رواية جديدة الحصان والبيدق الجزء الثاني من رواية بك أحيا لناهد خالد - الفصل 3 - 2 - الجمعة 16/2/2023
قراءة رواية الحصان والبيدق
الجزء الثاني من رواية بك أحيا كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية الحصان والبيدق
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ناهد خالد
الفصل الثالث
2
تم النشر يوم الجمعة
16/2/2024
لا تنكر خوفها منه ومن نبرته واقترابه الخطر هذا، ولكنها توهمت الشجاعة وهي تردف:
_ ماتسأل نفسك ليه، مين السبب في الي عملته؟ انا هربت بيه عشان احميه من طريق الشر الي أبوه ماشي فيه، عشان ميطلعش متمرمغ في الوحل زيك، متلومنيش قبل ماتلوم نفسك، ولو بايدي كنت هربت منك تاني ومفضلتش معاك لحظة واحدة، بس برضو خوفي عليه الي مانعني.
ترك ذراعها بعنف وهو يردف بتهكم:
_ الي يسمعك دلوقتي ميشوفكيش زمان وأنتِ مبتتحمليش ابعد عنك!
مرت سحابة حزينة متحسرة بعيناها وهي تقول:
_ وقتها مكنتش اعرف غير دياب صاحب الشركة الي لسه في بدايتها وبيبني نفسه، مكنتش اعرف دياب الحلاوني تاجر السلاح والي شغال مع الما'فيا، لكن بعد ما عرفت حقيقتك كرهت اليوم الي حبيتك فيه واتجوزتك، ويارتني هربت قبل ما اكتشف حملي واعرفك بيه، ياترى وقتها كنت هتدور عليّ برضو؟
فرد ظهره بشموخ وهو يجيبها:
_اه، عشان مش دياب الحلاوني الي مراته تهرب منه ويسيبها، مش أنا الي اسيبك تتهني بحياتك وأنتِ هربانة مني ولسه على ذمتي، وعشان للاسف مقدرتش ادخل واحده غيرك حياتي، وانا راجل معرفش اعيش مترهبن.
التوى فمها ساخرًا وهي تردف:
_ مترهبن! لا مانتَ هتعيش مترهبن في وجودي برضو...
غمز لها بعبث وهو يردف بوقاحة:
_ مهو مش كل الاحتياج زي الي جه في بالك، أنا احتياجي ده اي ست تقدر تسده، لكن أنا بتكلم عن احتياجي لوجود ست في حياتي وفي بيتي، وقلبي يتقبل وجودها، وده محدش عرف يعمله غيرك.
ارتخت ملامحها تمامًا ونظرت له بهدوء تسأله بنبرة مختنقة:
_ هو أنتَ حبتني بجد؟
اجابها بهدوء وثقة:
_ تفتكري لو محبتكيش اتجوزتك ليه؟ زي مانتي شايفة لو شاورت لأي واحدة هتكون تحت رجلي، ووقت ماتجوزتك أنتِ برضو سألتيني نفس السؤال ده، وقولتيلي ايه يخلي واحد زيك يتجوز واحده حالها على قده زيي، ووقتها قولتلك عشان أنتِ الوحيدة الي دخلتِ قلبي وشغلتي عقلي، ولا كلامي ولا شعوري اتغيروا يارنا، تصبحي على خير.
انهى حديثه وذهب من أمامها ولكن توقف على باب الغرفة وهو يقول :
_بلاش تبعدي عُمر عني، متنسيش انه ابني وليّ حقي فيه،وأنتِ معاكِ لآخر الاسبوع ياتتعاملي معايا كزوجة، ياما براحتك.. بس وقتها عُمر هيكون معايا وأنتِ هتكوني بره حياتنا وبره القصر كله، اعتقد سنتين مهلة كبيرة اوي انا اديتهالك، وكده جبت أخري.
وها قد بدأ "دياب" بوضع قطعة الشطرنج الخاصة بهِ في مربعها المحدد له.
اغلق الباب خلفه لتغمض عيناها بقوة مانعة نوبة بكاء كادت تزورها، وهمست باختناق:
_أنتَ الي وصلتنا للوضع ده،أنتَ الي قلبت حياتي جحيم.
وجملة قالها لها منذُ اربع سنوات ونصف تردد في أذنيها الآن حين عرفت حقيقته وواجهته طالبة منه الابتعاد عن ذلك الطريق وترك ذلك العمل
"بتحلمي يارنا، انا لو فكرت ابعد عنهم هيصفوني، وانا معنديش استعداد اخسر كل حاجه واخسر حياتي بسبب افكارك العقيمة"
افكارها العقيمة! التي كانت رافضة لاعماله المشبوهه، التي كانت رافضة لبركة الشر التي انغمس فيه، التي رفضت فيها امواله الغير مشروعة، والتي رفضت أن تكون هذه الحياة بيئة يعيش فيها طفلها فيما بعد... افكار عقيمة بالفعل!
❈-❈-❈
طوال الطريق الصمت كان هو السائد في سيارة "مراد" والتي بعث يحضرها قبل سفرهم، سيارته التي لم يظهرها من قبل كي لا تُكشف حقيقته، ولم يفت الأمر على "باهر" الذي سأله باستغراب:
_ هي عربية مين دي؟
اجابه بهدوء تام:
_ هبقى افهمك بعدين.
نظر للمرآة الوسطى ليرى "خديجة" تنظر له بضيق واضح، فابتسم بجانب فمه وهو يراها تلتزم الصمت قسرًا.
وصلا للقاهرة بعد فترة، وتحديدًا أمام بيت خديجة، اوقف "مراد" السيارة وهو يقول:
_ باهر عاوزك في موضوع.
انتبه له "باهر" من بين شروده وسأله:
_ بتقول حاجه؟
نظر له بحرج مصطنع:
_ عارف انه مش وقته بس.. يعني كنت عاوز اقولك ان انا وخديجة قررنا منعملش فرح عشان وفاة والدك، انتَ عارف ان فرحنا كان المفروض بعد اسبوع، بس طبعًا عشان نعمل فرح مش اقل من شهرين عشان الظروف دي، فقولنا بلاش فرح خالص واخدها على بيتها على طول ونبقى نعوضه بسفر في اي مكان كام يوم.
نظر له "باهر" بصمت وهو يستمع له، وما إن انهى "مراد" حديثه حتى قال:
_ والله دي حاجه تخصكوا زي ماتحبوا اعملوا.
نظر "مراد" بجانب عيناه ل"خديجة" الجالسة بالخلف والذي نزل عليها الحديث كالصاعقة، لكنها لم تنطق، خاصًة حين اكمل حديثه يقول بنبرة ذات معنى:
_ وكمان مصطفى هاخده يعيش معانا..
والمعنى لم يكن في عيش مصطفى معهم فقط!
ويبدو أن "مراد" أخذ أولى خطواته في ترتيب قطعة الشطرنج خاصته!
يتبع
إلى حين نشر رواية جديدة للكاتبة ناهد خالد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية