رواية جديدة عسل مالح الجزء الثالث لأسماء عبد الهادي - الفصل 3
قراءة رواية عسل مالح الجزء الثالث كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
قراءة رواية عسل مالح 3
من روايات وقصص
الكاتبة أسماء عبد الهادي
الفصل الثالث
مرت عدة أيام والوضع ف بيت الحج عيسى كأنه يشتعل نيرانا وكل نار منهم تختلف عن الأخرى ليست في الحدة فجميعهم يحترقون وبشدة وانما ف سبب النيران نفسها
حمزة يتجاهل نوارة ويطمأن من الحين للآخر على نادين
لتقول نوارة بقلب ملكوم
وبعدهالك يا حمزة هتفضل أكده متجاهلني !! ومتتكلمش امعاي اني مبقتش جادرة على عقابك ديه
رد حمزة بهدوء
أني متجاهلك ومبتكلمش معاكي يا نوارة؟؟
ردت هي بغيظ وغليان
ايون متچاهلني وهاچرني كماني يا حمزة مش كفاياك النار اللي بتحرج ف قلبي وكل يوم بيزيد حرقانها اكتر واكتر وكأنه بيأكل ف جسمي يوم بعد يوم لما خلاص استويت ومبجتش جادرة اتحمل اكتر حاسة اني بموت بالبطىء، وتيجي انت تكمل عليا وتتجاهلني كمان، هو ديه جزاة حبي ليك، انت عارف ومتأكد اني ليك عشجانة وقلبي دايب فيك دوب اوم تستغل ديه وتوچع فيا اكتر واكتر؟ مش حرام عليك وبكفاياك بقا ؟
اخذ حمزة نفسا عميقا وكأنه يخفي به حزنه ع حالة محبوبته وما اوصلت به نفسها بتصرفها الأحمق ومن ثم قال
أني مش هاجرك يا بت الناس حاشا الله اني اعمل اكده أني اعرف ربنا اكويس اوي ومجدرش اظلمك معايا، يمكن كلامي معاكي قل عن الأول وديه شىء طبيعي بعد اللي عملتيه واقل واچب كمان، واحد غيري بعد ما يكتشف اللي مرته عملته وتفكيرها السوء ديه، انه كان طلقها او حتى رچعها لأهلها فترة تعرف غلطها لكن أني معملتش ديه ولا عمري فكرت فيه
ردت هي بحنق
لا كنت فكر فيه واعمله كماني ما هو ديه اللي ناجص كماني ، ااااه ،اني كنت عارفة انك وجت ما هتتچوز هتقلب عليا واديك اهو مفارقشي معاك زعلي ولا حرقة قلبي وكمان بتقولي اطلقك واوديكي لأهلك، يا خسارة يا حمزة يا خسارة عشقي ليك أني منيش جادرة اتخيل ابدا انك اللي تقولها او تكون معاي بالقسوة دي
استغرب حمزة حديثها الغير موزون بالمرة
واه ايه التخاريف اللي عتقوليها دي انتي الظاهر چرا لعقلك حاجة أني قولت اكده ولا انتي بقتيش كماني لا عندك عقل ولا بتفهمي، أني قلتلك لو حد غيري كان زمانه طلقك لكني أني معملتش ديه
ردت هي حانقة
ايوة يعني النية عندك موجودة مش اكده بس اللي رابطك العيال مش اكده يا حمزة ؟ خلاص نسيت نوارة ودوقت شهد البندر فنساك نوارة قلبك
اغمض حمزة أعينه فكيف يسنى من تسكن قلبه وروحه لكنه لن يغفر لها بسهولة ابدا لذا تنهد بضجر
انتي عايزة ايه يا بنت الناس الله يهديكي
ردت نوارة بغضب
ايوة بقيت مجنونة وفيا كل العبر دلوك يا حمزة اني كنت عارفة ان ديه اللي هيحصل
فاض بحمزة الكيل فقال بحدة
نوارة اوعاكي تنسي نفسك انك بتكلمي زوجك ها وبكفياكي عاد
اجابت والدمع ف اعينها
منستشي ولا عمري نسيت لكن انت اللي نسيت وبعت وبعدت يا ابن الحج عيسى
حرك رأسه يمنة ويسرى واجاب بلهجة هادئة بعض الشىء
انتي يا بنت الناس مش انتي اللي چبتي وچع القلب لنفسك وانتي اللي غلطتي اتحملي نتيجة غلطتك ، زعلانة ليه عاد
ردت هي بدفاع عن نفسها
كل الناس بتغلط، كلنا بنغلط لإننا بشر ايه هفضل اتعاقب بقية حياتي كن بجوازك منها مش اكبر عقاب ليا، مش هيدفني بالحيا مدى الحياة وعمري ما هقدر اتخطاه؟؟
رد حمزة بهدوء
ما انتي اللي عملتي اكده بنفسك، ما اني كنت قاعد بعيد عنها ومجرد عاقد عليها وبس چيتي انتي وخليتي الدم ينفر من عروقي وتأخدني الحمية اني اتأكد من عرضي واتأكدت ، ليه زعلانة دلوك
ردت ببؤس وصوت كله اسى
مكانش ديه المتوقع ابدا انك تعمله ، كان من سابع المستحيلات لكنك ،،لكنك چالك قلب وعملتها وكويت قلبي ولا هامك وچعي
أجاب بنبرة تكاد تكون حانية
لا ان شاء الله مفيش وجع انتي كم يوم اكده وهتنسي وكل حاجة هترجع لحالها
لم تستطع ان تتحدث هذه المرة بهدوء فقالت وهي تصيح
هنسى بتقولي هنسى ، بقولك كل يوم بيزيد النار ف قلبي اكتر وتقولي هنسى انت فين قلبك ديه، وديته فين بقيت جاسي اكده امتا حرام عليك
تنهد ثم أجاب بهدوء
لازمن تتعودي ع الوضع وتتأقلمي عليه مفيش ف يدك غير اكده
هزت رأسها برفض للذي يقوله
بتمسكني من يدي اللي بتوجعني يا حمزة حطتني جدام الامر الواقع وجاي تقولي اتحمل واتأقلم؟؟ لاااه استحالة ديه يحصل ابدا ومنيش هرضى بيه ابدا، اني غلطانة اني رضيت من الاول بالمهزلة دي لكن مش هتتكرر ابدا وياني يا هي ف الدار يا حمزة وديه اخر كلام عندي قلت ايه
حمزة اجاب ع نوبة غضبها تلك بهدوء شديد
اعملي اللي يريحك واني معاكي ف اي قرار تاخديه يا بت عمي، أني راچع الارض فوتك بعافية
قالها ورحل وكأنه يفر من وحش كاسر وتركها تغلي في نارها
لتصيح هي بغليان استنى يا حمزة اهنه، انت هتفوتني اكده يا حمزززة
وعندما لم تجد منه رد
جلست ع الارض تبكي وتندب حظها
اه ياني ع المرار الطافح اللي انتي عايشة فيه ديه يا نوارة، چوزك مبقاش يحبك زي الأول ومبجاش سائل فيكي واصل ومهملك كيف البهيمة ف الدوار هتعملي ايه دلوك، هتغضبي عند اهلك ولا هتعملي ايه منك لله يا نوارة وع اللي عملتيه عقلك كان فين بس
ردت هي ع نفسها وقالت
اني معملتش حاچة اني كنت بدافع عن چوزي وبيتي
_وفكرك باللي عملتيه دافعتي عن بيتك ولا خربتيه يا حزينة اعترفي ان اللي عملتيه غلط واتحملي عواقبه
_لاه عواقبه قوية جوي علي قلبي ممتحملاشي اعمل ايه بس يا ربي لا يمكن اسمح لحمزة يكون لحد غيري حتى لو وصلت اني اخلص عليا بيدي التنين دول، أني عارفة ومتأكدة اني لو رچعت لأهلي اكده بخلي الچو لست الحسن والجمال وكماني حمزة عمره ما هيعبرني وهياچي يرچعني لأنه هيقول زي ما روحتي تعالي بنفسك ومهيسألش فيا أني اكتر واحدة عارفاه يا مرارك الطافح يا نوارة، منك لله يا بت البندر جيتي خربتي داري وخلتيني افقد عقلي منك لله اشوف فيكي يوم
❈-❈-❈
عندما فر حمزة هاربا يسير هرولة وهو يحدث نفسه
اعذريني يا نوارة قلبي كان لازمن أقسى عليكي أكده علشان تعرفي غلطتك وتصلحيها، وحشتيني چوي چوي يا حب عمري ،يارب تعرفي غلطتك ابسرعة أني مبجتش متحمل بعادي عنك أكتر من اكده، ونظراتي تكاد تكون فاضحاني لكن حزنك عاميكي عن انك تشوفيها يا نوارة القلب
وأثناء حديثة مع نفسه اذا جاءه احد الرجال
حمزة بيه يا حمزة بيه يا سيد الناس
انتبه حمزة لنداء الرجل
ها ايوة يا محروس خير فيه حاچة؟
محروس
ايوة يا بيه الحچ عيسى كان بيسأل عليك وطلب مني أول ما اشوفك أجولك تروحله طوالي
هز حمزة رأسه بتفهم
ماشي يا محروس اني رايحله حالا اهو ،بس اسمع لما اقولك اتأكد من أن العربياات اتحملت وانطلقت ع بركة الله ولا لسه ولو فيه حاچة تعالى بلغني
محروس ماشي يا سيد الناس متقلقش ان شاء الله يكون كل حاچة اتعمل كيف ما بدك واحسن وكمان
هز حمزة رأسه وانطلق إلى مكان أبيه الذي يعرفه جيدا في مكانه المعتاد وسط الارض
❈-❈-❈
كان عز راقدا ع الاريكة التي لم يبرحها منذ عدة أيام وبإعياء شديد
ليقول راضي بينما يمسك ف يده طبق حساء احضرته فاطمة اخته بنفسها
وبعدهالك يا عز يا خوي هتفضل اكده لا أكل ولا شرب يا واد عمي، هتموت من الجوع اكده والمرض هيصيب جسمك أني منيش متعود منيك ع الضعف ديه طول عمرك جوي وبطاقة ٧٠ راچل ايه اللي چرالك بس يا واد عمي، يلا بالله عليك افتح خشمك ديه وكمل طبق الشوربة ديه يسندك شوية
أزاح عز يد راضي فسقط ما بالملعقة ع الارض
بعد عني يا راضي وبعد الأكل ديه وفوتني ف حالي الله لا يسئك أني مقادرش لمناهدة كل يوم داي
إلا أن ما فعله عز أثار حنق راضي هذه المرة مما جعله يتحدث بلهجة حادة وجادة
لا ورب الكعبة ما هسمح بالوضع ديه يستمر اكتر من اكده لو حصلت اني هدشدش راسك داي يا واد عمي علشان تجوم تفوق لحالك وتشوف مصلحتك
مد يده ليمسكه من تلابيب ملابسه بخشونه ليجلسه عنوة
قوم اكده واجعد زي الخلق وفوقلي يلا ،،،خلونا نتكلم چد وراچل لراچل يلا
ليتنهد عز بأسى وهو يعيد رأسه للخلف
مبجاش ينفع خلاص يا راضي عز اللي كنت تعرفه انتهى ومبجاش منيه راچعه
لم يتحمل راضي أن يرى صديقه بهذا الضعف فمد يده تجاه وجه عز بلكمة قوية
لاه فعلا اني اللي غلطان اني عمال اطبطب وأحادي عليك كيف العيل الصغير، كان من يومها اديك بالنشو وع نافوخك اظبطهولك يمكن تتعدل وينصلح حالك
لم يبدي عز اي ردة فعل وانما اكتفى بنظرة اسى وجهها لراضي
ليجلس راضي جواره ويقول كل ديه علشانها يا صاحبي، يقطع الحب وسنينه ع اللي عايز يحب بطريقتك داي يا اخي، باعتك وراحت لأخوك بيها وفوتها واكسر وراها مليون قلة وريح نفسك ولا تعملش اكده واصل
اعتدل عز ف جلسته ونظر له باهتمام
وقال بارتباك ااا انت عرفت كيف
ابتسم راضي بتهكم
العصفورة يا خوي اللي جالتلي، كانت كل يوم وانت نايم تفضل تحكيلي عنها وعن عشقك ليها اللي بهدلك بالشكل ديه
تكلم عز بضعف
اني كنت بخرف واني نايم مش أكده
امسك راضي بطبق الحساء
ايوة يا حزين طول الكم يوم ولسانك مجابش غير سيرتها وحكايتك معاها واللي عملته فيك
ابتلع عز ريقه بارتباك
ااا وحد غيرك سمعه اوعاك يا راضي
رفع راضي حاجبه باستنكار
اوعاي اني ايه مش انت اللي كنت بتخترف ولا حاسس بالدنيا أني مالي ما اللي يسمع يسمع حتى لو البلد كلياتها سمعت
تكلم عز بجدية راضي اتكلم حد سمع كلامي غيرك طمني بالله عليك
تنهد راضي بأسى لاه اطمن محدش منحوس غيري مكتوب عليه يسمع تخاريف زي دي ودماغك تتقلب غيري ارتحت، أني مكنتش بسمح لحد يدخلك ف وقت زي ديه علشان عارف ومتأكد انك لو كنت ف حالتك الطبيعية مهتحبش ان حد يسمع كلامك ديه، دي حتى اختك فاطمة كانت هتجنن وتدخل تطمن عليك لكن اني بمنعها صحيح باخد اللي فيه النصيب من لسانها اللي عايز قاطعه بس ع مين مش أني راضي اللي حرمة تمشي كلامها عليا لو كانت مين
قالها ثم قال ف نفسه
حتى لو كانت هي لبة القلب ذات نفسيها كماني
تنهد عز براحة ريحتني يا راضي الله يباركلك
وضع راضي الطبق بين يدي عز
طب امسك يا خوي كمل طبقك ديه كله
نظر له عز فعندما علم راضي بأنه لا يريد تناوله قال بحدة
وقسما برب العزة ما هكون ساكتلك النوبادي وهكسره فوق راسك كل واخلص وبطل جلع ماسخ اكده وبعد ما تخلصه هتجوم تتشطف وتفوق اكده علشان لينا كلام چد مع بعض بكفايا لحد اكده
❈-❈-❈
وصل حمزة إلى حيث يجلس ابوه وبادره بالسلام
السلام عليكم يا بوي محروس جالي انك عايزني خير يا حچ
اشار له الحج عيسى لان يجلس جواره وقال
اجعد يا حمزة يا ولدي عايزك
جلس حمزة إلى جوار أبيه ونظر له منتظرا لأن يتحدث بما يريده
فقال عيسى
طبعا كلنا عارفين أن أخوك معتبش عتبة الدار بقاله كم يوم، وديه بسبب خلاف ما بينكم وأني مردتش اتدخل وجلت كبار وهيتفاهموا مع بعض بالهداوة ومن غير تدخلي لكن الوضع زاد عن حده وامك معتبطلش نواح وزن وعايزة اخوك يرجع وترجع الماية بينكم لمجاريها وكمان اللي زاد وغطا اللي قالته فاطمة اختك عن حالته وديه اللي جنن امك ومخليها مهياش ع بعضها، فإن كان الموضوع محتاج تدخل مني بيناتكم قولي يا ولدي
تنهد حمزة وقال بهدوء كعادته
ايوة يا بوي عارف أمي كل يوم تكلمني في الموضوع ديه بس أني اللي عايز عز يتقرص شوية هو كمان
نظر له عيسى باهتمام ايوة صحيح فكرتني ، أني عايز افهم ايه اللي حصل مع نادين بالظبط وايه اللي انت عملته ف البنت ديه انت مش عارف انها مريضة يا ولدي، وأظنك خلاص عرفت بحقيقة مرضها
اضطر حمزة لأن يقص ع والده كل شىء وحتى اتفاقه مع نادين وخاصة لانه الوحيد الذي يعرف مرضها
أني هقولك ع كل حاچة يا بوي ومش هخبي عليك حاچة
وبدا يقص عليه كل شىء ثم قال
علشان اكده يا بوي لا نوارة ولا عز لازمن يعرفوا الحقيقة ويتقرصوا على اللي عملوه
أجاب عيسى
كنت عارف ان ولدي حكيم وهيقدر يتصرف ف الامور زين ربنا يبارك فيك يا ولدي ، بس أني لحد دلوك مش قادر اصدق ان المخبول أخوك رفض البنت اللي عيحبها بنفسه ديه هرب مني يومها واندلى ع مصر
ضحك حمزة ما هو ديه اللي مجننه يا بوي انه ضيعها بيده واديه راكد كيف الولايا مقادرشي يقاوم وجع قلبه
عيسى روحله يا ولدي واطلب منيه يرجع الدار، تلاقيه ملوش وش يرفعه ف وشك لكن لو طلبت انت منيه هيرجع ، علشان خاطر امك واختك يا ولدي
حمزة نهض من مكانه حاضر يا بوي هروحله دلوك ، عايزشي مني حاجة تاني
عيسى ربي يحرسك يا ولدي، بس خف ع نوارة دي بنت حلال وطيبة ومهما غلطت احنا كمان غلطنا ف حقها واني اكبر واحد غلطان ومحقوقلها لما غصبت عليك تتجوز عليها واني عارف ومتأكد انك وافقت من ورا قلبك حقكم عليا يا ولدي
حمزة
نوارة متخافش عليها يا بوي اني متأكد انها هتفهم الدرس ووقتها هقولها ع الحقيقة كلياتها
عيسى ربنا يهدي سركم يارب ويسعدكم ويهدي اخوك ويشفي البنت الغلبانة نادين
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة عسل مالح 3، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية