-->

رواية جديدة سلسلة رغبات ممنوعة قصة البحث عن عريس صالح للإنجاب لخديجة السيد - الفصل الأخير - 1 - الأحد 15/9/2024

 

قراءة رواية سلسلة رغبات ممنوعة قصة البحث عن عريس صالح للإنجاب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


سلسلة رغبات ممنوعة 

قصة البحث عن عريس صالح للإنجاب  

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد


الفصل الأخير

1


تم النشر يوم الأحد

15/9/2024



بعد مرور تسع شهور، كانت تقف نانسي بجانب النافذة بالشركه شارده وفي الخلف يجلس أحمد يتابع العمل بتركيز، وعندما انتهاء ألتفت نحوها مطولاً بغرابة وهو يقول 


= ايه يا حبيبتي مالك قاعده بعيد كده ليه وسرحانه ما تيجي تشوفيني لايكون بعمل حاجه غلط وتصححيها 


تعلقت نظرته بنظراتها بطريقة جعلته يصمت لتجيبه باختناق وطيف من الحزن يزور عينيها


= انت خلاص بقيت اشطر مني وما يتخافش عليك! واتعلمت كل حاجه بسرعه اهو واول صفقه ماضيناها امبارح اراجع وراك ايه بقى ده انت بقي يتخاف منك.. و انا كده خلاص هقعد في البيت وانا مطمنه على شركتي 


اقترب أحمد ولثم جبين زوجته هادرا باهتمام


= مالك يا نانسي في حاجه قلقانه منها؟ حاسس ان في حاجه ومتغيره بقيلك اسبوع


وجدت نفسها تمتمت بمأساة تقبض على قلبها 


= فاضل يومين وهولد وعلى طول هعمل العمليه، خايف أوي يا احمد رغم أن التحاليل كويسه بس برده قلقانه غصب عني.. انا بس كل اللي بتمنيه اني قبل ما يحصلي حاجه لو مكتوبه لي اشوف ابني واحضنه .


اقتربت منه تعانقة بشدة مِمَّا جعله يربت فوق ظهرها ويقول مطمئنا


=ما تعرفيش انتٍ تقعدي شويه كده من غير ما تخوفي نفسك وتخوفيني معاكي، مش الدكاتره طمنكي وقالوا ليكٍ التحاليل كويسه و نفسيتك اتحسنت ودي ساعدت كثير ان نسبه النجاح تكبر والحمد لله كانوا خايفين يحصل مضاعفات في الحمل وما حصلش 


هتفت وهي ترفع يدها لتلامس وجنته تكرر رجائها عليه


= اهتمامك بيا و وجودك جنبي طول الوقت هو اللي فرق معايا .


همس بصوت مبحوح وعيناه تمران عليها بحب 


=وانا هفضل معاكي ومش همشي يبقى قلقانه من ايه؟ اطمني يا حبيبتي انا مش هسيبك و انتٍ ان شاء الله هتكوني بخير وكلها اسبوعين بالكثير وهنطلع انا وانتٍ ومعانا البيبي من المستشفى ده اللي المفروض تفكري فيه وبس 


عند هذه النقطة ومع هذه الكلمة انفجرت هي بالبكاء أكثر والنحيب لتقول بلوعة


= أحمد انا عارفه ان لما بتكلم في الحاجه دي بتزعل بس عشان خاطري لو حصلي حاجه فعلا خلي بالك من أبني لو عاوز تتجوز حقك بس اختار أم لي كويسه .


أخرج أحمد صوتا ساخراً قبل أن يعقب بضيق وخوف مخفي 


=لا ما تخافيش يا حبيبتي شكلي كده هعملها قريب عشان انتٍ لازم تتعاقبي؟ طالما عارفه هتقولي حاجه تزعليني بتقوليها ليه؟ كمان بتوصيني اتجوز طب تمام ولا تزعلي ما اعملها من دلوقتي احسن  


زجرته نانسي مقاطعة إياه بقهر وألم مبرح يطل من عينيها


=انت لما صدقت مسكت في الكلمه واتلككت ولا ايه انا قلتلك يعني لو كل جرى ليا حاجه انما لو عملتها وانا عايشه مش هتقدر ولو قدرت مش هتكملها لاني هقتلك 


لامست نانسي بعضا من اضطراب وتوتر زوجها الداخلي عندما هتف بعصبية 


=طب لما انتٍ بتحبيني أوي كده سهل عندك كل شويه تضايقيني وتضايقي نفسك ليه؟ وما تقوليش بحاول اواجه نفسي بالواقع والكلام المستفز ده 


تولت مهمه إزالة دموعها وهي تردد بنبرة مؤلمة


=هو انت فاكر سهل عليا احس المشاعر دي ولا احس ان الانسان الوحيد اللي حبيته وان بعد ما الدنيا خلاص ضحكتلي كل حاجه ممكن تروح مني في غمضه عين زي ما ربنا بعتها لي من غير ما ارتبها.. انا كل يوم بنام وانا خايفه فعلا اللحظه دي تيجي بسرعه رغم اللي انا مشتاقه اشوف ابني بس غصب عني والله انت مش عارف انا بحس بايه ولا الاحساس ده معناه ايه ان اكون أم ومتحددلي وقت في الموت 


أغمض أحمد عينيه وارتجاف صوت زوجته يذبح قلبه، إذ أنه كان السبب بعيشها فترة سعيدة عندما دخل حياتها وها هو يجعل زوجته تعيش الألم مرة ثانية، فماذا سيفعل إذا حدث لها شيء بالفعل، حاول رسم ابتسامة صغيرة وهو يقول بحزم 


= طب اديكي قلتيها ما كنتيش مرتبه اي حاجه وكل حاجه جت بسرعه فان شاء الله من غير ما ترتبيلها ولا تفكري فيها كل الأمور دي هتتحسن.. وعلى فكره انا حاسس بيكي لاني انا كمان وصلي نفس الاحساس ده اني بعد ما خلاص بقيتي قريبه مني وحبيتيني تروحي مني بغمض عين عشان كده بالله عليكي ما تزوديها علينا احنا الاثنين وتقعدي تفكري في السلبيات دي .


أومأت له مستشعرة خطأها لتقول بصوتٍ متهدج من البكاء ورافعة يديها للسماء


= يآرب.


❈-❈-❈


بعد عدة أيام في المستشفى، رفعت نانسي وجهها الباكي تجاه زوجها تطالع بعينيها المتمردتين وهي تردد بصوت ضعيف


=احمد انا عاوزه اقول لك حاجه قبل ما ادخل العمليات 


اهتزت حدقتا أحمد ونكس وجهه المتألم بينما 

رد معترضا بصوته المتحشرج


=مش هسمعها يا نانسي عارفه هتقولي ايه انا هستناكي هنا يا حبيبتي وانتٍ هتخرجيلي سليمه انتٍ والبيبي مش عاوز افكر في حاجه غير كده . 


استعادت رباطة جأشها ثم شدت ظهرها وقالت بتلقائية عفوية


=لا والله كنت هقول لك ان بحبك أوي وعمري ما حبيت حد غيرك في حياتي! و مبسوطه ان انت دخلت حياتي حتى كمان مش زعلانه ان انا جايلي كانسر لاني فهمت بعد كده حكمه ربنا، خلاني اتوجع عشان يبعت إللي يشفيني 


مر طيف حزن بعينيه وقال بما مفاده حب وقلق ضمني


=وانا كمان والله العظيم بحبك! ما تتاخريش عليها انتٍ قويه و مابتستسلميش بسهوله، انا عارف كده.. عشان كده حبيتك.


حاول الطبيب أن يبعد يده عن المريضة يحثه برفق وتعاطف


= ما تخافش يا استاذ احمد ان شاء الله كل حاجه هتكون بخير، بس لازم ندخلها دلوقتي اوضه العمليات بعد اذنك .


أطبق احمد جفنيه يستحي من دمعة أبت أن تغفله وتهطل من التأثر وألم لحظة الفراق ثم لوح بيده لها بوادع وهي تدخل غرفة العمليات، ليغمغم بصوتٍ محتقن


= يا رب تخرج بخير!.  


❈-❈-❈


بعد مرور ثلاث سنوات، نصبت البلالين و الزينه في الفيلا باحتفال الصغير يزن بعيد ميلاده الثالث، توقفت عما تفعله فجأة ثم عضت شفتها للحظات و هتفت وهي تكاد تفقد أعصابها من تأخير زوجها بالعمل 


= اتاخرت ليه يا أحمد؟ عارف لو ما كنتش جيت عيد ميلاد ابنك كنت هلم كل الليله دي وهروحلك الشركه افضحك قدام العملاء 


رد بإشراق ابتسامته وهو يقبل بحنان إحدى عينيها يزيل أثر غضبها 


=مجنونه وتعمليها معلش يا حبيبتي ما جتش من ربع ساعه عديها بقى 


اعترضت له بصوت حازم 


= ولو الدقيقه بتفرق! حياتك الاسريه اهم من الشغل 


ضحك أحمد قليلًا فتاهت في ضحكته ثم في عينيه ونظرته ليقول مرددًا بلوم 


=شوف مين اللي بيتكلم الله يرحم زمان؟ تعرفي انا لحد دلوقتي مش مصدق ان انتٍ فعلا سبتلي الشغل وكل حاجه وقعدتي في البيت برغبتك تربي ابنك وتهتمي بجوزك، انا اصلا قلت هم أسبوعين وهتزهقي وهترجعي لكن اهو فات ثلاث سنين ولسه برده عجبك الاجواء دي 


ابتسمت بهدوء وتلقائية انحنت بوجهها لتلثم باطن كفه بحركة ارتعش له قلبه وردت بحب 


=ما انا قلتلك شبعت واكتفيت شغل من زمان 

وما كنتش عارفه ان في حاجات احلى واهم من الشغل .


أبتسم بحب شاعراً بالنعيم حقًا وقد أنارت قلبه تماماً منذ زواجهما، ليهمس وهو يغمز بطرف عينه


=ممم ويا ترى ايه الحاجات الاحلي والاهم من الشغل! تربيه لابنك بس ولا في حاجه ثانيه 


ردت نانسي له كلمات حب شغوفة بنفس الهمس وهي تلتفت لتكمل تعليق الزينه 


=انت شايف ايه؟ انا حياتي كلها لابني وبس ولا في حد تاني بيوحشني وبحب اشوفه دايما 


طوقها من الخلف يحيط كتفيها بذراعيه هامسا بما يشبه الدعابة


=وانتٍ كمان بتوحشيي أوي وبيحب يشوفك دايما، امسكي بقى عشان ما انساش دي الميزانيه راجعيها كويس قبل ما تمضيها 


تغيرت ملامح نانسي إلى أخرى تظهر البؤس والغضب تردد بعبوس


= هو انت كل مره تقعد تقولي نفس الكلمتين وتصمم توريني الميزانيه! يا حبيبي انا لو مش واثقه فيك بعد كل السنين دي كلها همسكك كل حاجه ليه انا متاكده ان الفلوس اللي بتطلعلك وبتحطها لي في حسابي وهو ده نصيبي فعلا وانت ما بتاخدش حاجه زياده 


تنهد ثم قال مبرر قلة حيلته وهو يتعجل بغيير ملابسه ليهبط للاحتفال 


=الحق حق يا حبيبتي! وحتى لو شكتي فيا ده حقك وعشان ما يحصلش اي لبس في الموضوع خلينا كده زي ما احنا متابعين كل حاجه، و لازم تتابعي كل حاجه بنفسك حتى وانتٍ هنا وده كان اتفقنا ولا نسيتي خدي كمان باقي العقود دي محتاجه تمضي.. وكل بند ترجعي كويس مش عاوزاك تمضي على عماكي وخلاص اتفقنا  


هزت رأسها بالايجاب وهي تردد باختصار


=طب ممكن بقى كفايه كلام في الشغل ونروح نطفي الشمع عشان يزن ما يزعلش.. يلا .


❈-❈-❈


في احد المرات تفاجأ احمد بحضور زوجته الشركه على غير العاده، عقد حاجيبة باستغراب وهو يقول 


= حبيبتي انتٍ هنا من امتى ما دخلتيش ليه من بدري؟  


هزت كتفها بعدم مبالاة وهي تقول باختصار


=عرفت ان عندك اجتماع قلت استناك هنا في المكتب عادي! خلصت ولا لسه


رفع إحدى حاجبيه بشك وتساءل باهتمام 


=ايوه خلصت بس غريبه يعني متعود منك لاما بتيجي اول الشهر لاما اخره وساعات مش بتيجي الشركه اصلا اكثر من شهرين في حاجه حصلت


الصفحة التالية