-->

رواية جديدة سلسلة رغبات ممنوعة قصة الثائرة على المجتمع لخديجة السيد - الفصل 3 - 1 - الأثنين 23/9/2024

 

قراءة رواية سلسلة رغبات ممنوعة قصة الثائرة على المجتمع كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



سلسلة رغبات ممنوعة 

قصة الثائرة على المجتمع 

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد


الفصل الثالث

1

تم النشر يوم الأثنين

23/9/2024

في غرفه أمينة كانت تتسطح فوق فراشها ثم

أطلق تنهيدة عميقة قبل أن تقول للطارق بصوت مستاءة 


= قلت مش عاوزه اكل وسيبوني في حالي  

ولا عاوزه اشوف حد.


دخلت أميرة وأغلقت الباب خلفها وتقدمت وهي تتسائل بابتسامة عريضة


=حتى انا برده مش عاوزه تشوفيني؟. 


لوحت الأخري بكفيها وهي تهتف بانزعاج


= عاوزه ايه انتٍ كمان يا أميره جايه تقولي زيها اتنازل والكلام ده مش كده؟ ريحي نفسك انا مش هتنازل وبالعند فيكوا كلكوا هكمل عشان ده حقي فاهمين .


زفرت أميرة بصوتٍ عالي ثم تقدمت من اختها تهتف بحنو وتخفف عنها 


= لو كنت عاوزاكي تتنزلي كنت قلتلك من اول مره عرفت انك رفعتي قضيه زي كده، اعملي اللي انتٍ عاوزاه يا امينه انا اكثر واحده هكون فاهمكٍ وحاسه بيكي.. وبعدين احنا بنات زي بعض وانا عارفه يعني ايه واحد يتحرش بواحده ويعرضها لموقف زي كده صعب، و أهم حاجه عندي في الليله دي كلها انتٍ


نظرت أمينة إليها بأعين حنونه ثم اعتدلت تحتضنها بقوة والاخري بادلتها الحضن بحب لكن تراجعت للخلف بتلقائية وهي تتألم مرددة بتوتر 


= آه بالراحه حسبي.. اصل وقعت على ذراعي 


ابتسمت بسخرية مريرة وهي تردد بصوتها الحانق باعتراض


=وقعتي على دراعك برده ولا الحيوان جوزك ضربك زي العاده؟ هو انتٍ مفكراني عشان ما بقيتيش تشتكي انا مش فاهمه ان لسه في العادي الهباب دي، و مش هيتغير؟ انتٍ اللي حاطه أمل فيه انتٍ تيته ومش عارفه على اي أساس؟ يا اميره نفسي مره احضنك ومحسش انك موجوعه ولا اشوف في عينيك كم الحزن ده.


حاولت رسم ابتسامة صغيرة تخفي ألمها وهي تردد ببساطة 


= انا بخير ما تقلقيش عليا يا حبيبتي، خليكي بس في مشكلتك


كتفت ذراعيها تتساءل بغضب وامتعاض   


=ومشكلتك انا كمان عاوزه اساعدك؟ ومش مبسوطه وانا شايفاكي كده! مش بيقولوا ما ينفعش واحده تقول لواحده اطلقي مهما جوزها يعمل؟ انا بقى اللي بقولها لك اطلقي يا اميرة وما تسمعيش كلام حد هو مش هيتغير؟ ايه اللي مخليكي متمسكه بيه لحد دلوقتي مش فاهمه ما فيهوش ميزه عدله حتي.


أخفضت عينيها بحزن عميق وهي تردد بقهر مكتوم


= عشان تيته معاها حق للاسف في الموضوع ده، الطلاق مش سهل! وانا فاهمه هي عايزه توصلي لايه ان هي مش هتقدر تشيلني انا وبنتي ولا هتكون قد مسؤولتنا.. وكمان جمال لما يصدق ومش هيصرف جنيه واحد بالعند فيا عشان ينتقم مني.. وانا مستحمله كل ده عشان بنتي.


تطلعت ترمقها بنظرة ساخطة وهي تقول

بصوت جاد 


= مش بمزاجه غصب عنه هيدفع نرفع قضايا ولا بلاش حتى انا هتكفل بيكٍ انتٍ وبنتك؟؟ بتبصلي كده ليه انتٍ فاكراني بهزر والله بتكلم بجد انا بشتغل ومع الوقت ممكن ناخد بيت لوحدنا ونبعد، نفسي بجد أخذك انتٍ وبنتك ونبعد يا اميره العالم ده مش بتاعنا، طالما محدش بيقدرنا ولا بيحترمني فلازم احنا اللي نبعد .


سرعان ما تنهدت وانحسرت ملامحها المتكلفة وهي تردد بحب صادق 


=انا عارفه ان انتٍ قدها وما فيش احن ولا اطيب منك.. يا بنت ده انا كل نجاح ليكي كنت بفرح كأني انا، كنت بحس انك بتحققي احلامي عشان كده طول الوقت كنت بقول لك كملي وما تقفيش ولا تسمعي لحد.. بس ما تشغليش بالك بيا صدقيني انا كويسه .


تمتمت أمينة بصوتٍ خافت إنما مسموع


=هو احنا ليه بقينا كده؟ 


عقدت حاجيبها للاعلي بعدم فهم


=كده اللي هو ازاي؟!. 


خرج صوتها ضائعا فيها عندما شدت يدها التي تمسكها هادرة بوجوم وألم 


=كده اللي هو دلوقتي! يعني زمان كنا اطفال كل همنا نلعب من غير ما حد يضايقنا تيته تعملنا اكل بنحبوا، نقضي العيد بلبس جديد؟ كده احلام نقدر نحققها وسهله مش مستحيلة   

انما دلوقتي شوفي بقينا عاملين ازاي؟ وكل ده عشان بنطالب بحق من حقنا ومش قادرين ناخده كمان.. ليه انتٍ اتجوزتي وبعدتي؟ وليه انا بقيت كل همي ادافع عن وجهه نظري؟   


هزت كتفها الأخري وهي تهتف بابتسامة باهتة


=ولا حاجه كبرنا!. 


رفعت وجهها المحتقن قائلة بحرقة


= يبقى يا ريتنا ما كبرنا يا أميرة.. يا ريتهم كانوا فهمونا واحنا بنتمنى الأمنية دي خلي بالكم في هم كبير مستنيكم .


شعرت أميرة بالتأثير من حديثها الموجع فهي تضغط على جرحها، وبالكاد الأخري تتماسك لذلك نهضت وهي تجذبها نحوها لتغير الموضوع هاتفه بقلب نقي وبريء 


= بقول لك ايه تعالي بقى نطلع نفطر مع تيته بره عشان اصالحكم على بعض، و على فكره هي اللي بعتتني وندمت انها ضربتك وما كانتش تقصد ما تزعليش منها وحقك عليا أنا .


❈-❈-❈


في الصباح الباكر، استيقظت أمينة و وجدت جدتها تستعد للخروج منذ الصباح بصورة مقلقة لتهتف باهتمام 


= صباح الخير يا تيته.. مالك انتٍ كويسه؟ 


انتفضت مكانها بخضه بذعر وسرعان ما قالت بارتباك وخوفاً


= هكون مالي يعني ما انا كويسه اهو يا أمينة الفطار عندك جوه انا سبقتك، ولما تخلصي وتجهزي نفسك عشان تروحي الشغل ابقي اقفلي الباب وراكي كويس عشان انا رايحه مشوار وجايه على طول.


عقدت حاجيبها باستغراب وهي تسألها بغرابة 


=غريبه يعني كل مره تصحي في نفس الميعاد وتمشي هو انتٍ بتروحي فين و مشوار ايه ده اللي لازم تروحيله من بدري .


ازدردت زاهية ريقها تقول بحنق ظاهري


=يوووه يا أمينه رايحه مشوار وخلاص هو انا لازم اديكي تقرير بكل مشاويري ما انا اللي اسمي ستك بعرف بتخرجي وتروحي فين بالعافيه منك.. مشوار وخلاص واحده جارتي عاوزاني في خدمه اعملها واروح معاها ارتحتي يعني كده.


هتفت بها بصرامة وحزم 


=ارتحت ايه هو انتٍ قلتي حاجه! مالك عماله تغلوشي على الكلام ليه انا لسه بدي وباخد معاكي عادي هو انتٍ مخبيه ايه؟ انا عارفاكي ما بتعرفيش تكذبي وبتعملي كده لما تكوني مخبيه حاجه . 


شعرت بالقلق والتوتر من أن تعرف السبب الحقيقية وحينها لم تصمت، لذلك انفعلت دون مبرر ودون وعي 


=بنت انتٍ مش هتعملي عليا ريسه ولا وليه امري المفروض يا حبيبتي العكس! وسيبك مني بقى عشان متاخرش على المستشفى! 


اتسعت عيناها بذهول وقالت بقلق حقيقي


= مستشفى ايه اللي رايحاها انتٍ كويسه؟ هو انتٍ عيانه ومخبيه عليا تيته ردي عليا فيكي ايه 


رسمت ابتسامة صغيرة وهي تقول بلهفة وضيق


=يا بنت انا كويسه ما فيش حاجه قلت لك واحده صاحبتي رايحه معاها وخلاص وهي اللي عيانه، وانا يعني لو فيا حاجه هخبي ليه 

يلا يا حبيبتي عشان ما تتاخريش على شغلك وسيبيني بقى انا كمان .


لفت الحيرة ملامح أمينة وصمتت تفكر بصوت عالي 


= هي اميره بقيلها فتره مش بتيجي ليه؟ مش ملاحظه كده انا حتى اتصلت بيها امبارح ما ردتش عليا وهي عمرها ما عملتها مهما تكون مشغوله بتبعتلي حتى رساله وتقولي انها هتتصل بيا لما تخلص .


شحب وجه زاهية وهي تردد بصوت متوتر


=و آآ وهي يعني لازم تتصل بيكي كل شويه وتيجي كل يوم ما هي متجوزه و وراها بيت ومشغوليات سيبيها في اللي هي فيه .


تجهمت ملامح أمينة وهي تصيح بغضب 


=اميره كل يوم عندنا عشان غضبانه من جوزها لكن اختفائها المفاجاه ده المفروض نقلق، انتٍ عارفه حاجه مخبياها عليا مش كده؟ ردي عليا عشان انا مش مستريحه انتٍ رايحه المستشفى عشان اميره صح ؟؟. 


ضغطت على شفتيها بقله حيله لتسرع الأخري هاتفه بقلق حاد


=طالما سكتي كده يبقى انا صح، الكلب جوزها عمل فيها ايه المره دي ومخبيه عليا عشان ما اعرفش واقلب الدنيا واحردها على الطلاق زي كل مره؟ ردي عليا في المستشفى بتهبب ايه بالظبط بدل ما اروح بيتهم دلوقتي واعمل لهم مصيبه .


تنهدت باستسلام واردفت بنفاذ صبر وصراحة


=ولا تروحي ولا تنيلي ما فيش حد هناك اصلا، أختك ما كانتش تعرف انها حامل و هو ايده طولت عليها المره دي حبتين وسقطت عشان كده هي في المستشفى.



في المستشفى، وقعت عينا أمينة بذهول على كدمات كبيرة على وجه أميرة بالإضافة إلي جسدها المنهك.. فهلعت تقترب منها تتفحصها وهي تسألها بلهفه قلقة 


= حبيبتي انتٍ كويسه عشان خاطري ردي عليا وطمنيني، المستشفى دي شكلها مش كويسه تعالي نروح مستشفى تانيه.. انا هنقلك بعربيه الاسعاف 


التفتت اميره نحوها بتوجس في حين زمّت 

شفتيها بحزن وهي تقول بصوت متعباً 


=امينه سالتيني اكتر من مره والله العظيم انا بخير ما تقلقيش عليا، وهم هنا عملوا اللازم مش محتاجه


لوت شفتاها حماتها باستخفاف وقالت بصوت متذمرا 


=مش هنرميها يا اختي من غير ما نساعفها حد قال لك ما عندناش في قلبنا رحمه حتى لو لسانها طول حبتين في الآخر دي بني ادمه وشايله لحمنا.


التفتت أمينة تنظر لنعمة تزم شفتيها بغضب حقيقي


= انتٍ ما عندكيش دم فعلا ليكي عين تتكلمي و قاعده هنا، امال فين المحروس جوزها هرب مش كده؟ بس خليه فعلا يخاف عشان انا المره دي ناويه على نيه سوداء وهخليها تعمل تقرير هنا وهيتسجن وهيترمي رميه الكلاب في السجن وقابليني لو اتنازلت عشان يعرف يعمل عليها راجل ثاني مره ويضربها .


غمغمت نعمة بحنق وهي تنظر لاميره بتهديد 


= شاهده يا زاهية بقى البنت اللي غلطانه واحنا اللي هنتسجن كمان؟ ده انا سايبه كل اللي ورايا وقاعده جنبها وما روحتش من ساعتها البيت وفي الاخر حفيدتك عاوزه تسجني ما تقوليلها المحروسه اختها عملت ايه؟ 


غمغمت زاهية من بين أسنانها بتحذير 


= معلش ما انتٍ عارفاها هي والله طيبه و حنينه بس على طول لسانها كده! بس يا امينه احنا كلنا على اخرنا مش ناقصين انتٍ مش شايفه اختك اسكتي بقى شويه.


انفرجت شفتي أمينة بابتسامة غيظ وهي تقول مستنكرة بسخط 


=انتٍ بتقوليلها معلش ما تروحي تطبطبي عليها بالمره وتاخديها بالحضن وتقوليلها موتيها احسن، هو انتٍ مش شايفه عاملين ايه في اختي؟ عارفه المره دي لو رجعتيها ولا قلتلي هنعمل قاعده عرف والقرف اللي مش بناخد منه غير وجع الدماغ بتاعك ده انا اللي هقفلك ومش هستنى لما يموتوها دي اختي الوحيده وما ليش غيرها.. ولو انتٍ مش فارقه معاكي فانا فارقه معايا .


غامت عينا نعمة بحقد عليها وهي تقترب منها تقول بغل من بين أسنانها


= هي بنت ابنك دي على طول لسانها طويل كده وما لهاش كبير جري إيه يا زاهيه مش قادره عليها تسكتيها، وانتٍ يا اختي اعرفي اختك الاول عملت ايه؟ اختك المحروسه طولت لسانها على جوزها وردت عليه الكلمه بعشره وقالت له كمان انت مش راجل عشان بتمد ايدك عليا والله تلاقي انتٍ اللي محرضاها على كده وعايزه تخربي عليها.. يعني لومي نفسك يا حبيبتي عشان انتٍ السبب في رقدتها دي! 


لوت فمها بتهكم وهي تضيف باستنكار شديد


=حكم عشنا وشفنا الستات هي اللي بتقل ادبها على الرجاله، ناقص كمان يضربوهم زمن أخبر صحيح طول ما اللي ذي عينتك فيه.. واللي زيك عاوزين يخربوا عقل البنات ما كنا زمان قافلين علينا بابنا من ساعه ما النت ظهر والستات اللي عامله فيها حكيمه وفي الاخر بيطلعوا مطلقين وجوازاتهم طفشانه منهم ويقعدوا يحرضوا البنات على الطلاق وخراب البيت عشان عاوزينهم يبقوا زيهم وانتٍ زي الهبل بتمشي وراهم من غير تفكير.. زي ما اختك عملت ومشيت وراكي وفي الاخر إيه اللي حصل هتخرب على نفسها ده انا ماسكه ابني بالعافيه عشان ما يطلقهاش وبقول له معلش بينكم عيله برده، وبكره تعرف غلطتها وتبقى تحت طوعك وما تمشيش ورا ناس ملهاش لازمه .


كانت أميرة تسمع حديثهم بصمت فشعرت بالقلق من القادم، لكنها لم تستطيع التحدث مع الالم وقله الحيلة وهي تشعر بجسدها متشنج وملامحها متغضنة بالألم والعرق يتصبب من وجهها، وكان ذلك دليل أنها حقا بدأت تفقد السيطرة على أعصابها وقدرتها على التحمل

الصفحة التالية