نوفيلا جديدة بنت الشارع لمحمد طه - 30/7/2024
قراءة نوفيلا بنت الشارع كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
نوفيلابنت الشارع
نوفيلا جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتب محمد طه
تم النشر يوم الثلاثاء
30/7/2024
الفصل الأول
_(عند إشارة المرور)_
_أمل تقف في إشارة المرور وتبحث عن قوت يومها
_راضيني يراضيك ربنا..جعانه يا باشا..
إديني حاجه لله..من الصبح ما أكلتش..
والنبي يا باشا..إلاهي يسترك..
إديني جنيه..والنبي يا ست هانم..حاجه لله..
إديني أي حاجه..إلاهي يسترك..
وتروحي تزوري بيت ربنا
_لا أحد يعطيها شئ وتذهب أمل لترتاح قليلاً
_أمل تحدث نفسها
أووووف بقي ف أم الإشارة الكحيانه دي..
كل زباينها راكبين عربيات بالملايين..
ومفيش واحد فيهم عطاني جنيه..
أنا تعبت..وجوعت أوي..طب إيه..
أروح الإشارة التانيه
لأ..مش هروح الإشارة النجسه دي..
كل زباينها وسخين..مفيش واحد بيديني جنيه..
إلا لما يلمسني ويتحرش بيا..
يارب أرزقني بإشاره مرور..زباينها يقدروا تعبي..
ووقفتي طول النهار ف الشمس
_وهيا تحدث نفسها الإشارة تقف ويقف أمامها سائق
_السائق مبتسماً
إزيك يا شاطره خدي تعالي
_أمل تبادله الابتسامة وتسرع إليه
الله يسلمك يا باشا يارب يرزقك ويبعد عنك كل شر
_السائق معطياً
خدي الأكل ده..وخدي دي كمان
_أمل بسعادة
يا لهوي يا باشا..أكل و100 جنيه..أنا مش مصدقه
_السائق مبتسماً
لأ صدقي إنتي إسمك إيه يا شاطرة
_أمل
إسمي أمل..خدامتك أمل
_السائق متسائلاً
عندك كام سنة يا أمل
_أمل
والله يا باشا ما أعرف..قولي أنته حضرتك..
تديني كام سنه
_السائق يفكر وينظر إلي جسدها
يعني 13 أو 15 سنه.. مش أكتر من كده
_أمل
يبقي خير الأمور الوسط..يبقي عندي 14سنه..
هوا أنا ينفع أسأل حضرتك سؤال
_السائق مبتسماً
آه طبعا ينفع.. إتفضلي أسألي
_أمل تسأل
قولي عنوان أكتر إشارة حضرتك بتعدي منها
_إشارة المرور تفتح والسائق يتحرك بالسيارة..
وهوه مبتسماً..وأمل لم تحصل على إجابه سؤالها
_أمل تحدث نفسها
الحمدلله..ال100 جنيه دي تكفيني أسبوعين
_ويأتي لصاً على دراجه ناريه ويسرق من يدها النقود
_أمل بصدمه وهلع
حرامي..حرامي..حرامي..إلحقوني حرامي
_وتجلس أمل تبكي وتحدث نفسها
_أمل ببكاء
يا ابن الحرام..دا أنا ملحقتش أفرح بيها..
تلاقي اللي عطهاني مكنش مسامح فيها..
ولا جايبها من شغل مش حلال..
ولا يكونش أنا اللي فقريه..
لما آكل الأكل دا قبل ما يتخطف مني هوا كمان..
دا أنا هفضل حزينه على ال100 جنيه دي..
سنه كامله..دا أنا أول مره ف حياتي..
حد يديني 100 جنيه..
يارب يا اللي خطفتها ما تلحق تتهني بيها
_وتقفل إشارة المرور ويقف أمامها سائق
_السائق متسائلاً
إيه يا شاطرة..مالك بتعيطي ليه
_أمل تذهب إليه ببكاء
لأ مفيش حاجه يا باشا
بقلم...محمد طه عبد المجيد
_السائق وهوا ينظر إلى ما بيدها
آه فهمت..دي دموع الفرحه..طبعاً اللي ياكل أكل فخم
زي اللي ف إيدك ده..لازم يعيط من الفرحه
_أمل ببكاء
لأ والله يا باشا..دا أنا بعيط من حظي النحس
_السائق بإهتمام
خير يا شاطرة فيه إيه..إيه اللي حصل
_أمل
الباشا اللي عطاني كيس الأكل ده..عطاني 100 جنيه
ومفيش دقيقه وفيه واحد بموتوسيكل خطفها من إيدي..إلاهي ما يلحق يصرفها
_السائق يخرج من معه مائه جنيه
_السائق معطياً
طيب خدي 100 جنيه غيرها ومتعيطيش
_ويبدأ السائق بوضع يده على خدها ليجفف..
لها دموعها..ثم يقترب بأصابعه على شفاها..
_بينما أمل تفكر فى حادث السرقه ولا تنتبه..
لما يفعله السائق..ثم تفتح الإشارة..
والسيارات التي بالخلف تعطي إنذار للسائق..
الذي يقف مع أمل ولكنه لم ينتبه..
لكن أمل تنتبه لما يفعله السائق بشفاها..
لكنها تُبعد يده عنها
_أمل بخجل
الإشارة فتحت يا باشا
_يتحرك السائق ويذهب بسيارته..
ويأتي السائق الذي كان ف الخلف..
وينظر إلي النقود التي فى يد أمل
_السائق يستفز أمل
100 جنيه..من حقه ينسي نفسه..
ويعمل اللي هوا عايزه
_ثم يأتي السائق الثاني
_السائق
إنتي لسه صغيره على الكلام ده..
لما تكبري هتعملي فينا إيه
_أمل تتلقي هذه الكلمات وكأنها سيوف..
تقطع جسدها..ثم ينهمر من عينيها شلالً من الدموع
ووقفت تقطع النقود..ثم أوقعتها على الأرض..
ثم بدأت تدعثها بقدميها وبصقت عليها..
وتركت إشارة المرور وهي تبكي
_أمل بكل براءه تحدث نفسها
كل إشارة مرور هلاقي فيها اللي يضايقني..
واللي يبصلي بصه وحشه..واللي يحاول يلمسني..
واللي يلقح عليا بالكلام..
وكل ما هكبر..كل ما المشاكل هتكتر..
يارب والنبي أنا مش عايزه أكبر..
يارب متخلنيش أكبر..أنا عايزه أفضل صغيره..
وحتي لو فضلت صغيره..
هما اللي زي دول بيرحمو كبير ولا صغير
_وفجأه يأتي من خلفها أصوات عاليه..
تنظر ورائها تجد فى إشارة المرور حادثه..
إشتباك بالأيدي والفاظ بذيئه ومسيئه..
_تذهب أمل إلي إشارة المرور لتشاهد ما يحدث
وبعد أن انتهي الاشتباك وتحركت السيارات وذهبت
_تنظر أمل إلي مكان الحادثه لتجد شيأً ما..
تذهب إلى هذا الشئ إذ هوا خاتم جميل جداً..
وكبير إلي حد ما..أمسكته أمل بسعادة كبيره جداً..
أنتبهت أمل إلي أن فص هذا الخاتم بداخله شئ ما..
_بدأت تحاول إخراج هذا الشئ الذي بداخل..
هذا الفص لكنها فشلت لأنه محكم جيداً..
جلست تفكر ماذا تفعل لإخراج هذا الشئ..
حتي قررت أن تحطمه وتُكسره حتي تري..
ما الذي بداخله...........
❈-❈-❈
الفصل الثاني
_قررت أن تحط،مه وتُكسر،ه حتي تري..
ما الذي بداخله وأستمرت في محاوله كسر،ه..
لكنها فشلت في ذالك..
_وفجأه وقفت سياره أمامها..
وخرج منها رجلان ذو عضلات بارزه وسألوها
_الجارد
بقولك إيه يا شاطرة..
من شويه كان فيه خناقه هنا ف الإشارة..
بعد العربيات ما مشيت..
ما لقتيش حاجه واقعه هنا ع الأرض
_أمل بخوف شديد من هيئتهم المخ،يفه..
أجابت دون أن تفكر
_أمل
لأ يا باشا ما لقتش حاجه..وما شوفتش حاجه
_الجارد
طيب ما شوفتيش حد بعد الخناقه ما خلصت..
نزل من العربيه وأخد حاجه من ع الأسفلت
_أمل
لأ ما شوفتش
_الجارد
طيب فيه حد بيقف معاكي هنا ف الإشارة
_أمل
لأ ما فيش
_السياره التي نزل منها الجارد
كان يجلس بها سامي
شاب بالعشرينات من عمره وإبن مليونير
_سامي بحده وبصوت عالي مخيف للجارد
_سامي
هاتولي البت دي وأرموها ف شنطه العربيه
_وأخذوا أمل ووضعوها في مؤخره السياره
وذهبو بها الي فيلا المليونير
_في فيلا المليونير
_سامي بحده وغضب
إنطقي يا بت وإلا هتشوفي..
اللي عمرك ما شوفتيه ف حياتك
_أمل ببكاء وجسدها ينتفض من الخوف
_أمل
هقول إيه بس يا بيه
_سامي يقترب منها وعيناه مليئة بالشر والغضب
_سامي
الخناقه اللي حصلت ف الإشارة..
فيه خاتم وقع مني..راح فين
_أمل ببكاء
وأنا أعرف منين هوا راح فين..أنا مشوفتش حاجه
_سامي بكل هدوء ذهب وجلس على المقعد..
وأخرج سيجار وأشع،لها وتحدث للجارد
_سامي
فتشوها
وبدأ الجاردات بتفتيشها وطريقه التفتيش هي..
أنهم جردوها من ملابسها تماما
وبدأو بتفتيش ملابسها قطعه قطعه ولم يجدوا شئ
_وأمل واقفه عار،يه تبكي
وتحاول إخفاء جسدها بيديها من أعينهم..
وبدأت تتحدث فى خاطرها
_أمل
يا ريتني ما كنت كذبت..وكنت عطتلهم الخاتم..
هوا أنا قد الناس دي..دول مش هيرحموني
_سامي بدأ يقترب منها وينظر لجسدها العا،ري
_سامي
إسمعي يا بت..الخاتم دا لو مظهرش..
أنا هبيع لحمك للي يدفع أكتر..
وبعدين هق،طع جسمك..وهبيع أعضائك..
وإنتي كده كده بنت شارع..
يعني مفيش حد هيسأل عليكي
_أمل تملكها الرعب من حديثه وقررت..
أن تعترف وتقول الحقيقه لتنجو بنفسها..
ولكن قبل أن تتحدث وتعترف يظهر..
رجل كبير ف السن ذو هيبه ووقار..
وتحدث بغضب شديد..عندما رآها عار،يه
_أبو سامي
إيه اللي بيحصل ده..إنته إتجننت
_ويشير لأمل أن ترتدي ملابسها..
ويوجه حديثه لأبنه سامي
_أنته هتفضل طول عمرك تافهه..
بتتشطر على عيله وتستعرض قوتك عليها..
بدل ما تروح تتشطر على اللي خانق معاك
_ويشير للجارد
طلعوا البت دي بره
_سامي
يا بابا وقت الخناقه أنا شوفت البت دي..
كانت واقفه تتفرج والخاتم أكيد معاها
_بقلم...محمد طه عبد المجيد
_أبو سامي
وبعد اللي أنته عملته ده..طلع الخاتم معاها..
ممكن بقي تسيبلي موضوع الخاتم ده..
عشان بطريقتك دي مش هنلاقيه..
وياريت كلامي يتسمع
_سامي يأخذ نفس من السيجار وهوا غاضب جدا
_خارج الفيلا
_أمل خرجت من الفيلا وبدأت تركض مسرعه..
وتبكي بكاءا شديدا مما حدث لها..
حيث أنها شعرت بالانكسار..
عندما تعر،ي جسدها أمامهم..
وبدأت تأنب نفسها..
لماذا لم تقل الحقيقه..
لماذا كذبت عليهم..ولماذا تمادت ف الكذب..
وهي تركض وتبكي إلي أن وصلت..
إلي إشارة المرور..مكان الحادث..
ومكان ما أخفت الخاتم
حيث أنها عندما رأت الجارد..
يخرجو من السياره..أسرعت وأخفت الخاتم..
تحت التراب دون أن يراها أحد
ذهبت أمل وأخرجت الخاتم وجلست تنظر إليه
_أمل ببكاء وهيا تنظر للخاتم
أنته بقي تمنك كام عشان أتبهدل بسببك كده..
تمنك كام عشان أتهان بسببك كده..
حتي لو كنت غالي..أنا أتعر،يت ورخصت بسببك..
أنا أتك،سرت بسببك
_وفجأه تأتي رفيقتها من خلفها
_ضحي
إيه يا بت يا أمل إنتي بتكلمي نفسك
_أمل مسرعه تخبئ الخاتم حتي لا تراه صديقتها
_أمل
آه بكلم نفسي
_ضحي
إيه ده هوا إنتي بتعيطي..إيه اللي حصل
_أمل تكذب على صديقتها وتخفي عنها ما حدث
_أمل
جعانه..ومفيش حد عايز يديني حاجه
_ضحي
عشان خايبه وهتفضلي طول عمرك خايبه وجعانه
_أمل
عيزاني أعمل إيه يعني..
أمد إيدي ف جيوبهم وأطلع الفلوس
_ضحي بجرأه شديده وبدون حياء أو خجل
_ضحي
لأ سيبيهم هما اللي يمدو إيديهم..
وبعدين هتلاقي الفلوس طالعه لوحدها
_أمل
إنتي بتقولي إيه
_ضحي
بقول إنك لحد النهارده مش عايزه تفهمي..
شوفي يا أمل..
الواحد من دول عشان يدينا حاجه..
لازم ياخد قصادها حاجه..
وإن ما أخدش حاجه..مش هيدي حاجه..
هيا الدنيا كده خد وهات
_أمل
لأ الدنيا مش كده..
الدنيا فيها ناس كتير بيعملوا الخير من غير مقابل
_ضحي باستهزاء وسخريه مما تقوله أمل
_ضحي
آه بدليل إنك من صباحيه ربنا..
محدش عطاكي حاجه..
وقاعده بتعيطي وجعانه
_أمل
أعيط وأجوع ولا إني أعمل..
القرف اللي إنتي بتعمليه ده
_ضحي بجرأه
القرف اللي أنا بعمله ده..هوه اللي بيأكلني..
وف أيام كتير..إنتي بتبقي جعانه..
وبتيجي تاكلي معايا من تمنوا..
فوقي يا أمل..إحنا إولاد شوارع..
يعني حتي لو محترمين..مش هنتشاف محترمين
_وتغلق إشارة المرور وبدأت..
السيارات تتجمع ف الإشارة
_ضحي
بصي عليا وشوفي واتعلمي
_ذهبت ضحي إلي سياره وبدأت بإغراء السائق
حيث كشفت عن نصف جسدها من الأعلي
_ضحي بجرأه
مد إيدك يا باشا وراضي شيطانك........
❈-❈-❈
❈-❈-❈
الفصل الرابع والأخير
_وهي بجواره بالسياره أعطاها شيأ لتشربه..
وكان به مخدر أصابها بالنعاس..
وأخذها سامي وسافر بها إلي مكان خاص به
_أستيقظت أمل لتجد نفسها نائمه على سرير..
وسامي جالس على المقعد أمامها..
ويحتسي الخمر وكان في حاله سكر..
من كثره الخمور التي إحتساها
_فزعت أمل جدا من منظره المخيف..
وجسدها كان ينتفض من الخوف
_أمل
أنا فين..وإيه اللي حصل..وأنته عايز مني إيه
_سامي
إنتي عندي..ولسه ما حصلش حاجه..
وعايز بقي منك إيه..عايزك
_أمل والدموع ملئت عيناها
الخاتم بتاعك معايا أنا مخبياه ف الإشارة..
وديني الإشارة..أديلك الخاتم بتاعك وسيبني
_سامي
بس أنا مش عايز الخاتم..أنا عايزك إنتي..
وإنتي خلاص بقيتي بتاعتي وملكي
_وبدأت أمل تصرخ بأعلي صوت..
لتستغيث بأحد لينقذها من يد هذا المغتصب
_سامي بهدوء
إصرخي لحد ما تتعبي..إحنا ف صحرا..
مفيش حد هيسمعك..ولا فيه حد هيسأل فيكي
_أمل بدموع وتوسل
أنا غلطت..وربنا الخاتم بتاعك معايا..
دفناه ف التراب ف الإشارة..
خدني هناك وأنا هدهولك
_سامي
إنتي عارفه الخاتم دا يساوي كام..
يساوي 20مليون..
إنما اللحظات اللي هقضيها معاكي دلوقتي..
تساوي 100مليون..عيزاني إنتي بقي..
أسيب ال100مليون..وأروح للعشرين مليون..
وبعدين أنا بعد ما هستمتع بيكي واشبع منك..
هقط،عك وهبيعك قطع غيار للي عايز يشتري
_أمل
أنته بتقول إيه..أبوس إيدك ما تعمل كده..
أبوس رجليك أعتقني لوجه الله..
والنبي سيبني أمشي
_سامي يخرج تلفونه ويتصل بصديقه لؤي
_لؤي غاضبا
عايز إيه يا زفت مش كفايه اللي عملته
_سامي بهدوء
أهدي يا عم روميو..وبعدين إن كنت أنته زعلان..
عشان حبيبت القلب..ف أنا ضاع مني خاتم..
فيه بضاعه ب 20مليون وبسببك
_لؤي
وبسببي ليه وأنا مالي أنته هتلبسني مصيبه وخلاص
_سامي
لما إتخانقت أنا وأنته ف إشارة المرور..
الخاتم وقع مني..يبقي بسببك ولا مش بسببك
_لؤي
لأ مش بسببي..دا بسبب طفاستك..
وأنك كل ما تشوف حاجه تبقي عايز تاخدها
_سامي
ومنار دخلت دماغي وهاخدها..
برضاك بقي غصب عنك هاخدها..
وأسمع بقي المفيد ومتبقاش غبي..
أنا دلوقتي ف الشاليه الخاص بتاعي..
ومعايا بنت صغيره وخااااااااام..
أعتبرها بتاعتك خد منها مزاجك..
وبعدين قط،عها وبيعها لحبايبك..
اللي عايز كليه اللي عايز فص كبد..
أنته وشطارتك بقي..بس قبل دا كله..
منار من اللحظه دي بتاعتي وتخصني..
نقول مبروووك
_لؤي بعد تفكير
مش قبل ما أعاين البضاعه الأول
_سامي مبتسما
حقك وأنا ف إنتظارك أنا والعروسه..قصدي البضاعه
_أمل من شده الخوف والرعب الذي تملك منها
وأنها سوف تفقد حياتها وستفارق الحياه
فقدت الوعي تماما
_سامي إنتهي من إتصاله وبدأ يستعد
للفريسه التي إصتادها
_بقلم..محمد طه عبد المجيد
_عند لؤي
_لؤي في خاطره
_ماشي يا سامي..عايز تاخد مني منار..دي بعينك..
أنا بقي هاخد البت اللي معاك..
ومش هتشوف ضفر منار..
ما أبقاش لؤي إن ما علمتك الأدب..
وإيه حكايه الخاتم اللي فيه بضاعه ب 20مليون ده
_ويخرج تلفونه ويتصل بصديقته منار
_لؤي
ألووو يا منار قلبي
_منار
لا قلبك ولا عقلك مفيش بينا كلام..
إلا لما تجبلي حقي من صاحبك قليل الأدب ده
_لؤي
ما أنا بكلمك عشان أقولك إني هجبهولك..
الليله متكتف وهرميه تحت رجليكي..
تعملي فيه اللي إنتي عيزاه
_منار
الكلام مفيش أسهل منو..لما تجيبو تحت رجليا..
أبقي أصفالك غير كده هفضل زعلانه منك
_لؤي
وأنا ما يرضينيش زعلك يا قمر..
إستعدي لليله الحساب إستعدي للا،نتقام
_ف الشاليه الخاص ب سامي
_أمل ما زالت فاقده للوعي..
وقرر سامي أن يأخذ منها ما يرضي شهواته..
قبل أن يأتي صديقه لؤي..وبدأ يقترب منها..
وبالفعل أخذ كل ما يريده منها بكل بساطه..
لأنها فاقده للوعي ولم تقاومه..
وبعد أن إنتهي وأستكفي منها..
إستلقي بجانبها على السرير وبدأ يش،عل سيجار
_وأمل بدأت بإستعاده الوعي وإنهارت عندما..
رأت جسدها عا،ري أمامه وأنها فقدت عذريتها..
ظلت أمل تبكي وهي ترتدي ملابسها..
وتركت له الغرفه وبدأت تتجول ف المكان..
تبحث عن مخرج لتذهب من هذا المكان..
لكنها لم تجد مخرج لتهرب منه..
دخلت المطبخ فوجدت أمامها سك،ين..
أخذتها وذهبت إلي غرفه النوم..
لتجد سامي غارقا ف النوم..
فذهبت إليه وطع،نته بقوه في صدره..
ولكنه سرعان ما فاق من نومه..
ودفعها عنه بقوه فوقعت أمل على الأرض..
وأصتدم رأسها بقوه على الأرض وفقدت الذاكره
_وسامي لم يتحمل طعنه السك،ين وفارق الحياه
ثم جاء لؤي ورأي الحادث..
سامي مقت،ولا وبنت صغيره على الأرض..
تكاد أن تكون مقت،وله أيضا..
فذهب مسرعا لكي لا يتهم فى هذا الحادث..
وترك الباب مفتوحا على مصراعيه..
_ولكن من سوء حظه أنه كانت تراقبه..
سالي أخت سامي ورأته وهوا خارجا مفزوعا..
وكأنه إرتكب شئ ما
_فبعد أن خرج لؤي دخلت سالي..
لتجد أخيها مقت،ولا فخرجت مسرعه وراء لؤي..
وطاردته بسيارتها حتي إصتدما الأثنان..
واشت،علت سيارتهما وفارقا الحياه
_أما أمل فبدأت تستعيد وعيها..
لكنها فقدت الذاكره ورأت سامي وهوه مقت،ولا..
لكنها لم تتذكر شئ..وما الذي حدث
رأت أمل باباً مفتوحا فخرجت منه
_وبدأت تركض وهي تبكي ولا تعرف إلي أين تذهب
أو ما الذي حدث أو من هي أو ما أسمها
_دائما يكون البطل على حق..
لكن ف النهايه هوه بشر وخطأه وارد
وبطلتنا هنا أخطأت وكذبت وتمادت فى كذبها
وأخذت ما ليس لها فحدث لها ما لا يحمد عقباه
وأخذت جزائها
_وفى المقابل من أذاها أخذ أيضا نصيبه من العقاب
لأنه أراد أن يأخذ أيضا ما ليس له
تمت بحمد الله
لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية