رواية جديدة مقيد بعشقها لسحر خالد - الفصل 13
قراءة رواية مقيد بعشقها كاملةتنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مقيد بعشقها
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة سحر خالد
الفصل الثاني عشر
.. اسبوع قد مر .. على ابطالنا لم يحدث فيه اي شيء بعد تلك الليله التي وقف فيها ادم امام ندى وحكى لها كل ما حدث في الماضي ...
لترمي هي بكلماتها في وجهه وبعد ان كان طائر في سماء احلامه وهو يعتقد ان عندما تسمع هذا الكلام سوف تعود اليه ويعود كل شيء مثل ما كان ...
ولكن احلامه قد وقعت من اعلى السماء لتتكسر ارضا بعد ما القت ندى في وجهه كلماتها وانها من المستحيل ان تعود اليه حتى لو اتت امه ذات نفسها .. واخبرتها ان ادم ليس له ذنب حتى لو مهما فعل لن تعود اليه فعودتها لادم لن ترجع لها ايامها وسنواتها التي مضت في الحزن لن ترجع لها احساسها التي شعرت ..
ولن ترجع لها ما فقد لن ترجع لها او لابنتها سعادته لن تغير نظرات الحزن التي تراها في عيون ابنتها عندما ترى اطفال مع ابائهم وهي ليست لها اب لن يغير شيء لهذا رفض رفضا نهائي...
❈-❈-❈
###
فلاش باك..
رفعت ندى عيونها بغضب وهي تنظر لادم وترى هذه اللهفه والفرحه في عيونه لتقول بقسوه ....
وبعدين وبعدين عايزني اعمل ايه يعني ارمي نفسي في حضنك واقول لك معلش يا حبيبي كنت ظالمك
ادم....ندى احنا مالناش ذنب وسلسبيل مالهاش ذنب صدقيني انا عمري ما فكرت في حياتي اني اجرح مشاعرك ازاي هاخونك ندي عشان خاطري عشان خاطر سلسبيل اديني فرصه اصلح كل حاجه واوعدك ان كل حاجه هترجع زي الاول واحسن..
صرخت فيه ندى بغضب ....ترجع هترجع بعد ايه هتعرف ترجع ال 20 سنه اللي عنده هتعرف ترجع ال 20 سنه اللي عدوا وتعيش مع بنتك من اول مااتولدت هتعرف تعيشها وتحسسها بوجود ابوها معها هتعرف تخليها ماتحسش في يوم انها يتيمه هتعرف ترجع لي اللي راح
قالت كلامها الاخير ببكاء شديد
ثم اكملت .....بسببكم بسبب الخطه اللي حطوها بسبب الحادثه اللي حصل الزمان كنت هاموت انا وبنتي عشان ينقذوني شالوا لي الرحم شوف انا خسرت قد ايه يا ادم وانت جاي تقول لي نرجع مش عايزه اشوف وشك تاني.. خليك يا ادم مش عايزاك خليك مع نفسك بشخصيتك الضعيفه
قالت كلامها ...
اما ادم قد شعر ان الارض امتدت من تحت قدميه خسر كل شيء لا بل ندي خسرت اكثر منه وتالمت اكثر منه ..
ومن فعل كل هذا.. امه امه هي من حرضت نورهان لتفعل كل هذا كيف سيعاقب امه لا يعلم..
❈-❈-❈
على الجهه الاخرى و بعد مرور اسبوع قد تعافى عاصم قليلا وقد عاد الى منزله مره اخرى وفي يوم كان يجلس معهم في غرفه الجلوس لتاتي الخادمه وهي تقول .....عاصم بيه واحد بره اسمه داغر بيقول انه عايز يقابل حضرتك ...
هنا دق قلب سلسبيل بسرعه وقد علمت ان وقت التي حدده داغر قد اتى وانه اتى يطلب يدها من خالها عاصم كما قال لها...
لا تعلم ماذا تقول او ماذا تفعل فهو بعد ما فعله وبعد ما اظهر لها انه ليس مختلف عنهم بل هو مثل عائلته تماما اصبحت لا تطيق رؤيته لم تكن تعلم انه بهذا الجنون وشر ..
ليقول عاصم خليه يدخل اوضه المكتب وانا جايه ...
قال كلامه لينظر اليهم وهو يقول..... انا هاطلع
نظرت اليه ندي باستغرب وهي تقول...... داغر ايه اللي جابه هنا هو كلمك وقال لك هو عايز ايه
هز عاصم راسه بنفي وهو يقول..... لا ما اعرفش ليه بس هاشوف ويبقى نتكلم تاني...
قال كلامه وذهب ليقابل داغر والذي وعندما دخل الى غرفه المكتب نهض داغر من على الكرسي وهو يسلم عليه ليقول عاصم..... تاخرت قوي في الزياره يا داغر ..
هز داغر راسه وهو يقول...... كنت عايز حضرتك ترتاح الاول وبعد كده يبقى اجي اطمن عليك
ابتسم عاصم له وهو يقول .....انا بخير الحمد لله مش عارف اشكرك ازاي على اللي انت عملته لولا اللي انت عملته كان زمان دلوقتي مع الاموات
داغر .....انا ما عملتش حاجه
عاصم ....ازاي ده انت انقذتني وانقذت حياتي ووصلتني للمستشفى في الوقت المناسب .
ابتسم داغر وهو يتذكر عندما كان ذاهب الى العمل بسيارته تفاجا بسياره تقف على طرف الطريق وهنالك سياره اخرى تقطع عليها الطريق ويخرج منها احد المسلحين وهو يطلق على الشخص الذي خرج من السياره الاولى ليدقق النظر قليلا ويتفاجا انه عاصم لينطلق بسيارته بسرعه ...
فهو كان بعيد عنهم قليلا اطلق هذا المسلح على عاصم رصاصه استقرت في كتفه وكاد ان يطلق عليه مره اخرى ولكنه دخل الى السياره وانطلق بها بسرعه عندما وجدت سياره داغر تاتي من بعيد
لتختفي سياره المسلحين بسرعه وتركت عاصم على الارض وكاد ان يغمض عيونه من التعب وهو يشعر بالالم الشديد
ليخرج داغر من سيارته وياتي عليه وهو يصرخ في الناس التي تجمعت حوله بان يطلبوا الاسعاف بسرعه وهنا قد علم عاصم ان من انقذه لم يكن الا داغر الذي وعندما تاخرت سياره الاسعاف حمله لياخذه بسيارته وقد سباق الرياح ليصل الى المستشفى في وقت قياسي وبعدها انقذ حياته
❈-❈-❈
استيقظ من شروده عندما قال عاصم...... ماقلتليش تشرب ايه..
ابتسم ادغر وهو يقول .....خليني اتكلم الاول وبعد كده يبقى اشرب ...
عاصم... اتفضل ..
ادغر.... بصراحه كده ومن غير كلام كتير حضرتك عارف كل حاجه عن عائلتي وطبعا انا عارف العداوه اللي بين العيلتين بس انا عارف كمان ان حضرتك رجل ذكي وتقدر تفرق بين لو الشخص كويس او لا انا لسه حابب اني اتقدم لسلسبيل.....انا اما عرضت عليها الجواز قبل ما اعرف ان هي بنت عمي كان عشان معجب بها ولسه لحد دلوقتي العرض بتاعي موجود
وعايزك تكون متاكد ان لو حصل نصيب مستحيل اخلي سلسبيل تتاذي او اجرحها في يوم هاحميها بروحي ...
نهض عاصم وهو يقول .....وانت بتفكر ان بعد اللي حصل لاختي من عائلتكم وبعد اللي ادم عملوا ده كله ممكن اوافق ان سلسبيل تدخل للعيله دي تاني انت عايزني اكرر اللي حصل لندى زمان ...
نهض داغر هو الاخر وهو يقف امامه ..... اولا كده انا هاحكي لك كل حاجه حكاها لي عمي ادم عشان يبقى فاهمين بعض في البدايه ثم بدا يحكي له كل شيء والخطط الذي حدث ليتفاجئ عاصم بتفكير امنه الشيطاني
... كيف لام ان تدبر كل هذه المكائد لابنها كيف تفرقه عن من يحب لترميه مع شخصي مثل هذه نورهان
ليقول عاصم.....طيب عايزه اسالك سؤال
قال كلامه وهو ينظر الى داغر ثم اكمل.....لو رفضت انك تتجوز سلسبيل هتعمل ايه
بص انا ممكن اكتب لك كل حاجه اخذتها من عيله الهواري كل الاملاك بتاعتكم وبما فيها القصر بتاعكم مقابل انك تبعد عن سلسبيل...
نظر داغر قليلا ثم ابتسم وهو يقول.... طيب بما انك بتتكلم عن الاملاك وكده انا عندي شويه املاك مش كتير بس الحمد لله جمعتهم من شغلي الخاص بعيد عن العائله ممكن انا ادي لك كل اللي معي مقابل اني اتجوز سلسبيل
كانت النظرات متبادله بينهم ليصمت عاصم قليلا ثم قال ........خلاص انا هاكلم ندى في الموضوع و سلسبيل وبعد كده هارد عليك ..
داغر....... اهم حاجه ان حضرتك موافق
عاصم ......موافقتي هيكون وراءها شروط كتير لازم تعملها في الاول ..
داغر....وانا مستعد انفذ اي شروط
❈-❈-❈
اما على الجهه الاخرى في الخارج كانت سلسبيل تجلس باتوتر شديد لا تعي ماذا سيحدث او ماذا تفعل فهي قد وقعت بين نارين كانت تحب داغر في الحقيقه لو كان تقدم لها بطريقه افضل لكانت بالفعل وافقت ولكن كيف توافق على من كان السبب في اذيه خالها وهددها انه سوف ياذي امير ايضا كم تشعر بالكره تجاهه الان....
ليدخل امير في هذا الوقت وهو يسالهم عن والده ساره ......عاصم في اوضه المكتب مع داغر..
امير .....ادغر مين ...
ساره ....داغر الهواري ابن عم سلسبيل...
توسعت عيون امير وهو بصرخ ......وايه اللي جابه ده وعايز ايه بعد اللي عيلته عملته مش كفايه ان ابويا تنازل عن المحضر وقال ان عيله الهواري مالهاش يد في اللي حصل له كمان بقى لهم رجل في بيتنا بيجوا و يروحوا في اي وقت....
ساره ......امير لو سمحت ماينفعش كده مهما كان هو ضيف في بيتنا...
امير بغضب.... ضيف داغر بقى ضيف فجاه كده
قال كلامه وكاد ان يدخل الى غرفه المكتب ولكن خرج داغر مع عاصم ليرحل وهو يرمي امير بنظرات لم يعرف امير ما هي هذه النظرات اهي شماته ام ابتسامه نصر ام ماذا ...
لينظر الى والده وهو...... يقول داغر ايه اللي جابه هنا ..
نظر عاصم الى امير والى سلسبيل وندى وساره
ثم قال داغر ......كان في هنا عشان يتقدم عايز يتجوز سلسبيل
نزلت هذه الكلمات على الكل مثل الصاعقه اما امير فقد كاد ان يقع كيف يريد ان يتزوج سلسبيل هل كوابيسه سوف تتحقق الان هل سوف تذهب سلسبيل لداغر وتتركه وتبتعد بعد ما اكتشف انه يعشقها و ما بينهم ليست مشاعر اخوه ابدا بل يعشقها بجنون.....
❈-❈-❈
في الاتجاه الاخر كانوا يجلسون عائله الهواري على طاوله الغداء لتنظر الحاجه امنه الى عامر وهي تقول ......
مش هتقول يا عامر اخوك ساب البيت ليه وبعدين هو ده مش بيته سايبنا نقعد احنا فيه وهو راح فين
عامر .....انتي عارفه ادم يا حاجه انا مش عارف هو مشى ليه هو دلوقتي قاعد في بيته القديم ومش عايز يشوف حد...
الحاجه امنه..... طيب نورهان راحت فين هي التانيه اختفت هي مع ادم؟!
نهض عامر وهو ينظر اليها بنظرات جعلتها ترتبك اكثر واكثر ليقول......
نورهان مش مع ادم والله ما اعرف هي فين افتكر يا حاجه يمكن قالت لكي وانتي ناسيه ما هي طول عمرها اسرارها معكي وعمرها ما بتعمل حاجه غير بامر منك.....
قال كلامه ورحل لتتفاجئ الحاجه امنه بهذا الكلام والمفاجاه الاكبر ان من قاله لم يكن الا عامر هذا الذي لم يرفع صوته على امه من قبل
تره ما هو المقصود بهذا الكلام هل اكتشف احدهم شيء عن ما حدث في الماضي ... ام ماذا...
و لو اكتشف ادم السر لماذا ادم لم يتكلم معها ويتهمها هل هذا هو عقابه لها ان يترك المنزل ...
ترى ماذا سيحدث اكثر من ذلك فهي منذ ان عادت من القسم بعد
جاء عاصم وقال ان عائله الهواري ليس لها دخل بما حدث عادت الى المنزل ولم تجد ادم فيه ولا نورهان
❈-❈-❈
في اتجاه اخر كان يجلس ادم يراجع ذكرياته لم يتضايق من رفض ندى
بعد ما عرف ماحدث لها و الم التي تشعر به وقد شعر بهذا الالم اضعاف اضعاف الان فهو لم يخسر شيء مقابل خساره ندى و بالسبب افعال امه لا يصدق انها هي السبب هي السبب ان يحرم من ابنته 20 عام هي السبب في ما حدث لندى
هي السبب ان يكون مع امراه مثل نورهان كاذبه مخادعه جعلته يعيش في وهم بانه اب لابنتها والذي لا يعلم الى الان من هو ابيها....
نعم هي مخادعه كاذبه وفوق كل هذا خائنه كم تمنى ان يجدها عادا ليبحث عنها ليتفاجا انه رحلت من المنزل لو كان وجدها لكان سوف يقتلها و بابشع طرق....
❈-❈-❈
على الجهه الاخرى من المنزل خرج بسرعه وهو يكاد يحرق الاخضر واليابس يشعر بالغضب والغيره الشديده كيف يفكر هذا الداغر
كيف يتجرا ان يتقدم لسلسبيل او يفكر فيها اصلا صعد الي سيارته ليمشي بها بسرعه رهيبه كانه يسابق الرياح وبسرعه اكبر كان قد وصل امام منزل الهواري الجديد
لـ يبتسم الذي كان ينظر من النافذه وينزل فهو كان متاكد من انه سوف ياتي اليه نزل داغر من الاعلى وهو يضع يده في جيوبه ببرود شديد يقترب منه امير الذي نزل من السياره ويمسكه من ملابسه كاد ان يلكمه ولكن امسكه ..
داغر قبل ذلك وهو يقول.......حاسب يا ابو نسب ده احنا هنبقى اقارب ازاي تفكر تمد ايدك كده
امير بغضب وجنون....... هاقتلك يا داغر هاقتلك انت ازاي جاءت لك الجراءه انك تفكر ان سلسبيل ممكن تكون لك في يوم
داغر ببروت شديد وهو ينظر الى امير بالثقه...... انا متاكد انها موافقه زي ما انا موافق وعايزها تكون لي زي ما هي عايزاني اطلع انت منها بقى احسن لك يا امير....
امير بغضب........ مستحيل سلسبيل توافق على الجنون اللي انت بتقوله ده سلسبيل مش هتكون لك لو انطبقت السماء على الارض
ينظر اليه داغر ببرود شديد ثم قال...... اه وانت ايه اللي عرفك ان سلسبيل ممكن ترفض ولا يكون انت عينك منها وانا ما اعرفش يعني سلسبيل هترفضني انا وتوافق عليك انت مثلا
ابتسم امير بسخريه ثم قال........ جرب يا داغر بيه وهتشوف اكيد مش هتسيب ابن خالها و للي متربيه معه عشانك انت عشان الراجل اللي عمه دمر حياتها وحياه امها للابد ....
داغر ببرود شديد .......ما تنساش يا امير ان عمي اللي دمر حياتهم ده بيكونوا ابو سلسبيل وبرده ماتنساش ان صوابعك مش زي بعضها غير كده مش عايزك تقلق علي خالص انا هعرف اخلي سلسبيل لي وصدقني اول حاجه هاعملها بعد ما تكوني على اسمي هاخليها ماتقابلش واحد زيك ولا يكون لها علاقه بك ابدا اصل اللي زيك بيبقوا غدارين وعينيهم بتبقى على الحاجه اللي مش لهم ....
قال كلامه ليرحل ولكن امير اشتد غضبه ليصرخ ......
والله ماهرحمك وسلسبيل عمرها ما هتكون لك ولو هنقلبها دم يا ابن الهواري عمرها ماهتكون لواحد زيك
❈-❈-❈
بعد مرور اسبوع وقف بكل قوه وهو يقول بثقه وبدون نقاش....... هتسيب عيلتك هتعيش بعيد عنهم ومش هيبقى لك اي علاقه بهم بعد كده الاملاك اللي معي هاكتبها باسم سلسبيل زائد الاملاك اللي معك كمان هتتكتب باسم سلسبيل ودي هتبقى شروطي يا ابن الهواري ايه رايك ..
❈-❈-❈
اما على الجهه الاخرى رن هاتفه ليمسك الهاتف وهو يقول..... انتي فين و ليه مش في البيت الهواري ....
نورهان ......الحقني ادم عارف كل حاجه وعرف ان سيلين مش بنته انا هربت من البيت قبل ما يعمل في حاجه حتى سيلين مالحقتش اجيبها معايا ...
انتي بتقولي ايه عارف ازاي
نورهان...... ما اعرفش ما اعرفش اعمل اي حاجه ساعدني انا لو وقعت وادم وصل لي مش هاسكت وهاقول على كل حاجه وهاقول سيلين تبقي بنت مين ومين ابوها الحقيقي....
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة سحر خالد من رواية مقيد بعشقها، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية