رواية جديد وللرجال فيما يعشقون مذاهب لنور إسماعيل - الفصل 23 - 1 - الأربعاء 25/12/2024
قراءة رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخر
رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نور إسماعيل
الفصل الثالث والعشرون
1
تم النشر الأربعاء
25/12/2024
ياما صادفت صحاب ومصاحبتهمش
واكواب خمور وشراب ومشربتهمش
أندم عالفرص الل انا سيبتهم
ولا على الفرص الل ماسبتهمش ..وعجبي (صلاح چاهين)
❈-❈-❈
"طَفّى يا وااااد ...إسحب المااااياااه "
كانوا يهرولون جيران منزل درويش ومعهم درويش هُنا وهناك يحاولون إطفاء النيران المُشتعله بالحظيرة
،صوت البهائم وهى تستغيث خالقها وتهرول للخارج والجمع من الناس ممسكين بالكثير من الماء حتى يتم إطفاء النيران قبل ولوجها إلى داخل منزل درويش وتلتهم كُل شئ..
❈-❈-❈
_بيجولوا طول الليل يطفّوا فالنار يا ولدى ،نار ولايوم الجيامه لحد م طفّوها بس البهايم ماتت كلها
والل هَرب يعرفوش راح فين وعمك درويش إتبدل وإتدب عيكلم روحه من وكتها !
كانت هذه كلمات والدة عمار إثر تحدثها إليه ، كان يستمعها عمار أثناء شروده ف استطردت والدته حديثها
_مالك يا ولدى؟
زفر عمار بعمق ونفث ببطئ قائلا ً
_مفيش ياماه ، اللهم لا شماته بس عم درويش لسه ياما هيشوف
والمُشكلة فَتح على روحه وعلينا مشاكل مع بيت عبدالمُعطى الل هما أساساً فحالهم وإحنا فحالنا من أيام چَدى نجم الدين
ضيقت الأم عيناها وقالت له متسائله
_يعنى تفتكر بيت حجاج ليهم دخل ؟
هز عمار رأسه الى والدته ساخراً وأردف
_يعنى ياماه هو حرج الزريبة لروحه ، أكيد هما بعد م طلج عيار على حمارهم
وعلى طول مشاكل وياهم
وضعت السيدة يدها على فمها وقد اتسعت عيناها وقالت بخوف
_يامُرى، أكيد عمك درويش مش هيسكت
_عمى درويش دا سبب المرار الل فحياتنا كله والله
صمتا الاثنين ف دنت تحيه من عمار وقالت
_لسه رچعتش مرتك!
رفع عمار بصره لها وأردف
_وهو أنا كُنت مشيتها ياماه؟ هى عاوزة تجعد فبيت أبوها براحتها
ربتت الأم على كف إبنها وكانت تحثه بهدوء تقترب منه
_معلش يا ولدى ،أنا حاسه بيها ..مرتك خايفه ،زى مانا كنت خايفه زمان أبوك يتچوز علىّ
ولاچدتك دهب تچمعله عروسه ..معلش يا ولدى عتحبك وتخاف عليك
روح يا ولدى وهاتها وطيب بخاطرها بكلمتين ، المَرة مننا عاوزاش غير كلمه طيبة وأنك تطمنها
بلل عمار شفتيه وأردف إلى والدته بهدوء ورصانه كالعادة
_والله ياماه بطمنها دايماً وأجولها مش هسيبك ومعاكِ دايما ومش هنتچوز عليك ِ
وهنكشف مرة واتنين وتلاته
مسحت الأم بيدها على ذراعه وقالت بحنو عيناها تلتقى بعينيه
_معلش، أصبر ..هى زينه وعتحبك ،اصبر ي عمار
_يااماه هى الل عتخلج المشاكل ،يعلم ربنا زمزم بعاملها كيف
وموضوع الخلفه رغم انى مجهور بسببه بس سيبتها على الله
ومش بحسسها بزعلى عشان إحساسها هى
أثناء محادثتهم رن هاتفه ب إسم زوجته زمزم ، ف نظر إليه وابتسم ثغره قليلاً وآردف إلى والدته
_هى عترن أهو
_طب شوفها وروح هاتها الله يرضى عليك ،تعودش بيتك يكون من غير مرتك يا ولدى
وهى جولها أول وآخر مرة تسيبي البيت من غير ماتشاورينى ولا أكون مش عاوز
أنا من يوم چوازى من ابوك لحديت دلوك عروح بيت أبوى فالمناسبات
ونسيت الشارع الل عيودى على بيوت إخوالك كمان
ضحك عمار فضحكت والدته وتركته ، لم يجيب إتصال زمزم
بل عزم أمره ب أن يذهب إلى منزل والدها ويعود بها الى منزلهم وحسب
وهناك سيُفتح باب العتاب وستوضع القواعد حتى لاتتكرر الفعله مرة ثانية !
❈-❈-❈
لن يشعر بك إلا من طعن بنفس آلاف سهام آهاتك و أوجاعك!
بالفعل غيرت منك فى ذاك الزمان القاسى ، جعلتك إنساناً آخر
لن يشعر بك سوي من عاني بنفس معانتك وربما أكثر منها .. لذلك إفتح نافذة قلبك
وتكلم..
منديلاً تمده أمنية الى حبيبة تجفف دمعاتها وقسمات وجهها عابسه
وبداخلها تحتقر كل من فعل بهذه المسكينه كل هذا ، فقد قَصّت حبيبة قِصتها عليها بالكامل
كانت تحكى بمرارة تذوقتها أمنية بكل حرف ، بكل ايماءه بكل دمعه أنهمرت رغماً عنها
برعشه كف يدها ..لمقلتيها التائهتين ..شعرت أمنية ب أن قصتها توخز قلبها ب إبر من حديد
إنتهت حبيبة ف أردفت أمنيه
_من اول يوم وانا حاسه ان حواليكِ هالة من الخوف ، فيه حاجه مش طبيعيه بتحصلك
حبيبة ، أنا والدتى رئيسه جمعيه لحقوق المرأة ، وتقريباً انا بحضر كل محاضراتها ومناقشاتها واجتماعتها
وشوفت حالات كتير ..ولذلك قررت أساعدك ومش هسيبك
نظرت حبيبة يميناً ويساراً متخوفة ،من تحت نقابها المبلل بعباراتها الدافئة على وجنتيها
وأردفت إلى أمنية
_قولتلك لو قدرتى تساعدينى من غير اذى لأنه أول حاجه هيتهمنى فشرفى مع ابن عمى وبابا هيقت...
قاطعتها أمنية وأردفت
_إسمعى ، سيبينى أفكر ومش هطول عليكِ ..وهطلعك واخلصك من الحقير دا
بس عاوزاكِ تسمعى كلامى ف أى حاجه اطلبها منك ..إتفقنا
هزت رأسها حبيبة ب نعم ، وزفرت أمنية بحرارة تفكر ما الخطوة التالية؟!
❈-❈-❈
_وه ! حفصه هنيتى !! كيفك يابتى زينه؟
نهضت حفصه وهرولت ناحية والدها،صافحته وجلسا سويا وأردفت هى
_أيوة جولت أكيد اتوحشتكم ،جولت نعدى ناخد معاكم السهرة وهمام دلوك هيعدى علىّ
ربت مناع على يدها وأردف
_عاملة ايه يابتى وعامله كيف مع چوزك ،رحماه من لسانك الطويل
قالها وهو يضحك ف أردفت حفصه ممتعضه بشفتيها
_ايه يابوى ماله لسانى ، دا حتى همام حِفى لحد م وافجت عليه وَلد منونة!
المهم سيبك منى ومن چوزى ، عمى درويش دلوك عامل ايه
تنهد منّاع ينظر إلى الفضاء أمامه بحزن وأردف
_والله يابتى ماعارف عيفكر ف إيه عيدور فراسه أيا بالظبط خابرش
شردت حفصه تقضم شفتيها تفكر ، فانضمت زوجه ابيها اليهم وبحوزتها صحن كبير معبأ من فاكهه الموسم
وضعته أمامهم وبدأت حديثها
_أكطع دراعى الل ولع فالبهايم والبيت ،بيت حچاج وولاده عشان جتل حمارهم
تناولت حفصه من الفاكهه أمامها وشرعت ب أن تأكل
_ما طبعاً يامرت أبوى ، واضحه كيف عين الشمس أنهم هما ،المهم دلوك عمى درويش يردش عليهم رد أوعر
ونفتح على روحنا فتوحات
_م إنتِ عارفه عمك ياحفصه ، يسيبش حجه واصل وخصوصاً مع دول والعداوة من زمان بيناتهم
قالها مناع بنبرة يختلج بها الخوف من القادم ،أما عن حفصه فكانت تأكل بشراهه من الفاكهه
وكأنها كانت جائعه منذ وقت طويل ، لاحظتها زوجه أبيها
ف دعتها للحديث بمفردهم بعيد عن والدها واشقاؤها
_مغيباكِ من ميتى؟
تعجب حفصه ف أردفت لها
_إيه يا مرت ابوى السؤال دى، بلاش كديتى
_يابت رُدى علىّ جبل م حد يدخل علينا نعرفوش ننطجوا
وشك أصفر وعتاكلى فالفاكهه زى ماتكونى اتسعرتِ ..ردى علىّ غيبتك الشهر دى؟
كانت تتذكر حفصه ومن ثم قالت
_أيوة باين اتاخرت يومين تلاته ،ليه؟
إبتسمت جمالات وأخرجت من جعبة صدرها مبلغاً مالياً ونادت على أحد اشقاؤها الصغار وهمست ب أذنه واعطته المال وانطلق الصغير فتعجبت حفصه وأردفت
_ايا فيه فاهماش حاچه
_دلوك تفهمى ،واهو ياخبر بفلوس
مر القليل من الوقت ،وعاد شقيق حفصه ومعه شريط إختبار الحمل المنزلى
وباقى النقود، ف أعطته والدته إياهم وأمسكت ذراع حفصه وأدخلتها دورة المياة
وأردفت لها
_خدى إعمليه ،انا متأكدة أنك حبلى يابت
أزاحت حفصه يد زوجه أبيها بالاختبار وهمت بالخروج من المرحاض وهى تردف
_يابوى حامل وايه بس ، وسعى يامرت أبوى من وشى وحياة أبوكِ
_يابت خديه واعمليه هتخسرى إيه يعنى ، بجالك كاتير داخله وفيش چَديد عاوزين نتطمنوا
وأنا حاسه والله ، عيونك داخله لچوا
مطت حفصه شفتيها وأردفت
_وهى كل من عيونها دخلت لچوا وكلت شوية فاكهه بجت حامل ، أما أمرك عجيب ياخالتى !
_أدخلى بس وخفى رط ..