الفصل الواحد والعشرون - عشق بعد وهم
الفصل الواحد والعشرون
انظر الي الغرفه بحزن شديد رفع يده يدق الباب ولكن قبل ان يدق اخرج تنهيده قويه تحمل الكثير من الالامه واحزانه نحو صديقه فهو يجب ان يسانده ولكن يرفض بشده الافاقه من عالمه فهو يعرف حجم خسرته ويعرف مدي تألمه الان علي فراق حبيبته ولكن يجب ان يكون متمسك فعدتت 5 شهور وهو في هذه الحاله لا يتكلم مع احد يبقا فقط حبيس بزكريات حبيبته فهو تألم بفراق الذي يعتبرها دوما شقيقته ولكن الان يبقي متمسك ولو قليل يجب ان يسترجع رحيم القديم الذي قتل علي تلك الليله التي فقد حبيبته اقسم انها سوف يفعل اي شئ حتي يسترجع صديقه وشقيقه من جديد رفع يده من جديد واخذ يدق بدقات خفيفه.... اخذ ينتظر رده ولكن لا يوجد اجابه ابدا مما استولي القلق قلبه قبل عقله افتح الباب بلهفه كبيره واخذ يبحث عنه في انحاء الغرفه التي كانت مملؤه بصور نور تاره تتضحك وتاره تحزن وتاره بجانب رحيم اخذ يبحث عنه ولكنه وجده يجلس علي الكرسي ويتكلم مع الصور التي كانت بالغرفه ولا يستوعب ان صديقه بالغرفه هو في عالمه فقط
_ تعرفي انك وحشتيني انا عارف انك موجوده حواليا بس قلبي لسه رافض حقيقه موتك اللي اعرفه ان نور عمرها مهتسبني انا حاسس انك قريبه مني بس انا عاوزك جنبي كل دا بسببي انا اسف انا اسف ارجعيلي ياانور انا محتاجلك اوي كفايه عقاب عقبيني بااي حاجه غير البعد رحيم ملهوش لازمه وانتي بعيده عنه
ادمعت عينه بشده وهو ينظر الي صديقه والي توسله تلك فهو يعرف فراقها صعب وصعب جدا ولكن يجب ان يقف ويصدق هذه الحقيقه التي يرفض دوما رفضها انها فارقت الحياه وبشده يجب ان يفعل اي شئ حتي يصدق هذه الحقيقه افاق علي صوت التي كان مملؤ بالحزن والكسر في نبرته
_ انا عارفه انك لسه عايشه كفايه ان قلبي بينبض بااسمك قلبي انا وقلبي مستنيناك تحني وترجعي ياانور رحيم... ايوا نوري انتي اللي نورتي طريقي اللي كان مليان ضلمه...انا عارف اني غلطت بس يشهد ربنا انك كنت هنقذك وقتها بس.... بس.... بعدتي عني وقررتي تعقبيني اوعدك هعاقب نفسي بس ترجعيلي انا مش قادر اعيش من غيرك انا اللي مصبرني بس انك بتجيلي في احلامي وحاسس انك بتقعدي جنبي وبتحضنني بس لما اجي اصحا مش بلاقيكي انا عارف انك جنبي بس كفايه عقاب ارجوكي..... ختم جملته وهو يبكي مثل الطفل الصغير الذي فقد والداتها ويحتاج الي حنانه من جديد اخذ يشرب نبيذ التي كان بيده وينظر الي صورها مره اخري باانكسار.... قطعه تأمله بصورها التي كانت مملؤ بالغرفه شخص يعانقه من خلف ويقول بصوت اجشش والحزن يمتلك نبرته
_ فوق ياارحيم.... فوق.... لو لسه علي الاقل حاسس انها موجوده جنبك فوق انت كدا بتوجعها لما بتشوفك في الحاله دي فووق يا حبيبي وخليها فخوره بيك اثبتلها ان رحيم رجع من جديد وهيقف علي رجله تاني هتبقا مبسوطه صدقني
نظر له بعيون دامعه بالون الاحمر من كثر بكاء علي الايام الماضيه وهو يقول بنبره حزن وامل
_ ولما هقف علي رجلي تاني هتجيلي وهتبطل عقابها وترجعلي
اهز راسه باامل ولهفه ويتحدث بنبره امل من استجابه صديقه له واكمل بنبرته كذب حتي يتحسن حالته
_ هترجعلك اكيد هترجع بس انت فوق عشان ترجع واكيد هتخفف العقاب
نظر له وابتسامه تزين ثغره الذي فقدها من يوم الحادث وهو يتحدث بنبره امل وحماس
_ بجد.... يعني هي هترجع لما تلقيني فوقت.... ازي مفكرتش فيه يااربي هي كلمتني في الحلم وقالت انها عاوزه رحيم بتاع زمان ازي مفكرتش فيه بس هي وحشتني اووي يا اسر....انا هفوق ومن النهارده كمان انا..... انا..... م.. مش... عارف افوق ازي
اسنده بعد ان نظر الي حاله جسده الخفيف بسبب قله الطعام فهو يأكل لقمات خفيفه بسببه وبسبب والداها اجلسه الي الاريكه ونظر الي عينه التي تكافح بشده ان تفتحه تحدث بحنان بعد ان ارجع رحيم راسه ويغمض عينه وهو يضع يده علي شعره بحنان
_ نام دلوقتي وانا هقولك هتفوق ازي نام ياحبيبي واارتاح.
وبعد ان اختم جملته سقط في ثبات نوم عميق سقط الغطاء الخفيف علي جسده وهو يجلس بجانبه بحزن ينظر الي ملامحه التي باهتت كثيرا من الحزن والانكسار تزكر نبرته التي كانت مملؤه بالانكسار.... انفجر بااكيه علي حال صديقه والي فقدان شقيقته التي ماتت في النار.... فهو كان هذه الايام كان يبدو متمسك بارد ويواسي الجميع في الايام الماضيه تغيرت كثيرا فهو الان لا يستطيع الكتمان من مشاعره بعد انفجر بااكيا وهو ينظر الي صور نور يتزكر ايامهم معا ومشاكسته معا فهو لا يستطيع المخاطره بصديقه هو الاخر ابدا لذلك كذب عليه وقال انها سوف ترجع لها فكيف للميت ان يرجع من جديد ومازال يبكي بقوه حتي يواسي عمه ويتزكر بعد حبيبته ديما وطلبه له ان يتزوج مره اخري حتي يجلب للعائله طفله فهو منذ الايام الماضيه ادرك انها عقيمه لا تسطيع ان تجلب له ولد ابدا لذلك خطب تالا بناء علي حديث ديما وتوسلاتها فكيف يكون مع احد غيرها فهو كان مضغوط من كل ناحيه هدأ قليلا بعد دقائق وهو ينظر الي رحيم النائم بسلام..... اريح جسده بجانبه بتعب واستسلم للنوم بتعب واضح فهو متعب للغايه بسبب الايام الماضيه ولا يجد له حل ابدا سوي الكذب ولكن هل سيستمر الكذب عليه اما ان القدر رائي اخر.
❈-❈-❈
في غرفه كارما
_ يعني ايه.... انا بقالي 3 شهور مستنياك تيجي تقولي مشغول زي كل مره انا تعبت يااكمال انت لازم تيجي تتقدملي دلوقتي ولا ورحمه امي لكون اندمك وانت عارف انا اقصد ايه.... اخرجت تلك الكلمات من كارما التي تتحدث في الهاتف يبدو عليه العصبيه والغضب يملكونها فهي قد سئمت من تهرب كمال منها فهي تحبه بلا تعشقه ولكن هو يبتعد عنها لا تعرف لما سر هذا البعد ولكن سوف تعرفه عاجلا اما اجلا
_ انت عارفه اني مش بتهدد واللي عاوز تعمله اعملي اعلي ما في خيلك اركبه مش كمال اللي يتهدد ومن مين من حته عيله عملتلها قيمه.... فوقي لنفسك واعرفي انتي بتكلمي مين وبعدان انا تعبت من الزن كل يوم..... وبالنسبه اني اتقدم فاانا مش هتقدم.... انا خطبت من يومان وبحب خطبتي فوق ما تتصوري في ابعدي عني احسلك واتقي شري عشان انتي عارفه شر كمال ياااكارما
اصرخت به ثم هتفت بصراخ ولهفه
_ طيب وانا يااكمال.... انا بحبك.... انا عملت كل دا عشانك انا..... قطعه كمال الذي كان يضحك بسخريه هتف بغضب جحيم مكبوت
_ لا فوقيي كدا ياحبيبتي انتي معملمتيش كل دا عشاني انتي عملتي كل دا عشان بتكرهه نور وكنتي عاوزه تبعديها عن اخواكي فاانا ساعدك عشان مصلحتنا واحده لكن شغل الحب والوجع الدماغ دا انا ماليش فيا.
بكت وقد ادركت نتيجه خطاها الفادح التي ارتكبته ثم هتفت بعصبيه وغضب من الذي خدعهه
_ امال ليه قولتيلي انك بتحبني وانك مستعد تعمل اي حاجه عشاني....اتكلم
هتفت بفحيح وخبث والابتسامه تزين ثغرهه
_ كان ضمن الخطه انا مكنتش عاوزك تاذي حد عشان هيشكوا فيا انا في كان لازم اعمل كدا وعشان الخطه تتطلع صح.... واه متنسيش ان مصلحتنا خلصت انا وانتي ونور بعدتت عن حياه الكل في ملهوش لازمه اتصالك دا متتصليش بيا تاني عشان انا بحب خطيبتي وماليه عيني واوعي تفكري تلعبي مع كمال يااكارما عشان انتي اكتر واحده عارفه كمال ممكن يقدر يعمل ايه.... سلام ياروحي.
اختم جملته واقفل الخط بسرعه قبل ان يسمع ردها اكسرت الهاتف في المرأه التي كانت امامه وتصرخ باالم من الخيانه والغدر التي تعرضته علي ايد حبيبها.... هي فعلت كل شئ بسبب حبه.... حب وهم اذا... غدرهه ولا يبالي بهاا... فكيف نفذت حديثها وابتعدت عن شقيقها سنوات بسببه سوف تتدفعه الثمن ولكن يجب ان تعرف مين خطيبته الذي يحبها هكذا امسحت دموعها سريعا وهي تقول بهوس خبيث
_ ماشي ياااكمال ياانا ياانت.... وانا مش هسيبك يااكمال هتكون ليا حتي لو هقتل خطيبتك بس لازم اعرف مين هي ورحمه امي مش هسبها في حالها وهتدوق طعم الكأس اللي انا شربت منو بوووعدك يااكمال
❈-❈-❈
ديما كانت تنظر الي صور حبيبها والي صور صديقتها المتوفيه التي تجمعها معاا مسكت صور صديقتها وهي تنظر لها باالم واضح ودموع حبيسه هتفت بحزن واالم واشتياق
_ وحشتيني اووي ياانور.... تعرفي صحبتك بتتعذب من بعدك مش عارفه انساكي كل ما اروح حته افتكرك وافتكر حكاوينا..... دلوقتي صحبتك محتاجلك وانتي مش موجوده جنبهاا..... انا عندي عقم مش مخليني اقدر اخلف اجيب لاسر والعيله دي حته عيل.... صحبتك هتفضل محرومه من الخلفه طول عمرها..... فكان لازم انا اللي اتوجع اسر ملهوش زنب..... في عشان كدا طلبت منو يتجوز تالا.... تالا مستعده تعمل كل حاجه لاسر.....اسر رفض في الموضوع بس زنت عليه وخصوصا في الفتره دي مضغوط الشغل ورحيم وعمي عادل كل حاجه مضغوطه جات انا وزودها اووي عليه فوافق عليه بس ولله كان غصب عني وانتي عارفه صحبتك..... وخطبها بس الجواز مش دلوقتي لما الامور تهدا..... انا موجوعه اوي هو دلوقتي فاكر اني مش عاوزه بس انا بحب اسر اوي ياانور بحبه اوووي.... مش عارفه اعمل ايه.... هو بعد عني بطريقه توجع قلبي انا تايهه ومشتته مش عارفه ايه هو الصح وايه هو الغلط بس انا متأكده ان اسر مدايق اووي مني.... نفسي تبقا جنبي وتحلي مشكلتي نفسي اعيط في حضنك وتقوليلي كل حاجه هتبقت كويسه نفسي تبقا عايشه علي الاقل يخفف عن الحزن اللي في قلبي وحشتيني اوي يانور..... وحشتيني اوي ياانور ربنا يرحمك ياحبيبتي..... ختمت جملته وهي تغادر غرفته تتجه الي الاسفل حتي تتطمئن علي عمها وجدتته يجلس علي الكرسي وشارد اجلست امامه وهي تنادي بحنان ورقه افاق علي صوتهه من دوامه الافكار التي تحتل عقله علي صوته
_ عامل ايه دلوقتي بقيت كويس
اخرجت تلك الكلمات منها وهي تنظر له حتي تتطمئن عليه ولو قليلا
_ ابقا كويس ازي ياابنتي واولادي كلهم مش بخير... هبقا بخير وكويس لما يبقوا كويسين
اخرجت تلك الكلمات منه ونبرته التي كانت تهتف الي حزن شديد يصيب قلبه وملامحه التي بهتت بشده
امسكت يده بحنان وهي تهتف بنبره اطمئنان حتي يطمئن قليلا
_ مين بس ياحبيبي اللي قالك مش بخير كلنا كويسين.... ورحيم هيبقا كويس بس محتاج شويه وقت.... واسر كويس وجنبو
نظر له ويهتف بحزن وانكسار في صوته
_ رحيم حزين وبيلوم نفسه انه مساعدش مراته وهي في النار وبالنسبه لاسر...... اسر مش كويس يابنتي نور كان بيعتبرها اخته.... زعلان علي اخته وزعلان علي حال رحيم وزعلان علي حالي وزعلان باللي انتي بتعمله ياابنتي
نظرت له بعيون حبيسه وتهتف الي حزن هي الاخري
_ غصب عني يااعمي.... لما عرفت اني مقدرش اجبلو حتت عيل يفرح فيا كنت عاوزه افرحه وبعد ايام هيتجوز تالا وهتجيب ليه حتت عيل يفرح قلبه وقلبك يااعمي
نظر له بعتاب وغموض ويتحدث بغضب
_ وتفتكري دا هيفرحه اسر كان محتاجكك وقفك جنبو اسر مضغوط ياابنتي فاهمه يعني ايه مضغوطه كان محتاجكك تشلي معه الهم.... وغلطي اوي يااديما في اللي عملته دا
نظرت له وقلبه الذي قلق فجأه من حديث عمه هتفت بااطمئنان تطمئنه وتطمئن نفسه معا
_ تالا كويسه يااعمي.... تالا اثبتت فعلا انها بتحب اسر بجد ومستحيل تعمل حاجه تتدايقه ومستعده تعمل اي حاجه عشان خاطر اسر
اشاح وجهه الناحيه الاخري بغضب واضح هتف بغموض وثقه
_ وانا مش مستريح ليها.... تارا علي الاقل مكشوفه وكلنا عارفين انها مش كويسه ومجنون بحب رحيم.... اما تالا دي اللي خايف منها ربنا يكفيكي شر اللي بيعمل نفسه غلبان وطيب لان دا مش تالا الحقيقي في وش هي مخبيها عننا وانا هفضل وراها وراها لحد ما اعرف مخبيه عننا ايه يااانا يااتالا
نظرت له وابلعت ريقها بصعوبه واضحه وهي تتمنا بداخل قلبه ان تكون طيبه فهي لو حديث عمها صحيح فسوف تندم انه الذي طلبت من اسر ان يتزوجها تتدعي من كل قلبه ان حديث عمها لن يكن صحيح والا سوف تقتل نفسه من الخطأ الذي ارتكبته
❈-❈-❈
في اواخر الليل
فتح خالد الباب بدون ان يفعل صوت حتي لا يستيقظ احدهم نعم فهو منذ موت نور يغيب من المنزل دوما تاره يعمل في الشركه وتاره لا يعرف يذهب اين كان يتجهه الي غرفته ولكن قطعه اسر الذي كان يراقبه منذ ان ادخل الي البيت وينظر له نظرات يعرفها جيدا اتجهه له واقترب منه وهتف بسخريه واضحه
_ اسر بيه لسه صاحي ومستنيني.
انظر له بغموض وشك كعادتته وهتف بنبره شك
_ كل يوم ترجع في الوقت دا.... مش حاسس انها غريبه شويه
نعم انه يشك به منذ وجد ان الهاتف المجهول في غرفته لا يصدق ابدا انه كان يتكلم مع احد العملاء المهمين فهو يشك انه المجهول وهو يعرف انه يشك به وقد سئم من شكوكه وتصرفاته التي غير مباليه.
نظر له ويهتف بسخريه وااضحه
_ ايه بتشك كعادتك.... انا كنت في الشراكه كنت بحل المناقصه اللي خسرانها بملايين ولو مش مصدق كعادتك اتصل بالامن او اي حد في الشراكه هيقولوا ليك اني كنت موجود هناك.
نظر له ومازالت علامات الشك تهتف بوجهه هتف بنبره مملؤ بالشك وكأنه لا يسمع حديثه التي كان في السابق
_ المجهول مبقاش يتكلم وقطع كلامه مع رحيم وانا وكل البيت مش تصدق انها غريبه شويه
نظر له ثم هتف بسخريه واضحه وببرود ايضا
_ وانا مالي بكل دا بتقولهالي ليه.... متتكلم مع المجهول هو انت مش معاك رقمه..!؟
صفق بيده امامه وهو يتحدث بنبره ثقه واضحه مملؤه بالشك
_ من بسألوا وقدامي اهو ايه مش عاوز يرد كعادتته ويقول كلام مش مفهوم.
نظر له علي الاقل يستوعب بما يتفوهه به وبعد دقيقه اطلق ضحكه سخرهه حتي ادمعت عينه ثم هتف بنبره غموض وثقه
_ قولتلهالك قبل كدا يااسر وهرجع اقولها تاني انا مش المجهول...المجهول مش هسيبكم في حالكم لان انتقامه بدأ...... دلوقتي بدأ خلي بالك من شره وخلي بالك من العاصفه اللي جايه لان هتهد البيت دا كله..... يااا.... يااصديقي العزيز
غادر من امامه وتركه من دوامه الافكار التي تعصفه....عن اي عاصفه يتحدث وكيف يعرف كل هذه المعلومات ولو ماذا ان حديثه صحيح حديثه غير مفهموم بالمره مثل..... مثل.... نطقه بالشك وينظر الي مكان مغادره خالد
_ المجهول
يتبع