-->

رواية جديدة سلسلة رغبات ممنوعة قصة من يقع بنفسه لا يبكي لخديجة السيد - الفصل - 1 = 2 - الجمعة 4/10/2024

  

قراءة رواية سلسلة رغبات ممنوعة قصة من يقع بنفسه لا يبكي كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


سلسلة رغبات ممنوعة 

قصة 

من يقع بنفسه لا يبكي 

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد


الفصل الأول

2

تم النشر يوم الجمعة

4/10/202


في مكان آخر بالسعوديه كان مصعب يجلس ويعمل في احد الشركات الكبرى هناك، ورغم ان الجميع بدأ حوله ينتهي من العمل ويذهب الى أسرته إلا هو ظل كعادته مكانه يعمل عمله الزائده حتى لا يعود المنزل ويبقى بمفرده! 


إلا أن ذلك لم ينسيه غضبه من زوجته ندي.. تجاهلها عن عمد للرد على اتصالاته العديدة بها بالإضافة إلى رفضها للسفر معه حينما تركته يقيم ويعمل بالخارج دون زوجه واطفال لسنوات عديده.. ومهما يحاول معها ان تترك مصر وتأتي للعيش معه هنا ترفض رفض قاطع بسبب اهتمامها بوالدتها؟ دون الاهتمام بزوجها الذي يتغرب خارج البلاد لأجلها ولاجل اطفاله.


فاق من شروده الذي طال غالباً علي صوت نرمين وهي تقترب منه مرادفة بدلال وبصوت ناعم 


= انت لسه هنا يا مصعب انا فكرتك روحت آه صحيح هتروح لمين مش مراتك لسه برده في مصر هي والاولاد؟ فاكيد هتزهق من القعده لوحدك لما تروح فقلت تقضيها شغل 


اخذ مصعب نفس عميقاً يهديء به من فوران احتياجه الضعيف 


= نرمين حلي عني عشان مش فايقلك وانا ورايا شغل مهم فعلا المدير كلفني بيه، روحي انتٍ ما لكيش دعوه بيا 


اقتربت لتجلس فوق المكتب أمامه واجابته نرمين بنفس النبره اللئيمة


=كذاب سمعتك وانت بتطلب من المدير يديلك شغل زيادة عشان بقى عندك وقت فاضي و مش لاقي حاجه تعملها مع اني عرضت عليك اكتر من مره نيجي نسهر سوا وانت اللي بترفض، انا اكتر واحده فاهمه كويس حالتك والوحده اللي انت فيها 


احتقن وجه مصعب بنيران الغضب ونفاذ صبره وغيظه من تقربها الدائم له ونظرتها المعجبه لشأنه وتصرفاتها المبالغه دائمآ نحوه ليقول مرددًا بانزعاج وضيق


= انتٍ عاوزه ايه ما تحلي بقى عني كل مره تعرضي عليا نفس العرض من ساعه ما جيتي تشتغلي في الشركه هنا، ايه ما زهقتيش بقالك اكتر من سنتين على الوضع ده من ساعه لما عرفتي ان انا متجوز ومراتي في مصر! ايه سر اهتمامك ده 


إجابته بجرأة سافرة لتظهر فيها نوياها الـ.ـمــ.نحرفه


= عاجبني وعاوزاك اديني جبتها لك بصراحه وبما اني شايفه احنا الاتنين فاضيين فقلت نتسلى، وانت يعتبر راجل عازب واكيد ليك احتياجات ونس يعني ما تفهمش غلط نسهر مع بعض ونجرب ما تخافش ما حدش هيعرف ولا هنا ولا في مصر .


اتسعت عينا للحظات ثم استقام في وقفته واخذ يحك مؤخره راسه هاتفاً بتوجس


= شـ.. شكراً مش عاوز حاجه اتفضلي انتٍ روحي اسهري براحتك انا بنام بدري ومش متعود على السهر اصلا .


نهضت هي الأخري لتقف أمامه تمنع إياه من الرحيل، بينما أخذت تدور حوله وهي تلقي بكلماتها المسمومه علي مسامعه مما جعل راسه تدور


=بلاش تكدب طالما مش بتعرف.. عشان طالما طلبت من المدير يزودلك الشغل يبقى مش عارف تنام وزهقان جرب تعمل حاجه جديده هتحس الزهق راح علي طول! انت تقريبا من ساعه ما جيت السعوديه ما شفتش الاماكن اللي هنا تعالى وانا هخرجك لاماكن عمرك ما رحتها وهتعجبك أوي 


ضربته نرمين علي يده بخفه تضيف بنبرة رقيقة تخفي خلفها ابتسامتها بسعاده لحصولها علي هذا الوسيم 


= انت لسه هتفكر تعالى ولو ما عجبكش أمشي، إيه عيله صغير وما بتعرفش تروح لوحدك ولا ايه تعالى بقى..


كان أخذ وعد على نفسه أن يبتعد عنها وكل محاولاتها السابقه كانت تبدي بالفشل لكن لا يعرف لما هذه المره لم يستطيع صدها، وقد نجحت في صرف تفكيره عن ندى زوجته والتي أصبحت هي مكانها شغله الشاغل الآن !!!!؟


❈-❈-❈


وصلت ندي متأخرة إلي منزل حماتها وقبل ان تاخذ اطفالها بدأت تهتف بأسف واعتذر 


= انا اسفه يا طنط معلش غصب عني اتاخرت عند ماما قلت بالمره الحق اعمل لها اكل بكره عشان لما اعدي عليها اسخنه والحق ميعاد الدكتور بتاع مروان انا اسفه لو تعبوكي 


هتفت حماتها محاولاً تطمئنها بالرغم من قلقها وهي تردد 


= خدي نفسك الاول يا ندى وادخلي دول احفادي اللي ما ليش غيرهم وتعبهم بالنسبه لي راحه.. المهم انتٍ وجوزك بس اللي تلاقوا راحتكم بدل الشحططه دي وكل واحد في بلد 


أجابتها بانهاك وشيء من العبوس حل بملامح وجهها بجزع 


= طنط بالله عليكي دماغي ما رايقه لوجع الدماغ بتاع كل يوم هتقوليلي نفس الكلام وما فيش حاجه بنحلها، وبعدين ما قلت لك الحل في ايد ابنك خليه يسيب حكايه السفر ويجي يقعد هنا في مصر يشتغل، هو حد قال يعني ان انا غاويه وجع الدماغ ده 


تجهم وجه مديحة وهي تردد بتوضيح جاد وعقلاني


=ولا ابني كمان عاجبه الوضع يا ندى ولو قلتله هيقولي نفس الاجابه بتاعه كل مره الشغل هناك كويس ومرتبه مناسب اسيب ليه فرصه عمل زي دي.. بعد ما قعدت اكتر من خمس سنين هناك عشان اثبت نفسي بشركه في السعوديه كبيره زي دي اقوم مضيع كل التعب ده وارجع.. خليها هي اللي تيجي والأولاد و المفروض الست تكون جنب جوزها وبصراحه في النقطه دي عدى العيب في رجاله كتير بتسافر ومابتبقاش طايقه الست ولا الاولاد جنبها ولما يصدقوا يطفشوا منهم ويلعبوا بديلهم هناك لكن هو عاوز اسرته جنبه عشان يحس انه متجوز.. واحد زي ده يا حبيبتي تمسكي فيه بايدك وسنانك وانا مش بقول لك كده عشان هو ابني بس عشان بقيت واخده خلفيه عن رجاله الأيام دي 


شحب وجهها وتوسعت حدقتاها ودون أن تعي زمجرت بعصبية


= ابنك لو كان صريح من البدايه وقالي انه هيسافر بره ويكون مقيم ما كناش اتجوزنا ولا وافقت لكن هو جه بعد خمس شهور جواز يقترح عليا الموضوع ده! ويا ريته حتى كان صريح لا برده قالي ده مجرد شغل الشركه مكلفني بيه وفلوسه كويسه استنيني بس ثلاث شهور ورغم كنت مستصعبه المده قلت ماشي بدات الأيام تزيد والاجازات تقل لحد ما لبست في الاخر وابنك عجبه الوضع هناك، و نسي ان في واحده كان المفروض يشاركها في القرار ده وليها ناس هنا خايفه عليهم وما تنفعش تسيبهم لوحدهم زي والدتي اللي اكيد حضرتك وابنك عارفين وضعها 


احتشدت الأنفاس في صدرها بضيق وهي تراها تتمسك برأيها دون الانتباه ولا التفكير في حياتها الزوجيه لتخبرها بهدوء زائف تخفي خلفه انزعاج كبير


= ربنا يشفيها يا حبيبتي ما قلناش حاجه بس اكيد هي عارفه ان في ظروف بتحصل غصب عنك و معلش في كلمه ما كانتش جوزتك بقى طالما عاوزاكي طول الوقت جنبها ما هو اللي هناك ده ايه ما لوش التزامات هو كمان وحق عليكي، يا ندى هو انتٍ مش واخده بالك ان عدي اكثر من سنه المره دي ما شفتوش بعض ولا نزل ولا اجازه بينكم والمكالمات بقت تقل كمان بالذمه ده يتسمى جواز 


لوت شفتاها بيأس وإحباط وهتفت بنبره مرتعشه


= عارفه يا طنط وبعد الأيام من غير ما تقولي، و لو فيه حل تاني كنت هقول لك وعلى فكره والدتي مش ممانعه و بتقولي سافري وسيبك مني بس انا اسفه ابقى قليله الاصل لو عملت كده مش هسيبها للجيران يحنوا عليها ولا هي تحفي عشان تخدم نفسها وهي مش عارفه و وضعها كل يوم يسيء 


هزت رأسها بيأس وضيق وهتفت من نافذ صبرها باقتراح


= طب خلينا نحاول ندبر لها واحده تساعدها وانا كل فتره هروح اشوفها، مع اني اقترحت الاقتراح ده عليكي قبل كده وبرده بترفضي مش عارفه ليه 


تنهدت ببؤس وبسمة مريرة ترتسم على وجهها قبل أن تنزيل تلك الابتسامة وتزول منها غمامة المرارة وهي تجيب برفض الاقتراح 


= مش بتستريح مع حد غيري يا طنط و

بتتكسف كمان تتكشف قدام حد غريب واللي هيتعامل معاها معامله الاطفال فعلا هي ما بقتش حتي كوبايه الميه قادره تجيبها لنفسها، وانا برفض القرار ده مش عشان كده وبس على عيني و راسي ان حضرتك هتيجي تشوفيها مع انك مش ملزمه بس يوم اثنين و هتزهقي وممكن لا قدر الله تحصل زي ما بنسمع الناس اللي تيجي تساعد الناس المريضه دي تعملها حاجه ولا تكبر دماغها في علاجها وتهمل فيها وما تهتمش وانا مش هكون موجوده جنبها ولا حضرتك فالمفروض بقى انا اعمل ايه وقتها لو حصلها حاجه وانا مش موجوده 


مديحة بأعين جاحظة مستنكرة استمرار علاقتهما الزوجيه بذلك الوضع هاتفة بفتور


= يعني ما فيش فايده يا ندى الوضع هيستمر كده بينكم؟ شوفي حل يا بنتي قريب ما ينفعش تكوني انتٍ هنا والاولاد وجوزك هناك 

عشان ما ترجعوش تندموا انتم الاثنين على قراراتكم دي .


اختض جسدها من غضبها وهزّت رأسها بنفي على ما تقوله فكانت متخبطة بمسؤوليتها وقلقها على والدتها اكثر لتهمس بامتعاض


= انا مش عارفه ايه كلمه تندمي اللي ماسكينها لي النهارده مره انتٍ ومره رحمه 

" ثم تعالي صوتها بأمر" مروان يحيى يلا عشان نطلع شقتنا . 


❈-❈-❈


في اليوم التالي اقتربت نرمين من مصعب تهتف السلام، لكنه انكمش جسده مكانه دون رد، عادت لتهتف بغيظ وهي تلوك العلكه في فمها وتصدر بها صوتاً مسموعاً منفراً


= ما ردتش يعني السلام! ما سمعتنيش ولا عامل نفسك مش شايفني ولسه بتفكر في اللي حصل بينا امبارح 


انتفض ونظر لها نظره حاده صارمه جعلت من نرمين تبتسم بتشفي بانها نجحت فيه استفزازه، متحدثاً بتحذير شديد وقلق 


= هو إيه اللي حصل انتٍ هتلبسيني مصيبه نرمين ابعدي عني واتلمي انتٍ إللي فضلتي تزني عليا نسهر وما عجبنيش المكان واول ما عوزت امشي كل شويه تمسكي فيا بحجه شكل عشان ما حدش يضايقك هناك والمكان زي ما انت شايف كلهم سكرانين ومش مظبوطين طب طالما انتٍ عارفه كده بتروحي للاماكن دي ليه من الاول و... روحي شوفي شغلك وابعدي عني احسن يا بنت الناس انا واحد متجوز ومش ناقص وجع دماغ .


أكملت الأخري عنه وهي تقترب بجسدها من جسده بطريقه مثيره مرددة بتحدي وقح 


= ما تكمل وفضلت تمثل انك عاوز تقوم لكن انت الموضوع كان جي على هواك حتى لما قربت منك وبوستك ما منعتش؟ عارف انت مشكلتك إيه يا مصعب انك عاجبك الجو اللي بعمله حواليك وانك تحس انك مرغوب بس بتحب تمثل دور صعب المنال ؟؟ براحتك بس  ارهنك انك هتلف تلف وانت اللي هتجي بنفسك تطلبني .



الصفحة التالية