رواية جديدة سلسلة رغبات ممنوعة قصة نصف عذراء لخديجة السيد - الفصل 7 - 1 السبت 16/11/2024
قراءة رواية سلسلة رغبات ممنوعة قصة نصف عذراء كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
سلسلة رغبات ممنوعة
قصة
نصف عذراء
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة خديجة السيد
الفصل السابع
1
تم النشر يوم السبت
16/11/2024
مر أسبوعين ومنذ أن بدأت حنين للذهاب الى الطبيبة وكل شيء تغير، أو بالأحرى أن يوصف الوضع بأنه لم بات كما كان من قبل، حتى الوقت الذي كانت تقضيه بصحبة طارق تقلص للغاية وأصبح لبضعة دقائق ولم يتناقشان بشيء عن العوده وكانت هذه تعليمات الطبيبه
انما حنين كانت تذهب معه للطبيبه بخاطرها فبدأت بالانسجام والفضول الى معرفه أكثر عن حالتها والشفاء أيضاً حتى وإن لم تعود اليه، فكانت هكذا تخبر نفسها عندما تشعر بالضعف تجاهه من جديد ورغم استغراب عائلتها بانها ترفض العوده اليه لكن كل فتره تخرج معه للطبيبه ليتابعون صحه ابنهما كما كانوا يعتقدون لكن لم يتحدث احد على أمل ان يعودون لبعض وتتوقف حنين عن عنادها.
و في احدث الزيارات المتكرره الى الطبيبه وكانت حنين بمفردها هذه الجلسة، وزعت نظراتها القلقة عليها وهي تتساءل بتوترٍ متحير
= هو الختان سنه ولا فرض يا دكتوره.. يعني حرام ولا حلال في الاسلام
اجابتها الدكتوره امل نافية وهي تلصق بثغرها هذه الابتسامة الهادئة
= لو سألتي رجال الدين هتلاقي في اللي هينصحك تعمليها لبناتك وفي اللي هيرفض... يعني قال ابن باز «الختان من سُنن الفطرة، وهو لِلذُكور والإناث، إلَّا أنَّهُ واجبٌ في الذُكور، وسُنَّة ومكرمة في حق النساء.. بس انا عن نفسي بحب استشيد أوي بافعال الرسول عليه الصلاه والاسلام يعني لما حاولوا يبحثوا عن الموضوع ده ويشوفوا الرسول عمل لبناته كانت الإجابة أن الرسول نفسه لم يقوم بختان بناته ابدأ.
نظرت اليها بنظرات مرتابة وقلقة فسألتها مجدداً في صوتٍ خفيض حذر
= طب هو ختان البنات بياثر على العلاقة الزوجية؟
سحبت الأخري نفسًا عميقًا ثم لفظته على مهلٍ وتكلمت في صوتٍ جاد رغم هدوئها
= اكيد خصوصا لما يتعمل بطريقه غلط! بياثر على البنات بشكل كبير بعد الزواج، وفي ستات كتير بتعاني من مشاكل العلاقة الزوجية والحمل والولادة، والالام الشديد أثناء العلاقة الزوجية. والبرود الجـ.ـنسي لبعض البنات و نقص الإحساس بالمتعة و الخوف من العلاقة الزوجية.. غير اللي بيحصلها أصلا وهي لسه بنت عندها 14 سنه وتتعرض للامور دي.. يعني في بنات لحد دلوقتي مش بتسامح والدتها على الموضوع ده ولا الست اللي علمتلها كده وبيفضل خوفها ورعبها منها كل ما تقابلها رغم انها بتكبر وتبقى فاهمه الموضوع ده اتعمل ليه؟
لفظت دفعة من الهواء من رئتيها قبل أن تجاوبها مجدداً
= بصي يا حنين الموضوع ده مخاطره صحية بدنية ونفسية على النساء والبنات وتتضمن المخاطري دي مضاعفات طبية في الوالدة وتشمل التبعات ذي الألم الحاد والنزيف ومرض التيتانوس والإصابة بالعدوى والعقم والتكيسات وتكون الخراج وسلس البول بالإضافة للمتاعب الـ.ـجـ.ـنسية والنفسية.
تنفست حنين بعمق لتضبط انفعالاتها المشحونه اثر ذلك الحديث، ثم تحدثت بصوتٍ هامس مختنق
= يااه كل ده؟ بس انا ما حصليش يعني كل ده بالحرف صحيح في حاجات تانيه فاكره حسيت بيها بس مش كلها
أكدت لها بإيماءة من رأسها وهي تردف
= الأضرار بتختلف حسب نوع الختان، يعني بعد إجراء عملية الختان مباشرة بيحصل ألم شديدة مستمرة في الأعضاء الـ.ـتناسلية و تورم الأنسجة، كمان الختان بيتسبب بإزالة الطبقة اللي بتقوم على حماية العضو التناسلي للمرأة من الميكروبات والجراثيم؛ وده ممكن يؤدي إلى التهابات حادة وسهولة انتقال للعدوى في بعض الحالات..
خفضت حنين من نبرتها بحرج، وتحدثت بصوت ساذجًا إلى حدٍ ما
= بس إسمع انهم بيعملوا كده عشان يقللوا الـ.ـرغبه او الـ.ـشـ.ـهوه عند البنت وهي صغيره الكلام ده صح
نظرت لها أمل في استنكار واجابتها دون التفكير باعتراض ضائق
= غلط طبعا، ختان الإناث أو قطع الأعضاء التناسلية الخارجية للمرأة مش بيقلل الرغبة الجنـ.ـسية ولا يضبط السلوك الجنسى لأى بنت أو امرأة ناضجة.. الحاجات دي بترجع للتربيه الأساسية.. إنما الرغبة الجـ.ـنسية هي إحدى الغرائز الطبيعية بكل الكائنات وهى شعور وميل طبيعى عند المرأة والرجل على حد سواء للـ.ـجـ.ـنس
تصنعت الابتسام وهي تشعر بالقهر والظلم داخلها تعرضت له، فأجابتها في هدوء جاد
= معاكي حق يعني هم كل اللي عملوا ختان متربيين أوي انا مش عارفه كان بيدخلوا الكلام ده في دماغنا ازاي ولا حتى اهالينا كانوا بيصدقوا ويقتنعوا بيه، الله يسامحهم بقى على جهلهم.. انا لو ربنا رزقني ببنت مستحيل اعملها حتى لو هعادي اهلي كلها .
أجابتها الدكتورة مؤكدة بثباتٍ وتوضيح جاد
= تعرفي احلى حاجه ممكن تطلعي منها بفايده مع اي مشكله تحصل لك ولا امور صعبه؟ هو اللي انتٍ لسه عامله دلوقتي ده انك تتعلمي و تستفيدي حتى لو خلاص مش هتقدري ترجعي الزمن عشان تنقذي نفسك بس مستعده تنقذي ولادك في المستقبل.. خلينا ناخد الامور كده هنحسها بسيطه مش جايز ربنا بيحطونا في الموقف دي عشان ننقذ اطفالنا في المستقبل ونغير شويه من الافكار دي.. بس عشان تكوني في السليم اكتر بنتك لما توصل للسن المناسب ده اكشفي عليها عند دكتور ثقه الاول وهو اللي يقول لك محتاجه ولا لاء لان برده في بنات بتكون محتاجه التسويه في الموضوع ده.. مش يكونوا كويسين ومش محتاجين و نقول زياده احتياط ونقطع من لحم بناتنا .
وضعت حنين كلتا يديها على بطنها بحنان تمسدها في رفقٍ وقالت باسمَا
= انا اول ما عرفت ان انا حامل خفت أوي احسن تكون بنت وتواجه اللي انا واجهته! بس يا رب فعلا اكون قد قراري وما خلاهاش تعيش حاجه من اللي انا عشتها.
هزت رأسها بتفكير وهي تتحدث بأمل
= بس يعني أعتقد دلوقتي الموضوع قل عن زمان رغم انه أكيد في ناس بتصمم تعمل لبناتها، لكن دار الفتوى والقانون اتحرك شويه في المواضيع دي.. وبقي محرَّم شرعًا ومُجرَّم قانونًا! كله بسبب قله الدين والمفاهيم الخاطئة عن الصحة، باعتبار الختان وسيلة للحفاظ على العذرية وتهيئة البنت للزواج وزيادة المتعة الـ.ـجـ.ـنسية للذكور وفي ناس بتعتبره في بعض الثقافات، طقسا للبلوغ وضرورة للزواج.
اجابتها حنين بوجه ممتعض، ونظرات قاتمة
= مش بقول لك كل مصيبه بتحصل للبنت لازم يكون سببها الموضوع ده بذمتك بقى ليا حق اكره واقرف منه ولا لاء.. يعني اهو بيهئة البنت للموضوع ده من وهي صغيره طب الراجل ما فيش اي حاجه بتهيئة ليه انهم يعرفوهم ازاي يتعاملوا مع البنت في المواضيع دي مثلا؟؟.
نكست رأسها في أسفٍ ثم ردت بتأكيد علي كلماتها
= تصدقي معاكي حق ليه صحيح زي ما بيفضلوا يدوا نصايح وطقوس يعملوها للبنت يعملوا حاجات شبه كده من خلالها ينصحوا الراجل كمان على فكره في رجاله كتير اصلا ما بتكونش فاهمه يعني ايه علاقه و زواج زي البنت عادي بحيث اول تجربه ليهم! بس في مجتمعنا بتكون فاهمين للأسف تهيئة الراجل للزواج بالفرجه على مقاطع مش كويسه؟ او برشامه يديه له في الخباثه بالفرح مع سيجارتين ملفوفين! اه ممكن توصل كمان انهم يجيبله واحده يجرب معاها عشان يشوف نفسه جامد وما فيش زيه ولي في الموضوع ده ولا لاء وطبعا دي كلها أمور غلط وحرام وبعد كده بنسال ربنا مش راضي علينا ليه وبنقع في مشاكل كثير في بدايه جوازنا، ولا طول حياتنا بسبب المفاهيم دي .
استدارت لتواجهها مبتسمة بمرار وهتفت بتحفزٍ
= وطبعا لما يعرفوا الحاجات دي رغم انها حرام وغلط ما حدش هيقول كده طالما الراجل إللي بيعملها عشان كده بقت متكرره كتير ومنتشرة... انما لو العكس القيامه تقوم وتوصل للقتل..