-->

قصة قصيرة جديدة أمي ومراتي ودار المسنين لمريم سيد أم البنات- الجمعة 19/7/2024

 

قراءة قصة قصيرة أمي ومراتي ودار المسنين

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



قراءة قصة أمي ومراتي ودار المسنين

قصة قصيرة جديدة

من روايات وقصص 

الكاتبة مريم سيد أم البنات

تم النشر يوم الجمعة

19/7/2024 


كل الديون مسددة الا دين الام مهما حاولت لن تستطيع تسديده

❈-❈-❈ 
عصام قوم يالا ياجبيبى عصام حاضر قايم اهو صباح الفل والياسمين على اجمل عيون فى الكون زوجته. صباح الهنا على حبيبى انا يلا ياعص بطل كسل عصام ..حاضر قايم اهو هى ماما صحيت ولا لسه ياهنا هنا.. مش عارفه ياحبيبي والله انا قومت دخلت المطبخ علشان اجهز ليك ولولاد الفطار وخوفت ادخل عليها اعملها ازعاج عصام .. ازعاح ايييه بس، ياهنا ياحبيبتي انتي عارفه ان هى ليها علاج ولازم تاخده هنا.. معلش ياحبيبي سهى عليا عصام . طيب عقبال ماادخل الحمام جهزيلى فطارها واانا ادخل اصحيها وافطارها هنا بغيظ منه طيب افطر الاول ياعصام عصام .. طيب ازاي هو ينفع مش كفايه هى مش بتحب تحرج تفطر معانا ورافضه الموضوع كمان افطر قبلها لا طبعاً هنا . خلاص ياعصام روح الحمام وانا هجهزلك فطارها. عصام حبيبي ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا ياروحي هنا اكتفت باابتسامه صفرا وبس وخرجت دخلت المطبخ وهى بتبرطم هو انا هغضل مستحمله قرفها لحد امتي وكل شويه اقول هتموت ونخلص منها قاعده ومتبته فى الدنيا فافت على صوت عصام هنايا جهزتى الفطاار هنا وهى بتحز على اسنانها اه ياجبيبى طالعه بيه اهو وخرجت اتفضل بالف هنا ومن جواها بالسم الهارى عصام حبيبي ربنا يخليكي ليا هدخل اكلها واطلع نفطر كلنا هنا.. براحتك انا داخله لما تخرج نادى عليا اجهز الفطار على السغره عصام.. حاضر ودخل بعد مااستاذن من مامته عصام ست الكل صباح القل ياامى مامته صباح الهنا ياحبيبي عصام عامله ايييه ياست الكل وحشانى من امبارح مامته .. زى الفل طول ماحبيبى وابن قلبي بحير عصام حبيبتي انتى ياوردتى انا قولت هلاقيكى نايمه مامته .. حبيبي انت عارف اتا بقوم اصلى واقرا فى المصجف ومش بنام تانى عصام ربنا يتقبل طيب، دعيتى لحبيبك عصام مامته طبعا ياحبيبي دعيتلك ربنا يبارك فيك وفى صحتك وفى اولادك ويجعلهم بارين بيك زى ماانت بار، بيا كده عصام هو انا لو عملت قد كده مليون مره مش هيكغيكى حقك ياامى كفايه انك اترملتى وانتى لسه صغيره ورفضتى، تجوزى وتجيبللى زوح ام مامته.. يالهووووى اتجوز بعد محمود ده كان روحي فيه دانا منتظره اروحله الله يرحمه وحشنى اوووووى عصام الله يرحمه كان نفسي اشوفه بس هقول ايييه ربنا ليه حكمه فى كده بس سابلى اجدع ست فى الكون مامته الله يرحمه بقولك سبب الفطار، وانا هفطر وانادى على هنا تاخد الصينيه عصام.. لا هاكلك الاول وبعدين هخرح افطر، نفسي تخرجى تفطرى معانا بس انتي اللى بترفشى مامته معلش كده احسن عصام براحتك بس والله هنا بتحبك مامته حبيبي عارفة وفى نفسها بتحبنى انت يابنى غلبان دى مش بتعبرنى ولا تسال فيا طول ماانت مش موجود لو تعرف لقمة الفطار اللى انت تصر تخلينى اكلها كان زمانى الجوع خلص عليا عصام ماما ماما انتى روحتى فين مامته ها انا اهو ياحبيبي معلش سرحت وافتكرت ابوك عصام الله يرحمه انا هقوم انا علشان متاخرش على الشغل مامته حبيبي ربنا يكتبلك فى كل خطوه سلامه يارب ياعصام ياابن ورده عصام.. اللهم آمين وباس دماغ مامته وخرج هنا. ايييه ياعصام هو انت مش عايز تخرج من جوه عصام. انتى عارفه لازم اطمن ان هى اكلت كويس ماما بتاخد. علاج تقيل اوووووى ولو ماكلتش كويس ممكن يجليها هبوط وتروح فيها هنا. فى نفسها هى مين اللى تروح فيها دى قاعده ومتبته ماانا طول النهار لا باكلها ولابشربها وبىضوا مش بيحصلها حاجه. عصام. ايييه يابنتي بكلمك هنا مااهو انا معاك لا ياعم ربنا يبارك في عمرها يلا علشان الولاد هيتاخروا على المدرسه عصام طيب هدخل الصينيه دى وهاجى نغطر، وقعدوا فطروا وعصام ولاده مشيوا وهى دخلت تكمل نوم وحماتها جوه صاحيه بتنادى عليها مش بترد عليها هنا من جوه والله لو نادبتى من هنا للصبح مش هرد عليكى حماتها.. بقى كده ياهنا حسيى الله ونعم الوكيل فيكي هنا يعد. ساعتين دخلت بتقولها ايييه عماله تنادى عليا ليه حماتها جعانه وعايزه اشرب هنا.. جعانه ايييه مااهو ابنك لسه ماطفحك هو احنا لايقين الاكل ولا علشان ببلاش حماتها يابنتي انا مريضة سكر وبجوع بسرعه هنا بقولك ايييه مفيش اكل غير لما ابنك يجيى واياكى اعرف انك قولتيله حاجه هخليه يرميكى فى دار، مسنين حماتها بدموع.. يابنتي اى حاجه انا مهبطه يابنتي وممكن تجيلى غيبوبه هنا. يالا على البركه ياريت اهو نخلص منك ونرتاح حماتها.. طيب رغيف عيش بس حاف من غير حاجه هنا يارب على الزن هجيبلك ومش عاوزه اسمع صوتك تاني لحد ماابنك يرجع من شغله حماتها .. ماشي وهاتيلى اشرب هنا يووووووه بقي هجيبلك وخرجت ورزعت الباب وراها وحماتها بتقول انا فوضت. امرى ليك يارب هنا جابت ليه رغيف ناشف وكوباية ميه سخنه وقالتلها اهم اطفحى ومش عاوزه اسمع نفسك ومش هكررها تاني اياك ابنك يعرف باى حاجه ماشي حماتها هزت دماغها وهى ساكته هنا خرجت والحما خدت العيش الحاف وبدات تندى العيش بالميه وتاكله وشربت الميه وبعدها نامت هنا بره ماسكه تليفونها وبتكلم مامتها والله العظيم اتا زهقت مامتها فى ايييه يابنتي مالك داخله بزعابيك ليه هنا.. اللى اسمها حماتى مش مبطله طلبات وانا زهقت مامتها يابنتي يعني هطلب ايييه الست قعيده وابنها هو اللى بيخدمها يعني لو طلبت لقمه ولا كوبابة ميه فيها ايييه هنا ماما اتا ماليش دعوه كفايه عليا عصام والولاد هى مش ناقصه كمان امه مامتها علشان خاطر عصام بيحبك وبيخاف عليكي اتعاملى. مع امه بمايرضى الله علشان اللى هتعمليه هيقعدلك هنا ليه كانت امى هى يعني ولاايييه مامتها اه امك لو دعاتلك هيقعدلك وينفع فى دنيتك واخرتك هنا انا لا عايزاها تدعيلى ولا عايزاها تقعد فى بيتى والله لاخليه يرميها فى اى دار، مسنين مامتها يالهووووى ياهنا حرام عليكي ترضيها عليا هنا. ايييه لا طبعا مرضهاش. انتى امى واخدمك بنور عينى مامتها.. شوفتى اتخضيتى ازاى معقوله عصام هيوافق باللى انتى بتقوليه ده هنا.. لازم يوافق اصلك انتى متعرفيش انا مسيطرة على عصام ازاى مامتها يابنتي اتقى الله يمكن ربنا سترها معاكم علشان هى موجوده معاكم وربنا بيرزق جوزك بسبب وجودها هنا ماما بقولك ايييه سيبك من الموضوع ده وقوليلى مرات ابنك عامله معاكي ايبه مامتها بنت اصول شيلانى شيل ربنا يبارك فيها ويبارك فى عيالها يارب هنا.. طيب ماهى لازم تشيلك هى بتجيب من جيب ابوها مامتها.. طيب ماانتى زيها بس الفرق ان هى اهلها ربوها وانا معرفتش اربيكى روحي ياهنا ربنا يهديكى هنا والله انتى بتقارنى مرات ابنك بيا انا اش جاب لجاب هى واخده على كده اما انا لا مامتها صح مينفعش تقارنى بمها مرات اخوكي هى احسن منك مليون مره هنا.. والله طيب ياماما خليها تنفعك مامتها.. هى نفعانى اللهى اللى بتعمله يجعله فى ميزان حسناتها وقفلت مع مامتها هنا بقى كده ياماما ماشى اتا مش هتصل بيكي تاني عند مامتها بعد ماقفلت مع هنا بتقول بقى كده ياهنا عاوزه تطردى حماتك من بيت ابنها مها خرجت ماما خلصتى مع هنا حماتها اه ياحبيبتي خلصت مها.. وهى عامله ايه حماتها ربنا يهديها والله يامها يابنتي مها لسه برضوا موضوع حماتها حماتها اه وبكلمها زعلت منى علشان بقولها اتعاملى معاها بمايرضى الله اتخانقت معايا وقالتلى اقفلى الموضوع ومش عاوزه اتكلم فيه تاني تصدقى عايزه تخلى جوزها يرمى امه فى دار، مسنين بعد ماربت وشقيت الست كانت ارمله وهى مكلمتش عشرين سنه ورفضت تتجوز وبغد كده بنتى عايزه ابنها يرميها فى دار مسنين انا مش هقول كماتدين تدان مها..ليه كده بس ده حتى حماتها ست طيبه وقعيده وهى بتقول ان عصام جوزها قايم بكل طلبتها ايييه بقى اللى مضيقاها حماتها بنتى متربتش يامها وانا بعترف ان هى متربتش خليها كده تعرف ان انتى وحسين عملتوا فيا حاجه هيكون رد فعلها ايييه مها.. علشان انتي امها وهى معتبره حماتها غرببه عنها حماتها واشمعنى انتى عمرك مااعتبرتينى غريبه عنك وبتعاملينى احسن من ابنى مها باست ايد حماتها علشان انتي امى وعمرك مزعلتينى ولو حسين جه عليا بتتخانقى معاه وتقوليله اتقى الله مراتك بنت اصول واوعى تخسرها عايزانى بعد ده كله اقابله بنكران جميل ابقى قليلة الاصل ياامى حماتها شوفتى انتى بتقولى اببه وبنتى عايزة تعمل ايييه ربنا يهديكى ياهنا يابنتي مها.. يارب هدخل انا اكمل الغدا حماتها مش عاوزه حاجه اعملها معاكي مها لا ياحبيبتي انا خلاص قربت اخلص حماتها.. ربنا يحسن مابين ايديكي يارب يامها يابنت منيره مها.. اللهم آمين ودخلت مها وام هنا بتدعى لبنتها ان ربنا بهديها على حماتها الست اللي القعيده عند. هنا بقي كده ياماما بتقارنى هنا الدهبى بنت وكيل الوازره ببنت الموظف الكحيان عصام والولاد رجعوا هنا كانت جوه وكانها بتعيط عصام اتخض مالك ياقلبي فيكي ايييه هنا بخبث ومكر.. تعبانه ياعصام عصام حبيبتي الف مليون سلامه عليكي فيكي ايييه طيب انا سايبك كويسه ايييه اللى حصل هنا.. امك هى السبب عصام امى ليه عملت ايه طمنيني هنا كل شويه طلبات والله تعبت بجد عصام حبيبتي معلش هى لو بتتحرك كانت خدمت نفسها هنا بدموع بس انا تعبت وخلاص جبت اخرى وزهقت عصام .. يعني ايييه الكلام ده ياهنا هنا.. يعني شوف للامك مكان تاني اتا كفايه عليا خدمة ولادى وخدمنك صحتى مش مستحمله اخدمها هى كمان عصام اوديها فين ياهنا دى امى ودى شقتها ولا انتى ناسيه هنا لامش ناسيه بس كفايه عليها كده عصام كفايه غليها كده ازاى فهمينى هنا.. بص فى اماكن كتييير توديها فيها عصام قصدك. ايييه هنا.. وديها دار مسنين عصام برق انتى بتقولى اببه اوديها دار مسنين هنا.. اه هناك فى ناس مسئوله عن خدمة اللى زى مامتك عصام ازاى بس ياهنا دى امى اللى ضعيت شبابها وحياتها علشانى هنا.. هى معملتش حاجه اوفر، يعني كل ام بتعمل زيها واكتر عصام .. بس امي غير اى ام هنا يعني ايييه امك مش زى اى ام انسانه زينا عصام لا امى شقيت وتعبت وسهرت الليالى واستحملت كتييير اوووووى علشان خاطري وبعد ده كله عايزانى ارميها فى دار مسنين هنا... هو انت كده مش هترميها انت هتوديها مكان نظيف وناس يخدموها وانا ارتاح من طلبتها عصام طيب لو رفضت ياهنا هنا مش هقعد. ثانيه فى البيت وابفى اخدم. عيالك وامك وابقى ورينى هتتعامل ازاى عصام.. ياهنا ياحبيبتي مينفعش صديقنى هنا لا ينفع بقولك اتا مش عاوزه امك تقعد. معايا فى بيتى زهقت بقالى قد ايييه مستحمله عصام... طيب اهدى بصي سيبنى اقلبها فى دماغي وكمان اكون سالت وعرفت انظف دار، مسنين هنا بفرحه بجد عصام.. اه ياحبيبتي مش يالا علشان نتغدى هنا اه ياجبيبى نتغدى ثوانى ويكون جاهز وخرجت جرى من المطبخ وهى فرحانه ان هى اخيرا هتخلص من حماتها للابد عصام. معقوله ياعصام هتسمع كلامها وترمى امك فى دار مسنين هى دى اخرتها بعد تعبها معاك وشقاها عليك عقله. وفيها ايييه مفيهاش حاجه هنا معاها تلت عيال طلبتهم مبتخلصى وكمان ماما بتطلب هى كمان فااكيد. هنا تعبت قلبه بس ازاى قلبك يطاوعك ترمى امك للناس غريبه عقله.. بالعكس الناس دى عندهم خبره يتعاملوا ازاى مع حالة ماما قلبه شكلك قررت ياعصام بس خلى بالك كما تديّن تدان ياعصام اللى هتعمله فى امك هيتردلك انت عندك بدل الولد تلاته عقله سيبك منه هوانت يعنى هترميها قلبه عليه العوض ومنه العوض عصام خلاص بقى تعبتونى وسمع صوت مراته بتقوله يالا ياعصام الاكل جهز عصام حاضر خارح اهووو وخرج وقالها اومال فين اكل ماما هنا لا ماهو انا قولت تخرج تاكل معانا عصام.. ليه يعني اشمعنا انهارده هنا.. هو مفيش حاجه بس قولت تطلع من اوضتها شويه عصام والله وده من امتي ولا علشان هتمشى قولتى افرحها علشان متزعلش منا هنا.. اه علشان كده مهما كانت هى امك ومحبش ان هى تزعل منك ولامنى عصام طيب ولو علشان كده ماشي هدخل اجيبها هنا.. ماشى وانا داخله اجيب الاطباق وانت ابقى نادى على الولاد عصام هز دماغه ودخل جاب مامته اللى كانت رافضه تخرج ولا تشوف هنا هى مقهوره من تعاملها معاها عصام حبيبتي ياماما والله وحشنى قعدتك معايا على الاكل مامته.. ربنا يخليك ياحبيبي هنا... داتا عالطول بقول لعصام يخليكي تاكلى معاتا بس انتي بترفضى حماتها بتبصلها وساكته عصام ماما هنا بتكلمك مامته معلش يابنى سرحت شويه انت بتقولي ايه يا هنا هنا بقولك نورتى السفره ياطنط حماتها دنورك اتتى والولاد ازيكم ياحبايبى الولاد الحمدلله ياتيته عصام يالا بسم الله يالا ياامى خدى كولى حتة اللحمه دى انتى بتحبيها كده مامته متحرمش منك ومن حنانك عليا عصام حبيبتي مايجيش حزء من حنانك عليا مامته انت مش ابنى بس انت روحى ونور، عينى ربنا يجبر بخاطرك زى ماانت جابر بخاطرى ياعصام ياابن ورده يارب . هنافى سرها مس هنخلص من جو العشق الممنوع بس هانت واخلص منك ياورده للابد بعد الفطار عصام رجع مامته للاوضتها واداها العلاج وخرح وهى بتدعيله اللهى يعطيك مايحرمك ياعصام ياابن ورده عصام يارب وخرج وهنا بتقوله متنساش تسال عصام اسال على ايييه هنا على دار المسنين عصام اه اكيد طبعا بقولك ايييه هو احنا معزومين عند اخوكى امتى هنا..انهارده انت نسيت عصام .. ماشي علشان اعمل حسابى ارجع بدرى انام شويه علشان اكون فايق هنا. ماشي وعصام مشى راح على شغله ودخل على جوجل يدور، على دار المسنين ولاقى حاحه كويسه وكمان شكلها نظيف مسك تليفونه واتصل بيهم وخد ميعاد علشان يسال على تفاصيل الاقامه وقفل معاهم واستاذن راح للدار، وسال على التفاصيل وبعدها خرج قال حلو واسعارهم جميله وكمان الغرف شكلها نظيف ومنمق رجع بيته كانت هنا نايمه دخل على امه لاقاها هى كمان نايمه دخل اوضته وظبط منبه التليفون علشان يصحى، قبل ميعاد العزومه وبعدها دخل فى نوم عميق بعد. نوم عصام عصام امى صباح الخير حبيبتي مامته صباح النور يانور عيوني عصام.. ماما انا. لما ارجع من الشغل اروح انا وانتي مشوار مامته مشوار ايييه ياعصام عصام .. لما ارجع ونروح هقولك ياحبيتى مامته ماشي ياحبيبي ترجع بالسلامة عصام . تسلمى وخرج وهنا بتقوله انهارده عصام هزلها دماغه وقالها اه هنا....ماشي وهى من جواها فرحانه اوووووى ان هى خلاص هنخلص من حماتها وجودها فى شقتها اللى هى فى الاصل شقة حماتها وبتقول لنفسها يااااه اخيرا هتغور من هنا والشفه دى هتبقى بتاعتى واوضتها هاخدها للولاد بدل ماهما التلاته نايمين فى اوضه واحده دانا هفرق شربات بعد وقت جه عصام وقال لمراته انا هطلعها وانتى جهزى شنطة ماما هنا.. طيب مش هتقولها عصام لا هخليها مفاجأة هنا.. حلو طيب ماهى هتشوف الشنطه عصام لا مش هتشوفها انا هقعد انا وهى فى صالون وجهزيها وحطيها فى الغربيه تحت وبعدها هنزل اتا وهى هنا ماشي وعصام دخل سلم على مامته وقالها ماما احهزى علشان ننزل انا وانتي مشوار مامته ماتقولى مشوار ايييه ياحبيبي عصام خليه مفاجأة يالا تعالي اقعدى شويه بره ادخل اغير هدومى وبعدها ننزل انا وانتي مامته ... طيب ساعدنى اجهز عصام وساعد مامته ولبست وخرجت معاه وهنا دخلت جهزت الشنطه ونزلت بيها وحطتها فى شنطة العربيه وبلغت جوزها ان هى خلاص نزلت بالشنطه وقالها تمام اطلغى علشان احنا ننزل هنا انا طالعه اهو وطلعت وعملت ان هى اتفاجات ان جوزها واخد حماتها وخارجين هنا الله. ايييه ياعصام انت رايح فين انت وطنط عصام.. رايح افسح امى هنا من غير ماتقولى عصام بضحك انا مش عايز عزول ياهنا يالاسلام وخد امه ونزل وركبها العربيه واتحركوا بس امه حاسه ان فى حاجه مش طبيعية مامته ماتقولى ياعصام مالك فيك ايه عصام ها مفيش ياامى مامته طيب انتي واخدنى على فين عصام .. بصى ياماما انا حاولت اساعد على قد. ماقدر مع هنا لخدمتك بس هى تعبت مامته بصاله وساكته عصام مكمل كلامه فانا قولت اشوف مكان كويس حلو تقعدى فيه وكمان الخدمه فيه كويسه علشان بصراحه كفايه على هنا تعب التلت ولاد وانا مامته...هتدوينى فين عصام.. دار مسنين بس انا شوفتها حلو والناس اللى فيها كويسين وبياخدوا بالهم من الحالات اللى زيك وانا مش هقصر، فى ماديات مامته عينها لمعت بالدموغ عايز ترمينى فى دار مسنين علشان تريح مراتك اللى من ساعة ماانت اجوزتها مش ببجيبلى كوباية ميه غبر بالذل والاهانه ده وصل بيها الحال ان هى تاكلنى العيش حاف من غير حتى حبة ملح عصام ماما حرام عليكي انتى ليه كده هنا مش وحشه ليه مصره تطلعيها وحشه مامته انا ماشي يابنى انا مش هقول غير، حسبي الله ونعم الوكيل سلمت امرى لله اتحرك ياعصام يابنى وربنا يتولاك عصام يووووه بقى هو فى ايه وانا هرميكى فى الشارع ده المكان ولاكانه فندق خمس نجوم مامته .يالا ماتضعيش وقت وخلينى اروح ارتاح اللى قاعده دى بتتعبنى عصام اتنهد واتحرك بالعربيه وراج دار المسنين وعمل إجراءات دخول امه للدار، وبعدها سابها ومشى ودموعها نزلت وبتكلم نفسها بقى كده ياعصام دى اخرتها بعد تعبى وشقايا عليك العمر ده كله انا مش هقول حاجه غير كماتدين تدان عدت ايام كتييير وهنا وعصام اخر دلع ونسى امه بتاتا ومبقاش يسال فيها كان الاول بيزورها عالطول بعد الوقت ماعدى نسى وحودها اصلا وفى يوم وهو شغال فى الشركه دخل عليه مدير الحسابات استاذ عصام عصام قام وقف بيقوله نعم يافندم المدير،.. مين اللي قفل الميزانية دى عصام انا يافندم المدير، فيها عجز 250000ج راحوا فين عصام برق ايييه عجز ازاى يافندم ده انا مراجع عليها كام مره المدير متاكد ياعصام ولا انت خليت حد. عمالها وانت معملتش حاجه عصام... ها لا طبعا انا اللى عملاها المدير العحز يلزم الشركه ياما هتتحبس عصام . يافندم المدير قدامك اسبوع بالكتيير، واللفلوس تكون موجوده عصام .. نعم فلوس ايييه المدير العجز يااستاذ عصام وسابه وخرج عصام عجز 250الف جنيه هجيبهم منين بيتك اتخرب ياعصام سمع تليقونه رن كانت هنا عصام عايزة ايييه ياهنا هنا.. ايييه ياعصام مالك عصام انا فى مصيبه الميزانية المفروض اعملها وخليت حد تاني يعملها فيها عجزربع مليون جنيه والمفروض اسدد العحز ياما هتحبس هنا اييييه انت بتقول ايه عجز اييه وربع مليون اييه ودوووول هتجيبهم منين عصام مش عارف مش عارف هنا طيب اهدى كده ولما تيجي نشوف ليها حل عصام حل اييه هجيبهم منين هنا مش عارفه بس انت غلطان ياعصام ليه تخلى حد يعملها عصام .. دلوقتي انا غلطان مش خروجاتك وسهرات اخواتك مبتقتش اغرف اشتغل ان شآء الله انتى وعيالك. هتتشردوا لما اتحيس هنا.. نعم انت هتشيلنى الليله لا ياحبيبي الليله تشيلها لوحدك وده بيتى اعمل اللى انا عايزاه وبراحتى عصام اهو البيت ده هيتباع علشان اسد العجز هنا نعم بيت اببه اللى انت عاوز تبيعه عصام اللى، انتى فرحانه بيه وبتقولى بيتى وبراحتى هنا. نعم دانت اتجننت عايز تبيع البيت اللى عايشين فيه عصام.. اه وهبيعه هنا.ساعتها مش هعيش على ذمتك ثانبه واحده عصام يااااه بدل ماتقوليلى بيعه علشان ماتتحبسى هنا.. دى غلطتك لوحدك واحنا مالتاش فيه عصام... هى بقت كده هنا اه لوفكرت تبيع الشقه قبل ماتكتب عقد البيع تمضى غلى ورق طلاقى عصام .. هو انا كنت معمى اوووووى عن حقيقتك هنا بقولك ايه ماتوجعش دماغى وقفلت فى وشه. السكه عصام بعد ماففلت التليفون فى وشه معقوله هى دى هنا اللى انا كنت ماشي وراها وانا مغمى عيونى وبسببها رميت امى فى دار مسنين ياااااه دانا طلعت مغفل اوووووى عدى كام يوم وعصام بيدور على مشترى لشقه وهنا لسه مصممه على موقفها لو الشقه اتباعت ورقة طلاقها قبل عقد. البيع وعصام قالها براحتك وباع شقته وطلق هنا واترفد من شغله بعد ماسدد عحز الميزاتيه وخد عياله واجر، شقه وحالته الماديه بقت فى الحضيض وفى يوم وهو قاعد واحد من ولاده بيقوله بابا انا جعان عصام .. ماتروح تاكل اى حاجه يامالك مالك مفيش اى حاجه ده حتى مفيش عيش عصام .. طيب هنزل اجيب من تحت مالك هات يابابا انا اجيب وخليك انت قاعد عصام لا لا انا هنزل وعصام نزل وحاول يدور على حد. يسلفه محدش وافق وافتكر لما كان بيسلف اى حد. عايز يستلف منه دلوقتي بيهربوا منه يااااه ورجع البيت مالك بابا فين الاكل عصام مش معايا فلوس اجيب بيها اكل مالك طيب انا وعمر وحمزه جعانين عصام بصوت عالي اعملكم ايييه هجيب منين انا معنديش شغل ولا فلوس مالك بابا احنا هتروح لماما عصام غوروا فى ستين داهيه تاخدكم وتاخد امكم والولاد. راحوا لمامتهم وعصام بيقول لنفسه ايييه اشمعنا انا اللى حصلى كده قلبه.. انت متعرفش ليه ربنا عمل فيك كده عصام لا معرفش قلبه ضحك ضحكه كلها سخريه بيقوله يعني مش عارف السبب عصام .. قولتلك معرفش قلبه . والله طيب انا هقولك كل اللى حصلك ده بسبب رميت امك فى دار مسنين ونسيت وجودها انت تعرف ان اكبر ذنب بعد الكفر، هو العقوق بالاب والام الام اللى تعبت وشقيت وربت وفى الاخر، جزاءها تترمى فى. دار مسنين وكمان ننسى وجودها عصام قام وقف وقاله عندك حق هى وكلت ربنا ياخد ليها حقها منى وربنا عاقبنى عقاب صعب اوووووى قلبه روح خليها تسامحك يمكن ربنا يرضى عليك عصام هروحلها وابوس رجليها قبل ايديها ولسه خارج تليفونه رن عصام الو مين الطرف التاني .. مامة حضرتك توفاها الله عصام انت بتقول اييه هى مين اللى اتوفت الطرف التاني ... مامة حضرتك هتيجي تستلمها ولاندفنها فى المقابر، احنا بمعرفتنا عصام ... تدفن مين لا انا جاى وقفل وبيقول يعني ايييه ماتت وهى غضبانه عليا دموعه نزلت بغزاره اه ياوجع قلبى عليكى ياامى وخرح راح الدار، استلم جثمان امه ومديرة الدار قالتله مامة حضرتك سابتلك. الحواب ده قالت سلموه لعصام ابنى عصام خدوا منها وحطه فى جيبه ومشى بحثمان مامته ودفنها فى المقابر وقعد قصادها مشيتى باوردتى وانتى غضبانه عليا مش كفايه غقاب ربنا ليا فى الدنيا كمان الاخره بس انا استاهل علشان مشيت ورا شيطان وسمعت كلامها ورميتك ومسالتش عليكي استاهل اكتر من كده مليون الميه وقام مشى رجع شقته ولسه بيغير هدومه افتكر، الجواب طلعه من جيبه وفتحه عصام حبيبى عامل ايييه وحشنى بقى كده ياعصام تسيبنى من غير ماتطل عليها بس انا عارفه انك بتتعب الله يكون في عونك عارف ياعصام وانا بكتبلك الحواب ده حاسه ان الاجل قرب كان نفسي اشوفك قبل مااقابل وجه كريم بس تعرف انا مقهوره منك ومن اللى انت عملته فيا ومش مسامحاك واعرف ان ربنا هياخد. حقى منك والايام كفيله بده انا قولت عصام ابنى حبيبي هيكون سندى وضهرى فى لما اكبر بس طلعت غير، كده مشبت ورا مراتك الحربايه اللى كانت ذلانى علشان كوباية ميه دانا لو كنت بقولها عايزة اكل كانت بتذلنى وتقولي مفيش طفح ولما دموعى بتنزل واتحايل عليها تجيبلى رغيف عيش حاف وانت بدل مااتاكدمن اللى بتعمله معايا روحت رمتنى ومش بتسال فيا عارف ياعصام متمناش ولادك يعملوا فيك كده بس لاعايزة اشوفك وانت مرمى نفس رميتى دى ومحدش يسال عنك علشان تحس بالمرار اللى انا فيه عصام.. حقك ياامى واكيد ربنا لسه عند عقاب ليا اشد قام وقف ورجع المقابر، تانى عند. هنا قاعده فى بيت اخوها مامتها.. عجبك اللى وصلتيله ده هنا.. ماما لو سمحتي انا مش ناقصه هو اللى واحد. فاشل مامتها عصام مش فاشل وانتى عارفه ده بس ده ذنب الست اللى روحتوا رميتوها فى دار مسنين بدل ماتشيلوها فى اخر ايامها هنا وانا اشيلها ليه انا ماليش دعوه بيها كانت امى ولاامى مامتها .. وحياتك حتى لو امك كنت برضوا مش هتشيلها بس خلى بالك لسه ياما هتشوفى هنا هو فى. ايييه عماله تقطمينى ليه مرات اخوها دخلت قالتلها على فكره ماما عندها حق ياهنا هنا بقولك ايه ممكن ماتدخليش بينى وبين امى مرات اخوها اسفه وجت تقوم حماتها شدتها قعدتها تانى وبتوجه كلامه لهنا بنتها ده بيتها وهى حره تتدخل وتقول اللى هى عايزاه هنا.. يعني ايه ياماما بيتها ده بيت اخويا مش بيتها مامتها لا ياحبيبتي بيتها لولا هى مرحبه بوجودنا كان زمانى انا وانتى مش لايقين مكان نقعد فيه وبقولك كمان تتعاملى معاها بااحترام اهلا وسهلا مش هتعاملى خدى عيالك وشوفيلك مكان تاني هنا قامت وقفت من مكانها انتى بتطردينى علشان دى مامتها .. دى متربيه وبنت اصول وشيلانى فزق راسها اما انتى لاعرفت اربى وتطلعتينا مش ولاد اصول روحي ياهنا يابنتي ربنا يصلح حالك هنا دخلت خدت شنطة هدومها وخرجت وخدت ولادها وكانت هتمشى مرات اخوها وقفتلها بتقولها متزعليش من ماما هى بس خايفه عليكي من غضب وعقاب ربنا هنا بصتلها بغل وراحت زقها وقالتلها اوعى كده مالكيش دعوه عملالى نفسها ملاك مامتها قامت جرى على مرات ابنها بتقولها الهى ماتشوفى راحه فى حياتك ابدا ياهنا يابنت بطنى واللى عملتبه فى حماتك ولادك يعملوه معاكي هنا خرجت ومامتها بتقول لمرات ابنها قومى يابنتي حقك عليا يامها مها حبيبتي مفيش حق ولا حاجه واتا مش زعلانه منها انا زعلانه عليها لسه بتكابر وده غلط حماتها هى دى هنا بنتى طول عمرها كده وعمرها ماغلطتت نفسها ابدا مها ربنا يهديها بس ياماما ماكانش ينفع تخليها تمشي هتروح فين حماتها تروح مااطرح ماتروح بقالها قد ايييه هنا ومشفتهاش غسلت كوبايه وعماله تتقمر عليكي مها بس انا ماقولتش حاجه حماتها .. عارفه انا شايفه بيعينى وكل كلامها معاكي زى السم لا يابنتي هو علشان انتي مش بنكلمى اسكت لا بنتى لازم. تغوق وتعرف ان الله حق وتعرف اللى عملته فى حماتها مش هيعدى مها.. طيب هى هتروح فين كده مامتها تتصرف مش هى اللى ضعيت بيتها مها ربنا يهديها ويصلح حالها مامتها.. اتمنى بس بنتى بتكابر مها.. بس ياماما عصام هو السبب مامتها انا عارفه بس انتي عارفه عصام طيب وكان بيحب هنا وهى اشتغلت الحب ده اسوء استغلال عدت ايام وشهور وسنين وحال عصام اتهدور وكان مش لاقى اللقمه الحاف فى يوم حد قاله ان عياله حالتهم الماديه كويسه قاله روحلهم واكيد هيساعدوك عصام اروح بانهى وش انا سايبهم من سنين مع امهم الشخص عادي مفيهاش حاجه روح يمكن تلاقى لقمه نظيفه تاكلها وهدمه نظيفه تلبسها عصام هشوف بس انا عارف هيعملوا ايييه معاياياحسين خسين ياعم مش هيغملوا روح انت بس عصام خلاص هروح واشوف وقام راخ لولاده كل واحد كان معاه بحجه عصام .. كده يامالك مش عايز تتدخلنى بيتك مالك.. لا اسف اصل ولادى ومراتى يشوفوك كده مش منظر ولو سالونى مين ده هقولهم انت مين عصام قولهم ايويا مالك.. بمنظرك ده لا طبعا ومرااته عارفه انك مش موجود عصام. ايييه يعنى ايييه مالك يعنى انا يتيم عصام وفين الست الوالده وموافقه على الكلام ده مالك اه طبعا وهى قالتلنا نقول للناس كده عصام ياااه هو انا كنت اعمى كده عن خقيقة امكم مالك مغرفش بقى وبقولك ماتجيش هنا تاني عصام انا ماليش مكان اقعد. قبه صاحب الشقه طردتى علشان بدفع الايجار مالك طيب خد دووول روح اى مكان لحد. مااشوف اخواتى هنعمل معاك اسييه عصام خد منه القلوس ومشى ومالك اتصل على اخواته وقالهم عايز يقابلهم وهما قالوه هنتقابل فى الكافيه وقفل معاهم نروح لهنا قاعده فى بيت ابنها مالك مرات ابنها انتى لسه قاعده ياست انتى هنا.. عايزة ايييه ارحمينى مرات ابنها حرمة عليكي عشتك قزمى شوفى وراكى اييبه قبل المحروس ابنك لما يجيلك وحسك عينك تجيبله سيره قسما عظما هحطلك سم واخلص منك ومن قرقك هنا. بخوف لا مش هقوله انتى بتعملى فيا كده ليه دانا عمتك مرات ابنها ..مزاجى ويلا اخلصى علشان لسه الغدا مااتعملش هنا.. يابنتي انا تعبانه مش هقدر اعمل كل دع مرات ابنها.. انا قولت اييه يانعمل يااسم. اختاري هنا لا لا هعمل وبدات تشتغل ومرات ابنها وليه بومه قال عنتى قال هو انا ناسيه اللى كنتى بتعمليه فى امى وجدتى اللى هى امك. دانا هوريكى العذاب الالوان عند عصام راح لصحبه وحكاله اللى حصل وقاله معلش مدام قالك هشوفلك حل يبقي اكيد يشوفولك شقه صغيره على قدك عصام على الله انا قولت ابلغك وبعدها اشوف مكان ابات فيه حسين... تبات فين لا طبعاً هنا مكانك بات فيه براحتك عصام مش عايز اضابقك حسين بطل هبل ياعم عصام عصام ربنا يخليك ليا ياحسين اتت الوحيد اللي واقف جنبى غير باقى اصحابى حسين. ياعم عصام احنا مش صحاب احنا اخوات وبلا ارتاح وان شاء الله خير عند. ولاد عصام مالك. بصوا بقى ابوكم كل يوم والتانى بينطلى. حمزه مش. لوحدك بيعمل معانا كده مالك طيب وبعدين انا ملك. متعرفش بوجوده عمر للاسف احنا سمعنا كلام ماما وبقينا نقول زيهاكدبنا الكدبه وصدقناها مالك طيب هنعمل ايييه حمزه.. هو فى حل مالك وعمر ايييه هو حمزه نوديه دار مسنين وكده نرناح وهو كمان يرتاح مالك انا موافق عمر وانا كمان حمزه خلاص لو تعرف توصله قوله واحنا نعمل الاجراءات وندخله مالك هتصل بيه وهخليه يجيى يقبلنا عمر طيب لو رفض حمزه ومالك. مفيش خيار، تانى عمر .. يعني كده معندوش اى خيار يعترض مالك. بالظبط ومسك فونه وقاله ان هما عايزين نقابلك علشان حاجه ضروريه عصام انتوا فين وانا اجيلكم مالك فى كافيه نور الإسلام عصام ماشي هحيلكم وقفل معاه وبلغ حسين صاحبه وقاله روح ربنا يعديهم عليك عصام يارب ومشى يروح لولاده وصل بعد وقت ودخل سلم عليهم وقعدوا مالك بابا انا واخواتى اتفقنا ان احنا نوديك مكان كويس تعبش فيه اخر ايامك وتلاقى حد يخدمك عصام باصص ليهم وساكت حمزه معلش يابابامحدش من مراتنا عارفين انك مش موجود عمر.. فانا وحمزه ومالك اتفقنا نوديك. لدار مسنين عصام دموعه نزلت فاله انا عارف مكان حلو حمزه بجد هو فين عصام تعالوا معايا اعرفكم المكان قاموا ااتلاته وركبوا عربية مالك وراح معاهم قالهم هو ده وشاور على مبنى نزلوا وعصام ةقف وقالهم من تلاتين سنه جيب رميت امى هنا وانهارده ولادى حم هما كمان يرمونى بس الفرق بين ذاك وذاك كبيير اوووووى انا استاهل يس، هى تستاهل تعيش ملكه رحمة الله عليكى ياحبيبتي عصام مكمل كلامه ادخلوا اعملوا لاجراءات وانا هستناكم هنا ولاده دخلوا وخرجوا يجيبوه كان السر الالهى طلع باك.

عصام قام مخضوض استغفر الله العظيم ايييه ده كابوس وحش اوووووى معقوله لو كنت مشبت ورا كلام هنا كان هيحصلى كده قلبه اه طبعا واكتر، من كده عصام.. كانت مش هتسامحنى قلبه علشان هى ام تعبت وشقيت مش جزائها ان فى الاخر تترمى فى مكان فى ناس غريبه عنها عصام لا خلاص مش هعمل كده تاني ولازم اعلم هنا الادب دي فى حلم كانت مبهدله امى اكيد كده فى الحقيقه عرفت ليه امى كانت بتخاف تتكلم يبقى كل فى الحلم حقيقى قام من السرير وخرح كانت هنا بتقوله ايييه مش قولت هتيجي تاخد امك عصام .. اخدها فين هنا.. ايييه انت نسيت ولا ايييه عصام لا مانستش بس هلكان خلينا نروح لبيت اخوكي وبكره هيحلها الحلال هنا ليه بس التاخير عصام.. ياستى لما نرجع هنا هو هينفع عصام اه طبعا اومال هنا خلاص يالا نجهز علشان نلحق نرجع عصام فى نفسه ياااه معقوله عايزاها تبعد. عن البيت الاهو بيتها من الاساس جهزو وبعدها راحوا العزومه واول ماشافته حماته سلمت عليه من غير نفس عصام ازى حضرتك ياامى حماته الحمدلله انت عامل ايه عصام مش كويس حماته ليه ياعصام عصام بص لهنا بنتك هى السبب حماته ليه عملت ايه فيك بنتى هنا فى ايييه ياعصام عصام يرضيكى هنا عايزانى ارمى امى فى دار مسنين حماته والله انت اللي فى ايدك توافق او ترفض عصام طيب نسال خالد ايييه رائيك خالد اخو هنا.... اكيد هرفض مش هوافق بس انا سمعت انك موافق عصام ماانت عارف ياخالد انا مش بحب ارفض لهنا طلب حماته.. يعني انت موافق اتك ترمى امك اللى تعبت وضقيت عليك اخس عليك ياعصام عصام .. هو صحيح كان هيبقى اخس عليا لو عملت كده بس اتا مش موافق وجبتلكم بنتكم علشان تعلموها ان الام متتعوضش اما هى متعوضه ويجيى غيرها الصبح هنابذهول انت بتقول اييه عصام وقف قصادها بقول اللى انت سمعتيه انتى يجيى غيرك الصبح امى متعوضتش حماته هو ده الكلام ياعصام يابنى عصام..هو حضرتك كنتى مفكره ان انا هوافق على فكرة بنتك اكيدلا انا امي تعبت وشقيت عليا فى الاخر ارميها علشان.خاطر مراتى دى دعوتها ليا هتقعد ليا طول عمري واه ياهنا لو حابه ترجعى لبيت امى فى بيتها  مش فى بيتك بيتك زى ماانتى بتقولي تعرفي ان امى هى فى المقام الاول وبعدها انتى والولاد هنا قصدك ايه بكلامك ده عصام قصدى انك ترجعى نفسك وتعرفى انك علطتى بطلبك وكمان معاملتك للامى لازم تتغير هنا.. طبعا هى قالتك عصام.. تصدقي بالله ان هى ماقلتش حاجه انا عرفت لوحدي هنا... والله هعمل مصدقه بس معلش انا مش راجعه غير لما تاخد امك تروح بيها دار المسنين عصام والله براحتك عن اذنك ياامى اه ياخالد انت المفروض تشكر مراتك على اللى بتعمله مع مامتك واقولها الله يباركلك ويجعله فى ميزان حسناتها مها كل ده جوه مش قاعده معاهم علشان محبتش تكون ضمن الحوار واستاذن ورجع بيته معاه اكل جاهز ودخل سلم على مامته وخرج بيها على السفره مامته.. اومال فين مراتك ياحبيبي عصام سبتها عند. اخوها عايزة تقعد مع مامتها وانا قولت اقعد انا مع ماما وادلعها مش من حق حبيبتي تتدلع مامته ضحكت خلاص بقى كبرنا على الدلع ده عصام بضحك. فشر هى مين اللى كبرت دانتى بيجيلك عرسان مامته ضحكت اوووووى عرسان يخربيت شيطانك ياعصام وانت بتقولهم ايييه عصام بضحك بقولهم للاسف امى مرتبطه عصام خد اجازه وكل يوم يفسح مامته وفى يوم راجع من بره ودخل على مامته ياوردتى انتى لسه نايمه مامته لا ياحبيبي صاحيه انت مش واخد اجازه كنت فين عصام كنت رايح اجيب دووول مامته اييه دووول عصام تاشيرات علشان انا وانتي هتروح نعمل عمره مش كان نفسك فيها مامته بدموع بجد انا سمعت صح عصام اه ياامى فاكره لماكنت واخد البطاقه وروحنا اتصورنا كنت بعملك الباسبور وقدمت على عمرة رمضان وهروح انا وانتى شهر كامل ايييه رائيك فى المفاجأة دى مامته اللهى يجبر بخاطرك ويفرح قلبك زى ماجبرت بخاطري ياعصام ياابن بطنى عصام اللهم امين حبيبتي انا لوعملت اكتر من كده مليون مره مايجيش ربع اللى انتى عملتيه معايا ربنا يبارك في عمرك ويحفظك ليا يارب وميحرمنيش منك ابدا ياست الكل مامته ولامنك ياحبيبي استوب

تمت

لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية..

رواياتنا الحصرية كاملة