رواية للعشق حكاية - لسحر خالد - الفصل 1
قراءة رواية للعشق حكاية كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية للعشق حكاية
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة سحر خالد
الفصل الأول
افـ راح ...اغـاني وصوت النـ ساء العالي الذي تسمعه من كل مكان جعلها تضع يـ دها على اذونها بغـ ضب لا تريد ان تسمع اكثر من ذلك كلما تريده الهـ رب
الهـ رب من هذا المكان....
نظرت حولها لعلها تجد مخرج قبل ان يـ فوت الاوان ولكن كانت كل الابواب مقـ فوله...
لتجلس على السـ رير بقـ هر..
محـ بوسه في غرفتها وزفـ افها يتم في الاسفل سوف يكتـ بون كتـ ابها على شخص لم تراه يوما لماذا يفعـ لون بها ذلك...
لماذا هل هي ليست ابنتـ هم لماذا دائما تشـ عر انها هذه الفتاه المنـ بوذه في هذه العائله لا احد يحـ بها والان يرمـ ونها لاول شخص قد اتى لها ..
بعد قليل دخلت الى الغرفه والدتها وهي تنظر اليها نظـ رات جـ امد لا تظهر على وجهها اي مشـ اعر ولو شفـ قه على هذه الفتاه المسـ كينه لتنهض ديما
من على السـ رير وهي تنـ ظر لوالـدتها ...
ماما ماما عشان خاطـ ري انا مش عايزه اتجـ وز الشاب ده انا اصلا ما اعرفوش صدقيني هعـ مل كل اللي حضرتك عايزاه بس الا ان اتجـ وز كده...
فريده......ديما خلاص المـ عازيم تحت واخوكي مش هيـ رضى نوقف دلوقتي ...
ديما بفـ زع...... يا ماما انا قلت لكي اني مش موافـ قه وبعدين لو قلتي ليهم هيوقـ فوا كل حاجه..
فريدة......بس انا مش هقول كده الجـ وازه دي هتيجي من وراها فايده كبيره قوي للعـ يله ليه نوقفها وبعدين الشاب مش وحـ ش قوي للدرجه دي عشان ترفـ ضيه...
توسـ عت عيون ديما وهي تنظر لوالدتها ثم قالت.....
ازاي ازاي تتكلمي كده ازاي اتكلمي بالبرود ده وعلى حياتي كانها صفـ قه من صفـ قاتك انا بنـ تك على فكره ليه دايما محسـ ساني اني ماليـ ش لازمـ ه في حياتك انا ليه دايما حـ اسه انك امي بالاسم بس عشان خاطـ ري ماتعمـ ليش كده....
نظرت امها الى الـداده التي دخلت الغرفه وهي تقول ......سعاد خليها تلبس بسرعه وتنزل مافيش وقت وحاولي تعقلـ يها مش عايزاها تقول اي حاجه غلط تحت عشان هيبقى اعقـ ابها كبير قوي وعقـ ابك انتي كمان...
قالت كلامها ونزلت الى الاسفل وتركت هذه الفتاه المسـ كينه تـ رمي بنفسها على الفـ راش وتبـ كي بانهيار ماذا تفعل لتعـ اقب لهذه الدرجه منذ ان وعيت لهذه الحـ ياه و امها لا تعطيها اي مشـ اعر كلما تراها لا تجد على ملامحها الا البـ رود البـ رود التام حتى القرارات التي تخص حياتها هي من تاخذها حبـ ستها في المنزل ولم تخرجها منها ....
حرمـ تها من تعليـ مها حتى قرار زواجـ ها ومن من هي من قررت سئمـ ت هذه الحياه تتمنى المـ وت كل يوم ولكن متى سوف ياتي....
اقتربت منها سعاد وهي تقول....
معلش يا بنتي قـ ومـي قـ ومي زي بعضه انتي عارفاها مش هتسكت لو حصل حاجه او ما نزلتـ يش قـ ومي وليكي رب كريم هو اللي هيحـ رسك ويخليك تخـ رجي من البيت ده على خير
❈-❈-❈
في اتجاه اخر كانت هنالك فتاه تخرج من منزلها في هذا الليل ليمسـ كها اخيـ ها من ملابسـ ها وهو
يصـ رخ فيها ....
انتي رايـ حه فين يا بت بالليل كده ....
نارين بفـ زع ......حرام عليك خضـ تني هو انت كده على طول...
ادهم .....كده اللي هو ازاي يعني اما الاقيك
بتمـ شي بالليل زي الحـ راميه لازم نعرف انت رايـ حه فين...
نارين...... انت مالك يا اخي ادخل اوضتك احسن لك ...
ادهم ......انا مالي طيب يا مؤيد....
صـ رخت نارين وهي تضع يـ دها على فم اخيها وتقول......
اخـ رس يخـ رب بيتك هتـ ودينا في داهـ يه خلاص هقول لك تعالى معايا بس اسكت خالص خلينا نخرج من هنا بسرعه عشان مافيش وقت....
قالت كلامها واخذته خارج المنزل لتركب سيارتها وتنطلق الى وجهتها وهي تتمنى ان تصل في الوقت المناسب والا يكتـ شف اخيها الكبير غيابها ففي الحالتين سوف تقع في ورطـ ـه
❈-❈-❈
في الاتجاه التاني نزلت ام ديما الي الاسفل و واقف ابنها امجد وهو بيقول...... في ايه يا ماما ديما مانزلتش ليه...
الام بصوت منخفض........ سعاد بتجـ هزها وهتنزل انا مش عارف البنـ ت دي عامله كده ليه وليه راسها
ناشـ فه كده....
امجد .....طب نعمل ايه يا ماما كده هتبـ وظ كل حاجه لو رفضت او قالت حاجه قدام بدر و عيلته....
الام .....ما تخـ افش انا حذرتـ ها مش هتقول حاجه بس انت بسرعه ياريت الفـ رح ده يخلص بسرعه يا امجد مش عايزه حاجه تحصل اكتر من كده كفايه ان هي منشـ فه راسـ ها ورافضه وانا بحاول معاها بس لو وصل الخبر لاخوك هشام وعارف ان هي هتتـ جوز هتبقى ليـ له سـ وداء علينا.....
هزه امجد راسه وهو يقول....... حاضر كل حاجه هتخلص بسرعه ماتقلقيش ...
اخرجت فريده ورقه من جايبها وهي تقول...... الورقه دي حطها معها ورقه الجـ واز خليها تمضي عليها انا عايزاها تخـ رج من البيت ده زي ما دخلت بسرعه يا امجد.....
استجاب امجد لاوامـ ر والدته واخذ الورقه ليجلس مره اخرى بانتظار ان تنزل اخته من الاعلى نظر اليه بدر وهو يقول بلهفه ......
هي ليه ديما مانزلتش لحد دلوقتي يا امجد هو في حاجه ولا ايه ...
امجد .....لا لا مافيش اي حاجه انت عارف بقي
البـ نات بياخدوا وقت بس ماتقلقش ماما لسه نازله و ديما قالت لها انها خمس دقائق وهتنزل على طول اجـ مد بس كده....
ابتسم بدر وهو بانتـ ظارها والسعاده تخرج من عينيه هو يحـ بها منذ زمن يعد كل لحظه واخرى ليكون
معـ ها كان ينظر الى السلم بانتظار ان تنزل من عليه بطـ لتها السـ احره ....
في هذا الوقت دخلت الى المنزل نارين لتنظر اليها ام ديما فريده وهي تقول...... نارين متاخره كده ليه اطلعي لصاحبتك فوق و عقليها...
نارين..... ماتقـ لقيش يا طنط خمس دقائق وديما هتنزل ...
قالت كلامها وكادت ان تصعد ولكن تكلمت ام ديما مره اخرى وهي تقول باستغراب ......مين اللي معاكي دي يا نارين ...
نظره نارين الى السيده المنقبه التي معها لتقول..... دي دي منال صاحبتي انا وديما ماتقلقـ يش يا طنط واتاكدي ان دي للي هتقدر تقنع ديما ...
هزت ام ديما راسها كل ما تريده ان تنزل ابنتها الى الفرح لا تريد اكثر من ذلك لا يهمها ان كانت منال او نارين من يقنعها المهم ان تنزل....
ديما نظرت بسرعه الى الباب لتجد نارين نهضت لترتمي بين احـضـ انها وهي تقول.......
شفتي يا نارين عايزين يتجـ وزوني بالعـ افيه انا تعبت انا بفكر امـ وت نفسي ..
نارين..... بس بس يا هبله تمـ وتي نفسك ازاي
ماتقلـ قيش انا مجهزه كل حاجه هنخرج انا وانتي من هنا ..
نظرات ديما ........هنخرج ازاي والحراس في كل مكان ده حتى المعازيم تحت هنخرج ازاي...
نظرت ديما الى السيده التي كانت ترتدي نقاب ثم نزعه النقاب لتتفاجئ ديما بانها لم تكن بنت بل كان شاب
ديما بصدمه...... مين ده..
نارين ......ما تقلـ قيش ده اخويا ادهم ..
ادهم....اه والله انا اخوها
ديما .....طب هو لابس كده ليه ..
نارين...... مش وقت اسئله دلوقتي انتي هتاخدي النقاب واللبس اللي على ادهم ده هتلبسيهم وهنخرج انا وانتي من الباب زي ما دخلنا انا وادهم .
ديما بخوف .......لا طيب وادهم هيخرج ازاي
نارين........ ما تقلـ قيش على ادهم هيخرج من الشباك عادي ...
ديما......طيب كده يعرفوا ان انت اللي ساعدتيني يا نارين....
نارين بابتسامه ...... يا بنتي انا مجهزه كل حاجه هنروح على البيت بتاعنا وكل حاجه تمام حتى اصلا مش هيقدروا يعملوا حاجه انتي نسيتي ان اخويا
ظـ ابط ولا ايه يلا بقى....
ابتسمت لها ديما وهي تقول...... انا مش عارفه اقول لك ايه يا نارين بجد انا مبسوطه قوي ان انتي صاحبتي انا حاسه اني ماليش غيرك انتي الوحيده اللي بتسـ اعديني
نارين ......بس بقى وبعدين هو انا صاحبتك بس انا اختك يا هبله يلا بسرعه عشان نشوف هنعمل ايه....
ثم نظرت الى الداده سعاده التي كانت تستمع الى الموضوع من اوله لتقول ......طبعا مش محتاجه اقول لحضرتك ان محدش يعرف عن الكلام ده
سعاده..... ولا كاني سمعت حاجه يا بنتي ديما دي زي بنتي تمام وانا اللي مربياها هبقى مبسوطه اكيد لما اشوفها مبسوطه بس خلي بالك منها دي غلبانه ومالهاش حد...
نارين .....ما تقلقيش يا طنط ديما في عيوني
قالت كلامها لتجعل ديما ترتدي الملابس و النقاب ثم خرجوا من الباب...
قابلتهم السيده فريده مره اخرى لتقول نارين ان عليهم ان يرحلون الان لان اخيها في الخارج بانتظارهم...
وديما سوف تنزل خلفهم الان لا تقلق وبالفعل جلست ام ديما مره اخرى بانتظارها ولا تدري ان ابنتها هي من خرجت مع نارين ...
اما في الاعلى فقد خرج ادهم من الشباك وهو يكاد يبكي من اخته المجنونه التي دائما تجعله يقع في المـ شاكل
❈-❈-❈
بعد قليل في السياره رن هاتف نارين لتمسكه وهي تقول .....الو ابيه..
مؤيد...... انتي فين يا هانم لحد دلوقتي
نارين...... ما تقلقش يا ابيه والله انا خرجت مع ادهم اشتري شويه شيكولاتات وحاجات وراجعين على طول مش هناخر ....
مؤيد خمس دقائق والاقيك في البيت كان خرج هو ليه تطلعي معاه في الوقت ده .
نارين ......حاضر حاضر مش هاخر جايه على طول ..
قالت كلامها وهي تنظر حولها بانتظار اخيها الذي لم يخرج من المنزل الى الان
لتقول هي بغـ ضب..... انا مش عارفه ايه الحظ ده
ديما بخـ وف و رعـ ب من ان يخرج احد او يكتشف انها هربـ ت ......طب كده ممكن يخرجوا ويشوفونا يا نارين ....
هزت نارين راسها وهي تقول فعلا ممكن يخرجوا لتشغل سيارتها وهي تقول.... . احنا نمشي احسن
ديما...... طيب وادهم ...
نارين...... ادهم هيعرف يتصرف ما حدش هيشك فيه المهم ان احنا نمشي من هنا قبل ما حد يشوفني خلينا نروح البيت
ديما........ هدخل البيت بتاعكم ازاي افرض حد شافني هتقولي لهم ايه فرحـ ها كان النهارده بعمل ايه عندكم ...
نارين ......يا بنتي ما تقلقيش هتدخلي من اي مكان مش هخلي حد يشوفك بس المهم ان احنا نوصل بسرعه عشان اخويا...
وبعد مده كانت وصلت بالفعل نارين امام المنزل لتخرج هي وديما من السياره واخذت ديما الى خلف المنزل...
نارين ...... بصي الاوضه بتاعتي مش فوق ولا حاجه هي في الدور اللي تحت وده شباك هتدخلي من الشباك على الاوضه على طول وانا هدخل من الباب عشان اشوف اخويا...
هزت ديما راسها وهي لا تدري ماذا تفعل وماذا سوف يكون مصيرها وماذا سيحدث بعد ذلك كل شيء لا تعلم لا تعلم الا انها تشعر بالخـ وف والرعـ ب من القادم....
❈-❈-❈
دخلت نارين الى المنزل لينظر اليها مؤيد بغـ ضب الذي كان يجلس على الكرسي منتظرها ليقول........ كنتي فين يا هانم وفين الباشا اللي معاكي ثم اشار الى يدها وهو يقول .....
فين الحاجات اللي رحت تجيبيها اصلا ...
نارين بتوتر....... اصل الحاجات مع ادهم وانا جيت بسرعه عشان حضرتك زعقت ...
مؤيد...... ازاي تيجي لوحديك هو انتو في البيت ده ما فيش اي نظام خالص كل واحد ماشي من دماغه
نارين........ انا اسفه والله ما كانش قصدي بس خرجت عشان عايزه اجيب حاجات ..
نظر اليها مؤيد وهي تبكي هكذا فهو لا يستطيع ان يقسوا عليها لنظر اليها ثم امسكها لياخذها بين
احضـ انه وهو يقول...... انتي بتعيطي ليه ليه دلوقتي انا ما عملتش حاجه لسه ولا قلت حاجه انتي بتعملي حاجات غلط يا نارين ازاي تخرجي في الوقت ده عايزه حاجه قولي للهبل اخوك يجيب اللي انتي عايزاه قولي لي انا بس ماتطلعيش باللـ يل كده
نارين ببكاء...... بس انا كنت مع ادهم ...
مؤيد بضيق... ورجعتي لوحديكي ينفع كده واحده زيك تمشي بالليل كده لوحديها ..
نارين....... انا اسفه مش هعمل كده تاني
ضمـ ها مؤيد وهو يقول ......ولا يهمك يا حبـ يبتي روحي غيري هدومك وتعالي عشان نتعشى
نارين...... مش هنستنى بابا وماما
مؤيد ......بابا اتصل وقال ان هم مش هيعرفوا يجوا النهارده للاسف جدك مسك فيهم يقعدوا معاهم كم يوم كمان جهزي يلا وتعالي نتعشى
ولحد ما تغيري هدومـ ك يكون ادهم اللي ليلته
سـ وداء جه هو كمان...
نارين .....عشان خاطري يا ابيه ما تعمليلوش حاجه انا اللي قلت له نخرج نجيب حاجات
مؤيد ......خلاص يا نارين مش هعمل له حاجه بس خلصي بسرعه بقى عشان ورايا شغل
كادت ان تصعد ولكنها فكرت في ديما التي في الغرفه ربما هي ايضا تكون جائعه لتقول..... لا انا حاسه ان بطني بتوجـ عني مش هقدر اكل ادخل انام احسن...
مؤيد بفـ زع ........تعبانه بطنك بتوجـ عك ازاي خليني اتصل بالدكتور
نارين.... لا لا دكتور ايه انا بس بطـ ني بتوجـ عني وحابه ارتاح في الاوضه مش هقدر انزل
مؤيد ......خلاص هخلي نعمات تطلع ليكي الاكل فوق وارتاحي انتي ولو تعبـ تي ولا اي حاجه نادي لي بسرعه ماشي
هزت نارين راسها دخلت الى الغرفه بسرعه
وقد تم ما تريد الان تدعي ربها ان لا يكتشف اخيها ان ديما في المنزل والا سوف يقتـ لها بالتاكيد..
❈-❈-❈
على الجهه الاخرى وفي المنزل عائله الصاوي صعدت الى الاعلى لتتفاجئ بهـ روب ديما نظرت الى سعاد وهي تقول ..... اكيد انتي اللي ساعدتيها صدقيني مش هرحمـ ك يا سعاد ازاي تعملي كده ده احنا
فضـ حتنا هتبقى في كل مكان بسببك..
سعاد......مش بسببي يا هانم بسبب اللي بتعملوه لو بايدي اساعدها وهربـ ها ماكنتش هتاخر بس للاسف ما قدرتش الحمد لله انها عرفت تهـ رب منكم قبل فوات الاوان.....
فريده.. ..انتي بتقولي ايه يا سعاد انتي اتجـ ننتي
سعاد...... ماتجننـ تش بس انتوا بتعملوا حاجات مايتسكتش عليها الحاج عمار لو عايش لحد دلوقتي ما كانش هيوافق انكم تعملوا في بنته كده ..
فريده...... دي بنتي وانا عايزه مصلحتها
سعاد بغـ ضب ......بنتك انتي هتكـ ذبي الكـ ذبه وتصدقيها ولا ايه يا هانم كلنا عارفين اللي فيها مثلتي لحد ماتمكنتي صحيح وبعد كده بقيتي عامليها معامله كانها جـ اريه عندك يارب ما تلاقـ وها يا رب تعيش حياتها مبسوطه بعيده عنكم ويارب تعرف حقها وتيجي تاخده من عينـ يكم يارب انت على كل ظـ الم ومفـ تري......
قالت كلامها وهي تخرج من الغرفه لتترك لهم المنزل ...
فريده بغـ ضب......انتي رايحه فين
سعاد..... همشي انا كنت قاعده هنا عشانها بس هي خلاص ارتاحت منكم همشي مش هقعد في بيت كله شياطـ ين وعقـ ارب
قالت كلامها ورحلت لتنظر فريده في اثرها وهي تضغط على اسنانها بغيظ فعليها ان تبحث عن هذه الفتاه لتنزل الى الاسفل وتخبر امجد بكل شيء سرعان ما اعرف بدر بالامر ليرحل بحزن هو وعائلته من المنزل وامجد الذي نظر لامه وهو يقول......
مشي وكل المخطات بسبب بنت الـ ... باظـ ت
فريده......... ما فيش حاجه باظت تدور عليها وتجيبها لو تحت الارض وكل حاجه لازما تحصل في السر اخوك لو عرف باللي بنعمله مش هيسكت
امجد ......ماشي هطلع ادور عليها
فريده .......صاحبتها السوسه اللي اسمها نارين دي كانت هنا اكيد هي عارفه مكانها او يمكن عندها في البيت روحي عندها يا امجد واتصرف اعمل اي حاجه خـ وف نارين وهي هتعترف بكل حاجه
هز امجد راسه وهو يقول .......ما تقلقيش يا امي هجيبها لك قبل ما يطلع النهار هتكون هنا وهتتـ جوز من بدر وكل حاجه هتحصل زي ما عايزه ...
لـ تجلس مره اخرى فريده على الكرسي وهي تنظر حولها الى هذا القصر الكبير والذي لولا هـ روب هذه الفتاه الحمقاء لكان هذا القصر وكل املاك عائله الصاوي ملكها هي وابنها الان انهدم حلمها ولكن عليها ان تبنيه مره اخرى...
فالاملاكه التي مع هذه الفتاه سوف تاخذها منها عاجلا او اجلا وترميها خارج المنزل مهما كان الثمن..
❈-❈-❈
عاد ادهم الى المنزل بعد ان كاد ينكشف امره ولكنه خرج باعجوبه ليعود الى المنزل سمع بعض الكلمات من اخيه ثم جلس معه على طاوله العشاء بعد ان امر خادمه بان تصعد بالعشاء الى غرفه نارين فجاه نهضوا على صوت دقات عاليه على الباب وصوت احدهم يصـ رخ ليخرجوا و يفتحوا
الباب بسرعه ليندفع امجد الى الداخل وهو
يصـ رخ ......فين اختي راحت فين
مؤيد بغـ ضب...... انت اتجننت يا راجل انت انت اللي خلاك تدخل البيت بالطريقه دي وبتتكلم بصوت عالي ليه ومين اختك اصلا وايه اللي هيجيبها هنا
امجد ......مش ده بيت نارين هي فين
صـ رخ مؤيد..... انت عايز من اختي ايه يا جدع انت
امجد...... هي اختك بقى طب قول لاختك الشاطره دي ترجع اختي البيت والا مش هتعرف انا هعمل فيها ايه
امسـ كه مؤيد من ملابسه وهو يصـ رخ ......
انت بتهـ ددني اقسم بالله هدفـ نك حي معاش ولا كان اللي يهـ دد حد من عيله الالفي
امجد ......خلاص خلي اختك ترجع اخت البيت
ادهم بتوتر ......بس نارين ما تعرفش حاجه عن اختك اختك مش هنا اصلا
نظ مؤيد لادهم وهو يعلم هذه النظره تماما
ليقول امجد ......اكيد هي عارفه مكانها لو مش هنا خليها تقول لي هي فين
مؤيد .......قالك ان هي مش هنا اتفضل اخرج بدل مخرجك على نقـ اله
امجد..... انت بتهـ ددني ...
مؤيد ...... مؤيد الالفي مابيهـ ددش ده بينفذ على طول ولو ما تعرفوش يبقى محتاج حد يعرفك دخلتك بالشكل ده البيت وصوتك العالي ده هتدفع ثمنه غالي قوي
توتر امجد من هذا الشخص الغريب والذي لا تدل ملامحه الا على كل غضـ ب وقسـ وه ليقول بتوتر ......انا همشي بس صدقني مش هسيب اختك لحد ما تقول لي هي فين ديما اكيد هي عارفه مكانها وهرجع تاني....
نظر اليه مؤيد بغضب ليرتجف ويخرج من المنزل بسرعه
اما مؤيد فصمت قليلا كانه الهدوء ما قبل العاصفه ثم صـ ـرخ بصوت هز ارجاء المنزل ....
نــــارين
يتبع...
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة سحر خالد من رواية للعشق حكاية، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية