-->

نوفيلا جديدة أرملة صديقي لأسماء عبد الهادي - الفصل 5 - الثلاثاء 17/12/2024

 

نوفيلا رومانسية جديدة أرملة صديقي

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


نوفيلا أرملة صديقي

 نوفيلا جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة أسماء عبد الهادي

الفصل الخامس

تم النشر الثلاثاء

17/12/2024

❈-❈-❈

متحملتش تاج وقع الخبر قلبها متحملش فأعلن تمرده على الحياة 

فوقعت مغمى عليها 

وسط صرخات كل من حسنة وفاطمة من قلقهم عليها 

فشالها جاسم بسرعة وودا المستشفى واللي فضلت فيها شهر كامل مغمى عايها ومش بتقوق 

الامر اللي خلى جاسم ينقلها للسرايا عنده بدال قعدتها ف المستشفى واهي تكون قدام عنيهم وتحت رعايتهم 


وبعد مرور شهر 

اتكلم جاسم وهو حاسس انه هيتجنن 

وبعدين ياما هنعمل ايه عدى شهر بحاله ولا اي جديد في حالتها اني خايف تروح منينا واخلف وعدي لعلي الله يرحمه 


حسنة 

هنعمل ايه يا ولدي دي حكمة ربنا .. الطبيب قال الغيبوبة اللي دخلت فيها بسبب الصدمة العصبية اللي اتعرضت ليها واعرة اوي عليها ومحدش يتوقع اي نتايج ليها او هتفوق امتا المدة ممكن تطول او تقصر ربنا كبير يا ولدي 


جاسم 

انا هاخدها وهسافر وهعرضها ع اكبر دكاترة انا مش هسيبها كدا  انا كنت عارف انها مش هتتحمل الخبر بس مكنتش متوقع انها تدخل في غيبوبة كدا 


حسنة

ربنا كبير يا ولدي ومبينساش عبيده 



وف الوقت دا سمعوا صوت صيحات فاطمة 

ياما يا جاسم يا خوي الحقوا بسرعة


ساب جاسم اللي في ايده وجري بسرعة ع الاوضة اللي نايمة فيها تاج 

وقال 

فيه ايه يا فاطمة تاج جرالها حاجة انطوقي اتكلمي ساكتة ليه 


اتكلمت فاطمة بفرحة

 اتحركت يا خوي شوفت يدها عتتحرك دلوك فقولت اجي ابشرك 


فرح جاسم بالخبر 

الحمد لله طالما فيه مؤشرات ولو بسيطة يبقى هتفوق بإذن الله اني هروح اتصل بالطبيب ابشره واشوف هيقول ايه 


وبعد اسبوعين كمان 

الدكتور كان عند تاج بيفحصها 

انا شايف فيه تقدم ملحوظ في حالتها وفيه استجابة للمؤثرات الخارجية لما بعملها الوضوء ف عنيها بتعمل استجابة ملحوظة 


جاسم 

وديه معناه انها قربت تفوق من الغيبوبة وترجع تاني للحياة يا دكتور ولا اخدها واسفرها برا اني مينفعش اسيبها اكده 


الدكتور 

لا مش مستاهلة هي هتفوق خلال ٢٤ ساعة ان شاء الله 

وبالفعل معداش ٢٤ ولقوا تاج بتبدأ تفوق وبتفتح عينيها 


الكل فرح وقاموا وقفوا لانهم كانوا حواليها منتظرين لحظة انها تفوق



حط جاسم ايده ع قلبه منتظر رد فعلها واللي هتعمله لما تفتكر ان جوزها مات 


لكن رد فعلها خالف كل الظنون 


بدات تفتح عنيها وتفرك فيهم وبعدين اتاوبت بنعاس وهي بتقول 

يااااه انا الظاهر نمت كتير اوي جسمي كله بيوجعني كأنه منمل وراسي كمان... انا الظاهر نمت يوم كامل ولا ايه 


حسنة قالت بفرحة 

حمدا لله على سلامتك يا بنتي 


فاطمة اني منيش مصدقة انك رجعتليها من تاني يا حبيبتي 


جاسم الف سلامة عليكي يا مدام تاج 


استغربت تاج كلامهم وبصت لحسنة وفاطمة وقالت 

ايه يا طنط مالك مخضوضة وخايفة عليا ليه كل دا علشان طولت ف النوم معلش انا كدا نومي تقيل وعلي كان علطول يفضل يرن عليا كتير علشان يصحيني اصل الفجر وكنت بغلبه لما اصحى ويقولي لااا احنا لما نتجوز انا هرش عليكي ماية علشان تصحي نومك تقيل اوي 


جاسم بلع ريقه وخايف تفتكر موت علي وترجع تتعب وتدخل ف غيبوبة تاني 

كملت تاج كلامها 

نفسي نتجوز بقا انا وعلي اصلي بحبه اوي من اول مرة شوفته فيها وانا حبيته زي ما بيقولوا كدا حب من اول نظرة لكن خطوبتنا طولت بقالنا سنتين اهو وكل مرة يأجل بسبب شغله يا ما نفسي يسيب شغله دا ويشتغل اي حاجة تانية 


حسمة وفاطمة بصوا لبعض في استغراب وبعدين بصوا لجاسم اللي كان واقف مش فاهم حاجة 

فاطمة 

تتجوزا؟؟ 


تاج 

اه يا فاطمة نتجوز اومال هنفضل كدا مخطوبين طول العمر... علي علشان عارف اني مليش حد غيره وان اهلي اللي انا من دمهم محدش بيسأل فيا طلب مني اجي اعيش عندكم لحد نا يرجع من مهمته اللي وعدني بعدها هنتجوز علطول 


قربت فاطمة من اخوها جاسم وقالت 

جاسم يا خوي هو ايه اللي بيحصل اني مفهماش حاجة واصل هي بتتكلم عن ايه دي بتجوز خطوبة ولسه متجوزوش انت مش بتقولي انه جوزها ولا هما كانوا كاتبين الكتاب بس 


جاسم 

لا متجوزين فعليا بس مش فاهم هي بتقول ايه انا هكلم الدكتور يجي يشوفها ويفهمنا فيه ايه بالظبط 


تاج 

طنط حسنة انا جعانة اوي من فضلك ممكن اي ساندويتش لحد معاد الغدا لاني بصراحة واقعة من الجوع ولا هو معاد الغدا جه وفاتني ولا ايه اصلي بصراحة علشان نمت كتير مش حاسة بالوقت هو احنا امتا الصبح ولا بالليل ولا ايه 


اتنهدت حسنة بقلة حيلة 

احنا الضهر يا بنتي ولسه معاد الغدا مجاش اطمني لكن لو تحبي احضرلك الوكل علشان خاطر عيونك واطلعه ليكي اهنه عنيا حاضر 


تاج 

لا لا يا طنط هو ساندويتش جبنة وكويس اوي انا اساسا مش قادرة اكل ولا اتحرك مصدعة اوي وجسمي بيوجعني كأني نمت سنة مش يوم واحد 

وفجأة كشرت تاج وقالت بانزعاج 

ايه دا لحظة دا بيعمل ايه هنا وايه اللي جابه هنا ايه اللي جاب الشىء دا هنا


كانت بتشاور ع جاسم وتقصده بكلامها 

فرفع جاسم جابه وقال باستنكار 

ايه!!! انا شىء ؟؟ 


تاج بانزعاج

طنط حسنة ازاي البني ادم دا يدخل كدا اوضتي من غير اذني علي لو عرف ممكن يزعل مني ويفشكل خطوبتنا ولو دا حصل مش هيكفيني فيها روح البني ادم دا اتفضل اطلع برا 


جاسم لف وشه الناحية التانية بيدور ع اللي بتكلمه تاج 

انتي بتكلمي مين!! 


تاج بحدة 

بكلمك انت يا لوح ايه كمان عبيط وغبي 


جاسم بانزعاج

نعم؟؟ عبيط وغبي!! انا يتقالي عبيط وغبي اسحبي كلامك فورا انتي اتجننتي ولا ايه 


فاطمة 

 اخوي مش اكده بالهداوة انت ناسي انها كانت تعبانة وف غيبوبة هي مدارياشي بيقول ايه 


جاسم نفخ بضيق 

ماشي هعديها وهعمل نفسي مش سامع حاجة 


تاج

ع فكرة انا قاصدة اسمعك كلامي وتحب اكرره تاني علشان تحس ويكون عندك دم وتهوينا ولا اعمل ايه اكتر من كدا انا بطردك يا لوح افهم واخرج بقا مش قدامي 


جاسم قال بغيظ وهو بيضغط ع اسنانه

انا همشي بدل ما ارتكب جناية وانا واقف دلوقتي 


تاج

اوف يكون احسن يااه الجو كان خنثقة يا باااي هو فيه كدا بني ادم بارد اوي بيعمل ايه هنا دا 


حسنة وفاطمة بصوا لبعض بعدم تصديق لكلام تاج 

فتاج قالت 

ايه يا طمطم يا طماطم مش هتعمليلي الساندويتش ولا انتي بخيلة ولا ايه 


فاطمة 

لاه حالا هقوم اعمله 


وبعد شوية ولما اتصل جاسم بالدكتور وحكاله الوضع 

جه الدكتور وفضل يتكلم شوية مع تاج 

تاج 

انا كويسة والله يا دكتور هي طنط حسنة اللي بتخاف عليا اوي عنده حق علي خطيبي انه يجيبني هنا لحد ما يرجع ونتجوز عارف انهم ناس طيبين وانا حبيتهم اوي... بس البني ادم دا مش عارفة ايه موقعه من الاعراب هنا بجد 


الدكتور 

ايوا الحمد لله انتي كويسة خالص بس محتاجة شوية فيتامينات علشان ضعيفة ولازم تتغذي 


تاج

حاضر يا دكتور انا هتغذى علشان علي ميزعلش مني لما يرجع 


هنا جاسم شد ايد الدكتور واخده معاه برا 

ايه يا دكتور طمني فيه ايه مالها انا مش فاهم حاجة هي ليه بتتصرف كدا هي لسه ف الغيبوبة ؟! 


الدكتور 

مدام تاج الحمد لله فاقت ودا بفضل ربنا ولكن بفضل الصدمة الكبيرة اللي اتعرضت لها عقلها مش قادر يستوعبه ومنكره تماما علشان كدا جالها فقدان ذاكرة جزئى لأحداث معينة عقلها  رافض  يصدقها علشان كدا عقلها الباطن مصورلها انها لسه مخطوبة من علي ولسه هيتجوزوا وانه مماتش مسافر بس وكمان حضرتك هي لاغياك خالص من ذاكرتها 


جاسم بصدمة 

انا طب ليه انا عملت لها ايه 


الدكتور مش عارف بس ممكن علشان انت اللي بلغتها بالخبر فمش متحملة انها تشوف صاحب الخبر اللي صدمها وبوظ حياتها علشان كدا نسيتك ومش حابة وجودك 


جاسم انا دلوقتي فهمت نظرة الضيق اللي ف عنيها لما بتشوفي... غصب عني دا اسوأ خبر ممكن حد يبلغه ف حياته بس كنت هعمل ايه كانت هتعرف هتعرف .. بس قولي يا دكتور هي هتفضل كدا كتير يعني هترجع لحالتها الطبيعية امتا 


الدكتور 

دا وضع مؤقت وان شاء الله هيزول بس امتا العلم عند الله محدش يقدر يتنبأ بدا ومن هنا لحد ما تخف تماما وترجع ليها ذاكرتها لازم تجاروها تماما ف كل اللي بتقوله وتعمله وتصدقوها فيه ومحدش ينكره خالص

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة