-->

رواية عشق الليل دوامة انتقام - بقلم الكاتبة سحر خالد - الفصل العاشر والأخير

 

رواية عشق الليل دوامة انتقام 

بقلم الكاتبة سحر خالد 





الفصل العاشر والاخير

رواية

عشق الليل دوامه انتقام


عشق بحركه لا اراديه ابتعدت عنه بسرعه فاهي لا تطيق ان يكون قريب من مرام ويلمسها لا تريده هذا 


عشق .......ما فيش حاجه اغمى علي بس


ليل بخوف عليها ولهفه ......... طب مسك بطنك ليه هي بتوجعك قولي يا عشق مالك


عشق .........ليل انا كويسه لو سمحت مش عايزه تكلم ثم ألقت ارسها على زجاج السياره تنظر الي الناس في الشارع تفكر في حياتها ماذا فعلت وماذا ستفعل اين ستنتهي بها هذه الحياه 


رجع عشق وليل لبيت وكل واحد بيفكر في حاجه مختلفه عشق اللي كانت بتفكر ازاي ليل قادر يعمل فيها كده وليل كان بيفكر في دنيا تاني خالص كان بيفكر في حاجات كثيره وافكاره كلها مليانه غموض ..


دخلت عشق الاوضه بتاعتها نامت ماحستش بنفسها الا تاني يوم صحيت مالقتش ليل جنبها و اصلا مانمش  في نفس الاوضه قامت بوجع كبير في قلبها وهي مقرره انها مش هتكمل معه مقرره انها مش هتفضل في البلد دي كثير وقررها ده لازم انفذه في اقرب وقت كلمت ايهاب واتفقت معه على كل حاجه اما عن دليل اللي طول الليل قاعد و زعلان من نفسه متضايق انه بيعمل كده في عشق بس كان لازم يعمل كده لازم هو مضطر على كده طلع من البيت الصبح بعد ما قعد ليل كله بره في الصاله نائمه على الكنبه طالع من البيت وراح على الشركه


❈-❈-❈


في بيت جاسر اقام من النوم كالعاده ما لقيش رنا مجهز اي حاجه وده كان اسلوبها من ساعه ما تجوز 


قام لبس هدومه وطلع بره سمعها وهي بتتكلم مع صاحبتها رنا ....ايوه ايوه انا جاي لا عادي انا هاجي على طول وهنطلع خلاص لو في خروج بالليل انا معكي


قفلت التليفون طلع جاسر من جوه وهو بيصرخ فيها ........انتي ازاي يا هانم  بعد الكلام اللي قلته لك لسه برده  مصره انك تكملي في الطريق بتاعك ده 


رنا بغضب.......... وانت ازاي تصنت على وبعدين انا قلت لك دي خروجات امال عايزني افضل مستنياك طول النهار في البيت كده


جاسر بغضب .....وايه يعني لما تستنيني ما اي واحده ست محترمه  تستني جوزها


رنا....... جاسر انا مش عايزه اتخانق شوف انت رايح فين لاني بجد تعبت من طريقتك دي 


جاسر بقرف......... انا اللي تعبت منك ومن طريقتك بجد انا اكثر حاجه ندمان عليها اني اتجوزت يا رنا كان قرار غبي ويا ريتني ما عملته 


وبعدين سابها وطلع قرفان من نفسه قرفان من الدنيا سابها وطلع على الشركه


اما رنا اللي وقعت على الكنبه وهي بتعيط وحطت يدها على وجهها مش مش مصدقه انها وصلت لطريق ده مع جاسر هي ما كانتش قصدها تعمل كده بس كلامه امها  بيرن في ودانها وهي اسوا حاجه فيها انها بتسمع كلام امها ماسكت التليفون 


و اتصلت بها......... الو ايوه يا ماما جاسر هيسيبني انا والله ما كانش قصدي


ام رنا........ جرى ايه يا بت هو انت عملت حاجه هو اللي بيتلكك سيبيه يغور وتعالى هات هدومك وتعالى وهو هيجي زي الكلب هو احنا ضربناه على يده وقلنا له يتجوزك هيجيء ولا يهمك يلا تعالى


رنا بغضب.......... هو انتي ايه انا ما شفتش واحده زيك كده بتسعى انها تدمر حياه بنتها حرام عليك انتي اللي دمرت لي حياتي انتي اللي خليت جاسر يعمل كده انتي اللي دائما تتكلمي وتقولي لي اعملي كده يا رنا ودي كده يا رنا انا تعبت منك 


وبعد كده قفلت التليفون وهي قرفانه من حياتها


وقررت ان هتدي فرصه جديده لجاسر  انها مش هتمشي وراء  كلام امها مره تانيه ومش هتطلع ولا هتعمل اي حاجه هتدي فرصه لحياتها اللي تدمرت ان انها ترجع  زي الاول يا ترى الحياه دي هترجع ولا لا و مقرر كمان انها تروح لدكتور هي عارفه انها فيها حاجه فيها حاجه غلط وكل ده في بسبب عشتها مع امها وجوز امها اللي دائما كان وقاسيني عليها دائما محسيسنها بالفقر والضعف لازم تتعالج عشان ترجع لجاسر وترجع لحبها  بس يا ترى هيرجع ولا دي كانت في النهايه........


❈-❈-❈


في شركه الجارحي كانت لينا خلصت شغل هي ما كنش هتشتغلي النهارده اصلا كانت ناويه تطلعي بدري عشان عندها اجتماع بره خرجت لينا من الشركه بملامحها البارده كالعاده بس اتصدمت لما لقيت زين قدامها وهي بتركب العربيه 


لينا بغضب....... انت ايه اللي جابك هنا انت اتجننت 


زين هو بيبص لها بحنين والاشتياق كبير ملامحه البحته اللي تعبت من غيابها وذقنه اللي كبرت كانت عينيها بتحكي حكايه كبره 


لينا مقدرتش تبصي فيها كثير عشان كده بصت في الارض


زين.........  لينا انا عايزه اتكلم معاكي نتكلم فى كل حاجه حصلت


لينا بغضب.......... نتكلم في ايه انا مش عايزه اتكلم معك فى حاجه زين لا هتتكلمي يا لينا  لازم نتفاهم اظن انتم كلكم عارفين ان ما كانش قصدي وان ما ليش ذنب في اللي حصل ودلوقتي مقعدين المذنب الكبير في وسطيكم و انا بعدني عنك يا لينا ليه هو انا اللي بحبك وما اقدرش اعيش من غيرك ما اقدرش اكون بعيد عنك انا تعبان قوي يا لينا 


لينا بغضب........... وانا وانا ايه يعني هو انا مش تعبانه انت اللي تعبان بس وانا اللي مبسوطه في حياتي انسني يا زين وسيبني احسن لي


زين .  .... اديني فرصه واحده


لينا .......لا ما بقاش عندي فرصه لاي احد وبعد كده راكبه العربيه ومشيت بسرعه كبيره ودموعها نازله مش مصدقه ان بعد الحب ده كله تدمر تعلاقتم 


بسبب خطت من مرام واكثر من كده انها متضايقه من ليل وكل بيعملوا ازاي بيقرب من مرام ازاي سيبها في وسطهم بعد اللي حصل مش مصدقه ان اخوها الوحيد سايبها وناسي حقها وعايش حياته...



وصلت لينا لمكان مهجور نزلت من العربيه وقعدت صرخ كثير مش مصدقه كل اللي بيحصل في حياتها بس خلاص هي تعبت هي كمان مش قادره استحمل اكثر من كده هتعيش لمين ولا ايه كفايه لحد كده كفايه دوامه الانتقام اللي  مش سايباهم في حالهم واخذه كل حد في طريقها مدمره حياتهم كلهم ياريتهم ما دخلوها من البدايه.......


❈-❈-❈


في بيت عشق حضرت عشق شنطتها وخرجت من الباب الخلفي عشان الحرس ما يشوفهاش ووصلت بعد مده لبيت نارين وايهاب اللي كانوا   محضرين نفسهم هم كمان ايهاب ........انتي متاكده ان قرارك ياعشق القرار ده بعد شويه ممكن تندمي على


عشق......... مستحيل اندم يا ايهاب انا خلاص تعبت من حياتى  عايزه ارتاح عايزه ارتاح من الانتقام اللي في العيله دي كلها خلاص انا مش هارجع في قرار تاني 


ايهاب ..........خلاص يلا


وبعد كده هاخذ الشنطه و وصلوا المطار ومن المطار طاره الطياره بهم لابعد مكان تبعدهم عن عائله الجارحي.....


❈-❈-❈


الشركه دخلت مرام على ليل اللي كان قاعد على المكتب و بيفكر في حاجات كثيره مرام... ...... ليل عمال ارن عليك ما بترديش ليه 


ليل..... مااخدتش بالي 


مرام......... هو في حاجه يا ليل هو انا عملت حاجه عشان ما تكلمنيش 


ليل ........لا يا مرام ليه بتقول لي كده تعالى انا كنت عايز اكلمك في حاجه


مرام ......تكلمني في ايه 


ليل بغموض......... انا عايز اتجوزك يا مرام انا قررت ان أطلق عشق خلاص


قربت ملامح مرام انها تنفجر من السعاده كانت عايزه تنط من الفرحه بس مسك نفسها بالعافيه وهي بتقول بابتسامه بسيطه ...........بجد يا ليل هتتجوزني


  ليل......... ايوه وكمان هنتجوز في اقرب وقت مش هاستنى اكثر من كده خلي فرحنا يبقى الاسبوع الجاي يا مرام 


مرام بفرحه......اكيد انا مبسوطه قوي


مسك ليل يدها وقال.......  وانا هاعيشك طول عمرك في سعاده يا قلبي


❈-❈-❈


في منزل ليل و عشق عاده ليل بعد يوم طويل الى المنزل ليجد الهدوء كان عم المنزل يدخل يبحث عنها في كل مكان ولكن لم يجدها ادراك في هذه اللحظه انه قد رحلت وللابد و انها تركته وهذا بسبب افعاله 


بعد ساعات وساعات كان يجلس في مكان أته اتصال من احد الحارس ليخبره بان انها رحلت مع نارين وايهاب اغمض ليل عيونه وهو يستعد لينتهي من هذه الدوامه داومه الانتقام التي دمرت الجميع يستعد لتنتهى وبعد ذلك سوف يذهب بعيدا لعشق 


❈-❈-❈

في منزل جاسر في المساء عاد جاسر الي المنزل ليجد الظلام في كل مكان فتح الباب و فجأة اضيئت الانوار وراها تتزين وترتدي فستان جميل والورد من حولها في كل مكان وابتسامتها التي كانت تزين فمها 


ابتسم جاسر بسخرية عاده هي ولكن بعد فوات الاوان 


اقتربت رنا اليه بخطواتي شبه راكض والبتسم مازالت على فمها وهي تقول وتكور وجهه بين يديها............. حبيبي انا عملت كل ده عشان انا وانت عشان نقعد مع بعض لوحدنا النهارده 


جاسر وهو ينظر لها بوجه خلي من تعبير .............. انا اسف بس انا معي ضيف


نظرت رنا لتجد فتاه بشعر اصفر لم تراها عند دخول جاسر عقدت حاجبيها وهي تقول....... جاسر مين دي حبيبي 


جاسر وهو يقترب من الفتاه و يحوت خصرها بيديه وهو يقول............ رشا مراتي


اتسعت عيون رنا بفزع كبير وخوف اكبر ثم اقتربت منها وهي تقول بالصدمه...... انت انت بتهزر يا جاسر صح قل لي انك بتهزر مستحيل تعمل في كده 


جاسر وهو يشيح بوجهه عنها ....... الحاجات دي ما بيتهزرش فيها يا رنا هي دي الحقيقه انا اتجوزت رشا وهي خلاص بقت مراتي زيها زيك بالضبط في البيت ده


رجعت رنا الى الخلف وكادت ان تصدم ولكن تصددم بالاريكه ولكن اسرع جاسر اليها هو يحاول ان يمسك بها 


لتقول وهي ترفع يدها في وجهه........ خلاص 


بعد جاسر عنها ورجع بجانب رشا مره اخرى


رنا بدموع كثيره في عيونها وهي تقول.........طيب لي ليه تعمل في كده بعد ما قررت اتغير عشانك بعد ما قررت ما يسمعش احد بعد ما اسمعت قلبي بس يا جاسر ليه تعمل في كده 


جاسر ببرود مره اخرى........... قرارك ده جاء متاخر قوي يا رنا بعد فوات الاوان


رنا بدموع كثيره في عيونها ولكن لا تريدها ان تنزل امامه لا تريد ان تكون ضعيفه بعد الان.. ...... فعلا يا جاسر تغيير اللي فيه جاء متاخر قوي وفعلا فات الاوان على الكلام 


ثم تركته ودخلت الى غرفتها واغلقت الباب خلفها لتقع خلف الباب وتبكي بانهيار اخرجت كل ما في قلبها انهارت كانه لم تنهار يوم كانه لم تبكي بسبب ما فعله جاسر فقط بل كانت تبكي من اجل كل شيء مره في حياتها بل هي اخذت مافعله جاسر حجه فقط لكي تخرج ما في داخلها من الم وجرح كبير


❈-❈-❈


بعد مرور يومين يومين مره على ابطالنا وهم في نفسي الحال ليل اللي اقفل على نفسه في الشغل عشان ما يفكرش في عشق وعشان يمنع نفسه ان تروح يجيبها من اخر الدنيا عشان تفضل في حضني بس اقنع نفسه ان ده في مصلحتها وانها لازم تبعد دلوقتي لحد ما تهدا الامور


مرام اللي بتجهيز باليل حتى مش بتفكر في ابوها اللي  قتلته بيديها 

كان فرحتها بجواز ليل واكله عقلها و مخليها ما بتفكرش في حاجه خلاص هي قربت توصل للهدف وعمرها مش هتنازل او توقف خلاص هتاخذ حقها ويبقى ليل لها للابد و هو ده اللي كانت بتفكر فيه



يومين ورنا ماطلعتش من قضيتها اقفلها على نفسها مش مصدق لحد دلوقتي اللي حصل مش مصدقه ان جاسر حب غيرها او اتجوز غيرها او يكون مع واحده غيرها للدرجه دي ما كانتش حاجه في حياته هي عارفه انها كثير و انها عملت حاجات عمره ما اي احد هيستحملها بس هي كانت هتتغير ليه يعمل كده بعد ما اتتغيرت


وجاسر اللي كان بيفكر فيها بيفكر يدخلها يقول لها انه يحبها وان محبش محدش غيرها بس لا لازم تتعلم لازم تتعلم انها ماتسمعش للحد وان هتبني شخصيه لنفسها لازم تنسى الماضي اللي عاشت فيه لازم قبل ما يرجع لها تعتمد على نفسها الاول ما ترجعش تسمع من احد وتعمل العمايل اللي كانت بتعملها وده كان تفكيره


زين اللي كان بيفكر في حاجات كثير عشان يرجع لينا تاني 

ولينا اللي كل همها الشغل عشان تنسى اللي حصل بس عمري الحب ما بيتنسى ابدا 



عشق اللي كانت بتخرج مع ايهاب ونارين على امل انها تنسى بس في احد ينسى روحه خلاص ان الحب دخل قلبها عمرها ما هتنسي تاني وخصوصا لو حب حقيقي


❈-❈-❈


بعد يوم طويل خرجت لينا من الشركه وجاءت تركب بعربيتها 


كان زين واقف قدامها مره تانيه 


لينا بغضب............ انت هو انت كل شويه هالاقيك وقفلي في حته شكل ما خلاص يا زين كل حاجه انتهت و انا مش عايزه اشوفك انت فاهم


زين ببرود كانه لم يسمعها.............. انا عايزه اعرف بس يا لينا كلمه واحده منك هتتكرر كل اللي بيننا يا اما ترجعي ليي وتعيش معي و تعرفي انه كان غصب عني 


اما لينا مش عارفه تعمل ايه وتقول ايه هي تحبه بس اي بنت في مكانها هتعمل كده ومع ذلك ابدا ان تستسلم لتقول ببرود مثل عادتها ......امشي يا زين انا مش عايزه اشوفك


زين ببرود وغموض لم تراه عليه من قبل ..........للمره الاخيره يا لينا عايزه ايه


لينا بنفس البرود.......... امشي يا زين


زين ببرود اكثر......... وهو ده اللي هاعمله يا لينا 


بدون تفكير بقى يرجع لوراء هو بيقول لها........ هامشي من حياتك يا لينا عمري ما عمرك هتشوفيني ثاني اخليك ترتاحي مني من الشخص اللي دمر لك حياتك 


كان بيقول كل كلمه ويرجع خطوه للوراء وكان وراءه طريق مليان عربيات رايحه وجايه


لينا بخوف وهي تنظر خلفوا........ زين انت اتجننت بتعمل ايه 


زين هو ده اللي لزام يحصل عشان تخلصي مني من انسان حقير زي دمار لك حياتك 


لينا ....... زين ارجع ما تبقاش مجنون


زين..... عمر الحب ما كان جنون ثم وقف مره واحده وهو بيقول لها....... بحبك يا لينا كانت اخر كلمه قبل ما تيجي عربيه سريعه خلت جسمه يطير ويقع على الرصيف 


كل حاجه مرت في ثواني وفي ثواني تانيه الناس بقت تجري من كل مكاني وناس بتصرخ ولينا مكانها مصدومه مش قادره تصدقي اللي حصل مش قادره تعرف ولا تسمعي اي حاجه


❈-❈-❈

في المستشفى بعد مرور ساعات فتحت لينا عيونها بخوف كبير وهي بتفتكر اللي حصل فجاه فتحت عيونها بخوف اكبر وهي بتصرخ .......زين


خرجت من الاوضه وهي بتجري مش قادره تقف بس لازما تدور عليه في كل حته


الممرضه..... ايه ده اللي انت رايحه فين يا انسه 


لينا .......زين زين راح فين 


ممرضه .. ..زين مين


لينا ...... اللي جاي في الحادثه راح فين قولي 


الممرضه........ اللي جاي في الحادثه مت يا انسه 


سمعت كده وقعت لينا على الارض بصدمه كبيره وهي بتصرخ .......لا يا زين لا ما تسبنيش انا عارفه ان ما كانش ذنبك لا عشان خاطري ما تسبنيش وقعدت تصرخ 

وهي مش مصدقه مش مصدقه انها كده خلاص مش هتشوفه تاني كل حاجه حصلت بس ثواني بس ثواني فرق كبير في حياتها خليتها مش هتشوف زين المره التانيه حاولت الممرضه تهديها بس خلاص هي دخلت في حاله انهيار واضطرت تندا الدكتور واداها حقنه مخدر 


❈-❈-❈


بعد المده دخل ليل لمستشفى بعد ما عارف بالموضوع اول حاجه فكر فيها يروح على اوضه اختي دخل كانت نائمه بمفعول مخدر من اللي ادهلها الدكتور


قاعد جنبها وهو بيبص لها بنظرات حزن كبير على حالها ليل وهو بيحط يده على أيدها..... لينا حبيبه قلبي عارف انك موجوع وعارف انك مكسوره قوي بس اوعدك يا لينا اوعدك اني عمري ما احط عيني في عينك الا وانا جايب لك حقك اوعدك انك هتفضلي راسك مرفوع طول العمرك


قال كلام وطلع من المستشفى وسابها بدوامتها اللي واخداها ومخليها تحلم بفارسها الاول والاخير فارس مراهقتها وشبابها زين....


❈-❈-❈


واستمر الحال ده لايام لحد ما اجي يوم فرح ولينا لسه نائمه اللي كل ما اقرب التفوق الدكاتره يدوها مخدر تاني وفي يوم الفرح كان في الاحتفالات في كل مكان ومرام اللي كانت الفرحه مخليها طير في السماء جاء الليل على ابطالنا وكل واحد شرد في حياته


مرام....... انا مش مصدقه يا ليل ان خلاص هتبقى لي


ليل ببتسامه وهو يضع يده في يدها و يذهب الى المكان المخصص للجلوسهم......... صدقي يا قلبي من النهارده خلاص هنبقى على اسمي وتعيشي اجمل ايام عمري اوعدك يا مرام ان الايام اللي جايه عمرك ما هتشوفيها ابدا 


مرت ساعات بين الاحتفالات والرقص والغناء ثواني وصدى في الاجواء صوت الماذون وهو يقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير و نتهى الفرح على كده وخلاص بقت مرام زوجه لليل ومشي اخر ضيف بعد ماسلم على مرام وليل


مرام وهى بتقرب من ليل بدلع ... ...حبيبي يلا نروح شقتنا بقى و احنا هنفضل واقفين في الفرح كده كثير 


ليل بابتسامه........ لا ياقلبي هنمشي بس كنت محضر لك مفاجاه صغيره


مرام باستغراب ........مفاجاه مفاجاه ايه 


ثواني وتفتحت شاشه كبيره بتاعه عرض تعرض مشاهد كثير منهم مشهد لمرام وهي بتزوق ابوها من على السلم ومنهم صوت مرام وهي بتتكلم في التليفون و بتتفق على اللي حصل للينا وزين 


مرام بخوف وتوتر ......الكلام ده مش صحيح يا ليل انا ما عملتش كده ده كلهم عايزين يوقعونا في بعض ليل حبيبي متصدقهمش


ليل...... انتي هتقولي لي بس خلاص يا مرام انا قررت ان نخلص منك ومن قرفك 


مرام بجنون

....... مش هتقدر يا ليل مش هتقدر انا خلاص بقيت مراتك خلاص بقيت مراتك مش هتقدر تبعد عني ابدا 


ليل لمرام .........ومين قال لك انك لو مراتي مش هاعرف ابعد عنك 


فجاه لقيت ناس لابسه ابيض دخلت المكان....... مرام من دول انت عايز تعمل ايه يا ليل


ليل ........ما فيش حاجه يا حبيبتي هابعث لك تقضي شهر العسل في مصح نفسي 


مرام...... انت اتجننت مستحيل تعمل كده انت فاكر انك تقدر تدخل المستشفى 


مسكوها اثنين لابسين ابيض اقعد مرام تصرخ كثير بس ما حدش سمعها ليل و هو بيقرب منها .......خلاص لعبتك انتهت وباجوازي منك اقدر اخليكي في المستشفى مدى الحياه واوعدك يا مرام انك مش هتشوف نور الشمس ثاني 


ثم اشاره لهم ياخذونها الى المصح النفسي او بالصح الى مصحه المجانين لتصبح واحدا منهم وهذه كانت نهايه مراد نهايه الشر ..


❈-❈-❈


تاني يوم الصبح دخل ليل المستشفى مبسوط خلاص خلاص من مرام واخذ حق اختي طبعا مرام راحت المستشفى النفسي هتقعد فيها فتره لحد ما يؤمر ليل انهم انها تطلع وبعد ما تطلع هيسلم الادله اللي معه ل البوليس عشان يضمن لانها ما تطلعش ولا تشوف الشمس مره ثانيه يعني من المستشفى للبوليس و سجن مرام مدى الحياه ويخلص منها ومن شرها


داخل اوضه لينا كانت نائمه فتحت لينا عيونها بعد ما راح مفعول المخدر اللي بتاخذ وقامت من على السرير بسرعه وهي بتصرخ ....زين زين فين بعد عني عايز اشوف زين 


ليل... اهدي يا حبيبتي 


لينا .. . ..قاعده ايه ابعد عني زين راح بسببك وبسبب الانتقام اللي دخلتنا فيه 


ليل .....زين بخير ولا حصل له حاجه 


لينا بمستغرب....... ازاي 


ليل.....هاقولك حكلها على كل اللي حصلت اللي عملوا في مرام وخلص منها اما زين هو كان لازم يختفى عن الانظار لانه عرف ان مرام معه ناس حاولت تقتله عشان كده نشر انه مات بس هو لسه عايش 


لينا....... عايزه اشوفه 


ليل ببتسامه ........حاضر يا حبيبتي تعالى واخذها وراحوا عند زين اللي اول ما دخلت عنده لينا كان هيقوم من السرير بس بتوجع جريت لينا ليه 


وترمت بين احضانه وكان ده اللقاء المنتظر زين ابتسامه؟....... اخيرا يا لينا لازما اموت نفسي عشان ترجعي يا قلب زين


لينا وهي بتضرب على كتفه............ لا مش معنى ان رجعت لك اني سامحتك بس هعقبك وانت جنبي 


اتوجع زين وجع مصطنعه وهو بيقول لها........ اه


لينا بدموع بتلمع بعيونها......... اسفه ما كانش قصدي وجعتك زي 


زين بابتسامه ......فداك اي وجع يا عمري والله وحشتيني يا بت


ابتسمت لينا بحب وهي تقول....... وانت كمان


ليل بغضب مصتنع........... هو ايه اللي وانت كمان ما تتلم وانتم الاثنين بقى


ثم نادي بصوت مرتفع خش يا سيدنا دخل الماذون وبتسم زين بفرح وهو بيقول له.......... والله انت عسل يا ليل 


ليل ........طب يلا يا اخويا طلع بطاقتك عشان تكتب عليها واخلص منكم بقى واروح لعشقي 


زين ابتسامه ........طب يلا بسرعه طلع زين ولينا البطاقه وبدا الماذون يكتب كتابهم وبعد شويه قال الماذون كلمته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وبقى زين جوز لينا وبقت لينا مرت زين


و فرحه كبيره بقت في المكان وهم مش مصدقين اللي حصل وان خلاص دوامه الانتقام انتهى زين وهو بيبوس لينا بحب شديد .......بحبك قوي يا لينا بحبك وهافضل طول عمري اعيش عشان عوضك اللي حصل مهما عملت هيستحملك ومهما كان عقابك استحمله بس اهم حاجه تكوني جنبي 


لينا ابتسامه ......اكيد هافضل جنبك يا زين طول ما انت جنبي احاول انسى و ارجع زي ما كنت احاول ان اكون البنت اللي كنت بتحبها زمان


زين ابتسامه اكبر .......وانا هستنا يا روحي هاستنى لحد ما ترجعي لي وتبقى في حضني


❈-❈-❈


انا في مكان تاني في بيت جاسر اللي كان مبسوط اول ما اتصل به ليل 


كل من البدايه وفرح جدا ان الحياه استقرت في العيله مره ثانيه 


و ختفي مرام من حياتهم كان بيتمنى لو مرام قلبها طيب زي عشق او لينا بس هي كانت مختلفه زي ما يكون ماضي عقد مع الشيطان انها تدمر حياتي كل العيله مش عارف ازاى اتحولت كانت زمان بنت رقيقه جميله تحولت 180 درجه وبقت بتكره عشق جدا يمكن ده من كلام ابوها اللي زراعه فيها خلاها تعمل كده و اول ما قتلت اقتله 


هو غمض عينه بحزن كبير رغم اللي عمله بس هو مهما حصل ابوه واخته هيزعل عليهم بس برده مبسوط لليل وبيدعي ربنا يسعدهم فتح عيونه لاقي رنا طالعه من الاوضه بهدومها 


جاسر وهو بيقوم .....انتي رايحه فين يا رنا 


رنا ......خلاص يا جاسر كل حاجه انت هي وانا هاروح بيت ابويا 


جاسر ....... تجننت هتروحي فين وبعدين انتي خلاص يعني اخذت الامور عليك قوي يعني ما كانش يهمك اي حاجه وكنت بتطلعي وقت ما تحب وتروحي وقت ماتحبي ما كنتش بتهتم بي ليه زعلت قوي كده لما قلت لك اني هتجوزت


رنا بحزن كبير ..........عمرك ما تفهم يا جاسر عمرك ما تفهم اللي كنت فيه انا شخصيه تربي على انها شخصيه ضعيفه تسمع بس وتنفذ ماتقولش لا هي كلمه حاضر على كل حاجه تتقال لها وده تعودت عليه من وانا صغيره امي تقول لي اعملي اعمل حتى لو كانت حاجه غلط انا عارفه ان اللي عملته معك كان كل غلط يا جاسر بس انا حبيت اصلح غلطتي بس فعلا كان بعد فوات الاوان انا خلاص اطلع من حياتك يا جاسر بس اوعدك اني هتغير مش عشانك لا عشان نفسي عشان انا تعبت بجد من العيشه اللي عايشاها 


قالت كلامها ومشيت من قدامه قبل ما توصل الباب كان حضنها جاسر من وراء وهو بيقول لها ..............ما تمشيش انا محتاجه


رنا بحزن......... ما بقاش ينفع يا جاسر انا لازما امشى 


جاسر............ وان قلت لك اني ما تجوزتش 


بصت رنا بعد ما لفت وهي بتقول......... انت بتقول ايه 


جاسر .........ما تجوزتش يا رنا انا عملت كده بس عشان تتغير عشان بحبك وما اقدرش اعيش من غيرك بس ما تجوزتش


رنا باستغراب........ ومين البنت اللي جوه دي


جاسر .......واحده معرفه وبعدين هي مشيت صدقيني انا ما تجوزتش ولا عمرها ابص لواحده غيرك يا رنا انت حبي الاول والاخير و هتفضلي كده لحد ما اموت


حاطه رنا ايديها على بقه جاسر بلهف وهي بتقول له... ..... بعد الشر عليك ما تقولش كده


ابتسم جاسر على طبتها وهو بياخذها بين احضاني لف ايديه حوالين خصرها وهو بيقول لها ...... طب ايه


رنا بابتسامه....... ايه 


جاسر........ تعال نعيد شهر العسل 


ضحكت رنا وهي بتقول له ........بطل يا جاسر بقى


قال جاسر بمكر وعشق كبير .......ايوه ما صدقت اصل انتي وحشتيني قوي


وشالها ودخلوا وقوضتهم بفرحه كبيره وهم خلاص انتهت دوامه اللي كانت جايبه سحابه سوداء على كل العيله و مضيعه حياتهم وبقى مافيش الا عشق الليل وبس


❈-❈-❈


بعد مرور يومين نزل من الطياره على ارض المطار في امريكا ونازل منها ليل اللي جاي يرجع حبه جاي يرجعها بعد ما اخلص اخلص من كل شر كان في حياته نزل من الطياره واول حاجه اعملها كان وصل 

لبيت ايهاب ونارين 


وفتحت عشق في الوقت ده كان نازل في وشه اول ما سمع صوتها وهو بيقول " ليل "


لف بسرعه بسعاده وهو بيقول لها .........حياتي وعمره


نزلت دموع كثيره من عيون عشق وهي بتقول له.......... انت ايه اللي جابك ولا خلاص زهقت من الست مرام قالت لما ارجع للعشق تاني 


قالت كلامها وكانت هتقفل الباب ولكن اوقفها ليل وهو بيقول لها......... طب اسمعيني وبعدين احكمى ياعشق انا ما حبتش اجي لك الا لما نهى كل حاجه كانت في حياتي وقفل الدوامه الانتقام اللي كانت في حياتنا وما كناش عارفين نعيش معها


عشق......... قصدك ايه يا ليل


ليل....... هاحكي لك كل حاجه بس خلينا ندخل الاول واحنا بنتكلم في الشارع كده


دخل ليل معها وحكي لها كل حاجه 


عشق بدمود.............بس برده يا ليل ما كنتش متخيل انك تقدر تعمل في كده 


ليل هو بيقرب منها وقعد على ركبته قدامها بيقول لها .........وانا كمان ياعشق ما كنتش متخيل أن اعمل كده انا اسف على كل دمعه نزلت من عينيك اسف على كل حاجه صدقيني انا عملت كده عشان مصلحتنا كنت غبي ما حكيتش بس ما كنتش عايزك تفضلي جنبي كنت عايزك تمشي عشان مصلحتك كنت خائف عليك لا تحاول تعمل فيك حاجه وانا ما اقدرش احميك سامحيني يا عشق وارجعي لها ما اقدرش اعيش من غيري


عشق ابتسامه ودموعها نزلت في نفس الوقت .........ولا احن نقدر نعيش من غيرك يا ليل 


ليل باستغراب ........ولا انتم انتم مين 


عشق وهي يدها على بطنها البارز قليلا ..........ابننا اللي جاي وانا 


ليل بابتسامه كبيره وهو مش مصدق .......... انتي قلت ايه انا ماسمعتش


اقتربت عشق منها وهي بتقول في اذنه ..........ابننا يا ليل انا حامل


ابتسم ليل اكثر وهو يحملها ويلف بها بسعاده كبيره قطع منها تنمو بداخلها لا يصدق الى الان انه تخطي كل شيء لا يصدق حملها بالسعاده وهو يسمعها كلمات العشق والغرام وكانت عشق تضحك بسعاده كبيره سعيده لم تكن في حياتهم ولكن دخلت الان ولكن هل ستدوم السعاده ام دوامه الانتقام راي اخر



❈-❈-❈


داخل الشركه الجارحي وبالتحدد اوضه مكتب ليل كان قاعد بيخلص شغله عشان النهارده فرح لينا وبعد طول انتظار 


الباب خبط ودخلت السكرتيره..... انسه يارا هانم بره 


ليل..... دخليها


دخلت يارا مشيت بملابسها الضيقه لتجلس امام ليل وحطت رجل على رجل


ليل ......... ازيك يا انسه يارا 


يارا بابتسامه.... الحمد لله وانت عامل ايه يا ليل بيه


ليل ......كويس خليني نبدا الشغل 


في الخارجي جاءت عشق


السكرتيره وهي بتقف...... ازيك عاشق هانم ليل بيه عنده اجتماع خمس دقائق ودخلوو له عايز 


عشق...طيب


جلست قليلا ثم قالت .........ليل بالاجتماع مع مين يا اروى 


اروى........مع يارا الدمنهوري 


عشق بغضب... ..... نعععععععم مع واحده ست والوحده 


اروي ........بخوف....... اهدي ياعشق هانم 


عشق بغضب وهي تضع يدها على بطنها المنتفخ وهي في اواخر اشهر الحمل في الشهر التاسع لتقول............ ابعد عني كده ولا عشق ولا نيله 


دخلت مثل الاعصار الى غرفه المكتب نهض على اثرها ليل وهو بيقول بقلق... في ايه هي عشقي حبيبتي ايه اللي جابك فيك حاجه تعبانه 


قال كلام وهو ماسك عشق 


عشق بغضب .......انت بتعمل ايه و قاعد لوحدي مع الحاجه دي 


ليل باحراج .....خلاص ياعشق خلينا نتكلم بعدين اقعدي مع اروى بره وبعدين هنتكلم 


عشق بغضب........ اقعد مع مين يعني عايزني اسيبك معها لوحدك واطلعي بره ده في احلامك 


ليل....... اهدى بقى


يارا .... ...في ايه يا مستر ليل هو في حاجه ومين دي 


ليل... اصلا 


عشق بغضب لا اصلا ولا فصل انا ابقى امراته يا حبيبتي قالت كلامها وهي حاضنه ليل 


يارا...... انا ما كنتش اعرف انك متجوز


عشق بغضب........ وديك عرفتي يا اختي في حاجه 


يارا بخوف ........لا ما فيش ثم قالت خلاص يا مستر ليل اشوفك في اجتماع ثاني ان شاء الله خرجت يارا من المكتب بسرعه


ليل بغضب.... في ايه يا عشق هو انت غيرت هتوتكي لحد فين كل ما تشوفيني مع واحده لازم تبقى واثقه فيها يعيش اكثر من كده 


عشق...... انا واثقه فيك يا ليل بس مش واثقه في الحربايات اللي بيبقى حواليك 


ليل وهو بيحاول يهدي نفسه .......طب يا حبيبتي اقعدي وارتاح الوقفه مش حلوه عشانك


عشق بغضب وحزن كبير وعيونها اتملت بالدموع .......ولا حبيبتي ولا زفت بعيد عني انا هامشي ابعد عني خلاص انت ما بتحبنيش


ليل . ..... وبعدين بقى هي هرمونات الحمل هتشتغل على


عشق ...... هرمونات ايه انت بصباص وبتاع بنات ياليل


ما اقدرش ليل يشوفها والدموع ماليه عيونها حضنها وقرب يدخلها جوه ضلوعه وقال لها......... طب بذمتك اعمل فيك ايه و انا كل يوم بحبك اكثر من اليوم اللي قبله


عشق بغضب ...... تبعد عني بقى 


ليل بمرح.... . مش هبعد بحبك يا بت اي


عشق...... بطل وما تكلمنيش بالاسلوب ده 


ليل ...... طب اكلمك ازاي وانت زي العسل كده ما تجيبي بوسه


عشق بغضب....... يا ليل بطل احنا في المكتب


ليل .. ...طب يلا نروح للبيت بقى عشان عايزاك لك


عشق ........لا ويلا تعال وصلي 


ليل بستغرب....... اوصلك فين 


عشق . انت لحقت تنسى طبعا الست يارا وكل دماغك النهارده فرح اختك يا استاذ تعال وصلني البيوت سنتر


ليل....... طيب ما اروح نرتاح الاول وبعدين اوصلي


عشق بغضب .......ليل يلا وصلي ليل بفزاع من صوتها العالي خلاص ........قدامي يا اختي قدامي يا اخره صبري 


مشىت عشق قدام وهي ماسكه بطنها المنفوخه وليل وراها وطبعا كل ما تعدي بنت قدامهم عشق تبص علي ليل بغيره الحمل جاي على دماغه ليل ههههه يا عيني عليك يا ليل 


❈-❈-❈


الليل على ابطالنا وسعاده على وجوه الجميع والفرح كبير طبعا لم لا فرح زين الحديدي ولينا الجارحى سعاده على الجميع وكل واحد حضان اللي بيحبه اخيرا مشيت سحابه الحزن الانتقام وحلت عليهم الفرح والسعاده بعد الحزن دايم كبير 


جاسر اللي كان حضان رنا في سعاده وهي ما تقلش سعادتها عنه كانت خلاص مبسوطه تخطط الماضي وخلصت علاجها وبقيت شخصيه قويه عن الاول بقت بتاخذ قراراتها بنفسها وبتهتم بجوزها  ودلوقتي هي حامل في الشهر السادس


جاسر وهو حضنها وحطت يده على بطنها بسعاده.......... حبيبي لو تعبانه نمشي 


رنا ......لا بس عايزه ارقص يا جاسر 


جاسر بغيره ....... ترقص ايه يا اختي اتلم يا بت 


رنا .. . . عشان خاطري يا حبيبي 


جاسر...... لا ومش هاقولها ثاني يا رنا بدل ما تشيلك قدام الناس وامشي بك من الفرح ده 


رنا بخجل ......خلاص اوف هاسكت 


وفجاء سحبها جاسر الى منصه الرقص ليمسكها بين يديه ويبدون الرقص على انغام الرومانسيه بسعاده كبيره كانهم. هم العريس والعروس ليس اقاربهم وقد خطف الانظار بجمالهم جاسر........ بحبك يا رنا بعشقك يا قلبي جاسر من جوه 


رنا ......وانا وانا باموت فيك


حضنها جاسر ولف بيها لفتين 


رنا... ... جاسر انا حامل يا مجنون 


نزلها جاسر بيخوف وبيقول لها ........انتي عامله ايه انا اسف ناسيه والله اسف ما كانش قصدي قطعته رنا وهي بتقول لي .. .....خلاص يا حبيبي مافيش حاجه حصلت حاطه ايديها على وشها وهي بتقول له بحبك


❈-❈-❈


على الجانب الاخر خناقه تانيه بين عشق وليل على البنات اللي في الحفله


ازاي يااستاذ ليل يبص في اي حته عايزه يمشي بصص في الارض اللي 


ليل اهدي يا حبيبتي ولا هرمونات الحمل دي هتيجي على نافوخ امي انا ايه اللي قال لي اجيب عيال كانت ليله سوداء


عشق بغضب ....... كانت ليله سوداء ماشي يا ليل خلاص طلقني ياليل 


ليل...... يا حبيبتي انا ما كنش قصدي 


عشق....... لا قصدك وانا مش اقعد معك ثاني يا ليل طلقني


❈-❈-❈


عندي لينا وزين اللي كانت السعاده ماليه وشهم اخيرا بعد حزن كبير وبعد ما قدرت لينا تتخطى المرحله اللي كانت في حياتها وقدرت ترجع زي الاول زين....... ايه القمر ده بس كل ده يبقى ملكي النهارده 


لينا بخجل...... بس بقى يا زين


زين بالمرح .......الله اكبر احنا بنكسف ده احنا الليلة عنب 


صرخه لينا بخجل ...... زين


زين بهيام وعشق كبير........ قلبي من جوه والله بعشقك وبموت فيك يا لينا


لينا بحب كبير هي الاخرى...... وانا كمان بموت فيك يا زين


❈-❈-❈


وسط الفرح والسعاده والناس اللي بيرقصوا في كل مكان كان ايهاب اللي لسه لحد دلوقت ما تقدم ولا خطوه في حياته ولا قال لنارين اي حاجه شايفها واقفه مع البنات والغيره ملئ عنيه بالفستان اللي كانت لابساه كانت كل العيون الرجاله عليها كان نفسي يخذها في حضنه يخبيها من عيون الناس يقول لهم دي ملكي لوحده وطبعا ده مش صعب علي عشق مجنون بيعشقها 


فجاه بصت نارين بصدمه كبيره على ايهاب اللي طلع على المسرح ومسك الميكروفون و باعلى صوته قال... . .... انا بحبك يا نارين تقبلي تتجوزيني كانت الصدمه على وجوه الجميع من جرائ ايهاب بس كانوا فرحانين ليهم ونارين اللي دموعها نزلت من الفرحه بعد سنين وهي بتحبه وهو مش حاسس بها اخيرا قلب الحجر بقى بيحبها زي ما بتحبه قرب منها ايهاب وهو بيقوله..........بحبك يا نارين تقبلي تتجوزيني تقبلي تكون عشقي الاول والاخير 


نارين بسعاده ودموع نازله .........ايوه ايوه


حضنها ايهاب بقوه ولف بيها بسعاده كبيره مرت عليهم




تمت