-->

رواية جديدة قابل للكتمان لخديجة السيد - الفصل 34 - 3 - السبت 3/8/2024

  

قراءة رواية قابل للكتمان كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى

رواية قابل للكتمان

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد



الفصل الرابع والثلاثون

3

تم النشر يوم السبت

3/8/2024

بالصباح المنعش وصوت العصافير المنبعثه من النافذه التي تطل على منزل بسمه، كان معاذ  يلهي مع إبنه مالك بالدراجه التي اشتريها له

ليلة أمس ومن حينها وهو يضحك بسعادة  فاقت سعادته عندما جلبها والده له كمفاجأة، فلم يتوقع معاذ سعادته تلك ابدأ رغم انها كلفته الكثير من العمل لساعات طويله حتى يشتريها له لكن بالنهايه عندما رأى فرحته الكبيره قد نسى كل شيء! ليعلم هنا بان العمل الشاق هذا لدي مميزات أخرى لم يكن يدري بها.


انتشله صوت بسمة القادم وهي تقول بتردد 


= يلا سيبوا العجله دي بقى على جنب وتعالوا الفطار جاهز.. وانت يا معاذ الدوا بتاعك هتلاقيه علي رف الكومودينو ما تنساش تاخده 


توجهت عينا معاذ بصدمة ثم رد بغرابة 


= ده بجد، وجبتي فلوس منين؟ انا قلت اشتري العجله اولى المره دي لمالك وبعد كده ابقى اجيبه بعدين


لحظتها، ظنت أنها لم تسمع جيدًا أو أنه ليس زوجها الذي يفضل شيء لطفله مقابل التنازل عن صحته ولكن معاذ القديم كان من المستحيل عليه أن يفعل ذلك، ولا يعرف كيف يتحمل المسؤولية.. مرت يدها برفق فوق ذراع معاذ قبل أن تقول بنبرة خافتة


= علاجك وصحتك اهم يا معاذ وبعد كده هات الحاجات اللي محتاجينها وبعدها يا سيدي هات لعب بعدين..بس صحتك اهم واذا كان على الفلوس انا ما دفعتهاش بس حاولت مع الدكتوره بتاعه الصيدليه انها تصبر عليا اسبوعين وهي عشان عارفاني قالتلي ماشي و وقت ما ربنا يكرمك ابقى عدي وادفع. 


هزّ رأسه بامتنان وشعر بتغيير طفيف في زوجته حيث بدأت تتحدث معه وتهتم بأمره، وهذا ما يرغب فيه. بدأ يتناول وجبة الفطار معهما وهو يتحدث بتلقائية 


= بس الفطار جه في وقته، اخيرا هفطر مره معاكوا قبل ما انزل.. وكلنا متجمعين مع بعض .


شعرت بسمة بالذنب قليلاً لأنها كانت تتجنب زوجها و تتناول الغداء معتمدة قبل عودته وتتركه يتناول بمفرده، ولكن منذ مكالمتها مع ديمة واكتشافها حقيقة أصدقائها الذين كانوا قريبين منها، أدركت أنهم كانوا أشرارًا أكثر من معاذ وأكثر مما توقعت. و شكرت ربها كثيرًا على أنها لم تقع في نفس الفخ الذي وقعت فيه غادة أختها، وتستسلم لتلك الأفكار الشيطانية.


ثم بدأت تفكر في مستقبلها وتسأل نفسها إلى متى ستستمر بهذه الحالة؟ وإذا كان زوجها يسعى للتغيير حقًا، فعليها أن تقف بجانبه ولا تتجنبه، حتى لا يندم على تغييره ويتوقف عنه في أي لحظة، وبعدها ستندم على عدم  وقوفها إلى جانبه من البداية. ابتسمت هاتفه


= ومش بس كده كمان، ناويه كمان اغير الباذنجان بتاع كل يوم واعمل لك الفراخ المشويه اللي بتحبها.. 


اتسعت عينا بسعادة ثم قدمت اقتراحًا وهي تضيف إليه برجاء 


= بس عشان خاطري كمل شغلك لحد بالليل شويه بالعربية انت أهو لما جربتها مره ربنا رزقك بفلوس كتير تخيل بقى كام طالعه ذي كده كل يوم قدام وان شاء الله ظروفنا تظبط.


مسكت بيداه دون انتباه وقد توهج الصدق فيما تقوله باهتمام 


= بس برده مش كل يوم! عشان صحتك انت ممكن تحدد ايام اجازه ليك او ترجع تريحلك ساعتين وتاكل لقمه وتكمل تاني، انت شغلك يعتبر انت اللي متحكم فيه وتقدر تحدد عدد الساعات اللي تناسبك.. بس الافضل فكر في موضوع ترجع تتغدى وتريح وبعدين تكمل الشغل ويبقى اتصل بيا قبليها وانا احضر لك الاكل اللي انت عاوزه.


التقت عينا معاذ بعيني زوجته مطولاً يستوعب التغيير الظاهر فجاه وقد طل بعينه بريق لم يستطع منعه لكنها رمقته بتعجب وتوتر 


= ايه مالك! بتبصلي كده ليه.


ظهرت علامات الشقاوة المتأصلة بملامحه وهمس لها بنبرة خاصة


= ما فيش بفكر في كلامك؟ أصل ما بعرفش افكر غير وانا باصص في عينيك.. الكلام بيوصلي اسرع كده.


لم تستطيع أن تكتم ابتسامتها رغمًا عنها وهي تشيح بوجهها عنه عندما يصر على طريقته تلك في المراوغه، هزت رأسها بيأس منه تفكر لن يتغير أبدًا.


مرت الوقت فقد حان مغادره معاذ لعمله فسارع مالك يركض لحضنه قائلاً بلهفة 


= بابا ما تتاخرش في الشغل النهارده علشان عاوز اوري صحابوا عربيتك عشان في واحد منهم بيتريق عليا .


وضع كوب الماء جانبا بعد ان تناول ادويته ثم قال وهو يشد شعر صغيره بأصابعه بخفة 


=لا يا حبيبي مضطر اتاخر النهارده عشان اشتغل كثير واجيبلك الحاجات اللي بتحبها، وبعدين ما ينفعش حد يتريق عليك تقوم انت تتمنظر قدامه بحاجه مش عنده.


عقد مالك حاجبيه بشدة وهو يقول بحانقة طفولية


= امال اعمل إيه لما يتريق عليا بعد كده ويقول عليا ما بعرفش العب ولا بفهم في حاجه .


أبتسم بهدوء ثم قبل وجنتاه وهتف يحفز الثقه بداخله 


= هو غيران منك مش اكتر، عشان انت بتفهم واذكى منه.. وطالع شاطر ذي أبوك كده يا حبيبي فما تعبروش ولا تهتم بيه.


حدقت بسمة نحو معاذ بدهشة وعدم تصديق لكلامه، فكان من الواضح أن عمله قد طوره و أصبح أكبر بكثير، وتم قبول مسؤوليته و الاعتراف بها أخيرًا. ومن الممكن أن يحدث المزيد من التغييرات فيه. تشتتت انتباهها للحظة وتفاعله مع طفله بشكل جميل و إن علاقتهما معًا أصبحت رائعة، فما أجمل أن يكون الأب يعرف كيف يهتم بتفاصيل طفله ويصالحه بعد كل خلاف بينهما، ويقدم له هدايا تلامس قلبه مثلما فعل في الأمس.


لكن عندما قال آخر كلماته، لم تتمكن من إبقاء نفسها على ما يرام وتتمالك نفسها من الضحك  حقًا، فهو لا يفشل أبدًا في إضحاكها، مما يزيد من تألق شيء ما في قلبها تجاه هذا الشخص الذي بدأ يتعلم يومًا بعد يوم.


❈-❈-❈


عاد آدم من عمله مبكراً وتفاجأ بزوجته أمامه تقف كانها كانت تنتظره، أردفت هاتفه بلهفة 


=حمد لله على سلامتك يا حبيبي اتاخرت ليه انا قاعده مستنياك من بدري 


عقد حاجيبة باستغراب وهو يقول بعدم مبالاة


=الله يسلمك بس مش فاهم مستنياني ليه يعني؟ ما انا قلت لك ان انا هاجي بدري ولا اتاخرت ولا حاجه 


رست ابتسامتها المخملية على شفتيها ودون مقدمات هتفت بتحدي خفي 


=ما انا عشان كده مستنياك يا حبيبي طالما رجعت النهارده بدري من الشغل قلت فرصه 

نخرج مع بعض ونروح خطوبه صاحبتي.. و بالمره نعمات جوه مش وراها حاجه تشغلها تقعد مع الاولاد هي عقبال ما نرجع.


أصابت إياه الدهشة للحظات قبل أن تنفرج عنه ضحكة غير مصدقة ليتمتم بحده مكتوم


=نعم خطوبه ايه مش الخطوبه كانت الخميس اللي فات وانا قلت لك روحي ونعمات هي اللي ما جتش .


زمّت شفتيها ثم غمغمت مردفه بتهكم ساخراً 


=اه يا حبيبي ما انا فاهمه ان انت ما حرمتنيش من الخروج ولا حاجه وهي اللي جت من عند ربنا كده، بس عشان بقى ربنا حاسس بيا أن قد ايه كنت هموت من الخنقه هنا اكتشفت ان الخطوبه اتاجلت أصلا وأن ميعادها النهارده فانا قلت فرصه طالما هترجع بدري نروح سوا وقلت لنعمات تتصل تستاذن من جوزها انها تقعد معانا وهو وافق، ايه رايك بقى في المفاجاه دي مش حلوه ؟!. 


صعق مما قالته، إذ لم يتوقع أنه حفله خطوبه صديقتها ستتاجل بعد كل ما فعله حتى لا تذهب الى هناك، ومع ذلك زاد غضبه وسخطه قائلاً 


=ايوه ومين قال لك يعني أن موافق اخرج ولا انتٍ كمان انا بكون راجع من الشغل تعبان  و عاوز استريح، مش وقت خروج وسهر دلوقتي 


رفعت يدها وأمسكت ذقنه بأصابعها ثم تحدثت بدلال ناعم 


=ما تقلقش يا حبيبي مش هنتاخر هناك حتى لو ساعه واحده انا راضيه وبعدين انت ما اشتغلتش النهارده كتير وجاي بدري اهو! دي فرصه مش هتتعوض يلا بقي يا حبيبي بلاش نضيعها طالما في إللي ياخد باله من الاولاد يلا بطل كسل وروح ألبس بسرعه..

الصفحة التالية