-->

رواية جديدة شوق الجزء الثاني لأسماء عبد الهادي - الفصل 28 - الأربعاء 18/12/2024

 

رواية رومانسية جديدة شوق الجزء الثاني

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية شوق الجزء الثاني

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أسماء عبد الهادي

الفصل الثامن والعشرون


تم النشر الأربعاء

18/12/2024



ولسه يزن هيرفع ماس العصير ع بوءه علشان يشربه رن فونه 

فنزله تاني وحطه قدامه ومسك الفون فكان المتصل هو مهند والده 

الو ايوا يا بابا 


مهند  كان سايق العربية وميار جنيه 

انت فين يا يزن 


يزن 

انا في شغل يا بابا لقاء شغل 


مهند 

يعني برا الشركة يا يزن ارجع للشركة حالا لا انا ولا خالد ولا اياد هناك ومفيش غير أمير وزمانه هينفجر لوحده وعمك عساف عنده سفرية شغل روح وشوف الشغل المتعطل يلا اتحرك 


يزن  

حاضر يا بابا رايح متقلقش بس قولي انت فين مش كنت رايح الشركة !! 


مهند 

ما انا كنت هناك بس مشيت 


يزن 

ليه رايح فين اممم خليني اخمن رايح للجو مش كدا 


مهند ضحك 

عرفت منين يالا انت بتراقبني ولا ايه 


يزن ضحك بمكر 

لا طبعا اراقبك ازاي بس هي مفهومة وهي طايرة مهند سايب شغله ليه الا اذا الجو وحشه ومش قادر على بعده اوعدنا يارب بقاااا 


مهند 

ولا انت طلعت مش سهل زي ابوك اوعى يلا تكون بتلعب بديلك من ورايا اخلص عليك


يزن 

ابدا والله برىء يا بيه ثم ان حد يلعب بديله وهو مخطوب للقمر بردو 


مهند 

في دي عندك حق وحيث كدا بقا انا لازم اكلم امير يستعجل الموضوع شوية 


قام مهند وقف بفرحة 

لا بتتكلم جد واخيرا واخيرا يا ناس هو دا الكلام ولا بلاش... ايوا كدا احبك يا مهاند ربنا يخليك للشعب 


مهند 

ولا انت مش بتقول انك برا دلوقتي الناس تقول عليك ايه اركز كدا متفضحناش 


❈-❈-❈

حط مالك ايده ع كتف مادونا اللي كانت ع آخرها وفضل يحاول يمثل كأنه زوج جديد وبيعرف حبيبته على الأماكن اللي بيمروا بيها في طريقهم


ومادونا مكانتش طايقة قرب مالك منها فكانت بتنفخ بضيق خفي رغم الابتسامة اللي ع وشها علشان متبوظش المهمة وعلشان عيون السواق اللي عليهم من اول ما ركبوا 

وهما كانوا ملاحظين دا كويس اوي وعاملين حسابه 


وصلوا لوجهتهم فوقف السواق وقال بلغة البلد

حمدا لله على السلامة اتمنى لكم فسحة سعيدة 


مالك شكرا ليك اتفضل حسابك


واول ما نزلوا جه واحد عليهم وساعدهم ف شيل شنطهم لجوا الفندق 

ومالك مسك ايد مادونا 

وقال يلا يا حبيبتي 

وهناك وقفوا قدام موظف الاستقبال 

مالك

لو سمحت فيه حجز هنا باسم يوسف خولي وزوجته 


الموظف 

ايوا يا فندم اهلا وسهلا بحضرتك اتفضلوا مفاتيح السويت شهر عسل سعيد عليكم والف مبروك اتمنى السويت يعجبكم 


مالك

شكرا ليك 


الموظف نادى ع الشيال اللي شايل الشنط وعطاه المفاتيح 

اوضة ١١١ اطلع معاهم يلا 


وف الاسانسير ومالك ومادونا ومعاهم الشيال 

اضطر مالك تاني انه يمثل انه عريس جديد وحاول يهزر ويغازل مادونا 

ايه القمر دا انا مش قادر اصدق اننا اتجوزنا اخيرا 


مادونا ادعت السعادة والفرحة هي كمان 

وانا كمان انا مبسوطة اوي انك جنبي يا حبيبي 


مالك كان عايز يضحك لان التمثيل مش لايق عليها بس مسك نفسه بالعافية 

❈-❈-❈

يزن كان بيكلم مهند ومن فرط حماسته باللي سمعه من ابوه مد ايده قدامه فخبط كاس العصير فوقع معظمه على الارض وشويا منه على فستان دنيا اللي صرخت بصدمة 

عاااا فستاني فستاني بااظ 


يزن اتسعت عيونه بصدمة وقال بحرج

اا انا اسف اسف يا دنيا مأخدتش بالي 


دنيا كانت هتعيط 

اعمل ايه انا دلوقتي الفستان باظ امشي ازاي انا كدا يخص عليك يا يزن مش تاخد بالك كويس 


يزن 

سوري يا دنيا كنت مندمج في المكالمة حقك عليا ... تعالي معلش ادخلي الحمام ظبطي نفسك 


دنيا بمزاج متعكر وخاصة انه دلق العصير اللي فيه المخدر خلاص 

اوك انا رايحة الحمام اشوف هتصرف ازاي ف المصيبة دي وبعدين تروحني بليز يا يزن 


يزن 

اوك خدي راحتك انا ف انتظارك 

وشوية وخرجت دنيا وهي حاسة انها هتعيط 

الفستان باظ خالص مش عارفة انا همشي كدا ازاي 


يزن 

ولا يهمك تعالي هوصلك لحد البيت مفيش مشكلة 


دنيا وهي بتبص حواليها

 اوك يلا قبل ما حد يشوفني وتبقى مصيبة 


وهما جه واحد من ادارة الفندم 

اي خدمة يا فندم اقدر اقدمها لحضراتكم 


يزن 

لالا شكرا 


الموظف

 نورتونا يا فندم اهلا وسهلا بحضراتكم ف اي وقت 


اما يزن فركبت دنيا ف عربيته وساق بيها لحد بيتها وهناك قال 

انا اسف مرة تانية ع اللي حصل وبالنسبة لعربيتك هبعتلك حد يوصلها ليكي لحد هنا 

دنيا وهي مشغولة بفستانها 

اوك يا يزن باي دلوقتي 


رجع يزن بعربيته للشركة 

وقسمت اول ما شافت بنتها كشرت 

رجعتي بسرعة ليه يا دودي 


دنيا بغضب 

ييي يا مامي حصل موقف مش ظريف العصير وقع عليا وبوظ فستاني شايفة انا عاملة ازاي 


قسمت 

يا روحي فداكي مليون فستان ولا تزعلي نفسك ... بس اللي مضايقني ان الفرصة راحت من اديكي المرة دي انا كنت عايزة افرح ف مهند واغيظه زي ما ضايقني 


دنيا 

المرات جاية كتير يا مامي.. انا طالعة اوضتي ولو جه حد وجاب عربيتي ابقي خدي منه المفتاح 


قسمت 

انتي جيتي هنا ازاي وسبتي عربيتك فين 


دنيا 

يزن وصلني لحد هنا يا مامي وعربيتي لسه هناك ف المطعم 


قسمت 

نعم يعني يزن يكون معاكي لحد هنا ومش عارفه تدخليه وانا كنت هقدر اتصرف معاه لا بتهزري يا دودي ازاي تسيبي فرصة زي دي تفلت من ايدك


دنيا 

يوووه يا مامي احنا ف ايه ولا ف ايه سيبني ف الفستان اللي باظ وشكلي اللي مش لطيف دا انا يحصلي كدا 


قسمت بغيظ من بنتها 

اوف منك يا دودي هو دا وقت فستان يعني يكون في بيتنا وتحت أيدينا ونسيبه يمشي اسمعي حاولي تخليه يجي هنا البيت بأي طريقة فاهمة!! 


دنيا بلا مبالاة لانها مشغولة بالفستان 

يووه اوك يا مامي اوك أنا طالعة اوضتي باي

❈-❈-❈

في الاسانسير

فجأة سمع مالك الشيال بيتكلم عربي 

مفيش داعي للتمثيل قدامي يا باشا انا منكم وعليكم 


بصله مالك ومادونا بصدمة 

وبعدين قال مالك

ما تنطق يا عم من ساعتها سايبنا كدا ع عمانا طب زمر حتى او اعمل اي اشارة 


علي

اسف يا باشا مكانش هينفع لان العين عليكم لحد ما دخلتم الاسانسير 


مادونا 

سواق التاكسي مش كدا 


علي 

بالظبط كدا يا باشا كان واحد منهم 


مالك 

معنى كدا انهم شكين فينا والمهمة باظت من اولها 


علي

لا ان شاء مفيش اي حاجة... ولو ع الشك ومراقبتهم ليكم فهما بيشكوا ف اي حد جاي من مصر اساسا وبيتراقب مراقبة مكثفة زيكم كدا 


مالك 

 سواق العربية رغم حرصه الا اني قدرت اعرف انه مريب وانه واحد منهم  لانه مشالش عينه من علينا يعني حسوا بحاجة!!! 


علي 

مفتكرش لو كانوا شاكين فيكم مجرد شك بسيط مكنتوش وصلتم للفندق هنا كنتم اتصفيتم... مكنش وصلكم لوجهتكم هنا... كان اخدكم للهاوية علطول الناس دي مبتهزرش ومفيش عندها ياما ارحميني اي حد موضع شك بيريحوا دماغهم ويخلصوا عليه وكأنه حشرة من غير ما يغمض ليهم جفن دول مافيا عالمية مقرهم حاليا هنا ف المانيا 


مادونا 

كلامك دا يطمنا ولا يخوفنا اكتر .. بالمناسبة انت اسمك ايه 


علي 

معاكم النقيب علي فهمي ومهمتي هي حراستكم وتزويدكم بكل التفاصيل والاخبار المهمة وانا هنا حلقة الوصل ما بينكم وبين المركز في مصر متقلقوش انتوا تحت عنينا 


مالك 

اهلا بيك يا علي يسعدنا اننا اتعرفنا عليك 


علي 

انا اسعد يا باشا... تابعوا زي ما انتم وانا هنا معاكم ف الفندق لو احتاجتم لاي حاجة هتلاقوني قدامكم وكلمة السر ما بينا باقي كم شنطة!! لو سمعتها هعرف انكم محتاجيني... وياريت تفضلوا ف السويت الخاص بيكم لحد ما نا يجيلي اوامر انكم تخرجوا 


مالك 

تمام يا علي 


علي 

وصلنا اتفضل دا المفتاح هاف فان 


مالك طلع فلوس من جيبه وعطاها لعلي 

شكرا ليك 


علي انا تحت امرك يا فندم 


ودخلهم الشنط ومشي  ومالك ومادونا دخلوا السويت واول ما الباب اتقفل بصوا لبعض

مادونا بغيظ 

ايه مالك بتبصلي ليه كدا 


مالك 

هو انا جيت جنبك ايه ببص قدامي مبصش ولا ايه انتي بتتحججي من اولها لاا دي باينها رحلة نيلة ع دماغي 


مادونا 

بص قدامك لكن متبصش عليا انت فاهم 


مالك 

على فكرة بقا انتي مراتي شرعا وابص عادي يعني لو أطلقت بصري بمزاجي ها 


مادونا رفعت حاجبها وقالت بانزعاج

نعم!!  مراتك!! انت هتكدب الكدبة وتصدقها ولا ايه 


مالك 

ايه يا بنتي والمأذون والشهود كانوا ايه هوا ولا اشباح


مادونا  

لا دا جواز كدا وكدا يعني تتعامل معايا ميري فاهم 


مالك 

ايه يا ماما حيلك حيلك مفيش جواز اسمه كدا وكدا ها علشان يكون ف علمك وعلشان يكون ف علمك بردو اني مش هتموت عليكي ولا عايز ابصلك اصلا علشان تتنططي كدا اهدي يا سارة ها يا ساااارة 


مادونا 

اوف انت مستفز اوي وانا مش طايقاك ابعد كدا انا هدخل اغير هدومي واخد شاور علشان ارتاح 


مالك 

ما تعدي هو انا ماسكك الطريق واسع اهو مش بقولك تلاكيك 


مادونا 

اوف 


مالك 

انفخي براحتك انا ساكت بمزاجي 


مادونا اخدت شنطتها وابتدت ترصها في الدولاب وطلعت الهدوم اللي هتلبسها ودخلت الحمام

فسمعت مالك بيقول 

خدي بالك من المرايا وافحصي الحمام كويس واتأكدي انه مفيش اي كاميرات مراقبة وانا هفحص السويت كله لحد ما تطلعي 

مادونا فضلت كتير اوي جوا الحمام تجفف شعرها وتسرحه ولما خرجت خرجت بكامل أناقتها كعادتها مش علشان تلفت انتباه مالك اللي هي مش طايقاه وانما علشان هي متعودة على كدا كانت شيك اوي ف لبسها الفومال فما بالك بلبس البيت والحرية كانت حلوة اوي لدرجة ان مالك اول ما شافها اتخطف وتنح مكانه 

يخربيت كدا البنت دي ناوية ع مصيبة شكلها كدا... يخربيت عقلك يا مالك انت كدا هتضييع اثبت يا مالك دي مهمة وعايزين نخلصها بسلام 


مادونا منتبهتش لمالك وكملت اللي بتعمله وكأنها لوحدها ف السويت وتجاهلته تماما مسكت شنطة صغيرة فيها البرفيومز والمكياج وبدأت ترصهم ع التسريحة 

فقال مالك بغيظ 

اموت واعرف البنات محتاجة القرف دا ف ايه ما تمشوا كدا عادي زينا ولا انتوا مش واثقين في نفسكم فبتستعملوه!!


مادونا 

بصتله 

نعم انت بتكلمني انا؟؟؟ 


مالك بسخرية

هو فيه حد غيرنا هنا وانا مش واخد بالي 


مادونا 

لفت وشها وتجاهلته تاني وكلمت اللي بتعمله وبعدين مسكت البرفيوم ورشته عليها 


مالك فضل يكح 

كح كح كفاية خنقتني ريحته صعبة ارحميني 


مادونا 

اما أنسان ثقيل بشكل انت ايه اللي مقعدك هنا قوم امشي شوف مكان تاني اقعد فيه 


مالك مدد ع السرير 

اشوف مكان تاني فين انا هنام 


مادونا 

قوم يا مقرف خد شاور وغير هدومك ايه القرف بتاعك دا 


مالك

 لا هو انتي عامية للدرجة دي مش واخدة بالك اني غيرت هدومي وكمان اتوضيت علشان استعد للنوم وكل دا وانتي في الحمام بقالك ٣ ساعات جوا دا انا اكلت وخلاص كنت هنام لقيتك فاتحة الزفت السشوار دا قلقتيني فممكن تتنيلي تقفلي النور علشان احاول انام تاني 


مادونا 

نعم تنام!! تنام هنا ع السرير دا 


مالك

اه اومال أنام فين مثلا فوق الدولاب ؟؟ 


مادونا 

في اي مكان مش مشكلتي السرير دا ليا انا وانا اللي هنام عليه 


مالك 

ليه كنتي حاجزاه باسمك وانا مش عارف ولا ايه هو ايه اللي السرير دا ليا وانا اللي هنام عليه في كيجي احنا ولا ايه 


مادونا

سابت البرفيومز اللي ف ايديها ولفت وشها ليه وهي بتقرب منه

صدق انت مفيش عندك دم يعني عايز تنام انت ع السرير وانا انام فين مثلا ع فكرة انا مش بهزر انا تعبانة من السفر ومحتاجة انام قوم من فضلك


مالك 

وانا كمان تعبان من السفر ومحتاج انام ليه انتي تنامي ع السرير وانا ع الأرض مثلا 


مادونا بسخرية

 علشان انت الراجل مثلا 


مالك

اه شوفوا بتوع المساواة دلوقتي بقيت انا الراجل اللي لازم يضحي وينام على الارض علشان سيادتك تاخدي السرير لوحدك مش كدا 


مادونا بغيظ 

لا خلاص خليه ليك اشبع بيه انا غلطانة اني واقفة اتناقش معاك يارب تخلص المهمة البغيضة دي بقا كدا اوفر بجد 

وشدت مخدة من تحت راس مالك فخبطت دماغه ف السرير

فقال بتألم 

اه ما تحاسبي يا بنتي هو فيه كدا 


مادونا مردتش عليه واتحركت ناحية برا علشان تنام ع الانتريه 


فقال مالك 

خلاص تعالي تعالي صعبتي عليا هعمل فيكي معروف وارميه البحر والأجر والثواب عند الله وهسيبك هتنامي هنا براحتك 


مادونا 

مش محتاجة شفقة منك على فكرة 


مالك 

شفقة ايه انا هشفق عليكي ليه اصلا كل الحكاية اني مش هسمح لنفسي انام جوا وانتي برا افرض حد من خدمة الغرف من اللي معاهم مفتاح السويت دخل وانتي نايمة برا اعمل ايه انا ساعتها كنتي متجوزة اريال مثلا ولا ايه

قالها ونط من مكانه وشد المخدة من ايديها وغمزلها وهو بيخرج 

تصبحي على خير يا يا سااارة 


مادونا 

مش بقولك انسان مستفز  

واتحركت السرير ونامت لانها كانت تعبانة ومحتاجة للراحة

❈-❈-❈


شوق كانت بتتنقل من فصل للتاني وقضت طول اليوم ف المدرسة حتى انها حضرت الفترة المسائية كمان 

وأثناء تجولها ف الحوش سمعت بنت بتنادي عليها 

ابلة شوق أبلة شوق 

وهي ماشية وقعت ع وشها وايديها اتجرحت فجريت عليها شوق وساعدتها تقف

واه يا قلبي الف سلامة عليكي مش تاخدي بالك وانتي بتجري وبعدين بتجري ليه والله اني كنت هقفلك يا حبابة... واه ايدك اتجرحت معلش بسيطة متخافيش 

بس الغريب ان شوق لقت البنت بتضحك ومفيش ع وشها ملامح اي ألم 

فهديت أعصاب شوق وقالت بابتسامة 

الحمدلله انك اخدتي الأمر ببساطة... استنى اني معايا صندوق الاسعافات الاولية بتاعتي هعقملك الجرح

لكن حصل اللي شوق متوقعتوش....


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة