رواية جديدة مقيد بعشقها لسحر خالد - الفصل 21
قراءة رواية مقيد بعشقها كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مقيد بعشقها
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة سحر خالد
الفصل الواحد والعشرون
كم شعر بالارتياح بعد ان اشعل النار في المنزل وجعله عباره عن كتله نار مشتعله لـ يتخلص من هذه نورهان خوف من ان يعلم احد بالعلاقه التي كانت بينهم الان شعر بالراحه.....
نظر حوله فـ عليه ان يرحل قبل ان ياتي احد على اثر هذه النيران ليرحل بسرعه ويخرج من المنطقه التي كان فيها المنزل، ولكن توسعت عيونه عندما راى نورهان تاتي نظر اليها بصدمه عابد وهو يقول......
نــورهــان..
نظرت اليه نورهان باستغراب، فهو لم يخبرها انه سوف ياتي اليوم.......
ايه اللي جابك يا عابد انت ما اتصلتش بيا وماقلتليش انك جاي ايه حضرت الفلوس بالسرعه دي....
عابد بصدمه قد شلت كل حواسه نظر اليها وهو يقول.......
انـ ـا انـ ـا...
نورهان باستغراب......
في ايه ايه اللي حصل انت قابلت سيلين ولا ايه....
عابد باستغراب.....
سيلين سيلين ايه اللي هيجيبها هنا....
نورهان......
انا اللي قلت لها تيجي تقعد معايا هي هنا من امبارح....
قالت كلامها هنا توسع عيون عابد بصدمه فلم يكن هذا الصراخ لاحد الذي سمعه عندما اشعل النار فى المنزل الا لابنته لابنته سيلين التي ظلمها طول حياتها والان هو من قتـ ـلها بيـ ـده......
ليتراجع للخلف بسرعه ثم ركض اتجاه المنزل وهو يصرخ.......
سيرين سيلين جوه البيت بيولع.....
قال هكذا لـ تتوسع عيون نورهان هي الاخرى وتركض خلفه وهي تقول......
بـيولع ازاي ايه اللي حصل ايه اللي حصل...
ركض عابد تجاه باب المنزل لعله يصل ويدخل وينقذ سيلين قبل فوات الاوان.....
ولكن وقبل ان يصل الى باب المنزل، انفجر المنزل بكامله ليرتمي عابد الى الخلف هو ونورهان وقد اصبح المنزل عباره عن حطام حطام مشتعل لا اكثر....
❈-❈-❈
في منزل عاصم كانت تجلس ندى على سريرها بنزعاج فـ بعد ان عادت لـ سعادتها و فرحتها مع ادم الان ابتعد عنها مره اخرى....
هزت راسها بـياس فهي التي كانت منذ ساعات قليله ترفض الرجوع اليه والان قد اشتاقت اليه وبشده ابتسمت....
لـ تمسك هاتفها وترن عليها عده مرات ولكنه لم يجيب بل فصل الخط لتتنهد بضيق وهي تقول.......
بـتفصل الخط في وشي يا ادم طب ماشي وريني مين اللي هيمشي معاك بكره...
قالت كلامها بياس ثم ذهبت الى سريرها لتنام عليه ولكن سرعان ما نظرت باستغراب الى شباك الغرفه الذي كان عليه خبطات بسيطه ذهبت وفتحت الشباك لتصطدم بادم الذي كان يقف على احد السلالم من الخارج وهو يبتسم لها ابتسامه رائعه من يراه يظن انه شاب في العشرينات.....
لا ليس رجل قد تخطى الـ 50 من عمره ندى بصدمه وهي تضع يدها على فمها......
انت انت بتعمل ايه هنا ادم انت اتجننت بجد....
ادم هبقى مجنون بجد لو سبتك تنامي بعيد عني لحظه واحده...
قال كلامه وهو يدفعها الى الداخل ثم دخل من الشباك واغلقه لتنظر اليه ندى وهي تقول.....
بس انت بتعمل ايه عاصم لو شافك هتبقى مصيبه انت خلاص قلت له انك هتيجي بكره ايه اللي جابك دلوقتي.....
خلع ادم جاكيت البدله الخاصه به لـ يرميها على السرير ثم اقترب منها لتتراجع ندى الى الخلف الى ان ضمها بين ذراعين وهو يقول بابتسامه عاشق.......
ما قدرتش ما قدرتش استنى كنت هموت لو استنيت او بعدت عنك اكثر من كده.....
وضعت ندى يدها على فمه وهي تقول......
بعد الشر ما تقولش كده....
قبل ادم يدها بسعاده وهو يقول بعد ان ضمها بحب شديد......
يـــا يا ندى وحشتيني قوي وحشتيني كنت بموت وانتي بعيده عني حياتي من غيرك مش حياه ابدا انتي النفس اللي بتنفسه انتي روحي بحبك قوي.....
ضمت ندى نفسها له اكثر وهي تقول......
وانا كمان بحبك يا ادم بحبك قوي....
لـ يبتسم ادم وهو يمسك يدها ياخذها ليجلس معا ويتحدثون بسعاده كبيره وقد مر الوقت بهم لم يشعروا به الا وناموا بجانب بعض وهي بين احضان تنام على دقات قلب منتظمه والسعيده بقربها.....
❈-❈-❈
في منزل عائله الهواري وخصوصا في غرفه داغر وسلسبيل...
دخل داغر الى الغرفه ليجد سلسبيل تجلس على الفراش تقرا في احد الكتب تجاهلها ليدخل الى غرفه الملابس يغير ملابسه وهي ايضا لم تتكلم معه منذ ليله امس ليخرج بعد مده وكان يمسك بين يديه تيشرت ليرتديه.....
تفاجا بـ سلسبيل التي نهضت وهي تقول بقلق وخوف........
ايه اللي في دراعك ده ايه اللي حصل انت اتعورت ازاي....
كانت تقول كلامها وهي تمسك بيده ليبعدها داغر وقد تراجع الى الخلف وهو يقول.....
ما فيش حاجه جرح بسيط
هزت سلسبيل راسها بنفي وهي تذهب بسرعه الى الحمام لتاتي بادوات الاسعافات الاوليه وتبدا بتطهير جرحه وهي تقول بضيق.....
مش جرح بسيط على فكره مش عايز تتكلم معايا عادي بس سيبني اشوفه....
قالت كلامها و قد امتلات عيونها بالدموع ليمسكها داغر من يدها التي كانت تنظف بها الجرح وهو يقول...... بحب شديد.....
انا مستحيل اكون مش عايزك... انا بحبك بموت فيكي اللي عملته عشان بغير عليكي مش عشان اي حاجه تاني انا ممكن اهد الدنيا دي وابنيها عشانك انتي انتي وبس...
ابتسم سلسبيل لترمي نفسها بين احضان وهي تقول.......
وانا كمان بحبك بحبك قوي يا داغر......
ثم اكملت بمرح........
واوعى تبطل تغير عليا على فكره غيرتك حلوه بس ممكن تهدى شويه....
ضحك داغر وهو يضمها ويقول.......
ايوه بغير
لا أنا نقصان ولا ضعفان
ولا مسطول ولا سكران
ولا زايغ من عيني الضيّ
ولا حد أحسن مني في شيّ
” بس بغير “
واللي قالولك غيرة الراجل قلّة ثقة أو قلة فهم خلق حمير
غيرة الراجل نار في مَرَاجل
نار بتنور ما بتحرقش
واحنا صعايدة بنستحملش
شمسنا حامية وعرقنا حامي وطبعنا حامي
واللي تخلي صعيدي يحبها
يبقي يا غلبها
ابتسم سلسبيل على كلمات التي تعشقها منه لـ تنظر اليه وهي تقول........
طيب قول بقى اتعورت ازاي...
حمل داغر علبه الاسعاف ليبعدها عن السرير ثم امسكها واخذها لينام وياخذها بين احضانه لتنام على صـ ـدره وهو يقول........
هحكي لك هحكي لك بعدين بس دلوقتي عايز ارتاح امبارح مانمتش وانتي بعيده عني وعايز انام ممكن.....
هزت سلسبيل راسها يذهب في نوم عميق وهي بين احضانه تستمع لدقات قلب منتظمه ولكن في نفس الوقت في دخلها قلق تريد ان تعلم ما حدث معه......
❈-❈-❈
في صباح اليوم التالي في الاسفل في منزل عائله الهواري نزل داغر وسلسبيل معا ليجد الجميع يجلسون في غرفه الاستقبال....
داغر وسلسبيل.....
صباح الخير....
الجميع..... صباح النور....
داغر...... هو في ايه ايه اللي حصل مالكم كده قاعدين....
احلام.......
سيلين سيلين يا ابني من يومين محدش يعرف عنها حاجه.....
داغر بغضب......
طب ما حدش قال لي ليه من امبارح او اول ليه لحد دلوقتي ساكتين.....
احلام.......
يا ابني مش ساكتين ولا حاجه ابوك من امبارح بيدور بس ما لقيناش حاجه والنهارده من الصبح راح يبلغ البوليس هم امبارح ما رضيوش يبلغوا الا لما تمر فتره...
هز داغر راسه وهو يقول......
خلاص ماشي انا هروح اشوفهم كده عملوا ايه....
قال كلام وكاد ان يرحل ولكن دخول الشرطه اجعله يتوقف وهو ينظر لهم وقال....
في حاجه....
دق القلب الجميع برعب من ان يكون سيلين حدث لها شيء...
الظابط.......
مش ده بيت العيله الهواري....
داغر....
ايوه وانا داغر الهواري هو في ايه...
الظابط......
وصلت امبارح اخباريه ان في بيت انفجر بعد ما تم اشعال فيه النار....
داغر باستغراب.....
بيت مين واحنا مالنا بالموضوع....
هز الظابط راسه وهو يقول......
بعد ما رحنا اكتشفنا ان هناك حوالين البيت كان عابد الهواري ومعاه واحده تانيه عرفنا بعديها انها مرات ادم الهواري....
وهم دلوقتي في المستشفى.....
توسعت عيون الجميع بصدمه
احلام.....
نورهان وعابد مع بعض...
زوجه عابد بعدم استعاب......
هو بيعمل ايه هناك ونورهان معاه هو ايه اللي بيحصل انا مش فاهمه حاجه....
داغر.......
خلينا نروح المستشفى ونطمن الاول وبعدين يبقى نساله هو كان بيعمل ايه.....
قال كلامه واخذ الجميع ليذهبوا الى المستشفى حيث عابد ونورهان....
في المستشفى دخل الجميع ومعهم هذا الظابط لـ ينظر الى داغر قبل ان يدخل الى الغرفه وهو يشير الى الغرفه ويقول........
الاوضه دي فيها عابد الهواري و الاوضه التانيه فيها مدام نورهان بس في حاجه غريبه...
داغر......
حاجه غريبه زي ايه.....
الظابط........
من ساعه ما جبناهم هنا ومدام نورهان في حاله غريبه حاله صدمه هستيريا مش عارفين هي ايه بالضبط بس كل اللي بتقولوا عايزه بنتي.....
دخل الجميع لغرفه نورهان التي كانت تجلس على السرير تحتضن نفسها وهي تهز جسدها الى الامام والخلف، وعيونها تذهب هنا وهنالك وهي تردد......
سيلين انتي فين ايه اللي حصل تعالي يا حبيبتي انا بعمل ده كله عشانك كل حاجه عملتها عشانك....
احلام بصدمه.....
هو ايه اللي بيحصل هي بتتكلم كده ليه......
داغر.......
مش عارف والله يا امي تعالي نروح نشوف عمي عابد.....
قال كلامه وكاد ان يخرجوا لولا كلام نورهان التي قالته وهي تكمل.......
تعالي يا سيلين تعالي وانا هحكي لك مين هو ابوكي الحقيقي عابد هو ابوكي الحقيقي.....
نظر الجميع اليها بصدمه وزوجه عابد التي اصبحت في كابوس كابوس لا تستطيع تحمله وقد نزلت دموعها بصدمه كبيره......
احلام وهي تنظر اليها..........
تعالي تعالي نشوف عابد اكيد هي مش في وعيها والكلام ده مش حقيقي ......
قالت كلامها واخذت زوجه عابد الى الخارج وبداخلها تتمنى ان يكون هذا الكلام مجرد هلوسه ليس اكثر.....
❈-❈-❈
دخلت زوجه عابد هند الي غرفته لتجده ينام على السرير ووجهه ملفوف بشاش طبي....
نظرت اليه بصدمه فـمن حالته يبدو انه في حاله حرجه اقتربت منه هي تهمس باسمه....
عابد...
رفع عابد يده وهو يقول......
ام مريم.....
هند.....
اول مره تقولي يا ام مريم ....
عابد......
سامحيني سامحيني ما كانش قصدي اني اعمل فيكي كده واعاملك معامله وحشه دلوقتي بس حسيت قد ايه انا وحش ماحسيتش الا لما قربت من الموت الا لما انكسرت وخسرت حاجه كبيره قوي......
ابتلعت زوجته بـخوف وهي تهمس برعب من ان يكون كلام نورهان حقيقي ان يكون هو والد سيلين بالفعل.......
خسرت ايه يا عابد؟؟
عابد بتجاهل لهذا السؤال......
انا عايزك تسامحيني عايزك تسامحيني على كل حاجه انا عملتها عارفاها او ما تعرفهاش سامحيني...
هند.....
عايزه اعرف خسرت ايه....
بكى عابد ودموعها اصبحت تنزل بانهيار وهو يقول من بين دموعه.........
سيلين سيلين ماتت ما كانش قصدي انا ما كانش قصدي......
تراجعت هي الى الخلف بصدمه كبيره وقد ادركت ان كلام نورهان ليس الا حقيقه وواقع اليم وسيلين ليست الا ابنه عابد كيف حصل ذلك او متى لا تعلم ولكن لم تكن تعتقد ان زوجها بكل هذا السوء......
كانت تعلم انه يحب المال..... اخلاقه ليست افضل شيء ولكن ليس لهذه الدرجه لم تكن تظن انه خائن والاكثر من ذلك خان اخيه واصبحت الزوجه اخيه حامل منه و سيلين ليست الا ابنه زوجها نزلت دموعها هي الاخرى......
لتجلس ارضا وهي تبكي بانهيار على حياتها التي اضعتها مع هذا الشيطان ظنت انه سـ يتغير عاشت من اجل بناتها ولكن ماذا اخذت منه لم يتغير بل زاد جنونا اصبح مثل الشيطان واكثر......
نهضت من الارض وهي تمسح دموعها لتنظر اليه بغضب غضب كبير يكاد يحرقه ويحرق المكان باكمله وهي تقول بقلب محروق......
طلقني يا عابد...
❈-❈-❈
في خارج كانت تجلس سلسبيل بجانب داغر على احد المقاعد ومعهم احلام....
ليدخل عامر في هذا الوقت وهو يركض ويقول بلهفه........
ايه اللي حصل ايه اللي حصل لما روحت البيت عرفت ان البوليس جه وقال ان عابد و نورهان في المستشفي ايه اللي حصل.......
داغر......
بابا اقعد وخد نفس الاول وبعدين نتكلم احنا مانعرفش لسه حاجه ما نعرفش ايه اللي حصل معاهم بس كل اللي نعرفه ان هم كانوا في بيت ملك لعمي عابد والبيت ده ولع وهو دلوقتي في الاوضه والاوضه التانيه فيها مرات عمي نورهان وحالتها النفسيه ضايعه خالص وعماله تنادي على بنتها احنا مش فاهمين اي حاجه اصلا....
خرجت هند في هذا الوقت لتجلس على احد المقاعد فقدميها لم يستطيعان ان يحمليها كثر.....
و الصدمات التي اخذتها هذا اليوم كانت كثير....
احلام بسرعه ركضت لتجلس بجانبها وهي تضمها لتبكي بانهيار هند وهي تقول........
طلعت سيلين بنته سيلين بنت عابد مش ادم كل السنين دي ضحكوا علينا كل السنين دي........
توسعت عيون الجميع بصدمه عامر بصدمه لم يكن يتوقع ان اخيه بكل هذا النذاله ليقول.......
ازاي ازاي بنته طب هي سيلين فين ما قالكيش.......
هزت راسها بايجابيه وهي تقول بحزن و دموع تتساقط.....
كانت جوه البيت اللي اتحرق
صدمه كبيره وانهيار وبكاء هكذا مر هذا اليوم على عائله الهواري التي كان من اصعب ايام عليهم عابد الذي يشعر بالندم الشديد فابنته ماتت وهو السبب هو من قتلها بيده كان يشعر انه سيء......
لم يكن يعلم انه زوج سيء واب سيء طول حياته ولكنه ادرك هذا بعد فوات الاوان...
ونورهان التي في وادي اخر تعيش في احلامها تتمنى ان تعود ابنتها اليها مره اخرى فهي فعلت كل شيء من اجلها ولكن بالنهايه تركتها ورحلت اضاعوا حياتهم في السعي وراء المال والانتقام والشر......
وهاهم هيعيشون الباقي من عمره في ندم ياكلهم الى الابد.....
بعد قليل كان قد وصل ادم هو الاخر بعدما عرف بالموضوع ومعه ندى ادم.......
ايه اللي حصل قلت ان في حاجه في ايه انتوا بتعملوا ايه في المستشفى.....
ليحكي لها داغر......
كل شيء ليقع ادم وهو يمسك بقلبه من الالم فالصدمه كانت كبيره بشده.....
سيلين كانت مثل ابنته و اكثر ابنته المدلله الصغيره التي كان يعوض فيها غياب سلسبيل احبها بالفعل بل بجنون ها هي تركته ورحلت ليبكي وهو يمسك قلبه الذي يشعر فيه بالم كبير......
صراخ ندي........
دكتور بسرعه دكتور
يركض الجميع هنا وهناك صدمات صدمات ومازال هنالك اكثر ومازالت العداله لم تتحقق بعد ومازال هنالك الكثير ليحدث...
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة سحر خالد من رواية مقيد بعشقها، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية