-->

رواية جديدة الماسة لنهى عادل - الفصل 14 - الأحد 16/11/2025

 

  قراءة رواية الماسة كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية الماسة

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة نهى عادل 


الفصل الرابع عشر 

تم النشر يوم الأحد 

16/11/2025



اذا لم أراكي يوماً فلماذا وجدت العيون . . 

و اذاْ لم انطق بِعشقكَ فلماْ وجدت الحروف . . 

لو لم اهب لكَى عمري فماْ فَائدةَ الايام . 

لو لم احبك ما كنت احياْ هذا الزمان . . 

كل تلك الاسئلة اجاْبتها كلمة واحدة . . 

أنتى ياْ حبيبــــــــــــــتي . . 

فمن اجلِ رؤياكى وجدت العيون . . 

وللبوح بحبك نطقت الحروف . . 

ومن اجلكَ اصبحت حياتي اثمن . . 

و بحبكَ اصبحت لا اعرف الحزن . . 

ابدعت في رسمكَ من خيالي . . 

ونقشت لكَى شعراً من حروف الليالي . . 

كنت أنتظرك بلهفة 

فعشقك اضحى منقوشاً على قلبي 

فكيف اتوه عنه وقد اصبح لي هو الحيـــاْة 

هو المصيـــــــــــــــــر 

أعشقك يا بعد عمرى 

❈-❈-❈

_كل هذا سمعته ماسه ،نزلت دمعه من عينها ،لتحرك يدها التى كان يضمها غيث ... 

_لم يصدق غيث بأن ماسه فاقت وحركت يدها .. 

فتحت ماسه عيونها بضعف وهتفت ... 

_غيث طلقني...... 

_كانت كلمه ماسه بنسبه لغيث مثل الصاعقه ... 

حاول أن يتكلم ولم يعرف ماذا يقول ؟! 

نظر إليها مرة ثانيه وجدها نائمة كما هى ،شد خصلات شعره بعنف لقد سرح وهو يتحدث معها ... وتخيل انها فاقت وطلبت الطلاق .. 

_نظر إليها وقام بضمها ووضع قبله على جبينها وحمد ربه أنها لم تسمعه ولم تطلب الطلاق منه ... 

_دلف إليه الطبيب ونظر إلى مؤشرتها الحيويه ليجد انتظام أنفسها ؟! هتف لغيث قائلا : استاذ غيث ،فى تحسن فى مؤشرات مدام ماسه ،اعتقد بكلامك معاها ممكن ترجع تحب الحياة تانى .. 

_فرح غيث بشده قائلا : بجد يا دكتور ماسه بدأت تستجيب ؟! 

_طبعا فى مرضى كتير بتكون رافضه للحياه ومش عاوزة ترجع للواقع .......بتكون فى حاله الوعي ولا وعى ،بس اعتقد انها بدأت تستجيب ،خلينا نشوف الايام الجايه هيحصل ايه وأنا هسمح لكم بدخول لها يمكن تستجيب ؟ 

بالفعل كل يوم يدخل لها شخص ،سعاد ،ياسمين ،فيفى فتحيه وغيث حتى فخرى ... 

_دلف فخرى لها وهو حزين ،امسك يدها وقبلها قائلا: 

_ماسه يا بنت اخويا لا بنتى ،ياريت تسامحيني انا عارف انى كنت طماع ،بس غصب عنى لعب القمار هو إلا خلينى أمضى على شيكات ،وابقى مديون والطمع ملئ عينى ببيع البيت ،بس انا هصلح كل ده ،انا عارف ان مدحت الكلب هو السبب صدقيني غصب عنى انى اتكلم 

هو هددني ب شيكات إلا عنده ،فوقي يا حبيتى ،فوقي يا بنتى ..طيب تعرفى أن انا اول واحد شالك لما اتولدتي وانا الا دلعتك ميمى ،انتى كنتى بتنامي حضنى ، 

_كان يتحدث معها يبكي بشده ، ولا يعرف أن غيث سمع كل شي... 

_بعد خروج فخرى دلف غيث إليها وقام بضمها ووضع قبله على جبينها...تنهد بحزن لم تعطى إلى الان اى إشارة اسبوع مضى وهى كما كانت .... 

رن هاتفه وجد اسم فهد ...قام برد 

_الو يا فهد لو عندك حاجه مهمه قول مفيش ،تبقى تقفل. 

_فى ايه يا غيث ،براحه عليى ،وا ه يا سيدى عندى بخصوص مدحت ؟! 

_مدحت !!! 

_اه فاضى نتكلم .... 

_اه استنى اطلع من العنايه ، 

بعد خروج غيث اكمل المكالمه مع فهد .... 

_ايه الاخبار وصلت ل حاجه جديد يا فهد.. 

_للاسف اه يا غيث ،مدحت ابن عمك بيتاجر فى الآثار 

_آثار......!!!! 

_ايوا فاكر اخر اتفاق بنا يا غيث ، 

فلاش باك..... 

قبل أصابت غيث .... لاحظ هو وفهد تلاعب كبير فى الأرصدة ،وتعامل بره الشركة بمبالغ مالية كبيرة وهميه ... 

_كان يجلس غيث وفهد معه فى مكتبه ،.... 

_نظر إلى فهد قائلا:ايه المبالغ ده كلها يا فهد ،ازاى تتطلع من غير ورق ومين المسؤول عن كل الصفقات ده.... 

_الصراحه يا غيث انا كنت ساكت من زمان ،بس لما الموضوع كبر لازم تتدخل ، 

_قصدك ايه !!! 

_الصراحة مدحت ابن عمك هو المسؤول ؟! 

_مدحت !!!!!! 

_ايوا يا غيث ومعايا الاوراق الا تثبت كده ،وانا قولتك بعد خساره عمك وتصفيه الشركة ،،قولتلك بلاش تجيبه معنا هنا رديت علي وقولت مدحت مش وحش يا فهد صح ولا لا ,خد الورق اهو و أدرسه كويس،، واه صح عندنا اجتماع بكره الصبح فى المطعم ياريت بلاش تاخير....عن اذنك ... 

_بعد.خروج فهد نظر غيث فتح الملف ونظر إلى الورق بصدمه ،فكل كلام فهد صحيح ،مدحت يختلس مبالغ ماليه كبيره بدون وجه حق ,,شد خصلات شعره بقوه ليتذكر عندما جاء له مدحت وطلبه عمل بعد تصفيه شركتهم وفاة والده... 

رغم عمله بأنه السبب فى خسارة الشركة وحسرة والده ووفاته؟! فجد أن يعطيه فرصه وقام بتشغيله فى الشركة معه. وضع الملف على المكتب وقام بالاتصال على فهد ليبلغه بمراقبة كل تحركات مدحت.... 

_بالفعل تانى يوم ذهب غيث الى المطعم ولأول مرة سمع صوت ماسه دق قلبه ولم يعطى لأمر اهميه ... 

_ ومرت الايام على مراقبه مدحت ليبلغه فهد ذات يوم بأنه خطب ... فطلب منه غيث معلومات عنها.... 

_وجاءت المعلومات إلى غيث بنفس اليوم الذى سمع كلام ماسه أنها تحافظ على نفسها لزوجها ورأى شعرها .. 

_بعد ذهاب ماسه خرج غيث من المرحاض ودلف إليه فهد بأوراق المطلوبه عن مدحت وخطيبته... 

_اتفضل يا سيدى كل المعلومات المطلوبه كلفت حد يجبها ،انا حتى جبتها لك على طول ؟! 

_اخذ غيث الملف من فهد وقام بفتحه ،وقرء الذى بدخوله وانصدمه ،عندما وجد اسم وصورة ماسه وأنها تعمل فى المطعم عنده ،احمر وجه بشده.. 

_نظر له فهد قائلا: مالك يا غيث ،الملف فى ايه 

_مش هتصدق مين خطيبه مدحت ؟! 

_مين ؟! 

_الشيف ماسه المسؤولية عن المطعم هنااااا 

_ ايه ؟! 

_اهو خد الملف اهو ؟! 

_نظر فهد إلى الملف وكان فى حالة من الذهول قفل الملف ثم نظر الى غيث قائلا: تفتكر يكون مدحت شغلها هنا جاسوسه ؟! علشان تنقل له الاخبار 

_مش عارف ؟! اقولك خليهم تحت المراقبه .... 

_اه وشوف الشقه الا بيروح فيها مدحت على طول عاوز كل حاجه عنه يا فهد مش يغيب عن عينك ؟! 

_حاضر يا غيث ... 

وبعد مرور عده أيام حدث ل غيث الحادثه ؟! 

اصابه بفقدان بصره ورزان كسر فى ذراعها.... لتكون غاضبه من مدحت الذى نفذ لقتل غيث وهى معه.... 

ليقول لها مدحت بأنه الرجل قام بهذه العمليه لم يكن يعرف بأن رزان معه وتخص مدحت .... 

وبعد مرور شهر من أصابت غيث وزواج ماسه ومدحت 

فى يوم من الايام جاء له فهد ليخبره بكل جديد عن مدحت ؟ 

وان مدحت يمتلك شقه وتذهب إليه رزان لتكون الصدمه والصاعقه الكبرى ل غيث وحمد ربه أنه فقد بصره وابتعدت عنه وأنه طلب من فهد مراقبه مدحت فى جميع الأوقات والا لم يعرف خيانه رزان ابنه خالته وخطيبته. ؟! 

!وأنه فسخ خطوبته وماذا فعلت ماسه به وخروج مدحت من منزل ماسه بهذا الشكل ؟! 

_ليعلم غيث بمعدن ماسه الاصيل ...وعندما قرر الذهاب الى المطعم وعند فقده الطريقه ومساعدته ،بدون أن تعرف من هو ،وبدء التعارف بينهم ،و المقابلات حتى طلب غيث الزواج منها وبنفس الوقت جاء اليه التسجيل ولكن كان غيث اذكى من ذلك ،وطلب من رضوان أن يحول تسجيلات الكاميرات من صور وصوت إلى صوت وسمع التسجيل الاصلى ولكن مثل كل شي ليجمع خطوط اللعبه ويكشف مدحت ؟! 

_كان قلبه يألمه بشده ،على معاملته القاسيه لها ،ولكن أخبره فهد بأن إحدى الخادمات تعمل ل حساب ماسه ومدحت ليطلب منه غيث الكشف فى المنزل عن وجود أى كاميرات وتسجيلات ،ليتم كشف وجود تسجيلات صوت فى جناح ماسه وبعض غرف الفيلا ؟! 

_ليحاول غيث أن يكون بارد قاسي فى المعامله مع ماسه حتى يبعد عنها اى أذى من مدحت ورزان ؟! ... 

_ليقرر بإجراء العملية فى اقرب. وقت .... 

عودة من الفلاش باك .... 

_ياغيث طول الوقت حتى بعد إصابتك ومدحت تحت المراقبه طوال الا ٢٤ ساعه وكل تحركاته ...ولما لاقيت مدحت ورزان يترددوا على فيلا كتير جبت اسمها وعملت بحث عرفت بأنه أكثر تجار اثار اجنبى بس مقيم فى مصر اسمه جاك ،لا وكمان فى دجال كمان هو إلا بيقول لهم على مكان الحفر فين الحاجه ده ؟! 

_انا عاوز كل تحركات مدحت ورزان يا فهد صوت وصورة ،شكلهم آن الأوان يقعوا ... 

_تمام يا غيت .... 

_بعد انتهاء المكالمة دلف غيث ثانيه إلى العنايه وبدء الحديث مع ماسه..... 

_نظر إلى وجهها الشاحب ولكن كانت محتفظة بجمالها الطبيعي ،ملس على شعرها بحنان وقام بوضع قبله على جبينها...تنهد بحزن قائلا: ماستى الجميلة وحشتنى امتى هترجعي ليا تانى ،انا عاوز اكمل حياتى معاكى ...،انتى روحى يا ماسه ،نفسي اعرف رد فعلك ايه لما تفوقي لما تعرف بانك فقدتي الجنين،بس وحياتك عندك لادفعهم التمن غالى اوى بس قومى وارجعي لحياتي تانى ... 

❈-❈-❈

بعد مرور أسبوعين بدأت ماسه الاستجابه

_دلف إليهم الطبيب المعالج ...وجد جميع مؤاشرتها تعمل بشكل جيد ،نظر إلى غيث قائلا: 

_الحمدلله نسبه الاستجابه كويسه ،دلوقتي اخر حاجه ، هى اعطائها إبرة لتنشيط اعضاء الذاكرة وأجهزة الجسم وباذن الله خلاص ٢٤ ساعه هتفوق ... 

_يعنى يا دكتور فى امل انها تفوق 

_باذن الله يا استاذ غيث ،كله على الله 

_بالفعل تم اعطائها الإبرة اللازمه لها ..... 

_كان الجميع فى الخارج يدعو لها ،سعاد ،فيفى ،فخرى 

الجميع منتظر مرور ال ٢٤ ساعه .. 

صباح يوم جديد ...... بعد مرور.ال ٢٤ ساعه ... 

_كانت تحلم انها فى حديقه كبيرة بها الكثير من الأشجار والنباتات ولكن جميع الأشجار والنباتات يتم إحراقها وهى تجرى وسط النار وتنادي على غيث ظلت تجرى وتجري ولم يسمعها أحدا وفى لحظة وجدت غيث أمامها يقف ينظر إليها ويفتح ذراعه لتجرى إليه ولكن وجدت مدحت يخرج ساكنيه ليطعنه فصرخت بشده تنادى عليه غيث غيث !!!!! ثم قامت بفتح عينها ببطء..... 

_فى لحظه انطلق اصوات الأجهزة ....ليرى غيث الطبيب وبعض الممرضه يجرون الى غرفه ماسه ... 

_دلف الجميع ليجدو ماسه بدأت تستعيد وعيها.... 

_ليسمع غيث صوتها وهى تنادى عليه...ليقترب منها ويضمها ... 

_ضمته ماسه بقوة وهى تقول له غيث يا غيث انا حامل 

_حضنها غيث بالقوة وكان يبكى فى صمت قائلا:اهدى يا ماسه ،اهدى يا حبيتى .... 

_اقترب منها الطبيب وبدء الحديث معها قائلا: مدام ماسه ،انتى سامعني ؟! ممكن تحركي ايدك ورجلك 

_اخرجت صوتها بضعف قائله: ايوا يا دكتور سامعه وقامت بتحريك أعضاء جسمها ثم وضعت يدها على بطنها قائله: واخبار ابنى ايه يا دكتور ؟! 

_نظر الطبيب إلى غيث ،ثم نظر الى ماسه قائلا: الصراحة يا مدام ماسه ،انتى اصابتك فى الحبل الشوكى والحمدلله أنه محصلش شلل ولكن انتى فقدتي الجنين ،ربنا يعوض عليكى إن شاء الله ... 

_صرخت ماسه بشده ،وبكت على فقدان الجنين ،وجدت غيث يضمها بحنان نظرت إليها بضعف قائله : غيث انا ملحقتش اقولك انى بريئه وانى حامل ،انا فقدت ابنى يا غيث وظلت تصرخ إلى أن اعطائها الطبيب إبرة مهدئه... 

_خرج غيث من العنايه وأبلغ الجميع بما حدث ،وانها سيتم نقلها فى غرفه عاديه ...... 

❈-❈-❈

فى شقه رزان ومدحت ... 

_كانت تجلس رزان فى أحضانه قائله : امتى التنفيذ يا بيبى ... 

_قبلها مدحت من شفتيها وهتف بمكر : لسه بعد يومين ،والكل مشغول فى المستشفى والبيت فاضى يا روحى وتعال بقا اقولك على حاجة علشان انتى وحشتنى 

_ههههههه 

_ايوا بقا اموت انا واعيد السنه .... 

_وبعد لحظات دلفت رزان إلى المرحاض ،ليقوم مدحت بالاتصال مع أحد رجاله قائلا: وصلتم لايه.. 

الرجل : كله تمام يا مدحت باشا الليله الحاجه كلها هتطلع النهارده ،احنا بدنا الحفر ؟! 

_ تمام الحاجه تكون فى المخزن الليله ومش عاوز حد يحس بحاجه ،يلا روح كمل شغلك . وقام بقفل المكالمه ثم .شرد 

_خرجت رزان من المرحاض تنادى عليه :مدحت يا مدحت 

_ثم ذهبت إليه ونكزته فى كتفه ،يا مدحت 

_افاق ،فى ايه يا رزان ؟! 

_مالك يا مدحت سرحت فى ايه ؟! 

_ولا حاجه يا حبيتى ،جالى تليفون واحد صاحبى تعبان ولازم اروحله ...دلوقتى ؟!انا رايح اخد شاو ر 

بعد دخول مدحت المرحاض ،امسكت رزان تليفون مدحت وقامت بفتح السجلات وسماع التسجيل الاخير 

نظرت بغل وحقد ثم ابتسمت بمكر ،ثم وضعت الهاتف مكانه.... 

بعد مرور عده ساعات وفى منزل ماسه وأثناء الانتهاء من الحفر وخروج الآثار ، وكان يقف مدحت بين رجاله يضحك بشده معهم ،فكان تفكيره بأنه أصبح ملك لكل هذة الآثار ،فهو ضحك على فخرى ,رزان،حتى جاك ولكن فى لحظة سمع صوت البوليس يقول ،الكل يثبت مكانه ... 

المكان محاصر ؟! 

_وفى لحظه تمكن مدحت من الهرب ..... 

_بعد هروب مدحت ذهب مسرعاً إلى منزله ليقوم بتجهيز الشنطه والهروب الى خارج البلاد ..... 

_دلف الى غرفه النوم وقام بتجهيز الشنطه،ثم قام بالاتصال على أحد رجاله قائلا: ايوا يا زفت ،حضرت الورق المطلوب ،بسرعه ،تكوم فى المطار ،رزان مين يا متخلف الا هتكون معايا ،ده مجرد كوبرى ،وخلصت منها 

وقف المكالمه واستدار ليجد رزان تحمل مسدس فى وجه ..... 

_رزان !!!!!! انتى بتعملى ايه يا حبيتى ،يلا بسرعه مفيش وقت ،يلا علشان نلحق نهرب ؟!وكاد أن يقترب الا انها أوقفته... 

_مكانك يا مدحت ،اثبت مكانك ،انا رزان ،الا بعت الدنيا كلها علشانك اكون كوبرى ،انا فعلا حسيت الغدر من ناحيتك من اول ما شوفت نظرتك ل ماسه ،بس لا يا انا يا انت وفى لحظة اقترب منها مدحت .....لتخرج طلقه تصيب هدفها .... 

❈-❈-❈

لا تأتي لتعتذر 

مازال قلبي من هواك يحتضر 

ما زلت أسمع أنين قلبي يعتصر 

وعيني من شدة البكاء ستنفجر 

كنت أذوب في كيانك وانصهر 

فاصبحت روحي من صراعها تبحث عن قرار 

لا تأتي يوما لتعتذر 

كنت أحسب لقاءنا قدر من الاقدار 

لكن حبي لك اصابني بالانهيار 

❈-❈-❈

البدايه ...... 

_خرجت ماسه من العنايه الى غرفه عاديه ،كانت صامته لا تتحدث مع أحد ،تريد الوحدة دائما ،شارده حزينه تفكر فى حياتها مع غيث ،هل ستكمل معه ام تتركه؟! 

_واثناء وهى شاردة دلف إليها غيث .....نظرت إليه كانت تشتاق إليه وبشده وكلما تذكرت أنه كاد أن يصاب برصاصه وليست تعرف مصيره لم تفكر ولو لحظه أن تجرى إليه وتأخذ هى تلك الرصاصه فهو حبيبها وزوجها ،اول من دق قلبها له .... 

_نظر إليها بحب قائلا: أعتقد دلوقتى يا ماسه ،اقدر اتكلم معاكى وأقولك على الحكايه من أولها ،وأرجوكي ما تاخديش أى قرار ولازم تلتمسي الاعذار ليا وتعرفى اى حاجه عملتها كانت غصب عنى ؟! 

_نظرت له بضعف وتنهدت قائله: اظن من حقى أن الا أقرر مصيري وحياتى ،وضحكت ساخرة ،اه صح مبروك على نجاح العمليه وانك رجعت تشوف تانى ،ودلوقتي اتفضل قول إلا عندك لانى محتاجة ارتاح .... 

_نظر له وتنهد بألم وبد يقص عليها من لحظة خداع مدحت والاختلاس ومعرفته بها والبيت والآثار ،ولم يترك لها اى شئ الا وقد أخبرها بكل شئ؟! 

_مع كل كلمه يتحدث بها غيث وكانت طعنه لها ،من خداع كل الناس إلا حوالها ،عمها ،مدحت التى حمدت ربها أنها لم تكمل حياتها معه ،ولكن السؤال التى ظلت تردده .... 

_هل غيث تزوجها لانه يحبها ؟! ام ليكشف مدحت عن طريقها ؟! 

_بعد انتهاء غيث ،نظر لها وجدها تبكى فى صمت وأصبح وجهها شاحب ،حاول الاقتراب منها ولكنها أوقفته قائلا: مكانك اوعى تقرب منى ،خليك بعيد ... 

_وقف مكانه قائلا: ماسه صدقينى كان غصب عنى 

_تنهدت بألم ويا ترى انتى فعلا اتجوزتنى علشان بتحبنى ؟! ولا من ضمن خطتك انى تتجوزنى علشان توقع مدحت يا غيث باشا ..... 

_يا ماسه أرجوكى قدرى مواقفي ولازم تعرفى انك اول حب واخر حب فى حياتى انا فعلا حبيتك بجد وكان غصب عنى انى اقولك على الحقيقه كان لازم اخبي عليكى .... 

_لو سمحت انا عاوزة ارتاح ،من فضلك أخرج بره ،وبعدين نشوف هنعمل ايه .... 

_يا ماسه انا ولم يكمل كلامه بسبب رن هاتفه ليجد فهد بخبره بأن مدحت هرب أثناء القبض عليه ليطلب منه غيث عنوان شقه مدحت ورزان ....وخرج مسرعا تحت نظرات ماسه المذهوله والتى ظلت تنادى عليه ولم يتوقف لتدخل إليها فيفى وسعاد.... 

_ اخذتها سعاد فى حضنها قائله:مالك يا قلب امك مين مزعلك ، 

_انا تعبانه يا ماما ،انا عاوزة أمشى من هنا حالا وظلت تبكى بشدة فى حضن والدتها... 

_وقفت أمامها فيفى قائلا: مالك يا ماسه يا حبيتى فيكى ايه بس 

_غيث يا ماما طلع مش بيحبنى وطلع اتجوزني خطه مش اكتر علشان يوقع مدحت وقصت لهم حديث غيث عن خطته لوقوع مدحت ؟! 

_ازاى يا بنتى بتقولى غيث مش بيحبك ،انتى مش عارفه كان عامل ايه وانتى فى الغيبوبه ؟! 

_يا ماما من فضلك ،انا عاوزة أمشى من هنا... 

_غمزت فيفى ل سعاد ثم نظرت بمكر إلى ماسه قائله: 

_نتكلم فى الموضوع ده بعدين ثم مالت على ماسه وهمست قائله:ماسه مامتك تعبانه اعقلى شويه يا حبيتى كافيه عليها تعب العملية ،لما تخرجى بسلامه نبقى نتكلم ... 

_نظرت ماسه إلى والدتها وجدتها تضع يدها على قلبها وتنهج 

_مالك يا ماما انتى تعبانه ... 

_مفيش يا ماسه وجع عادى يا حبيتى انا كويسه ،المهم تكونى انتى الا كويسه ... ولما تقومى بسلامه الا انتى عاوزه انا هعمله لكى ،انا معنديش اغلى منك ...... 

❈-❈-❈

_ منزل ماسه وأثناء الانتهاء من الحفر وخروج الآثار ، وكان يقف مدحت بين رجاله يضحك بشده معهم ،فكان تفكيره بأنه أصبح ملك لكل هذة الآثار ،فهو ضحك على فخرى ,رزان،حتى جاك ولكن فى لحظة سمع صوت البوليس يقول ،الكل يثبت مكانه ... 

المكان محاصر ؟! 

_وفى لحظه تمكن مدحت من الهرب ..... 

_بعد هروب مدحت ذهب مسرعاً إلى منزله ليقوم بتجهيز الشنطه والهروب الى خارج البلاد ..... 

_دلف الى غرفه النوم وقام بتجهيز الشنطه،ثم قام بالاتصال على أحد رجاله قائلا: ايوا يا زفت ،حضرت الورق المطلوب ،بسرعه ،تكون فى المطار ،رزان مين يا متخلف اللى هتكون معايا ،ده مجرد كوبرى ،وخلصت منها 

انتهيت المكالمه واستدار ليجد رزان تحمل مسدس فى وجه ..... 

_رزان !!!!!! انتى بتعملى ايه يا حبيتى ،يلا بسرعه مفيش وقت ،يلا علشان نلحق نهرب ؟!وكاد أن يقترب الا انها أوقفته... 

_مكانك يا مدحت ،اثبت مكانك ،انا رزان ،الا بعت الدنيا كلها علشانك اكون كوبرى ،انا فعلا حسيت الغدر من ناحيتك من اول ما شوفت نظرتك ل ماسه ،بس لا يا انا يا انت وفى لحظة اقترب منها مدحت .....لتخرج طلقه تصيب هدفها ... 

نظرت رزان إلى مدحت الذى كان يتألم ويصرخ بشده من أثر الرصاصة التى إصابته ، 

_رزان الحقنى اطلبى الإسعاف،بسرعه .... 

_ظلت تضحك وتصرخ انا كوبرى ههههههههه انا تتضحك عليى ههههههههه طيب ازاى كنت مغفله ،انا بعت غيث ،اه غيث وظلت تتضحك وتصرخ إلى أن أصابها الجنون لتسمع صوت البات ينكسر ويدخل غيث والشرطة معه..... 

_جريت رزان إليه قائله: غيث شوفت انا قتلت مدحت ،اه اصلا انا كوبرى ،شوف انا اخدت تارك ،اه شوفت انا قتلت مدحت ،لا لا مدحت مش لازم يموت اه ده كان لسه بيكلمنى ،اه الإسعاف ، 

_نظر غيث إليها بشفقه وحاول أن يهديها وياخذ منها السلاح بهدوء ... 

_كما اقترب شرطى من مدحت وجده فيه الروح وقام بالاتصال على الإسعاف .... 

_نادى مدحت على غيث ليقترب منه قائلا: غيث يا ابن عمى انا 

_تنهد غيث بألم وهتف قائلا:بلاش كلام يا مدحت الإسعاف على وصول 

_لازم اتكلم يا غيث مفيش وقت ،انا عاوزك تسامحنى ،انا الطمع كان مسيطر عليى ،حاولت اكتر من مرة اقتلك،بس ربنا كان بيحبك ،حتى ماسه مراتك ،انسانه نادرة خليها هى كمان تس. 

_وفارقت روحه إلى ربه ،اما رزان كانت تضحك وتبكى بهيستريا وجاءت الإسعاف واخذت مدحت وتحويل رزان إلى مستشفى الامراض العقليه...... 

❈-❈-❈

_تم تأجيل زفاف فهد وياسمين ،وزياد واسيل ....حتى تستقر الأوضاع..... 

بعد مرور اسبوعين.... 

_طوال فتره الاسبوعين وماسه تتجنب الكلام مع غيث ،كلما حاول الحديث معها أو التقرب منه ،كانت تصده،وهو لم يجبرها على فعل شئ يكفى أنها وافقت الرجوع معه إلى المنزل ثانيه .... 

_فى يوم الجمعه قرر قاسم وفيفى عمل اجتماع للعائله 

للتقرب من ماسه وغيث ،وحتى تحدد موعد الزفاف.... 

_طوال فترة تعب ماسه لم تتركها ياسمين ابدا ،حتى بعد مجيئها الفيلا جاءت معها ،مما اغضب فهد فهو لم يعد يراها وينفرد بها مثل قبل الحادث ،بعد أن نقلت عملها معه فى الشركه ،فكان كل دقيقه يطلبها فى مكتبه بحجه 

جديد،ولكن بعد إقامتها مع ماسه لم يعرف حتى أن يتكلم معها...... 

_دلف فهد داخل الفيلا وعينه تلف يمين ويسار على زوجته وحبيته ولكن لم يجدها ....القى السلام عليهم وجلس بجوار غيث ،الذى ضحك بشده على فهد ... 

_نكز فهد غيث من كتفه ،قائلا: اتلم يا غيث ما الحال من بعضه يا حبيبى هههههههه 

_ضحك غيث ،عندك حق .... 

_سمعواصوت ماسه تنزل مع اسيل من على الدرج وكانت تضحك لتخطف قلب غيث عند سماع ضحكتها ولكن عندما رأته.توقفت عن الضحك ...... 

_حزن غيث عندما رأى رد فعلها هذا وتركهم وذهب الى خارج الفيلا..... 

_القو السلام على الجميع وكانت نظرات ماسه على غيث وهو يخرج همست فيفى بمكر قائله،ولما هو وحشك روحى اتكلمى معاه... 

_ حمحمت ،،انا اطلاقا يا ماما فيفى ،هى ماما لسه مجتش انا مش عارفه اتاخيرت ليه كده... 

_زمانها جايه يا حبيتى ،ربنا يصلح الحال... 

_كل هذا وفهد ياكل فى نفسه ،وينظر إلى الدرج ليرأى ياسمين ...... 

_وفى لحظه وقف وهتف قائلا:بعد اذنكم يا جماعه انا هروح أشوف غيث ..... 

_نظر له قاسم ورفع حاجبه ،غيث اه ،طيب روح وخلى بالك هااااا الفرح قرب 

_احم حاضر يا عمى ... 

_نظرت فيفى الى قاسم ،هو فى ايه !!!!! 

_ضحك عليها وقال: ولا حاجه خلينا نشوف هيحصل ايه ..... 

❈-❈-❈

_فى الاعلى فى غرفه ماسه وياسمين .... 

_طلبت ياسمين من ماسه النزول قبلها لتأخذ شاور ثم تنزل بعدها...... 

_خرجت ياسمين من المرحاض وكانت ترتدي برنس الحمام وتحته ملابسها الداخليه ..... 

_وقفت أمام المرايا لتقوم بتسريح شعرها وكانت تتمايل وتدندن بعد الاغاني.....قامت بالقاء قبله فى الهواء لنفسها قائله: امممم قمر يا بت ياسمسم ؟!.... 

_قمر بس ،قولى غزال،قولى فرسه ..... 

__استدرات ياسمين لتجد فهد يقف وراء الباب وينظر إليها بخبث .... 

_فهد !!!!!!!! يلهوى...... 

وجرت من أمامه الى السرير ،استخبت منه تحت الغطاء...... 

_كانت تتحدث تحت الغطاء ....فهد الا دخلك عيب ،اطلع بره حد يشوفنا... 

_حد يشوفنا !!!! انتى عبيطة يا بت انتى مراتى يلا بقا .... 

_بلا بقا ايه ،اطلع بره بقولك اهو احسن اصوت ..... 

_يلا بقا يا ياسمسم ورينى ..وغمز لها.... 

_أوريك اه يا قليل وقبل أن تكمل سحب فهد الغطاء من عليها لتجري إليه وتستخبى فى حضنه..... 

_ضمها فهد بحب وحنان فهو كان مشتاق إليها بشده ،كانت تخبئ نفسها في احضانه كانها تريد الهروب من نظرات عيناه 

_ضحك فهد على فعلتها ولكن فرح بشده انها اذا ارادت الاختباء فهي تختبئ في حضنه فهو امامها وسندها قرصها فهد من خدها وهمس في اذنيها بنعومه مش يلا بقى توريني يا سمسم 

_حاولت اخراج صوتها ،وهتف باحراج وكسوف ،اتلم يا فهد انت عاوز تشوف ايه ...وخرجت من حضنه ..... 

_كانت نظرات فهد على رقبتها ومقدمه صدرها ثم نظر الى باقى جسمها ....بمكر ،يلا بقا.... 

_ضمت البورنص بشده قائله: اطلع بره يا فهد وبطل قلت ادب... 

_شوفتى بقا انتى الا نيتك وحشه ازاي انا قصدي توريني شعرك يا حبيتى ؟! 

_والله... 

_اه والله ،اصلا الصراحه طلعتى غزال يا قلب فهد.... 

_كانت خجله من كلامه تحمر وجهها من كلامه ،فهى كانت فى شده احراجها؟!.... 

_سمعت طرق على الباب وصرخت قائله: يلهوي يلهوي ،اروح فين استخبى فين ... 

_كان فهد مصدوم من كلامها،اقترب منها وحاوط خصرها قائلا: اتهدي بقا فى ايه انتى مراتى اعقلى بقا .... 

_يسلام حتى لو مراتك مينفعش تكون هنا ،اخرج يلا... 

_اممممم موافق بس بشرط ... 

_شرط !!!!وايه هو بقا ؟! 

_هاتى بوسه ! 

_يا فهد اتلم بقا .... 

_وفى لحظه قبلها فهد من شفتيها وضمها إليه بحنان وفى لحظه بتادلته ياسمين نظر إليها فهد وجد حمالات ملابسها تظهر ومقدمه صدرها ... ابتعد عنها وقام بتعديل ملابسها ووضع قبله على جبينها وخرج مسرعا... 

فهو زوجها ويحافظ عليها من نفسه .... حتى موعد الفرح .... 

_اما ياسمين فرحت على موقف فهد وحمدت ربها بأن رزقها بزوج مثله .... 

❈-❈-❈

كانت اسيل تقف فى المطبخ تقوم بعمل عصير لها ... 

_كانت شارده تفكر فى زياد فهو تأخر فى المجي.... 

_وجدت من يضمها من الخلف وقام بتقبيل عنقها ....قائلا: وحشتنى يا روحى ...... سرحانه فى ايه ... 

_استدرات له قائلة: فيك يا زيزو اصلك وحشتنى وكمان اتاخيرت ..... 

_زيزو ،لا وكمان وحشتنى ،يبقى فى ايه حاجه يا روحى قولى على طول ..... 

_انا ولا حاجه يا زيزو ،مفيش خالص ،ثم رفعت سكنيه فى وجه قائله: بس لو عرفت انك روحت حفله توديع العزوبيه ،صدقينى مش هسكت... 

_احبك وانت شرس ..والمقابل ايه علشان مروحش ؟! 

_مقابل اممممم اقولك انا غمض عينك .... 

وبالفعل غمض زياد عينه ،واقترب منه اسيل واحس بانفاسها قريبه منه وكلما اقتربت اكثر كانت تخطف أنفاسه ثم مالت على خده وقامت بعضه وجرت من أمامه...... 

_فتح زياد عينه ،فهو لم يصدق ما فعلته اسيل ،ضحك وخرج وراها.........


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نهى عادل من رواية الماسة، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية