رواية جديدة قلوب ضائعة لفاطمة الزهراء - الفصل 31 - 3 - السبت 18/11/2023
قراءة رواية قلوب ضائعة كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية قلوب ضائعة
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة فاطمة الزهراء
الفصل الواحد والثلاثون
الجزء الثالث
تم النشر يوم السبت
18/11/2023
سمية وهى تتابع فاطيما الصامته :
ـ تمام
خرج زياد ليتجهوا له جميعاً باستثناء فاطيما ليتعجبوا من هدوءها من بعد مواجهاتها مع جسار
زياد وهو ينظر ل فاطيما الصامتة :
ـ هو حالياً هيتنقل العناية لكن فيه كسر في ايده اليمين ورجله الشمال هيفضل ٢٤ ساعه وأول ما يطمنوا عليه هيتنقل أوضه تانية .. الأفضل تروحوا ترتاحوا وتيجوا بكره وجودكم مش هيغير حاجة خاصة والزيارة ممنوعة
تحدثت علياء بدموع و اعتراض :
ـ أنا مش همشي من غيره
رفضت الذهاب معهم رغم محاولاتهم معها وبقيت هي و فاطيما
بعد وصول عزت للفيلا مع سمية وسليم وجدوا جسار ينتظرهم هناك كان الجو مشحوناً بالتوتر
سليم بغضب وهو يريد قتـ.ـله :
ـ عاوز إيه تاني يا جسار ناوى على إيه مش كفاية بقي صراعات !!
تحدث جسار باستفهام :
ـ عاوز أعرف الحقيقة إزاي نزار أخو فاطيما وهو اسمه زين سليم
سمية بدموع و هي تتذكر أحداث مؤلمة :
ـ نزار لما عمل الحادثه طلبوا نعمل له شهادة وفاة علشان محدش يإذيه لأنهم لو عرفوا إنه عايش هيقـ.ـتلوه
كان يشعر بصدمة شديدة من حديث سمية ليتحدث بعدم فهم :
ـ أنا مش فاهم !!
أخبرته سمية بكل شئ وعقله يرفض تقبل تلك الحقيقة ليهتف :
ـ إيه الدليل على الكلام ده ولا دى لعبة جديدة منكم
سليم بغضب و استنكار :
ـ كل شيء بالنسبالك لعبة حتى جوازك ب فاطيما كان لعبة ومحاولة رجوعك لها دلوقتي إحنا مش زيك وعلشان تتأكد اتفضل
ليعطيه تقارير بحالة نزار أثناء تلك الحادثه وأيضاً تحليل ال DNA لنزار مع فاطيما و عزت
ـ ياتري الورق اللي معاك ده مش إثبات يا جسار
كان يقرأ الأوراق وهو رافض لها ليجلس على الكرسي ويهتف :
ـ بس أنا ماليش علاقة بالحادثة صدقوني
عزت بغموض و سخرية :
ـ إيه الاثبات يا جسار من أول يوم وإنت دايماً على خلافات معاه للأسف حتى لو برئ مفيش حد هيصدق
ليرحل وكأنه في عالم مختلف لقد تحول كل شيء ضده ولن يستطيع مواجهة علياء بعد ما حدث
في المستشفى اتجهت فاطيما لرؤية زياد لمعرفة النتائج وجدته ينتظرها وبيده نتيجة الفحوصات الطبية كانت تحرك يدها بتوتر لأنه سيعلم حقيقة مرضها
فاطيما بحزن شديد :
ـ زياد واجبك كطبيب تحافظ على أسرار المرضي
زياد بهدوء و تنهيدة عميقة :
ـ ياترى واجبي إيه كصديق أنا رفضت أتكلم بسبب حالة نزار خاصة إنهم مش هيتحملوا الحقيقة دى
فاطيما بدموع و ترجي :
ـ زياد إنت مش هتعرف حد أرجوك أنا باخد العلاج بس الفترة الأخيرة تعبت من كل اللي بنتعرض له نزار عارف و كِنان الدكتور بتاعي
هتف زياد بجدية :
ـ طيب ممكن أعرف إيه الأعراض اللي بتحسي بيها
أجابته فاطيما بتوتر :
ـ ضيق تنفس و ذراعي الشمال بيقف وورم في جسمي و بروده
واجبه كطبيب الحفاظ على أسرار المرضي لا يعلم ماذا يفعل ؟؟
لكنه قرر التحدث مع كِنان عن حالتها لاحقاً
ـ إنتي عارفه نوع حالتك إيه !!
فاطيما بهدوء و حذر :
ـ أيوه أنا كنت متابعه مع دكتور هناك قلتلك كِنان اعتلال عضلة القلب
هتف بحيرة و غموض :
ـ وعارفه اعتلال عضلة القلب هو تشنج عضلة القلب في المراحل المبكره وعارفه إن في أسوأ الحالات هنضطر نعمل زراعة قلب
أومات بالموافقة وهي تتنهد بتعب
ليكمل زياد بجدية :
ـ يبقي توعديني تلتزمي بعلاجك وكمان الفحص مش تهمليه أنا هتابع الحالة معاكي
غادرت بعد ذلك لتعود للغرفة وجدت علياء تجلس على الأريكه لتضمها
فاطيما بدموع :
ـ نزار هيبقي كويس متخافيش
علياء بوجع و قهر :
ـ ليه أى شخص أحبه يسيبني الأول محمد ودلوقتي كمان
فاطيما بمقاطعة لحديثها :
ـ ليه كلامك ده خليكي قوية نزار هيرجع لنا علشان عارف إننا ملناش غيره
❈-❈-❈
اتجه جسار للمكان الخاص به ليجد اللواء كاظم علوان في انتظاره
كاظم بحده وغضب :
ـ أنت إزاى تخطط بدون علمنا ويوم ما تقرر تتخلص من حد يبقي نزار أنا مبقتش فاهمك عاوز توصل لإيه فين اتفقنا
جسار بتبرير و مدافعاً عن نفسه :
ـ أنا عارف إني غلطت كتير بس مكنتش عارف حقيقة نزار
كاظم بيأس و تهكم :
ـ تقرر تقتـ.ـله مش كده يعني لأنه مع فاطيما فيه كِنان كمان يلا روح اقتـ.ـله ولا بلاش أنا هبلغ شفيق بوجود علياء فى مصر
جسار بهروب و توتر :
ـ شفيق عرف بوجودهم فى مصر بعدين أنا ماليش علاقة بالحادثة
كاظم بسخرية و تهكم :
ـ إيه المعلومه الخطيرة دى حقيقي فاجأتني
تحدث جسار بتعجب :
ـ هو أنتم عارفين !!
تحدث كاظم بيأس لقد أرهقته هذه القضية أكثر من أي قضية أخرى :
ـ للأسف يا جسار أخطائك بقت كتير ومبقتش عارف أدافع عنك قدام الكبار وبسبب غلطاتك هنكشف الحقيقة لجدك و لعيلتك
جسار برفض وخوف عليهم :
ـ أرجوك لأ أنا هبعد عن فاطيما خالص ومش هقرب منها تاني
كاظم برفض و اعتراض :
ـ للأسف رفضك مش هيغير شيء الخطه اتغيرت وبسبب تهورك هيشاركوا معاك أنا هبعت هناك عميله شغاله معانا علشان تبلغنا بأى جديد .. للأسف صفية مش عارفه تساعدنا عند شفيق لأنه مراقب تحركاتها وكمان اختفاء خالد قلب الموازين المعلومات اللي عندنا بتقول إنه معاه مستندات ضده
جسار بعدم انتباه :
ـ أظن شفيق قتـ.ـله
كاظم بصدمة شديدة :
ـ بتقول إيه !!
أخبره جسار بما حدث بينه وبين شفيق وأيضاً حمل يارا ليضربه بقوه في وجهه
كاظم بغضب و انفعال :
ـ أنا عاوز أفهم إيه حكايتك متوقع بعد كلامك ده شفيق هيسيبه عايش إنت مين هاه !! لو القيادة عرفت هتأذى أنا قبل منك ...
غادر وتركه بفكر فيما حدث ليجد نفسه بعد ذلك في المستشفى سأل عن غرفة علياء ليتجه إليها طرق الباب .. فتحت فاطيما الباب لتجده أمامها نظرت له بكره شديد وغضب
تحدثت بضيق وحدة :
ـ إنت جاي هنا ليه تاني مش كفاية اللي عملته
جسار وهو ينظر لها بندم :
ـ لو سمحتي يا فاطيما أنا مش متحمل .. عاوز أتكلم مع علياء لوحدنا
علياء بدموع وهي تقترب منه :
ـ عاوز إيه تاني مني هاه قلتلك أبعد عننا دلوقتي بس فهمت ليه طلب أكون بعيد أنا وقفت قصاده مرة ورا مرة علشانك .. إزاى قدرت تعمل كده مفكرتش فيا ده إنت أكتر شخص عارف تعبت قد إيه أنا عيشت هربانه ويوم ما قلت الدنيا هتبدأ تضحكلي جيت إنت وسرقتها أنا مش مسمحاك أبداً امشى من هنا كفاية بقي
يعلم جيداً أنها لن تسمع له ولن تصدقه :
اعطيني فرصه أدافع عن نفسي و أعرفك الحقيقة
علياء بضحك و استنكار :
ـ الحقيقة لا يا جسار مش هسمع منك أي حاجه زمان كنت بقول عندى أخين بس اكتشفت إني غلطانه أنا ماليش غير أخ واحد إنت انتهيت بالنسبالي
سار للخارج لتجلس على الأرض وتبكي بقوه لقد دمر ثقتها فيه لتضمها فاطيما وتحاول تهدئتها
علياء بقهر ووجع بسبب يحدث معها :
ـ أنا ليه بيحصل معايا كده مش قادرة بجد تعبت
أردفت فاطيما بوجع شديد :
ـ مش وقت انهيارك الوقتي نزار محتاجك معاه
تذكرت كم مرة كانت تعارض نزار من أجله :
ـ أنا زعلت نزار كتير علشانه وكانت إيه النتيجه إنه حاول يقتـ.ـله أكتر من مرة
تحدثت فاطيما بثقة ثم هتفت بمرح :
ـ نزار هيفوق وهترجعوا زي الأول اسمعي كلامي نزار عمره ما حب حد قدك اخدتي أخويا يا علياء منى