رواية جديدة الماسة لنهى عادل - الفصل الأخير - الأحد 16/11/2025
قراءة رواية الماسة كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية الماسة
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نهى عادل
الفصل الأخير
تم النشر يوم الأحد
16/11/2025
يكفينا من الحياة ..
لحظةُ حبٍّ أحسسناها بصدقٍ مرة واحدة ..
ولو ذهبت غير آتية ..!
ويكفينا من العمر ..
فرحةُ قلبٍ عشناها و إن كانت نادرةً و عزيزة ..!
ويكفينا من أيامنا ..
غمرةُ أب و حضنُ أم .. ارتمينا فيهم ..
ولو حتي يوماً كان ..!
ويكفينا في الرحلة ..
صديقٌ وجدنا الراحة و الأمان في قربه ..
ولو في بعد المسافات تعذر لقيانا ..!
ويكفينا من وجودنا ..
الله رباً و حسيباً ..
أحن علينا من أم حانية لرضيع لها في مهده .."!!
#ثم
لن تمنحك الحياةُ يا عزيز القلب كلّ شيء،
صدقني إذا أردتَ أن تكون لك حياة املأ قلبَكَ بالحب لمن حولك واقنع بعطاء ربّك، وارضَ بما قُسِمَ لك..
والسلام لقلبك..
❈-❈-❈
فى المكتب .....
كان يتحدث قاسم مع غيث ولكن أين غيث ،فهو فى عالم تانى ،يريد أن يرضى حبيته زوجته بأى طريقه ....
_هااا يا غيث عرفت انت هتعمل ايه فى الشركه
_نظر قاسم ال غيث وجده شارد الذهن...غيث ،يا غيث ..
_نعم يا بابا كنت بتقول ايه ...
_حزن قاسم على حاله ولده وهتف قائلا: مفيش اطلع انت وبكره نتكلم ...
_تنهد غيث قائلا: انا اسف يا بابا ،بعد اذنك بكره نتكلم ...
_ولا يهمك يا حبيبى ،اطلع انت ،بس عاوز اقولك ان مراتك عمرك ما هتلاقى زيها ،وفعلا ربنا بيحبك يا ابنى أن ماسه مراتك ...ربنا يصلح حالك،وحاول معاها تانى ..
_حاضر يا بابا ... بعد اذنك ....
_خرج مسرعا من عند والده ،ودلف إلى جناحه ينادى عليها ولم يجدها ...خرج من الجناح وأثناء المرور من أمام جناح والدته سمع ...
فى جناح فيفي...
_كانت اسيل وفيفى وماسه يجلسون يختارو تصميم فستان الزفاف ل اسيل.
_كانت اسيل تمسك مجله بها احدث الازياء وأشهر التصميم ،نفخت بضيق قائله: ولا واحد حلو مفيش حاجه على ذوقي
_ردت عليها فيفى : بعكس يا اسيل فى حاجات حلوة كتير ولا انتى ايه رايك يا ميمي؟!
_فعلا يا ماما فى حاجات كتير بس كل واحدة يوم فرحها بتحلم. تكون مميزة ،حاجه كده نادرة ..
_يسلام يا ست ميمي وده ازاى بقا،يعنى ايه مواصفات الفستان تكون ازاى ؟!.
_سرحت ماسه قائله: لازم يكون فستان يشبه الأميرات ،لونه أبيض وفيه ورد بارز و الطرحة تكون طويله مع الحجاب ويكون توب بس يكون له كاب يغطى الجزء اللى فوق ،ولما البسه يخطف قلب جوزى ،اى حد يشوفه حاجه كده زى الخيال ،مع كل كلمه كانت تبكى غافلا عن غيث الذى سمع حديثها وأقسم بأنه سيعوضها عن كل شئ .....
❈-❈-❈
بعد مرور ثلاثه ايام .....
واليوم تم استلام الفستاتين ل اسيل ،طلبت فيفى ماسه واسيل فى جناحها لتقوم اسيل بعمل اخر بروفه ل فستانها.....
_ارتدت اسيل الفستان فكانت آيه من الجمال.... كانت تنظر لها ماسه بحب اخوي صادق ولكن تمنيت أن تكون مكانها.... وسرحت ....
_ ماسه فتاه جميله وبسيطه محبه للجميع تعرف أمور دينها ،حافظت على جمالها لنفسها ولزوجها ،أردت تعيش قصه حب ،يحبها رجل لنفسها لجمال روحها ،كانت ونعمه الابنه الباره بوالدتها ،صديقه فى وقت الشده ...
قلبها من الالماس ،فهى لم تعرف الطمع ولاء أن تكون قاسيه ،تحب أن تسامح الجميع ،حتى عندما كذب غيث عليها اول مره ،فكرت بقلبها وليس عقلها ،عزيزة النفس ،
الكثير يقول بأنها لا تملك كرامة ل مسامحه غيث ،ولكن هى تعرف أن التسامح والعفو والمغفره من عند الله ،اغضبت ،منه ولكن تعرف جيداً بأن غيث رجل بمعنى الكلمه ،ارد الله أن يكون بعد صبرها أن يكون جبرها غيث ،زوجها و حبيبها
_حلمها بسيط جدا كانت تريد أن ترتدي فستان أبيض بمواصفات خاصة ،كانت تريد ان تكون يوم زفافها أسطوري ولكن حلمها تغير ،وتغيرت كل أحلامها.....
_كل هذا وماسه شارده وهى ترى اسيل ترتدى فستان زفافها ...؟.
_افاقت على حديث فيفى قائله: ميمي ايه رايك انا شايفه أن الفستان مش محتاج توسيع تانى ،كده مظبوط على اسيل ،ولا انتى ايه رايك يا ميمى....
_هااااا بتقولى حاجه يا ماما....
_ذهبت إليها فيفى: اخذتها فى حضنها قائله: مالك يا حبيتى ...
_بكت ماسه بشده وجرت إليها اسيل : مالك يا ماسه فى ايه ،انتى لسه زعلانه من أبيه .....
_مسحت ماسه دموعها قائله: مفيش حاجه انا كويسه الحمدلله ،ثم نظرت الي اسيل ،الفستان عليكى تحفه تحفه يا اسيل مبروك يا حبيتى ،انا معرفش ياسمين كانت جيت هى كمان وعملت بروفه فستانها هنا كمان يلا بكره اشوفه ،انا هقوم رايحه الجناح ....
_استنى يا ماسه اقعدي معانا شويه خلينا نشوف بقيت الحاجه ،يلا يا اسيل قومى غيرى الفستان......
_حاضر يا ماما .....بس انا مش قادرة اجرب الفستان التانى ،اقولك خلى ماسه تجربه هى .....
_خالص خليها بكره تبقى تقيسه يا ماما مفيش مشكله
_ردت فيفى عليها:مينفعش يا حبيتى مفيش وقت ،البسه وخلينا نشوف التصميم بتاعه ازاى ،احنا اول مره هنشوفه دلوقتى .......
_احضرت اسيل علبه كبيره ،وا اعطتها ل ماسه لتقوم بفتحها....
_فتحت ماسه العلبه ،نظرت بذهول إلى الفستان ،ان كان أحد يخبرها بأن قر ء أفكارها و حلمها لم تصدق .....فهو فستان أحلامها بكل مواصفاته ولونه ابيض ،كان يشبه فستان الأميرات......أمسكت الفستان بيدها وظلت تدور به ونسيت ان فيفى واسيل معها فى الغرفه وان هذا الفستان ملك ل اسيل .......آفاقت وهتفت قائله:
_ انا اسفه مكنش قصدى،انا رايحه غرفه اللبس بعد اذنكم .....
_خرجت من غرفه اللبس وكانت تتحدث قائله : اسيل تعالى اقفلى ليا السوست.
_توقفت عن الكلام عندما وجدت أن الذى يقف أمامها غيث بمفرده فى الغرفه....
_غيث ؟! حاولت الفرار من أمامه ولكن كان هو الاسرع وحاوط خصرها بتملك وحب قائلا: رايحه فين يا ماستى ....وحشتنى وظل يوزع القبل على وجهها ورقبتها وفى لحظه أحست ماسه بيده على ضهرها يقفل لها الستوسته ببطء شديد مهلك لقلبها......
_حاولت اخراج صوتها من شد خجلها وهى تقف أمامه ،ولكن تذكرت انها من بدأت اللعب بنار ....
_لو سمحت يا غيث ،ممكن تسيبنى اغير فستان اسيل ...
_ضمها بقوة وقبلها من شفتيها:ومين قالك أنه فستان اسيل ،ده فستانك انتى يا حبيتى ،فستان فرحك.....
_فستانى ؟! وفرحى ؟! قصدك ايه ....
_تنهد بألم وهتف قائلا: انا اسف يا ماستى ،اسف على كل حاجه،اسف انى ضيعت فرحتك واسف انى ظلمتك معايا
تعالى نبدء من جديد ،هعوضك على كل لحظه نزلت فيها دموعك الغاليه ماستى الغاليه تقبلى تتجوزيني؟!
_كانت تسمع حديثه وتبكى ،هى ترى الصدق فى عينه يكفى هجر وحرمان هى تحبه ،وان الله يغفر الذنوب ماذا نحن البشر لا نغفر !!!
،ابتعد عنها ونظر إليها....
_وجدها صامته لا تتحدث،تنهد بضعف وانكسار: انا مش هاجبرك بس عاوزك تصدقى انى فعلا بحبك ...
_كان الرد منها ،انها لاول مرة تقترب إليه وضمته ومالت برأسها على كتفه قائله : وانا كمان بحبك اوى .... ومواقفه اتجوز ك.....
_ضمها غيث بحب وظل يوزع القبل على وجهها ورقبتها قائلا: بحبك بحبك يا احلى ماسه ...
_وانا كمان بحبك يا غيث.......
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوع.......
_اليوم من أسعد أيام حياتهم ،فقد منى الله عليهم بأزواج يحبونها ويخافون عليهم اليوم اتحاد قلوبهم وأرواحهم معنا.
فى الجناح المخصص لتزينهم يقف كل من ماسه وياسمين واسيل يضعون اللمسات الاخيره من زينتهم فركت اسيل بيدها وهتفت انا خائفه اوي يا بنات انا عارفه ان زياد بيحبني وهيبقى حنين،بس مجرد الفكرة أن احنا هنكون مع بعض مرعوبه.
"نظرت لها ياسمين بتوتر أكثر ،أما انا اعمل ايه ،المجنون اللى معايا ،وكل شويه يتصل بى يقولي هتموتي يا سوسو عاااااا....
"عندكم حق يا بنات ،انا متوتره اكثر منكم.
نعم !!!!!!!!!!
نظروا لها بحده وهتفت ياسمين ،متوتر ه لا والله ده على اساس اول مرة يا ختي أتنلي و يسيبنا احنا ناخد الصدمه..
تم الانتهاء من تجهيزهم فكانوا حوريات من الجنه بحجابهم المزين وجوههم.
سمعوا طرق علي الباب ،لتدخل فيفى .
"بسم الله ماشاء الله،ايه الجمال ده يا بنات ،انا أخاف عليكم كده،
ذهبت إليها ماسة و قبلتها بحب وهتفت ،بجد يا ماما فيفي أنا حلوة ،ضمتها فيفي بحب وحنان قائلة:
"طبعا يا قلب ماما زى القمر ،ونفسي اشوف غيث هيعمل ايه لما بشوفك ،
وضعت اسيل علي خصرها،جرى ايه يا ست ماما،وأنا فين ،هى ماسة بس اللى عروسة،
"احتضانها فيفي بشده،وانا اقدر انسى بنوتى العسل اللى كبرت وبقت أحلى عروسه ،ماشاء الله كلكم قمر وعسلات،وانتى ياسمسم ،طالعه قمر يا حبيتى ،ومش اقولك فهد عامل ازاى في جناحه ،مجنون،الله يكون في عونك.
ضحك ياسمين بخجل ،وهى تتذكر كلمات فهد لها.
"أومال ،فين ماما وطنط فتحيه وعم فخرى يا ماما
"عمك مع الرجال،وسعاد وفتحية شويه وطالعين ،كانوا بيستقبله المعازيم تحت في القاعه.
وبعد لحظات جاءت سعاد ،وفتحية .
نظرت سعاد الى ابنتها ولم تصدق عينيها ،بكت بشده حمدت الله كثيرا أنها رأتها بفستان زفافها.
ضمتها بحب وهتفت،مبروك يا ميمي ،ربنا يسعدك يا حبيتى ،انتى فعلا تستاهلى كل خير ،تستاهلى تكونى مع غيث.
"مسحت ماسة دموع ولدتها،ورتبت على ظهرها،فاماسه كانت ونعمه الابنه الباره بها
"ما تعيطيش يا ماما،لحسن انا كمان هاعيط و والميك اب هيبوظ
تأملت فتحيه ياسمين بحب و احتضنتها، فهى ابنتها الوحيده ،مبروك يا سمين ،مبروك يا نن عين أمك مبروك يا ضنايا .
"الله يبارك فيكي يا ماما ،فين بابا؟؟
"ابوكى تحت وشويه هيطلع ،علشان يسلمك ،انتى وميمي لعرسانكم..
فرحت ماسة ،عند سماع كلمات زوجه عمها،فبعد هذه الأحداث الاخير ،تغير عمها،فكان ونعم الاب والسند
بعد لحظات ،جاء كل عريس ليأخذ عروسته.
تقدم زياد من قاسم لياخذ منه اسيل ،نظر لها بحب ثم قبل جبتها وهتف ،مبروك يا حبيتى .
تحت خجلها الشديد همست ،الله يبارك فيك يا زياد
هتف قاسم ل زياد "طبعا مش هوصيك عليها يا زياد
_نظر زياد إلى اسيل بحب قائلا: اسيل فى قلبى يا عمى ؟!
_ أمسك فخرى يد ماسه : مبروك يا حبيتى ،مبروك يا بنت اخويا ،
_الله يبارك فيك يا عمى ،ربنا يخليك لنا .....
_غيث يا ابنى خلى بالك من ماسه ،ده جوهرة نادرة زى اسمها....
_اتطمن يا عمى فخرى ،واخذ منه ماسه وقام بضمها ووضع قبله على جبينها قائلا:مبروك يا حبيتى ،مبروك يا ماستى ...
_همست بخجل ،الله يبارك فيك ...
_كان يقف فهد على أعصابه ،فى ايه يا جماعه فاضل انا .....انا عاوز اتجوز ...
_ضحك الجميع عليه ..وذهب مسرعا إلى ياسمين وامسكها ،قائلا: من غير ما تقول يا عم فخرى ياسمين فى قلبى وعينى وفى كل حته .....يلا بقا عاوز اتجوز
_ الجميع فى حالة ذهول من فهد ظلوا يضحكوا بشده عليه.....
_كان فرح اسطوري بمعنى الكلمه، الكل اجتمع على الحب والمحبه والمودة والرحمة،كان كل عريس ينظر إلى زوجته بحب وهو يراها وهى ايه من الجمال والرقه...
"بعد الانتهاء من الزفاف....
رفع غيث ماسة بين زراعيه بسعاده وهو يصعد بها على جناح الفندق بعد انتهاء حفل زفافهم الضخم الذى اقيم فى قاعه الفندق طلع بها غيث الى فوق حيث الجناح المجهز للعروسين .
انزل غيث ماسة وهو مازال يحتضنها
ويضمها اليه بتملك
وهو يهمس و يقبل اذنها بحنان
"مبروك يا قلب غيث
ماسة وهي تدفن وجهها في عنقه بخجل
وهي تشعر بتوترها يزداد،الله يبارك فيك يا حبيبي
رفع غيث وجه ماسة اليه وهو يلاحظ توترها الواضح
مرر غيث يده على فستان زفاف ماسة الرائع، رغم انه الذى قام باختياره..
وهو يقول بلطف حتى يشعرها بالامان
" ايه رأيك تغيري فستانك ونصلى ونبدء حياتنا من جديد .
ماسة وهي تهز راسها وتقول بخجل ،حاضر
ليطبع قبله رقيقه على وجنتها
" انا هغير هدومي في الاوضه التانيه ولما تخلصي ناديني
ويخرج غيث وهو يبتسم من خجلها الواضح،رغم انهم ليست اول مرة مع بعضهم.
تنفست ،بتوتر ..وهمست
"اهدي يا ماسة و متخافيش دا غيث حبيبك ومش اول مره نبقى لوحدنا مع بعض.ما احنا متجوزين من زمان ،ومش أول مرة هيحصل ،كده وعندما تذكرت انها كانت حامل ،وتم اجاضها نتيجه طلق ناري حزنت بشده.
تنهدت ماسة بحزن، خلعت طرحتها أولا وعندما حاولت فتح سوسته الفستان فشلت ، لتحاول مره اخرى ولكنها فشلت ايضا لتقف حائره
لتسمع طرقات على باب الاوضه.
" ماستى خلصتي يا حبيبتي.
ماسة بتوتر و خجل وهي تفتح باب الغرفه.
"مش عارفه افتح سوسته الفستان وعضت على شفايفها.
"نظر لها غيث بمكر وهتف ،تعالى يا حبيتى وانا افتحها.
"نظرت له بحده،افتحها وخليك مؤدب يا غيث
"حاضر ،يا عيون وقلب غيث .تعالى
"رفع غيث شعر ماسة بعيد عن ضهرها وهو يقوم بتقبيل عنقها من الخلف بحنان ويقوم بفتح سوسته الفستان ببطئ شديد..
وماسة تتشبث بتوتر بالفستان حتى لا يقع عنها
وفي نفس اللحظه شعرت باصابع غيث تتحسس ظهرها برقه وحنان ليرتعش جسدها بتجاوب معه وهو يضم ظهرها بشوق اليه ويتخلص من الفستان وهو يرفعها برقه من بين طبقاته
شهقت ماسة بخجل وهي تجد نفسها تقف شبه عاريه بين يدي غيث وهو يضمها اليه بلهفه وشوق شديد
غيث!!!!!
"قلب وحياه ودنيا غيث ليقبل غيث شفتيها قبل صغيره بتمهل حتى استجابت اليه.
طالت قبلتهم ويده تتحسس منحنياتها بعشق حتى تخلص من جميع ما ترتديه
حملها غيث بحنان وهو مازال يقبلها بجنون
واستلقي بجانبها وهو يقبلها بحب وعشق .
_وذهبوا الي عالمهم.
.. فى جناح آخر ،كانت اسيل في شده خجلها وتوترها،
وقفت اسيل في وسط الاوضة و قرب منها زياد وفك طرحتها... وحضنها وهتف الف مبروك يا حبيبتي... اخيرا بقيتي معايا.
"الله يبارك فيك ياحبيبي .
روحى غيرى الفستان. وفى الحمام .وانا هغير بره
و غمزلها بمكر
دلفت اسيل الى المرحاض.،كانت هتنهار من الخوف.. غيرت فستانها ولبست الاسيدال,وخرجت من المرحاض
" كان زياد يجلس على طرف السرير مستنيها.لقاها لابسة الاسيدال رفع حاجبه.
ايه دا يا سلو ،ده الاسيدال علشان نصلى !!
"اه أن كان كده ماشى ،وقاموا بصلاه
بعد الانتهاء من الصلاة ،وضعت زياد يده علي رأسها وقال الدعاء.
وضعت اسيل يدها علي جبينها ومثلت انها دايخة .
_اه يا دماغى ،الحقني يا زياد
جرى زياد لها،،مالك فيكي ايه،يا حبيبتي
_دايخه اوي يا زياد حاسة اني تعبانة وعاوزة أنام
_ يمكن يكون إرهاق من الفرح ،حضرتك مابطلتيش رقص ،قولتك وفري صحتك للجاي وجز علي أسنانه
لا مش من الرقص ،دا قلة نوم، انا عاوزة أنام يا زياد
طب تعالي نامي.. ووضع قبله على جبينها ودثرها بالغطاء
_انت هاتعمل ايه..؟؟؟
_هنام. لاني تعبان بردو ، عندك مانع
_هاااا لا معنديش ،اسيل فى سرها ،يلهوى علي الليله اللى مش عاوزة تعدى ،وانا هنام جنبه ازاى ده.
نام زياد جنبها وطفى النور.واسيل هاتموت من الكسوف ومش عارفة تعمل ايه ؟؟؟اول ما حست ان زياد راح في النوم،قامت تتسحب وخرجت من الاوضة ودخلت اوضة تانية ،تحاول تنام فيها.
زياد وهو واقف وراها ياترى النوم لوحدك حلو يا سلو .
اتخضت اسيل .
زياد !!!!!!!!
قرب منها زياد وضمها، من اول ما شوفتك وانتى بترقصي و تتنططي فى الفرح كده عرفت انك بتخططي لحاجة.، ليه كدبتي عليا؟!.
ارتبكت اسيل وأصبح وجهها شديد الاحمرار ، اصل انا كنت جعانه ومكسوفه اقولك.
" مش مقتنع،يا اسيل على فكرة
"الصراحه بقا، كنت خايفة ..
حضنها زياد بحب وعشق ،طب ليه متقليش انا لايمكن اجبرك علي حاجة انتى مش عاوزها..؟!!!!
فكرت انى اقولك كده ،أنا اسفه يا زياد؟؟
"قبلها زياد من خدها .وضمها إلى صدرة بقوة ،وهتف طيب وبعد كده الايام اللى جاية ،كنتى هتعملى فيهم ايه وتهربي منى؟؟؟؟؟
رتب علي ظهرها بكل حب وحنان ونظر لها بمكر .
ارتبكت اسيل بشده وهتفت،أنا عاوزة أنام يا زياد
"تصدقى وانا كمان عايز أنام ،حملها زياد بيده وضمها الى صدره وظل يقبلها في عنقها.
"زياد ،انت بتعمل ايه ؟؟؟
"رايح أنام يا حبيبتي ،بحبك
ضحكت ايسل بشده ،ولفت يدها حول عنقه،وانا بموت فيك يا زيزو
"غمز لها وهتف صلاة النبى احسن
""وذهبوا الي عالمهم....
اما الثنائي المرح...
كانت تجرى ياسمين في الجناح ،ويجرى وراها فهد
"يا بت أتهدي تعبتيني معاكى ،و صحتي هتروح ،والاداء مش هيكون ولا بد
"اتلم يا فهد ،وبطل قليت أدب ...
"يا حبيتى تعالى الله يهديكي ،احنا من بعض ما خلصنا صلاة وانتى بتجري منى .
"علشان عارفه ،انت عاوز ايه ،
ضحك بخبث :طيب انا عاوزه ايه
عاوز قليت ادب!!!!!
قليت ادب !!!!!
يا مالت بختك يا فهد ،اخرتها ياحصلك كده،يا حبيتى تعالى.كده عيب في حقى والله . شكلى بقا وحش
ثم صرخ فيها ،ياسمين تعالى.
نزلت ياسمين من علي الطاولة ،لتقف أمامه، متوترة بشده
جز علي أسنانه ،واخذ يشد في شعره بعنف ،هو لم يقصد أن يصرخ عليها فى ليله زفافهم .
ضمها بحب وحنان ،واخذ يوزع القبل على عنقها ووجهها
وهى كانت فى شده خجلها،سامحينى يا سمسمه مكنش قصدى ، انا زعلتك ولازم أصلحك ،حملها بين بيده وضمها.
ايه انت بتعمل ايه !!!
"الله ما قولتك ها صلحك،وغمز لها وهتف ،لقد دقت ساعة العمل .....
وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح.
يتبع
