-->

رواية جديدة همسات معذبة لفاطمة الزهراء - الفصل 27

 

قراءة رواية همسات معذبة كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية همسات معذبة 

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة فاطمة الزهراء


الفصل السابع والعشرون




علم ريان بموت والـ.ـده من المحامي ليشعر بالصدمة و الحزن كان يريد أن يتوب ولكن للقدر رأي أخر كان معه مالك قاموا بمراسم الدفن والعزاء لم تتحمل جيهان الخبر للتعرض لصدمة عصبية جعلتها تجن و تهذى بكلمات لم تكن مفهومه ليقرروا نقلها للمصحه كى لا تأذي أحد حاولت نيرة التخفيف عنه ليبدأ فى البحث عن عمل لأنه حالياً لا يستطيع مواجهة أحد ليساعده ياسين ولكن طلب منه أن لا يخبر أحد قام بتعيينه فى أحد الشركات الخاصة بهم .. قرر وليد الذهاب لرؤية يونس و إخباره أنه لن يستطيع التواجد فى الشركة بعد الآن و طلب من ملك عدم التواصل مع ياسين كى لا يقا.طعها دخل ليونس كى يتحدث معه أخبره أنه لن يأتي للشركة بعد الآن ولكن قرر يونس إخباره بالحقيقة 

يونس : 

ـ وليد أقعد عاوز أتكلم معاك

وليد : 

ـ خير يا عـ.ـمى اتفضل

يونس بهدوء :

ـ أيه وصل العلاقة بينكم للنقطة دى

وليد : 

ـ حضرتك بتسألني انا برده اظن أن حضرتك شاهد على كل حاجه أنا حاولت و صبرت كتير عليها وهى برده مصممه تبعد خلاص أنا تعبت منها وهى اللى اختارت البعد

يونس : 

ـ وليد 

ـ إنت تعرف ياسين ولا لأ مش المفروض كنتم بتدرسوا فى لندن سوا

وليد بتهكم : 

ـ كنا و كان يا عـ.ـمي الظاهر انى كنت أعمى و مش شايف حاجه خالص و دلوقتي كل حاجه وضحت

يونس :

ـ أتكلم معايا بوضوح إنت لاحظت شئ بينهم قبل كده

وليد : 

ـ قبل كده لأ إنما اللى شوفته آخر فتره ده أثبت انى ماليش وجود فى حياتها و أظن كلامهم أثبت أكتر 

يونس :

ـ بسهولة كده بتبيع سنين طويلة بينكم و أنا بقول إنك أكتر شخص فاهمها للأسف كنت غلطان فى حكمي عليك وكلامها صحيح

وليد : 

ـ خلي نفسك مكانى وبعدين أحكم عليا

يونس :

ـ أحكم على أيه يا مجنون إنت وليد إنت ازاى توقعت إن إيلاف ممكن تحب شخص تاني و يوم ما تحب تحب ياسين أ.خوها

وليد بغضب : 

ـ ياسين مش أ.خوها و أظن هو قال بلسانه إنها حبيبته و هى مش اعترضت بالعكس كانت خايفه عليه وجريت عليه هو

يونس برفض لحديثه : 

ـ كنت بقول إنك ذكي و هتكتشف الحقيقه لوحدك لكن استسلمت من أول جوله .. ثم ازاى بيحبها و هو عاوز يتجـ.ـوز ملك

وليد بسخرية : 

ـ ده بقى سؤال تسأله له مش ليا و ينسي إنه يقرب من أ.ختى علشان مفيش أى شخص يلومني على اللى هعمله فيه

يونس بعصبية :

ـ وقتها أنا هقف لك يا وليد بلاش تد.مر سعادة أ.ختك بما إنك مش بتحاول تعرف الحقيقة مش هسمحلك تنهي سعادتهم هما كمان بسبب تهو.رك

وليد ببرود : 

ـ دى أ.ختى وأنا حر أختار لها اللى يناسبها ويصونها عن إذنك يا عـ.ـمى

يونس بغضب من غبائه : 

ـ إنت حالياً بتفكرني بوالدك نفس الأنانية أمشي براحتك بس يوم ما توصل للحقيقة هتندم و مفيش أى شخص هيكون معاك

وليد بحده :

ـ لوسمحت لغاية هنا وكفاية مش تجيب سيرة والـ.ـدى بالشكل ده أبدا وعن أي حقيقة بتتكلم فهمني

قبل أن يجيب يونس دخل ياسين ليجد وليد ليهتف :

ـ مساء الخير يا عـ.ـمي مكنتش عارف إن عندك حد هرجع وقت تاني

بعد دخول ياسين وقف وليد وهتف بغضب : 

ـ عن اذنك يا عـ.ـمى أنا ماشي

يونس : 

ـ تعالي يا ياسين أدخل خلينا ننهي اللعبة دى بما إن وليد رافض يفكر شوية أو يعرف بنفسه الحقيقة ..... 

ثم وجهه حديثه لوليد : 

ـ استني هنا مفيش حد منكم هيخرج كفاية لعب عيا.ل بقي

وليد بغضب : 

ـ عـ.ـمى لو سمحت مش حابب أسمع كلام يعصبنى و أعمل مشكله

يونس بصدمه : 

ـ هترفض تسمع كلامي يا وليد خلاص أمشي براحتك بس مش تيجي ندمان بعدين

ياسين بغضب : 

ـ خليني أمشي يا عـ.ـمي أفضل

وليد : 

ـ مش كلام حضرتك يا عـ.ـمى كلام ناس تانيه

يونس بتنهيده : 

ـ للأسف الحقيقة الكاملة عند ياسين مش عندي لكن لو مصمم تمشي اتفضل 

وليد بعناد :

ـ لو حضرتك عايز تعرفنى حاجه عرفنى بنفسك ممكن أنا حقيقي مش متقبل وجوده

ياسين : 

ـ للأسف كنت بقول إننا أصحاب لكن اكتشفت انى غلطان عاوز أقولك إن مفيش شئ بيني أنا و إيلاف والعلاقة بينا أ.خوه هى بالنسبالي أ.ختى و أنا أ.خوها

وليد ببرود وغيره :

ـ اهو قولت كنا وبعدين أ.خوات ازاى بالنسبة لكلامك و سكوتها ايه تفسيره 

يونس :

ـ دى خطة يا وليد إيلاف محبتش فى حياتها غيرك الطبيعي تكون متأكد من الكلام ده و مهما تقول أو تعند تكون عارف إن كلامها مش صحيح

وليد بغضب خافت : 

ـ تمام وايه المطلوب أجرى عليها واعتذر للبيه و اشكرهم أنهم اهانونى و جرحوا كرامتي قدام نفسي وقدام الكل ... 

ثم وجهه حديثه ل ياسين :

ـ كنت بتقول أننا أصحاب لأ أنا كنت بعتبرك أ.خويا مش صاحبى بس ماتوقعتش انك تساعدها على إهانتي وكرامتى اللى جبتوها تحت الأرض قدام الكل ليه يا ياسين ليييييه

ياسين :

ـ إنت مش شوفت حالتها كانت ازاى وقت ما وصلت لندن إنت عارف كويس إنها أ.ختى .. إنت علشان قلت انى حبيبها شوف كان موقفك أيه منى وقلت انى بضحك على ملك ما بالك بقي هى لما شافتك مع غيرها مستني منها أيه مش عارف عنادها يعني اللى بيحب بجد بيسامح إيلاف لسه مخرجتش من حالتها بالعكس .. تحب أقولك ليه عملت كده علشان خافت أه يا وليد خافت اللى والـ.ـدتك عاشته مع والـ.ـدك تعيشه معاك و تصحي فى يوم تلاقيك داخل عليها ببنـ.ـت بتقولها انها بنـ.ـتك

يونس بجدية : 

ـ المطلوب تقعدوا سوا وتنهوا الخلاف ده وإلا هتخسروا أنتم الاتنين

وليد بصدمه ووجع :

ـ للدرجة دى إيلاف مش بتثق فيا للدرجة دى هى شيفانى خاين بس أنا مش خاين ومخنتهاش ولا عمرى اخونها بما إنها فاقده الثقه فيا يبقى صعب نرجع لازم اهدم الشك ده وابنى مكانه الثقه غير كده مستحيل حكايتنا تكمل

يونس : 

ـ اللى عاشته و شافته أخر فترة مش سهل ولا طبيعي وليد كويس إنها مش انهارت بعد كل ده .. أنا واثق فيك وواثق إنك هترجع إيلاف القديمة ولو عاوز مساعدة إحنا معاك

وليد : 

ـ ماتقلقش يا عمى هرجعها بس بطريقتي أتمنى بس محدش فيكم يحن و يقولها حاجه وقتها كل حاجه هتضيع و أنا عايز حبيبتي ترجعلي مش البنـ.ـت الغريبه دى ممكن

يونس : 

ـ وأنا منتظر إنك ترجعها طيب بالنسبة ل ياسين و ملك أيه قرارك

وليد بهدوء : 

ـ مش عارف حقيقي بس مش هقدر أحرم أ.ختى من سعادتها حتى لو أنا مش موافق على كده بس هى مش ليها ذنب بس لما يبقى في خطوه رسمى الأول 

ياسين : 

ـ وليد أتمنى ننسي اللى فات ونفتح صفحه جديده علشان إنت هتتجـ.ـوز أ.ختى و أنا هتجوز أ.ختك وقبل كل ده إحنا أصحاب

يونس بجدية : 

ـ لازم تنهوا أى توتر بينكم علشان البنـ.ـات وإلا أنا اللى هرفض جوا.زكم منهم مش هما

وليد برفض وحيره : 

ـ لأ يا عمي ترفض أيه أنا مش ماصدقت الدنيا هديت أنا فعلا زعلان منه بس علشان هو وقف ف صفها ضدى بس أنا لو مكانه هعمل كده مع أ.ختى 

يونس بضحك : 

ـ يعني معترف إنك كنت هتعمل كده .. بصراحه كده اطمنت على البنـ.ـات أنهم هيعرفوا ياخدوا حقهم منكم بكم برضه

وليد بمزح : 

ـ لأ اطمن دول هيطلعوا عيـ.ـنيـ.ـنا

يونس : 

ـ أنا متأكد من النقطة دى خاصة إيلاف مش هتسكت

وليد بضحك : 

ـ لأ اطمن هطلع عينها في الأول وبعد كده هي هتروقني

يونس : 

ـ بهدوء هاه بهدوء بلاش جنان وإلا هقف لك بنفسي معاها

وليد بطريقة كوميدية : 

ـ لأ اطمن لا تقلق

ياسين بمزاح :

ـ طيب عاوز أتجـ.ـوز بقي لأن لو استنيت يتصالحوا مش هتجوز السنه دي خالص

وليد بسخرية : 

ـ ماتتجـ.ـوز حد مانعك يا أستاذ 

ياسين وقد فهمه مقصده : 

ـ أها أسمع النهارده هنكون عندكم والفرح فى خلال أسبوعين علشان إنت و إيلاف مش مضمونين

وليد بصدمه : 

ـ أسبوعين أيه الاستعجال ده طيب نشوف رأي ملك وما.ما و تيـ.ـته

ياسين : 

ـ هما موافقين وكل شئ جاهز الفيلا موجوده و فيه دور لنا كامل بس بفكر في فكرة مش عارف ممكن توافقوا عليها ولا لأ

وليد بسخريه : 

ـ إنت مرتب كل حاجه وأنا آخر من يعلم أتكلم يا أستاذ ناوي على ايه

ياسين : 

ـ مرتب أيه بس يا عم اسكت أنا خدت التصريح بعد عذاب .. بصراحه بفكر نسكن فى منطقة واحده يعني أحسن ما كل واحد مننا فى منطقة مختلفة وكده نبقي مطمنين على البنـ.ـات

وليد :

ـ أوقات بيعجبني تفكيرك و ذكائك ماشي موافق

يونس : 

ـ اقتراح كويس بجد بتعجبني دما.غك لما تفكر فى المستقبل

وليد بضحك : 

ـ مجنون لكن يجي منه برده

يونس بجدية : 

ـ أنتم عارفين انا واثق انكم سوا هتكونوا حاجه كبيرة فى المستقبل و هتملكوا السوق مع بعض

وليد : 

ـ بوجودك و دعمك لينا يا عـ.ـمى

ياسين بفخر : 

ـ علشان تعرفوا قيمتي بس فيه كام فيلا فى مدينة نصر جنب بعض ممكن نشوفهم و نفاجأهم بهم و كلموا مالك لو يكون معانا هو كمان

وليد : 

ـ ماشي يلا بينا يا أستاذ نروح نقابل مالك ونبدأ تجهيزاتنا

يونس :

ـ طيب روحوا انتم شوفوهم أنا متأكد من اختيارتكم و بلغوني وصلتم لفين

ياسين : 

ـ تمام يا باشا أحسن فيلا علشانك أطمن

وليد : 

ـ يلا بينا

قام وليد بالاتصال ب مالك وأخبره بالأمر ليرحب بهذه الفكرة ليتجه إليهم بدأوا يشاهدوا الفلل ليستقروا فى النهاية على أربع فلل كانوا مجاورين بعضهم البعض لتحدث حالة من المرح بسبب اختيار ياسين .. أرسل وليد رسالة ليونس و أخبره ليخبرهم أن يقوموا بالشراء وطلب منهم أن لا يخبروا الفـ.ـتيات كى يجعلوها مفاجأة لهم قاموا بالشراء و غادروا بعد ذلك ..

❈-❈-❈


فى المساء اتجه ياسين برفقة والـ.ـده و يونس وغادة والفـ.ـتيات عند وليد استقبلهم بسعادة ولكن كانت عيناه على تلك الفتاة التى لم تعطي أى إهتمام به فى البداية لقد قررت أن تجعله يندم تعلم أنه يغضب حين ترتدي ثيـ.ـاب قصيرة ولكنه يعلم أنها تفعل ذلك لغيظه فقط بدأت الجلسه بمرح ياسين المعتاد ليطلب راشد يد ملك من شقيـ.ـقها لا.بنه وافقوا وقرروا أن يتم الزفاف خلال شهر ولم ينتبه أحد للنظرات المتبادلة بين وليد و إيلاف طلب ياسين أن يذهب هو و ملك للاحتفال رغم معارضة نهلة فى البداية لكن وافقت بعد أن ذهب وليد و إيلاف و ملك معهم ليشعر بالغيظ منهم جميعاً اتجهوا لأحد الأماكن العامة جلسوا معاً ليهتف ياسين بغيظ

ـ أنتم عاوزين أيه يلا اقعدوا فى مكان تاني كفاية عليكم كده

وليد وهو ينظر له بغيظ يبدو أنه قرر أن يعاقبه على ما فعله معه هو و إيلاف 

ـ أى اعتراض مش هيفيدك ثم أنا مع أ.ختى هاه

نظرت له بتحدي لتهتف 

ـ كفاية بقي عناد أظن حقهم يقعدوا سوا شوية ' ياسين ' قوموا اقعدوا فى مكان تاني 

كانوا يتابعوا ما يحدث بينهم بسعادة ليقف ' ياسين ' هو و ' ملك ' ليجلسوا على أحد الطاولات كان ' وليد ' سعيد من أجل شقيـ.ـقته لقد اطمئن عليها الآن يستطيع التعامل مع هذه الفـ.ـتاة العنيدة .. انقضت الليلة فى هدوء و سعادة ليغادروا بعد ذلك بعد مرور عدة أيام قررت ' إيلاف ' الذهاب للقاء ' وليد ' فى الشركة لتجده يقف مع فتاة أخرى 

❈-❈-❈


وقفت أمامه لتهتف بغيظ 

ـ وليد مين البنـ.ـت اللى معاك دى !!

وليد بابتسامه عريضه لقد جعلها تشعر بالغيرة ولكن عليه إكمال خطته 

ـ إيلاف ازيك عامله ايه نورتى الشركه

تعلم أنه يعاقبها و لكن لن تسمع له بالانتصار عليها 

ـ مين البنـ.ـت اللى معاك دى رد عليا 

حاول أن لا يضعف أمامها 

ـ في ايه مالك أهدى دى تبقى آنسه روان صديقه ومعرفه شخصيه

تعلم أنه يكذب عليها عليها لأنه ليس عنده أصدقاء ولكن قررت إكمال اللعبه معه

ـ أها روان و صديقتك إنت بتهزر صح و عرفتها امتى حضرتك

هتف بمشاكسة 

ـ لأ مش بهزر ههزر ليه أه صديقتى و اتعرفنا على بعض فى النادى و لقيتها بنـ.ـت ذكيه و شاطره جدا ف حبيت اجيبها هنا الشركه تحبى اعرفك عليها

إيلاف بغضب وغيره شديده 

ـ هتعرف عليها ليه مين هى علشان أتعرف عليها أو أتكلم معاها براحتك خالص و ياتري فيه مشروع ارتـ.ـباط ولا ايه .. ابقي عرفني بلاش أتفاجئ زى أول مره إحنا كنا أصحاب برضه

 لم يتوقع أن ترد عليه هكذا ليهتف بتعجب

ـ ارتبا.ط !! ارتبا.ط ايه يا إيفا بقولك صديقه وشغل بس ليه لأ افكر البنـ.ـت جميلة وممكن يكون بينا مشروع قدام .. و متقلقيش اكيد هعرفك احنا فى النهايه أصحاب زي ما بتقولى وقرايب ولا ايه

نظرت له كثيراً لتهتف بغيظ 

ـ كنا يا وليد كنا أصحاب !! ليه لأ البنـ.ـت شكلها مناسب لك و استايلها إنت بتحبه ولا نسيت صدقني مفيش حد هيفرح لك قدي وقتها 

رأى الدموع فى عيـ.ـنها ليقرر الهدوء قليلاً 

ـ بس انا مش عايزها قصدى مش عايز ار.تبط علشان مش عايز انجرح أظن كفايه ولا انتى أيه رأيك 

تعلم أنه يقصدها بحديثه 

ـ أها فعلاً أنا اللى جرحتك بس فكر أكيد هتلاقي واحده تناسبك

نظر بعيداً كى لا يتراجع عن خطته 

ـ فيه فعلا بس هى غبـ.ـيه عايزه الضـ.ـرب مش عارف أعمل معاها أيه 

أجابته بهدوء غريب

ـ انت بتسألني غريبة دى ده مجالك

هتف بغيظ من هدؤها 

ـ اه مش انتى صاحبتى ساعديني أقنعها بحبى و اخليها تفوق و أرجعها حبيبتى اللى بحبها مش الغبـ.ـيه دي

إيلاف بقلة صبر 

ـ اللى بيحب بجد بيحاول علشان حبيبه مش يستسلم من أول محاولة ولا كلامي غلط

وليد بمكر و تسلية 

ـ صح جدا بس ليه اللى بنحاول علشانهم عناديين أوي و مصممين يبعدونا ليه اتغيروا كده و رافضين وجودنا

قررت أن تغادر قبل أن ترتكب جر.يمة بحقه 

ـ أها هما اللى بدأوا فعلا

هتف بحزن 

ـ المفروض فيه ثقه وانى التمس العذر لحبيبى علشان بحبه ولا ايه

أجابته بعناد 

ـ زى ما هو التمس العذر لهم ولا حلال لكم وحرام لغيركم يا بشمهندس

قرر اللعب على الوتر الحساس عندها 

ـ بس هو كان غصب عنه وهى عارفه ومع ذلك مش عذرته إنما هو شاف بعـ.ـينه وهى أكدت وعجبها و على العموم مش حابب أفتح في القديم عايزك تيجي معايا نقابلها و تقوليلي رأيك هاه قولتي ايه

إيلاف بغيظ وغيره 

ـ أنا جاية أشوف با.با مش أتعرف على حبيبتك رأيي تعرفها على طنـ.ـط نهلة و تيـ.ـتة و كمان ملك بعد إذنك قال أقول رأيي قال 

وليد بضحك عليها وهو يناديها  

استنى بس دي هتعجبك اوى يا إيفا يا إيفا 

غادرت غاضبة متجهه لمكتب يونس و تتوعد بالإنتـ.ـقام منه ليقف سعيد بما حققه وغير متوقع لرد فعلها 

❈-❈-❈


لم تجد السكرتيرة عقب دخولها

إيلاف بعصبية وهى تقـ.ـتحم مكتبه ليتعجب جلست لتهتف  

ـ با.با أنا قررت أنزل معاك فى الشركة لو مفيش عند حضرتك اعتراض

رغم تعجبه من طلبها ولكن قرر معرفة سبب غضبها أولاً

ـ حبيبتي تعالى مالك أهدى بس كده و فهمينى في أيه 

ـ حضرتك كنت عاوز أنزل معاك ياتري موافق ولا رجوع ياسين لغي الموضوع

أراد معرفة سبب غضبها 

ـ لأ طبعا يا حبيبتي بالعكس مكانك موجود أنا أتمنى اصلا ياسين مش فاضى بس هو في حاجه ولا ايه شكلك مش طبيعي

هتفت بحزن و ألم 

ـ أها لا مفيش بس واضح انى كنت غلطانه لما حبيته و كمان غلطت لما قولت أعطيه فرصة تانية

تعجب من حديثها 

ـ ليه بتقولى كده حصل حاجه ولا ايه

ـ بقول اللى شوفته يا با.با كدب عليا ويقول بيحبني لا وجاي عاوز يعرفني على حبيبته الجديدة

يونس وقد فهم أن وليد بدأ بالتحرك ليقرر أن يجعلها تدافع عن حبها 

ـ وانتى هتستسلمى كده هتسيبى حبيبك يروح منك هتقبلى تشوفيه مع غيرك

هتفت بعناد وغضب 

ـ خلاص يا با.با هو اختار العلاقة انتهت

حاول تهدأتها كي تعود كالسابق هو يعلم جيداً أنها بحاجه لدعمه 

ـ حبيبتي وليد حاول وانتى صدمتيه و رفضتي طلبه ف هو بس مجروح بس في النهايه وليد بيحبك و بيعشـ.ـقك و محبش غيرك بلاش تستسلمي حار.بي علشان حبكم عاندى و اكسبيه من تانى

هتفت بتهكم 

ـ آه بيحبني فعلا ما أنا شوفت الهانم معاه و عاوز أقوله رأيي فيها لو مش خليته يندم مبقاش أنا إيلاف

ـ بلاش تعاندى معاه عاندى علشانه حبيبتي بلاش عناد هتخسرى انتى وهو هتضيعوا حبكم بسبب غبا.ءكم ده وعنادكم اهدوا شويه على نفسكم لازم حد يهدي علشان تعرفوا تتفاهموا

أجابته بغضب و عناد 

ـ خلاص يا با.با مفيش تفاهم بينا هو اختار ويتحمل النتيجة

قام من على الكرسي ليجلس أمامها كى يجعلها تهدأ ولا تستسلم 

ـ هو اختارك انتى وانتى رفضتيه يبقى دورك إنك ترجعيه وليد بيحبك لو أنا مش واثق من حبه ليكى كنت وقفت له و طردته من حياتنا من زمان اوعي تضيعيه يا إيلاف بلاش تضيعي حياتك وسعادتك بايديكى حار.بي علشان حبيبك حار.بي علشان حبك إياك تستسلمى أبدا وأنا معاكى اهو

أجابته بوجع 

ـ علشان كده هو استسلم ترضي أروح أقوله حبني زى الاول

ـ هو مش استسلم مين اللى قال كده ومش محتاجه تقوليله حبني لأ اهتمي بنفسك و بشغلك وحياتك و ولــ.ـعي نار حبك جواه وليد بيحبك وعمره ما حب ولا هيحب غيرك خليكى واثقه من كده

أجابته بتفكير 

ـ هعمل كده ازاى طيب مش عاوزة أأذي ياسين معايا تاني

أجابها بابتسامه 

ـ لأ مش ب ياسين كفايه علشان غيرة وليد غبـ.ـيه هيقـ.ـتل الواد وهتعملى ده ازاى أنا هقولك من شغلك هنا معاه في الشركه واتعاملى معاه عادي خالص جننيه مره تضحكيله ومره تكشريله مره تتكلمى معاه بهدوء ومره تتحججى وتتعصبي عليه مره تعتذرى ومره تعاندى كده طول ما انتى قدامه وهو مش قادر يطولك ولا يملكك هيتجنن ويجيب آخره ويجيلك دايب

ابتسمت بسعادة وقررت أن تنفذ كلام يونس و ستجعله يندم لاحقاً 

ـ طيب بس تساعدني علشان إنت عارف جنانه

ـ ماتقلقيش أنا معاكى وأي تصرف منه هيلاقينى فى وشه جمدى قلبك انتى بس و جننيه

نظرت له بسعادة وهتفت بمكر 

ـ متقلقش هو يتحمل بس

يونس وهو يضمها بحب 

ـ بالهدوء ياحبيبتي بالهدووووء الله يهديكم هتجننوني

نظرت له لتهتف باستفهام 

ـ إنت معايا ولا معاه يا با.با !!

أجابها بابتسامة 

ـ أنا معاكم انتم الاتنين لأنى لو سيبتكم لجنانكم ده مش هنخلص و هتجننوا الكل وفي عيا.ل عايزه تتجو.ز و أنا عايز أطمن عليكي

إيلاف بمكر و تعجب 

ـ هاه مش واثق فيا ولا ايه

يونس بهدوء 

ـ واثق فيكى أكيد بس مش واثق فى جنانكم لما تلاقيه مجنون اهدي انتى وبعدين ابقى اتجننى لما يهدي لازم طرف يتنازل علشان الأمور بينكم تمشي الست الشاطرة اللى تهدي الدنيا وقت عصبية جوزها و تحتويه مش تعاند و تتجنن وتخليه ينفر فاهمانى ياحبيبتي

إيلاف بجدية

ـ أكيد طبعا فهماك أطمن يا حبيبي 

يونس بحب 

ـ بنـ.ـتى حبيبتي العاقله ربنا يحميكى لينا يارب

إيلاف وهى تضمه

ـ  ويخليك لنا يا حبيبي

❈-❈-❈


بدأت بالعمل ليطلب يونس من أحد المهندسين أن يقوم بتدريبها و تعليمها كى تصبح سيدة أعمال فى أقرب وقت لا تنكر إعجابها بالتطورات كانت تسأل فى كل شئ كأنها تتحدي نفسها قبل أى شخص أن تحقق نجاح يتحدث عنه الجميع فى هذه الفترة اضطر وليد أن يكون مع شقيـ.ـقته ويساعدها فى التجهيزات الخاصة بزفافها ليحضر فى أحد الأيام كى يمضي على أوراق مهمه ولكن وقف مصدوم بعد رؤيته لها مع رائد ليهتف بغضب وحده 

ـ إيلاااااااااف

نظرت له بخوف ولكن قررت أن لا تجعله يشعر بشئ 

ـ نعم يا وليد 

اقترب منها و جذبها من يـ.ـدها أمام الجميع

ـ ممكن أفهم بتعملى أيه مع الاستاذ ده

حاول رائد التدخل رغم نظرات وليد الغاضبة له لكن منعته إيلاف هذه حر.بها فقط لن تسمح لأحد أن يتأذى بسببها 

ـ البشمهندس رائد بيعرفني نظام الشغل هو إنت معرفتش انى هكون معاكم ولا ايه

وليد محاولا تماسك أعصابه كى لا ير.تكب  جريمة اليوم

ـ أهلا وسهلا تشرفي وتنورى كمان لكن لو حابه تعرفي نظام الشغل يبقى أنا أو عـ.ـمى يونس اللى نعرفك مش حد تانى مفهوم

هتفت بتحدي و عناد 

ـ با.با هو اللى اختار البشمهندس ثم أظن إنت مشغول مع صا.حبتك ولا أيه ياتري لو عرفت عن علاقتنا هتقول ايه

أجابها بغيرة شديدة 

ـ اللى يعرف يعرف مايهمنيش حد ثم إن والـ.ـدك اختار ده ليه أنا موجود عايزه تعرفي حاجه يبقى مني اتفضلي أعرفك 

رفضت التجاوب معه عليها تكملة الخطة رغم اشتياقها الشديد إليه لتهتف بتحدي

ـ اسأله ولو سمحت خلينا نخلص روح شوف شغلك مش عاوزه اعطلك

وليد بتحدى وعناد و يمسك ذرا.عها

ـ معنديش شغل أنا فاضيلك ومن هنا ورايح شغلك معايا أنا مفهوم

ابتعدت عنه وهتفت بغضب حقيقي 

ـ أبعد عني ولا كل شوية الناس يشوفوا الجنان بتاعك روح لحبـ.ـيبتك و انساني بقي

وقف أمامها كى يمنعها من المغادرة كان الجميع يتابع ما يحدث بصمت فلم يستطيع أحد الوقوف أمامه الآن 

ـ إيلاف اعقـ.ـلي و بطلى تصرفاتك دي علشان ماطلعش جنانى بجد

لقد سأمت من هذا الجدال أرادت أن تغادر ولكن عليها إكمال ما بدأته كى لا ينتصر عليها 

ـ إحنا هنا فى الشركة التعامل بينا هيكون فى حدود العمل بس بعد إذنك

ـ والله بقى كده وماله يا جميل اتحملى بقى وزي ما قولتى فى حدود الشغل ...

ثم تكلم بجديه وصوت عالي نسبياً  :

ـ اتفضلي على مكتبك يا آنـ.ـسه إيلاف وأنا هكلف حد تانى يكون معاكى فترة تدريبك دي لغاية لما تنتهى وتفهمى الدنيا وبعد كده ورينا شطارتك فى الشغل

هتفت بهدوء 

أسفه يا بشمهندس وليد با.با كلف البشمهندس لو سمحت خلينا نخلص و لو فيه شخص مسؤول عنى هنا هو با.با بس

وليد بجديه وغرور 

ـ لأ با.با دي يا انسه هناك ف البيت مش هنا ف الشركه ده اولا أما ثانياً في بشمهندس يونس رئيس مجلس الإدارة وبس وقسم التصدير انا المسؤول عنه ده غير أنى نائب رئيس مجلس الإدارة يعني القسم هنا تحت إشرافي و إدارتي يعنى انا اللى ليا الحق أعين مين و ارفد مين وأقول مين يدرب مين ومين لأ اللى أشوفه مناسب هو بس اللى أكلفه غير كده لأ ثالثاً بقى البشمهندس رائد انا محتاجه في شغل تانى أهم من تدريبك ف هكلفه بيه

إيلاف بغيظ منه و تحدى 

ـ نروح له و هو يقرر مين مسؤول عن تدريبي

وليد بغيظ لأنها تعترض لقراراته

ـ وماله اتفضلي قدامى يا انسه ...

ـ ثم هتف بسخريه وهو يقوم بتقليدها

ـ قال رائد يدربنى قال  

استمعت لحديثه لتبتسم بسعادة ليتجهوا معا لمكتب يونس الذى تفاجئ من وجودهم معاً ليتوقع حدوث شئ بينهم 

❈-❈-❈


جلست ليظل واقف وينظر لها بعناد لم يستطيع أحد قبل ذلك تحديه بهذه الدرجة ليهتف بجدية

ـ بشمهندس يونس ممكن نتكلم مع حضرتك شويه

أشار له ليجلس أولاً كي يتحدثوا بهدوء

ـ نعم و إيلاف بتعمل معاك أيه ليه مش بتدرب

هتفت بغيط 

ـ  لو سمحت يا بشمهندس قوله يبعد عني وإلا هسيب الشركة

ليجيب بغيظ و غضب 

ـ ازاى حضرتك تكلف بشمهندس رائد بتدريب الا.نسه إيلاف بدون علمى وأنا المفروض رئيس القسم ونائب حضرتك

نظر لهم معاً و هتف 

ـ إيلاف سبينا لوحدنا شوية ...

 ثم وجهه حديثه لوليد الغاضب 

ـ هو مين المسؤول الأول عن المجموعة يا وليد هنا

وليد وقد فهم مقصده من الحديث 

ـ حضرتك طبعا بس كنت أتمنى يكون عندي علم

يونس بتنهيده و إرهاق 

ـ علشان لو قلتلك هترفض وهتطلب تدربها وقتها مش هتتفاهموا سوا و تاخدوا الحكاية عناد لولا ياسين مشغول فى تجهيزات الفرح كنت سلمته مسؤوليتها

وليد بغيره و رفض لأنه لا يريد أن تتحدث مع ر.جل غيره

ـ وحضرتك مش لقيت الا را.جل اللى يدربها إنت عاوزنى اقتـ.ـله يا عـ.ـمي .. طيب أنا هكلف رائد ده بأي شغل تانى وأنا اللى هدربها ممكن

يونس بإصرار ورفض 

ـ لا يا وليد بلاش عناد رائد مهندس كويس و معانا من سنين ثم هطلب من مين تدربها أقول ل روان اللى رايح تقولها انها حبيـ.ـبتك علشان تهـ.ـد الشركه علينا صح

حاول وليد إقناع يونس فهو لا يتحمل اقتراب أحد غيره منها 

ـ أنا مش هطرده يا عـ.ـمى هو كويس بس بعيد عنها خليه فى مكانه مالهوش أي تعامل معاها وقولت لحضرتك أنا اللى هدربها بنفسي أهو حتى فرصه أعرف أقرب منها وبعدين انا ماقولتش أن روان حبيبتي هى الهانم إلى استنتجت ده من وقفه واحده مع البنـ.ـت

يعلم أنه لن يتراجع أو يقبل بسهولة 

ـ أه لما تقولها تيجي تقولك رايها فيها مستنى تفكر ازاى ولأ يا وليد إنت الفترة الجاية هتستلم شغل ياسين يعني انسى

وليد بغضب و صدمه 

ـ يعني ايه يا عـ.ـمى حضرتك برده هتسيبها تدرب معاه

يونس بتنهيده من عنادهم 

ـ و لا معاه ولا معاك أنا هدربها أظن كده كويس

بعد أن فشل فى إقناع يونس أن يقوم بتدريبها ولكن إطمئن لأن يونس هو من سيقوم بتدريبها

ـ ماشي يا عـ.ـمى إلى تشوفه بعد ا.ذنك

يونس بهدوء

ـ وليد إيلاف مش هتسلم بالعناد فاهمنى

وليد بوجع وغضب و غيظ 

ـ هى مش نافع معاها أي حاجه بس براحتها انا كده بعمل آخر حاجه عليا وبعد كده هختفي من حياتها للابد لانى حقيقي تعبت ومابقيتش حمل بُعد تانى يا نبقى سوا يا نتفارق للابد عن إذنك يا عـ.ـمى

يونس بيأس منهم : 

ـ عنيد و هتضيع الحب اللى بينكم بسرعة

بدأ يونس بتدريبها وأعجب بذكائها و مهاراتها حين كان يأخذ رأيها فى بعض الصفقات الجديدة ..

أتى يوم الز.فاف وكان الجميع سعيد خاصة ياسين الذى لم يجلس طول الحفل ير.قص هو ملك معاً .. 

اقترب أحد الأشخا.ص من يونس ليتحدث معه فى أمر خاص 

ـ ممكن أتكلم مع حضرتك فى موضوع شخصي يا بشمهندس

تعجب فى البداية ولكن وافق كان يظن أنه يريد التحدث عن العمل 

هتف بابتسامة عريضة

ـ بصراحة أنا كنت طالب ايـ.ـد بنـ.ـتك لأ.خويا الصغير 

لم ينتبهوا ل وليد الواقف خلفهم ليتجه مسرعاً ل إيلاف و يهتف 


يتبع


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة فاطمة الزهراء من رواية همسات معذبة، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية