رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 6 - 1 - الثلاثاء 12/12/2023
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل السادس
تم النشر يوم الثلاثاء
12/12/2023
دهب. مش فاهمة قصدك ايه
مهند. قصدي يادهب ان لو انتي مش عايزه اقرب منك ومحتاجه وقت انا مش عندي مشكله وهصبر عليكي
دهب. اتوترت ومش عارفة ارد عليه
مهند. طيب يادهب انا هاسيبك على راحتك نامي انتي هنا وانا هنام في الغرفة التانية علشان تخدي راحتك
دهب رايح فين مش هتأكل
مهند. ياربي اتمنيت لو تقولي خاليك ماتمشيش لايا دهب كولي انتي ماليش نفسي
دهب. طيب
مهند. سبتها ودخلت انام في الغرفة التانية وبعد زي ربع ساعة لقتها بتخبط عليا الباب قومت بسرعه وفتحت الباب
دهب. بعد ماسبتني ماعرفتش انام من الفستان وحولت اقلعه بس ماعرفتش وقفت قدام الباب ومكسوفه اقوله يساعدني علشآان اقلع الفستان
مهند. خير يادهب في حاجه
دهب. بكسوف معلش افتحلي الفستان مش عارفة افتحه لوحدي ومش مرتاحه فيه
مهند. تعالي معلش ماجاش على بالي
دهب لفيت علشآان يفتحلي السوسته
مهند. سيطرت على نفسي وفقيت له الفستان عايزه حاجه تانيه يادهب
دهب شكراً بس تعالي علشآان نأكل علشآان انا جعانه ومش بعرف اكل لوحدي
مهند. بس انا مش عايز لقتها بصت ليا وباين عليها زعلت خلاص ماتزعليش جهزي الاكل على ماجي وهاكل علشآانك تمام كدا
دهب. ماشي هقلع الفستان وهجهز الاكل على مانت كمان تغير هدومك
❈-❈-❈
مهند. طيب بس الهدوم في اوضه النوم
دهب. عادي تعالى غير هدومك
مهند. طيب روحي انتي اقلعي فستانك والبسي حاجه مريحه الاول علشآان ترتاحي وانا هدومي مش مضيقاني عادي
دهب ماشي ومشيت وقلعت الفستان ولبست عباية وحطيت الطرحة وطلعت لقيته هو مجهز الأكل وقاعد مستنيني
مهند. ده كله يادهب
دهب. معلش الفستان والطرحه خدو وقت على ماشلتهم لقيته بيبص ليا وبين عليه مضايق اتوترت خير في حاجه ليه بين عليك مضايق
مهند. فعلا اضيقت لم لقتها لبسه العباية والطرحه قدامي اقعدي يادهب تعالى ماتخفيش
دهب قعدت هو انا عملت حاجة زعلتك علشآان كدا مضايق
مهند اسمعي يادهب احنا لازم نخد علي بعض شوية عن كدا انا عارف اني قولتلك اني مش هاغصبك على حاجة بس مش لدرجه دي يعني انك تقعدي معايا زي زي اي واحد غريب انا بقيت جوزك مافيش داعي انك تقعدي بطرحه او تلبسي العباية وانا موجود وانا مش هعمل اي حاجه تضايقك او هاغصبك على حاجة
❈-❈-❈
دهب. حسيت انو بجد زعل وفقيت الطرحة وحطيتها جمب مني طيب زي مانت عايز مش هالبس طرحه تاني بس انا ماقدرش اقعد معاك غير بالعبايه اصبر شوية على ماخد عليك
مهند. معقوله يادهب بقالك 6 شهور عايشه في البيت ولسه مش واخده عليا
دهب. انا بصراحه بخاف منك وانت عارف انت كنت بتكلمني ازاي وبتعامل معايا ازاي ي علشان كده بخاف منك وحتي انت ماقولتيش حاجه بتخص الجوز علشآان كنت خايفه منك
مهند. بجد زعلت بس مش من كلامها زعلت من نفسي انا زرعت الخوف في قلب دهب بسبب غيرتي عليها بدل ما ازرع الامان واخليها تحبني زي مابحبها
دهب. مالك ساكت ليه
مهند. اقول ايه يادهب انا عارف اني كنت حاد شوية معاكي بس انا كنت بخاف وبغير عليكي بس انت فهمتي خوفي وغيرتي عليكي غلط
دهب ؟؟
مهند. سكتي ليه
دهب اقول ايه
مهند بس تعرفي حلو كدا ان كل واحد فينا فتح قلبه لتاني من اول يوم في حياتنا الجديده وان شاء الله اللي جاي هايكون احسن بصي يادهب احنا هانتعرف على بعض واحدة واحدة من اول وجديد هنكون صحاب واخوات قبل زوج وزوجه اي رايك ولو حصل اي حاجه معاكي تقوليها ليا وانا كمان اي رايك علشآان نخد على بعض أكتر
دهب. طيب حلوه الفكره هاتعوز شاي
مهند. لا شكرا.
دهب اكلنا وشالنا الاكل انا وهو وغسلت الصحون وهو فضل واقف معايا لحد ماخلصت وفضلنا نتكلم كل واحد اتكلم على نفسه بيحب ايه وبيكره ايه وايه اكله المفضل لحد ماخلصت غسيل الصحون خلاص خلصت
❈-❈-❈
مهند. خلصتي بسرعه يعني
دهب. ههههه لا ولا بسرعه ولا حاجه الصحون مش كتير
مهند. طيب هتنامي
دهب مش عارفة خوفت ليه واتوترت
مهند. ههههه مالك هو انا هكلك انا بسال بس علشآان انا عايز انام
دهب. ماشي يلا هنام وانا طلعه من المطبخ لقيته واقف قدامي
مهند. مش هاتخافي من النوم لوحدك انام معاكي
دهب. اتوترت وخوفت اكتر لا مش بخاف
مهند. احمحمح طيب تصبحي على خير وبوستها
دهب. حسيت ان وشي في نار بتطلع منه وجسمي كله جاب ميه وماقدرتش ارد عليه
مهند. مش هتقولي وانت من اهل الخير ولا ابوسك تاني
دهب. اه لا قصدي من التوتر مش عارفة انا بقول ايه واتكسفت وبصيت على الارض وانت من اهل الخير
مهند بصيت له وفضلت اضحك على خجلها مني بين عليكي هتتعبيني معاكي يادهب.
❈-❈-❈
تاني يوم
دهب. صحيت من النوم وقومت صليت وجهزت الفطار علشآان لو حب يفطر هنا ودخلت لاقيته لسه نايم روحت اصحيه علشآان اخد اذنه علشآان انزل اجهز الفطار مع خالتي ام سعيد واشوف هيفطر هنا ولا مع عمي الحاج
دهب مهند. مهند
مهند. بنوم ايوه ياقلبي في حاجه
دهب. كنت عايزه اشوفك هتفطر هنا ولا تحت علشآان انا هنزل اجهز الفطار مع خالتي ام سعيد لقيته مسك ايدي
مهند. عايزه تنزلي دلوقتي انتي اتجننتي
دهب. خوفت منه ليه فيها ايه
مهند. يارب صبرني يابت الناس افهمي بقاا انا وانتي لسه متجوزين إمبارح وانتي عايزه تنزلي النهارده وامته الساعة 7
دهب.دموعي نزلت من عصبيته وزعيقه في وشي على الصبح فكرني بخالي اسلام لم كان بيضربني اول ماقوم الصبح
مهند بزهق مالك بتعيطي ليه دلوقتي ولسه همسح لها دموعها
دهب بخوف خلاص والله مش هانزل بالله عليك ماتضربنيش زي خالي اسلام وحطيت ايدي على وشي علشآان مش يضربني
مهند زعلت اوي من الحطه دي وخدها في حضني هششش متخفيش يادهب انا مش هضربك انا بس كنت همسح لكي دموعك
دهب. ضميته جامد ماتزعقش ليا تاني بالله عليك انا بخاف من الصوت العالي خالي اسلام كان على طول يضربني وكان على طول يزعق ليا زيك كدا
مهند. زعلت من نفسي جدا انا بدل ما حاول اعدل اسلوبي معها بخليها تخاف مني اكتر اسف ياقلبي مش هعلي صوتي تاني انا اسف وفضلت اهدي فيها لحد ماهديت
دهب. هتفطر هنا ولا تحت مع عمي الحاج.
مهند. لا انا هنزل انا وانتي نفطر تحت ونطلع تاني علشآان ابويا ميزعليش بس انتي ماتنزليش لوحدك ماشي
❈-❈-❈
دهب. ماشي هاقوم اجهزلك الحمام
مهند. طيب
دهب. لسه هقوم لقيته شدني
مهند. رايحها فين مش لم اصبح علي القمر الاول واخد منها قبله كبيرة اوي لدرجة ماكنتش قادر ابعد نفسي عنها اتمنيت لو الوقت يقف لحد هنا
دهب. يالههههوي كنت هموت من كتر التوتر بس. كان قلبي بيظقطت من كتر الفرحه اتمنيت لو يفضل جمبي طول العمر ومايبعدش لحظه واحدة
مهند. بعدت عنها وانا مش قادر ياصباح الورد على اجمل وردة في الدنيا
دهب. من كتر الكسوف ماقدرتش احط عيني في عينه وذاقته وطلعت اجري على بره
مهند دهب يابت استني بس كانت المجنونه دخلت الغرفة وقفلت الباب دخلت غيرت وصليت الضحي ورجعت تاني له ايه يادهب مش هاتفتحي دهب بس مش بترد فتحت الباب مالقتهاش معقوله نزلت بس انا فاهمتها ماتنزليش من غيري وسيطرت على اعصابي ونزلت
دهب. ماكنتش هنزل من غيره زي ماهو قالي بس التليفون رن وكانت حماتي وقالتلي انزل لها على طول وماقدرتش اقولها لا هي اصلا مش طايقاني ونزلت