رواية عشق الليل دوامة انتقام- بقلم الكاتبة سحر خالد- الفصل السادس
رواية عشق الليل دوامة انتقام
بقلم الكاتبة سحر خالد
الفصل السادس
رواية
عشق الليل دوامه انتقام
ليل............. :ايه اللي بحصل هنا تكلم الثلاث مره واحده لينا بخوف................ :كنا بنذاكر
جاسر بخوف أكثر............... :كانوا بيرق**صوا
عشق.............. :كانوا كنا
ليل.............. :وانتى يا استاذه عشق ما عنديش كذب انتي كمان عشق ليل انا
ليل بهدوء....... إللي شغل الاغاني يتقدم لقدام
صمت الجميع ولم يتقدم احد ليقول
ليل........ عشق مين اللي شغل الاغاني اكيد الفاشل ده
وكان يشير على جاسر
عشق بصراحه...... مش هو
جاسر....... الله يعمر بيتك يا شيخه
عشق....... بس كان بيرق**ص معنا
جاسر....... الله يخرب بيتك
لينا....... بص يا ابو الليالي خلي قلبك ابيض
ليل بصدمه....... ابو الليالي وقلبك ابيض عشق خمس دقائق ولاقي على طويييييييييبييل في الاوضه
ثم امسك جاسر من الهدوم ((من قفا يعني))
وانت يا آخر الصبر اعملي نفسك بنت وبترقص معهم ده انت ليلتك سوداء
جاسر بهزار...... يا عم انا مش الاخر
الصبر احد انا جسور
ليل بغض**ب....... اماشي يا ياض من قدامي بدل ما اعلقك
خرج جاسرثم عاد مره اخرى وهو بيقول لليل........ لو مش عاجبك طلق**ني طل**قني
ثم ركض الى خارج الغرفه وليل خلفه
❈-❈-❈
بعد فتره كانت تجلس في غرفتها ليرن هاتفها لتستغرب كثيرا فهذا الرقم دائما ما يرن عليها في الايام الاخيرا لترد
عشق....... الو مين معي
المتصل...... ألو يا جميل كده برده تتقال علينا وماتردش
عشق....... مين معي
منتصل....... انا عاشق لعينيك من ساعه ما شفتك عشق.... انت مجنون
عشق...... اياك ترن على تاني ولا
المتصل ......... والا ايه يا عسل هارن وهترد والا هندمك على حبيب القلب ليل باشا ولو عايزه تتاكدي ابعتلك واحد دلوقت يعمله قرصه ودن وعقلي و خليك شاطره يا عشقي ثم اضحك و اغلق الهاتف
لتجلس عشق على المقعد بالصدمه من هذا وماذا يريد هل هي مرام من دفعته إما هذه اللعبه من شخص اخر هل ستخبر ليل
لتركض الي غرفه ليل بخوف عليه
..
❈-❈-❈
في غرفه ليل
فاتحه الباب ودخلت الى داخل الغرفه دون ان تتطرق وترتمي بين احضانه
عشق.... ليل حبيبي انت بخير
ليل...... ايه اللي حصل مالك خايفه
عشق بتوتر.......ما فيش حاجه يا حبيبي بس وحشتني
ليل بمكر وهو ينظر اليها .......حبيبي ووحشتيني وجايه عندي كده ايه مش مكسوفه ياقلبي
عشق وهذا ابتعد عنها....... وانا هاكسف من ايه سرعان ما تحول وجهه ل احمر وهي ترا عا**ري الص**در
عشق.......انت قل**يل الاد**ب ماتل**بس هدو**مك
ليل بمكره.............انا اللي قليل الاد**ب وانت اللي جايه عندي في نص الليل يا عشق هانم
ليقترب منها وكاد ان يقب*"لها ولكن دفعتها عشق وركضه خارج الغرفه
ليل....هم يومين يا عشق والاسبوع يخلص هتبقى ليلتك سوداء
عشق من خلف الباب...... مش هتقدر تعملي حاجه عشان بتحبني
ليل بحب......... اخ يا بت الايه هتجننيني في حبك جاتك نيله في حلاوتك
ثم يدخل الى غرفه الملابس ليكمل ارتداء ملابس
❈-❈-❈
تاني يوم في الشركه
كان جاسر قاعد في الشركه في مكتبه دخلت السكرتيره
...... استاذ جاسر البنات بره مستنيين عشان وظيفه السكرتيره الجديده تحبني ابدا المقابله دلوقتي
جاسر....... تمام يا رنا نادي لاول واحده اما نشوفه
بعد مقابلات كثير كلم جاسر السكرتيره في التليفون......... في كثير يا رنا لسه بره
رنا............ يا استاذ جاسر هي واحده بس
جاسر.... تمام دخليها انتي
دخلت الى المكتب فتاه جميله ببشره بيضاء وعيون زرقاء المتحجبه لتضع الملف الخاص بها امامه جاسر ليرفع جاسر راسه ويصدم ان هذه هي الفتاه التي يصتدم بها امام الشركه
جاسر...... مش ممكن
فتاه....... نعم
جاسر..... مش فاكر ان انا اللي خبطك قدام الشركه
الفتاه....... اسفه يا فندم ما اخدتش بالي
جاسر باعجاب........ ولا يهمك
ثم انظر الى الملف الخاص بها ليزيد اعجابه بها اكثر واكثر
جاسر..... باعجاب انتي متفوق
رحمه بفرحه مثل الاطفال........ يعني هتعين
جاسر بيضحك لم يستطع اخفائها......... اكيد
رحمه بزعل ......... حضرتك بتضحك على ولا ايه
جاسر بحب...... لا والله ممكن تشتغلي من بكره
رحمه برقه ....... شكرا
❈-❈-❈
في مكان كان زين يجلس وانتظر قرار لينا ليرن هاتفه
زين بلهفه ....الو يا لينا ايه قررك
لينا بمكسوف..... زين
زين.... ايه
لينا .......تعال قابل ليل يا زين
زين بفرح .......بجد انا مش مصدق يا لينا اوعدك انك عمرك ما هتندمي علي القرار ده وهعيشك و اخليك اسعد واحده في الدنيا
تاني يوم في المساء جاء زين لا لينا ووافق ليل على ان يكون موعد الزفاف اخر الشهر ولكن خطوبتهم ستكون اخر الاسبوع في فرح ليل وعشق
اما جاسر فهو مازال يتقرب من رحمه فهو اعجب بشده برقتها وطيبتها وطفولتها اكثر
لتمر الايام و ياتي موعد الزفاف المنتظر
في يوم فرحك كانت تنزل بسعاده على الدرج وهي ترتدي فستان زفاف مثل الاميرات ليمسيك ليل يدها بحب....... واخيرا قلبي ليل بعد سنه من فرق
عشق بتسامه ........ تو تو سنه وشهرين ويوم وخمس ساعات والربع دقائق
ليل بصدمه....... انت قلت ايه يعني انتي فكري
عشق بخجل.... ما قلتش
ليل بمكر ..... لا قلت كثير
عشق ...... هو اية الكثير
ليل........ قالت حبيبي وحياتي وقلبي
عشق .......وبحبك
لم يعطيها ليل الوقت لصدمته ليقترب منها ويقب**لها بجنون ولم يبتعد عنها الا عندما سمع تصفيق الجميع
عشق بخجل وهي تختبئ داخل احضانه................ فضحتنا
ليل..... هههههه يا هبله انتي مراتي وده فرحنا عشق...... دايما كاسفني
ليل بحب. ......... اعيش و كسفك يا حياتي و تعالى بقى لاحسن الناس بيبصوا علينا وهيموت ويعرفوا بنتكلم في
ليمسك يدها ويخذها ليعرفه على المدعوين للمباركات والتهاني من الجميع سرعان ما بدات اغاني الرومانسيه في المكان ليمسكها واخذها الى ساحه الرق**ص ليقف في وسط الساحه ويضع يده على خصرها وهي يدها علي كتفه و يبداون يتمايلون على الانغام الموسيقى
ليل وهو ينظر لها بحب ليضع يده على خدها ويقول بحب ...........جميله انتي وجمالك غطي على القمر جميله انتي بملامحك وعيونك اللي سحرني ليمر بيدوي على عيونها ثم قال................. وشعرك اللي مجنني لتستقر يدو على شفا*"يفها وقال.........وشفا**يفك اللي هتمو**تني انتي عملتي في ايه جننتيني بحبك مش كلمه لا انا مستعد ام**وت عشانك
عشق بخ**وف
........... بعد الشر عليك يا حبيبي
ليل بجنون. ....... يالهوي انتي عماله حبيبي حبيبي وانا كنت بتنشي على حرف واحد منك من زمن
عشق بتسامه .........حبيبي وحياتي انت والله
ليل بعشق وجنون..........بس يا بت اتهدي بدل مارزعك بوس**ه تانيه وانا نفسي اعملها والله
❈-❈-❈
في مكان تااني في الفرح كان يجلس زين مع جاسر
جاسر .....شوف البت القمر دي
زين...... اه والله حلوه
ليأتي شاب لخذها ويرحل
جاسر .....كتن نيله في حظنا الهباب
زين.........اختك جاءت
لينظر جاسر لمرام والدها الذين يدخلون الفرح جاسر.......... شوف يا اخي مش هي اختي بس والله مابطاها
زين.......ولا انا
جاسر........ و عمالين يقولوا عيله الجارحي عائله الجارحي يا اخي ده انا لو مش زيهم كنت ولعت في نفسي
زين......... شوف ابوك بيبص للناس بقرف ازاي
جاسر ......اه كانو ابن بارم ديله
زين.........هههههه يخرب بيتك لو سمعك
لينا ........انتم بتعملوا ايه.
جاسر.......... بناكل بانيه
لينا.......... بطل غلاسه
زين ......... انا غلس
لينا...... لا والله انا باهزر
زين......... وانا كمان يا عمري باهزر بس ايه العسل ده
لينا......... بجد
جاسر بصوت عالي......... بسسسسسسس ايه كتكم نيله فى رومانسيتكم المعوقا انت وهي وجعت بطني يلا من هنا انت وهي هي ناقصه ولا اقول لكم خليكم بدل الملل ده
لينا....... ليه قالوا لك قرود بنسلي
جاسر...... اتصدقي ......ثم اكمل وهو ينظر في مكان ما ...........باقولكم ايه امشوا امشوا
زين .........نيمشي ولا نقعد زهقنا
جاسر.........انت خذ مزتك وروح كمل رومنسيك المعوقه بعيد عني وسيبونا شوف حالي
زين وهوينظر لمكان ماينظر جاسر............بس والله مزه
جاسر ولينا بغيره........مين دي اللي مزه
زين خوف .......انتو بتتحولوا ولا ايه انا هامشي
ليناوهي تركص متخلفه ........استنى هنا يا زين ليلتك سوداء
ليضحك جاسر عليهم ثم يذهب ليتحدث مع رحمه التي دخلت الى الحفله منذ قليل
جاسر بحب .......ايه القمر ده
رحمه بطيبه. ........ بجد
جاسر .........اه والله مش هتحددلنا معاد بقى مع الحاج
رحمه...... ليه
جاسر .......عشان عايز اشرب معي الشاي
رحمه بغباء.......... ليه انتم ماعندكمش شاي ولا ايه في بيتكم
جاسر بغيظ............ لا بعيد عنك خلصوا في الفرح
ثم تركتها و رحل لتركض رحمه خلفه رحمه جاسر........... استنى طه ههههه
❈-❈-❈
عند ليل وعشق
تنتهي الراقصه ليقترب منهم ايهاب هو و نارين ليباركه لهم
ليل لعشق ........لو مديت يدك لايهاب هس**ود عشتك
عشق .......ليه في ايه يا ليل ده هوبا
ليل بشر ........مين يا اختي
عشق .........هوبا انت نسي ان عشت معهم سنه
ليل ........سنه هب**ب على دم**اغي اتلمي اهااا اتلمي
لتنفخ عشق بضيق و تتكلم بصوت منخفض
ليل ........سمعك سمعك
ليقترب ايهاب منهم
ايهاب........ الف مبروك يا ليل مبروك يا عشق
ليل برخامه........... الله يبارك فيك وعقبالك
ايهاب وهو ينظر لنارين التي تنظر له بحزن ........قريب ان شاء الله
كان ليل يقف امام عشق لكي لا ينظر لها ايهاب ايهاب .........ما توع عشان اسلم على عشق
ليل سلامك وصل يا اخويا روح لنارين ماتهدوا في أم الفرح ده لا اما اطربوا على دماغكم اوديها فين منكم هاا اوديها فين..... كل واحد عايز يسلم ويب**وس احطها فوق راسي بقى
عشق ببراءه ...... اهده يا حبيبي
ليل..... تتنيل واسكتي بقى انتي كمان كتك نيله في حلاوتك
انتهى الفرح وانتهي معي صبري ليل ليحملها ويركض بها خارج القاعه
أم ليل....... انت يا ولد واخذ البت فين لسه هنسلم عليها
ليل ........ اقسم بالله ما هيحصل هي مش رايحه الحج ...
لتتعلق عشق في رقبته وهي تضحك ليل.............. بيضحك دي انتي هت,,,هري ب,,,وس النهارده
عشق بخجل🙈 ........ ليل ااااانت
ليل ........ قله الاد,,,ب وساف,,له وماتربيتش ماشي بس برده هيحصل
حملها بين احضانه حبيبته هي
كانت تضع راسها على ص,,,دره براحه كبيره.. دخل الى المنزل انزلها لتقف امامه ليل وهو يمسك يدها بين يديه: تعالى افرجك على الشقه
فهي شقه جديده للشهر العسل بعيدا عن مشاكل المنزل وابدا يفتح لها كل غرفه
ليل: تعالي
لتقف عشق أمام احد الغرف وهي تقول بخوف وتوتر ....تعالى فين لا احنا ما اتفقناش على كده
ليل بمكر: اتفقنا على ايه بقى
عشق وهي تتراجع الى الخلف للتضع يدها على صدره كرد فعل طبيعي وتقول : ابعد يا ليل
ليل بهيام :لا خليني جنبك
عشق :ما ينفعش
ليل: ايه اللي ما ينفعش يا عشقي
عشق بتوتر وخجل : اللي انت بتعمله ليل
ليه بمكر: وايه اللي انا باعمله يا عشقي
انها كلامه بغمزه جعلتها تحمر خجلا ليحتضنها ليل بين يديه ويدو تعرف طريقها الى سحاب فستانها لتفتحه ببطء شديد حولت عشق الابتعاد وهي تمسك الفستان لكي لا يقع ولكنه لم يترك لها الفرصه يحملها بين احضانه ويدخل بها الى الغرفه وقفل الباب خلفه
يضعها على السرير بحب شديد وهو يهمس: بحبك يعشق بحبك يا روحي انتي و اسف على كل لحظه بعدت عنك فيها وكل وجع اتوجعتيه وانتي بعيده عني وكل دمعه نزلت منك سامحيني يا روحي سامحني ليل حبيبك
اقتربت عشق منه وهي تهمس هي الاخرى بحب شديد و تضع يدها على وجه قائله :بحبك يا ليل بحبك وبموت فيك
لم يكن هنالك كلام مره اخرى بعد هذا كان الحوار باللغه العاشقين لياتي الصباح وهي بين احضانه فماذا يريد اي عاشق غير ذلك حبيبته بين احضانه وانتهى....
❈-❈-❈
في مكان تاني عند زين بعد ما اخلص الفرح رح مع لينا عشان يوصلها
فجئت لينا بان واقف بالعربيه قدام بيته لينا باستغراب: في ايه يا زين ايه اللي جابني هنا
زين وهو يشعر انه غير طبيعي وهو نفسه يعلم ماذا يحدث حاول ان يسيطر على نفسه وان لا يضعف لليتركها ويدخل الى المنزل بخطوات شبه راكضه
لينا بستغرب: هو في ايه بالضبط
فتحت السياره ودخلت خلفه وكان هذا اسوء شيء فعلته في حياتها سوف تندم عليها اكثر في المستقبل دخلت الى الشقه وهي تتفق المكان كان الباب مفتوح لتجد زين يعطيها ظهره :زين
التفت لها على صوتها لتفزع لينا من شكله كانت عيونه حمراء مثل الدم وعروق رقبته بارزه اقترب منها لتتراجع لينا بخوف اسرعن ما شهقت برعب حقيقي وهو يحملها بين يديه ويدخل بها الى غرفه النوم يرميها على الس*"رير بقوه و قسوه ثم بدا في خلع ملا**بسه
لينا بفزاع وخوف شديد وهي تتراجع الى الخلف: في ايه يا زين ...ايه اللي حصل ..و ..بتعمل ايه.. بطل هزار يا زين
لم يوجبها زين لما يكون في وعي اصلا كل ما يريده في هذه اللحظه ان يحصل عليها باي ثمن كان
وقد كان ما يريد وتم كل شيء وسط صر***خاتها ان يتركها ولكنه كان كمغيب
لتمر الليله وهي نائمه بجانبه او نقول مغمي عليها في الصباح نهض زين بالم كبير في راسه ولكن الم الاكبر كان في قلبه عندما وقعت عينه على.....
.
في منزل عائله الجارحي كانت تقف في البلكونه بسعاده وهي تعلم بنجاح خطتها ؟؟
نعم فهي خطه نرجع للبارت اللي فات في فرح
كنت تقف وهي تغلى من الغ**ضب مهما فعلت للتفرق ليل و عشق يجتمعون في النهايه
فهي زورت الوصيه لكي يتزوج منها ليل ولكنه لم يفعل بل ترك المنزل عندما تركته عشق و عد بعد سنه ظنت هي انه عاد من اجلها ولكن لتفاجئ بعشق معه ليزداد عزمته على الانت**قام اكثر واكثر وماذا سيدمر ليل ماذا سيدمر الاخي غير اخته الوحيده لينا
هكذا ظنت او صور لها عقل الخبيث عقلها الذي اصبح عبده للشيطان يفعل كل ما يامرها به من اجل طمعها الذي سوف يدمرها ما هي كانت دائما تري انها افضل من عشق و ترى انها تستحق اكثر و تستحق ان تكون اعلى من عشق بكثير لم ترضع بحياتها حياتها التي يتمنى ان يكون فيها الكثير غيرها ولكنها لم ترضى لم تنتظر...
،
بين زراعه تتوسط ص**دره هذا مكانها الطبيعي يعاملها كانها طفله نعم فيهي الطفله تربت على يده عشقها حد الجنون وهي تشعر بالراحه كبيره فهي قررت ان ترمي حياتها القديمه
وتعيش بجانبه لن تجعل اي خلافات بينهم بعد الان افاقت على نداءه لها عشق
ههمت عشق وهي مغمض العينين ليل وهو يلعب بشعرها ::مالك يا قلبي
عشق بخجل وهي تضع وجهها في عنقه بخجل شديد ليضحك عليها ليل ثم رفع راسها امام راسه مقبل اياه بحب شديد وهو يقول" بعشقك بحبك يا عشق قلبي ثم اكمل يااااااااا اخيرا انتي في حضني يا عشق قلبي ياما كنت بحلم باللحظه دى
ياما تخيلتك في احضاني كل ليله وانتي بعيده عني كنت بموت وانتي زعلانه مني و مفكراني بحب غيرك
قربها اكثر منها ورافع راسها اليه بعد ما انا نزلتها بوجع من ذكره تلك الليله وقال :بصي لي يا عشق انا مش بفكرك في الماضي الماضي نرميها وراء ظهرنا ونفكر في مستقبلنا سوا اهم حاجه انك في حضني يا قلبي وعشقي كله
ثم غمزلها بو***اقح وقال :كنت بتقولي ايه امبارح بقى
عشق بعدم فهم :مش فاكره
ليل بمكر: اممم هو ايه اللي مش فاكره انا فكرك
قالها واعتلاها قائل باغمزه: خلاص افكرك اصل انتي ناسيه
صاحت عشق بخجل شديد وهي تقول بسرعه: افتكرت افتكرت
قال ليل بمكر: افتكرتي ايه
عشق بصوت عالي: بحبك بحبك
اقترب منها ليل مره اخرى وقال:: قوليها تاني يا عشقي
عشق وهي تتعلق في رقب**ته بد**لع ودلا**ل وقالت بم**وت فيك يا ليل
اقترب ليل وهو يقول بهيم: وانا بم**وت فيكي يا عشق الليل وبعشقك م**وت
عشق بنفس دلال :وانا كمان
يتبع...