رواية مقيد بعشقها سحر خالد - الفصل السابع
رواية مقيد بعشقها
بقلم الكاتبة سحر خالد
الفصل السابع
رواية
مقيد بعشقها
في مساء شعرت سلسبيل بالعطش وهي تجلس في غرفتها لتخرج من الغرفه وكادت ان تذهب الى المطبخ لتاتي ببعض من الماء ولكنها تفاجات بااغر يقف امامها نظر اليها داغر بلهفه ....
وقد عائده الان من العمل ليقترب منها ولكنها دخلت الى غرفتها واغلقت الباب دق داغر على الباب ودخل وتركه مفتوح وهو يسالها بقلق..... مالك يا سلسبيل تعبانه خارجه بره الاوضه ليه دلوقت..
نظرت له سلسبيل بارتباك وهي تقول..... لا انا خرجت اجيب ميه بس..
نظر اليها داخل بابتسامه وهو يقول ....حاضر هانزل هاجيب انا حالا..
قال كلامه وكاد ان يخرج...
منذ قليل قد عاد حازم من احد السهرات الذي يذهب اليها و صعد الى الاعلى ليتفاجا بداغر الذي دخل غرفه سلسبيل اشتعلت النيران داخل عيونه وهو يهمس..... عامله فيها شريفه وانتي دايره على حل شعرك مبقاش حازم ان ما خليت سيرتك على كل لسان ...
قال كلامه و اقترب من الغرفه وسامعهم يتحدثون لتاتي فكره شيطانيه في عقله؟؟!
ليغلق الباب وهو يصرخ باعلى صوته في المنزل....
يا بابا يا ماما تعالوا شوفوا داغر بيه بيعمل ايه
توسعت عيون داغر وسلسبيل بصدمه من موضوع اغلاق الباب وغير ذلك صراخ حازم بكلام غير مفهوم سلسبيل بصدمه وقلق..... ايه اللي بيحصل..
داغر بعدم فهم....... مش عارف حازم بينادي لهم ليه ..
قال كلامه وحاول ان يفتح الباب ولكنه كان مغلق من الخارج...
❈-❈-❈
في هذه اللحظه قد اتى كل من في المنزل الحاجه آمنه والبنات و عابد وعامر وادم وزوجاتهم وامير الذي لا يفهم اي شيء، وهو ينظر الي باب سلسبيل المغلق بقلق شديد..
الحاج آمنه بحيره وهي تجد حازم يقف على باب سلسبيل المغلق ويمسك بالباب وهو يصرخ ......في ايه يا حازم ايه اللي حصل وليه الدوشه ده على اخر الليل؟!
حازم بغضب...... في ان الاستاذه اللي جايبها الاستاذ داغر تقعد عندنا وعامله فيها محترمه اول ما جيت لقيت داغر معها في الاوضه
صرخ امير بغضب وهو يقترب من حازم يلكمه ليقع ارضا ويصرخ....... انت بتقول ايه يا حيوان انت تجننت تحترم نفسك
حازم وهو يمسك بوجهه من الالم .......دي الحقيقه ولو مش مصدق هي جوه دلوقتي مع داغر...
قال كلامه وكاد امير ان يهجم عليه مره اخرى ولكن فتحت الحاجه امنه الباب لتظهر من خلفه سلسبيل ادغر الذين يقفون لا يفهمون شيء....
الحاج آمنه..... انت بتعمل ايه هنا يا داغر ينفع تدخل عندها في نص الليل كده ..
داغر بصدمه وهو ينظر لحازم بغيظ ......انا ماكنتش عندها انا كنت باتكلم معها كلمتين بس والباب كان مفتوح حازم اللي قفل الباب وعمل الدوشه دي كلها..
حازم بعد ان وقف على قدميها..... انا ماقفلتش الباب انا كنت واقف بره وسمعت صوتكم و انتو كنت قافلين الباب عليكم...
اقترب امير من سلسبيل وهو يرميها بنظرات غاضبه حارقه ....
❈-❈-❈
اقترب داغر بغضب لحازم وهو يصرخ في .......انت اتجننت يا حيوان مين اللي كانوا قافلين الباب اقسم بالله يا حازم لو ما لميت الدور لاقتلك هنا مكانك...
حاولوا عامر وعابد ان يفصلوا بينهم اما ادم فكان ينظر الى سلسبيل بنظرات غير مفهومه غامضه.
..
والحاجه آمنه التي صرخت بغضب...... بس انت وهو الكل يسكت وسلسبيل و ادغر معي على الاوضه عايزه اتكلم معاهم...
❈-❈-❈
كانت تجلس ندى تفكر بما حدث في الصباح عندما كانت تتكلم مع سلسبيل توهمت انها سمعت صوت ادم بالتاكيد توهمك فكيف تكون سلسبيل مع ادم كيف لم تضع في بالها، فهم يومين وابنتها سوف تعود لها وينتهي كل هذا البعد....
❈-❈-❈
على الجهه الاخرى في غرفه الحاجه آمنه التي كانت تجلس تهز قدمها بعصبيه شديده وتنظر الى داغر الذي كان يجلس امامها وسلسبيل تنتظر في الخارج
لتقول.....ايه اللي حصل يااغر دخلت اوضه البنت في نص الليل عايز تجيب لنا العار؟؟
داغر.....الموضوع كله زي ما قلت كده وحازم اللي قفل الباب وخلق سوء التفاهم ده من البدايه بس لا انا ولا سلسبيل لنا ذنب....
صرخت الحاجه آمنه بغضب....... ازاي مالكش ذنب ازاي كل اللي في البيت شافوا انك كنت جوه الاوضه والباب مقفول غير الخدامين سيرتني هتبقى على كل لسان هتفضحونا في البلد ....
داغر بغضب..... معاش ولا كان اللي يجيب سيرتنا انا ماعملتش حاجه غلط ولا سلسبيل واللي هيجيب سيرتنا او سيره سلسبيل بحاجه هاقطعه لسانه قبل مايفكر ينطق احنا مش قليلين في البلد عشان حد يتكلم علينا.....
الحاج آمنه .....وعشان احنا مش قليلين في البلد هيتكلموا هيتكلموا علينا يا داغر....
قالت كلامها ثم نظرت اليه وهي تقول ......فرحك هيبقى بكره على البنت دي...
توسعت عيون داغر وهو يقول .....ازاي سلسبيل مش هتوافق وانا عمري ما هاوافق ان اتجوزها بالطريقه دي....
الحاج آمنه .....انت هتكذب علي يا داغر ...غير وجودك في اوضه البنت وقبليها نظراتك لها وخوفك عليها في المستشفى ده كله بيخليني اعرف انك عينك منها خلينا نلم الموضوع قبل ماينتشر في البلد وبدل مايقولوا .... كان في اوضه البنت الاجنبيه بالليل لوحدهم يقولوا كان في اوضه خطيبته و مراته اللي هتبقى بكره وهيتكتب كتابهم....
اكملت ....وان كان على ست سلسبيل اللي زعلان على زعلها قوي كده سيبها لي انا هاكلمها ...
نظر داغر بعدم اقتناع وهو يقول ......جدتي انا مش عايز كلام في الموضوع ده سلسبيل لو في يوم هتتجوزني هتتجوزني لانها عايزه كده مش عشان مجبوره او غصب عنها ومش هنقدر نغصب عليها اصلا هي حره ممكن تقول انا همشي وبلاها جواز يبقى بلاش كلام في حكايه الجواز ده احسن....
الحاج آمنه...... اخرج يا داغر وزي ما قلت سيب سلسبيل انا هاتكلم معها واستنى بره وابعتها.....
قالت كلامها ليهز داغر راسه بياس منها برغم انه يتمنى ان توافق سلسبيل على الزواج منه، ولكن في نفس الوقت يكره نفسه وكل ما يتذكر ماحدث لا يريد لاحد ان يتكلم عنها بشيء سيء ....
يعشقها ولكن ترى هل هي ستوافق وتعطيه فرصه ليكمل حياته معها اما سترحل وتتركه بعد ان تعرف بموضوع الزواج ؟؟؟!
❈-❈-❈
في الخارج ومنذ قليل كان يقف امير امام سلسبيل التي تجلس على احد المقاعد امام غرفه الحاجه آمنه بغضب شديد وهو يرمقها بنظرات حارقه ثم نهض بعد ان لم يستطع الصمود اكثر من ذلك وهو يصرخ...
امير.... قولي يا ست سلسبيل كان في الاوضه داغر بيعمل ايه...
سلسبيل بصدمه .....حتى انت يا امير مفكر ان داغر كان جاي عشان حاجه او بيني وبينه حاجه؟؟!
امير بغضب وغيره .....مش مفكر بس هو كان في اوضتك بيعمل ايه ؟؟! انا بسال مش باقول ان بينكم حاجه ردي على السؤال باجابه ماترديش بسؤال تاني...
سلسبيل بنفز الصبر .....امير انت ابن خالي اه وجاي معي لحد هنا وشكرا قوي بس انك تتدخل وتقول انا كنت معه بعمل ايه ده غلط غلط لانك المفروض الوحيد اللي عارف ومتاكد انه مستحيل اعمل كده
وان ده كله كلام من دماغ الاستاذ حازم واكيد عايز يوقعنا في بعض... اكيد انا مش هادخل مع داغر او غيره اوضه واقفل الباب ادغر صحيح كان في الاوضه بيتكلم معي بس الباب ماكانش مقفول وحازم اللي قفله ونادي على الكل ....
تنفست بسرعه بعد ان قالت كل هذا الكلام مره واحده...
رمقها امير بنظرات غاضبه ... ثم تركها ورحل خارج المنزل لم يتراجع ولم يستمع لنداءات سلسبيل عليه ..
ليخرج خرج المنزل ويرحل بسيارته بسرعه كبيره....
❈-❈-❈
في الاعلى كانت تجلس نورهان و تقول ...... يابت اهدي بقى انتي عماله رايحه جايه خيلتيني؟؟!
سيلين بغضب وحقد...... كان معها في الاوضه يا ماما كان معها بيعمل ايه؟؟!
نورهان ....وانا ايش عرفني كان معها بيعمل ايه ابن احلام هو انا كنت معهم؟؟!
نظرت لها سيلين بغضب وهي تقول .....وانا هاعمل ايه دلوقتي؟؟!
نورهان باستغراب .....هتعملي ايه في ايه ؟؟
سيلين...... هاعمل ايه انتي من زمان بتدخلي في دماغي ان داغر هيكون لي مش لحد تاني وان البنت لازم تكون لابن عمها لحد ماخلاص حبيته دلوقتي اعمل ايه هتسيبي داغر يروح يتجوز البت دي ؟!
ضحكت نورهان وهي تقول بعد ان نظرت لابنتها........... انتي مجنونه مين يتجوز مين معقول ستك هترضى انه داغر يتجوز البت امريكانيه اللي لا نعرف اصلها ولا فصلها ...
ضحكت اكثر وهي تكمل ....كانت رضيت باندي زمان ندى ماكانتش امريكانيه و من هنا عايشه في بلدنا وعارفين اصلها وفصلها ومع كده ستك طفشتها اكثر من مره وحاولت تعمل مشاكل بينها وبين ادم اكثر من مره وهي كانت الداعم الوحيد ليا عشان ننهي على ندى وبنتها اللي اختفوا من الوجود ....واحده عملت ده كله هتقبل واحده امريكانيه تبقى مرات حفيدها ؟؟
تنهدت سيلين برتاح وهي تجلس بجانب امها وتقول...... يعني ده رايك تفتكري طيب ممكن تعمل فيها ايه ؟؟!
هزت نورهان كتفيها بعدم معرفه وهي تقول..... ماحدش يتوقع ستك ممكن تخليها تمشي او تعمل حاجه تاني ومش بعيد تتخلص منها !!
قالت كلامها ونهضت لتخرج من الغرفه وتركت ابنتها عيونها مفتوحه من الصدمه ...
صدمه كبيره اول مره تعرف الى اين يصل تفكير جدتها هل يمكن لجدتها ان تقتل وهنا جاء في عقلها افكار اخرى هل بالفعل قتلت من قبل ؟!!
هزت راسها وهي تقول ..... فكك يا سيلين مش مهم هي عملت ايه جدتي.. المهم تخلصني من البلوه دي داغر هيكون لي هو اللي ماسك شغل العيله وكل حاجه في يديه وطبعه حلوه عن حازم لازما يكون لي عشان انا اضمن ان اكون ست البيت في المستقبل....
❈-❈-❈
في غرفه الحاجه آمنه مره اخرى كانت هذه المره تجلس مع سلسبيل التي دخلت الى الغرفه جلست امامها سلسبيل بهدوء...... قبل ما تبداي اي كلام عايزه اقول ان مافيش بيني وبين داغر حفيدك اي حاجه وان كل حاجه حصلت مجرد سوء تفاهم مش اكثر.....
الحاج آمنه وهي تجلس بجانبها و تمسك يدها بين يديه وهي تقول باستعطاف....... عارفه يا قلبي يعلم ربنا من ساعه ما جئت هنا يا سلسبيل وانا بعتبرك زي بنات اولادي بالضبط وعارفه ومتاكده ان مافيش بينك وبين داغر اي حاجه كل اللي حصل سوء تفاهم.....
ابتسمت لها سلسبيل وهي تعلم ان كل هذا ما هو الا تمثيل ولكنها قالت بهدوء رغم النيران التي اشتعلت داخل قلبها من هذه الافعى....... تمام مبسوطه قوي ان حضرتك فهمتي الموضوع عكس ما سمعت عن شخصيتك من اللي في البيت انك قاسيه وكده...
هزت الحاجه آمنه راسها وهي تنهض وتقول..... يا بنتي القسوه دي قناع بالبسه عشان امشي الامور بس صدقيني انا قلبي يشيل من حبايب الف بصي
ياسلسبيل عشان ننهي الموضوع لو انا اللي شفتك انتي وداغر بس كان الموضوع هيعدي لاني واثقه فيكم ....
بس اللي في البيت كله شاف انكم في اوضه واحده ومقفول بابها غير كمان الخدامين اللي الخبر هينتشر في البلد بكره قبل طلوع الشمس....
نظرت الى سلسبيل باستعطاف وهي تقول .....عشان خاطري يا بنتي اقبلي انك تتجوزي داغر...
همت سلسبيل بالرد ولكن الحاجه آمنه قطعتها وهي تكمل...... انا عارفه انك مش مضطره تعملي كده وممكن تقولي هامشي و سيب البيت وعادي ولا يهمك بس انا بقول عشان خاطري اقبلي عشان الفضائح وسيرتني هتبقى على كل لسان وصدقيني داغر حفيد كويس جدا وبيحبك اوعى تقول انك ماشفتيش نظرات الحب والاعجاب اللي في عيونه لكي....
همت سلسبيل بالرد مره اخرى ورفض الموضوع تماما ولكنها فكرت قليلا في عقلها ثم قالت بغموض....... بس انا موافقه ومش مجبره ومش هاقولك هامشي
توسعت عيون الحاجه آمنه بصدمه ولكن بنفس الوقت بفرحه وقد اصبحت السعاده في داخلها اضعاف اضعاف وهي تتقدم من سلسبيل لتحتضنها وتقول بفرحه......... بجد الف الف مبروك يا سلسبيل بكره هاعمل فرح ليكي انتي و ادغر على الضيق....
لحد ما ابوك وامك يجوا ونعمل لكم فرح كبير ...
هزت سلسبيل راسها بنفي وهي تقول وقد اتت لها طريقه للانتقام على طبق من ذهب....... لا انا هاتكلم مع بابا وماما واخليهم يجوا بكره على الفرح على طول خلي الفرح يبقى كبير دي ليله في العمر....
ابتسمت الحاجه آمنه بسعاده وهي تقول....... طبعا طبعا هاعمل لك فرح يليق بك يا بنت الاكابر
قالت كلامها قالت كلامها بسعاده وابتسامه ابتسمت لها سلسبيل هي الاخرى وكانت وراء كل ابتسامه الكثير والكثير من المشاعر من كلاهما ..
لتخرج سلسبيل بعد ذلك خارج الغرفه التي كان يجلس خارجها داغر بقلق شديد ورعب وهو في انتظار رفضها للموضوع..
داغر بلهفه..... انا اسف على اللي قالته جدتي جوه صدقيني ما حدش يقدر يغصبك على حاجه ولو عايزه ...
قطعته سلسبيل وهي تقول..... بس انا موافقه ان اتجوزك بكره يا داغر.....
توسعت عيون داغر هل قالت موافقه ؟؟!
على الزواج داغر هل كان الكلام موجه له اصلا توسعت ابتسامته وصارت تنمو على وجهه اكثر واكثر ليشرق بسعاده وهو يقول....... بجد بجد يا سلسبيل موفقه ان نتجوز بكره صدقيني مش عشان كلام الناس ولا اي احد انا مايهمنيش احد انا عايزك انتي و بس وبجد بجد انتي موافقه عشاني ولا عشان كلام الناس انتي مش مجبره توافقي عشان كلام احد.....
نظرت سلسبيل داخل عيونه وهي تقول بابتسامه كانت عاديه ولكن للقلب هذا العاشق جعلته ينبض بجنون وهي تقول .....
.....ادغر انا وافقت عشان انا عايزه كده مش عشان كلام احد انا عايزه اتجوزك بجد...
سيصاب بازمه قلبيه من هذه الفتاه يوما وقلبه الذي ينبض كل ما يسمع اسمه منها او كلمه موجه له من شفتيها اه من شفتيها اللتان يشعرينه بالجنون والقلق والرعب الذي اصابه من فكره ان ترفض زواجهم وتتركه وترحل.....
ولكن انتهى كل هذا القلق والرعب وحل محله الفرحه والسعاده وقد وافقت ان تكون حبيبته الى الابد.....
يتبع ...