-->

رواية جديدة قابل للكتمان لخديجة السيد - اقتباس الفصل 5 - 5 الأحد 5/5/2024

  

قراءة رواية قابل للكتمان كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى

رواية قابل للكتمان

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد



الفصل الخامس

5

تم النشر يوم الأحد 

5/5/2024

❈-❈-❈

في نفس الوقت، حملت كوثر أكواب الشاي ثم تحرك بخطوات متمهلة نحو غرفة الضيوف ولجت للداخل باحثة بعينيها عن الضيوف الذين يجلسون مع زوجها، جاءت من خلفهم وهي تضع صينية الشاي وعضت على شفتها السفلى مبتسمة بإبتسامة خفيفة قائله


= أهلا وسهلا نورتونا اتفضلوا .


اكتفي شاهين بالإبتسام، بينما التفتت مايسة نحو الأم والاب لتجد يطالعها بنظرات عادية، ثم أخفضت رأسها نحوه زوجها قائله بنبرة تعجب


= بقولك يا شاهين هو انت مش قلت لهم ان احنا جايين نزورهم النهارده ولا لاء؟ اصل حساهم كده بيتعاملوا معانا ولا اكنهم يعرفوا حاجه


هز رأسه بإيماءة جادة ثم أجاب موضحًا بغلظة


= انا قلت لهم ان احنا جايين نعمل لهم زياره جايز ما فهموش، دلوقتي هيعرفوا سبب زيارتنا اسكتي.


ضغط فوزى على شفتيه متمتماً بضيق خفي


= نورتونا يا جماعه، لا مؤاخذه يعني في الكلمه انا لحد دلوقتي ما اعرفش سبب زيارتكم وبصراحه انا ما اعرفكش يا حاج شاهين معرفه سابقه حتى ولا سمعت عنك وانا مش بقلل منك ولا حاجه بس حقيقي انا طول عمري في حالي ومش بختلط حتى بالجيران اللي في نفس عمارتي 


رد عليه شاهين بنبرة عادية وهو يهز كتفيه


= لا ولا يهمك انا مقدر الموقف بس ان شاء الله هنتعرف على بعض اكتر الفتره الجايه وعشان اوضحلك اكثر واقصر عليك وعليا

انا جي أطلب أيد الانسه ضحى بنتك لابني منذر .


فغر فوزى شفتيه مصدوماً من ذلك التصريح قائلاً بدهشة


= هاه نتشرف أكيد بس انت فاجئتني بصراحه وما توقعتش خالص زيارتك تكون للسبب ده !. بس غريبه انت لسه قايل لي ان انت برده ما كنتش تعرفنا فابنك ده أتعرف علي بنتي فين 


أبتسمت كوثر الأم بسعادة كبيرة وعدم تصديق لأجل ابنتها فأخيرًا انفكت العقده عنها وتقدم لها شاب برغبة الزواج منها، حاولت أن تتمالك أعصابها بصعوبة بالغة من الفرح! بينما أسرعت مايسة تهتف بتوضيح جاد


= شفها في فرح واحد صاحبه اسمه مصطفى وأخوه كان العريس ومرات مصطفى دي تبقى 

تقريبا صاحبه بنتك هي اسمها نرمين وهو سأل من هنا وعرف اصلها وفصلها .


هز رأسه الأب بتفهم وبدا يشعر بالراحه نوعا ما تجاههم لكنه مازال لا يعرفهم جيد لذلك أردف قائلا بلهجة صارمة


= ايوه فعلا احنا نعرف نرمين دي بتيجي هنا كتير تزور بنتي.. طب عشان نقصر على بعض زي ما انتوا خدتوا وقتكم وسالتوا على بنتنا احنا كمان محتاجين نعرف معلومات عن ابنك ده ونسال عنه برده، و اظن ده حقنا .


أمعن شاهين النظر جيداً في بتفهم ثم قال بجدية


= اكيد طبعاً اسال براحتك عليه وعلينا و هتلاقي كل خير أن شاء الله، وانا برده ممكن اديك دلوقتي تفاصيل عن الموضوع وبرده زياده تاكيد أسأل براحتك عشان تتاكد من كلامي.. منذر ابني الكبير هو ما كملش تعليمه بحكم يعني أن كان لازم حد يقف جنبي في الدكان ويشتغل معايا ويشرب الصنعه ما هو في الاول وفي الاخر كله لي هو واخوه.. وهو بسم الله ما شاء الله ايده تتلف في حرير و شاطر أوي في الحكايه دي.. وعشان برده اكون صريح معاك اكتر منذر سبق واتجوز بس ما حصلش نصيب وطلق ولي كمان طفل عنده أربع سنين! 


لاحظت مايسه ملامح الأم تبدلت بتجهم عندما ذكر زوجها بأن أبنها سبق وتزوج لكنها شعرت بأنها محقه قليلاً فابنتها مازالت آنسه ولم يسبق لها وتزوجت و بالتأكيد مثل أي أم تريد الصالح لأولادها، بينما أضاف عليه شاهين بصوت قاتم وهو يري ملامح الأب بدأت منزعجة


= ويعني العلاقه بينهم كويسه الحمد لله عشان الطفل اللي بينهم وما فيش مشاكل، اظن كده اديتك لمحه عن الموضوع واه بالنسبه للسن عشان ما تفتكرش أنه كبير لما قلت لك انه سبق واتجوز هو عنده 28 سنه حالياً .


نظرت له كوثر شزراً وهي تعلق بسخط متهكم


= نعم قلت كام؟ ابنك عنده 28 سنه .


رمقتها مايسه بنظرات مزدرية هاتفة بحده طفيف


= ايوه فيها حاجه يا مدام؟ اشمعنا يعني دي الحاجه الوحيده اللي ركزتي فيها.. ابني منذر بسم الله ما شاء الله عليه ما يغركيش سنه ده شاطر أوي ومن صغره وهو بيشتغل وعارف المسؤوليه .


نظرت لها بتأفف مرددة بنبرة غير واضحة 


= انا مش بسال على السن عشان كده يا مدام الظاهر انكم مش واخدين بالكم من حاجه ولا واخدين بالكم والموضوع عادي بالنسبه لكم مش عارفه، بس أكيد حاجه زي ده هتفرق معانا


نظرت مايسة إلي شاهين بغرابة وارتفع حاجباها بعدم فهم، فتحولت نظرات الأب للإستنكار والذهول حينما سمع العمر أيضاً، 

اضطربت أنفاس شاهين وهو يتسال متوجساً


= هو انا بصراحه مش فاهم حاجه ممكن حضرتك توضحي اكتر هو ايه الموضوع اللي هيفرق معاكم ومش فارق معانا .


أردفت الأم قائلة بعدم رضا بارز على محياها


= الموضوع إن بنتي ضحى عندها 35 سنه وانتم بتقولوا أن ابنكم ده عنده 28 سنه وده معناه أن ضحى بنتي أكبر من ابنكم بسبع سنين!!. 


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة خديجة السيد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة