رواية عشق الليل دوامة انتقام - بقلم الكاتبة سحر خالد - الفصل التاسع
رواية عشق الليل دوامة انتقام
بقلم الكاتبة سحر خالد
الفصل التاسع
رواية
عشق الليل دوامه انتقام
صرخ دموع بكاء كل هذا تسمعه وهي بين آل لا وعي تشعر بما حولها ولكن لا تستطيع ان تفتح عيونها قصه حب كانت بينهم وانتهت بماساه هل قلنا قصه حب لا كان حب اسطوره
احلي الايام مرت في حياتها كان يحبه او كما كان يقول كانت تشعر دائما انه مهووس بها لما لا فهو انتظرها لسنه كامله ولم يقترب من مرام لماذا الا يتركها لماذا الان يريد ان يرتبط بمرام هل حبه انتهى هل قصه عشقه انتهت الندم الندم ولكن دون فائده فقد "فات الاوان"
فتحت عيونها بتعب شديد لا تنظر حولها باستغراب لم يكون بجانبها احد الاء ايهاب ونارين نعم هم فهم دائما يكونوا معها في الاوقات الصعبه دائما يساندها دائما
فهم مهمين بالنسبه لها شيء كبير جدا وهي الان في امس الحاجه اليهم تجدهم
عشق دموع يائس لا ترى شيئا امامها الا خيانه ليل ......... ايهاب ليل راح لمرام وجرحني قوي سابني وروح لمرام
ايهاب قلبي يتقطع عليها فهو يعتز بها مثل اخته نعم في الماضي كان واقع في حبها كان يعتقد انه يحبها ولكن عرف انه يحب نارين ايهاب ... اهدي وهجيبلك حقك ما تعياتيش يا عشق
في هذا الوقت كانت تجلس نارين بجانبها تحتضنها ببكاء هي الاخرى فهي لا يوجد معها مشاكل مع عشق في ماضي كانت تغار منها أن ايهاب يهتم بها ولكن الان تعلم انها بيهتم بها فقط لانه يعتبرها مثلا اخته
اما كان لها راي اخر فهي لا ترى امامها الا خيانه ليل لا ترى امامها اي شيء اخر ولا ترى امامها الان كل ما تراه انها اصبحت وحيدا بدون ليل اصبحت وحيده
لتقول بهستري....... هيجيب لي حقي ازاي ازاي انا خلاص ما ليش حد في حياتي انا خلاص هاعيش واموت وحيده انا كرهت حياتي يا ايهاب نفسي اموت بقى ليه ما بيكملش معي الفرح انا تعبت انا تعبت بجد تعبت سيبوني اموتو
قالت هذا الكلام وهي تنزع الخراطيم التي كانت موصله بالمحلول من يدها
ليركض ايهاب ينادي على الاطباء الذين حاولوا يسيطر عليها ولكن دونها فائده
ل يعطونها مسكن لتهدئه حركتها تدريجيا الى ان تقع في ظلام ونوم عميق تهرب من هذا الواقع الاليم نعم واقعه التي لا تستطيع ان تبتعد عن فهو اصبح ملازم لها مثل ظلها.......
(((بنتمنى نعيش في هدوء ونبعد عن الالام ونفوق ولكن قلبنا بيدوق مرار الحزن يوم بنفوق ونتكلم بنتالم بنتالم ))
❈-❈-❈
عادي من العمل كل ما يريده الان ان ينام بارتياح تعب تعب تعب كل ما كان في يوم هو تعب فقط هو يعمل منذ الصباح الى الان غيب ليل عن الشركه جعل عليه العمل كله عليه ولكنه لا يبالي في العمل افضل من ان يعود الى المنزل ويستمع الى مرشحه زوجته اليوميه على خروجتها مع اصدقائها والخ الخ الى اخره........
لينظر بغضب عندما قابلها على باب المنزل كانت ت
تاتي من الخارج
جاسر بحده...... كنت فين يا هانم لحد دلوقت بره البيت
رنا بملل من تصرفاته...... ايه يا جاسر ما انت عارف اني طالعه مع صحابي النهارده
جاسر بغضب....... واصحابك طالعه معاهم تفضلي بره البيت لحد الساعه 11 بالليل مش شايفه ان حكايه دي كثرت قوي ومش شايفه كمان انك هتتاخري بره ده المفروض تكلمي اللطع اللي متجوزه وتعرفيه انك هتتاخري
رن بملل .......اوكي يا جاسر بس بقى مش كل خروجه تقلبها لي بنكد خلاص بعد كده هاقول لك لو هتاخر
جاسر ........بعد كده ايه ده في احلامك انسي انك تخرجي تاني كفايه خروجات على كده اهتمي بيتك شويه اللي سايباه كده للخدامين هم اللي بيهتموا به
رنا بغضب....... ليه ان شاء الله عايزني اقعد في البيت اطبخلك وامسحلك وستنك عقبال ما حضرتك تشرف وتيجي من الشركه عايزني ابقى خدامه
جاسر بحد........ومن امتى الشغل الست في بيتها بيبقى خدمه يا هانم وبعدين انتي اللي غيرك كده ما كنتش كده قبل الجواز دلوقتي ظهرت على حقيقتك
رنا بغضب......... حقيقه ايه ان شاء الله ما كنتش كده ازاي فاكرني هافضل على طول رنا المكسوره الغلبانه عايزني ايه عايزني اعملك ايه يعني انا مش فاهمه
جاسر بملل من كل هذه الحوارات ......ما تعمليش حاجه انا اللي غلطان
ثم تركها وادخل الى المنزل ثم الى الغرفه ليغلق الباب خلفه بغضب شديد من هذه الحياه التي اصبحت مثل الكابوس
لماذا تفعل هذا فهو يعشقها او كما كان يظن انه عشيقها بعد زواجه بقليل اصبحت شخص اخر تماما هل هذه هي شخصيتها الحقيقيه الان ظهرت على حقيقتها محبا للمال تريد ان تصرف الاموال فقط تريد ان تعود سنين حرمان هنا الان هو ليس لديه مشكله ان تخرج مع اصدقائها ولكن في حدود لا تتاخر وايضا ليس كل يوم ليس على حساب المنزل هي لا تهتم به ولا بالمنزل ابدا يكاد يراها لحظات قليله كل يوم هل هذا الزواج بالنسبه لها
هل هي لا ترى الا زوج غني تصرف من امواله
❈-❈-❈
بعد سهره طويله خرج مع مرام من المطعم يخرجوا الي المنزل
وقفت مرام هي تقول...... مش هترجع يا ليل القصر تاني
ابتسامه ليل هو يقول ......اكيد هارجع يا مرام قريب بس خلي كل حاجه في وقتها
مرام ......خالص ان شاء الله ترجع طيب هاشوفك تاني؟!
ليل......... في اي وقت عايزه تشوفيني تعالى المكتب ولا انتي بقى اللي مش عايزه تيجي يا مرام
مرام بلهفه........ لا لا اكيد عايز اجي و هاشوفك بس انت مش هتبقى متضايق لو جئت لك
ليل........اكيد مش انا متضايقه انا هابقى مبسوط قوي
ابتسمت......... مرام بسعاده وهي تجدها اصبح هكذا معها في يبدا خطتها جاءت بنتيجه
خطتها؟؟؟؟ نعم
نعم فهي لم تكتفي بما فعلته مع لينا بل اصبحت في الايام الاخيره تبعث لليل رسائل تخبره فيها انا عشق تخونه و من يومين تبعث له صورت عشق وهي تقف مع احد الرجال وتتكلم مع
طبعا هذا لم يجعلها يشك في عشق ولكن عندما تصل بها واسالها اين انتي
وهي اخبرتها انها في المنزل اذا ما معنى ذلك
ليقع اسير الشك فيها والشك هو اول خطوه في تدمير اي علاقه
وها هي الان سعيده بما حدث تجني ما فعلت وليل اصبح قريب منها وسيترك هذه العشق قريبا ويصبح ملكها بالكامل
قطعه شرودها وتفكيرها الخبيث ليل وهو يقول ...........هااا مرام رحت فين
مرام....... لا لا ما فيش بس افتكرت حاجه كده خلاص بكره هاجي لك الشركه ونتفق تمام
ليل .......اكيد طبعا يلا بقى اطلعي فوق
مرام بتصنع اهتمم......... طب اركب العربيه ما تقفش في البرد كده
ليل........ اكيد هاركب بس اما اطمئن انك طلعت فوق
ابتسمت مرام لتصعد الى الاعلى والابتسامه على وجهها سرعان ما تبدلت الى ابتسامه خبيثه عندما ابتعد عن ليل
عاد ليل الى المنزل بعد منتصف الليل بتعب شديد ليدخل الى المنزل يجد الانوار مطفيه يعم الظلام المكان يبدو انها نمت منذ مده ...
يدخل الى الغرفه سعيد انها نامت فهو لا يريد اي مواجهه بينه وبينها وينير الاضواء ويتفاجا من غرفه فارغه والسرير مرتب مثلما كان دخل الحمام المرفق بالغرفه بخطوات شبه راكض وهو يبحث عنها ولكن لم يجد شيء اصبح مثل المجنون وهو يبحث في المنزل ولكن دون جدوى لا يجدها
هل تركته مره اخرى هل ذهبت هل سيكون هناك فتره فراق مره اخرى والاكثر من ذلك تلك الرسائل التي جاءت امام عينه ليصبح تفكير غير ذلك وهو يقول هل تركته لتذهب لغيره هل احبت غيره عند هذه النقطه وقع على الارض يجلس على قدميه بغضب شديد وهو يجز على اسنانه فهي طالما كانت ملكه وستبق هكذا حتى لو لم تحبه او لم تريده ستبقى ملكه الى الابد لن يضعها تذهب لاحد غيره لينهض وهو عازم على البحث عنها لن يتركها لغيره ستبقى ملكه حتى لو كان بالغصب.....
الصدمات ما هي الصدمات هي اسوء شيء يحدث للانسان والسوء عندما تكون الصدمه في اقرب شخص الى قلبك تكون صدمه كبيره
❈-❈-❈
في المستشفى بعد مرور ساعات نهضت عشق فتحت عيونها بتعب شديد وهي مازالت الدموع تنزل من شده حزنها على ما حدث يدخل الطبيب في هذه اللحظه...... مساء الخير يا جماعه
ايهاب .....مساء الخير يا دكتور هي تقدر تخرج دلوقت
الدكتور بعمليه....... المدام ما عندهاش اي حاجه الحمد لله العربيه ماخبتتهاش بس احنا خليناها هنا لحد دلوقت عشان نطمئن وعشان كن شكين في حاجه واستنينا التحاليل تطلع
ايهاب ونارين بخوف ... ايهاب......... حاجه ايه يا
دكتور
الطبيب .......... ما فيش حاجه تقلق الموضوع ان المدام حامل
صدمه صدمه صدمه
عشق بصدمه كبيره ......حامل
طبيب......... ايوه عملنا تحاليل اما جئت المستشفى كنا شكين و تاكدنا وواضح ان المدام حامل في شهرين
ايهاب .....طيب شكرا يا دكتور احنا ممكن نخرج دلوقت
الدكتور....... اكيد ان شاء الله هاجيبلكم ورق الخروج
شكر ايهاب الطبيب ثم خرج الطبيب من الغرفه ايهاب لنارين ....خليك مع عشق هروح اخلص الورق بتاع المستشفى واجي عشان نمشي ثم خرج هو الاخر خلف الطبيب
عشق بكاء شديد
نارين ........عشق حبيبتي اهدي العياط الكثير ده مش كويس عشان البيبي
عشق بدموع ...شفتي يا نارين اللي حصل الحاجه الوحيده اللي كنت بتمناه ان يكون عندي حته من ليل يكون شبه تحصل الحاجه دي بس دلوقت ليل مش جنبي ليل بقى بيكرهني قوي مش عارفه ليه وسابني وهيتجوز مرام انا هاموت يا نارين تعبت تعبت بجد
اخذها بين احضانها وهي تبكي هي الاخرى على هذه الفتاه التي لا ترى في حياتها غير الحزن
❈-❈-❈
في نفس الوقت كان يزرع الغرفه ذهابا وايابا وهو كان طلب من رئيس الحرس ينشر حرسه في جميع المناطق يريد عشق في هذا لحظه
فهو لن يتركها تكون لغيره هذا سيكون على جثته لن تكون لغيره طول ما هو على قيد الحياه كان هذا مافي عقله قطع شرود رنين الهاتف المستمر يفتحه ليل بالهفه شديد وهو يقول...... لقيت حاجه ولا
رئيس الحرس...... ايوه يا ليل باشا عرفنا انها في مستشفى
ليل بخوف شديد .......مستشفى ايه وايه اللي حصل لها ما لها
رئيس الحرس هي في مستشفى..... مش عارف والله يا باشا
ليل بغضب......... ازي مش عارف ازاي امال واقفلي عندك بتعمل ايه اتنيل خليك عندك عقبال ما اجيلك ثم خرج من المنزل بسرعه كبيره ثم يركب سيارته وانطلق الى مستشفى
دخل المستشفى بخطوات شبه ركض و هو يركض الي ان وصل الى الغرفه التي اوصله اليها احد الحراس وهو يقول ....هي دي الغرفه يا باشا
من دون سابق انذار فتح الباب بقوه ودخل يجدها كانت تقف وتساعدها نارين لكي يخرجون من المستشفى ولكن للحظات كان يركض اليها يمسك بها بين احضانه وهو يتاكد من سلامتها ويقول....... عشق مالك ايه اللي حصل
نظرت لها وهو بهذه اللهفه هل تغير هل رجع ليل القديم ولكن لا فهي لاحظت دبلتها فرحهم التي لا يرتديها اذا لماذا هذه التمثيليه الان اشاحت عشق راسها عنها وهي تقول........ لو سمحت انا تعبانه وعايزه اخرج
في لحظه كانت محموله بين احضانه وهو يحملها ويخرج بها عشق باعتراض........ نزلني يا ليل انا هاروح مع نارين و ايهاب
نظر لها بغضب شديد......... تروحي فين ان شاء الله مين اللي قال كده بيتك موجود تروحي عند ايهاب ليه
عشق........لو سمحت نزلني قالت مش هاروح معك
ليل........ هي كلمه واحده اخرسي وتروحي معي احسنلك ياعشق بدل ما كسرلك اللي اسمه ايهاب ده حتت حتت انتي فاهمه
قال اخر جمله وهو يخرج من المستشفى بخطوات سريعه وهو يحملها بين يديه كانها لا تذن شيء ليضعها في السياره ثم جلس بجانبها ليصعد الساق وينطلق الى منزلهم كانت تنظر هي من النافذه بالاتجاه الاخر لا تريد ان تلتقي بنظراته
فهي لو نظرت له لوقت طويل سوف تتصرخ فيه وتساله لماذا لماذا تركها لماذا ذهب لمرام لماذا فهي لم تفعل شيئ غير انها تحبه ولكن لا اريد هذا الشيء احوطت بطنها بيدها وهي تقول في داخلها عمري ما اتخلى عنك هفضل معك طول عمري حتى لو بعت عن ليل انت الحاجه الوحيده اللي هتصبرني على ايامي
استيقظت من شرودها على لمسات ليل على شعرها وهو يقول بحنان .......مالك يا حبيبتي رحت المستشفى ليه
سالها كانه هو لا يعرف ولكن هو اتصال بمدير المستشفى قبل ان يذهب وعارف منها انها اغمي عليها في الشارع طبعا المدير لم يخبره انه حامل وهذا بناء على تعليمات ايهاب فهو اخبار المدير لا يخبر ليل اذا اتصل به ان عشق حامل الى ان تستعيد عافيتها وبعرف منها ماذا ستفعل
عشق بحركه لا اراديه ابتعدت عن بسرعه فاهي لا تطيق ان يكون قريب من مرام ويلمسها والان ياتي للمسها هي لا تريده هذا
عشق .......ما فيش حاجه اغمى علي بس
ليل بخوف عليها ولهفه ......... طب مسك بطنك ليه هي بتوجعك قولي يا عشق مالك
عشق .........ليل انا كويسه لو سمحت مش عايزه تكلم ثم ألقت ارسها على زجاج السياره تنظر الي الناس في الشارع تفكر في حياتها ماذا فعلت وماذا ستفعل اين ستنتهي بها هذه الحياه
يتبع......