-->

رواية جديدة مقيد بعشقها لسحر خالد - الفصل 26

 

قراءة رواية مقيد بعشقها كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية مقيد بعشقها 

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سحر خالد 

الفصل السادس والعشرون




في صباح اليوم التالي كان يقف داغر امام سيلين التي تصرخ بجنون بعدما علمت انه سوف يعيدها مره اخرى.......


انا مـش مـمـكن ارجـع لـيـهم مـش عـايـزه ارجـع لـيهـم انـت ليـه عـايـز تبعدني عنـك انا مســتحيـل اســ ـيـبك خـلاص انـت بـقـيت مـلــ ـكـي.... 


اتـسـعت عيون داغـر، وهو يستـمع، لهذا الكلام لـ يـصرخ

فيها بـغضب.....


انتي اتجننتي ولا ايـه يا سيـلين، هو انا عشان بساعدك يبقى تقولي الكلام ده شكلك فهمتي الاهتمام بتاعي غلط، انا بساعدك عشان بعتبرك زي اختي مش اكتر... 


تراجعت سيلين عندما وجدته بهذا الغضب لتقول بتوتر وهي تصطنع البكاء....


انتي كمان يا داغر فهمتني غلط، انا كمان بعتبرك زي اخويا بس، يمكن ما قدرتش اعبر، وقلت انك ملكي انا ماليش اي حد كلهم بعدوا عني عني، واقرب الناس ليا اذوني كتير عشان خاطري ماتبعدش عني انت كمان يا داغر انا مش عايزك اكون وسط العيله دي تاني... 


هز داغر راسه وهو يقول...


وانا كمان ياسيلين مستحيل اسيبك تعيشي هنا لوحديكي تاني خلاص الموضوع زاد عن حده عايزه تكوني لوحدك وتعيشي في مكان لوحديك ما عنديش اي مانع بس تكون كل العيله عارفه انك عايشه وعارفه مكانك.... 


سـيليـن.... 


لا يا داغر اوعى تعمل كده ماتخليش حد يعرف اني عايشه انا مش عايزه ارجع ليهم تاني هيجبروني ان اعيش وسطيهم عمك عابد لو عرف ان عايشه ممكن ياذيني وماما كمان مش هسلم من شرها هترجع

تسـ ـتغلني تاني.... 


داغر بنفي...

محدش يقدر يستغلك طول ما انا عايش هتعيش لوحدك تمام ماعنديش اي مشاكل بس العيله كلها تكون عارفه انك عايشه انا مستحيل استمر معاكي في التمثيليه دي اكتر من كده انا فعلا غلطت، اما خبيت عن الكل انك عايشه بس عملت كده عشان مصلحتك عشان كنت شايفك تعبانه..


بس حاليا انتي كويسه ولازما تواجهي الامور وترجعي لـ عيلتك او على الاقل تعرفيهم انك عايشه... 


قال كلامه وقبل ان تعترض سيلين نهض من على الكرسي الذي كان يجلس عليه وهو يقول....


انا همشي دلوقتي لان ورايا شغل كتير هاجيلك بالليل اخدك اعملي حسابك ياسيلين وانا وعد مني هتروحي تقابلي العيله وبعد كده لو عايزه تعيشي بعيد عنهم في اي مكان مش هجبرك هعملك كل اللي انتي عايزاه... 


قال كلامه وكاد ان يرحل.. 


ولكنه توقف في منتصف الطريق وهو يقول...


ايوه سلسبيل عرفت امبارح انك عايشه وعايزه تشوفك بالليل اول ما نوصل هنروح عشان تقابليها فعلا انتم محتاجين تتكلموا مع بعض... 


قال كلامه وخرج من المنزل ليرحل بسيارته.. 


اما سيلين جلست تشتعل من الغضب وخصوصا بعد  اخر الكلمات التي قالها سلسبيل عرفت انها حيه بالامس اذا سلسبيل هي من اخبرته... 


بان يخبر العائله اذا سلسبيل هي الحـ ـيه التي بخت سمـ ـها في اذن داغـر وجعلته يريد ان يخـبر العائله بعد ان كان في صفـها ويكتم سـرها لعنه سلسبيل الاف المرات وهي تفكر فيما سوف تفـعله..... 


❈-❈-❈


في المنزل عائله الهواري في الصباح كانت كل العائله على طاوله الفطار لـ ـيتفاجئوا باحلام التي تاتي بالكرسي التي كانت تجلس عليها الحاجه امنه لتقترب بها من طاوله الفطور... 


وعكس ما توقعت الحاجه امنه كانت تتوقع من احفادها وابنها عامر ان يعترضوا ولكن الكل رحب بها بينهم.... 


نظرت لها سما وهي تقول....


عامله ايه يا تيته النهارده يارب تكوني بخير وحشتينا قوي...


ابتسمت لها الحاجه امنه وهي تقول....


انا بخير طول ما انتم بخير وفرح.. 


ابتسمت لها سما ثم نهضت وهي تقول...


محدش عرفك انا بقى هعرفك بالقمر اللي قاعده جنب حازم دي تبقى خطيبته هيتجوزوا قريب اسمها سيرين.... 


ابتسمت الحاجه امنه وهي تنظر الى حازم بسعاده ابنها الاخر فهي طول الوقت في العمل كانت تعتمد على عابد وحازم الذي كان معها دائما تعتبره ابنها ليس حفيدها ابدا...


ابتسمت له بحب ودموع في عيونها وهي تقول... 


بجد بجد الف مبروك يا حبيبي ان شاء الله اشوف ولادك قبل ما اموت... 


ابتسم حازم و هو يجلس بجانبها على احد المقاعد وامسك يـ ـدها بين يـ ـديه قبلها وهو يقول....


ماتقوليش كده يا ست الكل ان شاء الله هخلي كل البيت عيال وانت ربي بقى...


قال كلامه وليضحك ويضحك الجميع معهم... 


اما هي فابتسمت ليشير حازم الى سيرين لتنهض وتسلم على الحاج امنه هي الاخرى...


ليمر بهم الوقت ليذهب الجميع بعد الفطار الى غرفه الجلوس ويجلس... 


سيرين بعد قليل ذهبت الى الحمام وعادت بعد مده لتجد سما تمسك بهاتفها وعلى وجهها علامات الصدمه اخذته سريعا وهي تقول بغضب....


انتي ازاي تمسكي التليفون بتاعي كده اظن ان ده من حاجتي الخاصه ماينفعش انتي تمسكيها او تفتشي فيها بالطريقه دي.....


نهضت مريم وهي تقول.... 


اكيد سما ما كانش قصدها يا سيرين انا اسفه بجد هي ما كانش قصدها... 


امسكت سما مريم من يـ ـدها وهي تقول... 


لا كان قصدي والحاجه اللي شفتها دي حازم لو عرف بيها صدقيني هيرميكي بره ماتبقاش بالاخلاق دي وتيجي تتكلمي معايا انا انا سما الهواري مش اي حد يا شاطره.... 


توتر سيرين قليلا ولكنها قالت....


قولي اللي انتي عايزاه لـ حازم انا مش خايفه من حاجه لاني ماعملتش حاجه وانتي اللي غلطانه ومسكتي الفون من غير اذني..


لم يكن في الغرفه غيرهم لتقترب سما قليلا من اذن سيرين وتقول بعض الكلمات التي جعلت سيرين تفتح عيونها بصدمه ثم تراجعت وهي تقول...


اعقلي بقى يا شاطره واعرفي ان ممكن افضحك في اي لحظه.. 


قالت كلماتها وخرجت تزامنا مع دخول حازم لينظر الى سيرين وهو يقول باستغراب...


في حاجه مالك واقفه كده ليه حد ضايقك؟! 


ابتسم سيرين بـتوتر وهي تقول....


لا انا مصدعه انا هطلع ارتاح... 


قالت كلامها وهي تركض للاعلى او تهرب لا يهم....


❈-❈-❈


في المساء كان قد وصل داغر الى منزل سيلين مره اخرى بعد ان انهى بعد اعماله لياخذها ويعود بها الى البلد التي يعيشون بها سرعان ما وصلوا امام منزل ادم


نظره سيلين للمنزل باستغراب وهي تقول...


احنا جينا هنا ليه مش المفروض نروح البيت اللي فيه العيله... 


هز داغر راسه وهو يقول... 


ايوه هنروح بس الاول خلينا نقابل عمي ادم و سلسبيل سلسبيل هنا عشان تعبانه شويه لانها حامل وعمي ادم المفروض اصلا هو اول واحد يقابلك لانه مش غريب عنك يعتبر والدك حتى لو مش والدك هو في النهايه اللي رباك.... 


قال كلامه ونزل من السياره لتنزل سيلين خلفه ولم تستمع لاي كلمه مما قالها الا كلمه واحده تتردد في عقلها... 


حامل سلسبيل حامل...


بعد مده دخل داغر بعد ان فتحت له الخادمه (زيـنـب) الى غرفه الضيوف سرعان ما دخلت سلسبيل بعد ان اخبرتها زينب انهم اتوا وقفت قليلا تنظر لـ سيلين ودموعها تجمعت داخل عيونها وما هي الا ثواني واقتربت سلسبيل من سيلين لـ تحتضنها فهي دائما تعتبرها مثل اختها.....


واكثر رغم كل ما فعلته سيلين ولكن هي تحبها حتى لو كانت ليست اختها فهي من عائلتهم ضمتها سلسبيل ولكن سيلين كانت تشعر بالغضب كانت تريد ان تدفعها تبتعد عنها..... 


ثواني مرت وسلسبيل تضم سيلين كانت تشعر سيلين بالغضب ابتعدت سلسبيل وهي تقول بابتسامه..


حمد لله على السلامه بجد مبسوطه قوي اما عرفت ان داغر انقذك وبابا كمان هيبقى مبسوط قوي انا هروح اعرفه....


داغر بنفي.....


اكيد زينب قالت له انا قلتلها  .. بـس تعالى اقعدي وارتاحي يا حبيبتي ما توقفيش كثير كده..


هز سلسبيل راسها واقتربت لـ تجلس على احد المقاعد صرعان ماقال داغر.... 


استني..


قال كلامه ونهض ليجلب احد الوسادات ويضعها خلف ظهرها وهو يقول بابتسامه... 


عشان ترتاحي اكتر وانتي قاعده.. 


شكرته سلسبيل وجلست ولكن كانت عيون سيلين عليهم تشتعل من الغضب اكثر واكثر... 


بعد قليل كان ينظر ادم باستغراب بعد ما اخبرته زينب الخادمه ان داغر هنا ومعه سيلين كيف كيف معه سيلين لم يفهم ما قالته الخادمه لينهض بسرعه من غرفته ويذهب الى غرفه الضيوف ومعه ندى التي كانت تركض خلفه الى ان وصلوا....


وقعت عيونه على سيلين التي تجلس على احد المقاعد نزلت دموعه بفرحه هذه المره دموع الفرحه ان ابنته حيه... 


سـيـليـن... 


همس باسمها واقترب... 


لـ تنهض سيلين بسرعه رغم انها تكره سلسبيل وامها بشده ولكن ادم هي تحبه فهو والدها الذي رباها 20 عام حتى لو لم يكن والدها الحقيقي ولكنها تحبه لتركض هي الاخرى وترتمي بين احضانه..... 


ضمها ادم بابتسامه وهو يردد ويحمد ربه ان ابنته عادت حيه اليه مره اخرى... 


الحمد لله الحمد لله يا حبيبتي رجعتي لي ما كنتش مصدق انك ممكن تبعدي عني يا حبيبتي.... 


ابتعد عنها ولكنها كانت مازالت بين يديه ليضع يده على وجهها وعلامات الجروح والحروق وهو يقول بقلق..... 


انتي حاسه بوجع انا لازم انا اوديك المستشفى واطمن عليكي وعشان العلامات دي.... 



نظر داغر لهم وهو يقول.....


انا اخدتها المستشفى ساعه الحادثه يا عمي ماتقلقش والدكتور طمني واكدلي ان العلامات ده هتروح مع الوقت ما تقلقش...


هز ادم راسه وهو يضم سيلين بين ذراعيه ويقول......



مش هتبعدي عني بعد كده هتفضلي معايا انتي لازما تعيشي معايا هنا في البيت مش هخليك تبعدي عنه ولا لحظه واحده كفايه اللي حصل....


ووجع القلب اللي عشته اما عرفت ان ممكن اكون خسرتك خلاص يا حبيبتي هتعيشي معايا هنا هنكون عيله واحده كلنا.... 


❈-❈-❈


بعد مده شاف داغر ان مش هيقدر يخلي سيلين تروح بيت العيله بعد ما اتمسك بيها ادم وقرر انها تعيش معاه مش هتسيبه...... 


ليه لا بنته رجعت من الموت ازاي هيسيبها مستحيل اتصل داغر  بـ عامر وحكى له عن كل حاجه واتفاجئ عامر بالموضوع وقال انه جاي هو وباقي العيله وخلال دقائق كانت وصلت عائله الهواري بيت ادم وسلموا على سيلين بفرحه كبيره وترحيب... 



نظر ادم لـ داغر وهو يقول بلوم وعتاب.....


بس لسه في كلام كتير بيننا يا داغر مش مصدق انك قدرت تخبي عليا موضوع زي كده ازاي قدرت تتخبي عني سيلين وتقول انها ماتت قدرت تشوف زعلنا عليها وتسكت... 


نظر داغر ارضا بخجل فهذه كانت فكره سيلين وهو لم يرد ان يجبرها على شيء ليقول......


انا اسف بجد يا عمي والله ما كان قصدي بس ساعتها كانت نفسيه سيلين مش كويسه خالص والدكاتره كانوا بيدوها مهدئات ورفضه تماما انها تشوف حد فعشان كده ماقلتش لحد حاجه...


وهي طلبت مني كده ساعتها بسبب اللي حصل معاها في الحادثه حسيت ان لو اجبرتها كانت هتتعب اكثر عشان كده سكت... 


هز ادم راسه وكاد ان يتكلم مره اخرى ولكن تدخل عامر وهو يقول بابتسامه.....


المهم انها عايشه وبينا دلوقتي مش عايزين الحاجه اكثر من كده كفايه كلام بقى وخلينا مبسوطين وفرحانين ابوس ايديكم انتم بتحبوا النكد ليه... 


ضحكت ندى وهي تقول..... 


ربنا مايجيب نكد عندك حق اهم حاجه انها معانا دلوقتي وكل حاجه مقدور عليها انا هقوم اجهز السفره عشان نتعشى مع بعض.. 


ابتسم لها ادم وهو ينظر لـ عابد ويقول.... 


هو فين حازم ماجاش معاك ليه سمعت انه رجع من  السفر امبارح.... 


عامر.....


جاي بس كان بره البيت واما كلمته في التليفون قال انه هيخلص مشوار ويجي ورانا على طول اصل يا سيدي جايب معايا من بلاد بره واحده وعايز يتجوزها وهو دلوقتي بيفسحها ربنا يوعدنا.... 


قال كلامه بمرح لتنظر اليه احلام بغيظ وهي تضغط

بيـ ـدها على يـ ـده وتقول ... 


اكده يا عامر بيه والله تصدق انا غلطانه بعد ما اعيش معاك السنين دي كلها وربي ولادك في الاخر بتبص لبنات بره الخواجات تصدق انا لازما اعيد نظر في جوازنا... 


ضحك الجميع ليضحك عامر وهو يقول....


تعيدي نظر في ايه يا وليه ده انا خلاص شهور وهبقى جد اكيد بهزر هو انا اقدر ابعد عنك ده انتي حياتي... 


ضحكت احلام بسعاده من كلماته وهي تقول....


بجد يا عامر...


ابتسم عامر وهو يقول....


بجد يا روحي ضحك داغر وهو يقول...


بس بقى فضحتونا الناس بتبص عليكم كانكم فيلم رومانسي احنا مش في البيت يا حاج... 


نظرت احلام حوله لتكتشف ان كل العائله كانت تنظر لهم بسعاده لتضع يدها على وجهها بخجل ام عامر فضحك من منظرهم... 


وهكذا مرت السهره الى ان راحل عامر وعائلته وداغر الذي تردد في الرحيل لم يكن يريد الرحيل ابدا اقترب من سلسبيل بعد ان خرجوا الجميع وهو يمسك يـ ـدها حاولت....


التراجع الى الخلف ولكنه لم يترك لها الفرصه وهو يقول  بصدق وندم.....


انا عايزك تسامحيني كفايه بعد يا سلسبيل تعالي معايا انا مش عايزك تكوني بعيد عني ابدا ولا انتي ولا ابني... 


تراجعت سلسبيل وهي تقول..... 


اوعى تفكر ان كلامي معاك اليومين اللي فاتوا معنى كده اني هسامحك او في امل لا  يا داغر بيه انا لسه عندي قرار ولسه عايزه ابعد عنك مين عارف ممكن اسامحك وفي اي لحظه غضب منك تدمر كل اللي بينا تقول كلمه غلط او تاذيني..... 


قرر داغر كلماتها بصدمه وهو يقول.... 


اؤذيكي...


ثم اكمل.... 


هو انا ممكن اؤذيكي فعلا انتي ازاي واخده عني الفكره دي ازاي ممكن تفكري ان ممكن اؤذيكي ده انا افديك بروحي انما اؤذيكي...


قال كلام ونظر اليها بعتاب عتاب شديد وكلمتها كسرت قلبه كيف تفكر في هكذا كيف تفكر انه يمكن ان يؤذيها في يوم تراجع الى الخلف بعد ان ترك يـ ـدها دون ان يضيف كلمه اخرى.... 


ترك المنزل وصعد الى سيارته ليرحل سريعا قبل ان يقول كلام اكثر ويندم عليه لاحقا...


ذهبت سلسبيل لغرفتها نظر ادم لندى التي كانت تشعر بالنعاس هي الاخرى لتقول....


يلا يا ادم بقى عشان ننام تعبت...


ادم....


هروح اطمن على سيرين الاول وبعد كده هاجيلك....  


هزت ندى راسها بابتسامه وتفاهم لتذهب الى غرفتها اما ادم فذهب الى غرفه سيلين اخذ نفس عميق ثم دخل ليطمئن عليها...


فتح باب غرفتها ليجدها تنام ابتسم بسعاده واطمئنان ان ابنته في منزله في امان شديد...


اغلق الباب ثم ذهب لـ غرفه سلسبيل واطمئن عليها وبعدها ذهب الى غرفته لـ ينام وهو يشعر بسعاده وارتياح شديد...


لـتمر الـثوانـي والدقـائـق لنـجد سـلـين نهضت من النوم او من تمثيلها النوم وخرجت من غـرفـتها... 


لتـذهب لـغرفه سـلسـبـيـل فـتـحت الـباب واقتربت من الفراشه الـتي كـانت تـنـام عـلـيه سـلسـبـيـل...


وهي تـنظر اليـها بـحـقد حـقـد كـبـير وغـضب.. وعيـونهـا تـحـولـت لـ نـار مشـتعلـه من الغـضـب عـنـدما نـظرت لـ بـطـن سـلـسبـيـل... 


وكـلـمه واحـده تـتـكرر في عـقـلـهـا عـنـدمـا قـالهـا ادغــر...


سـلسـبـيـل حـامـل..


يتبع


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة سحر خالد من رواية مقيد بعشقها، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة