-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 10 - 1 - السبت 23/12/2023

  

 قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل العاشر


تم النشر يوم السبت

23/12/2023



مهند بصوت عالي استني. 


دهب بدموع يارب مايكنش عرفني وخد بعضي وجريت وانا مش شايفة حاجه. 


مهند بصوت عالي استنى بتجري ليه كدا وفجاة وبصوت عالي حسابي العربية. 


دهب وانا بجري ماحستش بحاجة غير وحاجة خبطتني جامد وبعد كده ما حستش بحاجه. 


مهند بصوت عالي لاء وجريت زاي الهبل وانا مش عارف ليه ورحت عند الست والناس ملمومين حوالينها ابعدو كدا خلينا نخدها المستشفى ورحت ولسه هاشيلها من علي الارض الطرحها اللي كانت على وشهه   تشيلت ولما شفوفت هي مين اتصدمت صدمت عمري ومن الصدمه حاسس ان لساني انقطع وجسمي زاي الحجر مش قادر احرك جسمي ولا قادر اتكلام اخدها في حضني وصرخت بصوت عالي.


 دهب ودموعي نزلت وبقيت اتكلام زاي  المجنون دهب حبيبتي قومي انا اسف انا اسف والله حقكك عليا قومي أضربني بس اوعي تسبني دهب يانور عيني قوم.


 بس كنت غرقانه في دمه ومافيش فيها نفس. 


عصام وتامر يجوا جري على صراخ مهند. 


عصام بخوف. مهند مالك. 


تامر في اي ومين دي ويشوف مين اللي في حضن مهند. 


عصام بصدمه دي البت اللي احنا لاقنها. 


مهند بدموع دي دهب حبيبتي ونور عيني. 

❈-❈-❈


عصام بصدمه دهب. 


تامر بصوت عالي مش وقت الكلام ده البت غرقانه في دمه لازم نخدها المستشفى فوراً. 


مهند. ايوه هاتو عربية بسرعه.


 وقومت ومش عارف ازي وشيلت دهب من علي لارض وجريت على العربية بتاعت عصام وخدها ورحت بيها على المستشفى. وبعد نص ساعه كنا وصلنا المستشفى


مهند بصوت عالي . هاتوا دكتور بسرعه. 


عصام يجري ويجب سرير من من بتوع المستشفى حطها هنا يامهند. 


مهند حطتها على السرير و بصوت عالي هاتوا لي دكتور بسرعه. 


الدكتور خير يا فندم. 


تامر البت دي في عربية خبطتها على الطريق. 


الدكتور يكشف علي دهب ويكلم  ممرضه بصوت عالي جهزوا لي غرفه العمليات فوراً. 


مهند بخوف ليه العمليات هي فيها اي. 


الدكتور دي معاها نزيف داخلي وده ممكن يكون سبب في موتها. 


الممرضه تفضل يا دكتور غرفه العمليات جاهزه. 


مهند بحزن ويحضن دهب وبدموع بالله عليكي  عقابينى باي حاجه تانيه غير انك تمشي وتسيبيني بلاش العقاب القياسي ده بالله عليكي. 


الدكتور لو سمحت خليني اشوف  شغلي. 


عصام وتامر يبعدوا مهند عندها تبقى مهند خلي الدكتور يعمل لازم له. 


الدكتور والممرضات يخدو دهب  على غرفة عمليات

مهند ينهار على لأرض.


 يارب انا ماقدرش اعيش من غيرها يارب علشان حبيبك محمد ماتحرمنيش منها عارف اني غلط في حقها وعارف اني  ظلمتها بس يا ربي اديني فرصه اخير يارب فرصة واحده بس كمان يا رب اصلح كل حاجه يا رب ما تحرمنيش منها انت واحدك عارف اني ما اقدرش اعيش من غيرها وينهار  في العياط. 


تامر ينزل لمستوى مهند على الارض  كويسه بس هي مين دي. 


مهند من بين دمرع دي ذهب مراتي وحبيبه قلبي. 

❈-❈-❈


وهنا تكون الصدمه لعصام دهب بتكون مراتك. 


تامر بستغراب طيب ماهي مراتك ليه سبتها في الشارع انتي عارف اي حصل للغلبانه دي. 


مهند يمسح دموع وبستغراب في الشارع بس انا سبتها في الملجأ. 


تامر في ضحكه سخريه في ملجأ يقبل واحده في سن الجوزا انت اهبل يامهند. 


عصام انت عرفت دهب ازي يامهند واسم ابوها اي. 


مهند انا ماعرفش عنها حاجة غير ان هي كنت عايشه فيه قرية مع جدها  وخالها وستها ولما ستها ماتت خالها طردها من البيت لنفس السبب اللي انا سبتها علشانه وانا وابويا كون بالصدفه هناك وابويا أصر انها تيجي تعيش معانا في البيت عندنا. 


عصام بخوف اسم جدها وستها أسمهم اي. 


مهند كان جدها اسمو جمال وستها ماعرفش بس كانو بيقول له ام نوال. 


عصام يتصدم و يرجع للخلف هي دهب نفسها. 


تامر مالك يا عصام بتقول اي. 


عصام يبص على مهند والدموع على وشك الهروب من عينه وقبل ما دموعه تخونوا و تنزل و يمسك تليفونه انا هاعمل تليفون وهرجع بس دي كانت مجراد حجه من عصام علشان يهرب من قدام  مهند. 

❈-❈-❈

في المنزل عائلة مهند. 


سماح بقلق ماترن على اخوك ياهاني اشوف في اي. 


هاني ليه هو في اي ياست الكل. 


سماح مش عارفة والله يابني هو من ساعة ماصحابوا كانوا هنا وهو طلع معاهم  ولما سالته انت رايح فين قال لي انو رايح المستشفى ومشي من غير ما يكمل كلام. 


هاني بخوف مستشفى ليه في ايه علشان يروحوا في المستشفى يطلع التليفون بتاعه ويعمل اتصال. 


في المستشفى


تامر غريبة مالوا عصام ويبص على مهند اهدي يامهند ان شاء الله هاتكون كويسة ولم انت بتحبها جامد كدا بتسبها ليه. 


مهند يبص على تامر بالله عليك ياتامر انا مش ناقص الكلام ده دلوقتي اهم حاجة ربنا يقوم دهب بإسلامة اهم حاجه. 


والتلفون يرن مهند يشوف التلفون ويبص على تامر ده هاني اخويا. 


تامر طيب رد. 


مهند ياخد نفاس ويمسح دموعوا ايوا ياهاني. 

❈-❈-❈


في الجانب الاخر 


هاني  في اي يامهند ست الكل بتقول انك في المستشفى خير في حاجه. 


في المستشفى. 


مهند افتكر اللي حصل والحالة اللي فيها دهب دموعي نزلت.ولساني واقف عن الكلام وكلام الدكتور انها ممكن تموت ماقدرتش ارد على هاني اخويا. 


في الجانب الاخر 


هاني بخواف مالك يامهند مش بترد ليه. 


سماح في اي ياهاني اخوك مالوا. 


هاني اصبري بس يامي لم ايرد الو الو مهند انت معايا. 


الحاج محمد مالك ياهاني في اي. 


هاني مش عارف والله يا حاج ده مهند الحجه بتقولي انو في المستشفى وانا بتصال على فتح وماردش وقفل التلفون في وشيي. 


الحاج محمد بخوف طيب اتصال تاني نشوف في اي ليكون حصل حاجه مع دهب ولا حاجه البت من امبارح مش عارفين عنها حاجة. 


سماح اتصال يابني نطمن مهم كان دي عايشة في البيت فتره وكنت ونعمة الادب والخلاق ربنا يسترها. 


هاني يتصال تاني على مهند. 


في المستشفى. 


تامر اهدي شوية يامهند َوشد حيلك شويه عن كده

مهند من بين دموع اعمل ايه من غصبن عني كل ما افتكر المنظر اللي انا شفتها فيه يصعب على الحاله اللي هي وصلت لها وضميري بيعذبني حاسس ان انا السبب في كل حاجه كل ما افكر باكره نفسي اكثر. 


تامر لا اله الا الله انت فعلا انت غلطت في حقها وظلمتها بس مالكش ذنب في اللي حصل. 


مهند عارف والله بس ربنا يديني فرصه اخيره وما يحرمنيش منها وانا والله هاصلح كل حاجه وهارجعها تاني بس انا ما اقدرش انها تبعد عني وللابد. 


التليفون يرن رن رن رن رن. 


تامر طيب رد على التليفون اللي عمال يرن ليه

مهند ده هاني. 


تامر طيب ردي بسرعه زمانهم قلقوا. 


مهند اي ياهاني. 

❈-❈-❈

في الجانب الاخر


هاني ايوه يا مهند قلقتيني عليك وما له صوتك انت كويس. 


سماح بخوف ما له اخوك يا يا هاني. 


هاني اصبري بس يا حاجه لما افهم منه الاول. 


حاج محمد اديني التليفون ده يا هاني بياخذ التليفون من هاني ايوه يا مهند انا ابوك انت في المستشفى ليه. 


في المستشفى. 


 مهند بدموع دهب يا حاج في عربيه خبطتها وانا معها.


 في المستشفى


في الجانب الاخر


الحاج محمد اتصدم انت بتقول ايه  دهب عامله ايه دلوقت. 


سماح وهاني في صوت واحد في اي حاجه طمني. 


الحاج محمد مهند بيقول ان دهب في عربية خبطتها وهي في المستشفى. 


الحاج محمد طيب قل انت في انهي مستشفى وانا مسافة الطريق ان شاء الله هاكون عندك. 


في المستشفى


مهند هي في غرفه لعمليات دلوقتي وبدموع الدكتور بيقول ان هي ممكن تموت. 


الجانب الاخر


الحاج محمد لا ان شاء الله تموت ايه احنا ان شاء الله هنعمل لها لازم وربك مش هيسيبها ان شاء الله بس انت ما تخافش وأفضل معها لحد ما نيجي لك ويقفل التلفون. 


الحاج محمد يلا يا هاني بسرعه هات العربيه علشان نروح لاخوك في المستشفى. 


سماح استني بس يا حاج البس  العبايه بتاعتي واجي معاكم. 


الحاج محمد وهو خارج هو وهانى ما فيش وقت يا سماح اجهزي وابقى خلي اي حد يجيبك. 

❈-❈-❈


في المستشفى


مهند يقفل التلفون هو في اي ليه غيبوا كدا ده المغرب إذن وهم لسه جوه ومافيش اي اخبار عن دهب. 


تامر مش عارف والله بس اهدي انت وان شاء الله كل حاجه هتكون بخير انا مش عارف عصام راح فين قال انو هايعمل تلفون وهاجي بس من ساعة مشفتهوش. 


عند عصام. 


عصام واقف بالعربية بتاعتوا في مكان بين عليه جبل كبير عصام بدموع.


 انا السبب في كل حاجة ايوه انا اللي اعتديت على طفله عندها خمس سنين هي دهب بنت عمي لم كانت قاعدة في البيت كنت بحب العب معاها والله كنت مفكره لعبه بس انا دمرتها  ودفنتها بالحيه ولم عمي عرف هو ماعقابنيش انا هو عاقب دهب ورمها في الشارع علشآان بت وكمان من غير أم هو اصلا ماكنش بيحبها انا فاكر كل حاجه فكر دموع دهب وهي بتنادي على وبتقول عصام هايضرابني ويمسح دموعوا بس انا لازم اتجوز دهب علشآان اخالص نفسي من العذاب ده ايوا انا هتجوزه


الصفحة التالية