-->

الفصل الحادي عشر- عشق بعد وهم






الفصل الحادي عشر 


نظر لها بصدمه لا يتوقع ابد ان تتدخل هذا البيت او حتي ترجع لهااا فهي شرخت قلبه بفعلتها التي كانت بالماضي فهي خدعته وذلت وكسرت قلبه... السؤال الذي يدور بعقله لما ترجع لهاا حتي تؤلمه من الماضي مثل المره اخري يتزكر خدعها واوهمته انه تعشقه وهو بالفعل صدق اكاذبيها واحبها بلا عشقه لكنها اخذت منه كل شئ حتي قلبه التي مازال يؤلمه بشده بفعلته فهو اخطاء ان صدق هذه المحتاله التي كانت تعشقه او تمثل انه تعشقه عقله مازال يصرخ بكرهه لهااا وانه لا تستحق وتستحق الجحيم وتسحق القسوه وسوف يراءها بعد ايام واقسم انه سوف تتدفع ثمن فعلتهااا قطع خيوط افكاره فزع عادل التي تقدم لهاااا وقال لها بعصبيه شديده 


= يابجحتك جايه تعملي ايه هنااا 


ابتسمت ببرود وهي تصوب نظرته نحو اسر تراقبه بشتياق بااالغ فهي حقا اشتقت لها وتريد ان تجري وتعانقه الان ولكن لا تستطيع فهي تعرف ان كنان يكرهه الان وسوف يفعل شئ يندمه ع افعاله اطلقت تنهيده قويه تحمل الكثير من معأنتها وهي بعيده وهي تصوب انظاره نحو التي مازال يقف امامه ينظر لها بسخريه وعصبيه ابتسمت ببرود لها وتقول بسخريه 


= جرا ايه ياعمي... دا بدل متقول ادخلي يااابنتي نورتي يااابنتي... وحشتيناا... بس تصدق انت اكتر وحشتني ختمت اخر جملتها وهي تنظر لاسر التي مازال ينظر لهااا 


اما عادل فااادرك جملته تلك واشدت الغضب في عروقه وهو مازال يتحدث بنفس العصبيه 


_ جايه ليه يااازهره 


زهره ابتسمت بسخريه وهي تقول ببرود وهي تنظر الي عادل 

= جاي بيت جوزي ياااعمي 


عادل اظلمت عيونه بشده وهي يتزكر ايام تعب ابنه اسر فهو يكرهه تلك الفتاه التي جعلت ايامه جحيم واهمته بحبهاا كانت سيرد عليها لكنه قطع صوت تصفيق ينظر الي مصدر الصوت بحيره واااستغراب وينظر الي اسر التي كان يصفق ويضحك بسخريه 


_ جوزك..... قديمه اوي يااامدام زهره.... دا احنا عشره وكل واحد يعرف التاني جايه لييييه.... اختم جملته وهو يقترب منه بعد انا اصبح بمقابل وجهه بمسافه طويله وليست قصيره ايضااا.... اما هي تاهت في نبره صوته التي مازالت تشتاق له فهي تعشقه حتي نبرته التي كانت تهتف بدلال والحنان والامان ايضااا يكفي انها تتتطلع اليه الان كانت في الماضي تتمنا ان تنظر وجهه لوجهه وتتحدث معه ولكن تعرف ان الايام المقابله لا تبشر بالخير ايضااا فهو لا يغفر لهااا ابدااا ولكن يجب ان يعرف الحقيقه التي مازال لا يعرفه بعد تعرف ان الحقيقه صعبه عليه ولكن يجب ان تبحث عن دليل يدل ع تأكيد وصياغه حديثه فهي التي ستقوله ليس سهلا ابدا عليه قطع احبال افكاره صوته التي يملاؤه الغضب والسخريه معاا 


= ايه لدرجه دي سؤالي صعب...... تستهلي تفتكري في كل داا... ولا بتحاولي تتدوري ع كدبه تتداري بيها جيتك هنااا 


تتطلع له وتنظر الي علامات الغضب والسخريه التي مازالوا ع وجهه تحدثت ببرود وسخريه ايضاا 


= هو اي وحده تيجي بيت جوزها يقولوا جايه لييه...!؟ 


اضحك بشده ع حديثه وهي تتطلع اليه بحيره واااستغراب فهي لا القت له سخافه اي شئ مضحك يدل ع ضحكه هذااا تملكه الغضب ايضااا وتراقب ضحكاته التي مازالت مسمتمره 


= ممكن افهم بتتضحك ع ايه انا مقولتش نكته عشان تتضحك انا مراتك متنساااش دااا 


اوقف ضحكاته ونظر لها بسخريه وغضب اي شخص ينظر لها لا يقول انه كان يضحك منذ قليل هتف بنبره غضب وسخريه 


= مراتي..... مرات مين بالظبط نظر حوله وهو يوجهه حديثه الي رحيم التي مازال يستمع لهم بتركيز شديد 


= بس رحيم متجوز نور وتارا.... ولا قصدك علي خالد... ختم اخر جملته الي خالد التي مازال ينظر لهم ع الاقل يفهم شئ عن سبب مجئها الي هنااا 


= بس خالد كبير ومتجوز نورمان.... هم دول اللي في البيت ولا يكونش قصدك ع عمي عادل.... عمي عادل مراته متوفيااا بس ينفع معه فلوس كتير وينفعك صح ختم اخر جملته تحمله الغضب والسخريه ايضااا 


تتجمعت العيون بحوليه وشئ خبيث يدور في رااسه وعزمت ان تنفذه 


= اسر انا مراتك انت وبحبك انت صدقني 


رفع احدي اصابعه بغضب وينظر لها بتحذير ايضا 

= اسمي اسر بيه فاكره نفسك مين عشان تقولي اسر.... ومراتي قصدك ع ديمااا... ختم اخر جملته وهي يتجه الي ديما التي تتتابع الموقف والتي كانت تجلس ع الكرسي منذ مجئها لا تحركت انشاااا واحد حتي وتشاهد افعاله ولكنه اسر اتجه اليها واوقفها واصبح قريب منها واضع يديه نحو خصرها بتملك شديد واصبح قريب منه واقترب من تلك الواقفه التي تبتعد عيونه عنهم عن قد الامكان وتمسك حقيبتها التي كانت تحمله بغضب واااضحااا منذ ان نظرت الي تقربهم 


بينما اكمل اسر ومازال الغضب يملكونه ايضااا 

= مفيش غير واحده بس اللي مراتي وهي ديمااا وافتخر اني بقول قدام الكل انه مراتي....اختم اخر حديثه وهو ينظر الي تلك كانت تحترق من داااخله اما ديما كانت تنظر الي اسر بتوهان حقااا وتبتسم وقلبه التي كان يدق كالطبول بسبب حديثه ونبرته المتملكه فهي لو كان لديه اجنحه كانت تلحق في السماء وتغني من شده سعادته افاقت من شرودهااا ع حديث اسر التي كان مازال يملكه الغضب ايضااا 


= اما انتي فااانتي بنت مجرد جيت من الشارع وهندمها ع اليوم اللي جات فيا.... اختم جملتهااا وهو يحمل الحقيبه الثقيله التي كانت بجانبه واسقطه في الخارج باااهمال وغضب بينما ادخل البيت وذهب ايضااا وامسك يديه بغضب شديد كانت تصراخ من شده الالم وتحاول وبشده الطريق ان تصرخ بحبهااا ع الاقل يتركها لكنه لو تحدثت عنه حبه فكل مره... في كل مره يزيد قبضته القويه ع يديه ممما كانت تصراخ من شده الالم عمه ورحيم وخالد يحاولون ان يتحدثه معه ع الاقل يتركها لكنه لا يبالي بصراختها تلك ولا حديثهم اوصل الي عتبه البيت وااابعدتها عنه بنفور شديد واشمزاز ايضااا كانت لو لمسته تلك كانت وباء يحمله كانت سوف تسقط ولكن قدميهاا ساااعدها ع الوقوف وانها تقف بثبات 


اسر بغضب شديد عيونه التي كان يشتعلون من الغضب ويتحدث الي الحارس التي مازال يقف بجانبه 


= انت دخلتها ليييه هااا من سمحلك انك تتدخلها 


الحارس بااارتعاش شديد وخوف 

= ولله يابيه هي اللي قالت انها كلمتك قبل متتدخل وانك سمحت انها تتدخل وقالتلي اقولك عشان تتدخليهاا.... ختم جملته بااارتعاش اما هو كان ينظر لهااا باااشمئزاز وغضب بينما اكمل حديثه مازال نظراته تحواطهه 


= هتوقع ايه من وحده كدااابه زيك.... و... اقطع جملته بالصحافه التي جاءت للتو وتحوطهم وكل شخص يسأله ولكن الحراااس تجمعوااا واقفلوا البوابه عليهم وادخلوا اسر ورحيم وخالد وعادل وزهره التي ابتسمت بخبث وتبكي بتمثيل شديده 


شخص 1 يعمل كحقوق النساء والتي جاءت مع الصحافه للتو يسأل اسر التي مصدوم من طلب منهم ان يتجمعوااا امام بيتهم 


= لدرجه دي مفيش انسانيه عندك خاالص لدرجه انك مش عاوز تستقبل مراتك وبتقولها قدام مراتك التانيه اللي ضرتهااا ان مراتك مفيش انسانيه خااالص 


قطعه سوال من صحفي 


= قولنا ياااستاذ اسر جتلنا معلومات انك اللي اتجوزته هي صديقه طفولتك انتي حبيت صديقه طفولتك الاول ولا مراتك 


قطعه سؤال صحفي اخر 


= ياتري هي اللي طلبت منك انك تتطلقهااا ولا انت اللي خدت القرار دا من نفسك 


قطعه سؤال صحفي اخر 

= اللي وضحالنا يااستاذ اسر انو حضرتك مش بتحب ولا واحده انت بتتسلي مش اكتر وتصرفاتك ب...ا.... اقطعه صفعه من اسر ويمسك قميصه من خلال البوابه وانهال عليه اللكمات ولكن حمله خالد ورحيم اسر وذهبوا بيها الي الداخل.... اما تبتسم بخبث وتنظر الي الصحفين وهي تمتم بصوت منخفض للغايه 


= يبقا تكه وكلوا هيبقا تمام 


في الداخل 


اصرخ بيها رحيم بعصبيه وغضب وهي بنظر الي حاله صديقه 

= ايه اللي انت بتعملوا دا انت اتجننت ياااسر 


اصرخ اسر بعصبيه ولا يبالي بشي امامه 

= انت مش شايف هو قال ايه... كان المفروض عاوز القتل بس انا مش هفوض الفرصه دي.... ختم جملته وكان يغادر ولكنه امسكته يد حديديه وقويه للغايه 


خالد بعصبيه شديده 


= ممكن تهدي يااامتخلف قتل ايه اللي بتكلم عنوو.... انت بتفكر هو قال.... ومفكرتش مين اللي اتصل بالصحافه وحقوق المراءه 


اسر نظر لهااا فا بالطبع لا يفكر بهذا ابدااا اغضبه اعماه من حديث تلك الصحافه ولا يري شئ اخر سوي غضبه.... نظر له خالد ونظر الي صدمته تلك بينما اكمل بهدوء 


اسر انت لازم تفكر كويس دلوقتي الصحافه تحت وجتلهم الخبر اللي الغريب بقاااا مين اللي بعتلهم انهم يجي وجم ازي وبيكلموا بكل ثقه كدا اكيد دليل يثبت بدااا 


بينما اكمل رحيم التي كان يتحدث ببرود وخوفا ع اخيه 


= مش مهم اي حاجه دلوقتي المهم انو سمعه اسر بقيت في الارض وحقوق المراءه هتقلب الدنيا هي والصحافه والمناقصه اللي دخله ممكن في ناس كتير هتلاغيه وهتنسحب هم دلوقتي واخدين عنك فكره انك انت ظااالمها وحقوق المراءه مش هيسكت عن دااا ابدااا فاانت لازم يااسر تجيبهااا وتجيب زهره وتفهم الكل انو دا خلاف عادي بينك وبينها لحد متثبت حقيقتها وتتطلقها 


اسر هتف بعصبيه لم يكن يتخيل انها ستعيش معه تحت سقف واحد مره اخري 


= لا لا لا انتو بتهزروا صح انا ممكن اقابل اي حاجه ماعدا انها تعيش معايا دا لا يمكن اقابلوا ابدااا دي وحده كدااابه وطامعه انا اللي باااايدي اقول انا دا خلاف واقابل انها تعيش في البيت انا بكرهه الانسانه دي بكرههه 


رحيم بنفاذ صبر فهو يعرف صديقه اكثر من اي شئ ولكن يجب ان يقبل بيها 


= وانت لازم تقبل بدااا عشان مفيش حل تاني. 


اسر ينظر الي رحيم بشده وشئ قد خطر في باله ايضا ابتسم بشر... اما رحيم نظر الي تلك الابتسامه الخبيثه فهو يعرف صديقه اكثر من اي شئ يريد ان يعرف بما يدور في عقله الان قطع احبال افكاره صوت اسر وهو يقول بنبره خبيثه وشر ايضا 


= خليه تيجي دا حتي تشرف.... وشكلنا الايام دا هنتسلي كتير... غادر من امامهم وامام عيون زهره التي دخلت للتو وتلك الابتسامه الخبيثه تزين وجهها ام ديما التي كانت تتابع تصرفات زوجها وصديق طفولته فاالما غير رائيه بتلك السرعه اظن ان في شئ خطير يخطر في عقله الان اما زهره تتطلعت بنظرات غير مفهومه الي ديما والتي ادراااكته نور التي كانت صامته وتتبع نظراته الغير مفهومه غادرت ديمااا ايضااا وتتجه نحو غرفه زوجها اما نور تنظر الي زهره فهي جميله وعيونه التي تشبه الارض الخضراء وبشرتها ذو الحليب تتفحصها ببدء شديد وهي تمتم بصوت منخفض 


= اكيد دي ليها حكايه لوحدها غير الحكايه اللي قالها اسر بس ياااتري ايه هي 


❈-❈-❈



في داخل الغرفه 


ادخلت ديماا الي الغرفه وهي تنظر الي اسر التي كان يجلس ع الكنبه ويأكل تفاحه بتسلي نظره لها نظره غير مفهومه فلما يتصرف هكذا كان بالاسفل كان غاضب وبشده ولكن لما تغير حاله فجأه اقتربت منه واجلست بجانبه اما هو لا ينظر لها ابدأ كأانها يتجاهله 


ديما تنظر لها وتقول بنبره مقلقه 

= اسر انت كويس 


اسر وهو مازال يأكل ويقول بنبره ببرود 

= ما انا كويس اهو شايفني بشد في شعري 


ديما وقد طفح بيها الكيل فمعاملته قلت بكثير منذ ليله زواجهم المشئومه نعم فهي مشئومه بالنسبه لها بعد ان اصتتدمت بااسر يكون زوجها فهي لا تعرف ابداا اجبرها والداها ع شخص لا تعرفه ابدا ولا حتي تعرف اسمه قال لها قبل يومان عن حفل زفافه فهي ابتعدتت عن اسر منذ فتره فهي تقربت منه وهو مازال يعامله كصديقته فهو تحبه حبأ كثيرا لا تعرف كيف تتعامل معه يجب ان تصرخ لهااا وتقول تحبه بلا تعشقه منذ ان كانت صغيره فهي ابتعدت عنه حتي لا تؤلم قلبه مره اخري وابتعدتت لما ادراكت بزواجهه للمره الثانيه..... ومنذ ان علمت زواجهها فهي تبكي ولا تأكل ابدا ولما ادراكت انه اسر حبيبها وصديقه قلبه رقص كالطبول وافرحت بشده لكنه احست بخيبه امل منذ ان ادخلت غرفته وقال لها بااان لا يتوقع منها ابدااا قال انه تزوج بيها بسبب عمه لا اكثر من ذلك وابتعد عنه فورااا كأنه فعلت شئ كبيرا له فهي منذ ان سمعت حديثه تلك اصتدمت كأنه دلو من الماء البارد انزل الي جسده فهي كانت تتوقع غير هذا بالمره كانت تتوقع ان يعامله كزوجته او حتي صديقته فهي تخيلت كثيرا منذ ان ادراكت في حفل زفافه انه هو حبيبها التي تزوجها ولكن قد غاب املها مره اخري تريد ان تصرخ بوجهه ولكن تجمعت دموع نحو عيونه تحاول منعها بقوه ولكن لا تستطيع فاااانفجرت من البكاء واخذت تتزكر معاملته البارده وتجاهله التي كان بالسابق.... اما هو كان يريد التحدث معه عن إلالامه ولكن منعه كبرياء ومنعه ايضا تزكره التي كانت شخص تتكلم معه منذ الصبح فهي لما تكذب يريد ان يعانقه فهو يريدها بقوه ويريد حديثها ولكن قطع احبال افكاره صوت بكاءها التي إلمه بشده فهو قلبه يؤلمه لما يراءه تبكي عنف نفسه وعن تصرفاته اضع يده ع احدي كتافهه ويحاول ان يتحدث معه بحنان لكنه يزادد نحابها ايضااا لا يعلم بما يفعله الان حتي يهدئه ولكن عانقه لا يعرف لما وكيف ولكنه يريد ان يعانقه بقوه شديده اما هي عانقته بقوه وتقول بصوت باااكي واضح 


= انا ولله..... معملمتش حاجه انا عرفت من يومان قبل الفرح بجوازي من شخص مجهول..... رفضتت كتير اووي.... بس بابا ضربني.... وحبسني في البيت..... لحد ما لقيت نفسي بجوازك غصب.... ولما عرفت في ليله الفرح انك انت فرحت جدااا اني حتي ع الاقل واستنيت لما نروح البيت افهمك لكن انت...... زاددد نحابها اكثر اضع يديه ع شعرها بحنان ومازال يعانقه بقوه.... بينما اكملت بصوت باااكي.... لكن انت قولت مكنتش اتوقع منك كدااا وانك متجوزني غصب كأنك عارف انك متجوازني بس انا ولله معرفش لو انت عارف قبلها ليه مقولتليش كنت قولت لبابا او كنت رفضت او كنت حتي طلبت المساعده من عمي عادل.... انا ولله معرفش بجوازي منك ولله معرفش..... لم نفسه وع افعاله فهو كان يفكر انه كانت تعرف وتخدعه تلك الفتره لكنه لم نفسه بقوه بسبب تسرعه هذااا فهي بالنهايه صديقته ويعرف كل شئ عنها ظلوا عانقه لا يعرف مدتته حتي احممت بشده اخرج من عانقه وقال لها بااسف واقبل جبينها 


=اسف بس افتكرتك انك تعرفي بجوازي منك.... وانتي اصدمتتي بليله الفرح بيا وانا اصتدمت بيكي يومهااا في يوم الفرح بالظبط 


ابتسمت ع مامعاملته تلك ولكن قالت بطفوله وتربع يديه 

= لا زعلانه 


اضحك ع هذه الطفله التي لما تتغير دوما 

= الجميل عاوز ايه عشان يتصالح 


اضحكت بشده فهو يعرفه اكثر من اي شئ 

= شوكلاتت كتير اووي 


ابتسم له وهز رااسه بنعم كان يخرج ويحضر بما تريد لكنه اوقف بنهايه الغرفه كان يريد ان يسأله بالمكالمه التي كانت بالصبح لكنه حتي لا يجرح مشاااعره اكثر فااااخرج وفي وقت اخر سوف يسأله لاحقااا 


❈-❈-❈


اما نور كانت تجلس بالغرفه التي مياده جهزتها لها في الصباح بناء ع اومراها وهي تتزكر اتعس لحظه بحياتها وتكتشف خيااانتها 


Flash Back 


منذ عرفت بخبر والداها وهي صااامته ورحيم يهتم بيها ولكن انزلت حتي تتحدث معه تريد ان تعانقه وتتحدث فهو الان تريده وبشده ولكن تبحث بعيونه ولم تجده وجدتت ظل بجناح تارا وصوت رحيم بعصبيه 


احبها.... احبهاا ايه.... دي مجرد وسيله مش اكتررر انا اتجوزتها بس عشان خاطر اثبت لهاا حاجه ومع الايام هتعرف انا اتجوزتها ليييه 


غادرت حتي هو خذلهااا وقررر ينتقم منها بااابشع الطرق لما هي بالتحديد تخسر كل شئ بحياتها واحد تلو الاخر مره والداتها ومره اخري شيقيقها ومره والداها ومره حبيبها فهي اكتفت بهذا القدر وقررت ان تنتقم من حبيبها التي تسبب بمقتله تلك 


end flash back 


افاقت ع صوت دقات من الباب 


امسحت دموعه بسرعه واطلقت تنهيده قويه تحمل الكثير والكثير من إلامها وتحدثت بنبره قويه خاليه من المشاعر 


= ادخل 


ادخلت التي تتدعي مياده وقالت لها 

= العشا جاهز ياااهانم الكل متجمعين مستنين حضرتك 


اهزت راسه وتحدثت لها بنبره امر تحملها الجديه 

= جايه وراااكي.... غادرت بالفعل.... اما هي انزلت الي الاسفل واجلست بجانب عمه ممما اشتعل غيظاااا منه رحيم وعلي تصرفاته غير مفهومه اما تارا تبتسم بسعاده وبجانبه نورمان.... اما نورمان فترمق نور بنظرات غيظ ونفور كالعاده اما زهره تتطلع الي ديما بنظرات غير مفهومه...... حتي اكلوااا الجميع ولكن صوت رسائلهم في نفس الوقت رحيم ينظر الي الجميع بحيره فلما جاء للجميع رساله وبنفس الوقت انظر رحيم الي محتوي الرساله التي كانت من مجهول وغير متسجل 


* انت بدور ع قتل السكرتيرات اللي بتجيلك.... اوعي تفتكر انها حادثه لااا دي قتل وحد قريب منك في البيت وهو السبب.... وفي حد قريب منك وبيدري ع جريمواا وهم السبب في قتل ابن عمك ..... دور وهتلاقي كل السكرتيرات اللي كانوا بيشتغلوا عندك اتقتلوا بس مش حادثه لانها مش ممكن تكون 13 واحده ماتت في حادثه دا من مستحيل دور وهتلاقي اللي يساعدك.... ودور وهتلاقي معايا حق في كل كلمه 


رساله من فاعل الخير 


اتصدم كليااا وهو ينظر الي الجميع التي يقراءون رساله وهو يتممم بصوت منخفض 


= حد من البيت له علاقه بحد السكرتيرات طب ازي 


اما نور جاءت له رساله في الوقت نفسه فتحت هاتفه وجدتت انه رقم غير متسجل ومجهول ايضااا 


* انتي فاكره انو رحيم السبب وانو جرح قلبك للمره التانيه تبقا هبله لو فكرتي ثانيه انو رحيم جوزك ممكن يخونك واه رحيم ملهوش علاقه بقتل اخوكي ولا ابوكي.....متسمعيش كلام اللي جتلك الصبح ولا تسمعي كلام رحيم غير لما تواجهه بالحقيقه مش يمكن في مؤمره ضدك واللي هيساعدك هو جوزك وبعدان جوزك لما قال الجمله اللي انتي سمعتيه محددش اسمك ولا اسم تارا مش يمكن تارا... او تارا بتعمل عليكي مقلب سخيف كعدتتها دوري وهتلاقي معايا حق في كلمه بقولهااا 


رساله من فاعل خير 


انظرت الي رحيم والي تارا التي كانت تقرأ محتوي الرساله التي جاءت للتو في بالطبع رحيم لم يقل ولا زكر اسمه حقااا وعن اي مؤمره يتحدث....!؟ 


اما تارا فتحت محتوي رسائلتها والتي جاءت له من رقم مجهول وغير متسجل 


* انتي فاكره هتقدري تهربي بعاميلك.... في كل مره بتقتلي فيهااا حد بيكون مصورك صوره وصوت......ولو فضلتي فللي انتي بتعمليه دااا فتقتلي اغلا واقرب شخص ليكي واه متنسيش تنقلي عدلي من المعمل """"" عشان لو حد عارف اسم المعمل وعرف انك مخبيه عمك رحيم مش هيسكت ولو مش مصدقني اني كان في حد بيصورك صوت وصوره هبعتلك الفيديوهات بكره 


Enjoy 


ارفعت عيونه بصدمه تجاه نورمان والي رحيم فكيف يعرف انها تقتل وساجنه عدلي بالعمل كيف عرف توترت بعض الشئ وكيف ولما تقتل اغلا شخص بحياته فهي نورمان ورحيم فقط.... كيف يعرف وكيف يصورها بهذا ايضاااا 


اما نورمان جاءت لها رساله من مجهول وغير متسجل ايضااا 

* لو كنتي فاكره انك كدا بتتنتقمي من موت اختك فاااحب اقولك غلطانه نور مقتلتش كارماا.... في سر في الماضي متعلق بااااختك.... وانتي لازم تتدوري والدليل ان نور مقتلتش كااارما هتلاقي في العنوان داا


شارع............. 


شوفي واسائلي ايه اللي متعلق بالماضي واللي حصل زمان وهتلاقي كل الاجوابه ع اسئلتك اهم حاجه تفوقي قبل فوات الاوان وتفوقي من الانتقام من اللي انتي فيا....


فااعل خيررر 


اصتدمت فكيف لها ان يعرف انها تنتقم من نور....... انظرت الي تارا بصدمه التي كانت تنظر لها والي رحيم 


اما خالد التي يجلس بجانبها جاءت له رساله في نفس الوقت 

* فوق مراتك وخليك جااانبها اليومان دول مهما بتتصرف وهتتصرف الايام دي فخليك جااانبها مراتك في خطررر 


فاعل خيررر 


اصتتدم كليااا وينظر الي نورمان بخوف شديد فهو يحبه رغم تصرفاتها الطائشه ولا يحب ان يصيب لها مكروه ابدااا 


اما اسر التي جاءت رساله في نفس الوقت وجد رقم غير متسجل وهويتها مجهوله اخذ يقرأ محتوي الرساله 

* انت فاكر انو مراتك زهره اتلعبت بيك بس لاسف دي كانت ضاحيه كانت عروسه حد بيحركها من بعيد.... التصرفات اللي شوفتها دي مش تصرفاتها.... دي تصرفات حد بيلعب من وراها ولما زهقوا منهااا قراروا يرحوا عند مراتك التانيه ديمااا.... الناس دي بتحاول توصل لديما بااااي شكل عشان يحركوا فيا زي ما هم عاوزين بس زهره زمان كانت شخصيته ضعيفه بس رجعت لاقوي بس لاسف مش هتكمل كتير لانوا وجودها خطر عليهم..... خلي بالك من ديمااا عشان اقرب حد ليهااا اللي شوفتوا قبل كدا اللي كنت بتكلم في التليفون مع شخص مجهول واهو شخص دا هيوصلهااا ليهم وهتعيد الماضي من جديد يااااسر 


فاعل خير 


انظر الي تلك المحتوي الغريب فكيف عرف بما حصل بماضي ويتعلق بيا وكيف يعرف هذه المعلومات كأنه احد يراقبها بهذا المنزل الملئ بالاسرار 


اما ديما وجدت رساله من مجهول ايضااا وغير متسجل وجدتت محتوي الرساله 

* ابعدي عن اخوكي اللي كنتي بتكلمي في التليفون الصبح...... ولازم تقولوا لجوزك انك كنتي بتكلمي اخوكي عشان شك انك كنتي بتكلمي حد وهيفضل هو عادي يعرف انك كنتي بتكلمه.... لكن خلي بالك من الشخص اللي بيكلمك عشان هيدخلك في مؤمره كبيره وصعب انك تخرجي منهااا في ناااس عاوزه توصلك وبيحاولوا يكلموكي عشان يسهل عليهم انهم يخدوكي وتقوعي في اللعبه عشان يعرفوا اخبارك واكبر مثلا ع كلامي هي زهره 


انا عارف انك مفهمتش حاجه بس مع الايام هتفهمي كل حاجه بس ابعدي عن اخوواكي لان اللي بيكلمك مش اخواكي.... اخواكي مات ياااديمااا 


فاعل خير 


بالطبع لها ان يكذب او يلقي نكته سخيفه عليهااا لا بالطبع شقيقها لايزال ع قيد الحياه مين الذي تتكلم معه في الصباح لا بالطبع انه يكذب ولكن يجب ان تتأكد قلبه اولا التي مازال قلقا ع شقيقها 


اما زهره تقرأ محتوي الرساله من شخص مجهول 

* انتي فاكره انك بتعملي الصح انتي برجوعك دااا حطتتي نفسك فالخطر اكبررر والرجاله مش هيسبوكي في حالك لانك كدا كدا انتي ميته احسلك اقولوا لاسر كل حاجه اه مش هيصدق بسهوله لكن مع الايام هيصدق مش احسن انك تموتي ومقولتش لاسر حاجه 


فاعل خير 


تثقلت انفاسها وظلت تحاول ان تتنفس بصعوبه وهي تنظر الي اسر التي ينظر لها والي ديمااا فهو محق بالطبع فهي قد اراكت انها في خطر ولكن لا يهم ابدااا الاهم ان تقول لاسر كل شئ وان تكشف اسرار وتكشف الستائر التي كانت تخبي الحقيقه 


اما عادل فهو جاء ظرف بمكتبه كان يتناول ولكن اولا ان يفتح وبعد هذا ان يتناول افتح الظرف لكنه اقرأ الورقه التي اطلعها بسرعه 


* انا عارف انك حزين ع اخوك عدلي وعارف انك مدايق من اللي بيحصل في البيت بس كل حاجه هتتعدل بالنسبه للموت عدلي فعدلي عايش والصور اللي في الظرف هتثبت بكدااا والمكان فهو متعلق بالماضي 


فااعل خير 


امسك الظرف بسرعه كبيره وهو يخرج ويتتطلع الي صور بصدمه التي كان موجود في صور هو عدلي وهو حوله احبال كثيفه تثبته ع الكرسي حتي لا يتحرق وفي فمه قطعه قماش حتي تمنع صوت ولكن بخلف الصوره مكتوب بخط واضح 


*اللي عمل كدا واحد من البيت لازم تكتشفوا بسرعه كبيره واللي هيقدر يساعدك هو اسر ورحيم غير كدا مفيش حد يساعدك وخلي المهمه بسريه عشان اللي في البيت هو المسئول عن كل دا وهو السبب في اللي هيحصل فللي جاي 


اقام بفزع ويقول بصوت عالي يملئه الخوف من محتوي الرساله وع شقيقه التي مازال ع قيد الحياه 


=رحيم..... رحيم.... اسر 


انظر لها بصدمه لا يتوقع ابد ان تتدخل هذا البيت او حتي ترجع لهااا فهي شرخت قلبه بفعلتها التي كانت بالماضي فهي خدعته وذلت وكسرت قلبه... السؤال الذي يدور بعقله لما ترجع لهاا حتي تؤلمه من الماضي مثل المره اخري يتزكر خدعها واوهمته انه تعشقه وهو بالفعل صدق اكاذبيها واحبها بلا عشقه لكنها اخذت منه كل شئ حتي قلبه التي مازال يؤلمه بشده بفعلته فهو اخطاء ان صدق هذه المحتاله التي كانت تعشقه او تمثل انه تعشقه عقله مازال يصرخ بكرهه لهااا وانه لا تستحق وتستحق الجحيم وتسحق القسوه وسوف يراءها بعد ايام واقسم انه سوف تتدفع ثمن فعلتهااا قطع خيوط افكاره فزع عادل التي تقدم لهاااا وقال لها بعصبيه شديده 


= يابجحتك جايه تعملي ايه هنااا 


ابتسمت ببرود وهي تصوب نظرته نحو اسر تراقبه بشتياق بااالغ فهي حقا اشتقت لها وتريد ان تجري وتعانقه الان ولكن لا تستطيع فهي تعرف ان كنان يكرهه الان وسوف يفعل شئ يندمه ع افعاله اطلقت تنهيده قويه تحمل الكثير من معأنتها وهي بعيده وهي تصوب انظاره نحو التي مازال يقف امامه ينظر لها بسخريه وعصبيه ابتسمت ببرود لها وتقول بسخريه 


= جرا ايه ياعمي... دا بدل متقول ادخلي يااابنتي نورتي يااابنتي... وحشتيناا... بس تصدق انت اكتر وحشتني ختمت اخر جملتها وهي تنظر لاسر التي مازال ينظر لهااا 


اما عادل فااادرك جملته تلك واشدت الغضب في عروقه وهو مازال يتحدث بنفس العصبيه 


_ جايه ليه يااازهره 


زهره ابتسمت بسخريه وهي تقول ببرود وهي تنظر الي عادل 

= جاي بيت جوزي ياااعمي 


عادل اظلمت عيونه بشده وهي يتزكر ايام تعب ابنه اسر فهو يكرهه تلك الفتاه التي جعلت ايامه جحيم واهمته بحبهاا كانت سيرد عليها لكنه قطع صوت تصفيق ينظر الي مصدر الصوت بحيره واااستغراب وينظر الي اسر التي كان يصفق ويضحك بسخريه 


_ جوزك..... قديمه اوي يااامدام زهره.... دا احنا عشره وكل واحد يعرف التاني جايه لييييه.... اختم جملته وهو يقترب منه بعد انا اصبح بمقابل وجهه بمسافه طويله وليست قصيره ايضااا.... اما هي تاهت في نبره صوته التي مازالت تشتاق له فهي تعشقه حتي نبرته التي كانت تهتف بدلال والحنان والامان ايضااا يكفي انها تتتطلع اليه الان كانت في الماضي تتمنا ان تنظر وجهه لوجهه وتتحدث معه ولكن تعرف ان الايام المقابله لا تبشر بالخير ايضااا فهو لا يغفر لهااا ابدااا ولكن يجب ان يعرف الحقيقه التي مازال لا يعرفه بعد تعرف ان الحقيقه صعبه عليه ولكن يجب ان تبحث عن دليل يدل ع تأكيد وصياغه حديثه فهي التي ستقوله ليس سهلا ابدا عليه قطع احبال افكاره صوته التي يملاؤه الغضب والسخريه معاا 


= ايه لدرجه دي سؤالي صعب...... تستهلي تفتكري في كل داا... ولا بتحاولي تتدوري ع كدبه تتداري بيها جيتك هنااا 


تتطلع له وتنظر الي علامات الغضب والسخريه التي مازالوا ع وجهه تحدثت ببرود وسخريه ايضاا 


= هو اي وحده تيجي بيت جوزها يقولوا جايه لييه...!؟ 


اضحك بشده ع حديثه وهي تتطلع اليه بحيره واااستغراب فهي لا القت له سخافه اي شئ مضحك يدل ع ضحكه هذااا تملكه الغضب ايضااا وتراقب ضحكاته التي مازالت مسمتمره 


= ممكن افهم بتتضحك ع ايه انا مقولتش نكته عشان تتضحك انا مراتك متنساااش دااا 


اوقف ضحكاته ونظر لها بسخريه وغضب اي شخص ينظر لها لا يقول انه كان يضحك منذ قليل هتف بنبره غضب وسخريه 


= مراتي..... مرات مين بالظبط نظر حوله وهو يوجهه حديثه الي رحيم التي مازال يستمع لهم بتركيز شديد 


= بس رحيم متجوز نور وتارا.... ولا قصدك علي خالد... ختم اخر جملته الي خالد التي مازال ينظر لهم ع الاقل يفهم شئ عن سبب مجئها الي هنااا 


= بس خالد كبير ومتجوز نورمان.... هم دول اللي في البيت ولا يكونش قصدك ع عمي عادل.... عمي عادل مراته متوفيااا بس ينفع معه فلوس كتير وينفعك صح ختم اخر جملته تحمله الغضب والسخريه ايضااا 


تتجمعت العيون بحوليه وشئ خبيث يدور في رااسه وعزمت ان تنفذه 


= اسر انا مراتك انت وبحبك انت صدقني 


رفع احدي اصابعه بغضب وينظر لها بتحذير ايضا 

= اسمي اسر بيه فاكره نفسك مين عشان تقولي اسر.... ومراتي قصدك ع ديمااا... ختم اخر جملته وهي يتجه الي ديما التي تتتابع الموقف والتي كانت تجلس ع الكرسي منذ مجئها لا تحركت انشاااا واحد حتي وتشاهد افعاله ولكنه اسر اتجه اليها واوقفها واصبح قريب منها واضع يديه نحو خصرها بتملك شديد واصبح قريب منه واقترب من تلك الواقفه التي تبتعد عيونه عنهم عن قد الامكان وتمسك حقيبتها التي كانت تحمله بغضب واااضحااا منذ ان نظرت الي تقربهم 


بينما اكمل اسر ومازال الغضب يملكونه ايضااا 

= مفيش غير واحده بس اللي مراتي وهي ديمااا وافتخر اني بقول قدام الكل انه مراتي....اختم اخر حديثه وهو ينظر الي تلك كانت تحترق من داااخله اما ديما كانت تنظر الي اسر بتوهان حقااا وتبتسم وقلبه التي كان يدق كالطبول بسبب حديثه ونبرته المتملكه فهي لو كان لديه اجنحه كانت تلحق في السماء وتغني من شده سعادته افاقت من شرودهااا ع حديث اسر التي كان مازال يملكه الغضب ايضااا 


= اما انتي فااانتي بنت مجرد جيت من الشارع وهندمها ع اليوم اللي جات فيا.... اختم جملتهااا وهو يحمل الحقيبه الثقيله التي كانت بجانبه واسقطه في الخارج باااهمال وغضب بينما ادخل البيت وذهب ايضااا وامسك يديه بغضب شديد كانت تصراخ من شده الالم وتحاول وبشده الطريق ان تصرخ بحبهااا ع الاقل يتركها لكنه لو تحدثت عنه حبه فكل مره... في كل مره يزيد قبضته القويه ع يديه ممما كانت تصراخ من شده الالم عمه ورحيم وخالد يحاولون ان يتحدثه معه ع الاقل يتركها لكنه لا يبالي بصراختها تلك ولا حديثهم اوصل الي عتبه البيت وااابعدتها عنه بنفور شديد واشمزاز ايضااا كانت لو لمسته تلك كانت وباء يحمله كانت سوف تسقط ولكن قدميهاا ساااعدها ع الوقوف وانها تقف بثبات 


اسر بغضب شديد عيونه التي كان يشتعلون من الغضب ويتحدث الي الحارس التي مازال يقف بجانبه 


= انت دخلتها ليييه هااا من سمحلك انك تتدخلها 


الحارس بااارتعاش شديد وخوف 

= ولله يابيه هي اللي قالت انها كلمتك قبل متتدخل وانك سمحت انها تتدخل وقالتلي اقولك عشان تتدخليهاا.... ختم جملته بااارتعاش اما هو كان ينظر لهااا باااشمئزاز وغضب بينما اكمل حديثه مازال نظراته تحواطهه 


= هتوقع ايه من وحده كدااابه زيك.... و... اقطع جملته بالصحافه التي جاءت للتو وتحوطهم وكل شخص يسأله ولكن الحراااس تجمعوااا واقفلوا البوابه عليهم وادخلوا اسر ورحيم وخالد وعادل وزهره التي ابتسمت بخبث وتبكي بتمثيل شديده 


شخص 1 يعمل كحقوق النساء والتي جاءت مع الصحافه للتو يسأل اسر التي مصدوم من طلب منهم ان يتجمعوااا امام بيتهم 


= لدرجه دي مفيش انسانيه عندك خاالص لدرجه انك مش عاوز تستقبل مراتك وبتقولها قدام مراتك التانيه اللي ضرتهااا ان مراتك مفيش انسانيه خااالص 


قطعه سوال من صحفي 


= قولنا ياااستاذ اسر جتلنا معلومات انك اللي اتجوزته هي صديقه طفولتك انتي حبيت صديقه طفولتك الاول ولا مراتك 


قطعه سؤال صحفي اخر 


= ياتري هي اللي طلبت منك انك تتطلقهااا ولا انت اللي خدت القرار دا من نفسك 


قطعه سؤال صحفي اخر 

= اللي وضحالنا يااستاذ اسر انو حضرتك مش بتحب ولا واحده انت بتتسلي مش اكتر وتصرفاتك ب...ا.... اقطعه صفعه من اسر ويمسك قميصه من خلال البوابه وانهال عليه اللكمات ولكن حمله خالد ورحيم اسر وذهبوا بيها الي الداخل.... اما تبتسم بخبث وتنظر الي الصحفين وهي تمتم بصوت منخفض للغايه 


= يبقا تكه وكلوا هيبقا تمام 


في الداخل 


اصرخ بيها رحيم بعصبيه وغضب وهي بنظر الي حاله صديقه 

= ايه اللي انت بتعملوا دا انت اتجننت ياااسر 


اصرخ اسر بعصبيه ولا يبالي بشي امامه 

= انت مش شايف هو قال ايه... كان المفروض عاوز القتل بس انا مش هفوض الفرصه دي.... ختم جملته وكان يغادر ولكنه امسكته يد حديديه وقويه للغايه 


خالد بعصبيه شديده 


= ممكن تهدي يااامتخلف قتل ايه اللي بتكلم عنوو.... انت بتفكر هو قال.... ومفكرتش مين اللي اتصل بالصحافه وحقوق المراءه 


اسر نظر لهااا فا بالطبع لا يفكر بهذا ابدااا اغضبه اعماه من حديث تلك الصحافه ولا يري شئ اخر سوي غضبه.... نظر له خالد ونظر الي صدمته تلك بينما اكمل بهدوء 


اسر انت لازم تفكر كويس دلوقتي الصحافه تحت وجتلهم الخبر اللي الغريب بقاااا مين اللي بعتلهم انهم يجي وجم ازي وبيكلموا بكل ثقه كدا اكيد دليل يثبت بدااا 


بينما اكمل رحيم التي كان يتحدث ببرود وخوفا ع اخيه 


= مش مهم اي حاجه دلوقتي المهم انو سمعه اسر بقيت في الارض وحقوق المراءه هتقلب الدنيا هي والصحافه والمناقصه اللي دخله ممكن في ناس كتير هتلاغيه وهتنسحب هم دلوقتي واخدين عنك فكره انك انت ظااالمها وحقوق المراءه مش هيسكت عن دااا ابدااا فاانت لازم يااسر تجيبهااا وتجيب زهره وتفهم الكل انو دا خلاف عادي بينك وبينها لحد متثبت حقيقتها وتتطلقها 


اسر هتف بعصبيه لم يكن يتخيل انها ستعيش معه تحت سقف واحد مره اخري 


= لا لا لا انتو بتهزروا صح انا ممكن اقابل اي حاجه ماعدا انها تعيش معايا دا لا يمكن اقابلوا ابدااا دي وحده كدااابه وطامعه انا اللي باااايدي اقول انا دا خلاف واقابل انها تعيش في البيت انا بكرهه الانسانه دي بكرههه 


رحيم بنفاذ صبر فهو يعرف صديقه اكثر من اي شئ ولكن يجب ان يقبل بيها 


= وانت لازم تقبل بدااا عشان مفيش حل تاني. 


اسر ينظر الي رحيم بشده وشئ قد خطر في باله ايضا ابتسم بشر... اما رحيم نظر الي تلك الابتسامه الخبيثه فهو يعرف صديقه اكثر من اي شئ يريد ان يعرف بما يدور في عقله الان قطع احبال افكاره صوت اسر وهو يقول بنبره خبيثه وشر ايضا 


= خليه تيجي دا حتي تشرف.... وشكلنا الايام دا هنتسلي كتير... غادر من امامهم وامام عيون زهره التي دخلت للتو وتلك الابتسامه الخبيثه تزين وجهها ام ديما التي كانت تتابع تصرفات زوجها وصديق طفولته فاالما غير رائيه بتلك السرعه اظن ان في شئ خطير يخطر في عقله الان اما زهره تتطلعت بنظرات غير مفهومه الي ديما والتي ادراااكته نور التي كانت صامته وتتبع نظراته الغير مفهومه غادرت ديمااا ايضااا وتتجه نحو غرفه زوجها اما نور تنظر الي زهره فهي جميله وعيونه التي تشبه الارض الخضراء وبشرتها ذو الحليب تتفحصها ببدء شديد وهي تمتم بصوت منخفض 


= اكيد دي ليها حكايه لوحدها غير الحكايه اللي قالها اسر بس ياااتري ايه هي 


❈-❈-❈



في داخل الغرفه 


ادخلت ديماا الي الغرفه وهي تنظر الي اسر التي كان يجلس ع الكنبه ويأكل تفاحه بتسلي نظره لها نظره غير مفهومه فلما يتصرف هكذا كان بالاسفل كان غاضب وبشده ولكن لما تغير حاله فجأه اقتربت منه واجلست بجانبه اما هو لا ينظر لها ابدأ كأانها يتجاهله 


ديما تنظر لها وتقول بنبره مقلقه 

= اسر انت كويس 


اسر وهو مازال يأكل ويقول بنبره ببرود 

= ما انا كويس اهو شايفني بشد في شعري 


ديما وقد طفح بيها الكيل فمعاملته قلت بكثير منذ ليله زواجهم المشئومه نعم فهي مشئومه بالنسبه لها بعد ان اصتتدمت بااسر يكون زوجها فهي لا تعرف ابداا اجبرها والداها ع شخص لا تعرفه ابدا ولا حتي تعرف اسمه قال لها قبل يومان عن حفل زفافه فهي ابتعدتت عن اسر منذ فتره فهي تقربت منه وهو مازال يعامله كصديقته فهو تحبه حبأ كثيرا لا تعرف كيف تتعامل معه يجب ان تصرخ لهااا وتقول تحبه بلا تعشقه منذ ان كانت صغيره فهي ابتعدت عنه حتي لا تؤلم قلبه مره اخري وابتعدتت لما ادراكت بزواجهه للمره الثانيه..... ومنذ ان علمت زواجهها فهي تبكي ولا تأكل ابدا ولما ادراكت انه اسر حبيبها وصديقه قلبه رقص كالطبول وافرحت بشده لكنه احست بخيبه امل منذ ان ادخلت غرفته وقال لها بااان لا يتوقع منها ابدااا قال انه تزوج بيها بسبب عمه لا اكثر من ذلك وابتعد عنه فورااا كأنه فعلت شئ كبيرا له فهي منذ ان سمعت حديثه تلك اصتدمت كأنه دلو من الماء البارد انزل الي جسده فهي كانت تتوقع غير هذا بالمره كانت تتوقع ان يعامله كزوجته او حتي صديقته فهي تخيلت كثيرا منذ ان ادراكت في حفل زفافه انه هو حبيبها التي تزوجها ولكن قد غاب املها مره اخري تريد ان تصرخ بوجهه ولكن تجمعت دموع نحو عيونه تحاول منعها بقوه ولكن لا تستطيع فاااانفجرت من البكاء واخذت تتزكر معاملته البارده وتجاهله التي كان بالسابق.... اما هو كان يريد التحدث معه عن إلالامه ولكن منعه كبرياء ومنعه ايضا تزكره التي كانت شخص تتكلم معه منذ الصبح فهي لما تكذب يريد ان يعانقه فهو يريدها بقوه ويريد حديثها ولكن قطع احبال افكاره صوت بكاءها التي إلمه بشده فهو قلبه يؤلمه لما يراءه تبكي عنف نفسه وعن تصرفاته اضع يده ع احدي كتافهه ويحاول ان يتحدث معه بحنان لكنه يزادد نحابها ايضااا لا يعلم بما يفعله الان حتي يهدئه ولكن عانقه لا يعرف لما وكيف ولكنه يريد ان يعانقه بقوه شديده اما هي عانقته بقوه وتقول بصوت باااكي واضح 


= انا ولله..... معملمتش حاجه انا عرفت من يومان قبل الفرح بجوازي من شخص مجهول..... رفضتت كتير اووي.... بس بابا ضربني.... وحبسني في البيت..... لحد ما لقيت نفسي بجوازك غصب.... ولما عرفت في ليله الفرح انك انت فرحت جدااا اني حتي ع الاقل واستنيت لما نروح البيت افهمك لكن انت...... زاددد نحابها اكثر اضع يديه ع شعرها بحنان ومازال يعانقه بقوه.... بينما اكملت بصوت باااكي.... لكن انت قولت مكنتش اتوقع منك كدااا وانك متجوزني غصب كأنك عارف انك متجوازني بس انا ولله معرفش لو انت عارف قبلها ليه مقولتليش كنت قولت لبابا او كنت رفضت او كنت حتي طلبت المساعده من عمي عادل.... انا ولله معرفش بجوازي منك ولله معرفش..... لم نفسه وع افعاله فهو كان يفكر انه كانت تعرف وتخدعه تلك الفتره لكنه لم نفسه بقوه بسبب تسرعه هذااا فهي بالنهايه صديقته ويعرف كل شئ عنها ظلوا عانقه لا يعرف مدتته حتي احممت بشده اخرج من عانقه وقال لها بااسف واقبل جبينها 


=اسف بس افتكرتك انك تعرفي بجوازي منك.... وانتي اصدمتتي بليله الفرح بيا وانا اصتدمت بيكي يومهااا في يوم الفرح بالظبط 


ابتسمت ع مامعاملته تلك ولكن قالت بطفوله وتربع يديه 

= لا زعلانه 


اضحك ع هذه الطفله التي لما تتغير دوما 

= الجميل عاوز ايه عشان يتصالح 


اضحكت بشده فهو يعرفه اكثر من اي شئ 

= شوكلاتت كتير اووي 


ابتسم له وهز رااسه بنعم كان يخرج ويحضر بما تريد لكنه اوقف بنهايه الغرفه كان يريد ان يسأله بالمكالمه التي كانت بالصبح لكنه حتي لا يجرح مشاااعره اكثر فااااخرج وفي وقت اخر سوف يسأله لاحقااا 


❈-❈-❈


اما نور كانت تجلس بالغرفه التي مياده جهزتها لها في الصباح بناء ع اومراها وهي تتزكر اتعس لحظه بحياتها وتكتشف خيااانتها 


Flash Back 


منذ عرفت بخبر والداها وهي صااامته ورحيم يهتم بيها ولكن انزلت حتي تتحدث معه تريد ان تعانقه وتتحدث فهو الان تريده وبشده ولكن تبحث بعيونه ولم تجده وجدتت ظل بجناح تارا وصوت رحيم بعصبيه 


احبها.... احبهاا ايه.... دي مجرد وسيله مش اكتررر انا اتجوزتها بس عشان خاطر اثبت لهاا حاجه ومع الايام هتعرف انا اتجوزتها ليييه 


غادرت حتي هو خذلهااا وقررر ينتقم منها بااابشع الطرق لما هي بالتحديد تخسر كل شئ بحياتها واحد تلو الاخر مره والداتها ومره اخري شيقيقها ومره والداها ومره حبيبها فهي اكتفت بهذا القدر وقررت ان تنتقم من حبيبها التي تسبب بمقتله تلك 


end flash back 


افاقت ع صوت دقات من الباب 


امسحت دموعه بسرعه واطلقت تنهيده قويه تحمل الكثير والكثير من إلامها وتحدثت بنبره قويه خاليه من المشاعر 


= ادخل 


ادخلت التي تتدعي مياده وقالت لها 

= العشا جاهز ياااهانم الكل متجمعين مستنين حضرتك 


اهزت راسه وتحدثت لها بنبره امر تحملها الجديه 

= جايه وراااكي.... غادرت بالفعل.... اما هي انزلت الي الاسفل واجلست بجانب عمه ممما اشتعل غيظاااا منه رحيم وعلي تصرفاته غير مفهومه اما تارا تبتسم بسعاده وبجانبه نورمان.... اما نورمان فترمق نور بنظرات غيظ ونفور كالعاده اما زهره تتطلع الي ديما بنظرات غير مفهومه...... حتي اكلوااا الجميع ولكن صوت رسائلهم في نفس الوقت رحيم ينظر الي الجميع بحيره فلما جاء للجميع رساله وبنفس الوقت انظر رحيم الي محتوي الرساله التي كانت من مجهول وغير متسجل 


* انت بدور ع قتل السكرتيرات اللي بتجيلك.... اوعي تفتكر انها حادثه لااا دي قتل وحد قريب منك في البيت وهو السبب.... وفي حد قريب منك وبيدري ع جريمواا وهم السبب في قتل ابن عمك ..... دور وهتلاقي كل السكرتيرات اللي كانوا بيشتغلوا عندك اتقتلوا بس مش حادثه لانها مش ممكن تكون 13 واحده ماتت في حادثه دا من مستحيل دور وهتلاقي اللي يساعدك.... ودور وهتلاقي معايا حق في كل كلمه 


رساله من فاعل الخير 


اتصدم كليااا وهو ينظر الي الجميع التي يقراءون رساله وهو يتممم بصوت منخفض 


= حد من البيت له علاقه بحد السكرتيرات طب ازي 


اما نور جاءت له رساله في الوقت نفسه فتحت هاتفه وجدتت انه رقم غير متسجل ومجهول ايضااا 


* انتي فاكره انو رحيم السبب وانو جرح قلبك للمره التانيه تبقا هبله لو فكرتي ثانيه انو رحيم جوزك ممكن يخونك واه رحيم ملهوش علاقه بقتل اخوكي ولا ابوكي.....متسمعيش كلام اللي جتلك الصبح ولا تسمعي كلام رحيم غير لما تواجهه بالحقيقه مش يمكن في مؤمره ضدك واللي هيساعدك هو جوزك وبعدان جوزك لما قال الجمله اللي انتي سمعتيه محددش اسمك ولا اسم تارا مش يمكن تارا... او تارا بتعمل عليكي مقلب سخيف كعدتتها دوري وهتلاقي معايا حق في كلمه بقولهااا 


رساله من فاعل خير 


انظرت الي رحيم والي تارا التي كانت تقرأ محتوي الرساله التي جاءت للتو في بالطبع رحيم لم يقل ولا زكر اسمه حقااا وعن اي مؤمره يتحدث....!؟ 


اما تارا فتحت محتوي رسائلتها والتي جاءت له من رقم مجهول وغير متسجل 


* انتي فاكره هتقدري تهربي بعاميلك.... في كل مره بتقتلي فيهااا حد بيكون مصورك صوره وصوت......ولو فضلتي فللي انتي بتعمليه دااا فتقتلي اغلا واقرب شخص ليكي واه متنسيش تنقلي عدلي من المعمل """"" عشان لو حد عارف اسم المعمل وعرف انك مخبيه عمك رحيم مش هيسكت ولو مش مصدقني اني كان في حد بيصورك صوت وصوره هبعتلك الفيديوهات بكره 


Enjoy 


ارفعت عيونه بصدمه تجاه نورمان والي رحيم فكيف يعرف انها تقتل وساجنه عدلي بالعمل كيف عرف توترت بعض الشئ وكيف ولما تقتل اغلا شخص بحياته فهي نورمان ورحيم فقط.... كيف يعرف وكيف يصورها بهذا ايضاااا 


اما نورمان جاءت لها رساله من مجهول وغير متسجل ايضااا 

* لو كنتي فاكره انك كدا بتتنتقمي من موت اختك فاااحب اقولك غلطانه نور مقتلتش كارماا.... في سر في الماضي متعلق بااااختك.... وانتي لازم تتدوري والدليل ان نور مقتلتش كااارما هتلاقي في العنوان داا


شارع............. 


شوفي واسائلي ايه اللي متعلق بالماضي واللي حصل زمان وهتلاقي كل الاجوابه ع اسئلتك اهم حاجه تفوقي قبل فوات الاوان وتفوقي من الانتقام من اللي انتي فيا....


فااعل خيررر 


اصتدمت فكيف لها ان يعرف انها تنتقم من نور....... انظرت الي تارا بصدمه التي كانت تنظر لها والي رحيم 


اما خالد التي يجلس بجانبها جاءت له رساله في نفس الوقت 

* فوق مراتك وخليك جااانبها اليومان دول مهما بتتصرف وهتتصرف الايام دي فخليك جااانبها مراتك في خطررر 


فاعل خيررر 


اصتتدم كليااا وينظر الي نورمان بخوف شديد فهو يحبه رغم تصرفاتها الطائشه ولا يحب ان يصيب لها مكروه ابدااا 


اما اسر التي جاءت رساله في نفس الوقت وجد رقم غير متسجل وهويتها مجهوله اخذ يقرأ محتوي الرساله 

* انت فاكر انو مراتك زهره اتلعبت بيك بس لاسف دي كانت ضاحيه كانت عروسه حد بيحركها من بعيد.... التصرفات اللي شوفتها دي مش تصرفاتها.... دي تصرفات حد بيلعب من وراها ولما زهقوا منهااا قراروا يرحوا عند مراتك التانيه ديمااا.... الناس دي بتحاول توصل لديما بااااي شكل عشان يحركوا فيا زي ما هم عاوزين بس زهره زمان كانت شخصيته ضعيفه بس رجعت لاقوي بس لاسف مش هتكمل كتير لانوا وجودها خطر عليهم..... خلي بالك من ديمااا عشان اقرب حد ليهااا اللي شوفتوا قبل كدا اللي كنت بتكلم في التليفون مع شخص مجهول واهو شخص دا هيوصلهااا ليهم وهتعيد الماضي من جديد يااااسر 


فاعل خير 


انظر الي تلك المحتوي الغريب فكيف عرف بما حصل بماضي ويتعلق بيا وكيف يعرف هذه المعلومات كأنه احد يراقبها بهذا المنزل الملئ بالاسرار 


اما ديما وجدت رساله من مجهول ايضااا وغير متسجل وجدتت محتوي الرساله 

* ابعدي عن اخوكي اللي كنتي بتكلمي في التليفون الصبح...... ولازم تقولوا لجوزك انك كنتي بتكلمي اخوكي عشان شك انك كنتي بتكلمي حد وهيفضل هو عادي يعرف انك كنتي بتكلمه.... لكن خلي بالك من الشخص اللي بيكلمك عشان هيدخلك في مؤمره كبيره وصعب انك تخرجي منهااا في ناااس عاوزه توصلك وبيحاولوا يكلموكي عشان يسهل عليهم انهم يخدوكي وتقوعي في اللعبه عشان يعرفوا اخبارك واكبر مثلا ع كلامي هي زهره 


انا عارف انك مفهمتش حاجه بس مع الايام هتفهمي كل حاجه بس ابعدي عن اخوواكي لان اللي بيكلمك مش اخواكي.... اخواكي مات ياااديمااا 


فاعل خير 


بالطبع لها ان يكذب او يلقي نكته سخيفه عليهااا لا بالطبع شقيقها لايزال ع قيد الحياه مين الذي تتكلم معه في الصباح لا بالطبع انه يكذب ولكن يجب ان تتأكد قلبه اولا التي مازال قلقا ع شقيقها 


اما زهره تقرأ محتوي الرساله من شخص مجهول 

* انتي فاكره انك بتعملي الصح انتي برجوعك دااا حطتتي نفسك فالخطر اكبررر والرجاله مش هيسبوكي في حالك لانك كدا كدا انتي ميته احسلك اقولوا لاسر كل حاجه اه مش هيصدق بسهوله لكن مع الايام هيصدق مش احسن انك تموتي ومقولتش لاسر حاجه 


فاعل خير 


تثقلت انفاسها وظلت تحاول ان تتنفس بصعوبه وهي تنظر الي اسر التي ينظر لها والي ديمااا فهو محق بالطبع فهي قد اراكت انها في خطر ولكن لا يهم ابدااا الاهم ان تقول لاسر كل شئ وان تكشف اسرار وتكشف الستائر التي كانت تخبي الحقيقه 


اما عادل فهو جاء ظرف بمكتبه كان يتناول ولكن اولا ان يفتح وبعد هذا ان يتناول افتح الظرف لكنه اقرأ الورقه التي اطلعها بسرعه 


* انا عارف انك حزين ع اخوك عدلي وعارف انك مدايق من اللي بيحصل في البيت بس كل حاجه هتتعدل بالنسبه للموت عدلي فعدلي عايش والصور اللي في الظرف هتثبت بكدااا والمكان فهو متعلق بالماضي 


فااعل خير 


امسك الظرف بسرعه كبيره وهو يخرج ويتتطلع الي صور بصدمه التي كان موجود في صور هو عدلي وهو حوله احبال كثيفه تثبته ع الكرسي حتي لا يتحرق وفي فمه قطعه قماش حتي تمنع صوت ولكن بخلف الصوره مكتوب بخط واضح 


*اللي عمل كدا واحد من البيت لازم تكتشفوا بسرعه كبيره واللي هيقدر يساعدك هو اسر ورحيم غير كدا مفيش حد يساعدك وخلي المهمه بسريه عشان اللي في البيت هو المسئول عن كل دا وهو السبب في اللي هيحصل فللي جاي 


اقام بفزع ويقول بصوت عالي يملئه الخوف من محتوي الرساله وعلي شقيقه التي مازال ع قيد الحياه 


=رحيم..... رحيم.... اسر 


يتبع