رواية جديدة الماسة لنهى عادل - الخاتمة - الإثنين 17/11/2025
قراءة رواية الماسة كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية الماسة
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نهى عادل
الخاتمة
تم النشر يوم الإثنين
17/11/2025
أحبك ويكفيني أنـك كنت
إختيـــــاري ....
وأنك نبض قلبي وهمس حــروفي
وكلمـاتي وأشـعاري ....
ويكفينـي أنـــــي لهمس ﺣﺒُّــﻚ
أدمنت ....
وبأحضـان ﺣﺒُّـــــﻚ غفوت ....
ومعك أريد حياتي ونهايتي وحتى الموت ....
بعد مرور ثلاث سنوات....
_الكل عاش فى سعاده وحب و لكن ماسه كانت حزينه على حالها فقد عملت بصعوبه حملها بسبب الحادث فقد تم إزالة جزء من رحمها نتيجه النزيف الشديد ولكن كان الامل ضعيف فقد مر ثلاث سنوات وهى بنفس الحال...
وكلما رأت أولاد اسيل وياسمين تبكى بشده ولكن تحمد الله على وجود غيث فى حياتها .....
فى جناح غيث وماسه...
_كان غيث نائم فى حضنها وهى تلعب فى شعرة وظلت تنظر إليه بحب وقامت بتقبل رأسه .....فتح غيث عينيه
وهتف بمكر : البوسه مش كده يا حبيتى .....
_وجدته يجدرها من ملابسها إلى أن وصل الى اخر قطع من ملابسها ليعتليها وهو ينظر لملامحها بشوق ليقبل شفيتها بحب وحنان ليفصل قبلته ويسمعها تهمس له
_انا بحبك اوى يا غيث .ربنا يخليك ليا
_مالى على شفتيها أكثر رغبه والتقطها وهتف قائلا:وانا بعشقك يا قلب وروح غيث.....
❈-❈-❈
_كان نائم وجد يد صغيرة تلمس وجهه فتح عيناه رأى الصغيرة ماسه تحاول الصعود إليه ضحك على منظرها بشده وهتف قائلا :صاحيه بدرى ليه يا قرده وفين مامى ..
ضحكت الصغيرة ماسه :بس يا بابى ل مامى تعرف انى عندك وبعدين الاول مش تقولى ثباح الخير يا ماستى زى كل يوم .....
_ماشى يا ستى صباح الخير،وبعدين فين مامى...
_مامى تحت بتحضر اللبن ،وانت عارف انا مش بحبه ...
_حملها فهد ووضعها فى حضنه قائلا: انتى كده هتزعلى مامى يا ماستى لازم تشربى اللبن علشان تكبرى.
_مش بحبه يا بابى ....
_سمعت صوت ياسمين تنادى عليها جرت من حضن فهد واستخبت تحت الغطاء وهمست ،فهودى حبيبى لو مامى سالت عليى قول مش عارف....
_كان فى ذهول من كلامها وظل يضحك عليها....
_دلفت ياسمين الى الغرفه بوجه عابس وغاضب قائله:
مش معقول كده ماسه هتتجنى يا فهد ،انا دورت عليها فى كل حته .....
_وجدته يضحك ويشاور على. الغطاء....فهمت انها تحت الغطاء أكملت الحديث قائله: يلا بقا يا فهد مش مهم انا كنت هجيب لها الشوكولاته اللى بتحبها وكمان كانت هتروح مع غيث تختار هديه عيد ميلادها ..
_وفى لحظه وجدت ماسه تنط على السرير وتصفق بيدها
_هااااا تعيش مامى ،هروح عند غيث هااااا
_نظر لها فهد بذهول قائلاً: كل الفرحه يده علشان غيث ....
_امسكتها ياسمين وهتفت قائله: مسكتك يا ست ماسه بتضحكى عليى علشان مش عاوزة تشربى اللبن ،طيب مفيش غيث ولا شوكولاتة اللى لما تشربى اللبن .....
#همست الصغيرة بمكر قائله: مامى اقولك على بابى كان بيكلم مين ومش تخلينى اشرب اللبن ...
_هو بابى كان بكلم حد يا ماسه :
_ ايوا يا مامى كان بيتكلم فى التليفون
_ نظرت له بشر قائله : قولى يا حبيتى ..... وتركتها
_ عندما تركتها ياسمين فرت ماسه من امامها،وخرجت مسرعة
_ بعد خروج ماسه الصغيرة وجد فهد ياسمين تنظر له بغضب وشر ...ذهب اليها وضمها بحب قائلا: فى ايه يا سمسم انتى هتصدقى بنتك ما كل بتضحك عليكى علشان ما تشربش اللبن.....
_ياسلام يعنى انت مكنتش بتكلم حد يا سى فهد...
_وهو انا اقدر اتكلم حد غيرك ولا عيونى وقلبى بتشوف حد غيرك يا سمسم قلبى ....
_قام بتقبيل عنقها ووجهها وذهبوا الى عالمهم......
❈-❈-❈
استيقظت اسيل على. قبلات على وجهها فتحت عيونها
قائله : صباح الخير يا حبيى
_احلى صباح واحلى عيون على اجمل اسيل ....
وقام بوضعها فوقه وظل يوزع القبل عليها ،وظل يهمس لها بكلام حب وغزل إلى أن احمرت وجهها وكاد أن يقبل شفتيها سمع طرق علي الباب لتعدل اسيل نفسها وتضحك على منظر زياد
_ اكيد ابنك ده ... لياذن بالدخول....
_دخل غيث عليهم قائلا: صباح الخير يا أمى يلا علشان اروح عند ماسه.....
_حاضر يا حبيبى ،هاحضر الفطار وبعدها ننزل ....
_نظر لهم زياد بتعجب قائلا: لا والله
_فى ايه يا زياد.....
_فى ايه ابنك مستعجل على ايه وجاى الصبح بدرى علشان ينزل يروح عند ماسه اكيد لسه نايمه وبعدين اسمها طنط ماسه يا حبيى ...
_جرى الصغير إلى زياد وقام بوضع قبله على خده قائلا: طيب نقول صباح الخير يا ولدى ....
_صباح الخير يا ......؟!
_ يا ولدى انا هفهمك اولا احنا رايحين عند ماستى انا مش عند طنط ماسه الكبيرة ....
_ ماستك ؟! وبعدين ؟!
_اقولك انا يا ولدى ...
_ اتفضل اقول يا حبيبك ولدك...
_ نازلين نجيب مع بعض الهدايا . بتاعت العيد ميلاد ولازم اختيار فستان ماسه يا ولدى ..شوفت بسيطة أهى.....ويلا علشان تجهيز الحفله مع خالو غيث يا ولدى..
_فعلا بسيطه جدا....ثم نظر إلى اسيل وجدها تضحك بشده لدرجه ان احمر وجهها من كثرت الضحك على غيث وكلامه ،فهو تطبع بغيث الكبير ويتحدث مثل الكبار
_انتى بتضحكى على ايه ثم نظر الى غيث :أمشى اطلع برة بره ....وجرى إليه
_اهدى يا ولدى فى ايه بس !وخرج مسرعا من امامه
_اما اسيل لم تتحمل الضحك ووقعت من على السرير ....
_ اتجه إليه زياد وحملها قائلا: اه احنا كنا بنقول ايه قبل دخول ابن الكل. ب ده علينا .....
_همست له لنعومه قائلة: مش فاكرة
_ تعالى وانا افكر يا روحى .....
فى فيلا قاسم الدالى
... اليوم عيد ميلاد أبن اسيل وزياد غيث و ابنه فهد وياسمين ماسه
الذى يبلغوا من العمر ٣ سنوات .....فقرر غيث أن يكون عيد ميلادهم معا فى الفيلا.....
كانت تقف في المطبخ تحضر الإفطار ولكن شعرت بتعب فى بطنها وتذكرت بأن عادتها تاخيرت أكثر من شهرين ،امسكت بطنها وهمست بداخلها : ياترى ايه الوجع ده هو. ممكن اكون حامل ؟!
، تذكرت غيث وهو يلعب مع غيث وماسه ... كلما رأته يلعب معهم تألمت لأجله وذات يوم أخبرته بأن يتزوج عليها ولكنه رفض وغضب منها بشده...
تشتاق للامومة بشدة تريد ان تحمل طفلاً منه ، منه هو
داخلها طفلاً يكمل المتبقي من حرمانها ويخمد نيران اشواقها بوجوده. تتمنى ان تبني أسرة ،..وكان غيث ونعمه الزوج صبر عليها ولم يذكرها بأن السبب منها.. ولا باى نقص ،عوضها عن كل شئ ولكن تريد ان تحمل منه وإن الله سوف يعوضها ....
_فاقت من شرودها على غيث وهو يعانقها من الخلف
_ابتسمت قائله: صباح الخير يا حبيى ..
_صباخ العسل والسكر على اجمل ماسه... ووضع قبله على عنقها...
_راحت الاكل تحفه ،تسلم ايدك يا حبيتى ...
_طيب يلا تعال كل بسرعه ،علشان اروح اجيب هديه ل غيث وماسه...
_ادراها إليه وهو يرفع عينيه عليها ويرى الحزن فيهم...
_ تنهد بألم من أجلها وهتف: تحبى اجى معاكى ...
ردت مسرعة : لا خليك انت علشان تجهيز الحفله....وكمان علشان تستقبل ماما فيفى وعمى من السفر ...
_حاضر يا حبيتى .....ثم همس بدخوله :معقول تكون مش فاكره عيد ميلادى ولا ايه هنشوف....
❈-❈-❈
_بعد مرور ساعه
_كانت ماسه فى معمل التحاليل تنتظر نتيجه التحليل ،كانت تدعو الله وبجوارها اسيل وياسمين وظلوا يدعو الله ل ماسه
_خرجت فتاه ومعها ظرف قائله : مبروك يا فندم فى حمل
_ صرخت ماسه ولم تصدق انها حامل ،بجد معقول انا حامل ظلت تبكى بشده
_ هتفت الفتاه: ايوا يا فندم فى حمل وعلشان نتأكد اكتر فى دكتورة نساء فى الدور التانى هى لسه وصله تقدرى تروحى تكشفى وتتاكدى ...
_ وبالفعل اتجهت ماسه واسيل وياسمين إلى الطبيبه
_دلفت إلى الداخل وهى تبكى بحرقه لتهدئها الطبيبه قائله اهدي اهدي بتعيطي ليه بس في ايه
_قصت لها ماسه كل شي باختصار شديد..
_ طيب هاتى التحليل ،
"نظرت إلى التحليل : هو فعلا فى حمل ،تعالى فى اوضه الكشف ...
_دلفت الى غرفه الكشف ونامت على السرير لتقوم الطبيبه بفحصها......
_ كانت تدعو الله فى سرها ......
_ انتهيت الطبيبه من الفحص قائله : مبروك يا مدام ماسه تقريبا انتى حامل فى شهرين يا ترى نفسك فى ايه
_ بكت بشده قائله: كل اللى ربنا يجيبه نعمه ورضا ...
_ اقدر اقولك انك حامل .....
_صرخت ماسه ولم تصدق نفسها ،الحمدلله يارب
_طلبت منها الطبيبه الراحه التامه واخذت العلاج اللازمه لها.
_ بعد الخروج من عند الطبيبه ظلت احمد ربها على هذة النعمه.....
_ بجد انا فرحانه لكى يا ماسه يا ترى أبيه غيث هيعمل ايه لما يعرف ....
_ الله يبارك فيكى يا اسيل ...
_مبروك يا ميمى ؟! يلا بقا قولى هتعملى ايه مع غيث هل من أفكار ...
_ ضحكت ماسة قائله: الله يبارك فيكي يا سمسم الحمدلله والشكر لله ... وطبعا فى افكار انهارده كمان عيد ميلاد غيث مع الاولاد
_ يا هاااا انا كنت نسيت أن النهاردة عيد ميلاد أبيه علشان كده ماما وبابا رجعوا من السفر من عند خالو بدرى .....
_ اكيد ده هتبقى هدايتي له ....... ويلا علشان نروح نجهيز نفسنا....
فى المساء .......
_ فى الاعلى كانت ترتدى ماسه فستان من اللون الفيروز وحجاب من اللون الفضى فكانت جميله جدا......
_ضمها غيث من الخلف قائلا: هو الجمال ده كله ليا ،طيب ينفع حد يشوفك وانتى حلوة كده اقولك ،البسي النضارة تانى
_ استدرات له ووضع قبله على خده: انا بحبك اوى يا غيث ربنا يخليك ليا ....
_ نظر لها برفع حاجب قائلاً: انا بقول بلاش حفله انهاردة ....
_ يلا بقا الناس تحت وكمان ماما فيفى وعمى قاسم عاوزة اشوفهم وزمان ماما ...
_ طيب انتى مش ناسياه حاجه كده ولا كده.... والنهاردة ايه.....
_ نظرت له بمكر : حاجه ! زى ايه ويلا يا غيث ....
_ همس لنفس ،لدرجه ده ماسه نسيت عيد ميلادى.....
فى الحفله....
_الفيلا كانت مزينه بالورود والزهور بطريقه تخطف القلوب فزينها غيث بحب لعيد ميلاد الصغيرين فهو تمنى أن يرزقه الله بطفل وان تكون امه ماسه ،كان يحزن على حزنها ولكنه لم يفقد الأمل وكان يدعو ربه فى صلاته أن يرزقه الذريه الصالحه......
_ كانت تقف فيفى وقاسم وبجانبها سعاد تسلم عليهم جاءت إليهم ياسمين قائله: هى ميمى لسه منزلتش لتكون قالت لغيث
_ ردت سعاد عليها وهى بتقول ل غيث ايه يا ياسمين...
_انها حامل .....
_هتفت فيفى ،بجد يا ياسمين ماسه حامل ...
_ جاءت اسيل إليهم ... اه والله يا ماما ماسه حامل
_الحمدلله يارب انى هشوف عوض غيث ابنى ....
كما حمد قاسم وسعاد ربهم ...
_محدش يقول لغيث حاجه يا ماما علشان ماسه مش تقتلنا ؟!
_حاضر ....
نزلت ماسه وغيث الى الحفله .....ثم اتجهوا إلى فيفى
_ حضنتها ماسه حمدالله على السلامه يا ماما فيفى البيت وحش من غيرك ....
_ضمتها فيفى قائله : الله يسلمك ...وهمست لها مبروك يا حبيتى .
_الله يبارك فيكى بس غيث لسه ميعرفش ...
_ثم ضمتها سعاد بار كت لها.....
_وجد غيث دموع فى عيون والدته ،ضمها قائلا: مالك يا امى ...
_ماليش يا حبيبى ....
_ تم إطفاء النور ثم سمعوا صوت يقول ...
_غيث يا حبيبى ..كل سنه وانت طيب،كل سنه وانت حبيبي،كل سنه وانت نعمه الزوج . وكل سنه وانت منور حياتنا
اقتربت منه بعد اشعال الضوء : كل سنه وانت سند ليا ول اولادنا واخذت يده ووضعتها على بطنها وهمست له
_هدايتى لك ....
_ لم يصدق نفسه نظر لها قائلا: انت بجد حامل يعنى انا هكون اب....
_اه والله يا حبيى ،انا حامل ....
_حضنها غيث ورفعها فى حضنه وظل يدور بها إلى أن قالت له : غيث كافيه براحه على الأولادنا
_انزلها غيث اولادنا ...انتى حامل فى تؤام ....بجد نفسى يكونوا بنتين شبهك ...
_ بس انا مش عاوزة بنتين ...
_ خلاص خليهم ولد وبنت .....
_ضحكت على منظره وهمست له فى أذنه ،انا حامل فى أربعه يا غيث.....
_ ظل يبكى بشده ويردد كلمه الله اكبر الله اكبر
تحت أنظار الجميع...
في صباح اليوم التالي استيقظت ماسه علي لمسات هادئه علي شعرها وصوت يهمس بجانب اذنها بحب و.........
حبيبتي الكسوله يالا قومي بقي ...كل ده نوم
فتحت ماسه عينيها لتجد غيث يجلس بجانبها وقريب منها للغايه وعلي وجهه ابتسامه رائعه ...ردت لها ماسه الابتسامه
_انت صاحى بدرى ليه يا غيث فيك حاجة
_لا يا حبيبتي انا كويس بس ا قررت اخطفك
اعتدلت فى جلستها : وانت هتخطفنى فين بقا يا غيوثى
اقترب منها غيث وقام بضمها وتقبلها: هو فى حد يخطف حد بيقول له يخطفه فين يلا يا كسوله قومى .
لم يكن الحب الذي وجدته فيه هو الفوز العظيم. بل كان السلام الذي اكتشفته في نفسها وهي معه. علمت أخيرًا أن الحب الحقيقي ليس أن تجد شخصًا يكملك، بل أن تجد شخصًا يجعلك ترى كم كنت كاملة دائمًا. ابتسمت، وهمست: 'أنت لست قدري، بل أنا من اخترتك.' وهذا هو الفرق كله."
تمت بحمد الله
