-->

رواية جديدة تمر د عا شق الجزء الثالث (عشق لاذع) لسيلا وليد - الفصل 29 - 2 - الخميس l 23/5/2024

  

قراءة رواية تمرد عا شق

الجزء الثالث (عشق لاذع) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية تمر د عا شق 

الجزء الثالث

(عشق لاذع)

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سيلا وليد 



الفصل التاسع والعشرون

2

تم النشر الخميس

23/5/2024


جذب جواد جاسر بقوة 

-حاضر ياصهيب، هنعملك اللي يرجع كرامة بنتك..خلي عمك يعالج بنته من مرض حبك ياجاسر زي مابيقول


..توقف جاسر يوزع نظراته بينهما حتى استقرت على زوجته التي بأحضان والدها ثم استدار وتحرك مهرولا للخارج وخلفه جواد 


تركت والدها وتحركت خلفه تبكي بصوت مرتفع، حتى قابلها عز الذي ولج بسيارته بخروج جواد وجاسر 


وصل إلى حي الألفي ..استدار برأسه إليه:

-انزل حبيبي لازم نتكلم ..هز رأسه بالرفض

-بابا أنا تعبان وعايز ارتاح 

ربت على كتفه وهتف 

-اعمل زي ما قولتلك ياجاسر هتريح الكل ياحبيبي، شهر واحد، عمك يراجع نفسه، وانت كمان تكون خلصت قضيتك ورجعت، واتخلصت من فيروز، امسك العصاية من النص ياجاسر وراضي جميع الأطراف

أشار على صدره وهتف بنبرة حزينة 

-ودا يابابا، وجعه اعالجه ازاي، ازاي هقدر انام ومراتي بعيد عني، ازاي هرتاح وانا عارف انها تعبانة


-اقعد معاها وفهمها، فهمها انت ناوي على ايه 

تراجع بجسده ينظر لوالده:

-بابا لو سمحت عايز افضل لوحدي ممكن!!

-جاسر!!

-بابا !!..لو سمحت 

ترجل جواد من سيارة ابنه 

-شوف هتعمل إيه وأنا معاك، بس اي خطوة هتعملها لازم تقول لجنى عليها ياجاسر، بلاش تعمل حاجة وتسبها كدا 


أومأ برأسه واستدار بسيارته


متجها لمكتب راكان ...وصل بعد قليل


-فاضي!!

أشار بيديه بعدما أغلق جهازه المحمول 

-ايه اللي رماك عليا 


أخرج من جيبه فلاشة وتحدث:

-عايز اعرف مين دول من غير ما أظهر في الصورة 

وضع راكان الفلاشة بجهازه وقام بتشغيلها للحظات، ثم نزع نظارته الطبية وتحدث بصوته الرخيم :

-دول مجمعين الكل ..تمام هشوفلك مين دول، وتقريري هيكون عندك 


اقترب متكأ على مكتب راكان 

-فيه معلومة مش متأكد منها بس حستها طعم علشان يعرفوا انا براقبهم من خلال فيروز ولا لا 

استمع راكان بتركيز ثم تسائل:

-ليه عايزين الولد دا، السؤال دا اللي مفروض تشغل بالك بيه 


تنهيدة عميقة أخرجها بأنفاسًا ثقيلة ثم أجابه:

-علشان اكتب على فيروز، وبعد كدا اضطر اوافق على شروطهم بعد طبعا ماتورطني دا اللي قدرت أوصله 

-دا ايه الغباء دا؟!

-مش مقتنع ازاي تورطك وهي عارفة قوة جواد الألفي، لا الموضوع اكبر من كدا 

-ممكن عن طريقها يهربوا مخدرات

ضيق راكان عينيه متسائلاً :

-تقصد ايه مش فاهم ؟! 

-معندكش قهوة ولا إيه ؟!


ضحك بصوت مرتفع قائلاً:

-لا كريم يابن الألفي..قالها واستدعى الساعي لطلب قهوته


فتح الجهاز مرة أخرى واستمع بإهتمام ثم رفع رأسه يضرب كفوفه ببعض 

قائلاً:

-ياولاد الكل...ب ، هي وصلت لكدا 

اشعل سيجاره يهز رأسه ، ثم نفث تبغه ينظر لراكان 

-فهمت اللعبة !!

نهض راكان متجهًا إليه ثم جلس لمقابلته:

-يعني الولد يكون خيط الارتباط اللي يربطوك بيه، وبعد كدا يزقوا فيروز بادمانك علشان يحركوك زي ماهم عايزين 


نفث تبغه يهز رأسه ثم هتف

-اعتبره حصل 

طالعه راكان بذهول 

-أكيد مجنون، لا طبعا، تبقى غبي وعبيط..دول عندهم الغلطة بموتة، وعايزين مركزك ياغبي 


وصل الساعي بقوتهما، ووضعها أمامهما

ارتشف بعضها ثم أشار بيديه

-اقولك سر ولازم على أساسه تركز

اومأ راكان متفهًا 

-وصلوا لمراتي، ومش بس كدا، صوروها، وحطلوها حاجة في القهوة، تفتكر بعد ما عملوا كدا هسكت 

برقت أعين راكان، وشعر بصدمة مما جعله غير قادر على التفوه وهو يستمع معاناته 

-ودا حصل إزاي؟!

انت مش مأمن بيتك كويس ياجاسر!!


ابتلع ريقه الجاف بصعوبة 

-جنى فتحت جاليري بقالها فترة، انا مخونتش اللي معاها وللأسف اللعب كله في الجاليري دا 

مسح على وجهه بعنف حتى لايضعف أمام راكان فهز رأسه

-القضية دي عمري كله ياراكان، ومكنش ابن جواد لو مركعتهمش واحد واحد 

هز رأسه رافضا حديثه 

-جاسر دي مخاطرة وانت لما قولت الفكرة الاول قولتلك بلاش دا كان مجرد انك تدخل وسطيهم، اما اللي بتقوله دا صعب لا مش صعب دا موت، ممكن تشوف حد تثق فيه 


ارتشف باقي قهوته ، وطالعه بحزنًا لون ملامحه وامتزج بنبرته الرخيمة


-بابا ميعرفش علشان افضل اثق فيك دي حاجة ، الحاجة التانية ياحضرة المستشار مراتي امانة عندك ،انا عارف بابا مراقب خطواتي محتاج منك تشوشر عليه شوية لحد ما ادخل عشهم 

❈-❈-❈


طالعه بنظرات خرساء لبعض الوقت ثم نهض من مكانه متجهًا لمقعده 

-مش موافق، وأول مايحسوا انك بتضحك عليهم أول واحد هيضروه ابوك ، ثانيا مراتك هتكون ضحيتهم بلا منازع ، وانت لسة قايل وصلولها 

-أنا وجنى هنطلق !!

-نعم يااخويا، دا  انت أهبل وعبيط يالا، ملعون الشغل اللي يعمل فينا كدا


قوم روح يالا مش عايز غباوة 

اقترب ينظر لمقلتيه 

-بلاش إنت اللي تقول كدا، ايه ناسي نورسين ولعبك عليها، دا حتى لسة موضوع الفرح مالي الجرايد 


هز رأسه موافقه الرأي ثم تحدث بإستبانة:

-بص ياجاسر، الموضوعين مختلفين، انا كانوا خانقين جدي وابويا بورق مهم ، وانا راجل قانون مكنش ينفع اقابلهم بالبلطجة..يعني ابويا كان اكتر واحد هيتأذي، متنساش أنهم مدخلينه في كل أعمالهم القذرة بألعابهم القذرة 

ولولا رحمة ربنا مكنتش عرفت، انت ليه عايز تعمل كدا علشان تقوي نفسك وتبينلهم انك ابن جواد بجد، بس دا هيدمر حياتك، فكر كويس قبل اي حاجة 


توقف جاسر يضع سلاحه بخصره وحمل هاتفه قائلاً 

-غلطان ياحضرة المستشار، بعمل كدا علشان وطني اولا مش علشان اثبت اني ابن جواد، علشان ولادك وولادي فيما بعد، علشان اللي يغلط يعرف أن البلد فيها قوانين تعاقب 


انحنى يستند بذراعه على المكتب وغرز عيناه بمقلتيه وأردف:

-علشان عدل ربنا، كل ظالم وله نهاية، وكلكم راع ومسؤل عن رعيته ياحضرة المستشار، مش علشان خايف على  مراتي بس أو اعيش سعيد ، اسيب شوية مهربين وتجار أسلحة يدمروا شباب لمستقبل أمة، انزل الشارع وشوف الولد لسة مكملش خماستشر سنة وبيحشش ياراكان، غير قضايا الاغتصاب في الاطفال، غير الأسلحة اللي بقت في العشوائيات ..ايه ياراكان ماتخلي حد غيرك يقولي الكلام دا،

لو تفتكر قبل موضوع جنى أنا كنت مقرر..بس الصراحة منكرش عمو صهيب صعب عليا، حاولوا مرة يغتصبوها بسببي والمرة التانية عايزين يموتوها بسببي برضو، أي أن كان انا ولا بابا، بس السبب واضح، 

راكان دول وصلوا لاخت جواد، عارف معنى دا ايه، معناه أنهم سابقينا بخطوة، انا مش هستنى لما اقوم الصبح اشوف اختي أو مراتي أو بنت عمي على مصيبة..وانا مش هستسلم عايزين يموتوني يموتوني، بس برضو مش هعمل اللي عايزينه


استدار متحركًا ثم توقف مستديرًا

-صدمتني النهاردة للأسف، لاني اكتشفت أن قضيتك خاصة بعيلتك مش بوطنك ...قالها وتحرك سريعًا من أمامه بخطوات مهرولة كالذي يهرب من مستقبل حسم له 


بعد عدة أيام 

استيقظ على صوت هاتفه 

-أيوة ياعمو!!

-جاسر ناوي على ايه ياحبيبي، احنا اتفقنا ياجاسر مش كدا ، مش مستعد أضحي ببنتي لو سمحت 

-خلاص ياعمو، هعملك اللي حضرتك عايزه، اتمنى تقدر تحافظ عليها ياعمو، ومتندمش 

تنهد صهيب بألمًا

-سامحني يابن اخويا، معنديش غير بنت واحدة، عارف ظلمتك بس غصب عني وانا مش متحمل اشيل جواد هم فوق همه، خليهم مفكرين زي ما اتفقنا 


-حاضر ياعمو، لكن مراتي لو حصلها حاجة وهي عندك مش هسامحك 

-جاسر مش هتبقى مراتك، انا خيرتك وانت اخترت، وانا كمان من حقي اختار بنتي واخاف عليها 

وانت شوفت يابن جواد اتعمل فيها في وسط بيتك وكمان وسط حراستك، مش هتحمل بنتي يعملوا فيها حاجة 

انا ضاع مني جنى قبل كدا ياجاسر، سامحني يابني دي نور عيوني، وعلشان تقدر تحافظ على بنت عمك، عارف بضغط عليكم انتوا الاتنين بس صعب بعد اللي شوفته اسكت ياجاسر


آلامه قلبه على صوت عمه الحزين، فهتف قائلاً :

-اتأكد ياعمي لو مش خايف عليها مستحيل اسبها، وحياة وجع قلبي دا لأدفعهم التمن غالي، وحياة جنى عندي ماهرحمهم 

-حبيبي بلاش.. ابعد عن الناس دي مؤذية، بلاش تخليني اقول لجواد ياجاسر، انا لسة عند وعدي، لو سمحت خاف على نفسك، ابوك مش حمل وجعك يابني

الصفحة التالية