقيله عليه مش هيستحمل كتير وهيسبني انا لزم اعمل حساب لكل حاجه . 
سيف جه : 

❈-❈-❈

كارما : ايه جبت فطار . 
سيف : لا بعت حد من الفراشين يجيب هو الفطار 
كارما : ليه . 
سيف : هو ايه اللي ليه . 
كارما : قصدي مرحتش انت ليه عشان تجيب الفطار . 
سيف : عشان اكون معاكي . 
كارما : ده بجد والله . 
سيف : اه والله بجد امال هيكون ليه يعني . 
كارما : مش عارفه . 
سيف : المفروض ان انتي عندك جلسه علاج طبيعي ولازم اكون معاكي فيها 
كارما : ايوه صح نسيت ان النهارده عندي جلسه تمام بس الجلسه بعد العصر 
سيف : يا بنتي كلها شويه والعصر يؤذن وبعدين عايز اروح اكلم الدكتور واشوف الدنيا عشان لو تعرفي تخرجي وتيجي تعملي الجلسه في وقت ثاني يعني ما تبقيش مقيمه في المستشفى 
كارما : تمام ماشي بس لو انا خرجت المستشفى هتبقى تيجي معايا الجلسه ولا انت زهقت مني وعايز تخلص وخلاص على العموم تمام يا سيف براحتك .
سيف : يا بنتي ايه اللي انت بتقوليه ده انا بدور على راحتك انتي ممرضه قالتلي عليك ان انت مش مرتاحه هنا عشان كده بدور على حاجه تكوني مرتاحه فيها مكان يعني .
كارما : تمام اعمل اللي انت شايفه مناسب 
سيف : انا عايزه افهم انتي مش عايزه ترجعي لحياتك مش عايزه تخرجي من المستشفى دي مش عايزه ترجع لاي حاجه سايبها بره . 
كارما : انا ما بقاش عندي حاجه سايبها بره وما عنديش سبب اخرج عشانه هتصدقني لو قلت لك ان المستشفى دي دلوقتي بالنسبه لي احسن كثير من الدنيا اللي بره انا فعلا مش عايزه اخرج منها وبعدين حتى لو خرجت من هنا هروح فين او حتى هروح عند مين ما بقاش عندي حد امشي يا سيف امشي انت واطلع شوف حياتك اللي بره شوف الناس اللي انت سايبه اقول لك على حاجه انا حتى ما بقتش عايزاك  
معايا وما تقلقش انا مش زعلانه منك روح انت برده ما لكش ذنب انك تفضل معايا هنا امشي يا سيف وما تخافش علي انا هعرف اخلي بالي من نفسي كويس 
سيف : يعني ايه ما عندكيش حد تخرج عشانه .
كارما : يعني ما عنديش حد 
سيف : حتى لو ما عندكيش حد مش عايزه تخرجي حتى عشان نفسك مش عايزه تعيشي حياتك حتى ولو لوحدك ولا انت لازم يكون في حد في حياتك  عشان تعتمدي عليها انا اسف يا كارما بس صدقيني لو فضلت كده عمرك ما هتعيشي يوم واحد حلو يوم ايه ساعه واحده ودايما هتقعدي تفكري هو انا ليه لوحدي وعمرك ما هتنجحي في اي حاجه في حياتك هتفضلي واقفه مكانك زي ما انت عجزه مش عارفه تتحركي .
كارما : تصدق يا سيف انا فعلا دلوقتي بقيت عجزه وفعلا مش عارفه اتحرك واحتمال افضل عجزه كده لمده ثلاث شهور او يمكن اكثر او يمكن افضل كده عمري كله او يمكن ربنا يبص في وشي و.......... 
سيف : انا اسف يا كارما انا ما قصدتش والله انا كل الحكايه اني مش عايزك تفقدي الامل في الدنيا ولا في الحياه عايزك تحاربي المرض عشان تقدري تقفي على رجلك تاني في حاجات كثيره في الدنيا انت لسه ما عملتهاش في حاجات كثيره في الدنيا تستاهل انك تتمسكي بحياتك عشانها على الاقل فكري ان في يوم من الايام وربنا يكرمك وتتجوزي واحد يعيشك مرتاحه بقت عمرك ويحبك وتحبيه او تشتغلي وتعيشي الحياه اللي انت بتتمنيها حتى لو ما معكيش حد فيها اوعي تحطي املك على حد واوعي تستني حد انه يكون هو سبب سعادتك يا كارما .
كارما : صح يا سيف انت معاك حق انا ما ينفعش احط املي على حد حاضر انا هاخد العلاج وهعمل كل جلسات عشان اقدر اقف على رجلي تاني واحاول على قد ما اقدرش احتاج لحد ثاني 

❈-❈-❈

وفعلا حطيت كلام زين في اعتباري وبدات اهتم بنفسي وبالجلسات واخذ العلاج مظبوط عشان ما احتاجش لحد وفعلا شويه بشويه بدات اتحسن حتى نفسيتي اتحسنت وما كنتش مهتمه بوجود سيف معايا في المستشفى لحد ما جه يوم ....... 

❈-❈-❈

الفصل الثالث 

 

لحد ما جه يوم كان سيف موجود معايا في المستشفى كان واقف ماسك ايدي وكنت بمشي واحده واحده في الغرفه بتاعتي دخلت علينا بنت جميله قوي وشكلها غنيه ولقتها قربت من سيف وبتحضنه وبتقوله ...... 
وحشتني قوي يا حبيبي كل ده ماشوفكش . 
سيف : ساندي انتي ايه اللي جابك هنا انتي عرفتي من مين أن انا هنا . 
ساندي : عرفت من مين يعني ايه مش مهم المهم أن انا جتلك عشان واحشتني 
سيف : تمام اعرفكو ببعض دي كارما ودي ساندي . 
كارما : اهلا وسهلا يا ساندي .
ساندي : اهلا بيكي يا حبيبتي اعرفك بنفسي كويس انا ساندي خطيبه سيف وكمان بنت مدير الشركه بتاعته . 
كارما : اه اهلا وسهلا .
ساندي : انتي بقي كارما اللي واخده سيف مننا . 
كارما : انا لا طبعا ما اقدرش 
ساندي : سيف اكتر واحد بيقوم بواجبه علي اكمل وجه عشان كده هو موجود معاكي هنا من واجبه انو يخلي باله منك عشان بس ضميره يرتاح . 
كارما : (تبص لسيف ) اطمن يا استاذ سيف وطمن ضميرك انا الحمد لله كويسه جدا  وياريت تركز علي شغلك وخطيبتك اكتر وانا أن شاءالله كام يوم وهخرج من هنا انا كويسه جدا الحمدلله . 
سيف : كارما انا مش هسيبك غير لما تخرجي من هنا وطمن انك كويسه بجدا . 
ساندي ( بغضب) : وبعدين بقي يا سيف احنا عندنا شغل وانت مش فاضي طيب ايه رايك ابعت كريم اخويا هو يخللي باله منها . 
سيف : (بغضب ) لا طبعا انا اللي خبطها يبقي انا اللي لزم اكون معاها وانتي يا ساندي لو كده ممكن تروحي الشركه وتخلي بالك انتي من الشغل لحد ما ارجع انا . 
ساندي : ( بغضب شديد ) بقي كده يا سيف ماشي براحتك اعمل اللي يريحك بس ياريت ما تزعلش بابا منك تمام سلام يا سيف . 

❈-❈-❈

تخرج ساندي 
كارما : امشي يا سيف لحسن حبيبتك تزعل منك انا كويسه 
سيف : لا مش همشي وياريت تزعل مني بس يا كارما انتي مش فاهمه حاجه خالص . 
كارما : ( بحزن شديد) انا فعلا مش فاهمه حاجه غير انك معايا هنا عشان بتشفق عليا وعشان تريح ضميرك مش كده 
سيف : لا مش كده مش بقولك انتي مش فاهمه حاجه 
كارما : طيب فاهمني .
سيف : افهمك ايه 
كارما : فهمني انت هنا ليه معايا مش مع خطيبتك وفي شغلك فهمني ما قلتليش ليه انك خاطب من الاول فهمني كل حاجه عندك انا مش فاهمه حاجه وحاسه اني هتجنن انت فعلا موجود معايا بس عشان تريح ضميرك 
سيف : انا عارف ان في اسئله كتير في دماغك وصدقيني هجاوبك عليهم كلهم بس في الوقت المناسب اهم حاجه لزم تعرفيها دلوقتي انا موجود معاكي عشان عايز اكون معاكي والموضوع دلوقتي بقي بعيد عن ضميري خالص تمام المهم بقي دلوقتي تركزي علي الجلسات عشان نخرج من هنا بقي ماشي 
كارما : ماشي بس اوعدني لما نخرج من هنا تعرفني كل حاجه ومتخبيش عني اي حاجه ماشي .
سيف : ماشي وعد يا ستي تمام كده . 

❈-❈-❈

خلصنا كلامنا وركزنا على  الجلسه وبعد شويه خلصت الجلسه وبعد شويه سيف استاذن ومشي وانا كنت قاعده بفكر في كل اللي حصل وكنت مش فاهمه حاجه ومستغربه طب انا اصلا زعلت ليه يمكن زعلت عشان حسيت انه بيشفق عليا انا لازم اخرج من هنا في اقرب وقت انا مش عايزه اعتمد على حد ولا حتى سيف هيجي يوم من الايام وهيسيبني ده خاطب اه يمكن باين عليه مش بيحبها بس شكله مجبور يفضل معاها و انا مستحيل اكون جزء من حياته ومستحيل ادخلها واخربها عليها انا لازم انسحب فضلت اكلم نفسي كده كتير لحد ما غلبني النوم ونمت ما حسيتش باي حاجه عشان طبعا تعبت شويه في الجلسه دي وصحيت تاني يوم لقيت سيف نايم مكانه على الكنبه اللي تحت الشباك بصيت عليه كان باين عليه أنه تعبان شويه ودخلت الممرضه وقالت لي ...... 

❈-❈-❈

الممرضه : الاستاذ سيف جه امبارح متاخر قوي وما رضاش يصحيكي كان شكله تعبان قوي اول ما اجي حط دماغه ونام 
كارما : اه شكله كده  عنده مشكله في شغل ربنا يسهل له اموره 
الممرضه : بس اقول لك على حاجه بيني وبينك يعني هو شكله بيحبك قوي بيحبك بجد 
كارما : لا طبعا ايه اللي  انتي  بتقوليه ده هو بس خايف لحسن يحصل لي حاجه ويكون هو السبب مش اكثر يعني تقدري تقولي كده عشان يريح ضميره 
الممرضه : لا طبعا انتي اللي شكلك مش بتفهمي حاجه في الحب اساليني انا ده كان بيوقف بيبص عليك بصه يا بنتي ركزي في نظراته هتعرفي ان انا معايا حق انتي  عارفه ان كل يوم لما يجي يفضل واقف كده جنبك  يجي اكتر من 10 دقائق من غير ما يتكلم يفضل بس باصص لك كده ويحسس على شعرك وبعدين يروح ينام 
كارما : (ابتسامه خفيفه ) بجد هو فعلا بيعمل ده بجد 
الممرضه : اه والله هقول لك المره الجايه هبقى اصورها من غير ما ياخد باله عشان تعرفي هو بيحبك وانتي  اللي ظلمتيه  بتفكيرك .
كارما : ايوه بس هو خاطب عارفه يعني ايه خاطب يعني فيه واحده غيري في حياته 
الممرضه : اه انتي قصدك على المسهوكه دي وايه يعني بس هو على فكره ما بيحبهاش وشكله كده مغصوب عليها 
كارما : وانت عرفت دي كمان ازاي يا ناصحه 
الممرضه : انا هقول لك ساعه لما خرجت من هنا ومشيت بعديها ب 10 دقائق كده او  ربع ساعه  طلع من الاوضه عندك وكلمها في التليفون وقال لها اوعي ثاني مره تيجي هنا المستشفى وما لكيش دعوه بي كارما نهائي وخليكي بعيده  عني وانا هتعامل معاكي في الشغل وبس  واي حاجه بيني وبين باباكي انت ما لكيش دخل فيها .
قولي لي بقى يا ناصحه معقوله حد بيحب حد يقول له كلام زي ده برده 
كارما :  طيب كفايه كلام بقى يلا روحي شوفي شغلك 
الممرضه  : اه طبعا  حقك ما انتي خلاص عرفت كل المعلومات اللي انت عايزه تعرفيها وبعد كده يلا سلام انا بقى مش كده 
كارما : انا كل الحكايه بس انا مش عايزه يسمع الكلام اللي انتي بتقوليه ده 
الممرضه : ليه يعني ما يسمع 
كارما : لا مش عايزه يسمع هفهمك بعدين يلا بقى سلام 
الممرضه : ماشي يا اختي سلام  

❈-❈-❈

تخرج الممرضه 
وبعدين فضلت ابص عليه وابتسم مش عارفه ليه حسيت نفسي مكسوفه مكسوفه من منه فضلت كده اكثر من 10 دقائق لحد اما لقيته فجاه فتح عنيه وقال لي ...... 

❈-❈-❈

سيف : انت هتفضلي بصلي كده كتير ولا ايه 
كارما : انا انا مبصتش عليك اصلا و هبص عليك ليه 
سيف : ايوه صح انا اللي بصيت عليكي وانا نايم صح 
كارما : انا بس كنت بشوفك صاحي ولا نايم . 
سيف : ليه عايزه مني حاجه 
كارما : لا وانا هعوز منك ايه .
سيف : ماشي ممكن تبصي في أي حته تانيه عشان عايز اكمل نوم ومش بحب حد يبص عليا وانا نايم 
كارما : تمام ماشي انا مش هبص عليك خالص نام براحتك 
سيف : ماشي ولما تيجي الممرضه ما تتكلميش معاها كتير عشان هي رغايه شويه 
كارما : ايه الممرضه 
سيف : اه الممرضه 
كارما : اهي بتسليني لحد ما تصحي انت من نومك .
سيف : بتسليكي 
كارما : اه 
سيف : ماشي .... يلا بقي بصي النحيه التانيه عشان اعرف انام .
كارما : تمام ماشي . 

❈-❈-❈

سبت سيف نايم وقعد علي الكرسي المتحرك و خرجت شويه . 
 بعد ساعتين  . 
صحي سيف من النومه 
اول ما فتحت عيني بصيت علي كارما وكانت الصدمه انها مش في مكانها قومت جري ادور عليها لبست الجزمه وطلعت ادور عليها سالت الممرضه وهي قالتلي 
الممرضه : مش عارفه والله انا مشوفتهاش خالص 
سيف : ( بغضب )يعني ايه مش المفروض أن انتي اللي مسؤوله عنها 
الممرضه : انا كنت عند الدكتور 
سيف : طيب اتفضلي دوري عليها 
        سبت الممرضه كنت بجري وبلفها في المستشفى زي المجنون وانا مش لاقيها مش عارف اعمل ايه مش عارف ليه حسيت لحظه ان روحي راحت مني فضلت ادور عليها لحد ما فجاه لقيت الممرضه بتكلمني وبتقول لي ان كارما قاعده في الجنينه نزلت اجري زي المجنون على الجنينه اول ما شفت كارما ما كنتش عارف اعمل ايه ولا كنت عارف اقول اي حاجه ما حسيتش بنفسي غير وانا فجاه باخدها في حضني وبقول لها اوعي تسيبيني ثاني مره 
كارما : انا اسفه  كل الحكايه ان زهقت من القعده اهو فقلت انزل اشم هوا وانت كنت نايم فما رضيتش اصحيك 
سيف : ثاني مره لما تعوزي تعملي اي حاجه عرفيني قبليها حتى لو نايم صحيني سامعاني 
كارما : تمام حاضر هقول لك بعد كده انا اسفه خضيتك عليا 
الممرضه : انا اسفه يا استاذ سيف على عدم اهتمامي بالاستاذه كارما 
سيف : تمام ماشي انا اللي اسف علي الطريقه اللي كلمت حضرتك بيها . 
الممرضه : لا ولا يهمك بعد ازنكو 
كارما : هو ايه اللي حصل 
سيف : ما كل ده كان بسبب حضرتك يا هانم 
كارما : ليه انا عملت ايه 
سيف : خفت عليكي لما صحيت من النوم و ما لقيتكيش موجوده علي السرير قوم اجري اشوف انتي فين وللاسف زعقت مع الممرضه 
كارما : زهقت من الغرفه ف قولت اقعد هنا شويه 
سيف : كنت عرفيني عشان مقلقش عليكي 
كارما : انت كنت نايم مردتش اصحيك بس مش اكتر 
سيف : تمام ماشي بس بعد كده صحيني تمام 
كارما  : تمام حاضر 

❈-❈-❈

قاعدين نتكلم وما حسيناش بالوقت كان الهوا جميل والقمر طالع ومنور المكان كان الجو حلو قوي وكانت ساعات جميله جدا عمري ما هنساها فضلنا نتكلم ونضحك لحد اما حسينا ان المكان فاضي علينا وفجاه جت الممرضه وبتقول لنا قوموا بقى كفايه كده خالص شويه الفجر هياذن ما كناش مصدقين لحد اما سيف فعلا مسك تليفونه وبص فيه ولقينا فعلا ان احنا بقينا الساعه 3:00 الفجر بجد ما  حسيناش بالوقت كان امتع وقت عديت بيه في حياتي اول مره احس اني مبسوطه كده واللي مش عايز الوقت ده ينته مع انه للاسف انتهى بسرعه جدا المهم قومنا وسيف زقني بالكرسي وطلعنا  الاوضه وسندني ونمت على السرير كان اجمل وقت نمت نوم عميق جدا ما حسيتش بنفسي وثاني يوم . 

❈-❈-❈

الفصل الرابع  


صحيت من النوم علي صوت دوشه كبيره قوي قدام الباب زاي ما يكون حد بيتخانق مع الممرضه ندهت علي الممرضه عشان تدخل عايزه اعرف في ايه بره شويه كده الممرضه دخلت . 

❈-❈-❈

الممرضه : نعم 
كارما  : في ايه بره ايه الدوشه دي كلها 
الممرضه : دي ....... 
( تقطعم ساندي وتدخل عليهم هي ومعاها ابوها ) 
ساندي :  بقولك ايه يا بتاع انتي انتي تبعدي عن سيف خالص انتي فاهمه . 
ابوها : ( استني بس يا بنتي ) اسمعي يا استاذه كارما احنا ممكن نخلص الموضوع باي ثمن انتي عايزه . 
كارما : هو في ايه انا مش فاهمه حاجه خالص ممكن حد يفهمني في ايه 
ابوها : بلاش جو الاستهبال ده احنا كلنا عارفين انتي متماسكه في سيف وانتي فاكره اني مش فاهم دماغك . 
كارما : انت فعلا مش فاهم حاجه ولا تعرف عني اي حاجه عشان تقولي كده 
ساندي : هو انتي فاكره أن سيف بيحبك انتي غلطانه قوي سيف كل الحكايه انو بيشفق عليكي مهو مستحيل يبص لوحده عاجزه زيك . 
كارما : عاجزه انا عاجزه  وتبكي بشده 
(تخرج الممرضه وتتصل بي سيف ) 
ابوها : بصي يا بنتي احنا مش عايزين نضيع وقتنا علي الفاضي في كلام فارغ قولي انتي عايزاه كام وحنا جاهزين من جنيه ل مليون 
كارما : ل مليون 
ابوها : ٢ مليون 
كارما : ٢ بس 
ابوها : شكلك طماعه قوي 
كارما : شكل كده سيف مهم عندك قوي ف لزم اكون طماعه 
ساندي : ايوه كده اظهري علي حقيقتك ما تعمليش فيها جو المسكينه ده
ابوها : يعني عايزه كام 
كارما : اي رايك نخلي سيف هو اللي يحدد المبلغ ده 
ساندي : لا طبعا 
كارما : وانتي خايفه من ايه معقوله خايفه من واحده عاجزه زاي 
ساندي : انا مستحيل احط راسي برأسك خالص ومستحيل اخاف من واحده زايك . 
كارما : طيب يبقي خلاص نشوف سيف هيقول كام 
( يدخل سيف ) 
سيف : انتو بتعملوا ايه هنا 
كارما : كويس انك جيت دلوقتي 
سيف : في ايه يا عمي 
ساندي : احنا هنا عشان نحط حدود لموضوع البنت دي 
كاما : هما هنا عشان يحطو مبلغ عشان تسبني ف انا قولتلهم انك المفروض ان انت اللي تحدد المبلغ اللي هيدفع فيك .
ساندي : هي دي بقي اللي انت كنت عايز تسيب كل حاجه علشانها . 
سيف : انتي تسكتي خالص في ايه يا كارما . 
كارما : مفيش حاجه كل الحكايه ان حماك العزيز عايز يديني فلوس اقوله لا ها قول هتحدد انت ولا احدد انا 
سيف : مش معقوله اكيد في حاجه غلط . 
ابو ساندي : قولي انتي يا استاذه كارما عايزه كام . 
كارما : ها يا سيف هتقول انت المبلغ ولا قول انا . 
سيف : بجد انا مصدوم فيك قوي اكيد في حاجه غلط اكيد مش انت كارما اللي انا عارفه 
كارما : انت فعلا ما تعرفش عني اي حاجه هتحدد انت ولا حدد انا 
ابو ساندي : 3 مليون حلو يا استاذه كارما 
كارما : معقوله سيف يساوي 3 مليون بس 
سيف : انتوا عارفين تبيعوا بتشتروا فيا وانا واقف 
ابو ساندي : انت السبب في اللي احنا فيه دلوقتي يا سيف لو سمحت خليك واقف ساكت لحد اما اخلص الصفقه دي 
سيف : صفقه انا دلوقتي صفقه حاضر هسكت 
كارما : بقول لحضرتك يا فندم اخري 5 مليون ومش هتنزل عن مليون واحد لو مش موافق براحتك بس انسه سيف عشان مش هسيبه 
             (يضحك سيف بسخريه ) 
ساندي : انت مش طماعه وبس انت طلعت جشعه قوي 5 مليون جنيه 
كارما : والله لو مش عاجبكم خلاص بين البايع والشاري يفتح الله 
سيف : لا انا مش قادر افضل واقف لحد كده ومش قادره اسكت انا هطلع بره لما تخلصي الصفقه دي ابقوا لي نسيت على ايه سلام 

❈-❈-❈

( يخرج سيف من الاوضه ويمشي في ممر المستشفى وتوقف الممرضه وتقول له ) 
الممرضه : استاذ سيف اسمع مني واوعى تمشي الاستاذ الكارما تقريبا عامله تمثيليه عليهم خليك  هنا واسمع للاخر . 
سيف : اسمع ايه هو انتي اللي مش سامعه الكلام اللي هي بتقوله دي عماله تبيع و تشتري فيا عايزاني استنى ايه تاني 
الممرضه : صدقني يا استاذ سيف حضرتك لو مشيت دلوقتي هتندم عمرك كل اللي هي بتعمله ده تمثيل في تمثيل هي غمزت لي وهي اللي خلتني اتصل بيك عشان تيجي تسمع الكلام ده بودانك هي عايزاك تعرف الناس اللي انت بتتعامل معاهم عاملين ازاي مصدقني 
( فعلا سيف واقف جنب الباب عشان يسمع كلامهم للاخر ) 

❈-❈-❈

نرجع لكارما
 
كارما : ها يا فندم قلت ايه معقوله سعاده بنتك وشغل حضرتك يستاهل منك التفكير ده كله انا عارفه متاكده مليون في المئه انكم بتستفادوا من سيف اكثر بكثير من ال 5 مليون اللي انت هتكتبه واكيد 5 مليون دول هتقدرو تعوضوهم بسهوله جدا وكده كده سيف معاك صح ولا انا غلطانه . 
ابو ساندي : تمام اكتب لك ال 5 مليون بس انت توعديني انك تبعدي عن سيف تمام وعن بنتي فهمتي 
كارما : يا فندم انت بتتكلم في ايه ال 5 مليون دول هيخلوني انسى الفتره اللي تعرفت بيها على سيف كلها مش بس سيف نفسه 
( فعلا والد ساندي طلع دفتر الشيكات وبدات يكتب ال 5 مليون في شيك وداه لكارما ) 
ساندي : خلاص ارتحتي عملت اللي في دماغك وارتحتي ما اشوفكيش مقربه من سيف تاني 
كارما : لا ما ارتحتش ال 5 مليون دول ممكن يريحوك انت ويريحوا ابوك ويريحوا اي حد بيفكر في الفلوس انما واحده زي مستحيل يريحوها 
ساندي : يعني ايه 
كارما :  يعني ............(تقطع الكرمه الشيك ) 
انا بحب سيف بحبه بجد واول مره في حياتي احب حد كده اصلا بقى هو كل حياتي انا ما عنديش حد في حياتي غيره ما عنديش استعداد اني اخسره وفي نفس الوقت ما عنديش استعداد اخليه معايا غصب عني سيف حر في اختياره يعني لو اختارك صدقيني مش هقفل ولا هقف قدام سعادته من غير فلوس ولو اخترني صدقني مستحيل استغنى عنك حتى لو بمال الدنيا كلها 
ساندي : وانتي بقى متخيله ان ممكن يحب واحده زيك 
كارما : والله انا دلوقتي بكلمك عن شعوري انا وبقول لك هو حر في اختياره انا واحده خسرت كل الناس اللي في حياتي ما عنديش حد في حياتي ويمكن ما عنديش في حياتي الفلوس اللي ممكن تخليهم يشتري حد عشان يفضل جنبي زي ما انت ما انتي بتعملي  يا ساندي بالنسبه لك كل حاجه هي الفلوس بتقدري تشتري سعادتك بالفلوس حتى الحب بتشتري بالفلوس انما انا لا انا ما عنديش فلوس اشتري بيها كل حاجه ما عنديش الفلوس اللي اعرف اشتري بيها السعاده والحب انا حبيت سيف من غير مقابل ولو هو مش بيحبني عندي استعداد اني برده اسيبه من غير مقابل . 
ساندي : انتي اكيد.............. 
( يدخل سيف جري ناحيه كارما ويقعد على ربته ويحضنها ) 
سيف : كنت متاكد انك مستحيل تعملي كده 
كارما : انا مستحيل ابيعك بكنوز  الدنيا كلها يا سيف انا بس كل الحكايه انها حبيت اعرفك الناس اللي بتتعامل معاهم شكلها عامل ازاي . 
سيف : حبيبتي انا عارف انا اكتر واحد عارفهم ما كانش في داعي تعملي كل ده .
كارما : سيف انا هقبل بي  اختيارك مهما كان ايه هو وصدقني لو اخترت ساندي انا هخرج من ..........
             ( يوقفها سيف ) 
سيف : بس ما تكمليش انا ما صدقت انك اعترفتي انا كمان بحبك ومستحيل اسيبك مستحيل كنز الدنيا كلها تخليني ابعد عنك 
كارما : بجد يا سيف 
سيف : بجد يا قلبي سيف ( يحضنها ) 
ساندي : انت اكيد اتجننت بقى معقوله سيبني انا علشان دي 
سيف : ساندي احنا مش هنضحك على بعض انت عمرك ما حبتيني انا حبيتي سيف الطموح اللي بيشتغل ليه النهار عشان شركه ابوكي تنجح بس وده السبب الرئيسي اللي مخلي والدك لحد دلوقتي لو انا مش شاطر في الشركه كان زمانك وطردتني من زمان . 
ساندي : لا انا حبيتك او من كرش اني حبيت فيك شطارتك وحبيت انك طموح بس ده برده حب مش غلط اني احبك كده .
سيف : بس انا بقى مش عايز الحب ده انا عايزه حد يحبني انا  يحب سيف نفسه مش شغله فعلا على راي كارما انا لو ما كنتش بدخل لكم ملايين للشركه انت كنت مستحيل تبصي لواحد زيي مش كده يا عمي 
ابو ساندي : انا اللي غلطان من الاول اللي ضيعت وقت من وقتي عشان المهزله دي وانت يا سيف خلص مشاكلك دي وارجع الشركه تاني وفي فورا 
سيف : لا والله يا عم انا اسف انا مش هرجع الشركه تاني اعتبرني مستقيم وما تقلقش كل الاوراق اللي في ايدي لشركتك هتفضل معايا عشان بس ما تتعرضليش انا ومراتي 
كارما : بفرحه ) ايه 
ساندي : مراتك تصدق معاك حق انا فعلا انا غلطانه اني بصيت لواحد زيك واني نزلت من مستوايا لمستواك تصدق ان انت لايقين على بعض انتم الاثنين من المستوى واطي . 
      ( تخرج ساندي بعصبيه ومعاها ابوها من غرفه كارما ) 
الممرضه : بجد والنبي يا استاذ سيف 
سيف : اه طبعا بجد 
       تزغرط الممرضه لولولولولولي 
سيف : كارما تقبل تتجوزيني 
كارما : اكيد طبعا 
( يخرج سيف من جيب بدلته علبه يوجد بها خاتم الماظ ويلبسه لكارمه ) 



تمت

لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة