-->

رواية زواج مثالي - بقلم الكاتبة منى محمود - الفصل الرابع والعشرون

 رواية زواج مثالي 
بقلم الكاتبة منى محمود



رواية زواج مثالي

الفصل الرابع والعشرون



حب نفسك و راضيها و هون عليها .... كون صديق وفي ل نفسك قبل ما تطلب من اي حد أن يكون صديق ليك وحب نفسك بعيوبك ومميزاتك قبل ما تطلب من حد أنه يحبك ويقبلك زي ما انت 





مكة ....

هي لمار فين مش هتيجي تقعد معانا ولا ايه 


زهرة ...

حاولت معها كتير بس هي مش راضيه تخرج من الاوضه


هايدي ....

يمكن لسه تعبانه يا جماعه بلاش نضغط عليها


مكة ...

ما فيش الكلام ده انا قلت قاعده بنات يعني قعدت بنات هتدخلي تجيبها يا زهره ولا ادخل انا


راويه ...

هادخل انا اجيبها يا جماعه وانتم حضروا بس الماسكات والكريمات والكلام ده كله ومالكوش دعوه ب لمار انا هاجيبها


زهرة ....

اه طبعا ما انتم بقيتم اصحاب وعلى طول قاعدين مع بعض دلوقتي ماشي يا ستي براحتكم


راويه ...

ده على اساس ان انا وانتي ما بقيناش اصحاب وما بنسهرش مع بعض كتير لغايه الصبح


مكة ....

اقعدوا بقى لوك لوك لوك لغايه اما اليوم يخلص ومانكونش عملنا اي حاجه ونبص نلاقي الرجاله طبت علينا


راويه وهي داخله ل لمار ...

خلاص خلاص اهدي انا هادخل اجيبها اهو واجي على طول يا ساتر عليكي


بعد ما راويه دخلت وقفلت الباب وراها هايدي وجهت كلامها ل زهرة 



هايدي ...

بقولك ايه يا زهره هو لسه ما فيش اخبار عن رامي اخوها انا خايفه بصراحه ان هو يجي ويحاول ياخذها غصبا عنها واحنا تعلقنا بيها كلنا وبقينا حسين أنها واحدة مننا


زهرة ....

والله هايدي انا كل ما اسال عمار يقول لي ما فيش اخبار عنه و ان هو مختفي انا كمان خايفه عليها واتعلقت بيها جدا وكمان لمار اتعلقت بيها البيت كله حبها


مكة ...

والله ان انتم ستات نكد بومه قاعده معايا وبومة تانيه بترد عليها احنا قلنا النهارده للإستمتاع نعمل ماسكات كريمات نشغل اغاني نهزر نضحك وانتم مصرين تتكلموا في المشاكل وبس


زهرة بغمزة ....

ده احنا شكل مزاجنا عالي بقى وخلاص سامحنا ورضينا ولا ايه النظام


مكة بمرح ....

الله انتم هتحفلوا عليا ولا ايه وبعدين يا ستي ما اقدرش اقول لك سامحت خالص ولا انا لسه شايله منه بس بصراحه انا مستمتعه بالوضع دلوقت وهو بيحاول يحايلني كده شعور لذيذ يعني


زهرة ...

وانتي يا دودي ايه الاخبار مستمتعه برده بالمحايله ولا خلاص سماح وصافي يا لبن


هايدي ...

بصراحه انا كمان زي مكه مستمتعه جدا بالمحايله وعماله استعبط فيها


مكة ...

مراه اخويا حبيبتي تربيتي وانتي بقى يا ست زهره يا اللي عماله تقررينا والله شكلك انتي اللي سماح وخلاص وعامله لنا فيها بس ست ثقيله


زهرة بحزن ...

والله يا مكه انا ما عارفه مش فاهمه نفسي ساعات باحس ان انا خلاص مش فاكره اي حاجه وحشه بيننا وبابقى عايزه بس اخذه في حضني واهون عليه الوضع اللي هو فيه وساعات ثانيه بافتكر كل حاجه عملها فيا وباحس ان انا لسه مجروحه قوي منه ومش قادره اصفي وانسى بجد انا مش عارفه اخره اللي انا فيه ده ايه


هايدي ...

عايزه راي يا زهره ؟


زهرة ...

اكيد طبعا انا اصلا كلامك بيريحني جدا وباحس ان انتي فاهماني من غير ما اتكلم


هايدي ....

ما تفكريش كتير ما تفكريش ان انت لازم تسامحي وما تفكريش ان انت لا لازم ما اسامحش اتعملي باللي انتي حساه وقت ما تحسي ان انت محتاجه تهوني عليه ومحتاجه تاخذيه في حضنك اعملي كده وقت ما تحسي ان انت لسه مش قادره تقربي القرب اللي هو خلاص انا صافيه ما تقربيش ما تضغطيش على نفسك خلي قلبك ياخذ وقته خالص لحد ما يتراضى خذي وقتك عشان كل ما هتاخذي وقتك وتتراضي صح كل ما هتعرفه تكمله حياتكوا قدام بعد كده صح


مكة بتأييد ...

بالضبط يا زهره ما تعمليش زيي انا كتمت جوايا ان انا ما كنتش لسه صافيه لان ساعتها انس كان تعبان بس اللي حصل ايه ان انا انفجرت وما قدرتش استحمل انتي كمان فعلا لازم تاخذي وقتك خذي وقتك من غير ما تكوني عارفه ان انت لازم تعملي حاجه معينه انت لا مجبره على حاجه ولا لازم تعملي حاجه حاسه انك عايزه تبقي جنبه وابقي جنبه حاسه انك عايزه تبعدي ابعدي وعلى فكره عمار بيحبك واتغير بجد وعارف دلوقتي قيمتك كويس جدا جدا جدا وهيستحمل منك اي حاجه وهيصبر عليك جدا ما تقلقيش من الحته دي



صابرين وهي خارجة من المطبخ ...

عمالين تقولوا ماسكات وكريمات طب وبالنسبه للغداء بقى ان شاء الله هنتغدى ايه انا مش شايفه يعني جوه في المطبخ اي غدا بيتحضر كلها جبن وشاي بلبن وكحك وبسكويت ايه ده انا الحاجات دي ما تنفعش معايا هنتغدى ايه عشان ابقى عارفه


مكة ...

يخرب بيت سنينك انسي الاكل شويه انسيه يا ستي هنتغدى اكل زي الفل


صابرين ...

لا ما بانساش الاكل انا وبعدين معلش يعني ايه اكل زي الفل ايه هو الاكل اللي زي الفل ده


زهرة وهي بتضحك ...

 هنتغدى سمك وجمبري مشوي ورز وسلطه وطحينه وكله هيجي جاهز ايه رايك كده مرضيه يا ست صابرين 


صابرين بسعادة ...

الله الله ده ايه الحلويات دي كلها لا اذا كان كده بقى نقعد ونعمل ماسكات وكريمات ويا سلام بقى لو ممكن نعمل شعرنا كمان وممكن كمان نكلم احد في اي بيوتي سنتر يجي يعمل لنا باديكير ومانيكير يلا يلا


مكة ....

ايوه بقى هو ده الكلام ما تشوفي لنا يا بنتي اللي دخلت تجيب لنا لمار من جوه راحت فين وانتي كمان قومي شغلي لنا اي اغنيه ولا اي حاجه نقعد نهيص عليها


ضحكو البنات على جنان مكه وصابرين وفعلا دخلت هايدي جابت من جوه السماعات وشغلت اغاني وزهره دخلت طلعت لمار وراويه وتجمعوا كلهم مع بعض في جو جميل جو كلهم كانوا مفتقدينه من زمان



❈-❈-❈




وفجأة خطر علي بال صابرين فكرة مجنونة 



صابرين ...

باقول لكم ايه انا عندي فكره مجنونه كده شويه بس مش عارفه اجوازكم هيفرحوا بيها ولا لا


هايدي ...

فكره ايه دي يا تحفه قولي


صابرين ...

يعني بما ان عمار وانس وعدي مستنيين ان انتم تحنوا عليهم وانتم تقلانين طبعا ايه رايكم لو صورنا فيديو دلوقت ليكم انتم الثلاثه وانتم بتغنو ليهم اغنيه كده على الوضع اللي انتم فيه


زهرة ...

لا طبعا بطلي جنان اغنيه ايه اللي نصورها ليهم مع بعض وبعدين عمار لو عرف ان انا انس وعدي شافوني هيزعق وبرده اعتقد ان مكه وهايدي نفس كلام


مكة بعد ما عجبتها الفكرة ...

طب ما احنا ممكن كل واحده تصور فيديو لوحدها لجوزها وتبعته له على الواتس ايه رايكم


هايدي ...

لا ده انتي عجبتك الفكره بقى وهتتجنني زي بنت خالتك


راويه ...

طب والله العظيم فكره جميله حاجه حلوه يعني يلا يلا نجرب


لمار كانت بتضحك معاهم رغم التعب و الإرهاق ورغم أنها لسه لسانها تقيل إلا أنها حسه انها مشاركاهم فرحتهم ودا مفرحها


صابرين ...

ما تبقوش رخمين بقى كل واحده هتتصور يا ستي لوحدها طالما مكسوفين مننا انا عارفه ان زهره وهايدي بيتسكفو انا هادخل اضبط لكم التليفون و الكاميرا وكل حاجه وكل واحده هتدخل لوحدها وتتصور وهي بتغني اغنيه معينه فكره مجنونه ولذيذه وحلوه وتبعتها لجوزها على طول على الواتساب ايه رايكم بجد فكره حلوه يلا يلا


مكة بحماس ...

انا عن نفسي موافقه وان شاء الله هايدي هتوافق وزهره كمان ما تبقوش رخمين بقا 


وبعد زن كتير من مكة وصابرين وراويه وافقت زهرة وهايدي دخلت اول واحدة مكة بعد ما ظبطت شعرها و لبست فستان بيت قصير و مسكت فرشه في ايديها كأنها ميكرفون وبدأت تغني ل انس 


مكة ....


انا هاعمل فيك جميله عارفاك قليل الحيله وبجد صعبت عليا

 انا هاطلع ست اصيله مش هابقى معك بخيله واحنن قلبي شويه

 هارحم عينيك من اللي مبكيك واللي مخليك هتموت عليا

 وارجع من تاني اسامحك تاني واصدق تانب ان انت ليا


خلصت مكة وبعتت الفيديو لانس وقفلت الفون عشان تتفاجأ برد فعله لما يرجع وخرجت ودخلت بعدها هايدي اللي كانت محرجة بس من جواها عجبتها الفكرة جدا وقفت تفكر شوية في الاغنيه اللي هتقولها ل عدي وبعدين جهزت نفسها 


   

❈-❈-❈




هايدي ...

أنا مش مش مبيناله انا ناوياله على ايه

سكتة ومستحلفاله ومش قيلالو ساكته لية

خليه يشوف بعنيه ايه اللى نويا عليه

هخلى يخاف من خيالوا لما اغيب يوم عن عنيه 


هيجينى عشان يراضينى هقول على عينى منستغناش 

وهيسيبو يجرب مرة عشان تاني مرة ميعملهاش 

وبناقص عند ب عند وبعد ببعد ويا رجعنا يا مرجعناش



خلصت هايدي وبعتته وقفلت الفون زي ما عملت مكة عجبتها اوي الفكرة كانت عايزة تتفاجأ هي كمان برد فعل عدي 


وجه الدور علي زهرة اللي كانت مكسوفه جدا جدا ومش عارفه تقول ايه جابت كرسي عالي شوية وقعدت عليه قصاد التلفون وبصت للكاميرا وبكل هدوء غنت 


زهرة ....

 اكدب عليك اكدب عليك

اكدب عليك لو قلت بحبك لسه اكدب عليك

واكدب عليك لو قلت نسيتك همسه اكدب عليك

وامـــال انا ايه قلي انت انا ايه

اختار لي بر وانا ارسي عليه

انت حبيبي يعني لسه حبيبي

ولا حبيبي عشان كنت حبيبي

قول يا حبيبي قول

يا حبيبي


عارف كان اجمل شيء في حياتي

ايه يا حياتي

كان اجمل شيء ان انت كل حياتي

توعدني واطير قبل المواعيد

للفرحه اعيد قبل العيد

والقاك يا حبييبي سابقني هناك

والحب ف ايد والدنيا ف ايد

والشمع يشوفني معاك يا حيبي

من غير ما نقيده لوحده يقيد

كان شيء جوانا علينا جديد

دالوقت خلاص ما اصبحش جديد


زهرة اندمجت اوي مع الاغنيه غنتها بكل إحساسها الي جواها والحيرة اللي تعبها فعلا في علاقتها مع عمار 


خلصت و بعتته زي ما البنات عملت بس مقفلتش التلفون سابته مفتوح وخرجت كملت باقي اليوم مع البنات 



❈-❈-❈



عمار بعد ما خرج من عند يوسف رجع علي شغلة اللي اهملو جدا الفترة اللي فاتت و اندمج في كم القضايا اللي قدامه بس قبل ما يبدء كان اتصل علي كزا حد في اسكندريه عشان يشوف موضوع رامي وصل لايه وبعدين كمل شغله 


وفي وسط اندماجه تلفونه رن برساله ع وتساب بص علي التلفون ولفت نظرة أنها من زهرة فتحها بسرعه واتفاجا بالفيديو مكنش عارف يفرح ولا يزعل أن هي لسه في حيرة من ناحيته اتفرج علي الفيديو مرة واتنين وتلاتة وبعدها سجلها فويس بصوتة قبل ما يرجع يكمل شغله 


عمار ...

انا حبيبك يا زهرتي حبيبك وجوزك و ابنك وصديقك واخوكي انا كل حاجة ليكي يا اجمل زهرة في الدنيا .... بحبك وهفضل احبك واعتذرلك طول عمري واوعدك اني عمري ما اجرحك تاني اتعلمت الدرس يا زهرة والله اتعلمتو واتعاقبت جامد اوي ... حنني قلبك الطيب دا شوية عليا يا حبيبي ... قوليلو دا عمار حبيبك سامحه واديلو فرصه ... بحبك يا روحي 



المسج وصلت ل زهرة سمعتها وابتسمت ورجعت تاني كملت يومها مع البنات



❈-❈-❈



أما انس اللي كان في المستشفي يدوب خلص عمليه ودخل اوضة الدكاترة يريح شوية مسك تلفونة ولاقي فيديو من مكة ومكتوب تحته اسمعه لوحدك وبالسماعات استغرب الكلام بس نفذة واتفاجا بحبيته اللي خطفت قلبه للمرة اللي ملهاش عدد بطلتها الجميلة الرقيقه وهي بتغني وبتتمايل وكلها شقاوة وانوثه جننته فوق ما هو كان متجنن عليها حاول يتصل عليها كتير كان مغلق وفهم أنها بتلاعبو اتصل علي تلفون صابرين


صابرين ....

أيوة يا انس 


انس بجديه ...

اديني مكة بسرعه يا صابرين بسررررعه 


صابرين بقلق ...

في اي يا انس انت كويس ؟؟


انس بنفس النبرة ...

كويس كويس بس عايزة مكة بسرعه يا صابرين 


صابرين لمكة بقلق ...

مكة خدي كلمي انس بسرعه مش عارفه مالو 


مكة شدت منها التلفون وهي خايفه يكون تعب تاني 


مكة بلهفه ...

الو حبيبي انت كويس ؟


انس بحب ...

بجد هتطلعي ست أصيلة وترحميني خلاص الله علي قلبي وهو بيتمايل وعايز يت


قاطعته مكة بسرعه بخجل....

بس بس بس في ايه والله انت رخم وقليل الادب 


انس برفعه حاجب...

الله ايه يا قطة مش انتي اللي بداتي اللعب لما انتي مش قد اللعب بتلعبي معايا ليه هو انا ناقص انا علي أخري والله 


مكة بخجل ...

انس خلاص بجد اقفل دلوقتي و لما تيجي نتكلم 



انس كشر ...

لا وحياة امك ايمان لما اجي مش هنتكلم خالص مش عايز اسمع كلمة واحدة حتي احنا هنفعل اشياء أخري غير الكلام يا قلب قلبي


مكة بحرج ...

اقفل يا انس اقفل يا قليل الادب من غير سلام كمان اهو 


وقفلت التلفون من غير ما تسمع ردة بس كانت مبسوطة اوي وحسه أنها بدات ترجع مكة اللي تعرفها وبتحبها .... أما انس قفل وهو الابتسامة على وشة والفرحة مش سيعاه خلاص حبيبته رجعتلة بخجلها و شقاوتها واخيرا هيرجع يعيش من تاني 



❈-❈-❈



عدي كان في الشركة وعنده اجتماع مع الموظفين عشان اخر صفقه كسبها محتاجة تركيز جامد منهم وفي وسط الاجتماع تلفونه رن برساله من هايدي كان الفيديو ومعاه نفس الجمله أنه يتفرج لوحدة ويسمع بالسماعات حاول يرجع يركز في الاجتماع تاني مقدرش استاذن منهم أنه هيعمل تلفون مهم وراجع تاني ودخل مكتبه الخاص وقفل عليه و شغل الفيديو 


واتفاجا بحبيبته وهو بيتغنيلو وكلها شقاوة ودلع ضحك كتير من قلبه علي اللي جننتة شويه بعقلها الكبير وشويه بجنونها اللي بيكون معاه هو وبس ومش لاي حد تاني وفجأة كشر ومسك الفون واتصل عليها لاقاه مغلق اتصل علي مكة كمان مغلق اتصل علي ماماته قلتله اللي جننه وخلته خد تلفونه و لغي الاجتماع وطار بعربيته علي البيت وهو حالف لهيكون يوم اسود علي هايدي 


عند البنات لمار كان باين عليها السعادة جدا وفجأة كشرت وكان واضح انها عايزة تقول حاجة بس كل ما تحاول تتكلم محدش يفهم هي بتقول ايه 


راويه ...

لمار اهدي العصبيه والعياط دا مش هيفهمنا حاجة 


زهرة ...

حبيبتي طيب انتي عايزة ماما ابتسام 


هزت لمار دماغها ب لا


زهرة ....

طيب عايزة عمار ؟


هزت لمار راسها ب أيوة 


هايدي ....

بس هو في شغله دلوقتي لو تعبانة ننزل بسرعه علي مستشفى وهو يجلنا علي هناك 


هزت لمار راسها ب لا وهي دموعها نازله 


صابرين بصوت عالي ...

بس لاقتيها لمار انتي تقدري تكتبي صح ايديك اليمين كويسه انا شوفتك بتاكلي بيها عادي 


لمار عملت صوت همهمه بحماس وجريت زهرة جابت قلم و أجندة وحطتهم ل لمار اللي كتبت بصعوبه شوية 


لمار ...

عايزة اعرف عمار حاجة ضروري يا زهرة خليه ضروري لما يجي انهاردة يدخلي انا عارفه أنه مش عايز يتكلم معايا بس دي حاجة مهمه عشان خاطري يا زهرة خليه يدخلي 


زهرة ...

حاضر والله اول ما يوصل هخليه يدخلك اهدي بقا اليوم كله حلو وضحك وهزار واغاني بلاش نقلبها نكد ما كنتي كويسه ايه حصل 


راويه حست أن لمار مش عايزة تقول هي افتكرت ايه ف غيرت الكلام بسرعه .


راويه ... 

عايزة اشغلكم اغنيه إنما ايه علينا بالظبط والله يا بنات بس كله يرقص معايا عليها 


مكة ...

اوكي يلا شغلي 


راويه شغلت اغنيه دولا مجانين والكل اتفاعل معاها وصوت ضحكهم مليء المكان كله 


عدي وصل ونزل وهو متعصب جدا طلع علي شقه عمة اللي البنات متجمعه فيها وسمع صوت ضحكهم وللاسف ضحكة هايدي كانت اكتر ضحكة فيهم مميزة وعاليه جداااا خبط جاااامد وهو ايديه علي الجرس البنات اتخضت جدا جريت صابرين علي العين السحريه وشافت عدي وكان باين عليه الغضب رجعتلهم بسرعه 


مكة ...

طلع مين 


صابرين ...

يالهوي يا مستهوي دا عدي يا هايدي ومدخن علي الاخر 


هايدي ...

مدخن يعني ايه ؟


مكة بسخريه ...

يعني جايب آخرة ومتعصب قومي افتحي صدعت من الخبط دا واحنا هندخل جوة يلا 


البنات دخلو اوضه وقفلو عليهم وهايدي فتحت 


عدي بغضب ...

اييييه ساعه علي ما تفتحي 


هايدي باستغراب ...

براحة في ايه بس 


عدي ...

كل دا علي ما تفتحي ليه هه 


هايدي ....

علي ما شوفنا مين والبنات دخلو الاوضه احنا كنا قاعدين براحتنا في ايه يا عدي لكل دا ؟


عدي بغضب ...

ادخلي البسي حاجة واسعه يا هانم وتعالي اقولك في شقتنا في ايه دا انتي نهارك اسود انهاردة 


هايدي كشرت ...

ايه يومك اسود دي عدي اعدل كلامك معايا انا معملتش حاجة في ايه 


عدي بعصبيه ....

انا معدول يا هايدي الدور علي حضرتك الي قعدالي بفستان مجسم عليكي و مفتوح و بتغني وتترقصي قدامهم اوي وكله كوم وصوت ضحكتك ال جايب البواب تحت دا كوم تاااااني يا هايدي وايه الميكب دا هه مش قلت الميكب دا جوةةةة البيت وبس وليا انا وبس اييييه بقا كلامي ملوش اي تلاتين لازمة مش كدة ردي عليا ساكتة ليه ؟


هايدي بحب وابتسامة ...

شكلك حلو وانت غيران عليا كدة ... بحبك 



يتبع...