رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 25 - السبت 12/7/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل الخامس والعشرون
تم النشر يوم السبت
12/7/2025
رأفت فضل مصدوم باصص في اثر ابنه وقام منطور وهو متبت على الورقه وكأنها روحه طلع يجري على فيلا رقيه من الباب الجانبي دلال بخوف طلعت تجري وراه وحاولت تلحقه على قد ما تقدر بس خطوات رأفت كانت أكبر وأوسع من انها تقدر تجاريها
وصل وخد الجنينيه جري وصل عند الباب وايد على الجرس وايد بتخبط وترزع على الباب
الخدامه فتحت بخوف رأفت بيه في ايه
رأفت زقها ودخل الهول بصوت عالي رج أركان الفيلا: انتي فيييين انتي فييييين اطلعي يا شيطانه اطلعي يا اوس البلاوي والخراب اطلعي
رقيه طلعت من اوضتها ونزلت السلالم بلهفه ايه في ايه داخل كده ليه زي زعابيب امشير وصوتك عالي ليه
رأفت يا بجاحتك بقى بتسألي جاي ليه اه مهو صحيح يعملوها ويخيلو انتي كنتي عارفه صح منتي مبتخفاش عليكي خفيه
رقيه بمحاوله للفهم عارفه ايه بتتكلم عن ايه وضح كلامك علشان افهمك وبلاش لف ودوران
رأفت انا اللي بلف وادور اطلع ايه قدام ملكه اللف والدوران
رقيه بزعيق قول في ايه واخلص بدل ترميه الكلام الفاضي داه
رأفت بحده وصوت حاد انتي كنتي عارفه ان صابره ماتت صح قالها بصراخ خلى رقيه رجعت خطوتين لورا
رقيه نفخه ببرود اممم صابره مش هانخلص منها عايشه وميته
رأفت بصراخ انتي ايييييييه مرحمتوش الست ولا ايدها ولا سمعتها عايشه وميته انتي عايزه توصلي لايه انتي جنسك ايييييه
رقيه بزعيق أقوى يادي زفته الطين اللي مش هاخلص من سيرتها اللي تغم النفس قرفاني يا اخي وهي عايشه وهي ميته
رأفت بصدمه يعني فعلا انتي كنتي عارفه انها ميته
دلال واقفه تسمع بصدمه واتحركت زي الإنسان الآلي يعني انتوا كنتوا عارفين انها ميته وجايين عاملين عليا الفيلم داه انتي ودريه عليا وبتستغلي اسم واحده ميته عشان ايه عشان الفلوس ملعون ابوها دخلت علينا بالخراب
رأفت فك الكرفاته واول كام زرار وعنيه برقت وبدئت تلف حواليه يعني ايه يعني كل السنين اللي فاتت دي انتوا كنتوا عارفين ان عيال اخوكم في الشارع ومتعرفوش عنهم حاجه
رقيه بصراخ مش عيال اخويا احمد مخلفش احمد ملهوش عيال سامع احمد ملهوش عيال والعيال دي لا يمكن يكونو منا ابدا ولا هاقبل بيهم في اسم المالكي ابدا
رأفت وعنيه مرغيه دموع عارفه يا رقيه انتي تستحقي كل اللي انتي فيه اه والله تستحقي عيالك يكرهوكي ويسبوكي ويمشو انتي متستاهليش غير الكره متستحقيش حد يحبك ولا هتلاقي حد يحبك هتلاقي الكل بيكرهك عارفه خبط على صدره بعنف انا نفسي بكرهك
رقيه بصتله بصدمه وعنين مبرقه
دلال بوجع عارفه يا رقيه ان لو خايفه من حاجه تبقى ايه
رقيه بصتلها من غير ما تنطق
دلال كملت خايفه من عقاب ربنا لينا كلنا اه والله زي ما بقولك كده عقاب ربنا هايطولنا بلا استثناء هما عقابهم على اللي معملهوش انتهي واحنا بقى وشاورت عليها هي ورافت ورقيه عقابنا على اللي عملناه واللي انتوا عملتوه لسه يادوب هايبتدي ويا خوفي من اللي جاي احساسي بقولي نار هاتحرق الأخضر واليابس
رأفت بصلها بحقد وكره ونفور وسابها وطلع خد عربيته وساق بجنون
دلال مشيت بخطوات مش متزنه زي التايه في الدنيا مش عارفه رجليها وخداها لفين ولا الدنيا هاتعمل فيهم ايه
لحد ما وصلت واترمت على الارض في الجنينه
رقيه اترمت على الكرسي بصدمه وعقلها وقف
رأفت سايق ومش شايف الطريق قدامه ازاي وكل ما يفتكر انها خلاص ماتت يدوس بنزين اكتر لحد ما وصل الشركه في وقت قياسي ساب العربيه ونزل جري لحد ما وصل مكتب رفعت دخل زي الإعصار وهجم عليه ومسك رفعت من ياقه القميص وبصراخ جنوني انتا كنت عاااارف مهو انتا ورقيه كول عمرك عاملين زي الشيطان وابليس وشين لعمله واحده عمالين توسوس لبعض مفيش واحد منكم بيخطي خطوه من غير ما التاني يبقى عارفها ومخططلها معاه
رفعت وهي بيحاول يفك ايديه كنت عارف ايه انتا اتجننت ولا جرا لعقلك حاجه
رأفت وهو انا عاد فيا عقل دانا كل يوم بكتشف فيكم وساخه ابشع من اللي قبلها
رفعت خبط على المكتب بحده من غير غلط قول في ايه على طول
رأفت بصله بنار في عينه كنت عارف ان صابره ماتت من زمان صح
رفعت نفخ ايوه اتحرقت بجاز وسخ وارتاحنا منها ومن إسمها خالص مالك محموق عليها اوي كده ليه
رأفت انتوا ايه انا احتارت فيكم اقسم بالله انا ما بقيت تارف انتوا من اي صنف ماتت وعيال اخوكم ايه الجبروت اللي ماليكم داه كله
رفعت ميخصكش مش انتا واخد دور الواعظ خلاص خليك عايش فيه
رأفت بحرقه وصوته طلع مليان ومحمل بكل الغل اللي جواه اتدفن فين
رفعت ببرود مش هاقولك غارت في داهيه وخلصنا اراحت واستراحت خلصنا
رأفت بتهديد ووعيد اقسم بالله العلي العظيم يا رفعت ورحمه احمد في قبره وحق رقدته لو معرفت صابره اتدفنت فين لكون حالا هادظ المعبد على كل اللي فيه ولاطلع دلوقتي واعرض اسهمي في جميع الشركات بأقل من ربع تمنها ولاوقع كل الشركات وسعرها في السوق وانتا عارفني لما بتجنن مبشوفش قدامي فأخلص كده زي الشاطر وانجز وقول اتدفنت فين مش هتشحت الكلام منك منتا لو ليك في الوساخه انا كمان ليا فيها بس شايلها لوقتها فها هاتقول ولا انفذ
رفعت وهو كازز على أسنانه البلطجي ابن اخوك جاب بلطجيه من عينته ودفنها جمب ابوه ارتاحت كده ونارك بردت
رأفت خد نفسه براحه الحمد لله انا كده اطمنت وارتاحت ان جزء من حقها رجع
رفعت بس اللي عملته داه انا مش هاعديهولك بالساهل وهاحسبك عليه
رأفت أعلى ما في خيلك اركبه واللي تعرف معايا تعمله اعمله وانا قاعد مستني وسابه ومشي بنفس الهوجه اللي دخل بيها
مرت ايام ومهدي اتصل بميار ها جاهزه
ميار ايوه انا لميت هدومي وحاجتي المهمه بس
مهدي ماشي انا دقايق وهاعدي عليكي اول ما ارن تنزلي وتستنيني بره مش عايز ادخل المكان داه مره تانيه
ميار بدموع حاضر عندك حق
قفلت وفضلت واقفه في البلكونه
لحد ما رن عليها شالت الشنطه ونزلت على السلالم بهدوء
دلال بخضه رايحه فين
ميار من غير ما تتلفت ليها رايحه عنك اخويا واسيبالكم حياتكم اشبعو بيها
دلال وهي بتمسكها لاء مش هاتسبيني انتي كمان لاء مش هاسمحلك
ميار بصتلها بحزن انتوا اللي سيبتونا انتوا اللي بديتو دوقو من اللي عملتوه كنتو متخيلين ان الحياه هاتفضل وردي لا كان لازم ييجي وقت والكل يفوق بس للأسف الكل فاق الا انتوا عايشين في غفله
دلال متظلمنيش زي اخوكي اسمعي مني طيب اديني فرصه احكيلك
ميار وهي بتمسح دموعها بعنف لو كان حد قالي كنت كدبته كنت سألتك كنت سمعت منك واديتك الفرصه اللي بتتكلمي عنها إنما للأسف يا امي انا سمعت منكم انتوا كلامكم لسه بيرن في ودني ارجوكي سبيني امشي وكفايه نوجع بعض اكتر من كده ارجوكي بالله عليكي خليني انجد نفسي بنفسي انا لو فضلت وسطكم هاموت او هاتجنن
دلال بدموع لاء لاء يا ميار ارجوكي
ميار خدت نفس بصعوبه سبيني امشي انا بموت مبقتش قادره اخد نفسي هنا بتخنق
قطع عتابهم وكلامهم تليفون ميار اللي رن
ميار ردت بوجع انا طالعه وسحبت الشنطه ومشيت
دلال اترمت على الأرض بحرقه :عيالي يارب عيالي متعاقبنيش فيهم بذنب حصل غصب عني يارب يارب
فصلت تدعي بحرقه وهي قاعده على الأرض
مهدي خد ميار وطول الطريق تمسح دموعها لحد ما وصلو دخلو الشقه وخدها في حضنه
ميار بحرقه قلبي واجعني اوي يا مهدي قلبي محروق
مهدي معلش هاتتعودي وبكره تروقي المهم بصي انا هابيت معاكي كل يوم بس اول ما أنزل الشغل متفتحيش الباب لجنس مخلوق لو مين كان ميكون يا ميار فاهمه حتى لو الباب اتكسر مش خبط بس
ميار وهي بتمسح دموعها حاضر متشغلش بالك
مهدي وهو بتمسح دموعها لو مشغلته بالي بيكي هاشغله بمين ها انا معنديش اغلى منك
ميار بحب ربما ما يحرمني منك ولا من حضنك وامانك دايما
مهدي بقلق اللهم آمين
رأفت طلع زي التايه ومحسش الا ورجليه واخداه وواقف قدام قبر اخوه اترمي على الارض بحرقه ودموع حقك عليا سامحني والنبي انا كنت اضعف من اني اقدر أقف قصادهم بطولي انتا اكيد عارف انه كان غضب عني انتا عارف ان سنين وسنين لا كليت ولا مليت اني الاقي عيالك انتا ادري الناس يا احمد انا عملت ليه ولسه بعمل ايه علشان اعرف ارجع لعيالك حقهم سامحني يا أحمد سامحيني يا صابره دانتي كول عمرك قلبك كبير دانتي كنتي ونعم الزوجه ونعم الضهر ونعم السند كنتي الاخت ليا مش الشيطانه اللي من دمي سامحيني والله غصب عني اااه يارب الحمل زاد يارب وانا تعبت ونخيت خلاااص فضل يبكي بحرقه لحد ما تعب
مر اليوم بسلام وبالليل هارون لبس بدله سوده شيك وكارفات رصاصي في سيلفر وجزمه كلاسيك وسرح شعره الطويل ورجعه لورا ولبس ساعه فاخمه ورش برفانات ريحته تدوخ ونزل وهو بيعدل هدومه
هنا بعيون بتلمع وبتطلع قلوب بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن ربنا يخزي العين عنك
هارون بإبتسامه على ايه يعني
هنا وهي بتخمس في وش الموجودين خمسه خمسه في عيني خمسه خمسه في عينك يابت يا جنا خمسه خمسه في عينك يا حسام خمسه خمسه في عين كل اللي شافك ولا صلاش على النبي
هارون بضحك ايه كل الخمسات اللي ةنتشرت في الجو دي كلها يا هنا
هنا يا اخويا انتا مش شايف شكلك ولا طلتك اللي تشرح القلب طب دانتا عليك طله ولا طله السلطان بذات نفسه
هارون علي ايه داه كله على حته بدله
هنا فشر القالب غالب طب دانتا ولا هارون الرشيد في زمانه
هارون على اسةس اني اسمي هارون يعني
هنا طيب دانتا دخلتك كده عليا اللهم بارك تطلع من القلب الحزين شوكه هنا كل اللي يبص لك باسافه يوعدها بحيه لهافه
حسام بضحك انا اختك ناقصها بس تجيب مبخره وتدور وتلف وراك في الفيلا وتبخرك وتقول لك رقيتك واسترقيتك من كل اللي شافوك ولا صلوش على النبي يا هارون
هنا بشهقه طب وانت بتقول فيها طب والله انا فضلت الف في ام المخروبه دي ما لقيت يا اخويا مبخره ونسيت وسهى عن بالي خالص ان انا اجيبها من البيت القديم بس ملحوقه بكره ولا بعده انزل السوق واشتري واحده طب والنبي كانت بتريح البيت كده وتخليه رويح وريحه خفيفه
جنى بانتقاد يا هنا بلاش الجو اللوكل ده وحاولي ترتقي بحياتك شويه
هنا برفعت هاجيب لوكل الله يمسي امك صابره بالخير يا بنت احمد ايه يا بنت من نسي قديم وتاه لا يا اختي عجباني عيشه اللوكل وتوب اللوكل عاجبني ومكيفني عيشي انت بس عيشه اهلك يا معدوله وبلاش فشخره وانعره كدابه ال جينا امتى القصر امبارح العصر
هارون خلاص يا جماعه ايه جو الشرشحه والردح اللي انتم فتحتوه لبعض ده اهدوا كده على حالكم وخذوا نفسكم شويه انا ورايا حفله مش فاضي افض خنقاتكم
جنا يعني مش سامع كلامها
هنا ماله كلامي يا معدوله انا عايشه بعيشه اهلي انا واحده من الوراق مش مولوده في الكِمباوند يا حلوه فكني كده عيشي عيشه اهلك يا بنت صابره
هارون باااااس ايه مكسوره تلقيح وطفحت في وشي مش عارف اسدها انا للأسف مضطر اسيبكم وامشي عشان اتاخرت وفي ناس مستنياني
جنا اتشعلقت في دراع هارون خدني معاك والنبي والنبي عشان خاطري عشان خاطري
هارون جنا اناولسه من كام يوم قايل ايه مش قولت مينفعش نظهر وانا مضطر وشرحتلكم كل حاجه
جنا منا مش هاقول اسمي عشان خاطري
هارون بحده جنا احنا مبنعلبش بكره عندك مدرسه واه قبل ما امشي هارجع واقول اسم المالكي ميتذكرش يتمسح بأستيكه من سجل حياتكم واسمكم
حسام فهمنا يا عم بس بردوا مش عارفين كل داه ليه
هارون علشان نقفل ام الكلام في الحوار داه علشان اتأخرت اللي جاي على أهل ابوك سواااد هايخسرهم السقط واللحد ومش هاسمحلهم يتمحكوا في اسمي علشان يطلعو من وقعاتهم اللي بدئت وهاترخ ولا اجدع نوة شتا على اسكندريه اةل ما يشمو خبر وبكره ولا بعده هايعرفوا مسيرهم يعرفوا اني ابن احمد المالكي هايبدئوا يرفعوا اسمهم في السوق ومن انهارده وجاي اسمي هايبقى عالي زي الطبل في السوق ويخض اخوك كبر وكبر اوووي اوووي يا حسام
هنا اللي انتا شايفه صح هانعمله ولا حد ليه راى تاني
الكل بص لبعضه بهزه راس
هنا كملت بإستفسار طيب انتا ناويلهم على ايه
هارون بإبتسامه غامضه و مرعبه كان نفسي والله اقولك كل خير بس للأسف الشديد مش ناويلهم الا على كل شر
وسابهم يبصو لبعض بحيره من دماغ هارون ومحدش عارف يتوقع ولا يتخيل ايه اللي بيدور في دماغه
وصل الحفله هو ومالك ومصطفي ومن اول دخوله خطف الانظار والكل بيسأل مين داه
ابتدا الحفل وكل شركه بدئت تعرف وتشرح المشروع واتولى كل مهندس شرح تعريفي كافي ووافي للمشروع المقام
خلصت الشركات مقدم الحفله واليوم سيتم الكشف عن أساسيات الوجهه الأيقونيه للعاصمه الجديده والمقدم من شركه MHM
مالك سيداتي وسادتي طبعا وجودنا هنا شرف كبير لينا اننا نساهم في نقله معماريه كبيره زي العاصمه الجديده القلب النابض الجديد لمصر انا مش هاقدر اتولى الشرح علشان كده بقدم المهندس العبقري هارون احمد المسؤل الأول والمصمم المسؤل عن الوجهه الايقونيه
هارون اتقدم بخطوات ثابته والكاميرات محاوطاه من كل اتجاه والفلاش حرق وشه من كل اتجاه وقف هارون بشموخ وبداء يشرح المشروع بكل تفاصيله وبكل دقه على البروجكتور ومع كل صوره انبهار وإعجاب المدعويين بيزيد كل لحظه عن اللي قبلها
لحد ما خلص تماما ونزل بنفس الهدوء والشموخ انضم لمالك ومصطفي
مالك وهو بينحني لهارون بطريقه كوميديه: ايه يا ابني العظمه دي كلها داه عظمه على عظمه يا كبير فخر مصر كلها يا ابني والله
هارون بإبتسامه اموت واعرف بتقدر تقلب كل حاجه اللش وضحك
مالك يا عم حد واخد منها حاجه
قرب منهم شخصين وبصوا لهارون بتركيز شديد
هارون اتعدلهم خير يا فندم
نصر مش فاكرني
هارون بمحاوله للتذكر غمض عنيه نص نص بصراحه حاسس ان الشكل مش غريب عليا
نصر مش انتا بردوا المعلم هار ن المالكي بتاع الوراق
هارون اتصدم مين اللي يعرفه
مالك مين دول يا هارون والوراق ايه والمالكي مين
هارون مش عارف يا مالك اقعد انتا وانا هاشوف هما مين وبعدين ابقى احكيلك
مالك اوكي وانسحب بفضول بس قدر يلجمه قدام هارون
نصر مد ايده نصر الورداني كده افتكرت
هارون مد وسلم عليه بصراحه لا
ماهر مد ايده :ماهر الشبراوي
هارون تشرفنا بس معلش الشكل مألوف بس مش فاكر فين بصراحه
نصر بقلق في دريم بارك
هارون اممممممم تشرفنا
نصر خلاص قلبك ابيض وهما خلاص عرفو ان الله حق يا راجل دانتا خليتهم في الجبس بكسر مضاعف 3 شهور
هارون والله اللي غلط يتحمل غلطه
نصر عندك حق وانا مش معترض انا اتصدمت لما شوفتك هنا
هارون ليه هو المكان هنا حكر علي ناس معينه
ماهر بصراحه اه بس الصدمه الاكبر لما عرفت انك مهندس
هارون طيب كويس انك عرفت
ماهر اتمني يكون فيه بينا شغل انا بردوا شركتي مساهمه بجزء كبير في مشروع العاصمه
ومد كارت هارون متقلقش الما ت القديم لسه معايا ولو عايزني في شغل يبقى تنورني في شركتي اظن اسمها اتقال على مرآي ومسمع الجميع
نصر اكيد يا بشمهندس عبقرينو
هارون بإبتسامه شكرا استأذنك اصحابي منتظريني
وانسحب اخيرا
مالك مين دول بقى وايه الكلام الغريب اللي قالوه داه
هارون بعدين مش وقته دلوقتي خالص تمام
مابك يابني الفضول هايقتلني يا جدع
هارون اظن انتا عارف مادام قولت بعدين لو مشيت على شعر راسك مش هتعرف حاجه ولو عايز تعرف من غيري اهم قدامك روحلهم وشاورله بإيده على نصر وماهر
مالك مش القصد بس انا مستغرب تعرف دول منين دول عتاوله ووحوش في السوق يا ابني دول الشركات بتسعى وراهم بالمشوار
هارون وهما اللي بيسعو ورانا
مالك انتا بتقول ايه
هارون بنفخه يابني اسكت بقى خمس دقايق صدعتني
اخيرا خلص الحفله وما صدق هارون رجع البيت كان الكل نايم ما عدا هنا
هنا حمد الله على السلامه
هارون الله يسلمك لسه العاده دي فيكي
هنا ربنا ما يقطعلي عاده وهافضل استناك طول عمري حتى لما تتجوز وتخلف واشوف عيال عيالك كمان
هاورن بضحكه يامين يعيش
هنا طوله العمر ليك قولي بقى كانت حلوه الحفله وفيها اكل وشرب كده وأغاني والذي منه هارون بضحكه عاليه أكل ايه وأغاني ايه هي حنه في الحاره داه حفله افتتاح يعني تقديم
هنا اومال حفله ومحفلاش لما كلت نفوخي
هارون معلش حقك عليا وسكت تاني وشرد
هنا مالك يا قلب هنا ليك كام يوم كل شويه تشرد زي اللي شايل الهم فيك ايه فضفض زي ما طول عمرك تيجي وترمي في حجري
هارون قلقان يا هنا من كام ي م حصل حاجه ودماغي عماله تور زي المكنه الخربانه
هنا قول والعقول بتكمل بعضيها
هارون في حد بعد ما مشينا طوالي جه وسأل علينا
هنا يا اختي وعرفت منين بقى
هارون برفعه حاجب داه على اعتبار رجالتي اللي هناك دول ايه
هنا طيب مقالولكش مين و كان عايز ايه
هارون هما كانوا اكتر من واحد
هنا بتفكير بسيط مش يمكن حد تبع شغلك الجديد
هارون ابوس ايدك متفكريش يا بنتي و هو حد الوراق يعرف شغلي اساسا علشان يجيلي هناك ثم دول كانوا بيسألو على امك
هنا امي الله يرحمها غريبه دي يكونش حد من قرايبها طيب معرفوش طريقهم اهو حد من ريحتها
هارون يارب صبرني يا بنتي قرايب امك مين اللي هايظهروا بعد اكتر من تلاتين سنه ها والنبي فكري بعقلك مش بكعب رجلك
هنا اومال ايه بس انا احتارت
هارون وانا اكتر ومش هارتاح ولا يهدالي بال الا لما اجيب قرار الموضوع داه عقلي بيقولي ان الموضوع فيه انا
وبص قدامه بشر
وهنا بتبصله بحيره
ياترى اللي جاي مخبي ايه تاني
والماضي خلص ولا لسه
والحاضر شايل ايه
ورافت عمل ايه علشان يرجع حق عيال أحمد...
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية