رواية جديد وللرجال فيما يعشقون مذاهب لنور إسماعيل - الفصل 2 - 3 - الجمعة 22/11/2024
قراءة رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخر
رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نور إسماعيل
الفصل الثاني
3
تم النشر الخميس
22/11/2024
_طردوكم من المدينة !!!
تحدث بها الحج عبداللاه ،فقال الحج عبدالرحمن والاثنان يقفان أمامهم بغرفه مشرف المدينة
_لولا ستر الله ان مفيش عاهات مستديمة ليهم كان زمان مستجبلكم ضاع منك ليه
_فهمونى چايين تتعلموا ولا چايين تفتحوا روس زملاتكم
_هما جلوا أدبهم ياباه الأول !
قالها عمار ف تدخل وليد مدافعاً عن نفسه هو وعمار
_ياعمى ماهم ضربونا برضو ،ودراع عمار كان هيتكسر وأنا اقسم بالله ماعارف انام من كدمات ضهرى
نظر عبداللاه إلى وليد غاضبا ً بينما كان الحج عبدالرحمن يرمقهما بضيق قائلا
_يعنى على كدا هتعملوا عركة كل شوى وتچيبونا على ملا وشنا من الاقصر آخر البلاد عشان انتو عيال ومش عاوزين تكبروا ..لسه جدامنا اربع سنين فالمرار دا
خلفنا رچالة ولا عيال
صمتا الاثنين ينظران لأسفل ، فقال عبداللاه
_شوفلكم سكن زين جريب من الچامعة ، واسكنوا وحديكم مش عاوزين مشاكل مع حد
سامعين ،عدوا ايامكم على خير
وبالفعل ،انصاعوا لأمر أهليهم..بحثوا كثيرا عن شقة صغيرة للسكن حتى وجدوا ولكن إيجارها كان عاليا نظراً لأنهم بنصف العام.
رجعا لعزيمتهم بالمذاكرة ، عمّار مُحب لدراسته كثيراً أما وليد كان يذاكر بدون اكتراث ..حتى تم تقديم فحصهم لنصف العام ،ومرت الايام وظهرت النتيجة .
نجاح عمار ، ورسوب وليد ب أكثر من مادة!
_هنجولهم ايه يا اخرة صبرى؟!
قالها عمار موجهاً حديثه إلى وليد فقال وليد بعدم اهتمام
_انا عايزش أكمل فالكلية دى ،مش ع هوايا
_ياسلام ! كيف ديتى عتهزر ي وليد؟
جلس وليد الى أقرب مكان وهو يشعر بالضيق وقال
_أنا عاوز نحول على كلية التجارة إنجلش ! حاببها اكتر..لماكان يذاكر رؤوف معانا فالمدينة
كنت نحب مواده ،هندسة انا عاوزش اكمل فيها
جلس عمار بجانبه وقال شاردا
_عارف لو فاتحناهم المرة دى انك سجطت وهتحول ؟ والله لا يطيروا ورانا بالچزم
ضحك وليد بشدة ومال بجذعه على عمار فضحك الآخر وضرب كفاً ب كف.
❈-❈-❈
وإن كُنتَ هشًّا لا ترى منك فائدة، فأحدهم بكل ثِقَله مسنود عليك، يرى فيك من القوة ما لا تراه بنفسك، مُجبرين أحيانًا على اصطناع القوة وإن لم نكن كذلك لأسباب عدة، على استعداد تم لمساندةالجميع بكل هشاشتنا تلك، فمُثلنا رُغم هشاشته صلب، يمكنك الاعتماد عليه وسيكون جديرًا بذاك
❈-❈-❈
كانت حفصه بمطبخ المنزل تقوم ب إعداد الطعام وهى شاردة فى كثييير من الذكريات ، حتى دلفت حبيية مع والدها منفرجه اساريرها
_حفصااااااه ،حفصااااه نجحت نجحت
احتضنتها حفصه بشدة وقامت بتقبيلها ،ومن ثم قال لها درويش
_طالعة الأولى على مدرستها ، حافظى على مستواكِ السنة الچاية والل بعدها عشان تدخلى ثانوى عام
وتفضلى على مستواكِ لحد طب سامعة
ابتسمت حبيية وقالت
_حاضر يابوى متخافش
انصرف درويش ،ف تناولت حبيية قطعة لحم صغيرة وهى تردف
_أنا چعانة جوى
_خلاص جربت نحلص ، روحى غيرى واتوضى وصلى أكون خلصت
نظرت حبيية للخلف وقالت
_هى ام بَخيتة چت؟!
_ايوة وعتنضف دلوك ف اوضتك ، روحى يالا عشان هدومك تتوسخش
وأنا بليل هعملك حاچه حلوة بمناسبة النچاح وهجول لعمى نروحوا شوية عند ابوى وشوية عند جدة دهب إيه رأيك
قبلت حبيية حفصه بحرارة فى وجنتيها ونظرت لها بعمق فى عيناها
_أنا بحبك جوى ي حفصه، إنتِ ماما الصغننة بتاعتى
إبتسمت حفصه وقالت لها مداعبة إياها
_ماما الصُغننه بتاعتى!! چبتِ كلام بتوع بحرى دا منين يابت ؟!
خجلت حبيبة ف أحمرت وجنتيها لتزيدها جمالاً وقالت
_زى التليفزيون
قالت وهرولت إلى غرفتها ،ف ابتسمت حفصه لشعور حبيية ناحيتها
فهذا هو المطلوب وهذا ماهى كانت تريده حتى تكون لحبيية كل شعور هى حُرمت منه !
❈-❈-❈
خبأوا وليد وعمار نتيجة وليد بالنصف الدراسى الأول،وأكملوا على كذبتهم النصف الثانى
حتى نجح عمار ورسب وليد ، والآن فى طريقهم ل تفجير المفاجأة لوالديهم والخوف من العواقب
تقدم عمار إليهم والجمع مُلتم قائلا
_ أبوى ..عمى ، أنا نجحت الحمدلله
قاما الإثنين فرحين مهللين يباركانه النجاح ومن ثم انتبها فسأل عبدالرحمن
_ووليد؟
_وليد سجط وعاوز يحول لتچارة انجلش عشان حاسس انه هناك بيفهم اكتر فموادهم
ومش عارف يمشى فهندسة وهيحول من السنة الچديدة ان شاء الله
قالها دُفعه واحدة خوفاً منهم،فخلع الحج عبداللاه حذاءه وقذفه عليهما بينما هرولا الاثنين بعيدا هاربان من أمامهم فى لقطه مضحكة جداً!!
❈-❈-❈
"مالهمش فالطّيب ياقلب يا طيب ،ياللى ماشافوا منك غير كل شئ طيب"
كان يستمع وليد إلى مطربه المُفضل _إيهاب توفيق_ ف دلف إليه عمار غرفته قائلا
_وليك نفس تسمع أغانى ؟!
_ياعم علجه تفوت ولا حد يموت ، بُكرة يبجوا جدام الأمر الواقع ويرضوا
تنهد عمار وهو يبحث بين أشرطة الكاسيت لدى وليد، ف خرج وليد الى شرفته ومن ثم عاد إلى عمار
_بجولك إيه، عاوز نطلع الفرس ونلف شوية فالبلد ايه رأيك
إبتسم عمار وقال
_رايج جوى إسم الله عليك
_ياعم ...هجول للبت مروة تحضر الحمام وغيار أتسبح ونطلعوا أنا وإنت
رن هاتف عمار وكان ينظر للاسم وهو يتحدث إلى وليد
_بس انا هاخد أصيل خد انت عويضه
_مين ع يرن يا كاظم الساهر
ضحك عمار بشدة وقال
_والله دا الواد محمود بتاع علوم اكيد بيسأل عليا انا وانت فالنتيجة
خرج وليد خارج غرفته ينادى
_مروة ،بت يا زفته
صعدت مروة وقالت له
_عاوز ايه
_ حضرى الحمام هتسبح وتعالى طلعيلى غيار
_هوفيش إلا مروة يعنى ؟
_إخلصى بدل م اناولك كف على جفاكِ الطويل ديتى
دلف وليد إلى غرفته ف رن هاتف عمار ثانياً فقال له
_م ترد عليه بدل الصداع دى
امسك عمار الهاتف وقال
_لاء دا مش محمود ، دى رباب
اعتدل وليد بجلسته وقال رافعاً احد حاجبيه
_رباب مين يابوى
_البت الل جابلناها فالجطر ساعة نازلة العيد
_بتاعت معهد الخدمة
_اه
_ولحجت تاخد رقمها يافقرى
_عادى يابوى ،هنجوم نرد عليها تكون انت اتسبحت وننزلوا
دلف عمار إلى الشرفه ، انهى مكالمته كان وليد انهى حمامه
وارتدى جلبابه الصعيدى وهبطا ليجدوا حبيبة وحفصه تجلس مع جدتهم دهب ووالدة وليد ووالدة عمار
وإخوة وليد الفتيات ، تتسمع بسمة عمّار وتلمع عين وليد
_سلامو عليكم ، عامله ايه يا حبيبة
قالها عمار فردت حبيبة وهى تعدل هندام وشاحها على رأسها
_الحمدلله،انا نجحت وطلعت الأولى على مدرستى كمان
_طب عاوزين الحلاوة مالناش دعوة
تدخلت حفصه بالحديث
_يعنى م انتم نچحتوا ولا شوفناش ابيض ولا اسود من وشكم
اردف وليد إليها ساخراً
_أنا سجطت يابومة عشان ترتاحى
_انت ايه يوديك هندسه انت، انت تروح معهد اللاسلكى قسم شريط لحام
اصطنع وليد الضحك وقال لها
_دم أما ياخدك نطعه
نظر وليد الى حبيبة وقال
_لبستِ الطرحه ميتى ,مش لسه بدرى
كانت تعدلها حبيية وتخفى غرة شعرها الأمامية الناعمة التى تشبه غرة شعر الحصان
وهى تقول
_ابوى لبسهالى
_اسكتوا دا عشان ناچى كان فاضلى طوابع دمغه وأجيبله إذن من المحافظ
قالتها حفصه ف شعر وليد بالضيق من أجل حبيبة وقال
_بس لسه بدرى والله حرام عالتكتيف دى
_لاء كدا أحسن،جدعة حبيبة وحلو لبسك مش مكشوف وواسع چدعة
قالها عمار ف نظر له وليد يلتوى بشفتيه واردف
_طب يلا بينا
خرجا الى مكان اسطبل الخيّل لديهم ، واخرجا إثنين وامتطيا الخيل كل واحد منهم ،وأخذا يسيران بهما فى أنحاء قريتهم هنا وهناك ، حتى مرا تحت منزل أحدهم
يضحكان بصوت عالِ وهما يتسابقان ،ف تُفتح نافذة ل تطل منها فتاة على قدر من الجمال وشعرها مصنوع الضفيرة خلف ظهرها تنظر نحوهم ب ابتسامة عريضه ل تاتى فتاة أخرى وتتحدث إليها
_فاتحه الشباك ليه يا زمزم! أدخلى ابوكِ لو شافك يومك مهيطلعش له شمس
تنهدت زمزم وأومات براسها وهى تغلق النافذة مرة أخرى
_حاضر يا عبلة ،حاضر
يتبع...