-->

رواية جديدة عازف بنيران قلبي لسيلا وليد - الفصل 15

 


قراءة رواية جديدة بقلم سيلا وليد

تنشر حصريًا على مدونة رواية و حكاية



رواية عازف بنيران قلبي

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سيلا وليد


الفصل الخامس عشر



أبتسمتُ بغرور، حينما سألني 

ألم تعرفين ماذا فعلتِ بي؟!

منْ أنتِ، وماذا أقول عنكِ؟!

وقفت بشموخ واجابته: 

إذا سألوك عني، قل لهم هي الفتاة الوحيدة التي أدمنتني وأنا كسرتها

لاتخف معذبي: 

سأقدم إعتذار لقلبي،فقد أجهدته نبضا لمن لا يستحق

ثم وضعت يدي على صدري وهمست: 

أمهلني قليلا ياقلبي، سأرتب حياتي من جديد وأعيده غريبا كما كان 


❈-❈-❈

#


بغرفة ليلى بعد شهر ونصف الشهر من حديثه الأخير معها 

حبست نفسها بغرفتها، وساءت حالتها، الآن أصبح جلادها الذي لا يعرف الرحمة كأنه يعاقبها على أختراقها لحصونه التي لا يعلم كيف انهار أمامها 

خرجت للنافذة علها تستنشق بعض الهواء، الذي أحست أنه انسحب من غرفتها كما سلبت حياتها من بين يديها 

جلست تستند ظهرها للمقعد وتتذكر حديثه ذاك اليوم

مفيش خروج من البيت إلا بإذني، متنسيش إنك حامل في ابننا 

ضيقت عيناها مستفهمة 

-يعني ايه، هتحبسني، اللي كان رابطني بيكوا خلاص مات 

جذبها من رسغها بقوة وهو يهمس إليها بهسيس

-البيت دا مش هتخرجي منه غير في حالتين، وانت رايحة تولدي، والتاني لما تموتي، غير كدا مالكيش تخرجي منه سامعة ولا اسمعك بطريقتي 

نزلت كلماته على قلبها كصاعقة، بل اشواك تخربش جدران قلبها المجروح، طالعته بذهول

-اكيد اتجننت مش كدا، وإن شاء الله هتمنعني بصفتك إيه 

استدار متحركا ولم يجيب عليها حتى وصل لدى الباب واردف دون أن يعريها إهتمام

-تفتكري ممكن أسامح في حق اخويا اللي اتقتل لواحدة ذيك 

هرولت حتى وقفت أمامه وهي تصيح بوجهه

-انت مش طبيعي ليه بتحملني موت أخوك 

أمسك ذراعيها يعقدها خلف ظهرها وهمس بفحيح:

-عشان انتِ المسؤلة الأولى في موته، وعجز امي، وركض ابويا بين الحيا والموت، ودلوقتي لو سمعت صوتك هدفنك، أنا اللي مصبرني عليكِ ومستحمل أشوف وشك اللي أكتر وش بقيت اكره هو ابن اخويا اللي في بطنك 

وضع كفيه على أحشائه وأكمل ماهشم قلبها

-حياتك قصاد حياته، هتحاولي تقتليه هدفنك حية، قسما عظما ادفنك حية 

قالها ثم دفعها بقوة بعيدا عنه، يمسح يديه من ملامستها قائلا:

-اعملي حسابك بعد ولادتك هكتب عليكِ، ودا مش  حبًا فيكِ، دا عشان ابن اخويا، لو عليا عايز اخلص منك، وادفنك في سابع أرض 

استدار بجسده كله يتابع أثر كلماته على ملامحها، رسم إبتسامة انتصار عندما وجد تبدل ملامحها وشحوب وجهها 

دنى إلى أن وصل أمامها واقترب يهمس بجوار اذنيها

"اهلا بيكِ في جحيم حبيبك مراتي المستقبلة"  

ثم إستدار للخروج، لم تحتمل روحها اهانته ولا مزيد من الجروح التي احرقها بها، فتحدثت قائلة

-شكلك محتاج دكتور نفسي، حالتك صعبت عليا، توقف قبل خطوة لدى الباب حينما شعر بنيران تحرق اوردته من تلك المرأة وعنفوانها، استدار ووصل إليها بخطوة 

-وماله اروح لدكتور نفسي معنديش مشكلة بعد مانتجوز ان شاءالله،  عشان متأكد وقتها هتصاب بالجنون من واحدة مغرورة ذيك 

قالها وهو يخترقها بنظراته

رفعت بصرها ونظرت بملامحها الشاحبة

-معرفش ليه مُصر توجعني كل ماتشوفني، دنت منه بخطواتها السلحفية وهتفت بصوتها الضعيف

-أنا مش هقعد في البيت دا ولا لحظة بعد ماتمر عدتي فيه، غير كدا أشرب من البحر ياحضرة المستشار، وعايزة أشوف هتتجوزني إزاي

ازداد الغضب بداخله من كلماتها، فجذبها من رسغها وهمس بصوتا غاضب حد الجحيم : 

-أنا مش باخد رأيك، وأوعي تفكري هتجوزك جواز حق وحقيقي، لا إنسي انت هنا هتكوني زي مربية لأبن أخويا وبس 

نزعت يديها التي ألمتها بسبب ضغطه القاسي عليها، وصرخت بصوتها الهزيل مع انسدال عبراتها 

-مش هتجوزك ياراكان سمعتني، مستحيل اتجوزك، حتى عندي الموت افضل اني اكون مرات واحد مغرور زيك 

شعور مقيت أصابه جعل دقات قلبه تتقاذف بين ضلوعه في حرب طاحنة تهلك أنفاسه وتحرق رئتيه دون رحمة من حديثها الذي شق قلبه لنصفين، اللعنة عليها وعلى قلبي الذي يضعف أمام دموعها 

وقفت أمامه بجسد مرتجف حينما وجدت صمته، ونظراته النارية لها، فاستدارت متحركة من أمامه وهي تتحدث بصوت متقطع 

-عايزة ارتاح، ممكن تخرج دلوقتي، وزي ماقولت لحضرتك انا هنا ضيفة لحد ماايام عدتي تخلص، وأن كان على ابنكم مستحيل احرمكم منه 

أشعلت بجوفه عاصفة غضب هوجاء، أوشكت ان تقضي عليها حينما اقترب منها بهيئته الجنونية وجذبها من الخلف يضمها ويهمس بحوار اذنها

-احمدي ربنا ان ماما موصياني عليكِ، بحاول اتغاضى ومتعصبش عليكِ، بلاش تخليني افقد شوية الرحمة اللي لسة موجودين في قلبي ناحيتك 

هزة عنيفة أصابت جسدها من اقترابه منها بهذا الشكل لأول مرة،  ناهيك عن أنفاسه الحارة التي ضربت بشرتها، فجعلتها لم تقو على الوقوف، كأنه شعر بحالتها ولم يرحم ضعفها فدنى أكثر حتى أقسمت ان شفتيها لامست حجابها فأشعرتها بماس كهربي وهو يقول: 

-من حظي الحلو ياليالي ومن حظك الزفت ان اللي مات سليم مش انا، ماأنا نسيت اقولك يامراتي المستقبلية، أنا اللي كنت مقصود، فجت في سليم، عارفة ليه ياليالي، عشان اخد حقي منك وحق أخويا 

حاولت دفعه بكل قوتها عندما شعرت بجنونه، نعم هي أيقنت انه ليس على مايرام وخاصة قربه منها بتلك الطريقة

-ابعد عني إنت اتجننت، حاوطها بإمتلاك وأكمل-

-أخويا مات وهو بينادي عليك، أخر حاجة نطقها كانت إنتِ، وحضرتك بكل غرور وعنجيهة صدقتي نفسك وعملتي زعلة حتى من غير ماتتاكدي، اتصلت وقولتلك سليم عمل حادثة، رضيتي وقولتي إلعب غيرها 

ضغط بقوة على خصرها وعبراتها تنسدل بقوة على وجنتيها ولم يرحمها فأكمل 

-يبقى موتيه بغرورك ولا لا، إزاي المدام تسمع كلام راكان عدوها وتيجي تشوف أخوه،  بس ملحوقة يامدام هعرف أخليكي إزاي تندمي على حاجة اقولها ومتتسمعش

قالها ثم دفعها بقوة بعيدًا عنه، وتحرك مغادر وهو يتحدث

-حافظي على الولد عشان دا اللي شفعلك عندي، واياكي ثم اياكي تخرجي من باب البيت دا دون علمي 

شعرت بأن الأرض تدور بها، وكأنها داخل كابوس، دقائق وهي جالسة بمكانها، هزت رأسها رافضة حديثه، وجنونه الذي اوصلها لزرع بذرة الشك

-لا مستحيل اتجوزه، دا مستحيل يكون الراجل اللي اتمنيته في يوم من الأيام، أسرعت تهبط إليه


دلفت  إلى  مكتبه دون إستئذان  وهو يقوم بعمله 

- إيه اللي بيحصل دا 

استجمعت شتات نفسها وقوتها وسارت بخطى ثابتة نحوه 

وقفت أمامه ورفعت سبابتها 

- انا مستحيل اوافق على المهزلة دي، سامعني اقتربت ونظرت له كقطة شرسة 

- اللي يقرب مني يستاهل اللي يجراله 

نصب عوده الفارغ واقترب بخطواته السُلحفيةالتي  بعثت الرعب لقلبها وقال بجانب اذنها بصوت كحفيح افعى:


-  خُفت أنا من تهديدك ولازم اتخبى مش كدا... ثم رجع بجسده للخلف،  واضعا يديه بجيب بنطاله 

-إحنا مش لسة متكلمين ونهيت الموضوع دا 

أنا مستحيل أخلي ابن أخويا يتربى برة... ثم صوب نظرات شرزا لها 

ولا مستحيل اضحي بوالدتي اللي عجزت بسبب موت إبنها

نفث تبغه ثم قوس فمه متحدثًا 

-فيه معلومة نسيت أقولك، أنا هتجوز واحدة تانية وهعيش معاها، يعني متخافيش مني ولا كأنك موجودة

قبضة قوية  اعتصرت فؤادها وهو يطالعها ببروده المستفز، واستدار يدور حولها يرمقها بنظراته المميتة 

-وياريت ماتدخليش كدا تاني عليا، متنسيش نفسك  



نظرت لداخل مقلتيه بتحدي ودّت لو تصل إليه وقبضت على عنقه


- خلصت كلامك ولا لسة فيه  حاجة عايزة تقوليها.زي ماحضرتك شايفة عندي شغل

زفرت باختناق وظهر اليأس على ملامحها ورغم ذلك ناطحته بقوتها الواهنة 

- احلم   كويس  وياريت تستغطى وانت بتحلم، قالتها بسخرية ناظرة لعيناه بقوة 

صدى صوت ضحكاته التي لا تعبر عن شخصيته او ذلك الموقف، ثم رمقها بنظرة محاولا استكشاف ماتفكر به ورغم عدم وصوله لشيئا غير أن سواد عيناها الذي يشبه السماء في ليالي الشتاء القاسية  تجذبه للنبض مرة أخرى 

اتكأ بظهره على مقعده وأردف بهدوء 

- انا مبحلمش يامدام قالها ناظرا بقوة إليها،ثم استطرد: 

دي حقيقية وواقعية اكتر مما تخييلي،هنشوف كلام مين اللي هيمشي 

فقدت قدرتها على الحركة أو الكلام بعد ثقته من كلماته القليلة معها في آخر فترة 

شعرت بتمزق قلبها الى أشلاء عندما عجزت على المواجهة أمامه ، اغمضت عيناها بقهرها وعجزها فهي كقلعة على تلال من الرمال الواهية... لمن ستلجأ ورغم ذلك استدارت له 

- هنشوف ياسيادة المستشار... واقع ولا خيال وخليك فاكر دا كويس، افتكر اني جيت وحذرت 

وصل إليها سريعًا قبل مغادرتها وجذبها من رسغها ناظرا لمقلتيها بغضب جحيمي 

-عيني عليكِ، لو شوفتك برة اوضتك، ولا حاولتي تضايقي امي، بلاش اقولك هعمل ايه، ومن دلوقتي انتِ خطيبتي وفي حكم مراتي فاهمة 

نظرت إليه بنظرات نارية، وأصابتها رغبة عارمة في إحتراق صدره وتناول قلبه وتمزقه لأشلاء كما بعثر قلبها وروحها بكلماته واوامره وكره البائن على ملامحه 

دفعته بلكمة بصدره واردفت 

-هنشوف ياراكان يابنداري، هنشوف كلام مين اللي هيمشي، ملعون أبو اليوم اللي دخلت شركتكم فيه، قالتها وتحركت تصفع الباب خلفها حتى هز جدران المنزل  

❈-❈-❈ 

#


خرجت من ذكراها وهي تنظر للحديقة التي أظلمت بظلام الشتاء كحياتها التي أظلمت بوفاة زوجها 

أمسكت هاتفها وبدأت تتفحصه وتتذكر ذكرياتها مع زوجها، بسطت اناملها تكبر صورته التي بهاتفها، وتتحسسها، انسدلت عبراتها 

-وحشتني قوي ياسليم، حقيقي وحشتني مكنتش أعرف هتبهدل كدا من بعدك، ظلت تملس بيديها على صورته ودموعها بالأنهيار وتتذكرت حديثه وشقاوته معها، شهقة خرجت من جوفها ولم تشعر بنفسها وهي تقول 

-سليم لو قالولي نفسك في ايه تعوضيه، هقولهم نفسي أشوفك قدامي وانت بضمني وبطبطب عليا، عايزة اقولك أنا حبيتك، بجد حبيتك قوي، ومكنتش أعرف، ياريت الندم يفيد، عايزة أعرفك كنت غلطانة في حق نفسي لما فكرت في واحد زي أخوك، دا مستحيل يكون بني آدم، ياترى هو كدا وانا اللي مكنتش واخدة بالي ولا ...اجهشت بالبكاء مرة اخرى 

تنظر  إلى السماء التي بدأت بصوت الرعد، وكأن السماء تبكي لبكائها، رجعت برأسها وبدأت تحدث نفسها 

-غصب عني كل حاجة حصلتلي غصب عني، حاسة اني ضايعة ومش عارفة اعمل ايه، ابني اللي اتكتب عليه انه يجي للدنيا من غير أب، ولا اختي اللي القدر بيلطش فيها، ولا مرض ابويا وكل يوم عند دكتور، ولا الراجل الوحيد اللي فكرت نفسي حبيته، بقى أكبر ظالم وكل مايشوفني عايز يدبحني 

اتجهت بنظرها لصورة زوجها مرة أخرى

-احكي لمين وجعي ياسليم، أنا تعبانة قوي ياسليم ومنهارة، مراتك ضعيفة وضايعة من غيرك، صدقني حبيبي ضعت من غيرك، 

اندفع باب الغرفة ودلف منه يبحث عنها، كانت جالسة مغمضة العينين وصورة سليم مضاءة على هاتفها، وجد باب الشرفة مفتوح، اتجه إليها سريعًا عندما وجدها بتلك الحالة، ظنا أنها فقدت وعيها 

وقف ينظر إليها بعينان تقطران ألما، وملامح يكسوها الحزن من تبدل حالها، فتحت عيناها حينما شعرت به من خلال رائحته التي استنشقتها، اعتدلت تجذب معطفها الصوفي على أكتافها ونظرت للبعيد ولم تحاكيه     

أظلمت عيناه بنظرة جوفاء قاسية وتحدث

-ماأكلتيش ليه من الصبح، انتِ ناسية إنك حامل، وليه قاعدة في البرد

ظلت كما هي  لم تعريه اهتمام، جذبها حتى اوقفها وسحبها للداخل، تحركت معه دون حديث، وكأنها فقدت الحياة 

جلست على مخدعها ولم ترفع نظرها إليه، دلفت العاملة تحمل طعامها، أشار بعينيه للعاملة، ان تخرج ولكنه اوقفها 

  -فين اللبن، أنا مقولتش كل وجبة اللبن، هزت رأسها وخرجت سريعا لتلبي طلبه 

جلس بمقابلتها يضع ساقًا فوق الأخرى 

- خلصي أكلك يامدام، عندنا ميعاد مع الدكتورة النسائية، ظلت صامتة ولم تفعل شيئا، نهض من مكانه حينما وجدها تعاني بهذا الشكل الموجع، ألمًا مفرط اجتاح كل خلية بجسده، روحه تتمزق، عبراتها امامه تحولت إلى قطع قطع زجاج تشحذ صدره، أغمض على جفنيه واقترب من جلوسها 

حاول يستعطفها كما أوصته والدته  

-باشمهندسة لو سمحتِ اهتمي بأكلك متنسيش إنك حامل، جلس بجوارها على الفراش، يدقق النظر لملامحها الباهتة التي التي أكثرت شحوبها وهمس يستعطفها 

-ليلى أمي بقت قعيدة، واملها كبير في اللي بطنك، يعني الولد مقابل حياة أمي، عارف قسيت عليكِ، بس دا ميمنعش إنك متسرعة ومبتحكيش عقلك في قرارتك 

حركت شفتيها الجافتين بنبرة يبدو عليها الندم فرفعت بصرها إليه:

-انا عملتلك ايه عشان أستاهل كدا، أنا ماليش دعوة باللي حصل، عارفة اني غلطت بس مكنتش أعرف، قولتلك خليت والدتك تتصل وقالت انكوا في المزرعة ..اطبقت على جفنيها وأكملت :

  

-أنا مكنتش أعرف كل دا هيحصل، أنا كنت مجروحة، واحدة جوزها خانها في أول شهور جواز، كنت مستني مني إيه، ليه دايما بتحملني كل حاجة، 

زفر بحزن مما وصلت إليه الأمور بينهما، فنهض ينظر للطعام، يحبس أنفاسه داخل صدره ثم تحدث:

-خلاص مش هنتكلم في اللي فات دلوقتي لازم تهتمي بنفسك، أكلك مش تاكليه غير من ايد مها اللي جبتلك الأكل دلوقتي، ممنوع تخرجي من باب الأوضة دي وأنا مش موجود 

نظرت إليه والدمع يترقرق من عينها 

-انا مش عايزة اقعد هنا، كدا كدا هرجع بيت ابويا، فبلاش أسلوب الجبروت بتاعك دا، الجواز مش بالغصب 

اكتفى بتنهيدة مرتجفة افلتت من بين شفتيه فلم يجد كلمات تعبر عن غضبه سوى أن ينزل بجسده ينظر لمقلتيها بغروره

-مفيش خروج من البيت دا يامدام، مش مستعد اموت امي عشان واحدة كرهتني في نفسي أنا شخصيًا، قالها وتحرك مغادر سريعا حينما جذبته بعيناها السوداء الساحرة، بخطوات ظاهرها ثابت ولكنها متعثرة  ضعف قلبه الذي فرض سيطرته بالكامل من قربها، وحجر ثقيل يطبق على صدره كلما تذكر أنها ماهي إلا أرملة أخيه 

وصل لغرفة والدته يطرق على باباها، ثم دلف إليها

-مساء الورد يازوزو، رفع كفيها يقبلها وجلس أمامها 

-إيه يازوزو عجبك قعدتك على الكرسي دا، ياله ياماما، عايز ارجع اشوفك واقفة على رجليكي من تاني 

رفعت كفيها تمسد على خصلاته وأردفت:

-أنا كويسة ياحبيبي طول ماأنت واختك كويسين، اكتسى الحزن ملامحها حينما تذكرت فلذة كبدها فهمست بصوتًا متقطع:

-مراتك عاملة ايه، إيه اخبار اللي في بطنها 

جحظت عيناه بصدمة وأردف:

-مراتي!! إيه يازوزو ماانتِ عارفة أنا وحلا اطلقنا من زمان، وهي سافرت امريكا، وبعدين مش دا كان شرطك اني ابعد عنها عشان ترضي عليا وأكون راكان ابنك اللي ربتيه 

ملست على وجهه ثم رفعت ذقنه ونظرت لمقلتيه 

-أنا مقصدش حلا ياراكان، أنا قصدي ليلى !!

ذُهل من حديثها فنظر إليها بشفتين فاغرتين مصعوقًا وكأن ماقالته أدمى قلبه فشطره نصفين، ظلت تمسد على خصلاته بكفيها مردفة:

-انت قولتلي اطلبِ وأنا عليا أنفذ، وأنا مش عايزة منك غير كدا، إن ليلى متخرجش من البيت دا، لاني بشم ريحة ابني فيها 

أطبق على جفنية بقوةحتى شعر بتمزق عيناه 

فهمس بأنفاسًا ثقيلة مرتجفة:

-كلمتها ياماما، عرفتها أنها هتفضل معانا، وطلبت منها الجواز 

هزت رأسها منتظرة تكملة حديثه، صمت لثواني يقاوم صرخة عبأت صدره حينما تذكر حديثها بأنها تتمنى الموت ولا الجواز منه 

قاطعت شروده زينب 

-قالتلك إيه ياحبيبي؟!

حمحم ناهضا من مكانه يواليها ظهره، فأردف

-مش موافقة، عايزة تروح بعد العدة، وطبعا باقي شهر وهتمشي من هنا 

بحثت على هاتفها، فقالت

-انا هروحلها، هتصل بسلين توديني عندها 

أوقفها راكان قائلا بهدوء:

-سبيها دلوقتي ياماما بلاش نضغط عليها، أنا حجزتلها عند الدكتورة، هنروح نطمن على البيبي، وبعد كدا ربنا يحلها من عنده 

صاح على الممرضة

-خليكِ جنبها اياكِ تبعدي عنها لحظة، لحد مالباشمهندسة تيجي

قبل رأس والدته متجها للخارج، ولكنه تسمر بوقفته عندما استمع لكلماتها

-مردتش عليا يعني ياحضرة النايب، لما سألتك وقولتلك إيه رأيك في ليلى كزوجة 

ظل للحظات مواليها ظهره ورغم ذلك شعر بإنسحاب أنفاسه، وكأن والدته تضغط فوق جرحه المتقيح فاستدار ببطئ ينظر إليها ثم أجابها

-زيها زي أي ست، وهي في الأول والآخر مرات اخويا، وأم ابنه، وزي مااتفقت مع حضرتك، الجواز ماهو إلا امان للولد وبس ياماما، بلاش تفكري في حاجات مش هتحصل 

طالعته بهدوء وهزت رأسها رافضة 

-ليلى أرملة أخوك مش مراته ياراكان، وانت زيك زي سليم الله يرحمه، اوعى تفكرني عبيطة يابني مبفهمش، لا دا أنا  افهمك من نظرة عينك 

نظر للممرضة التي تقف تستمع لحديثهما، وأشار إليها بالخروج ثم اتجه للوالدته 

-عايزة توصلي لأيه ياماما، ممكن متخيبيش ذكائي وتقولي من الآخر عايزة توصلي لأيه 

دققت النظر بمقلتيه وأشارت لقلبه 

-عايزة أوصل لقلبك يابني، ليه بتهرب منه

ليه مش عايز تدي نفسك فرصة إنك تعيش مع اللي اختارها قلبك، مش ليلى دي حبيبتك اللي جيت وحكتلي عنها في يوم من الأيام 

هزة عنيفة أصابت جسده حتى شعر بدوران الأرض تحت قدميه، هرب بنظره من والدته وهو يهز رأسه رافضا حديثها وتحدث بصوتًا متقطع

-ايه اللي بتقوليه دا ياماما، ليلى دي مرات سليم وحبيبته،نسيتي ولا إيه 

تحركت بالمقعد حيث وقوفه وأردفت 

-مش دي المهندسة اللي جيت تقولي عليها قبل مااخوك يخطبها بأسبوع، واتفقت معايا نروح نزورها، وبعد كدا حالك اتشقلب وقولتلي إنك نسيت الموضوع ودا بسبب ان أخوك اتجوزها 

هز رأسه كالمجنون رافضًا حديثها وترقرقت عيناه بالدموع: 

-لا مش هي، مين اللي قلك كدا، دي واحدة تانية واختلفنا

جذبته من كفيه حتى هوى على المقعد أمامها 

-لا هي ياحضرة النايب، هي البنت اللي كنت بتحكي عليها وعيونك كلها سعادة، ثم وضعت كفيها على صدره

-هي البنت اللي خلت قلب راكان البنداري يدق ويضعف، ويشوف السعادة، وفي اللحظة كل حاجة انطفت ورجع زي الأول 

-"ماما" همس بها راكان مع انزلاق عبرة خائنة من جفنيه، اقتربت بجسدها تزيل دموعه، فانسدلت عبراتها 

-ليه ياحبيبي، ليه تعمل في نفسك كدا،  الفرصة جاتلك لحد عندك ، ليه عايز تكسرها، والله يابني ماكنت اعرف، ولا اخدت في بالي،  مستحيل أسيبك تعيش الوجع دا ياحبيبي 

رفعت كفيه تقبله ونظرت لداخل عينيه

-اوعى تفكر أني كنت هفرق بينك وبين أخوك ياحبيبي، عمري ماكنت اعملها، بس زعلت عليك ياراكان، نهض سريعا يمسح عبراته قائلا بصوت مرتجف:

-غلطانة ياماما، مش دي البنت اللي قولت عليها، وعلى فكرة أنا كنت هخطب البنت اللي كلمتك عليها، بس جه موت سليم وقف كل حاجة، وأن شاء الله ناوي بعد ماتعدي سنويته اروح اخطبها مش دا اللي حضرتك عايزاه، عايزة أكون عيلة 

تنهدت بوجع تطالعه، ثم هزت رأسها وسألته

-وليلى يابني، ترضها لسيلين أختك، أستدار يطالعها :

ليلى مستحيل يربطنا ببعض حاجة، وزي ماحضرتك قولتي، ريحة أخويا فيها، غير أنا بحب واحدة تاتية

وياترى مين البنت دي اللي حضرتك عايز تتجوزها، قالتها زينب غاضبة 

أجابها سريعا دون تفكير:

-نورسين النمساوي ياماما، بقالنا أكتر من سنة على علاقة والصراحة شايف نفسي معاها 

هزت رأسها واجابته: 

-ملقتش غير بنت النمساوي ياراكان، طيب ياحبيبي، ربنا يسعدك..خرج سريعا وترك والدته خلفه تنظر إليه بحزن 

دلف غرفته كالثور الهائج وبدأ يحطم كل مايقابله 

-ليه بيحصل معايا كدا، هو لدرجة دي أنا ملعون

آآه قالها وهو يكز بأسنانه على قبضته المتكورة 

حاول أن يتنفس فحديث والدته عراه أمام نفسه، ماذا عليه يفعل آلان، هل سيفعل ماقاله، ويذهب لتلك الشمطاء الذي جنت عليه

تذكر حديثه معها آخر مرة بإحدى الحفلات 

دلف للحفل بجوار حمزة ونوح متجها إلى أحد رجال الأعمال المشهور بالبلد، أسرعت إليهم تلوح بيديها ثم توقفت أمامه تضمه 

-راكي فينك مش باين، حتى الشغل خطفك مننا ومعنتش بتيجي الشركة 

سحبها من ذراعيها  متجها بها للخارج وصل لمكان هادئ وتوقف أمامها يرمقها بنظراته النارية

-كويس اني شوفتك هنا، كنت هروحلك مخصوص، اقتربت تحاوط عنقه مردفة 

-إيه وحشتك ولا إيه..ضغط على ذراعيه بقوة وهو يناظرها بغضب جحيمي

-لا كنت عايز اطمن على ابننا مش إنتِ حامل برضو ولا إيه 

هزة عنيفة أصابت جسدها حتى تمنت أن الأرض تنشق وتبتلعها، حاولت الحديث ولكنها لم تستطع فارتبكت قائلة

-مش فاهمة قصدك، حمل إيه ياراكي 

دنى يحاوطها من خصرها وابتسامة شيطانية رسمها على ثغره 

-أيوة مش دا كلامك للنجوى برضو، دا حتى لسة قايلة أكتر من كدا، ضغط حتى صرخت من الألم

-راكان أيدي بتوجعني، جز على أسنانه وتحدث بنيران تخرج من عينيه

-عشان جيت سهرت عندك ليلة يبقى خلاص عملنا علاقة ولا كمان حامل، اتجننتي يابت، دا ادوسك بجزمتي، مين دي اللي تقدر تقرب مني من غير إذن، ويوم ماأفكر أعمل علاقة أعملها مع واحدة عديمة  الشرف 

نزعت يديها بغضب منه وصاحت بغضب

-هو في ايه لدا كله، كنت عايز مني إيه، وأنا شيفاك هتاكلها بعينك، اوعى تفكرني هبلة ومعرفش غرامك بمرات أخوك ياحضرة النايب، وخايف حد يعرف بعلاقتك معاها 

صفعة قوية بظهر كفيه على وجهها ، ثم ضغط على فكيها وكاد ان يحطمه 

-اتجننتي بتغلطي في شرف مرات اخويا ياحقيرة، ومع مين معايا، دا جذمتها فوق دماغك يابت، قالها ثم دفعها بقوة اسقطها أرضًا

يشير عليها بإحتقار 

-شوف مين بيتكلم عن الشرف، دا انتِ رميتي نفسك عليا، ومستنضفتش أقرب منك حتى 

نهضت تحتضن كفيه 

-راكان أنا قولت كدا عشان بحبك، خفت انك تبعد عني وتروحلها، صدقني قولت كدا عشان بقيت مجنونة بيك 

رمقها بإستخفاف ثم تحدث

-لو شفتك قدامي صدفة هموتك، قالها وتحرك من أمامها، خرج من شروده عندما استمع لرنين هاتفه 


  

❈-❈-❈ 


عند نوح وأسما 

جذب يدها متحركًا وهو يتحدث بغضب

-وبعدهالك ياأسما هنفضل طول حياتنا نتكلم عن راكان وليلى، توقفت تحاوط خصره 

-نوح حبيبي عشان خاطري، لازم تكلمه يخف عليها شوية، دا محملها موت سليم، وحياتي يانوح كل مااتخيل أنها بتتعذب بسبب حبيبها بزعل 

رفعت رأسها من حضنه وأردفت بصوت حزين

-انت متخيل إن فيه واحد بيحب واحدة ويعذبها، ضم وجهها بين راحتيه وأردف: 

-حبيبتي راكان بيحب ليلى فوق ماتتخيلي، محدش عارفه قدي، وعارف قد إيه اتعذب، مستحيل يأذيها، دا روحه فيها، اللي كان باعده عنها أخوه عشان كدا كان بيحارب قلبه ونفسه، ودلوقتي مفيش سليم يعني ربنا رحمه، وقاله حبيبتك رجعتهالك اهو، تفتكري ممكن يفرط فيها 

قاطعهم صوت خلفهم ؛

-دي اللي سبت عيلتك كلها عشانها، دي اللي بعت شركات والدك ومستشفياته عشانها 

ابتسم بسخرية، عندما وجدها بثيابها التي تنتقيها بعناية من أشهر مصممين الأزياء المشهورة

وزينتها رغم إنها بسيطة إلا أنها من أغلى الماركات، اقترب منها يطالعها بهدوء: 

-مرحبًا انسه راندا، مش حضرتك أنسة برضو على حد علمي للنهاردة ...اقتربت ترمقه بنظرات نارية :

-نوح تعرف إحنا بقالنا قد إيه متجوزين وحضرتك سايب البيت عشان البت دي 

امسكها من رسغها بغضب، وصاح بعيونًا مشتعلة

-دي مراتي، وقبل ماتكون مراتي، هي حبيبتي وروحي اللي مقدرش أستغنى عنها، ودلوقتي أمشي من هنا واياكِ تيجي المكان دا تاني من غير إذن صاحبته 

توسعت عين أسما من رد نوح القاسي، وحديثه مع راندا فضغطت على كفيه تطالع التي ظهر على ملامحها نيران الغضب فتحدثت قائلة

-اهلا بحضرتك، أنا مكنتش أعرف إنتِ مين 

رمقتها راندا بإستعلاء قائلة :

-انا واحدة  تحمدي ربنا إنك في يوم وقفتي قدامها واتكلمتِ معاها، أشارت بيديها على أسما بسخرية :

-بقى دي روحك، دي اللي تسيبني عشانها، تمام يادكتور مبقاش راندا الدميري اللي مادفعتك تمن كلامك غالي قوي 

قالتها واستدارت تتحرك بكبرياء وكأنها لم تغضب ولم تثور 

رفعت أسما نظرها إلى نوح وترقرق الدمع بعيناها : 

-نوح دي ناوية على إيه ممكن تقول لوالدك

حاوطها بذراعيه مقبلًا جبينها

-تقول اللي تقوله، هو أنا خايف منها دي واحدة فاضية مالهاش لازمة، معرفش ازاي كنت مجنون وكملت في الجوازة دي 

احتضن وجهها بين راحتيه، ينظر في عيناها البندقية التي تشبه لون القهوة قائلًا


-حبيبتي ولا كأنها جتلك هنا، أسما انت بس اللي مراتي، ودا أنا عرفتهولها قبل مااجي اكتب عليكِ ،اياكِ ثم إياكِ، تخليها تهدم حياتنا، أنا بحسب بفارغ الصبر لليوم اللي أقدر اوشمك بحبي، بلاش تفقدي الثقة في جوزك 

نظر حوله ثم أمال يحتضن ثغرها بين خاصتيه، فاصلا قبلته بغمزة من عينيه قائلا :

-أنا شايف انك بترتبي لجواز مصر كلها حبيبي، أيه مش ناوية ترحمي حبيبك شوية 

ابتسمت بخجل توضع رأسها بصدره قائلة:

-نوح بس بقى هزعل منك والله 

سحبها من كفيها ودلف للداخل وهو يردف 

-لا والله ابدًا كدا كتير على قلبي، دا إنتِ عايزة واحد عاقل بارد ثلاثي الأضلاع والميزة دي مش عندي خالص 

رغم وجعها الذي شعرت به منذ ذهاب راندا، إلا أنها ابتسمت له وتحركت لمنزله 

دلف للداخل ينادي على العاملة: 

-سيدة، تعالي..وصلت العاملة إليه سريعًا 

-نعم يادكتور، حاوط خصر أسما وتحدث: 

-عاملة غدا ايه النهاردة، ابتسمت له العاملة قائلة

-هو يعني حضرتك، قالتها وهي تفرك بيديها وتنظر لأسما التي أجابته: 

-انا اللي طبخت النهاردة يانوح، عاملة فراخ مشوية، ومحشي ورق عنب 

ضيق عيناه متسائلا :

-فراخ ومحشي، لا دا حبيبي متوصي بجوزه، وناسي اني عريس ولا إيه 

توردت وجنتيها وسحبت نظرها من أمام عيناه، تنظر لسيدة قائلة:

-روحي إنتِ ياسيدة وأنا هحط الأكل للدكتور 

خرجت العاملة، سحبها نوح من خصرها لأحضانه 

-ينفع عريس ياكل محشي وورق عنب ليلة دخلته برضو، فين السي فود والحمام، والكوارع، والحاجات اللي بنسمع عنها دي 

لكمته بصدره 

-نوح اتأدب، هو أنا قولتلك الليلة ليلة دخلتنا، قاطعهم رنين هاتفه، سحبها وجلس ضامما إياها لأحضانه:

-ايوة يالولا، عاملة إيه ياباشمهندسة

اجابته ليلى على الجانب الآخر


--نوح بابا هيروح يغسل كلى بكرة، كنت تعرف ومخبي عليا، تنهد نوح يمسح على خصلاته متسائلا :

-مين اللي قالك كدا، صرخت ببكاء:

-بابا عنده فشل كلوي يانوح ومخبي عليا، طيب ليه، ليه تخبي عليا موضوع مهم زي دا 

اعتدل بجلوسه قائلا :

-ليلى حبيبتي أنا عرفت بالصدفة، وولدتك حلفتني مقولش لحد، عشان ظروف حملك وكمان متنسيش جوزك لسة ميت بقاله كام شهر 

أزالت عبراتها وتحدثت بجديه:

-نوح تعالى فورا، عايزة أروح اشوف بابا، والتنين صاحبك عامل كردون عليا، بس هو مفكر نفسه مين، والله لو مخرجنيش دلوقتي اشوف بابا لولعله في القصر البارد بتاعه دا 

أطبق على جفنيه، ثم أخرج تنهيدة حارةونظر لأسما قائلا : 

-أجهزي، الحق التنين والتنينة دي، أنا عارف الليلة مضروبة والله 

لكزته أسما بكتفه قائلة:

-والله انت رخم ياعني هتموت من العياط وعايزة تشوف ابوها وانت بتهزر 

احتضن وجهها واردف:

-حبيبتي ليلى جوزها ميت بقاله أكتر تلات شهور لسة، يعني قدامها شوية عشان تخرج من البيت، ودا اللي باباها فهمهله، معرفش اهم حاجة تتخانق مع راكان وبس 

اومأت برأسها متفهمة وقالت:

-حاول تضغط على راكان يانوح، ممكن يسمع منك، ارتدى جاكتيه واتجه بنظره إليها يضع شالها فوق كتفيها 

-راكان هيتجوز ليلى ياأسما، رفعت نظرها بذهول إليه 

-قول والله، راكان هيتجوز ليلى، طيب كويس اوي واخيرا هتجوز الشخص اللي حبته، ثم صمتت ونظرت إليه، تفتكر بعد اللي قولتهولها هي هتوافق

سحب كفيها متجها لسيارته:

-هي رافضة طبعًا لأن التنين على رأيها مفهمها هيتجوزها عشان ابن سليم، وعايز ينتقم منها 

توقفت تنظر إليه متسائلة:

-يعني إيه، يعني راكان عايز ليلى عشان الولد بس..استقل السيارة وقام بتشغيل المحرك

-صدقيني راكان كل شوية له قرار أصعب من اللي قابله، لسة قافل معايا وانتِ في المطبخ وبيقولي هخطب نورسين بعد سنوية سليم 

مسح على وجهه وهو يفكر في شيئا ثم ابتسم 

-بس على مين، مش هو عامل استاذ ورئيس قسم، أنا هلعب معاه على اني طالب غبي 

ضيقت عيناها متسائلة 

-تقصد إيه بكلامك؟! رفع كفيها يقبله، ثم غمز بعينيه 

-ماتيجي نلعب انا وانتِ لعبة ياأسوم

رجعت برأسها تهزها وتصفع يديها ببعضهما

-بجد مش معقول يانوح، إحنا في إيه وانت في أيه 

جذبها يخطف قبلة سريعة على شفتيها ثم تحدث 

-اسمعي هقولك ايه وتعمليه مع التنينة الصغيرة 

قهقهت على حديثه قائلة 

-فهمتك يادكتور نلعب منلعبش ليه، رفع هاتفه وقام الأتصال بأحدهما