-->

رواية جديدة سلسلة رغبات ممنوعة قصة احتياج امرأة مطلقة لخديجة السيد - الفصل 1 - 4 - الأحد 1/9/2024


قراءة رواية سلسلة رغبات ممنوعة قصة احتياج امرأة مطلقة كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


سلسلة رغبات ممنوعة 
قصة احتياج امرأة مطلقة

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد


الفصل الأول

4

تم النشر يوم الأحد

1/9/2024



تمددت نوال على ظهرها جانب إبنه خالتها وهي تردد باهتمام 


= سمعت أن منعم طليقك اتجوز من يومين؟ اوعي يكون ده اللي مقدرك كده ومخليكي زعلانه طب ده بذمتك حد تزعلي عليه؟ ده انا كل يومين والتاني لما كنت باجي ازور خالتك بلاقيكي غضبانه هنا وما حدش منهم بيعبرك 


صمتت زبيده للحظات ولمعت عينيها بحزن، لطالما حاربت وحدها لسنوات الصدع بحياتهم الزوجية والغير زوجته و ما يؤلمها بانها تحارب على حقوقها من الأساس


أغلقت جفنيها وأطلقت نفسا بائسًا تحاول فيه تمالك غيظها من اهلها وطليقها والجميع! فكانت تشعر بقلبها يتقلب من القهر والضيق وهي تمنع من أبسط حقوقها، لتردف بنبرة قاتمة 


=اهدي يا نوال هو ولا في دماغي ولا زفت! انا صحيح واخده جنب وحزينه بسبب جوازه بس مش عليه على نفسي ان هو عرف يشوف حياته عشان اسمه راجل وانا مش قادره اعمل زيه ؟!. 


تجلت ملامح الانزعاج أثر كلماتها لكن حاولت أن تتحلى بالصبر وهي تقول بعدم فهم 


=مش فاهمه قصدك؟ يعني ايه مش قادره تعملي زيه؟ ناقصك ايه يعني عشان تتجوزي وتشوفي حياتك.. قصدك يعني عشان العيال ولا اول ولا اخر واحده تتجوز ومعاها عيال امال الرجاله إللي بتطلق زيك ولا ارامل هيدوروا على ايه الا لما تكون واحده نفس ظروفهم وهيقبلوا .


همهمت زبيدة قبل أن تعلمها بصراحة خطيرة


= يا ريت بقى امي وابويا يفهموا الكلام ده 

احسن كل ما اكلم خالتك في موضوع ان انا عاوزه اشوف حياتي واتجوز زيه تقلبها لي محزنه كاني بطلب حاجه عيب ولا حرام و تقولي ربي عيالك ولحد دلوقتي الناس فاكره اني على ذمته وهو متجوز عليا ومش راضيه تقولهم اللي انا اتطلقت عشان توقف حالي شفتي افتراء وظلم اكتر من كده 


نظرت الأخري لها مصدومة وأسرها الذهول لدقيقة قبل أن ترد نوال باستياء


=نعم وده ليه ان شاء الله هم عاملين حساب لمين ده انتم بتروحوا تاخدوا منهم مصاريف العيال ولا كانكم بتشحطوا منهم ولحد دلوقتي ما حدش منهم فكر يشوف العيال ولا كانوا حتى رجعوا لاهلك لما طلقك في انصاص الليالي ونزلك انتٍ والعيال ده عره هو واهله، امك دي بتستعبط اوعي كده انا هطلع اتكلم معاها ومش هسكت الا لما اقنعها.


اتسعت عيناها بصدمة وبسرعة جذبتها من ذراعيها وقالت بصوتٍ متحشرج


=اقعدي مكانك يا نوال محدش منهم هيسمعلك! هم مقتنعين بكلامهم وحكموا عليا كده من غير ما ياخدوا رأيي حتي.. ولو عرفتي تقنعي خالتك أبويا صعب وانا اكثر واحده عارفاه خلاص بقى ده نصيبي لازم أرضي بيه 


تنَّهدت نوال ببؤس رغم اعتيادها على سطحية ابنته خالتها وخالتها المهتمة بالمظاهر لتغمغم 

بعصبية منفعله


=انتٍ هبله يا بنت ولا لسه عيله صغيره ما قلتي بنفسك أهو مش بتطلبي حاجه عيب ولا حرام اقفي قدامهم وقولي لا! بطلي كل شويه تستسلمي كده وتخافي هيحصل لك ايه اكتر من كده؟ ما تدفنيش نفسك بالحياه حقك تشوفي حياتك وتتجوزي اشمعنا هو يعني فيه كل العبر و اتجوز و ارهنك بكره يخلف منها ويرميها و هيدور على غيرها هو اتعود على كده.. يا بنت انتٍ عندك 25 سنه هتفضلي طول حياتك تربي عيالك وما تفكريش في نفسك طب وبعد ما يكبروا؟ هيقعدوا جنبك ولا حاجه.. هيروحوا يشوفوا حياتهم دول ولدين مش بنات يا اختي حتى هتقولي هيلفوا لفتهم وهيجولي.. يا خايبه هتندمي بعد كده وتقولي يا ريتني كنت وقفت قدامهم 


أخذت دموع زبيدة تسيل وبدأت تجهش بما كان يجيش في صدرها مغمغمه بحرقة


=ما تبطلي تقطيم فيا يا نوال هو انتٍ أدري بمصلحتي اكتر مني يعني؟ ما انا عارفه كل ده وفكرت فيه بس اعمل ايه خالتك دماغها ناشفه وابويا مش بيتفاهم بالكلام.. فكرك اقدر عليهم الكلام سهل ما كنت عملتها زمان لما قعدوني من التعليم وجوزوني! يعني مش صعبان عليا سنين عمري اللي هتروح بس والله ما هعرف أقف قدامهم ومش هكسب حاجه، ده انا عرفت بالصدفه انهم ما قالوش لحد ان اتطلقت وأخذوا القرار ان اقعد اربي العيال من غير ما يشروني ولا يفكروا انا عاوزه ايه.


احتقن وجه نوال بالغضب لكن حثتها بلطف تحاول إقناعها بالكلام وهي تطبطب فوق كتفها


=يعني هتتحل بانك تفضلي قاعده كده و تقولي ده نصيبي وهسمع الكلام! لا انتٍ بايدك تعملي كتير يا زبيدة بس انتٍ خايفه منهم و طالما مش بتعملي حاجه عيب ولا حرام حقك تقفي قدامهم أخرت الخوف ده يعني هيعملك ايه؟ ولا حاجه لكن لو اتكلمتي مره هتسيب ومره هتخيب.. يا بنت بصي لنفسك حرام تدفني شبابك وجمالك ده بين اربع حيطان 


تنَّهدت زبيدة ثم هدرت بإنهاك واستسلام


= يعني عاوزاني اعمل ايه يا نوال ايه اللي بايدي، انتٍ لو تعرفي الموضوع ده تعبني قد ايه ومغمم عيشتي؟ المشكله ولا حد هيجي يتقدملي بالظروف دي طول ما الكل مفكر ان انا على ذمه الزفت اللي اسمه منعم لسه 


زمّت شفتيها بتفكير قبل أن تشاركها أفكارها بصوت عالٍ


= وتحزني في نفسك ليه وهو قاعد يضحك ويفرفش مع العروسه الجديده ومش شايل مسؤوليه عيال ولا تربيه وانتٍ اللي هتشيلي، 

اسمعي يا بنت مش كل مشكلتك ان الناس تعرف ان انتٍ مطلقه والامور هتتحل! خلاص عرفي الناس بنفسك 


طالعتها بدهشة وتساءلت بسخرية وإحباط 


=ايوه عشان أبويا يموتني امي قالتلي لو حاجه زي كده حصلت مش هقف في صفك وهسيبك منك لي! غير كمان هيحبسني في البيت ومش هيخليني اروح واجي زي دلوقتي 

يعني هقفلها على نفسي من كل ناحيه.


فتحررت تعابير نوال من التشنج والحنق وهي تردد بنفاذ صبر 


=يا بنت ما تبقيش متسرعه كده واسمعيني الاول للنهايه، انتٍ هتخليها تيجي منك صحيح لان ما فيش حل تاني! لكن وقت ما حد يجي يعاتبك قولي زله لسان غصب عني ما كنتش اقصد وبعدين مسيرهم يعرفوا هي مش دي الحقيقه واطلعي بوش البراءه.. و واحده واحده الموضوع هينتشر بره ما انتٍ برده اختاري حد تعرفيه يكون لسانه فالت ومش يحافظ على السر! و مش مهم بعد كده اي حاجه تانيه، يا ستي حتى لو ضربوكي المهم تكوني وصلتي لغرضك. 


رفرفت بعينيها متفاجئة من خطتطها المباغتة لتقول بشيء من التردد هي تقضم اظافرها بارتباك


=طب نفرض ان كلامك نفع وفعلا الناس عرفت اني اتطلقت، وربنا نصفني وبعتلي عريس هيوافقوا عليه ما ممكن يرفضوه من غير ما يبلغوني واكون كده ما عملتش حاجه 


انكمشت ملامح نوال وقالت بجدية 


=يا بنت خلينا في المهم و واحده واحده الامور هتظبط وانا من ناحيتي برده اي حد هقابله هقوله ان انتٍ اتطلقتي ولما يجي حد يكلمني برده هقول نفس الحكايه هو انا حد كان حذرني ما اقولش، وليه اصلا مش عاوزين الناس تعرف؟؟. وبعد كده لما يحصل المراد هنلاقيله حل برده.. بس لازم انتٍ كمان تتلحلحي وتقفي قصادهم اللي انتٍ عاوزاه مش هيجيلك لحد عنك غير لما تسعي فيه.


❈-❈-❈


في صباح اليوم، كانت مشغوله في ترتيب الغرفه حتى جاءت إليها أمها مرددة بامتعاض


=بنت يا زبيده انتٍ فين؟ ام ابراهيم جارتنا فرح بنتها الكبيره النهارده والكل معزوم هتيجي ولا هتقلبيلي وشك ومش عاوزه و اروح لوحدي؟!. 


تركت ما بيديها بسرعه وهي تفكر بالأمر ثم ردت مع نفسها بشرود ولهفة 


=فرح ليه لا؟!! مش هلاقي فرصه احسن من دي عشان انفذ الخطه اللي اتفقت عليها انا ونوال. يا رب بقى يحصل اللي في بالي ده املي الوحيد .


❈-❈-❈


بعد مرور أسبوعين في منزل أهل زبيده، صاح والد زبيدة بصوت عالٍ بازدراء


=بنتك فين؟ زبيدة فين؟


الصفحة التالية