-->

رواية جديدة حان الوصال لأمل نصر الفصل 22 - 3 - الإثنين 9/9/2024

  


قراءة رواية ما بين العشق والهوس كاملة 

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية حان الوصال

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أمل نصر

الفصل الثاني والعشرون

3

تم النشر يوم الإثنين

9/9/2024 



بناءً على طلبه دلفت اليه بداخل الغرفة التي يجتمع بها مع الجميع من زبائنه،  لتلقي التحية بلهفة قائلة:

- الست مبروكة قالت انك مصر تشوفني بنفسك يا شيخنا، لهو انت مخلصتش المطلوب.


رفع رأسه بشيء من ملل، فثرثرتها احيانا كثيرا ما تزعجه:

- اقعدي الاول يا سامية وبعدها اتكلمي، مش كله مرة  واحدة وانتي واقفة 


اذعنت لتجلس على الفور على المقعد. الذي وجدته مقابله، وقد كان امامه مباشرة، والمسافة ليست كبيرة،  فتجعله يتحقق منها جيدا بنظراته المتمعنة،  التي تثير الرجفة بداخلها بعض الاحيان، ولكنها دائما ما تجد التفسير، برهبتها منه، نظرا لما يمتلكه من قوة، في تسخير الجن والانس، على حسب ظنها. 


تكلم بعد فترة من الصمت زادت من توترها:

- كنت عايز اعرف منك يا سامية بعد ما تاخدي غرضك ويتم المطلوب في البت اللي انتي قصداها هتعملي ايه؟ .... يعني هتعرفي ترجعي اللي لطشته منك ازاي؟


- ها

تمتمت بها بدون تركيز تردف بعدها:

- ودي محتاجة سؤال، اكيد هي لما تغور هيعرف قيمتي ويجيني من غير تعب، لهو انا قليلة عشان ما يبوصليش. 


لاحت بعينيه نظرة خاطفة غامضة لم تفهمها بغباءها كالعادة،  قبل ان يعقب لها:

- لا انت ست الستات يا سامية، بس انا عايز اسهل عليكي، بدل ما تفكري وتتعبي ولا هو يفاجئك بفعل غير متوقع، انا من رأيي انك تيجني، وانا هعرف اعلقه برباط المحبة وساعتها تبقى نولتي اللي انتي عايزاه ، خدتي بالك بقى يا سامية .


شهقت بفرحة والحماس يطل من عينيها:

- خدت بالي اوي، ربنا يخليك يا شيخنا،  جميلك ده فوف راسي من فوق، وليك عليا ازودك اضعاف اللي دفعته المرة دي، على فكرة انا جيبت اللي طلبته كله للست مبروكة، حتى اسألها .


رد يتلاعب بسبحته:

- مش محتاجة اسأل يا سامية ، وع العموم لما تيجي المرة الجاية هنبقى نتفق.


- اكيد يا مولانا .

قالتها وانتفضت واقفة لتسأذن:

- طب اقوم انا اخد الحاجة من الست مبروكة،  فوتك بالعافية يا شيخنا. 


- الله يعافيكي يا سامية 

تمتم بها بصوت خفيض وابصاره منصبة عليها وهي تغادر من امامه 


❈-❈-❈


- جاي ليه يا سمير؟

كان هذا سؤالها الموجه له للمرة التي لا تذكر عددها، حتى بعدما جاء خلفها الاَن ليتحدث معها على انفراد داخل غرفتها بمنزل عائلتها التي استقبلته على مضض من اجل ابنتهم، والتي كانت في حالة يرثى لها الاَن، جعلته يتجاوز عما تتفوه به، ليرد بعنجهية رجولية ترفض الاعتراف بالذنب:


- بلاش سؤالك المستفز اللي عمالة تكرري فيه دا يا اسراء، انا ماسك نفسي بالعافية عن غلطك وقلبة اهلك وقلة زوقهم معايا انا وابويا بسبب اوهام في دماغك انا مش مسؤول عنها.


طالعته بأعين يفيض منها الالم مرددة خلفه بتساؤول:

- يعني بذمتك هي اوهام بجد ، طب ياريته كان كدة فعلا ، على الاقل مكنتش حصرت قلبي والزعل اثر على ابني هو كمان...... ابني.....


قطعت تعود لنوبة حارقة في البكاء مرددة:

- ربنا يسامحك يا سمير،  خلتني احس بالنقص واني قلبلة، حرقت قلبي بالجري وراك وانت بتجري ورا اللي راح..


- يووووه 

تمتم بها ينفض سترته بضيق ، داخله يعلم انها محقة، ولكنه مصر على عدم اظهار ذلك، ليستطرد على نفس المنوال من التكبر:


- مش هنفضل احنا في نفس السيرة اليوم كله بقى، الواد عايز علاج غالي والمستشفى الحكومي هنا مفيهاش إمكانيات، انا لازم دلوقتي اخده واروح بيه القاهرة عندنا....


- ابني مش هيتحرك خطوة من غيري، فاهم يا سمير؟

صاحت بها بهلع، ليسارع هو في طمأنتها:

- مش هاخده من غيرك يا اسراء،  شدي حيلك انتي واجمدي شوية على ما اشوف انا المستشفى المناسب ، واتفق مع عربية مجهزة بحضانتها، مفيش وقت للانتظار، الوقت مش في صالحنا اصلا.


❈-❈-❈


بداخل صالة الالعاب الرياضية التي كانت تدخلها لاول مرة بصحبته في منزلهم الخاص،  وقد جعلها ترتدي ملابس الرياضة مثله، ليدربها على بعض الالعاب معه، وتنال حظها من كلمات الغزل التي لم يتوقف عنها منذ ان وقعت عينيه عليها، بهذه الملابس الضيقة والتي تحدد الجسد بأكمله،  ليأتي الاَن الدور على اللعبة المفضلة لديه، وقد وضعها مخصوص كشيء مختلف للترفيه بعيدًا عن الأجهزة الرياضية، طاولة البلياردو. 


ليشرح لها الاًن بتركيز شديد والتنفيذ العملي :

- شوفي كدة يا بهجة، تنشني بتركيز  شديد ، في لحظة تضربي، وبعدها زي ما انتي شايفة كدة اهو من واحد ورا واحدة في الاخير ...... تسقط الكورة .


هللت بتشجيع لمهارته؛

- يا حلاوة دي فعلا زي ما بتقول، بس انا عمري ما جربتها .


اعتدل بجذعه يحفزها بقوله:

- يا بنتي ما انا عارف،  وعشان كدة جايبك تتعلميها عشان تشاركيني اللعب، تتعلمبها وتبقي ممتازة فيها، وبرضوا اغلبك، واغلبك. 


دوت ضحكتها بمرح وصخب، ضحكة صافية خاليه من تحفظها الدائم ، لتعقب على قوله:

- الله عليك يا ديكتاتور،  يعني جايبني تعلمني عشان تغلبني ، انا بجد منبهرة بصراحتك. 


طالعها بهيام لا يخفيه مرددًا بمكر:

- ولسة هتنبهري اكتر لما تتعلمي، وريني بقى شطارتك. 

سمعت منه لتميل بجذعها للأمام تركز بعصا اللعبة، ثم تصوب على احدى الكرات التي اصطدمت بأخرى  فتحركت على اثرهنا عدد اخربات، فتنال حظ المبتدئين وتُسقط الكورة في جب الطاولة، لتهلل هي وتقفز بمرح؛


- سجلت زيك اهو ومن ضربة واحدة، احنا جامدين يا عم مش أي كلام 


كانت تهلل بحماس وهو يطالعها مبنسما بخبث لم تنتبه عليه إلا متأخرًا والى ما ينظر ، لتهتف معترضة وهي تلملم الفتحة الواسعة لكنزتها الرياضية في الاعلى كي يرفع عيناها عنها.


- انا بقول في ايه وانت في ايه........

قطعت فجأة متذكرة ميلها في تصويب الكورة ، تتخيل الصورة الكاملة لما تكشفه الكنزة بهذا الفتح الكبير،  لتصرخ 


- نهار اسود ، دا انت طلعت خبيث اوي يا رياض 

جلجل ضاحكًا وقد راقه غضبها المختلط بخجلها الشديد منه، ليرد من بين ضحكاته:


- دا على اساس اني غريب عنك والحاجات دي مشوفتهاش قبل كدة .


- متحسسنيش اني مغفلة بقى الله يخليك .


قالتها بضعف اثر به، ليقترب، ويضمها اليه، ثم يلطف بنعومة يراضيها:

- سلامتك يا قلبي من التغفيل،  بس انتي لازم تعذريني ، باللبس الرياضي اللي انتي لابساه ده شكلك يجنن ، احلى حتى من النجمات التي بيتباهو بجسمهم على صفحات السوشيال ميديا .


- مش لدرجة النجمات يعني، هو احنا قدهم الناس دي. 

قالتها بمكر الانثى التي تريد المزيد من الاطراء: وهو ابدا لن يبخل او يبخسها حقها:


- انتي احلى منهم كلهم ، وانا لولا اني بحبك وبغير عليكي كنت نشرت الصورة،  عشان كل واحدة تعرف حجمها قصادك،  يا بهجة قلبي انتي .


ازبهلت باندهاش تطالعه بانشداه، وسؤال يدور بخلدها عن صحة ما سمعته، ان كان اعتراف حقيقي ام كلمات عادية بفمه، كوصلة الغزل التي يطرب اسماعها بها ، ولكن وقبل ان تجد الفرصة لتستفسر كان هو يشتتها بمهارته كالعادة.


ليخطف قبلة على وجنتها، ثم كررها على جبهتها وبعض المناطق الأخرى على بشرتها ، ليستقر على ثغرها وتطول القبلة وتتحول للمسات ، حتى اجلسها على طرف الطاولة، وكاد ان يزيد بجموحه، لولا صوت الارتطام الذي دوي فجأة،  فالتف بأنفاس لاهثة ، نحو المصدر، ليجد العاملة الايطالية وقد اشاحت بوجهها للناحية الأخرى تخبره باللكنة العربية الغير متقتة:


الصفحة التالية