-->

الفصل العاشر - عشق بعد وهم

 



الفصل العاشر



دق الباب ولكن لا يوجد استجابه لهاا دخل الغرفه وعيونه تبحث عنها بالغرفه لكنها وجدهااا جالسه صااامته امام النافذه ازفر تنهيده قويه تحمل الكثير والكثير ممن عاني مع حبيبته هذه الفتره يعرف انها في مراحل اشد صعبا فهي فقدت والداها وشقيقه لا سهل عليهااا ان تتخطي هذه المراحله لا ينكر قلبه الذي مازال يؤلمه ع رؤيتها تلك وعلي حالته يريد ان يصرخ بهااا ع الاقل تفوق من هذا الصمت فهي منذ ان عرفت خبر وفاه والداها وهي صامته كأنها تنكر هذه الحقيقه لا يدري كيف يتصرف بهذه المشكله ولكنه يحاول ان يخفف الامها ولكنه تصمت فهو كان يتحدث معه بوقت كثيرا ولكنه تظل صامته ايضا لا ياااخذ منه اي اجابه سؤاء الصمت فهو لما ينظر الي حالتهاا كأنه احد يعتصر قلبه اقسم انها سوف تتحدث ولا تظل صامته كثيراااا اضع صنيه التي كانت مملؤء بالطعام ولكنها لا زالت تنظر بشرود وصامته ايضااا امسك يديها بحنان بالغ وينظر الي ملامحه فهو اشتاق الي حديثه والي تلك العيون التي كان غريق بهااا تحدث بنبره حزينه ايضااا 


= عارفه كنت زيك كدا بالظبط لما عرفت بوفاه اختي كارماا كان حد سارق روحي مني كنت ضايع وتايهه انتي كنتي عارفه اني كنت انا اللي بربيهاا ومكنتش بتعامل ابدا ع اساس اخ كنت بعتبرهااا بنتي اللي مجبتهااش ولما عرفت خبره وفااته قلبي دااا رافض يصدق بس لما اكدت المستشفي انها ماتت قلبي اتكسر 100 حته تعرفي يااانور انا مكنتش عاوزه من الدنيا غير انها تكبر واسلمهاا لعربسهاا واشوف عيالهااا تصدقي انو دلوقتي موتهااا مأثر عليااا لحد دلوقتي لسه مفتكر كل كأنها امبارح انا اه منستش بس موقفتش حياتي يااانور عمري ما وقفت حياتي قومت وكبرت وبنيت الشركه و...... قاطعته هي التي كانت تنظر لها بسخريه بااالغه ونبرتهاا كانت خاليه عن اي مشااعر 


= وقومت وبقيت رحيم عادل السيوفي وموت رحيم اللي كان زمان وصنعت واحد بس عشان ينتقم.... قاطعته بضحكه سخريه بينما اكملت بكل سخريه وهي مازلت تنظر بشرود..... انا تعلمت من خبرتك وتعليمك.... اه ولله اتعلمت.... اتعلمت اني لازم انتقم وبس مفيش حاجه اسمهااا حب في كرهه وبس وتعلمت من حكايتك بس الفرق بقااا يااارحيم اني اللي هكسب في اللعبه بس هطلع خسرانه وهندمك انت افتكر الوعد داااا... ختمت اخر حديثهااا وهي تنظر له قامت واخرجت من الغرفه باااكملهااا وتركته وحدها فهو مصدوم مشتت لا يفهم حديثه ابدااا عن اي وعد تتحدث ولما حديثه تلك فهو لم يفعل شئ ابدااا ظل يرتب حديثهااا فوق رااسه وع الاقل يفهم بما قااالتو للتو ولكنه لا يفهم شئ ابدااا اخرج من الغرفه باااكمله وعقله مازال مشتت وظل حديثهاا التي قالت للتو في رااسه احبال افكاااره اصرخت نعم اصرخت ولم يفهم شئ سأل عليه رئيسه الخدم وقالت لها انها بغرفه المكتب مع والداه ادخل غرفه المكتب وجدها كانت ستخرج وذهبت بجانبه كأنه لم موجد بجانبها اعصابه غلت وعروقه باارزت بسبب تجاهله تلك امسك زراعهاا بقوه وارجعت عده خطوط للمكانها التي مازال هو يقف فيا انفاسه عاليه تتداعب بشرتهااا نظر لهااا بغضب مكبوت بتلك التصرفات التي غير مفهومه تحدث بنبره جاده تحمل الكثير والكثير 


= ممكن افهم ايه اللي انت بتعمله داا 

ورايحه فين كدا!!!؟ 


نظرت لها بسخريه كالعاده وافلتت يده بقوه ينظر لها باااستغراب من تصرفاته تلك قالت بنبره جاده وسخريه واضحه بنبرتهااا ايضااا 


= انت لسه شوفت وبعدان اوعااا خليني اجهز عشان مش عاوزه تعطيل لحد دلوقتي.... ميااااده.... مياااده قالتها بصوت عالي نسبيااا.... حتي اتتت التي تتدعي مياده قالتها لها بااامر نهي 


= انقلي الحاجات اللي في اوضه رحيم بيه في الاوضه زي ما قولتلك الصبح 


مياده بطاعه 

=امرك ياااست هانم..... وغادرت ع الفور تنفذ طلبهااا تلك 


تحدث بنبره غضب وعصبيه شديده ايضااا ونبرته كانت عاليه نسبيااا ممما تجمع اهل القصر نحو صوته 


=ممكن افهم ايه اللي بيحصل دااا لازمه شغل ايه الشغل اللي عامله ع الصبح داااا 


عادل بهدوء 

=روحي يااانور انتي اجهزي عشان شغلك وانت تعال ياارحيم افهمك 


رحيم بعصبيه اكبر وعيونه التي يشتعلون في اي احد بجانبه كان يهرب من عيونه التي تشبه الجحيم لكنه هي كانت بجانبه وتنظر له بااستمتاع شديد كأنه تشاهد احد الافلام المسليه لا تعرف بهذا القرار ان ادخلت نفسه بااابواب الجحيم التي سوف تغرقهاا عااجلا اما اجلااا 

رحيم بعصبيه ونبره صوته التي تزادد اكثر من السابق


=تفهمني ايه انت المفروض اللي متقولش كداا 


اسر بهدوء رغم عقله التي لا يفهم شئ ع الاطلاق 

=اهدا يااارحيم ادخل اوضه المكتب واكيد هتفهم كل حاجه... و... ا 

قاطعته نورمان التي تصرخ بغيظ وعصبيه وكانت تتطلع الي نور نظرات نفور كالعاده 

= يفهم ايه ياااسر الهانم رايحه تنزل شغل وكمان هتنقل اوضتته بعيد عن اسر لو نعرف انك من اول ما بدأئتي تتكلمي وانتي هتغوري من وشنا بعيد عننا وبعيده عن اخوايا كنتي اتكلمتي من زمان ع الاقل ريحتينا وخلصتينا من الهم داا 


رحيم كان يصرخ بها لا ابدا كان يتكلم صراخ بغضب شديد وعصبيه 

=نورمان قولتلك م.... ا...


قاطعته نور التي كانت تنظر لها بثبات وشجاعه ونبرته كانت سخره ايضاااا 

= كل العيله كانت بتتمنا اني اتكلم والحمد لله اتكلمت انتي بقااا قاعده ليه هنا في البيت ولا بلاش السؤال داا مش بتخلفي لييه يااانورمان ومانعه الخلفه ليه رغم كل العيله بتتمنا انك تخلفي لكن برضوا كنتي مصره ومخلفتيش ولحد دلوقتي منعرفش اقدر اعرف السبب....!!! 


صرخت بهااا وتحدثت بكل عصبيه 

= ملكيش دعوه انتي مين اصلا عشان تكلميني كدا و... ا..


قاطعتها نور التي نبرتها كانت سخره ايضااا 

= يبقا مالكيش دعوه هو دا بيتك عشان تتكلمي انتي بتتكلمي لحد دلوقتي في بيتي.... لما يكون بيتك ابقا اتكلمي براحتك وبعدان اه انتي مين اصلا عشان تكلميني بااالاسلوب داا متنسيش نفسك يااانورمان 


تارا كانت تصقف ع حديثه تلك وتتضحك بسخريه 

= دي القطه لها بقا حس ياجماعه..... بتعايرهااا انها مش عاوزه تخلف وليه قاعده في البيت اللي انتي بتقولي عليها بيت ابوهااا.... انتي اللي متنسيش نفسك عمي جابك انها في الاول شفقه وجوزك رحيم برضوا شفقه فلما تيجي تعايريها بصي ع نفسك يابيبي الاول وبكدا ابقا اتكلمي 


نور كانت تتضحك بسخريه 

=انا دلوقتي اشوف نفسي طب مش انتي اللي بتقولي شوفي نفسك الاول مش بتخلفي واتمنعتي من الخلفه ورحيم اتجوز عليكي واحده تانيه ولحد دلوقتي بقيتي زمتو يااتري انا اقولك لييه.... لانك خايفه.... ايوا خايفه المجتمع كلوا يواجهك انتي ويقولوك اطلقتي من رحيم لييه وكل اللي بره عرفوا انك مش بتخلفي عشان كدا خايفه تواجههي المجتمع ولو سبتي رحيم او رحيم سااابك فالمجتمع كلو هيقول انو رحيم سابك عشان مش بتخلفي وزهق منك ومن قرفك واتجوز واحده غيرك.... هتبقا موجوعه اوووي صح 


اما هي كانت تشتعل فلو كان بركان فنفجر من كثر النار التي كانت تشتعل لهاااا بينما اكملت نور وهي تنظر الي الجميع التي ينظرون لهااا بصدمه 

= انا اتاخرت اوووي..... Enjoy.... بقاا ياااجماعه 


❈-❈-❈


في داخل غرفه المكتب 

عادل بهدوء وهو يواجهه حديثه نحو رحيم التي كان مازال مصدوم 

= لازم نستحملها ياارحيم متنساش انها فقدت ابوهاا واخوها اللي معداش 3 ولا 4 شهور ع موته والدكتور قااال انه بتمر في فتره صعبه لازم نقف جانبهااا ياابني خلال الفتره دي منعرفش هي بتفكر في ايه دلوقتي لما طلبت مني انها تنزل الشركه انا وافقت قولت هتغير جو وتنسا حزنهااا ولما طلبت انها تبعد عنك وافقت عشان متكنش مضغوطه او بتعمل حاجه غصب عنها ياابني داا احنا مصدقنااا متكلمت حتي 


رحيم اطلق تنهيده تحمل تعب افكاره وتعب راسه التي مازال يؤلمه بسبب تلك الافكار وحديثه نور التي مازال يوجد في رااسه... تحدث بنبره تعب من كثر الافكار ولكنها كانت جاده 


= ماشي يا بابا اعمل اللي تعمله اهم نور تبقا كويسه... وبعد دقيقه خرج من البيت باااكمله يهرب من تلك المشااعر والافكار المقلقه 


تحدث عادل بنبره جاده وحيره 

=هو انت مش قولت لنور حبها وعشقهااا اللي رحيم بيحس بيا تجاها 

اسر بحيره واستغراب 

= انا قولتلها بس مش عارف ايه اللي حصل لكل دااا رغم رحيم كان بيقعد معه في عز تعبها ومسبهاااش لحظه لكن معرفش ايه اللي حصل لكل دااا 

عادل بتعب وحزن علي ابنه شقيقه المتوفي 


= يااتري ايه اللي حصل لكل دااا 


اسر وقف باااستعداد بما ينوي في عقله الان وتحدث بنبره جاده ووعيد 

= هوعدك اني اعرف كل حاجه 


❈-❈-❈


اما ديما كانت تتكلم في الهاتف وتذهب اياها وايابا 

ديما بحيره 

= تصرفت كدا معأني مفيش حاجه حصلت اصلا لكل دااا 

مجهول بعصبيه 

=......... 

ديما بعصبيه ايضااا وصوته منخفض حتي لا احد يسمعه 

= اعرفلك ازي يعني بقولك البيت كلو مقلوب دا حتي رحيم نفسه ميعرفش ايه اللي حصل 

مجهول 

=.......... 

ديما بسخريه وحزن 

= اسر... اسر من يومهااا مش طايقني من ليله الفرح المشئومه دي وهو بعيد عني دي كأنوا معايا في الاوضه ومش معتبرني ومتجاهلني خااالص... اسئلك ازي ياااسر وانا اصلا مش بكلمو ولا هو بيكلمني 

مجهول بعصبيه شديده 

............ 

ديمااا بعصبيه ولا تتدري ان كنان خلفه والتي جاء للتو ويستمع الي حديثها 

= بقولك ايه انا معرفش حاجه عن الحكايه دي مش عجبك شوفلك واحده غيري سلام..... اغلقت الهاتف وهي تنظر الي المراءه حتي تستعد خروجهااا والاستعداد الي النزول ولكن اصتدمت كأنه دلو من الماء البارد انسكب عن جسدهااا وتفتح عيونه ع اوسعهم لا تتدري انه يقف خلفهااا 


تحدث بتساؤل ونبره حيره وشك 

= مين اللي كنتي بتكلمي وبتقوليلوا مش عجبك شوفلك قصدك ايه بكلام داا!!؟ 


قالت بعثم وارتباك وتوتر موضحا من صوتها 

= مفي.... مفيش..... ك.... كنت..... كنااا بندرب انا وصحبتي فيلم نازل جديد بنقلدهم وكداا يعني 


تحدث بنبره شك اكبر وملامحه لا تبشر بالخير ابداا 

= صحبتك.... بس اللي كنتي بتكلمي كان باين انه ولد مش بنت خاالص 


تحدثت بنبره توتر وتحاول ان تخفيها لكن فشلت 

= م... مش انو.... احنا كنااا... كنا بنمثل 


انظر لها بشك وهو متأكد انها تكذب عليه وانها كانت تحكي مع شاب لكنه اقسم انها سوف يكتشف هذا السر عاااجلا اما اجلااا اخذ هاتفه واخرج الغرفه دون اضافه كلمه اخري ولكنه مازال يقف ع الباب اما هي تنهدتت تنهيده قويه تحمل خوفها وتوترها السابق وقالت بصوت عالي نسبيا وصلآ الي مسامعه 

= الحمد لله انه معرفش حاجه وصدق بس يارب ميكون صدق عشان لو شك اكيد هتقتل 

اما هو نظر الي الباب التي خرج منها ومازال مغلق بغضب واضحااا ذهب بسرعه كبيره وهو يقول بنبره منخفضه يحملها شك من كل جواانبهاا 

= مين اللي كانت ديمااا وليه قااالت قتل تقصد ايه... اقسم انه سوف يعرف بما هو السر التي تخبئ صديقتها ولم هي تكذب الان 


❈-❈-❈


تارا ادخلت الي مكان مظلم ومهجور وتتطلع الي تلك المجهول التي كان يجلس بالكراسي حولهاا احبال كثيفه تحوطهه 


تارا بخبث وجنون ونبرته لا تبشر بالخير ابدا 


= وحشتني اووي ياااوانكل عدلي.... تنظر لهااا والاحبال الكثيفه التي كانت تحوطه وفمه التي كان بداخله قطعه قماش حتي تمنع اي صراخ او حديثه منه 


❈-❈-❈


كان متجمعون في المساء ويأكلون اجسدهم معااا لكن عقلهم كانت شارده في مجهول عقل شارد بما تخبي صديقته وما هو السر وعقل ايضااا شارد لما تفعل نور هكذا وتتصرف هذه التصرفات الغريبه وعقل اخر شارد حزنا ع ابنه شقيقه الغاليه وعقل اخر شارد بما يفعله لانتقام رده ع حديثها والتي مازلت تخترق بااالكامل الا ان صوت واحد قطعهم عن شرطهم او قطع حبل افكارهم 


=وحشتوني جدا جدا جدا 


اسر بصدمه 

= زهره


يتبع