عشقتك ولكن - بقلم الكاتبة سحر خالد - الفصل الخامس
رواية عشقتك ولكن
بقلم الكاتبة سحر خالد
الفصل الخامس
رواية
عشقتك ولكن
توسعت عيون ملاك وهي تسمع من هذه الفتاه ان ادميان في انتظار ولي العهد اليوم من احد الجاريات لا تعلم بماذا تشعر الان فهي تشعر بمشاعر كثيره مختلطه من الحزن الم....نظر الطبيب الى الفتاه وهو يصرخ ......انتي عملت ايه هو انتي لازم كده تقول اي حاجه في اي وقت..... ثم اشار اليها بغضب وهو يقول ......روحي نادي للملك قبل ما يغمى عليها تاني انا مش ناقص ما صدقت صاحيت....
قال كلامه لتنظر اليه ملاك وهي تقول وقد نزلت دموعها من الحزن على وجنتيها بكثره
نظرت الى الطبيب المساعده الخاصه به وهي تقول. .... ماحدش يقول له حاجه ارجوكم انا تعبت بجد انا عايز امشي من هنا ساعدوني اهرب من المكان ده ..
توسعت عيون الطبيب وهو يقول بخوف ورعب ......انتي عايزه تهربي عشان الملك يقتلني ممكن يقطع راسي مستحيل نساعدك في حاجه زي دي ...
هزت المساعده الخاصه بالطبيب راسها علامه على الموافقه على ما يقوله الطبيب
لتتقول ملاك......ساعدوني انا ساعدوني نخرج من هنا ممكن اول ما نخرج من هنا في مكان امان هنروح فيه ارجوكم
قالت كلامها لينظر الطبيب للمساعده الخاص به وقد تاثر بكلام ملاك هو فعلا يريد مساعدته ولكنه يخاف لتنظر اليه المساعده وهي تقول لملاك .......بجد مش عارفه اقولك ايه انا زعلانه عشانك قوي ممكن اساعدك بس بشرط تضمن لنا ان تحمينا من الملك ويكون المكان اللي احنا هنروح عليه ده امان
هزت ملاك راسها وهي تقول ......امان جدا ومستحيل الملك يقدر يوصل له او يدخل ...
ينظر الطبيب اليهم وهو يقول بقله حيله ......ما قداميش اسيب اسيل هاساعدك مش هاسيبك يا اسيل لوحدك
قال كلامه وهو يوجه الكلام ل اسيل يتفقوا على انهم سوف يهربوا في المساء لتنام ملاك مره اخرى على السرير فهم لم يخبروا احد انها قد استيقظت ابدا.....
❈-❈-❈
في جناح الملك الملكي كان الملك ما زال يجلس في جناحه لا يريد الخروج لتدخل الملكه الام الى الجناح الخاص بالملك وهي تقول....... انت ليه ما طلعتش من الجناح لحد دلوقتي مش هتشوف ابنك ...
قالت كلامها بزعل فهي الى الان لم تتقبل هذه الجاريه زوجه لي ابنها او ملكه ابدا
الملك و هو ينظر اليه الملكه وهو يقول .....غريبه انتي جايه تقولي لي استقبل ابني وانتي مش بتحبي امه اصلا ومش طايقاهم....
الملكه ...... بس الطفل اللي جاي ده في النهايه ابنك ولي العهد المستحيل ارفضه ولو رفضت انت مستحيل ترفضه عشان ابنك من صلبه لازم نستقبله استقبال كبير يستحقوا ولي العهد لمملكه الظلام ...
هز الملك راسه وهو يقول هي...... ولدت ولا لسه
نظرت اليه الملكه وهي تقول ....لسه بس قربت
❈-❈-❈
الملك وهو يخرج من الغرفه ليذهب الى غرفه ملاك دخل الى الجناح الخاص بملاك الذي خصصه لها منذ ان رقدت لينظر الى الطبيب والمساعده الخاصه به وهو يقول..... ما فيش جديد
تنفسوا وهم يبتلعون ريقهم بخوف ويقولون...... مافيش ...
اشار لهم ليخرجوا ويتركوه مع ملاك قليلا يجلس بجانبها وهو ينظر لها بتنهيده وشرود كبير يتمنى ان تنهض وتنظر اليه نظره واحده سوف يبيع العالم من اجلها
نزل الى مستواها ليقبل يدها بحب شديد ثم نظر اليها ولم يستطع الكلام فوجودها تنام هكذا منذ مده لم يستمع الى صوتها لم يرى عينيها التي يتوه بحورها جعلته يتالم والكلام توقف في حلقه....
ليخرج بسرعه من الغرفه مثل ما دخل وهو يشعر بالم كبير في قلبه اما ملاك في هذه اللحظات كانت تحبس انفاسها خوفا من ان يعرف انها مستيقظه فهي لا تريد ان تبقى في هذا المكان
❈-❈-❈
بعد حلول الظلام قد صمت القصر تماما بعد ان هدات الاصوات وقد انجبت ماريا صبي مثل ما كان ينتظرون ليدخل الجميع الى جناحها ويهنئونها بهذا الخبر ...
ليستغلوا ملاك هي والطبيب واسيل هذا الموقف ويخرجون من القصر خرجوا طبيب واسيل ومعهم ملاك على انها مساعده لهم ايضا من القصر بكل سهوله وقد انتهى الامر في هذا الوقت...
كان الملك خارج القصر في الغابه يجلس وحيدا وقد قرر انه سوف يعترف بهذا الطفل ابن له و ولي العهد ولكنه لم يتزوج ماريا ابدا بل سوف ينتظر ملاك وهو لا يشعر باي شعور تجاه هذه هذه الجاريه ابدا كل ما يريده هو ملاك رفيقته المقدره.. .
❈-❈-❈
بعد عده ساعات قد وصلت ملاك الى واجهتها حيث مملكه والد روبن ليحاوطها الحراس هي والطبيب واسيل وهم يسالونها من تكون
قال ملاك ......اريد ان اقابل الملك ...
على اثرها اخذه الحراس وذهبوا الى الملك الذي عرف انها الفتاه التي كان يحبها ابنه لهذا استقبلها استقبال كبير ....
بعد هذا بساعات كان هنالك حاله من الهرج في القصر بعد ان اكتشف الطبيب اختفاء ملاك واختفاء الطبيب ومساعدته
قد غضب و بشده وتوعد لمن له يد في ذلك بالهلاك ارتعب الحراس وكل واحد منهم كان يركض في مكان ليصل الى ملاك باقصى سرعه
انا في الجناح التي كانت تنام فيه ماريا فكانت تشعر بالغضب والغل الكبير كيف لا وقد اخذت ملاك ايضا حتى عندما انجبت هي الوريث اخذت ملاك الاهتمام كله واصبح الملك لا يطيق ان يرى ابنها الان منذ اللحظه الذي علم بها باختفاء ملاك والطبيب وقد اعماه غضبه
ماريا بغضب .......مش عارفه اعمل ايه عشان تغور البنت دي دائما كده واقفه في زوري حتى اليوم اللي قلت افرح بيه وملك هيفرح هو كمان اما يجي له ولي عهد قلت هيهديني بهديه جميله ولا هنكتب كتابنا النهارده حتى اليوم ده اخدته ملاك مني واخدت اهتمام الملك مني اخدت كل حاجه لو اقدر اعرف مكانك والله ما كنت اسيبك لا اما اقتلك.....
❈-❈-❈
عند ملاك كانت تجلس في الجناح الذي خصصه لها الملك هي وسيل
نظر سيلا اليها وهي تقول...... انا مش عارفه انتي هربت ليه بالضبط بس اللي اعرفه ان انتي عند الملك حاجه كبيره قوي ده كان معين اكتر من طبيب عشان ينقذوك وده ان ثبت على شيء يثبت ان انتي حاجه غاليه عند الملك قوي ليه تهربي منه ان كان بيحبك كده من نظرات الملك اعرف انه عمره مايذيك.....
نظره اليها ملاك وهي تتنهد وتقول...... انا ما اعرفش انا حاسه بايه ما اعرفش اذا كنت باحب الملك او لا لو كنت باحب شخص تاني او لا بس انا فعلا تضايقت اما عرفت ان الملك بقى عنده ولي عهد.......... لما يكون قريب مني بحس بمشاعر كثيره مختلطه مش عارفه هي ايه بالضبط بس كمان اللي متعرفوش ان الملك كان شخص عادي جدا كنا دائما مع بعض بس الملك اللي انتي شايفاه دلوقتي مش هو بتاع زمان اتحول كان قدامي وحش مش هو ابدا انا بقيت اخاف منه زمان كان هو الامان بالنسبه لي دلوقت وحش .....للاسف يمكن دي الحاجه اللي مخلياني مش عايزه افضل معه او عايزه اهرب منه نفسي يخرج من اللي هو فيه ويرجع زي ما كان زمان ادميان .... ادميان و بس.....
كانت تتكلم وتقول كلامها غير مدركه من الذي كان ينظر لهم من خلف الابواب وقد سمع كل كلمه قالتها في حق ادميان وقد عمها الغضب والغل وهو يتراعد ل ادميان انه سوف ينهي حياته قريبا ويتخلص منه للابد لتكون الساحه له واحده فارغه تماما...
تنهد بعد هذا التفكير ليذهب من امام الباب قبل ان يراها احد خرج للحديقه لينظر اليه احدهم وهو يقول ......لماذا خرجت الان ...
نظر اليه الشاب وهو يقول ..... في حاجات كثير سبتها في النص.... الظاهر كده انها لازما تخلص وجه الاوان عشان اعمل كده ...
نظر اليه شاب وهو يقول ......انت ما ناقصه الغاز قول اللي انت عايزه على طول وانا معك في اي حاجه ...
وضع الشاب يده على كتف الاخر وهو يقول .........الحاجه دي لازم اخلصها انا بنفسي
ثم ترك الشاب وخرج وهو ينظر في اثره بماذا يخطط او يفكر هذا....لا احد يعلم
❈-❈-❈
دخل الى غرفه ملاك يجلس على السرير وهو يتنهد و هو يتذكر في الماضي عندما كان شخص عادي قبل ان يصبح ملك الظلام كان يقف على احد الجبال التي كانت في البلد التي يعيشون فيها وهو ينتظر ملاك هذه الفتاه الصغيره البريئه التي خطفت قلبه من اول نظره وجعلت هذا الشاب يقع اسير لها للابد
جاءت من خلفه هذه الفتاه صاحبه العشر اعوام وهي تقفز على ظهره تتمسك به وهي تقول . ....بتدور على مين انا وراك ....
ابتسم ادميان وهو يهتف و هو يمسك يدها كي لا تقع ارضا خوفا عليها .......حسبي في يوم هتتعورك بسبب شقاوتك دي قلت لك 100 مره بطلي تتنططي في كل مكان وما تتشعلقي في زي القرده.....
ابتعدت عنه ملاك وقد نزلت الارض وهي تنظر له بغضب وتقول وقد عقدت يديها امام صدرها بطفول وتذمر ........انا مش قرده وما تكلمنيش تاني معي انا مخصماك.....
ابتسم ادميان وهو يقترب منها يطوقها خصرها ويحتضها....... انا مستحيل اقدر على زعلك يا عسلي انتي شوفي ايه الحاجه اللي ترضيكي وانا هاعملها .....
ابتسمت اليها ملاك بعيونها الزرقاء وتقول......... هتجيب لي شيكولاته كتيييببببر
ضحك عليها ادميان وعلى طفولتها وهو يقول........ حاضر هاجيبلك اللي انتي عايزاه ....
ابتسمت ملاك بالتفاعل وهي ترمي نفسها بين احضان وتقول...... بحبك بحبك يا ادميان قوي.....
اغمض عيونه وهو يتذكر هذه الموقف كان بينهم مواقف كثيره وجميله كانت تزينها صغيرته بطفولتها البريئه ......دمرها موقف واحد عندما غادر من المدينه التي كان يعيش فيها بحثا عن عمل لا يعلم كيف او متى او ماذا حدث ليقع تحت تاثير هذه اللعنه ويصبح من شاب عادي طموح يسعى ليصل الى عمل جيد ليكون اسره هو وجميلته الصغيره الى ملك الظلام الملك القاسي الذي يقتل دون رحمه....
اغمض عيونه بندم شديد ويقول....... اشتقت اليك يا ملاكي ارجعي ارجعي وانا صدقيني هاحاول اوقف اللعنه هاحاول ارجعلك زي ما انتي عايزه ملاكي البريء.....
نزلت من عيونه ودمعه بالم كبير جعلت من هذه الملاك التي كانت تنام بسلام تنهض وهي تتنفس بسرعه كانها كانت تحلم بكابوس وهي تهمس ......ادميان
❈-❈-❈
في صباح اليوم التاني دخل ادميان جناحه بعد ما قضى الليل كله يبحث من حول القصر وفي كل الاماكن القريبه من القصر على امل ان يجد ملاك ولكنه لم يجدها الى الان لتدخل خلفه ..
ماريا التي راته عندما ياتي لتنظر اليه نظر اليها بطرف عينيه وهو يقول..... انتي جيتي هنا ليه مش المفروض والده جديد ....
ابتسمت ماريا وهي تظن اهو يقلق بشانها لتقول.....انا جيت اشوفك انت من ساعه ما انا ولدت ماجيتش لا تشوفني ولا تشوف ولي العهد
اغمض ادميان عيونه وهو يقول .......مش دلوقتي خليها شويه كده وانا هاجي لوحدي ...
ماريا بخبث وهي تصطنع الالم وتجلس على احد المقاطع المقاعد وتقول...... طيب هتنفذ وعدك لي امتى ...
نظر اليه الملك باستغراب وهو يحاول ان يتذكر عن اي وعد تتحدث سرعان ما توسعت عيونه وهو يعلم انها تريد ان يتزوج بها ويعلن ان ابنها وريثه وولي العهد من بعده ليصبح ملك
يتصاعد بداخله الغضب وهو في اشد حالاته المذريه والغاضب الان وهي بكل بجاحه تاتي لتسالها عن وعده عن اي وعد تتحدث وهو لا يعلم عن ملاكه اي شيء الى الان لا يعلم اذا كانت حيه او لا يعلم اذا كانت خرجت بارادتها او مخطوفه لا يعلم اذا كانت استيقظت ام لا ...
لينظر اليها وهو يقول بصوت كان شبيه بالصراخ....... مش واحده زيك تيجي تفكرني باي حاجه انا عمري ما انسى تفضلي روحي لو لانك ام ابنك كنت قتلتك مكانك روحي جناحك وما تجيش ولا تخرجي منه الا بامري انتي فاهمه...
قال كلامه بصرخ مره اخرى على الحراس و هو يعيد عليهم الكلام ويؤمرهم بان لا تخرج من جناحها مره اخرى لتخرج ماريا وهي غاضبه بشده ودموعها على وجنتيها وهي تتواعد لهذه الملاك ان عادت الى القصر لن تسلم من شر ابدا
هي كما فعلتها في المره الاولى وحاولت ان تقتلها عندما اخذ بعض الجواري وضربت ملاك وبشده سوف تفعلها مره اخرى نعم فهي من فعلت هذا في البدايه وان لزم الامر سوف تفعلها مره اخرى....
يتبع