-->

رواية جديدة حان الوصال لأمل نصر الفصل 14 - 1 - الأربعاء 14/8/2024

 

قراءة رواية ما بين العشق والهوس كاملة 

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية حان الوصال

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أمل نصر

الفصل الرابع عشر

1

تم النشر يوم الأربعاء

14/8/2024




تسحبت على أطراف اصابعها حتى وصلت لتقف خلف مدخل باب غرفة والدتها، لتتصنت على مكالمتها عبر الهاتف، بصوتها الخفيض كالهمس، حتى لا يصل لخارج الغرفة:


- ايوة يا ست مبروكة،  العمل باينه مشتغلش،  خلي الشيخ يعملي غيره شالله يسترك.......... يووه........ يا ولية بقولك العيال على حالهم، لا دا كمان شكلهم زايد اوي النهاردة من ساعة ما شافوها امبارح في فرح ابن عمتهم وهي متزوقة،......... لا يا ست مبروكة هو قالي ان العمل هيشنغل في اليوم نفسه، بس دا محصلش، يبقى الفلوس اللي دفعاها انا وقعت في الارض على كدة....... يا ستي عارفة اني تعبتك معايا ، بس انتي المساعدة بتاعته ولازم تبلغيه يتصرف بحاجة تانية، حرام اكون دافعة ومكلفة وفي الاخر ميجبش فايدة.......... تاني هتحدديلي ميعاد ؟ يبقى فيها دفع فلوس تاني يا مبروكة انا عارفة.........  خلاص يا ست متتعصبيش حدديلي ميعاد، انا لولا بس واثقة في كرماته ومجرباه قبل كدة، كنت قولت انه نصاب........ خلاص مش هزعل الاسياد ولا اللبخ، بس انتي استعجليلي ميعاد مقابلتي بيه، متلطعنيش ، انا عايزة اخلص من البت واطمن ع العيال الموقوف حالهم.........، كدة طب انا على ما اجي بقى تكوني حضرتي الحاجة مع الشيخ........ تسلمي يا غالية تسلمي، هجيب حلاوتك معايا  حاضر..........  انتي تؤمري. 


ختمت بتنهيدة مسهدة فور ان انهت المكالمة ، لتلتف بجسدها، وتصطدم ابصارها، بتلك الملعونة ابنتها ، مستندة بظهرها على إطار الباب، تطالعها بنظرات كاشفة وابتسامة ماكرة تخبرها انها سمعت كل الحديث:


- يعني ظني طلع صح....... احبك يا درية لما تخططي وتكتكي في الكوتيمي. 


زفرت والدتها تحدجها بغيظ شديد،  لتقترب فجأة وتجذبها قابضة على عضدها بعنف لداخل الغرفة   فتحذرها كازة على اسنانها؛


- اسمعي يا بت انتي، الكلام ده حسك عينك يطلع لحد،  ولا حتى بينك وبين نفسك،  يا اما يا سامية قسما بالله لاطلعه على جتتك...


قابلت ابنتها العاصفة الهوجاء منها بتباسط وابتسامة لم تتخلى عنها ، لتطمئنها:

- ياما متقلقيش سرك في بير، انا برضو بنتك والمصلحة واحدة، بس كنت عايزة اعرف بقى،  العمل عملاه على اساس ايه؟ يجيلها المرض وتموت بيه؟ ولا تغور في داهية بعيد عننا؟ 


التوت شفتي درية تمصمص بشفتيها مستنكرة التجني عليها:

- مرض ايه وهباب ايه يا زفت الطين انتي، شايفاني قدامك قتالة قتلة يا بت، دا انا واحدة بتخاف ربنا ، واللي بعمله ده عشان مضطرة، عيالي هيروحوا مني بسببها اقف متكتفة بقى؟ لا طبعا، انا بس موصية الشيخ يطلعها جاموسة ولا قرد في عيونهم، عشان يكرهوها أو يغورها عننا بأي نصيبة، بس كدة  .


- بس كدة ياما؟ 

رددت خلفها بتشكك، لتردف درية بتأكيد:

- بس كدة يا هبابة، واقطمي بقى عشان الرط يجيب مشاكل ويكشف المستور،  واحنا بنقول يا حيطة دارينا. 


أومأت سامية تهز رأسها بحماس مرددة:

- من عيوني ياما،  ما انا قولتلك سرك في بير، بس انا سمعاكي بتقولي انك مجرباه، كنت عايزة اعرف، في ايه بقى جربتيه قبل كدة وعرفتي بكرماته؟


الى هنا ولم تتحمل درية، وقد فاض بها من تدخلها، لتكزها بقبضتها، تنهرها بوعيد:

- وانتي مالك يا زفتة؟ عايزة تحشري نفسك كمان في اللي فات، بقك دا يخرص خالص، وإياكي تنطقي بالكلام ده تاني، لا قدام غيري ولا قدامى، وابعدي بقى خليني اشوف اللي ورايا جاتك الهم .


دفعتها من كتفها وتحركت مغادرة لخارج الغرفة ، لتتبع اثرها ابنتها وبداخلها حماس لا تخفيه،  بعد اكتشافها سر هذه القوة الخفية التي تمكن والدتها من فعل ما تريد، وشيطان رأسها يوسوسها للمضي في نفس طريقها.


❈-❈-❈


بصدمة تعلو ملامحها تستعيد الحديث بذهنها وتكرره عدت مرات عل استيعابها الضعيف يصل لشيء اخر، غير هذا الذي فهمته:


- نعم يا رياض باشا،  يعني انت عايز تتجوزني في السر، دا حقيقي ولا انا فهمت غلط؟


تحمحم يبرر  بملامح جامدة وكأنه يخبرها شيء، عادي:

- انا مش بطلب منك حاجة عيب ولا حرام عشان تتعصبي كدة يا بهجة، لأن دي مش من اخلاقي اصلا، انا عايزك ولا عايزك بشدة، ولذلك ملقتش قدامي غير حلال ربنا.


عايزك وعايزك بشدة، تكررت في ذهنها عدة مرات، يبرز الامر لها، انه لا يتعدى الرغبة، يعني ليست تلك المشاعر التي كانت تنشدها، لكن يا ترى هل بالفعل هي هكذا؟ ام انه ينكر احساسًا داخله، يصلها في كل همسة وكل كلمة وكل نظرة منه، قلبها الصادق لا يخطيء ابدا،  لكن ما الفائدة وهو في كلتا الحالتين اظهر لها وجهه الحقيقي ونظرته الدونية لها، ولكن ما العجب، الم تكن تلك قناعتها من البداية!


تنهيدة مثقلة خرجت منها قبل ان تعقب على قوله:


- بصراحة انا مخضوضة من جرأتك يا رياض باشا، بتبلغني برغبتك فيا كدة من غير تزويق ولا لف ودوران......


قاطعها مردفًا:

- انا راجل عملي يا بهجة، وقولتلك اني مليش في الحرام، ليكي عندي ان ءأمن مستقبلك بمبلغ محترم يغنيكي انتي واخواتك عن الاحتياج.....


قاطعته بدورها:

- على كدة بقى مصاريف مستشفى ايهاب من ضمن الحساب؟ 

زفر نافيا بهزة من رأسه واعتراض واضح:

- دي ملهاش دعوة يا بهجة . 

- لأ ليها دعوة يا باشا، مدام الموضوع كله حساب في حساب .


صدرت منها بقوة لا تدري من اين أتت، كما انها تندهش لصمودها حتى الاَن امامه، بل ومواجهته بحدة، لتستفز  هذا الجزء المتعجرف داخله:


- وان وافقتك وقولت امين هتقدرى تسددي التمن وانتي رافضاني؟


سألها ليرى تأثير قسوة السؤال على ملامحها التي امتقعت بقهر نبع بداخلها، ليشفق ملطفًا:

- احسنلك تخرجيها من الحسبة يا بهجة ، عشان يبقى قرارك من غير ضغط ، انا بحط قدامك المميزات  بجوازك مني، لا عايز اضغط ولا امسكك من ايدك اللي بتوجعك، فكري كويس واعرفي فين مصلحتك..


- افكر في ايه؟!

تمتمت بها وجرح مزق قلبها لأجزاء ، لتردف بصراحة كاشفة بوجهه:

-  طول ما الدين بتاعك مطوق رقبتي،  يبقى حضرتك مش سايبلي اختيارات، كان عندها حق لورا لما صدمتني بالحقيقة في وشي، انا اللي كنت غبية وكالعادة غلبتني السذاجة اللي ورثتها من والدي ، عشان اصدق ان حضرتك فعلا بتعمل كدة لوجه الله او كرم منك، يا خسارة. 


خرجت كلمتها الاخيرة بصوت بح من فرط ما يكتنفها من الداخل،  ورغم الالم الذي كان يجتاحه لهيئتها تلك، الا انه أبى الا يظهر ضعفه امامها، ليواصل بجمود يتقنه:


- تمام يا بهجة، لو حابة تخلي الموضوع كدة، رغم انه على غير رغبتي،  انتي حرة، انا بحاول أوسعها في وشك على قد ما اقدر، بس انتي مصممة تاخديها بدراما انا نفسي متفاجيء منها، ع العموم كدة باقي ردك. 


اوما بكف يده في الهواء امامها، يوقفها ألا تتعجل التفوه بما لا يعجبه، فور ان افتر فاهاها لتهم بالرد، ليسبقها بحنكته:


- انا مش عايزك تردي في لحظة انفعال دلوقتى..... حاولي تفكري كويس وتعرفي فين مصلحتك، معايا مش هتخسري حاجة بل بالعكس، انتي هتكسبي كتير وكتير اوي كمان. 


صمتت للحظات تطالعه بنظرة قادرة على الإطاحة بكل ثباته، ليخر راكعًا امامها يطلب الصفح ويستجدي موافقتها، وبالصورة التي تريدها،  ولكن ما الفائدة؟ وقد سبق السيف العزل، ولابد من مواصلة الضغط،

لتحسم هي بالترجل من السيارة دون استئذان،  تصفق الباب بقوة وتغادر دون ان ينطق فمها ببنت شفاه. 


ليزفر هو طاردًا من صدره دفعة من هواء مشبع بإحباطه، والم ينغز بصدره كلما تذكر صدمتها به.


❈-❈-❈


بحث بعيناه داخل ارجاء الشقة بعد استيقاظه، ليجدها الان داخل المطبخ، تعد فنجان قهوتها على ماكينة القهوة، ف اقترب بخفة ليفاجأها بلف ذراعه حول خصرها من الخلف، يطبع قبلة على كتفها مرددًا:


- مصحتنيش ليه عشان اشرب قهوتي معاكي؟

تبسمت مستمتعة بغمرته لها تجيبه:

- محبيتش ازعجك، خصوصا وانت راجع متأخر امبارح. 


- امممم. 

زام بفمه بعدم رضا يعقب على قولها بسخرية :

- عندك حق، ما انا جيت لقيتك سهرانة مستنياني. 

ضحكت تزيد من غيظه وهي تلتف نحوه واضعة كفيها على صدره:


- وانا اعملك ايه؟ ما انا فعلا قعدت مستنياك لقريب واحدة على فيلم السهرة، بعدها محستش بنفسي غير الصبح وانا على فرشتي ونايمة جمبك، وعقلي قعد ساعة يسألني ، انا جيت هنا ازاي


الصفحة التالية